Tegen de stroom in ...

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Tegen de stroom in ...

Bericht door 999 » za jun 24, 2006 10:13 am

TEGEN DE DE STROOM IN

„Ik ben nooit de keuze van de nieuwe directie geweest”


SCHLUCHSEE, zaterdag

DE dennen klimmen gestaag naar de hemel. De heuvels kleuren groen, geel en paars. Het uitzicht is prachtig, de stilte weldadig. Maar Danny Blind verloochent zijn afkomst niet. „Na vier of vijf dagen heb ik genoeg bomen gezien. Geef mij maar de zee.”

Die zal hij komende week weer zien. Niet in Zeeland, zijn geboorteplaats, maar op Ibiza. Normaliter kan dat nog net, alvorens de aanloop naar een nieuw seizoen wordt genomen. Zo had Blind het ook gepland, in november vorig jaar. Eerst het WK ontleden, daarna een week in de branding. „En dan zou ik op tijd terug zijn voor de eerste training.”

Maar bij Ajax zullen ze hem alleen nog zien als toeschouwer. De afwikkeling van zijn ontslag heeft enige tijd in beslag genomen en is vorige week definitief afgerond. Voor het eerst sinds 21 jaar staat hij in het leven zonder de club die bij hem was gaan horen als de zee bij een Zeeuw.

Lang en krampachtig hield Ajax vast aan de gammele stelling dat er pas na het seizoen geëvalueerd zou worden. Het zorgde voor een surrealistische eindfase. Blind smeedde een winnend elftal, dat een plaats in de voorronde van de Champions League afdwong en de beker won. Hij heeft echter nooit de hoop gehad dat hij ongelijk zou krijgen. „De laatste maanden telden niet meer mee. De trein reed al. Ontslag was onafwendbaar.”

Geïnteresseerde buitenlandse clubs roken onraad en informeerden bij zijn zaakwaarnemer naar het hoe en waarom. „Die mensen vinden het ongelooflijk. Beker gewonnen, Champions League gehaald. Ze komen uit een andere cultuur en dachten dat er meer aan hand moest zijn. Dan leg je dus uit dat je een exponent bent van het Nederlandse voetbal. En dat de manier waarop er wordt gespeeld, toch belangrijker is. Die filosofie sta ik zelf ook voor, hoe extreem het soms ook kan zijn. Al is die stelling niet de reden voor het ontslag.”

Zijn ontslag is het verhaal van de stromingen. „Die zijn er altijd. Een speler is zich daar nooit zo van bewust. Maar als trainer herken je steeds beter de verschillende lijnen die door de club lopen. Buiten de technische staf is er een directie, een bestuur, een raad van commissarissen en een ledenraad met oudbestuursleden die allemaal invloed willen en kunnen hebben en elkaar beïnvloeden.”

Zelfs voor een clubman bleek het een sterk mechanisme, ongrijpbaar bovendien. Blind beroept zich op enkele voorbeelden. Officieus werd hij aangesteld door toenmalig technisch directeur Louis van Gaal en algemeen directeur Arie van Eijden. Blind, die gedurende zijn ambt als hoofd jeugdopleiding schermde met aanbiedingen van eredivisieclubs, kreeg de toezegging dat hij de nieuwe trainer van Ajax zou worden zodra het contract van Ronald Koeman afliep. Dat proces werd versneld toen Koeman in februari 2005 zelf opstapte.

„Desondanks heeft het toch nog vijftien dagen geduurd voordat alles geconcretiseerd was. Het geeft aan hoe het gaat. En dat ik nooit de keuze van de nieuwe directie ben geweest. Dat zijn mensen die nieuw bij een topclub kwamen en dus ook nog te bewerken waren door deze stromingen. Ik veroordeel het niet; het is slechts een conclusie.”

Van Gaal, de man die pal voor Blind stond en de stromingen kon kanaliseren, was immers al vertrokken. En Van Eijden volgde in het najaar. Martin van Geel en Maarten Fontein, allebei binnengehaald door voorzitter John Jaakke, gingen de nieuwe directie vormen. Blind merkte in februari voor het eerst dat er achter de schermen werd gewerkt aan een drastische koerswijziging.

