Wint Ajax toch nog de Champions League?

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » wo okt 27, 2004 10:01 pm

Toen Ton Harmsen voorzitter was kreeg Ajax de begroting alleen rond door de belasting te tillen. Een hele berg spelers die toen werd aangetrokken zouden anders nooit voor Ajax hebben gespeeld. Vraag maar aan bajesklant Arie van E.

Gaan we alle titels en bekers uit die tijd inleveren en de EC2 netjes aan Lok Leipzig overhandigen?
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » wo okt 27, 2004 10:52 pm

Als we toch bezig zijn, dan past er ook nog wel een wereldbeker in ons parallel heelal. Argentinie zat zwaar aan de dope in '78. Niet dat de manen van Mario Kempes er minder fraai door in de wind wapperden, maar die cup is van Oranje! :cheer:

ajax/jari
Berichten: 66
Lid geworden op: di aug 31, 2004 11:01 pm

Onderzoek naar doping Juve nog gaande

Bericht door ajax/jari » di nov 23, 2004 1:50 pm

www.ajaxshowtime.com 23-11

Het NRC Handelsblad heeft gisteren de vermoedelijke dopingaffaire van Juventus in de periode 1994-1998, o.a. het jaar 1996 waarin zij Ajax in de CL-finale versloegen, breed uitgemeten.
Algemeen directeur Arie van Eijden over de zaak: 'Als doping bewezen wordt, dan hebben wij in principe recht op de beker'. De UEFA heeft gezegd nog geen oordeel te willen geven over de zaak.
Voetballers als Vialli en Torricceli worden beticht van het gebruik van stimulerende middelen. Zo zou de spiermassa van Vialli aanzienlijk zijn toegenomen en Torricilli zelfs volgens Marc Overmars 'wel heel erg veel energie hebben'. Overmars destijds: 'Telkens als je een Italiaan voorbij was, stond hij later weer voor je neus'. Torricelli was na afloop zo moe, dat hij zich meteen liet injecteren.
In de zomer van 2002 werden in totaal 281 geneesmiddelen aangetroffen in de magazijnen van het Delle Alpi. Bij de spelers Del Piero, Di Livio en Deschamps zijn in 1996 een te hoge hematocrietwaarde geconstateerd, dat vrijwel alleen door het stimulerende epo verklaard kan worden. Andere spelers (o.a. Ravenelli) worden verdacht van het gebruik van andere verdovende middelen.
Dit jaar doet de rechter in Turijn uitspraak, als Ajax mischien wel haar vijfde Europacup 1 binnenhaald en zich daarmee tot een illuster rijtje schaart. Het dagblad verwacht echter dat de Italianen tegen een negatieve uitspraak in beroep gaan.

Marijn
Berichten: 4109
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 7:06 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Marijn » di nov 23, 2004 2:04 pm

Een nobele club of een schizofreen monster
Van onze medewerker Allart Hoekzema

Bron: De Volkskrant

Juventus, op het veld vrijwel ongenaakbaar tussen 1994 en 1998, moet wegens dopingaffaire vrezen voor enorm gezichtsverlies

TURIJN - Juventus leek onaantastbaar in de periode 1994-1998. Door duivelspacten en dopegebruik is alles in een ander licht komen te staan, óók de zege op Ajax in de Champions League-finale van 1996.

Moe van de desastreuze clubbalans en jaloers op de oppermacht van het AC Milan van Berlusconi besloot de familie Agnelli, grootaandeelhouder van Juventus, in de zomer van 1994 tot een radicale wending. President Boniperti en diens hofhouding werden weggestuurd en ook coach Trapattoni diende zijn biezen te pakken.
De troika Giraudo/Bettega/Moggi nam het roer over. Het bevel van patriarch Gianni Agnelli was duidelijk: Juve moest in korte tijd weer de grootste van Italië worden.

