FiFa stemt voor 6+5 regel per Elftal

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » di jun 03, 2008 2:40 pm

Dat is een kermis-lijst, totaal niet serieus te nemen. Toen Ajax in 2004 kampioen werd stonden we geloof ik een tijdje lang zelfs in de top 10. Volslagen lukraak bij elkaar bedacht lijstje.

Én het heeft natuurlijk helemaal niets met deze topic te maken. Maar daar zal onze AT-dorpsgek zich natuurlijk niets van aantrekken, gewoon hier neerplempen, hoor!

Lionel
Berichten: 47294
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di jun 03, 2008 2:44 pm

Ajax, PSV en AZ zitten wel bij de top 105 clubs van Europa. Dus dit lijstje klopt niet echt dan...
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58902
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jun 03, 2008 2:52 pm

Rishi schreef:Als je het toptalent uit de opleiding weghaalt van 10 clubs haalt doe je het niet slecht hoor...
Nou, en die allemaal hun roots achterlatend op zeer jonge leeftijd, nou, ik zie het niet zo gebeuren .. daarbij, dat kunnen de grote clubs nu toch ook al ?.Doen ze toch ook niet massaal ..

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di jun 03, 2008 3:22 pm

Omdat het nu niet hoeft.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58902
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jun 03, 2008 6:22 pm

Ik denk dat ze dat ook niet willen.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » di jun 03, 2008 8:11 pm

Bertje schreef:
bryan schreef:Ja, en zo als ik zei, Cruijff zal dus weten dat een 5+6 regel, niks, en dan helemaal niks, zal doen tegen het wegkapen van jonge talent door Spaanse clubs, omdat die jonge talenten al snel een Spaanse paspoort krijgen.

Graag lezen i.p.v. punten proberen te scoren.
Jij insinueert dat Cruijff stelt dat Barcelona heiliger is dan andere clubs. Dat is onzin.
Ik vind wel dat Cruijff Barca heiliger vind dan andere clubs, maar hij stelt dat hier niet. Maar daar praten we niet over, je probeert met me over bijzaken te praten. Een veel voorkomende taktiek hierzo wanneer men de hoofdzaak wilt negeren...

De punt die ik maakte met betrekking to de uitspraken van Cruijff is dat een 5+6 regel helemaal niks zal doen tegen het wegkopen van jonge talenten, want ze komen toch al snel in aanmerking voor een nieuwe paspoort.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » di jun 03, 2008 8:16 pm

Voetske schreef:Dan praat je over hoeveel spelers die dit zouden gaan doen ?.Ik geloof er dus niks van dat dat massaal gaat gebeuren.
Gebeurt nu al aan de lopende band in Spanje met niet-EU spelers. Ze hebben namelijk een regel in Spanje dat er maximaal drie niet-EU spelers in de basis mogen staan. Na iets van vier, vijf jaar in Spanje hebben ze genoeg woonjaren in Spanje opgebouwd en hebben een Spaans paspoort. (Ronaldinho heeft er ook een) Als ze heel jong, zeg maar 13/14 (net als Messi) naar Spanje komen, dan kunnen ze al op de 18e een Spaanse paspoort krijgen.
Laatst gewijzigd door bryan op di jun 03, 2008 8:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 03, 2008 8:16 pm

Daar had ik het dus wel over.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58902
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jun 03, 2008 8:37 pm

bryan schreef:
Voetske schreef:Dan praat je over hoeveel spelers die dit zouden gaan doen ?.Ik geloof er dus niks van dat dat massaal gaat gebeuren.
Gebeurt nu al aan de lopende band in Spanje met niet-EU spelers. Ze hebben namelijk een regel in Spanje dat er maximaal drie niet-EU spelers in de basis mogen staan. Na iets van vier, vijf jaar in Spanje hebben ze genoeg woonjaren in Spanje opgebouwd en hebben een Spaans paspoort. (Ronaldinho heeft er ook een) Als ze heel jong, zeg maar 13/14 (net als Messi) naar Spanje komen, dan kunnen ze al op de 18e een Spaanse paspoort krijgen.
Noem dan eens aantallen a.u.b.Noem eens wat voorbeelden.Ik wil dan wel eens wat cijfers hebben.Ik bedoel deze discussie hebben we meer gehad, ook hier in Nederland.Feyenoord b.v. zou ook handenvol spelertjes ronselen in Brazil.Psv had ook de naam, met name P. de Visser.Maar bij Feyenoord bleek het om 1 spelertje te gaan, en van Psv het ik er nooit meer over gehoord.

