Moet AJAX doorgaan met de 'huisstijl' 3-4-3?

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Moet AJAX doorgaan met de 'huisstijl' 3-4-3?

Ja, AJAX heeft er niet voor niets de meeste successen mee behaald.
18
37%
Ja, alleen als AJAX de juiste spelers voor handen heeft.
24
49%
Nee, AJAX moet met de tijd mee gaan.
7
14%
Nee, en schaf gelijk de hele jeugdopleiding ook maar af.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » wo okt 19, 2005 12:18 am

343 schreef:
Cruijff uit kritiek op speelwijze Ajax

Bron: AJAX Online

Johan Cruijff heeft in het blad Nummer 14 kritiek geleverd op de speelwijze van Ajax. De voormalige topvoetballer is van mening dat trainer Danny Blind het elftal van de Amsterdammers te defensief laat spelen. Cruijff wijst er in zijn column op dat Ajax in de afgelopen weken vaak aantrad met Tomás Galásek en Olaf Lindenbergh als controlerende middenvelders.

Volgens het erelid van de Amsterdamse club staan de links- en rechtshalf in dat geval te dichtbij de vleugelverdedigers. Dat gaat volgens Cruijff ten koste van de opbouw. "De opbouw van Ajax lijkt nergens naar", stelt de Amsterdammer dan ook.
Nu begrijp ik waarom Blind het middenveld weer uit elkaar heeft gehaald. Cruijff vond het natuurlijk niks. Gelukkig was de opbouw tegen Heracels en vanavond uitstekend verzorgd. Net zoals Oranje tegen Macedonie fantastisch positiespel speelde. Cruijff moet gewoon zijn snavel houden. Het middenveld met Galasek en Lindenberg stond uitstekend. Sneijder kwam eindelijk tot zijn recht en met Galasek en Lindenbergh kun je veel beter druk naar voren geven doordat zij sterk zijn in de duels en hierdoor ballen veroveren.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo okt 19, 2005 8:56 am

En de opbouw dan? :X

Je hebt totaal geen diepgang op die manier. Scherm Sneijder af en je bent een heel eind. Galasek heeft bovendien de neiging om voor zijn verdediging te blijven hangen. Dan valt de ploeg in twee stukken uiteen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » wo okt 19, 2005 9:08 am

En als je nou eens Maduro naast Lindenbergh zet? Die denkt wat meer naar voren en kan ook nog eens opbouwen.

Achterin moet dan maar noodgedwongen Vermaelen spelen. In de wintersport een aankoop doen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » wo okt 19, 2005 9:32 am

Wat is tegenwoordig de huistijl van AJAX vraag ik mij steeds meer af.

Het vast voorheen toch gewoon 4-3-3 spelen en met balbezit schoof de 3 door waardoor er 3-4-3 gespeeld werd. Waren er vleugelspelers die technisch goed onderbouwd waren en met enkele simpele passeerbewegingen het mannetje uitspeelde waardoor er een goede strakke voorzet kwam (met wreeftrap, iemand afgelopen weekend de trap van van der Lem gezien? Ik durf te wedden dat er niemand in deze selectie een betere voorzet in de benen heeft.)
Maar terug naar de individuele acties van de spelers het met gemak een mannetje uitkappen of passeren met een schijn of passeerbeweging dit was de ajaxstijl. Waar kwamen deze jongens altijd vandaan, juist uit de ejugdopleiding, je weet wel de wereldberoemde voetbalopleiding waar allemaal grote talenten uit zijn gekomen.

Tegenwoordig komende deze talenten er niet meer uit, want het beleid bij de Ajaxjeugd ligt aleen maar op positiespel, korte tikwerk er wordt niet meer getraind op individuele acties. Als ik terugkijk op de wedstrijden die ik heb gezien van de jeugd, worden ze gecoacht op het afleggen of terugleggen van de bal en zie ik nauwelijks de heerlijke schaarbewegingen, de zidanes, de ronanldinho´s etc.. nee dit is tegenwoordig niet meer bij AJAX geoorloofd. Het moet allemaal snel en simpel, heb je geen ruimte haal dan maar de bal weer terug naar het middenveld. Alle doelpunten moeten ontstaan door combinatiespel.

Door deze droevige ontwikkeling is AJAX dus aangewezen op het vinden van vleugelspelers en spitsen in het buitenland. hopen op de oostbloklanden (landen waar nog heel veel getraind wordt op individuele acties, mede door het weinig geld en nog veel spelende kidneren op straat), waar er nog een ruwe diamant rondloopt.