Algemeen directeur Giraudo, een stalen puinruimer met grote ervaring als manager in de Fiat-groep, maakte een industrieel plan. Technisch directeur Moggi trok de relatief onbekende trainer Marcello Lippi aan. Lippi introduceerde innovatieve trainingsmethodes, geënt op zwaar krachtwerk.

Met spelers als Gianluca Vialli, Fabrizio Ravanelli en Alessandro Del Piero begon een nieuw tijdperk. Juventus won in vier jaar drie titels, de beker, de Europese Super Cup, de wereldbeker in Tokio én de Champions League, in 1996 tegen Ajax in het Romeinse Stadio Olimpico.

Juve was een lucratieve onderneming geworden, die met strakke hand geleid werd. Het motto was: 'Winnen op het veld en in de boekhouding.' De selectie werd voortdurend ververst. In een recent vraaggesprek zei Lippi over de periode 1994-1998: 'Ik had altijd een competitieve selectie en de kas was nooit leeg.'

Gedwongen door het clubbeleid veranderde Lippi geregeld van opstelling en speelsysteem. Het ene jaar werd gespeeld met pressing (Vialli, Ravanelli en Paulo Sousa), het volgende met snelle balcirculatie (Zidane, Deschamps, Jugovic) en het jaar daarop met aanvallende onvoorspelbaarheid (Del Piero, Inzaghi en Zidane).

Wat de verschillende ploegen gemeen hadden, was een uitzonderlijke atletische kracht en een onvoorstelbaar uithoudingsvermogen. Typerend was de Champions League-finale op 22 mei 1996 tegen Ajax. De spelers van Juventus trokken 120 minuten lang sprints, van de ene naar de andere cornervlag.

Fabrizio Ravanelli, de zilvervos, opende de score voor de Italianen, Jari Litmanen maakte gelijk. Tijdens de strafschoppenreeks oogden de Bianconeri nog steeds fris en geconcentreerd, terwijl de Ajacieden uitgeblust waren. Juventus was de perfecte mondiale vertolker van doeltreffend fysiek spel.

Intussen ontwikkelde zich in de wandelgangen van de Italiaanse voetbalpaleizen een parallelverhaal. De 'Oude Dame' zou via een duivelspact de eeuwige jeugd hebben gekocht. De successen zouden niet zozeer op het trainingsveld zijn geconstrueerd als wel in het laboratorium en de apotheek.

In de zomer van 1998 kaartte de toenmalige coach van AS Roma, Zdenek Zeman, het dopingprobleem aan door zijn verbazing uit te spreken over de spierontwikkeling van Vialli en Del Piero.

De openbare aanklager Raffaele Guariniello formuleerde de beschuldigingen tegen Juve-directeur Giraudo en clubarts Riccardo Agricola als volgt: sportfraude door middel van doping en nalatigheid bij de bescherming van de gezondheid van de spelers.

Juventus was verontwaardigd en sprak van een 'idiote heksenjacht'. Guariniello maakte aanvankelijk een weinig serieuze indruk. Maar sinds de start van het dopingproces, in januari 2002, is Juventus lelijk in het nauw gekomen. Onafhankelijke medische deskundigen, benoemd door de rechter, hebben de beschuldigingen van Guariniello bevestigd.

Volgens de bevindingen van hematoloog Giuseppe D'Onofrio en farmacoloog Eugenio Muller was bij Juventus tussen juli 1994 en september 1998 sprake van doping op verschillende niveaus. Er zouden middelen zijn toegediend die inwerken op het hart- en zenuwstelsel, om de agressiviteit en strijdlust van de spelers te vergroten.

Voorts zouden allerlei versterkende producten zijn gebruikt in ongeoorloofde doseringen en zonder therapeutische rechtvaardiging. Bovendien zijn de medische experts ervan overtuigd dat er geknoeid is met bloeddoping. Een twaalftal Juve-voetballers, onder wie Antonio Conte, Ciro Ferrara en Angelo Peruzzi, wordt verdacht van Epo-gebruik.