„Mij kwam ter ore dat er vanuit een bepaald gedeelte van de club een andere trainer was benaderd. Verder verschenen er steeds meer geruchten in de media en zei de voorzitter in een interview veel door juist ontwijkend te antwoorden. Omdat het proces al in gang was, hebben ze ook nooit tegen me kunnen zeggen: Danny, vergeet al die onzin. Dat de club de rust wilde bewaren, was geen argument meer. Het zorgde juist alleen maar voor onrust. Achteraf werd me door Van Geel verteld dat ze na de uitlatingen van Jaakke eigenlijk de stelling hadden moeten wijzigen. Maar ze betwijfelden of ik het voor me kon houden. Dat vind ik een loos argument.”

„De eerste geruchten zijn nog wel te tackelen. Maar gaandeweg groeide het gevoel, omdat het op allerlei manieren bevestigd werd. Ajax benaderde spelers die wij niet wilden, of andersom. De club had daar anders mee om moeten gaan. En dan zeg ik het chic.”

„Toch ben ik nooit haatdragend geweest. Ja, scherper werden we wel. Maar de krachten die vrijkwamen in de slotfase van het seizoen, hebben in mijn ogen niets te maken met rancune. Pas voor de eerste play-offwedstrijd tegen FC Groningen heb ik tegen de spelers gezegd: vergeet wat er in de krant staat en ga lekker voetballen. We zijn er als staf gewoon ongelooflijk goed mee omgegaan. We lieten niks liggen en bleven ons werk doen, onder extreem moeilijke omstandigheden. Natuurlijk roep je wel eens wat in de trainerskamer. Gekscherend, cynisch, heel serieus of getergd. Maar de spelers hebben daar nooit iets van gemerkt.”

Ook in zijn publieke optredens behield Blind zijn waardigheid. Hij ondervond steun van de meeste spelers en van het publiek. Slechts eenmaal viel hij uit zijn rol. Na de nederlaag bij Roda JC lag hij in de clinch met scheidsrechter Roelof Luinge. Die zaak won hij voor de tuchtcommissie in Zeist glansrijk. Maar hij deed diezelfde middag ook zijn beklag over een reeks arbitrale fouten die Ajax gedurende een heel seizoen punten had gekost. Veel mensen vonden die verontwaardiging ongepast voor een trainer van Ajax.

„Achteraf had ik het beter niet kunnen zeggen.” Maar hij bereikte de grens van zijn incasseringsvermogen. „Ik dacht: nou ratel ik de hele boel maar eens op.”

De emotionele reacties tijdens de wedstrijden tegen FC Groningen en Feyenoord moeten evenmin beschouwd worden als de gebalde vuist van een man die ondubbelzinnig wraak neemt op zijn superieuren. „Dat was pure emotie, opgewekt door mensen die iets voor je betekenen. Eerst de spelers, daarna de supporters. Die supporters zijn de club. Diezelfde mensen hebben mij bij mijn afscheid als speler iets onvergetelijks gegeven. Ik ging 25 minuten voor tijd naar de kant en daarna werd onophoudelijk mijn naam gescandeerd. Ook al klinkt het gek, dat was het mooiste moment in mijn carrière. Niet Wenen, of Tokio. Maar de emotie die ik in me heb en die ik dan niet kan controleren.”

Hij voelt zich niet beschadigd. „Niet in de ergste zin van het woord. Maar een trainer die begint en vroegtijdig wordt ontslagen, daar zit altijd een stempel op.” Hij heeft ook nooit getwijfeld over de kans die zich eerder voordeed, dan was afgesproken. „Wel over het tijdstip. Ik gaf aan dat het misschien beter was om het over de zomer heen te tillen. Maar eigenlijk maakte Ronald die keuze voor mij en ik snap heel goed dat Ajax geen tussenpaus wilde.”

