Aankopen SUGGESTIES

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

wimpey

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door wimpey » zo mar 21, 2021 10:02 pm

Wanneer Ajax Gravenberch verkoopt, heb je Blind, Kudus al als vervangers. Taylor nog. Eiting eventueel.

Koopmeiners is een goede speler. Dat weten ze bij AZ ook. Die willen cashen.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » di apr 06, 2021 12:56 pm

Ten Hag en Overmars hebben afgelopen weken veel gesproken over volgend jaar. Ten Hag lijkt te blijven, en volgens Freek Janssen blijft de selectie grotendeels in tact. Wat gaat er dan vermoedelijk wel gebeuren? (Ik beperk me grotendeels tot Nederlanders en/of Eredivisie-spelers, want internationaal ken ik te weinig spelers).

- De spitspositie: een grote vraag is of Haller de staf de komende wedstrijden gaat overtuigen dat hij de man is voor volgend jaar. En zo niet, is Haller dan uberhaupt te slijten aan club die zijn huidige salaris gaat matchen? En als Haller blijft, wat voor spits zet je er dan achter? Ik denk dat Traore en Danilo volgend seizoen zelfs het vertrouwen niet gaan krijgen als tweede spits. Freek Janssen heeft Giakoumakis wel eens genoemd. Die zou alleen al komen vanwege het veel hogere salaris. Mitrovic wordt op fora vaak genoemd, maar het lijkt mij financieel volstrekt onhaalbaar om naast of boven Haller nog iemand van dat kaliber te zetten. Boadu is volgens mij niemand van overtuigd (nog los van haalbaarheid). Een optie zou uiteraard nog kunnen zijn om Tadic weer op 9 te gaan gebruiken en een extra vleugelaanvaller te halen, maar dat lijkt niet realistisch. Al met al een lastige positie, ook voor hoe deze ingestoken gaat worden.

- Vleugelspelers: Antony en Tadic zullen zeker blijven. Neres heeft nog twee jaar en moet wat mij betreft bijtekenen of vertrekken (al is het bij te lage biedingen ook een optie om hem nog een jaar te houden). Idrissi mag waarschijnlijk vertrekken. Sulemana werd eerder genoemd als aankoop voor onder de 12M. Ihatteren zou ik (na lang wikken en wegen) niet aan beginnen. Berghuis is voor mij nog steeds een aantrekkelijke optie voor 4M (geldt die ook voor binnenlandse transfers?). Ik denk ook dat hij beter gaat functioneren bij Ajax en die prikkel nodig heeft. Gakpo zal niet haalbaar zijn (contract tot 2024).

- Middenveld: Gravenberch heeft al laten weten dat hij volgend jaar bij Ajax wil spelen. Is dat oprecht of een onderhandelingsspel? Idealiter moet hij bijtekenen of deze zomer vertrekken. Kudus en Klaassen zullen blijven. Alvarez zou ik zelf houden, maar die zal misschien het ijzer willen smeden nu het heet is. Joey Veerman lijkt mij te licht, Koopmeiners zie ik wel zitten (maar staat al in serieuze belangstelling van Roma en kost misschien wel 20M). Midtsjo ken ik niet zo goed, maar wordt ook vaak genoemd. Is dat wat? Bazoer is ook een paar keer besproken, al bestaat zijn positie bij Ajax niet en lijkt de grootste hype voorbij. Of durft Overmars na dit "tussenjaar" alsnog M. Henrique te halen? :smallgrin.gif: Een interessante vraag is ook of Klaassen nu definitief op 10 speelt of dat Ajax ook nog mikt op een creatievere 10? (Ziyech ligt zwaar onder vuur bij Chelsea, en hij is op zich eigenwijs genoeg om te kiezen voor zijn geluk; Stengs vind ik te weinig rendement hebben).

- Achterhoede: Rensch, Schuurs en Timber zullen blijven. Mazraoui moet bijtekenen (hoop ik) of vertrekken. Zelfs als hij vertrekt, is het de vraag of er een vervanger komt voor de rechterkant. Aan de linkerkant zal Blind blijven. Nico vertrekt mogelijk, en misschien zelfs Martinez. Is Bakker een optie? Van Aanholt is eerder genoemd. Wijndal is waarschijnlijk te duur. Micky van der Ven zou een aanvulling kunnen zijn, maar die zal niet zomaar bij de eerste elf worden gezet). En hebben we nog steeds een echte moordenaar nodig (type Sanchez) of is dat inmiddels achterhaald?

- Keeper: Zowel Stekelenburg als Onana lijken bij te tekenen, dus ik verwacht geen nieuwe (top)keeper.

- Labyad, Ekkelenkamp, Klaiber, Eiting zullen mogen uitkijken naar een nieuwe club. Van de talenten lijken Taylor, Regeer en Q. Timber het dichtst bij aansluiting bij het eerste. Unuvar en Hanssen lijken een klein beetje uit hun wak te komen de laatste tijd, maar die verwacht ik niet als serieuze opties voor volgend seizoen).
"Geef niet toe aan het kwaad, maar ga er steeds onverschrokkener tegenin" (Vergilius)

Yopii

Bericht door Yopii » di apr 06, 2021 2:06 pm

Jöhnk schreef:
zo mar 21, 2021 7:59 pm
Er zaten ook een flink aantal penalty’s niet in...

Hoe kom je erbij dat hij goedkoop is? Bij mijn weten hebben ze bij AZ de kolder in de kop.
Dat is al een tijdje zo. Overschatten hun 'gouden lichting' schromelijk.