Juventus noemt de bevindingen van de deskundigen 'wetenschappelijk dubieus'. Voor het overige werd de verdedigingsstrategie de afgelopen jaren gekenmerkt door afleidingmanoeuvres, juridische trucs en procedurele vertragingsacties.

Enkele Juve-spelers gaven het gebruik van verboden middelen toe, maar zeiden dat zij in de veronderstelling verkeerden dat het ging om onschuldige vitamines en dieetsupplementen. Anderen zeiden van niets te weten, fingeerden geheugenverlies of weigerden te praten.

Mochten algemeen directeur Giraudo en clubarts Agricola worden veroordeeld, dan zal Guariniello een groot aantal Juventus-voetballers dagvaarden wegens meineed. Het WADA, het anti-doping-orgaan van het Internationaal Olympisch Comité, zal als het tot een veroordeling komt alles in het werk stellen om de door de Italiaanse ploeg tussen 1994 en 1998 veroverde titels te ontnemen.

Dat laatste kan betekenen dat ook de prijzenkast van Ajax er een trofee bij krijgt. Komende vrijdag zal rechter Giuseppe Casalbore eindelijk het vonnis vellen. Dan wordt bekend of Juventus een nobele club is, of een schizofreen monster.
Ajax wíl die beker niet eens hebben
Van onze verslaggever Willem Vissers

Bron: De Volkskrant

TURIJN - Stel dat rechters deze week oordelen dat Juventus zich tussen 1994 en 1998 schuldig heeft gemaakt aan systematisch gebruik van doping, moet de Europese beker van 1996 dan verhuizen van de prijzenkast in Turijn naar die van Amsterdam? Zelfs de trainer van toen, Louis van Gaal, heeft zo zijn twijfels: 'De prijzen worden aan de meet verdeeld, niet acht jaar later.'

Ajax voetbalt vandaag in Turijn tegen Juventus voor de Champions League en dus laait de discussie op. Voormalig atletiektrainer Henk Kraaijenhof, die in dienst was van de Italiaanse topclub, zegt het weer anders dan Van Gaal: 'Als Ajax van Juventus verliest, ligt dat níet aan doping.'

Kraaijenhof moest zelfs getuigen in Turijn. Voor hem was de zaak een klucht, een heksenjacht. Bij Juventus deden ze aan intensieve krachttraining en elektrostimulatie. En creatine was een veelgebruikt, doch niet verboden voedingssupplement. Daarvan kreeg Vialli dikke dijen, niet van bloeddoping.

Maar Dick Pound, IOC-lid en voorzitter van het WADA, liet zich ontvallen dat Juventus bij veroordeling alle prijzen uit de gewraakte periode moet inleveren, dus ook de na strafschoppen gewonnen finale tegen Ajax. De FIFA vindt dat Pound dat nooit had mogen zeggen.

Elftalleider David Endt, destijds perschef, filosoferend: 'Als sportieve fraude bewezen is, niet door één speler maar systematisch, is het afnemen van prijzen rechtvaardig.' Overigens verwacht de Italiaans geörienteerde Endt milde straffen tegen het machtige bolwerk Juventus. 'Misschien zou je de beker bij veroordeling niet aan Ajax moeten geven, maar alleen dienen weg te nemen bij Juventus.'

Destijds, op 22 mei 1996, was het verschil in fitheid opvallend, maar om dat toe te schrijven aan doping? In het eeuwboek van Ajax laat doelman Van der Sar optekenen: 'Marc Overmars was er niet bij, Patrick Kluivert had tijdens een onschuldig kopspelletje in de zaal zijn knie verdraaid en Frank de Boer was aan zijn enkel geblesseerd. Ronald de Boer was niet fit, Hoekstra niet speelgerechtigd en Reiziger geschorst. Kortom, we zaten er doorheen.'