Mijn nuchter verstand zegt me dat dat in de EU wel niet zo'n vaart zal lopen, immers de omstandigheden en kansen zijn voor spelers op een later tijdstip nog ruimschoots voorhanden om van club te wisselen.Daarbij praat je hier in vele gevallen niet om kansarme spelertjes die uit een of ander land gelokt worden om het grote geld te gaan verdienen zoals in de AJAX film te zien was.

Zou het wel gebeuren lijkt me het alsnog makkelijk om daar metwetgeving op het EU vlak paal en perk aan te stellen ...

Maar goed, tis mijn mening, al heb ik net als jij ook geen glazen bol. :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » di jun 03, 2008 10:20 pm

Daarbij praat je hier in vele gevallen niet om kansarme spelertjes die uit een of ander land gelokt worden om het grote geld te gaan verdienen zoals in de AJAX film te zien was.
Ronaldinho zat er maar 3,5 jaar in Spanje toen hij een Spaans paspoort kreeg. Hij deed het niet voor het geld, want geld had hij al zat. Het was puur zodat Barca Ronaldinho als Europese burger konden opstellen en zo de regel voor spelers buiten de EU konden omzeilen. Bij Barca heeft Eto'o tegenwoordig ook een Spaanse paspoort en Messi en Rafael Marquez ook.

Met een 5+6 regel zou Barca dus Eto'o, Messi, Rafael Marquez en Ronaldinho gewoon kunnen opstellen als vier van hun vijf Spanjarden.

Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat zo'n 5+6 regeling (die er niet komt) voor die club geen fuck zal uitmaken. Je hoeft geen glazen bol te hebben om dat te kunnen weten.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58902
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo jun 04, 2008 8:23 am

bryan schreef:
Voetske schreef:Dan praat je over hoeveel spelers die dit zouden gaan doen ?.Ik geloof er dus niks van dat dat massaal gaat gebeuren.
Gebeurt nu al aan de lopende band in Spanje met niet-EU spelers. Ze hebben namelijk een regel in Spanje dat er maximaal drie niet-EU spelers in de basis mogen staan. Na iets van vier, vijf jaar in Spanje hebben ze genoeg woonjaren in Spanje opgebouwd en hebben een Spaans paspoort. (Ronaldinho heeft er ook een) Als ze heel jong, zeg maar 13/14 (net als Messi) naar Spanje komen, dan kunnen ze al op de 18e een Spaanse paspoort krijgen.
bryan schreef:
Daarbij praat je hier in vele gevallen niet om kansarme spelertjes die uit een of ander land gelokt worden om het grote geld te gaan verdienen zoals in de AJAX film te zien was.
Ronaldinho zat er maar 3,5 jaar in Spanje toen hij een Spaans paspoort kreeg. Hij deed het niet voor het geld, want geld had hij al zat. Het was puur zodat Barca Ronaldinho als Europese burger konden opstellen en zo de regel voor spelers buiten de EU konden omzeilen. Bij Barca heeft Eto'o tegenwoordig ook een Spaanse paspoort en Messi en Rafael Marquez ook.

Met een 5+6 regel zou Barca dus Eto'o, Messi, Rafael Marquez en Ronaldinho gewoon kunnen opstellen als vier van hun vijf Spanjarden.

Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat zo'n 5+6 regeling (die er niet komt) voor die club geen fuck zal uitmaken. Je hoeft geen glazen bol te hebben om dat te kunnen weten.
Met alle respect bryan, maar volgens mij hadden we het hier over ( zie bold ), niet over volwassenen die met hun volle verstand op latere leeftijd besluiten om een spaans paspoort aan te vragen.Volgens mij is dat heel iets anders dan waar je het nu over hebt.

Jij had het er over dat ( in dit geval spaanse clubs ) men massaal 13/14 jarige gaat wegkapen bij de kleinere clubs om ze na een jaar of 3 een paspoort te geven.De nadelen, zoals dat je de hele familie zal mee moeten nemen, een job zal moeten aanbieden, het risico dat het talent niet het talent zal worden wat men in gedachten heeft is volgens mij veel te groot.Maar goed, jij jou mening, ik de mijne ..

Oja, nog een ding waarom die aversie tegen de 6+5 regeling, want die gaat verder dan alleen maar dat het niet zal gaan werken ??.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » wo jun 04, 2008 5:32 pm

Met alle respect bryan, maar volgens mij hadden we het hier over ( zie bold ), niet over volwassenen die met hun volle verstand op latere leeftijd besluiten om een spaans paspoort aan te vragen.Volgens mij is dat heel iets anders dan waar je het nu over hebt.
Nee, absoluut niet, want het gaat niet om de leeftijd, je moet X aantal jaren legaal in Spanje wonen en je heeft een Spaanse paspoort. (Zo als ik zei, de jonge Messi heeft er al een, bijvoorbeeld) En het is als EU burger nóg makkelijker in Spanje legaal te wonen. Dus Barca, Real enz. zullen jonge talentjes blijven kopen en dit regeling zal er helemaal niks tegen doen.
het risico dat het talent niet het talent zal worden wat men in gedachten heeft is volgens mij veel te groot.Maar goed, jij jou mening, ik de mijne ..
Dus de situatie nu:
Jonge speler van 14 wordt van ergens anders in de EU gehaald.
Hij haalt de eerste elftal... geslaagd. Hij haalt het niet... verkopen. Da's de risico.

De situatie na een 5+6 regeling.
Jonge speler van 14 wordt van ergens anders in de EU gehaald. Komt op 18e in aanmerking voor een Spaans paspoort.
Hij haalt de eerste elftal... geslaagd. Hij haalt het niet... verkopen. Risico precies hetzelfde.

Dus er veranderd in feite niks. Da's niet een mening, da't een feit.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do jul 03, 2008 9:11 pm

Via AN (Telesport)

Voetbalclubs luiden noodklok

Nu de omstreden '6 + 5-regeling' door de Europese Commissie wordt geblokkeerd dreigt volgens de clubs voor het Nederlandse voetbal een ware leegloop van talent. De nieuwe 'home grown player'-regel van de UEFA blijkt de rijke Europese clubs immers alleen maar aan te sporen om spelertjes op nog jongere leeftijd naar Engeland, Italië of Spanje te lokken.

"De nieuwe regel klinkt sympathiek, maar het heeft inmiddels tot gevolg dat Nederlandse clubs hun beste jeugdspelers alsnog naar Engeland zien vertrekken. Het gebeurt nu alleen nog eerder dan voorheen. Vaak met 14 jaar al", aldus AZ-directeur Maarten Fontein, die bijval kreeg van zijn eveneens naar Brussel gekomen collega's Blind (Ajax), Reker (PSV) en Van Benthem (Feyenoord).

Volgens de 'home grown player'-regel, die komend seizoen voor het eerst volledig wordt toegepast, moeten straks in UEFA-verband minstens acht van de 25 spelers op het wedstrijdblad in eigen land zijn opgeleid. Als criterium geldt daarbij dat tussen 15 en 21 jaar ten minste drie jaar getraind en gevoetbald is bij een club uit de eigen competitie. "Heel jonge spelers een contract aanbieden mag niet. Wat je nu echter ziet is dat Britse clubs piepjonge jochies aantrekken door hun vaders gigantische salarissen te betalen voor een baan als terreinknecht of chauffeur. Het zoontje verhuist dan gewoon mee", aldus Frank Rutten van Eredivisie NV.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do jul 03, 2008 9:39 pm