Gisteren zat ik in de bus en reed ik door geuzenveld en zag ik een hele grote groep jonge jongens voetballen in een voetbalkooi en daar zag ik de geweldige passeerbewegingen weer. Kom op AJAX ga terug naar het oude vertrouwde, het doorontwikkelen van straatvoetballers, het toejuichen van individuele acties.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo okt 19, 2005 9:48 am

Zlatan Son of God schreef:Tegenwoordig komende deze talenten er niet meer uit, want het beleid bij de Ajaxjeugd ligt aleen maar op positiespel, korte tikwerk er wordt niet meer getraind op individuele acties. Als ik terugkijk op de wedstrijden die ik heb gezien van de jeugd, worden ze gecoacht op het afleggen of terugleggen van de bal en zie ik nauwelijks de heerlijke schaarbewegingen, de zidanes, de ronanldinho´s etc.. nee dit is tegenwoordig niet meer bij AJAX geoorloofd. Het moet allemaal snel en simpel, heb je geen ruimte haal dan maar de bal weer terug naar het middenveld. Alle doelpunten moeten ontstaan door combinatiespel.
Tja, allemaal de schuld van Co Adriaanse. Sinds hij Directeur Opleidingen was is het roer omgegaan. Het ging niet langer om de grootste talenten maar om de kampioenschappen. Nog steeds vertelt hij trots dat de A1 en de B1 onder hem elk jaar de titel pakten. Big deal... :X En de teams moesten in een strikte tactiek spelen, improviseren, fouten maken mocht niet meer. Het gevolg? Eenheidsworst. X'C
Cruijff heeft ook regelmatig aangekaart: waar zijn onze aanvallers? De Van Bastens, de Roys, de Schippies? Waarom brengt de opleiding vooral nog schuivende middenvelders voort? En waarom kan een speler als Babel zo weinig met de bal?
Wij moeten nu aanvallers kopen, terwijl we vroeger elke paar jaar onze eigen centrumspits voortbrachten (Kieft, Bosman, Van Basten, Kluivert).
Door deze droevige ontwikkeling is AJAX dus aangewezen op het vinden van vleugelspelers en spitsen in het buitenland. hopen op de oostbloklanden (landen waar nog heel veel getraind wordt op individuele acties, mede door het weinig geld en nog veel spelende kidneren op straat), waar er nog een ruwe diamant rondloopt.
Dat klopt. We zijn afhankelijk geworden van de scouting. En de scouting is bij Ajax nooit top geweest.
Gisteren zat ik in de bus en reed ik door geuzenveld en zag ik een hele grote groep jonge jongens voetballen in een voetbalkooi en daar zag ik de geweldige passeerbewegingen weer. Kom op AJAX ga terug naar het oude vertrouwde, het doorontwikkelen van straatvoetballers, het toejuichen van individuele acties.
Ik las dit weekend een interview in Het Parool met Simon Tahamata. Hij is wél uit het goede hout gesneden. Hij is best streng, de spelers moeten meer oefenen, thuis dan. Op straat voetballen. En als een spelertje hem door de benen speelt, vindt hij dat prachtig. :worshippy:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » wo okt 19, 2005 9:56 am

Daarom had ik graag gezien dat hij ook jeugdopleiding zou worden. Er moet iemand zitten die precies weet wat het grootste belang is en meot zijn van de spelers op elke positie.

In de jeugd worden de spelers idd heel hard aangepakt, maar zodra ze het eerste halen worden ze als koningen behandeld, ik mis de kritische benadering in deze fase.

Verplichtingen zoals elke dag krachthonk, werken aan zwakheden etc..