En de mannenputters van Juventus, Torricelli, Vierchowod en Conte, bleven maar rennen. Maar misschien is dat gewoon het verschil tussen Nederlandse en Zuid-Europese voetballers. Of, zoals trainer Koeman gisteren zei: 'Het is ook een kwestie van training.'

Verder is het allemaal wetenschap achteraf. Van Gaal: 'Mij was toen niets over doping bekend.' Endt: 'Wij dachten: wat hebben ze veel kracht, in plaats van: je moet wel hebben geslikt, anders kun je niet zo lopen.'
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 23, 2004 2:09 pm

Ik dacht die avond meteen aan doping. Jullie niet? :sad:

Marijn
Berichten: 4109
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 7:06 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Marijn » di nov 23, 2004 2:51 pm

Even rekenen..

Ik was die avond 10 jaar. Nee, daar dacht ik niet meteen aan, nee :baaa:
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di nov 23, 2004 3:20 pm

Door duivelspacten en dopegebruik is alles in een ander licht komen te staan, óók de zege op Ajax in de Champions League-finale van 1996.
666 is toch Ajaxsupporter???

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » di nov 23, 2004 3:54 pm

Juve een cup en Ajax een Arena. Twee zielen in één klap.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7912
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » di nov 23, 2004 5:03 pm

ik zei wel die avond.

"die torricielli blijft rennen"
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 23, 2004 7:49 pm

Precies, ik zei nog: wanneer stort Juventus eindelijk eens in? Ze bleven maar over het veld razen. :sad:

Normaal gesproken liepen tegenstanders van dat Ajax na een uurtje leeg.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di nov 23, 2004 8:14 pm

Ach, bij de 1-0 kan je toch moeilijk de schuld in de dopingschoenen schuiven. Gewoon een vreselijke blunder van Vd Sar en F de Boer. De 1-1 was trouwens ook een fout van Peruzzi, dus van doping ga je niet beter keepen.

Ajax had die penalties gewoon beter moeten nemen: simpel.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di nov 23, 2004 8:23 pm

Steef schreef:Ajax had die penalties gewoon beter moeten nemen: simpel.
Natuurlijk, maar als Juventus veroordeeld wordt voor het systematisch toedienen van doping, is er normaal gesproken maar één maatregel mogelijk.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » di nov 23, 2004 8:25 pm

Het was een fysieke slijtageslag, Steef. En dat gaf wel de doorslag.

En dat ''Ajax die beker niet eens wil hebben'' heb ik nergens kunnen lezen, hoor. Wel in de VI, dat Van Eijden de onwikkelingen rustig afwacht....

Gebruikersavatar
Wim
Site Admin
Berichten: 5467
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:49 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Wim » di nov 23, 2004 8:27 pm

Het is en blijft simpel. Vals spelen is prijs inleveren. Die gaat vervolgens naar # 2. Daar is niets oneervols aan.
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » di nov 23, 2004 8:32 pm

elliquido schreef:ik zei wel die avond.

"die torricielli blijft rennen"
En na zijn Juve tijd heeft die Torricelli nog meer weinig laten zien. Hij was natuurlijk wel het duidelijkste voorbeeld van al die mannetjes.

Echt veel heb je er zelf niet meer aan qua gevoel als dat bekertje na al die jaren nog aan ons wordt toegewezen, maar het staat iig wel iets leuker als je dan naar ons lijstje gewonnen CL's zou kijken. 5 in plaats van 4.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di nov 23, 2004 10:25 pm

Het Ajax van 1996 moet dan toch wel écht goed zijn geweest; gedrogeerde Juvespelers konden pas na penalties winnen!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 23, 2004 10:36 pm

Zat een hoop geluk bij dat Ajax het einde haalde met een gelijke stand.