Dit had iedereen toch al zien aankomen? Beetje dom om deze regel in te voeren en niet tegelijkertijd maatregelen te nemen tegen die handel in buitenlandse kinderen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » zo jul 06, 2008 12:37 pm

Ze willen ook geen maatregelen nemen, alleen de schijn er van.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo jul 13, 2008 4:27 pm

Platini pleit voor verbod op transfers van minderjarigen

UEFA-voorzitter Michel Platini heeft de afgevaardigden van de 27 landen van de Europese Unie gevraagd een halt toe te roepen aan de transfers van minderjarige spelers. In Brest vroeg hij aandacht voor het probleem in de sport en een beperking bij het vrije verkeer van personen.

'Ik heb ze een memorandum met zestien punten overhandigd namens zes collectieve Europese sportbonden', legde Platini uit in Ouest-France. 'We verwachten dat de politiek de belangen van de sport in de samenleving verdedigt. Europa moet ons helpen met maatregelen om misstanden te verhelpen.'

In het voetbal komt het ronselen van jonge spelers het meeste voor. 'Het is ontoelaatbaar dat een jochie van veertien of vijftien jaar wordt weggekocht door een grote, rijke club uit Engeland of Italië', meent Platini. 'Spelers worden niet opgeleid om ze te verkopen, maar om ze te laten spelen voor je club.'

'In de sport kun je de wetten van concurrentie tussen producten niet toepassen. Het transfereren van minderjarigen moet verboden worden. De clubs moeten zelf kunnen profiteren van hun rol als opleider en worden geholpen langer over hun talenten te kunnen beschikken.'

Hoe dit praktisch vorm moet krijgen, weet Platini nog niet. 'We zijn bezig deze speciale regels te formuleren. Meer details volgen als we het eens zijn over dit principe.'
VI

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58902
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jul 14, 2008 7:29 am

LucaS schreef:Dit had iedereen toch al zien aankomen? Beetje dom om deze regel in te voeren en niet tegelijkertijd maatregelen te nemen tegen die handel in buitenlandse kinderen
Dat zei ik ook al, en blijkbaar wordt men wakker.
EUROPA PAKT ’HANDEL’ IN JEUGDSPELERS AAN


PARIJS, maandag

Nederlandse voetbaltalentjes van 13, 14 of 15 jaar kunnen vanaf volgend jaar niet zomaar meer worden weggekaapt door rijke Britse clubs, die de laatste tijd al vaker de trainingskampen van onder meer PSV en Ajax afstruinen op zoek naar toppers in spe.

Na tal van klachten van met name Nederlandse topclubs heeft de Europese Unie besloten de strijd aan te binden met de ’handel’ in zeer jonge voetballertjes, die via allerlei slimme en zeer lucratieve constructies worden overgehaald hun club te verlaten. ,,We willen eind dit jaar harde afspraken maken die erop neerkomen dat jeugdspelers voor hun achttiende in principe niet naar een andere club mogen overstappen”, zo stelde staatssecretaris Timmermans (Europese Zaken) gisteren na een EU-vergadering in Parijs, waar hij onder meer met UEFA-voorzitter Platini over de kwestie sprak.

De bewindsman wil daarmee de zogenaamde ’home grown-player’-regel verder versterken, nu vooral Britse clubs er toch in slagen veel jonge talentjes los te weken.

Zo zijn er voorbeelden van riante aanbiedingen aan de ouders van de voetballertjes, die een dik betaalde baan als chauffeur of terreinknecht krijgen als ze maar met hun zoon in Londen, Rome of Milaan komen wonen. ,,Het gaat hier om kinderen. Dat soort excessen willen we uitbannen. Daarbij kun je denken aan een strenge toets, terwijl we ook extra eisen aan spelersmakelaars willen stellen”, aldus Timmermans, die met de UEFA uit gaat zoeken hoe verdachte overstappen kunnen worden verboden. ,,Uiteraard zal alles binnen de Europese regels moeten passen”, aldus de bewindsman, die hoopt dat de ’home grown-player’ uiteindelijk toch nog een beetje op de – volgens EU-wetten – verboden 6+5-regeling gaat lijken.