Blind toonde zich na zijn aanstelling optimistisch over de kwaliteiten van de spelersgroep. Diep in zijn hart zag hij enkele problemen opdoemen, maar hij sprak met de overtuiging die de rechtgeaarde Ajacied kenmerkt. „Ik wist dat we niet de titelkandidaat waren die iedereen in ons zag, ik wist dat veel contracten afliepen, maar heb me gefocust op die elf, twaalf wedstrijden en het halen van de Champions League. Misschien had ik, als ik in de spiegel kijk, op dat moment veelzijdiger moeten zijn en meer gericht op het volgende seizoen. Misschien heb ik iets te veel voor lief genomen.”

„Ik had vertrouwen in de spelersgroep, die inschatting kon ik wel maken. Maar om aan te kunnen geven waar het al fout is gegaan, moet ik terug naar de eerste negen wedstrijden. We spelen thuis hartstikke goed voetbal tegen Feyenoord en verliezen. Er volgen nog vijf goede wedstrijden, waarin we door allerlei omstandigheden acht punten morsen. Ik haat het om dat zo te zeggen, maar daar zit wel de essentie in van de problematiek. Want dan begint het te brokkelen. Je probeert het goede gevoel vast te houden. Ondanks dat wij er oog voor hadden, is het moeilijk dat groepsproces te blijven bewaken. Je kan wel zeggen dat het lekker gaat, maar je moet winnen. Dat is de beste bevestiging.”

Goed voorbeeld daarvan waren de overwinningen op Vitesse en Roda JC (beker) in de beslissende fase van het seizoen, door treffers in de laatste minuut. „De manier waarop dat gebeurde, verstevigde alleen maar het gevoel. En wellicht waren sommige spelers op dat moment ook best geprikkeld of getergd geraakt door alle publicaties.”

Uiteindelijk is Blind heel realistisch over de breuk. „Dat is part of the job. Het ontslag op zich is ook nooit door mij als discussiepunt aangezwengeld, wel de manier waarop Ajax heeft gehandeld. Zelfs op de laatste persconferentie hadden ze gewoon moeten zeggen: we hebben niet om het landskampioenschap gespeeld, we zijn niet tevreden over het voetbal en we denken niet dat Danny Blind het tij kan keren. Punt. Maar dan worden er geluksfactoren bijgehaald, of spelers die niet doorbraken. Daar hadden ze groter in moeten zijn. Nu is de leiding van Ajax er slechter uitgesprongen. Natuurlijk, het slijt wel als Ajax straks gaat winnen, wat ik oprecht hoop. Maar dit had allemaal niet gehoeven.”

Zo komt het vreemd over als hij een brief onder ogen krijgt die naar de seizoenkaarthouders is gestuurd en waarin Ajax wijst op het gebrek aan balans in de selectie en de vele aflopende contracten. Opvallend is echter dat de progressie van maar liefst acht spelers als tegenhanger opgevoerd wordt. „Je kunt die argumenten niet eerst gebruiken in je eigen voordeel, om er dan een ander mee neer te sabelen.”

Het is het verhaal van de stromingen. „Als er geen sterke hand is, komen ze opzetten.”
De T.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » za jun 24, 2006 10:34 am

Niet veel nieuwe feiten, maar wel een leuk artikel om te lezen.

Gebruikersavatar
Berend Stoker
Berichten: 3583
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 2:33 pm

Bericht door Berend Stoker » za jun 24, 2006 10:36 am

Ben benieuwd wat een Joey of een Lucas van dit artikel vindt. :hypocrite:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23018
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » za jun 24, 2006 10:37 am

Berend Stoker schreef:Ben benieuwd wat een Joey of een Lucas van dit artikel vindt. :hypocrite:
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :X
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » za jun 24, 2006 10:37 am

Blind heeft er kijk op Berend. Hij zegt op de meeste onderwerpen hetzelfde als ik gedurende afgelopen seizoen heb geroepen! :worshippy:

Te laat!! :D
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Berend Stoker
Berichten: 3583
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 2:33 pm

Bericht door Berend Stoker » za jun 24, 2006 10:47 am

Wat ik verder ook van Blind of Ajax vind, hij blijft wel netjes en houdt zijn hoofd omhoog. Stijlvol!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za jun 24, 2006 11:03 am

Berend Stoker schreef:Ben benieuwd wat een Joey of een Lucas van dit artikel vindt. :hypocrite:
Ach, het doet er niet meer toe.