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » di nov 23, 2004 10:41 pm

Pfff, Juve mocht van geluk spreken dat Ajax zwáár gehandicapt aan de start verscheen...;)
Avoir, Adieu, Goodnight.. I'm Too Wrong, To Get Right.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13423
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » di nov 23, 2004 10:42 pm

Ik heb liever geen twijfelachtige beker in onze prijzenkast.
Ze moeten Juve die prijs ontnemen en de CL van dat jaar maar onbeslist laten eindigen.

Wat is er eigenlijk met de CL van Olimpique Marseille gedaan toendertijd? Mochten ze die houden, ging die naar Milan of heeft niemand hem gewonnen?

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » di nov 23, 2004 10:57 pm

Die hebben ze gewoon gehouden. Het was ook iets anders bij hun, omdat ze toen de omkoping speelde in de Franse competitie en zover gebleken niet in de CL. De 'doping' van Juve speelde in beide competities.

Anyways niet al te fijn voor Juve natuurlijk, ook als hij in hun bezit blijft, want dan hebben ze wel twee bekers, maar aan de ene zit bloed en in de andere een pilletje, spuitje whatever of wat...
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Mano » di nov 23, 2004 11:24 pm

ik zou me er keihard voor maken om die beker te krijgen, is nl. de enige mogelijkheid tot een prijs dit jaar :D
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Bericht door beelzebub » wo nov 24, 2004 4:35 am

De titel in Frankrijk van 1993 is nooit toegekend aan de nummer 2, voorzover ik het kan ontcijferen op http://www.fff.fr/palmares/2126.shtml

Ik hoef die beker niet, dat ze 'm Juve afnemen is een tweede. Dalijk wil de nummer 3 van hun poule toen; Steaua met terugwerkende kracht door, de verliezend kwartfinalist Real of Nantes wat in de halve finales de bietenbrug opging.

En onder de dope verloren ze wel hun finales in 1997 van Dortmund en in 1998 van Real.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo nov 24, 2004 9:04 am

Ik hoef die beker ook niet zo nodig, maar daar gaat het denk ik ook niet om. De spelers uit die tijd zouden er denk ik wel recht op hebben. Voor die jongens zou het ook achteraf nog leuk zijn om die erkenning te krijgen...

Ik lees uit je post Steef dat je feitelijk beweert dat doping geen positieve invloed heeft op resultaten...stomme types he die sporters om dan toch hun gezondheid zo te laten lijden!!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » wo nov 24, 2004 3:29 pm

Lucas schreef:Ik lees uit je post Steef dat je feitelijk beweert dat doping geen positieve invloed heeft op resultaten...stomme types he die sporters om dan toch hun gezondheid zo te laten lijden!!
Steef zegt dat Peruzzi een blunder maakte, en dat dope dat niet kon verhelpen. Maar voor je fysiek is het natuurlijk wel goed (op korte termijn), daar zegt hij ook niks over.

In dat NRC-artikel dat gememoreerd wordt, stond ook nog dat al die spelers overdreven veel ijzer tot zich namen, en door zoveel ijzer kan je het gebruik van epo verbergen. Toevallig? :redcard:

Raul Gonzalez Blanco
Berichten: 1968
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:19 pm
Locatie: Madrid

Bericht door Raul Gonzalez Blanco » wo nov 24, 2004 5:37 pm

Niet toevallig, want ijzer is een belangrijke stof die bij krachttraining gebruikt wordt, ook zonder iets te willen verbergen.

In een bekertoernooi spreek je niet van tweede plaatsen(dat is iets voor een competitie) omdat niet alle ploegen tegen elkaar hebben gespeeld hebben. Ajax de prijs toekennen zou ook onzin zijn en zeer onrechtvaardig ten op zichte van andere tegenstanders van Juve uit die tijd.

Als het al gebeurd want het zou me verbazen als er spectaculaire uitspraken komen. De Agnelli's hebben wel meer op hun lever dan alleen wat frauduleuze medici in dienst hebben; is nooit iets aan gedaan, veel te veel invloed.

Plaats reactie