Lekker laten gaan, bij AZ teren ze vooral op het teamgevoel. De opleiding van AZ doet het goed, voor een subtopper in de Eredivisie. Voor de echte top is het te veel eenheidsworst, te veel Co Adriaanse. Vandaar dat spelers van AZ maar zelden de laatste stap kunnen maken: dan zijn ze aangewezen op zichzelf in plaats van op het team.

AZ troeft Ajax regelmatig af in de strijd om talenten. Sinds het in Zaandam zit, is het gemakkelijk scouten bij Amsterdamse clubs. Maar wie weet wordt de schifting al eerder gemaakt: waarom zou een talent AZ verkiezen boven Ajax? Omdat het bij AZ veiliger is? Kiest dus een bepaald type voor AZ? Van veel Ajax-talenten zou ik me niet kunnen voorstellen dat ze vanwege de geborgenheid AZ verkiezen boven Ajax. Wij hebben de bluffertjes. :neutral.gif:

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » zo apr 11, 2021 11:41 am

Yopii schreef:
di apr 06, 2021 2:06 pm
Jöhnk schreef:
zo mar 21, 2021 7:59 pm
Er zaten ook een flink aantal penalty’s niet in...

Hoe kom je erbij dat hij goedkoop is? Bij mijn weten hebben ze bij AZ de kolder in de kop.
Dat is al een tijdje zo. Overschatten hun 'gouden lichting' schromelijk.

Lekker laten gaan, bij AZ teren ze vooral op het teamgevoel. De opleiding van AZ doet het goed, voor een subtopper in de Eredivisie. Voor de echte top is het te veel eenheidsworst, te veel Co Adriaanse. Vandaar dat spelers van AZ maar zelden de laatste stap kunnen maken: dan zijn ze aangewezen op zichzelf in plaats van op het team.

AZ troeft Ajax regelmatig af in de strijd om talenten. Sinds het in Zaandam zit, is het gemakkelijk scouten bij Amsterdamse clubs. Maar wie weet wordt de schifting al eerder gemaakt: waarom zou een talent AZ verkiezen boven Ajax? Omdat het bij AZ veiliger is? Kiest dus een bepaald type voor AZ? Van veel Ajax-talenten zou ik me niet kunnen voorstellen dat ze vanwege de geborgenheid AZ verkiezen boven Ajax. Wij hebben de bluffertjes. :neutral.gif:
Ik vind dat je AZ hiermee tekort doet. Ja, het is geen Ajax qua opleiding maar qua resources is het ook een heel ander verhaal. Ajax steekt 11 miljoen in de jeugdopleiding, AZ 3 miljoen. Dat is nogal een verschil. Dan kan je in mijn ogen ook veel minder exceptionele talenten verwachten omdat je reach anders is.
Het rendement van AZ doorheen de jaren als je kijkt naar opgeleide spelers en opbrengsten uit jeugdspelers liggen ze echt mijlenver voor op Utrecht en Vitesse die met vergelijkbare budgetten werken en winnen ze ook nog de slag tegen Feyenoord die met bijna een dubbel budget werkt.

Wat ze bij AZ op een gegeven moment gedaan hebben is Fortes Rodrigues (de loopjongen van Raiola) heel veel van die talenten ala Stengs en dergelijke laten vastleggen. Als je het bij Raiola onderbrengt dan weet je in ieder geval wel dat het niet meer bij Ajax terecht gaat komen (uitzonderingen daargelaten). Voor AZ begrippen hebben ze nu ook echt een gouden generatie met Stengs, Koopmeiner broers, Hatzidiakos, Kenzo Goudmijn, Wijndal, Taabouni en Boadu. Vergeleken met de resources van hun jeugdbegroting is dat echt heel bijzonder.
Dat AZ heel hoog in de boom zit met vraagprijzen, ja natuurlijk. Dat doen ze al van oudsher ook met spelers als Vincent Janssen en dergelijke. Ze vragen altijd enorm veel voor hun spelers waardoor ze voor de top in Nederland amper haalbaar zijn en dat soort spelers bij Europese subtop of daaronder wordt aangetrokken en de stap dan altijd te groot wordt.

Het probleem voor Ajax is dat ze bepaalde talenten halen die op hun 12de het grootste talent zijn en zich dan bijvoorbeeld minder hard doorontwikkelen en dat AZ dan een speler voor dezelfde positie in dezelfde leeftijdsgroep haalt die net bekend staat als minder groot talent maar zo'n jongen kan zich dan bijvoorbeeld net wel wat beter ontwikkelen door bepaalde toevalsfactoren. Dan hoor je iedereen later dat Ajax die twaalfjarige speler maar had moeten halen die toen door AZ is opgepikt maar zo makkelijk is het niet. Vaak is het koffiedik kijken hoe talenten zich ontwikkelen, en AZ heeft het voordeel dat er in de Amsterdamse achtertuin voldoende te vinden valt en de leftovers van het Ajaxschepnet daarom niet perse slechte spelers zijn. Wat wel een tijd is geweest is dat de Ajaxjeugdscouting pre Cruijffrevolutie lange tijden dramatisch is geweest, toen werden er structureel verkeerde keuzes gemaakt zo tussen 2004 en 2010. Pas sinds 2013 is het imo weer een beetje op peil gekomen
Feijenoord is een zeer zwakke club. U niet zonder aarzeling een goed seizoen toegewenst.

Godfried Bomans, 1969

Plaats reactie