Blind veegt zijn straatje schoon. Dat is zijn goed recht.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za jun 24, 2006 11:37 am

Leuk dat hij er goed mee omgaat. Maar nu is het ook wel klaar, hoop ik.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » za jun 24, 2006 12:27 pm

Het is een schande hoe Ajax met Blind is omgegaan!!!!!

:pukey:

:bis:

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za jun 24, 2006 12:58 pm

Leuk stukje Danny, maar ik hoor je niet over het tenenkrommende voetbal, over je tacktische blunders, over je zwalkende opstellingen etc etc.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » za jun 24, 2006 1:02 pm

Henk de Gier schreef:Leuk stukje Danny, maar ik hoor je niet over het tenenkrommende voetbal, over je tacktische blunders, over je zwalkende opstellingen etc etc.
Geïnteresseerde buitenlandse clubs roken onraad en informeerden bij zijn zaakwaarnemer naar het hoe en waarom. „Die mensen vinden het ongelooflijk. Beker gewonnen, Champions League gehaald. Ze komen uit een andere cultuur en dachten dat er meer aan hand moest zijn. Dan leg je dus uit dat je een exponent bent van het Nederlandse voetbal. En dat de manier waarop er wordt gespeeld, toch belangrijker is. Die filosofie sta ik zelf ook voor, hoe extreem het soms ook kan zijn. Al is die stelling niet de reden voor het ontslag.â€

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Tegen de stroom in ...

Bericht door joey » za jun 24, 2006 1:03 pm

Geïnteresseerde buitenlandse clubs roken onraad en informeerden bij zijn zaakwaarnemer naar het hoe en waarom. „Die mensen vinden het ongelooflijk. Beker gewonnen, Champions League gehaald. Ze komen uit een andere cultuur en dachten dat er meer aan hand moest zijn.

In ieder ander land, ja bij iedere andere club had Blind de Kerst niet gehaald. Hij heeft volop geprofiteerd van zijn status als clubicoon. Hij moet niet net doen alsof Ajax fantastisch heeft gepresteerd. Ajax is afgelopen seizoen een subtopper geweest, en een zwalkende bovendien. :X
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Tegen de stroom in ...

Bericht door Aristides » za jun 24, 2006 1:38 pm

joey schreef:
Geïnteresseerde buitenlandse clubs roken onraad en informeerden bij zijn zaakwaarnemer naar het hoe en waarom. „Die mensen vinden het ongelooflijk. Beker gewonnen, Champions League gehaald. Ze komen uit een andere cultuur en dachten dat er meer aan hand moest zijn.

In ieder ander land, ja bij iedere andere club had Blind de Kerst niet gehaald. Hij heeft volop geprofiteerd van zijn status als clubicoon. Hij moet niet net doen alsof Ajax fantastisch heeft gepresteerd. Ajax is afgelopen seizoen een subtopper geweest, en een zwalkende bovendien. :X
Ajax moet goed voetballen, dan volgen de punten vanzelf. Huntelaar hoefde hij in eerste instantie niet, hij was tevreden over de selectie, maar zonder Huntelaar zou Ajax ????????????

We moeten de seizoenen onder koeman en Blind qua voetbal snel vergeten, volgend seizoen kan het niet slechter (al dacht ik dat na koeman ook!) Blind's zelfkritiek is niet zo groot.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za jun 24, 2006 3:52 pm

Op het forum van www.abelenstra.com las ik dat Huntelaar zou hebben gezegd: 'Bij Heerenveen trainden we om beter te worden, bij Ajax om beziggehouden te worden'. Weten jullie daar iets van?

In elk geval zou het mij niet verbazen als het niveau van de trainingen laag was geweest, want met name collectief maakte Ajax weinig vorderingen. Positiespel? Doen we niet aan. :sad:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » za jun 24, 2006 3:53 pm

Ten cate zal Ajax echt wel goed gaan trainen denk ik. Ik verwacht dan ook zeker vooruitgang in het positiespel.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » za jun 24, 2006 3:54 pm

joey schreef:Op het forum van www.abelenstra.com las ik dat Huntelaar zou hebben gezegd: 'Bij Heerenveen trainden we om beter te worden, bij Ajax om beziggehouden te worden'. Weten jullie daar iets van?