„In plaats daarvan kijken we echter niet naar het paspoort, want dat mag niet, maar de club of het land waar de speler zijn jeugdopleiding volgde wordt het criterium. De spelers kunnen er voor hun achttiende niet worden weggehaald en de club die hen opleidde mag ze als eerste een contract aanbieden”, zo stelde Timmermans, die benadrukte dat de UEFA en de nationale bonden dit nu verder moeten uitwerken.

De staatssecretaris gaat ervan uit dat de EU-landen de nieuwe afspraken tijdens hun topbijeenkomst in december zullen bevestigen. „Ook Groot-Brittannië werkt mee. Het missen van het EK door Engeland heeft daar heel helend gewerkt.”
De T.

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma jul 14, 2008 8:43 am

Yep. Jammer van het tijdverschil. Ik vermoed dat de komende maander er extra inspanningen gedaan zullen worden om de grootste talenten weg te lokken. Nu het nog kan

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jul 14, 2008 9:00 am

Hoe lang doen die Britse clubs dat al? Ik kan me namelijk nog geen een voorbeeld herinneren van een jong Nederlands spelertje dat naar Engeland is gehaald en daar vervolgens is doorgebroken. Dichtstbij komt misschien Quincy. I rest my case.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jul 14, 2008 9:01 am

Beetje rare regeling. Stel dat de ouders van een kind gaan verhuizen. Mag hij dan niet van club wisselen?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma jul 14, 2008 9:55 am

Daarom gaan ze het ook per geval toetsen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jul 14, 2008 10:07 am

Oké, er is nog een vluchtweg dus. De club die de jeugdspeler wil aantrekken moet de zaak dus goed onderbouwen, dan komt die jeugdspeler alsnog.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jul 14, 2008 10:31 am

Gaan dezelfde klagende Nederlandse clubs nu ook geen Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse tieners halen? :hypocrite.gif:

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di jul 15, 2008 10:05 pm

joey schreef:Beetje rare regeling. Stel dat de ouders van een kind gaan verhuizen. Mag hij dan niet van club wisselen?
Binnen de EU zullen ze die ouders niet kunnen tegenhouden, die kunnen overal gaan werken. Moet die zoon dan op 1000 kilometer afstand van zijn ouders blijven?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » wo dec 10, 2008 5:20 pm

Prijs jeugdvoetballers fors verhoogd
Van onze verslaggever Mark van Driel

amsterdam - Om de handel in minderjarige voetballers tegen te gaan, wil de wereldvoetbalbond FIFA de opleidingsvergoedingen voor jeugdspelers drastisch verhogen. Clubs moeten vanaf volgend jaar 60 duizend tot 90 duizend euro betalen per opleidingsjaar. Dat is op dit moment 10 duizend euro per jaar. Ook zal er een speciale commissie komen die toestemming moet geven voor de transfers van minderjarige spelers.

Op dit moment mogen voetballers uit EU-landen worden verhandeld als ze 16 jaar oud zijn. Voor spelers van buiten de EU ligt die leeftijdsgrens op 18 jaar. Met die regels wordt soms gesjoemeld, bijvoorbeeld door ouders van kinderen een baan te bezorgen. Daardoor voldoen de clubs ogenschijnlijk aan de FIFA-regels, die onder meer stellen dat kinderen alleen in het buitenland mogen spelen als de ouders om niet-voetbal gerelateerde redenen verhuizen.

Met de verhoging van de opleidingsvergoedingen hoopt de FIFA de clubs af te schrikken. Voor een 16-jarige speler hoefde voorheen niet meer dan 40 duizend euro te worden betaald, aangezien de vergoedingen gelden vanaf 12 jaar. Dat bedrag kan vanaf volgend jaar tussen de 240 duizend en 360 duizend euro liggen. De exacte hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het niveau van de profclub.