Gebruikersavatar
Maxwell
Berichten: 1030
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:39 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Maxwell » wo okt 19, 2005 9:58 am

joey schreef: Tja, allemaal de schuld van Co Adriaanse. Sinds hij Directeur Opleidingen was is het roer omgegaan. Het ging niet langer om de grootste talenten maar om de kampioenschappen. Nog steeds vertelt hij trots dat de A1 en de B1 onder hem elk jaar de titel pakten. Big deal... :X En de teams moesten in een strikte tactiek spelen, improviseren, fouten maken mocht niet meer. Het gevolg? Eenheidsworst. X'C
Oh ja helemaal vergeten. Alles wat nu misgaat is de schuld van Co die een jaar of 7 geleden afscheid nam als directeur jeugdopleiding. Sindsdien hangt er nog steeds een vloek over Ajax. :nooo:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo okt 19, 2005 10:05 am

Zlatan Son of God schreef:Daarom had ik graag gezien dat hij ook jeugdopleiding zou worden. Er moet iemand zitten die precies weet wat het grootste belang is en meot zijn van de spelers op elke positie.
En die de spelers niet afremt.
Ik zag ooit een filmpje van Frank en Ronald, toen ze nog bij de Zouaven speelden. Ze waren denk ik een jaar of elf. Frank speelde linksbuiten en Ronald rechtsbuiten. De bal afgeven deden ze niet, tenzij aan elkaar. De centrumspits zag de bal alleen maar overkomen, haha. :D

Ik bedoel, voetbal is plezier. Laat spelers dingen uitproberen. Als ik zo'n Goossens zie.... een kloon van Andy van der Meijde. Doodgecoacht. Hij is snel, heeft overzicht en een goede trap, maar hij komt nog geen lantaarnpaal voorbij. Mij maak je niet wijs dat hij dat niet kan leren. Alleen kan het tot balverlies leiden, en dat mag niet.
In de jeugd worden de spelers idd heel hard aangepakt, maar zodra ze het eerste halen worden ze als koningen behandeld, ik mis de kritische benadering in deze fase.
Dat zou ook van medespelers moeten komen. Laatst nog vertelde Martijn Reuser dat hij als broekie een volley probeerde te maken in een belangrijke wedstrijd. Meteen had hij Blind op zijn dak. Of hij helemaal gek geworden was, wie dacht hij wel dat hij was? Er is geen correctie binnen de groep. Hiddink hoeft bij PSV weinig te doen, want hij heeft Cocu lopen en zo zijn er daar nog een paar.
Verplichtingen zoals elke dag krachthonk, werken aan zwakheden etc..
Inderdaad. Die VDV blijkt nu prima voorop te kunnen lopen tijdens de trainingen. Bij Ajax was hij te vet, wat is dat nou? Blijkbaar is er geen professioneel klimaat op dat punt.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » wo okt 19, 2005 10:10 am

Vorige week moest ik met mijn jeugdteam tegen fc twente- heracles en hier zag je juist wel het goede voorbeeld, spelers die continu een actie probeerde te maken. Ze werden zelfs gecoacht dat ze nog creativer moesten zijn, buitenom, binnendoor niet continu de zelfde beweging. Kijk hier kan ik echt van genieten. :xyxthumbs:

Dit is opleiding, kinderen niet alleen afblaffen maar ook stimuleren om dingen te proberen of te doen.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » wo okt 19, 2005 10:40 am

joey schreef:En de opbouw dan? :X

Je hebt totaal geen diepgang op die manier. Scherm Sneijder af en je bent een heel eind. Galasek heeft bovendien de neiging om voor zijn verdediging te blijven hangen. Dan valt de ploeg in twee stukken uiteen.
Ben ik het niet mee eens en wel om de volgende redenen:

1 Sneijder is een van de weinige spelers in deze selectie die over bovengemiddelde kwaliteiten beschikt. Dus laat je je elftal zo spelen dat zijn kwaliteiten optimaal worden benut. Met Sneijder op 10 en Lindenbergh-Galasek erachter is dat het geval.

2 Met Lindenbergh en Galasek achter Sneijder kun je veel beter pressing spelen. Zijn beide sterk in de duels en balveroveraars.

3 Galasek heeft alleen de neiging om voor zijn verdediging te blijven hangen, als we zonder 10 spelen en hij met de punt naar achteren moet spelen. Niet wanneer hij als rechtshalf speelt. Tegen Willem II dit seizoen speelde hij uitstekend als rechtshalf en dook hij ook regelmatig voorin op.