In elk geval zou het mij niet verbazen als het niveau van de trainingen laag was geweest, want met name collectief maakte Ajax weinig vorderingen. Positiespel? Doen we niet aan. :sad:
Is volgens mij onzin. Ik heb KJH wel horen zeggen dat bij Ajax veel meer de details belangrijker zijn op de trainingen. Zoals inpasen op de juiste voet, voor de man et cetera.

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za jun 24, 2006 3:55 pm

dezelfde uitspraken hoorde je ook al over Koeman, zal wel klok en klepel verhaal zijn.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za jun 24, 2006 4:07 pm

Daarom vraag ik het ook na.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » wo jun 28, 2006 1:54 pm

joey schreef:Op het forum van www.abelenstra.com las ik dat Huntelaar zou hebben gezegd: 'Bij Heerenveen trainden we om beter te worden, bij Ajax om beziggehouden te worden'. Weten jullie daar iets van?

In elk geval zou het mij niet verbazen als het niveau van de trainingen laag was geweest, want met name collectief maakte Ajax weinig vorderingen. Positiespel? Doen we niet aan. :sad:
Ik dacht al: wanneer begint Joey nou na te trappen? Maar gelukkig, je stelt me niet teleur...

Laat 't toch rusten man.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jun 28, 2006 2:54 pm

Blind hoeft geen interviews te geven, Thom. HIj kan ook zijn mond houden. Dus wie trapt er na?
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jun 28, 2006 3:04 pm

joey schreef:Op het forum van www.abelenstra.com las ik dat Huntelaar zou hebben gezegd: 'Bij Heerenveen trainden we om beter te worden, bij Ajax om beziggehouden te worden'. Weten jullie daar iets van?
Ja, dat heb ik ergens gelezen, maar dan omgekeerd.

Huntelaar in de VI van een tijdje geleden:
'Ajax traint anders dan Heerenveen. In Amsterdam ligt de nadruk op details: met de juiste snelheid een bal inspelen en op het goede been. Niets ten nadele van het niveau in Heerenveen, want ook dat lag hoog, maar ik merk wel dat ik toe was aan dat soort trainingen. In Friesland kende ik alles wel zo’n beetje, het werd routine. Ik stond rustig op, ging naar de club om te trainen en wist vaak precies wat we gingen doen. Bij Ajax wist ik níét wat me te wachten stond en dat maakte me net wat scherper, als mens en als voetballer. Ik heb eens in de zoveel tijd een nieuwe prikkel nodig.’

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » wo jun 28, 2006 3:39 pm

joey schreef:Blind hoeft geen interviews te geven, Thom. HIj kan ook zijn mond houden. Dus wie trapt er na?
Jij. Sterker nog: Je maakt het eigenlijk alleen maar erger. "Blind moet zijn mond houden vanaf nu anders trap ik hem na", is wat je feitelijk zegt. Je beseft toch wel dat je ook kan reageren op interviews zonder na te trappen?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jun 28, 2006 9:20 pm

Voortaan moet ik jou om toestemming vragen voor ik kritiek heb op iemand die bij Ajax werkt(e), begrijp ik? Wat een gezeur zeg.

Ik vraag of iemand kan bevestigen dat KJH negatief was over de trainingen bij Ajax. Sinds wanneer is dat verboden? :nooo:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » wo jun 28, 2006 9:30 pm

Ik vind wel dat je toestemming moet vragen om iets als abelenstra.com te bezoeken. Er zijn grenzen, joey!

Vind jij dit soort interviews met Blind saai en/of overbodig?
Avoir, Adieu, Goodnight.. I'm Too Wrong, To Get Right.

Vossie

Bericht door Vossie » wo jun 28, 2006 9:48 pm

Dit is ook wel iets om in de gaten te houden.

'Ik heb eens in de zoveel tijd een nieuwe prikkel nodig.'
Aldus onze KJH... benieuwd wanneer hij weer een nieuwe prikkel nodig heeft. ;)

Plaats reactie