Voor een jeugdspeler die binnen Nederland van profclub wisselt, geldt de hoge vergoeding niet. Daarvoor moet volgens werkgeversorganisatie FBO maximaal 11.500 euro worden betaald.

‘Er is een verbod op de overschrijving van minderjarige spelers, maar in de praktijk worden die regels misbruikt’, zegt FBO-directeur Mark Boetekees. ‘Met dit nieuwe systeem worden de clubs die opleidingen verzorgen beter beloond. Maar de kans bestaat ook dat er minder minderjarige spelers worden verkocht, omdat de clubs de bedragen te groot vinden worden.’

De maatregelen zijn een aanvulling op het zogenoemde home grown-systeem (eigen kweek) van de Europese voetbalbond. Dat schrijft voor dat clubs bij Europese wedstrijden minimaal acht spelers uit eigen land bij de selectie van 25 voetballers moeten hebben. Grote clubs omzeilen die regeling door jonge spelers te contracteren. Als ze drie jaar in de eigen opleiding hebben gespeeld, gelden ze als zelf opgeleid, ook al hebben ze niet de nationaliteit van het land waarin ze spelen.

Nederlandse eredivisieclubs hebben de afgelopen jaren al kennis gemaakt met de wervingsmethoden van de kapitaalkrachtige buitenlandse clubs. Er zijn minimaal tien spelers van 16 à 17 jaar vertrokken uit de jeugdopleidingen van zeven clubs, waaronder AZ, PSV, Feyenoord en ADO. Ze spelen vooral in Engeland, bij Arsenal, Liverpool, Chelsea. Bij die clubs verdienden ze doorgaans tienduizenden euro’s. Soms verhuizen familieleden mee.

Een enkeling is alweer teruggekeerd naar Nederland. Vincent van den Berg, die twee jaar geleden voor drie jaar bij Arsenal tekende, is nu door de Engelsen verhuurd aan FC Zwolle.

De clubs spreken schande van de jacht op jonge voetballers en vrezen dat de jeugdopleidingen om zeep worden geholpen. Bij de Europese politici wordt aangedrongen op maatregelen. Maar volgens voormalig FBO-jurist Wessel Weezenberg maken de clubs zich zorgen om een relatief kleine kwestie. ‘Je denkt toch niet dat die rijke buitenlandse clubs in Nederland met een sleepnet komen vissen. Je moet heel goed zijn om de overstap te kunnen maken. Ze werpen heel gericht een hengeltje uit.’

Weezenberg was vorig jaar als zaakwaarnemer betrokken bij de overgang van de 16-jarige Feyenoorder Jeffrey Bruma naar Chelsea. De speler krijgt volgens hem de kans in Engeland zijn school af te ronden en zijn talent op het hoogste niveau, met de beste begeleiding, te ontplooien. Feyenoord bood daarentegen een minimaal contract voor de duur van vijf jaar. ‘Het is alsof je een uitnodiging krijgt om bij de Royal Academy of Arts in Londen je opleiding tot pianist te volbrengen. Engeland is echt niet ver weg.’

Weezenberg noemt de opleidingsvergoeding van 60 duizend tot 90 duizend euro ‘volstrekt arbitrair’. Het stelt Nederlandse clubs in staat om jeugdspelers contracten te onthouden, of lage salarissen te bieden omdat ze te duur zijn om te vertrekken. Hij denkt dat er veel protest zal komen tegen de maatregel van de FIFA. Naar zijn smaak behoren jonge voetballers dezelfde keuzevrijheid behoren te hebben als andere tieners.

‘Iedere jongen kan ongestraft in Spanje op een camping gaan werken, maar niet bij een voetbalclub. Daar staat nu een prijs op van 360 duizend euro. En waarom? Omdat een jongen van zijn twaalfde tot zijn vijftiende jaar heeft gedaan wat hij leuk vindt.’
Volkskrant

Plaats reactie