4 De diepgang moet maar komen van de backs. Met zo'n sterk blok op het middenveld kunnen die met gerust hart naar voren.


Ik wordt een beetje moe van Cruijff Joey. Volgens hem kun je alleen maar goed positiespel spelen wanneer je met de punt naar achteren speelt. Nou we hebben het gezien met het Nederlands elftal. Ik heb nog geen fatsoenlijke wedstrijd gezien.
Daarintegen heb ik vorig jaar en dit jaar fantastische wedstrijden van AZ gezien met een echte 10 + 2 controlerende middenvelders erachter. En niet te vergeten het Ajax van 95. Dus wat is wijsheid? Blind moet zich gewoon niet laten beinvloeden door Cruijff en doorgaan waar hij mee bezig was.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo okt 19, 2005 10:43 am

Bij de jeugd heb je heel andere trainers nodig dan bij het eerste. Geen ego's, maar mannen die met kinderen kunnen werken. Cruijff maakte daarom ooit het onderscheid tussen een coach en een leraar. Bij de (jongere) jeugd, zei hij, had je geen coach nodig die de spelers voorkauwde wat ze moesten doen, maar een leraar die zelf goed kon voetballen en dingen kon voordoen. Iemand als Tahamata dus. Helaas is Ajax inmiddels ook een opleidingsinstituut voor trainers geworden. Jeugdtrainers moeten eigenlijk geen ambitie hebben om hoofdtrainer te worden.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo okt 19, 2005 11:06 am

Ik vond het net als Trabdolmo teleurstellend dat Lindenbergh niet speelde en De Jong wel. De Jong zou één van de vervangers van Galasek moeten zijn. Niet dat Galasek volmaakt is, maar vooralsnog wél de beste optie voor de '6'.

Bovendien beseft De Jong niet dat hij in de rol van spelmaker ontzettend matig is. Hij liep me gisteravond toch een partij voor zichzelf te spelen. :nooo:

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do okt 27, 2005 8:50 pm

Ibrahimovic hekelt clubcultuur Ajax

bron: AJAX Online

In een openhartig interview in Sportweek tracht Zlatan Ibrahimovic deze week aan te geven wat er mis is bij Ajax. De Zweedse spits, die in augustus 2004 de overstap naar Juventus maakte, vindt dat men in Amsterdam spelers te weinig vertrouwen geeft. Ook is Ibrahimovic van mening dat bij Ajax te veel de nadruk wordt gelegd op het spelsysteem.

"Na een vriendschappelijke wedstrijd", vertelt de aanvaller, "zei Co Adriaanse een keer tegen mij: 'je mag dan wel vier doelpunten gemaakt hebben, maar ik heb je ook twee verkeerde passes zien geven'. Vervolgens kregen we allemaal een rapportcijfer. Ik kreeg een 6. Ik dacht: wat kan je nog meer verlangen dan vier doelpunten? Als je in Italië een slechte wedstrijd speelt, maar toch een goal maakt, krijg je een 7 of een 8. Dát is het verschil."

Toch is Ibrahimovic blij dat hij bij Ajax heeft gespeeld. "De jeugdopleiding van Ajax is echt fantastisch. Ik had het niet willen missen. Door Ajax ben ik de speler geworden die ik ben, dankzij Ajax speel ik nu bij Juventus. Ik heb heel veel bij Ajax geleerd. Sinds Ajax weet ik wat het is om onder druk te staan, daar ben ik klaargestoomd voor de top. Maar ik zal het niemand aanraden om te lang bij Ajax te blijven. Dan raak je vergroeid met het specifieke systeem en dat kan je lelijk opbreken bij een andere club. Ajax wil ook niet dat spelers te lang blijven. Ajax koopt en verkoopt spelers. De club koopt geen spelers voor de komende tien jaar. Ajax koopt je, Ajax maakt je beter en Ajax verkoopt je weer; dat zou je kort samengevat wel zo'n beetje de clubfilosofie kunnen noemen."

De international betreurt dat hij in Amsterdam niet altijd het vertrouwen kreeg van het publiek. "Toen ik bij Ajax voor het eerst ging warmlopen, zong het publiek om Nikos Machlas. Ze maken het je niet gemakkelijk. Als ik bij Juventus een kans heb gemist scanderen ze juist mijn naam, om me sterker te maken."

Ook met de clubleiding van Ajax botste Ibrahimovic. "Als er weer wat was gebeurd met mij, werd de zoveelste vergadering belegd. Net als op school. Ik ben bij Van Gaal op kantoor geweest, ik ben bij Koeman op kantoor geweest. En iedereen was uitgenodigd, zelfs de dokters zaten erbij. Na die ruzie met Rafael van der Vaart tijdens Zweden - Nederland moest ik ook weer op kantoor komen. Ik zeg: 'als dit over die ruzie met Van der Vaart gaat, dan ben ik weg'. Ik zal niet zeggen dat iedereen het met mij eens was destijds, maar de meeste spelers vonden het wel vreemd dat ik als enige ter verantwoording werd geroepen. Ik weet niet hoe Rafael er nu over denkt, maar die hele ruzie tussen ons is zwaar overdreven. Er was geen sprake van dat ik hem met opzet wilde blesseren. Ik ben blij dat hij het nu zo goed doet bij HSV."

In het vraaggesprek springt de Zweed op de bres voor een ander enfant terrible, de huidige Tottenham-spits Mido. "Op een gegeven moment werd echt alles wat ik zei of deed verkeerd uitgelegd door Ajax. Net als bij Mido. Iedereen zegt dat hij zo de fout is ingegaan bij Ajax. Maar wat voor een grote fouten heeft hij nou eigenlijk gemaakt? We vergeten alleen maar waar het eigenlijk om gaat, de voetbalkwaliteiten van Mido. He was the best. Maar hoe meer hij werd gestraft door Ajax, des te meer hij zijn best ging doen om de clubleiding te irriteren."

Ibrahimovic denkt te weten waarom spitsen het zo moeilijk hebben bij Ajax. "De spits, de speler met rugnummer 9, heeft de moeilijkste baan van allemaal bij Ajax. Hij moet ruimte creëren voor de nummer 10, de nummer 7 en de nummer 11. Hij werkt harder dan de rest, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn. Bij Ajax moest ík werken voor anderen. Omdat ik daar niks van begreep ben ik met Van Basten gaan praten. Hij zei tegen mij: 'Zlatan, verdedig niet zoveel mee, spaar je krachten voor aanvallende acties'. Vervolgens drukte Van Gaal me op het hart: 'Zlatan, je moet meer meeverdedigen'. Ik wist op een gegeven moment niet meer naar wie ik moest luisteren. Van Basten, the legend, zei het een en Van Gaal, de beroemde trainer, zei het ander. Daar sta je dan."

Van Basten was de enige Ajax-coach aan wie Ibrahimovic prettige herinneringen bewaart. "Koeman en Van Basten verschillen totaal. Koeman is de verdediger, Van Basten de aanvaller; waarschijnlijk zit daarin het verschil. Koeman had het geluk dat hij in een gespreid bedje terechtkwam, als opvolger van Co Adriaanse. Daar heeft hij op voortgebouwd. Adriaanse is weer een ander verhaal. Hij heeft mij naar Ajax gehaald, maar ik heb nooit goed contact met hem kunnen krijgen."

Bij Juventus heeft de 24-jarige spits helemaal zijn draai gevonden. "In mijn eerste jaar bij Juventus heb ik meer laten zien dan in de eerste drie jaar bij Ajax. Alles voelde beter, ik speelde alle wedstrijden negentig minuten, voelde me sterker. Capello heeft mij de kans gegeven en die heb ik gepakt. Bij Ajax geven ze je wel een kans, maar durven ze je vervolgens niet los te laten. Iets anders is dat spelers van Ajax altijd willen bewijzen dat ze het niveau hebben om hogerop een contract te verdienen. Daar komt ook een groot deel van de stress vandaan. Iedereen bij Ajax wil naar een grotere club. Niemand ziet Ajax als een eindstation."

Tot slot noemt Ibrahimovic een laatste probleem waar Ajax in zijn ogen mee kampt: een gebrek aan routine. "We hadden een goed team, een team waar anderen bang voor waren. Met Chivu en Mido. We speelden tegen Arsenal en dat waren echt wedstrijden met kansen voor beide ploegen. Nu heb ik het idee dat Ajax aan kracht heeft ingeboet. Ik speelde nog met Winter en Witschge, momenteel hebben de jonge spelers toch iets te veel de overhand. Aron Winter was de eerste die me vertelde over de specifieke verschillen tussen de Nederlandse en de Italiaanse competitie, en ook van Richard Witschge heb ik veel opgestoken. Maar de Winter en de Witschge van toen heten nu Galásek en Anastasiou. En je kunt je afvragen of die twee net zoveel impact hebben op de jeugd."

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do okt 27, 2005 10:06 pm

Hoezo even de spijkers op de kop slaan? :worshippy:

Ik zou zeggen AJAX, lees dit een keertje goed door en doe er wat mee!!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr okt 28, 2005 3:31 pm

Inderdaad: de spijker op zijn kop en Ajax zou er wat van kunnen leren.

Niettemin: zoals Steef al zei, vind ik 'hekelen' niet het woord. Zlatan zet zijn bedenkingen over het systeem en de spelersbegeleiding bij Ajax goed uiteen, maar over de clubcultuur (als in: de sfeer etc.) is hij altijd erg lovend geweest in andere interviews.

Dit interview past dus zeer nadrukkelijk niet in het rijtje klaagzangen van geflopte spelers als Sonck en Soetaers. Zlatan heeft nooit over kilte geklaagd en wie goed leest (of liever gezegd: bereid is om goed te lezen), leest zelfs dat hij Ajax in feite prijst voor het feit dat er een topklimaat heerst, waar je als voetballer sterker en beter van wordt.

K.
Still alive...

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » vr okt 28, 2005 3:43 pm

Reorganisatie Ajax onvermijdelijk

bron: Het Parool

AMSTERDAM - Technisch directeur Martin van Geel en trainer Danny Blind staan voor een belangrijke reorganisatie van de A-selectie van Ajax. Liefst negen spelerscontracten lopen na het seizoen af, maar dat hoeft niet ongunstig te zijn.

Van Geel en Blind zitten nog niet zo lang op hun post. Beiden zijn het eens over de koers die Ajax moet varen en beiden hebben vooral in de eerste maanden van dit seizoen kunnen constateren waaraan het in de huidige selectie schort: scorend vermogen en doortastendheid op cruciale momenten in een wedstrijd.

Tot die conclusie kwam ook de vorige trainer, Ronald Koeman, maar zijn woorden gingen deels verloren in de chaos die onder zijn leiding op de werkvloer was ontstaan. De onderlinge verhoudingen waren zó scheefgegroeid dat veel spelers twijfelden over hun toekomst bij Ajax. Ook gewaardeerde krachten speelden ver onder hun kunnen en álle talentvolle voetballers stonden stil in hun ontwikkeling.

Ajax (lees: Blind) kon afgelopen zomer twee dingen doen: rigoureus snijden in de selectie, op heel korte termijn proberen zes of zeven spelers te slijten en in hetzelfde tempo de groep op het gewenste niveau brengen. Daar zijn echter de nodige sportieve en financiële risico's aan verbonden. Blind, in een later stadium bijgestaan door Van Geel, koos ervoor de selectie zoveel mogelijk intact te laten. Nu, vier maanden later, heeft hij een veel duidelijker beeld van zijn spelers dan begin maart, toen hij het stokje overnam van Koeman.

Het is aan Van Geel en Blind om het elftal-in-opbouw van nieuwe impulsen te voorzien. Vooral in de voorhoede, waar ook Markus Rosenberg - een van de spaarzame aankopen van Blind - lijdt aan een chronisch gebrek aan doeltreffendheid. Op 1 januari gaat de transfermarkt weer open. Daarom ook wil Ajax vóór 1 december duidelijkheid van de spelers met een aflopend contract over hun plannen.

Moet Ajax zich zorgen maken over het grote aantal spelers dat in juni de deur uit kan wandelen? We gaan het rijtje langs, te beginnen bij de keepers. Als Hans Vonk vertrekt, schuift de talentvolle Kenneth Vermeer door. Geen probleem dus.

De achterhoede: drie contracten en één huurovereenkomst lopen af, onder meer die van twee linksbacks: Juanfrán en Maxwell. Maar met de ontwikkeling van Urby Emanuelson maakt Ajax zich daarover weinig zorgen. De club zal wel proberen Thomas Vermaelen langer aan zich te binden, omdat Julien Escudé (gebrek aan snelheid en agressiviteit) niet kan brengen wat van hem wordt verlangd. Daarnaast zal het ook Ajax niet zijn ontgaan dat de beresterke Ron Vlaar transfervrij weg kan bij AZ.

Het middenveld: vier contracten lopen af, waaronder dat van Nourdin Boukhari. Zijn vertrek is niet onoverkomelijk. En als Tomás Galásek gaat, is zijn opvolger (Olaf Lindenbergh) al in huis. Steven Pienaar is weliswaar vaak basisspeler, maar geen dragende speler. Hij weet Wesley Sneijder (schaduwspits) en Nigel de Jong (rechtshalf) vóór zich op zijn favoriete posities. Het is voor Ajax dus vooral zaak De Jong te bewegen zijn contract te verlengen.

De aanval: Ajax lijkt zijn zinnen te hebben gezet op Heerenveen-spits Klaas-Jan Huntelaar. Hij kost zo'n zes miljoen euro. Met Huntelaar erbij heeft Ajax echter een overschot aan spitsen van wie er wellicht één of twee (Charisteas, Anastasiou, Rosenberg) al dan niet tijdelijk (verhuur) van waarde kunnen zijn voor de Friese club.

Belangrijk is dat niet alleen Ajax overtuigd is van de kwaliteiten van een aankoop, maar dat ook de aankoop weet wat hem in Amsterdam te wachten staat. De woorden van Huntelaar moeten Blind als muziek in de oren hebben geklonken: hij wil voetballen bij een club die met vleugelspelers speelt en met een aanvallende middenvelder in zijn buurt. Dat past in de lijn die Blind heeft uitgezet, maar die niet door al zijn spelers wordt begrepen, zelfs ter discussie wordt gesteld. Ook in dat opzicht is Blind inmiddels veel duidelijk geworden.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » vr okt 28, 2005 3:54 pm

Ooooh, twijfelgeval KJH hoeft maar 6 miljoen te kosten! Dan zou ik zeker niet de transfervrije Nando halen. Écht niet!
Face your fears and live your dreams, No Fear

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » vr okt 28, 2005 6:34 pm

Als we straks Nando, KJH en Harry in huis zouden hebben dan hebben we m.i. wel een goede bezetting op 9 zonder weer vele miljoenen kwijt te zijn. Heerenveen houdt van Scandinaviers, misschien is een ruil (R-berg - KJH) idd mogelijk zoals in het artikel al wordt aangegeven. Anders is hij altijd nog te verkopen. Probleem hierbij is wel dat hij voor een spits erg weinig goals op z'n CV heeft staan.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr okt 28, 2005 6:47 pm

Denk dat Rosenberg niet zal meewerken aan een ruil naar Heerenveen. Zij zullen nooit hetzelfde salaris kunnen betalen. Babel is voor jou al geen optie meer?

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » vr okt 28, 2005 6:54 pm

Babel? Ai ai ai. Helemaal vergeten. Sorry Ryan. :blush:

Als (slap) excuus voer ik aan dat hij in het 1e nog niet overtuigd op de spaarzame momenten dat ie op 9 staat.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr okt 28, 2005 7:07 pm

In tegenstelling tot de rest van de spitsen. :hypocrite: ;)

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » ma okt 31, 2005 10:57 am

Wat ik bij Babel echt ongelooflijk vind, is zijn aanname. Die is zo slecht, dan kan je gewoon niet verwachten te slagen in de spits bij Ajax. De ballen stuiteren gewoon serieus 5-10 meter van zijn voet af wanneer hij strak wordt ingespeeld.
Daar moet hij dus flink aan gaan werken, is gewoon trainbaar, hoewel er natuurlijk wel talent voor nodig is, maar dat heeft hij nu juist wel, volgens mij.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » ma okt 31, 2005 7:48 pm

Babel mag dan uit de eigen, op 4-3-3 geschroeide opleiding komen, maar is eigenlijk ook een spits die geschikter is voor 4-4-2. Hij kan niet echt uit de voeten als hij met zijn rug naar de goal moet spelen.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 31, 2005 9:31 pm

Arwin schreef:Wat ik bij Babel echt ongelooflijk vind, is zijn aanname. Die is zo slecht, dan kan je gewoon niet verwachten te slagen in de spits bij Ajax. De ballen stuiteren gewoon serieus 5-10 meter van zijn voet af wanneer hij strak wordt ingespeeld.
Daar moet hij dus flink aan gaan werken, is gewoon trainbaar, hoewel er natuurlijk wel talent voor nodig is, maar dat heeft hij nu juist wel, volgens mij.
Ik vond zijn aannames tegen Heerenveen eerlijk gezegd prima (2x zelfs briljant), zijn schot was deze keer het probleem...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Wim
Site Admin
Berichten: 5467
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:49 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Wim » di nov 01, 2005 8:06 am

Ik durf het bijna niet te zeggen. :blush:
Hoewel het niet sexy oogt, Charisteas doet het vele malen beter dan Babel.
Babel zal net als Rosenberg veel beter renderen als hij eromheen kan zwerven.
In de loop aanspelen dan wel lanceren met goede diepte passes. Dat is hun kracht.
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

Plaats reactie