Aankopen 2007/2008

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo okt 10, 2007 11:01 pm

Thomas schreef:Het wordt hier steeds gekker. Mtiliga, Heubach. Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarbij een rasvoetballer als Urby fouten kan maken.
Ik vind dit wel een heel rare uitspraak.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 10, 2007 11:09 pm

Wat vind je er raar aan, Voetske? Voetbal is onder andere het camoufleren van je eigen zwakheden en het uitbuiten van de zwakke plekken van je tegenstander.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo okt 10, 2007 11:59 pm

Dat je de zwakke plekken van je tegenstander opzoekt lijkt me meer dan normaal.Maar een ploeg in elkaar metselen zodat spelers ( wie is er geen rasvoetballer bij AJAX ? ) als Urby ( en anderen ) fouten kunnen maken lijkt mij een utopie.

Camoufleren van je zwakheden, ook zoiets vaags.

Volgens mij is dit echt de verkeerde insteek, voetballers moeten dag en nacht werken aan hun tekort komingen, en als op de een of de andere manier die tekort komingen niet voldoende verminderen dan is het, zeker voor het nivo van AJAX, helaas pindakaas.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do okt 11, 2007 12:24 am

Iedere voetballer heeft tekortkomingen, Voetske. Daar ontkom je niet aan. Maar als je Urby op de goede manier gebruikt, kan hij ook erg waardevol zijn voor je team. Voorwaarde is wel dat je team zo in elkaar steekt dat z'n slippertjes niet fataal worden voor z'n eigen team en z'n vrijheden wel fataal worden voor de tegenstander.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do okt 11, 2007 12:54 am

Dat iedere voetballer tekortkomingen heeft zal best, maar het gaat erom dat die tekortkomingen gemeengoed worden, zoals bij Urby.Tekortkomingen die niet op dit nivo thuis horen, Thomas.Dan hoort zo'n speler niet meer in het elftal thuis, dan ga je door selecteren.Als je zo gaat lullen zoals jij doet zou zelfs Colin geen probleem meer hoeven te zijn.

Lionel
Berichten: 47734
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do okt 11, 2007 4:49 am

Colin heeft totaal geen kwaliteiten. Urby wel degelijk
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do okt 11, 2007 7:45 am

Maar daar gaat het toch niet over uit.Schei toch uit.

Lees nu is wat Thomas hier schrijft
Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarbij een rasvoetballer als Urby fouten kan maken.
Als je zo als jij en Thomas gaat redeneren.Suarez is ook een rasvoetballer, Huntelaar ook, Kennedy ook.Enz. enz.Nu, en daar ga je een elftal in elkaar metselen zodat al die spelers fouten kunnen maken ?.

En hoe had je dat gedacht te doen?.Fouten zijn onvoorspelbaar, maakt de ene een fout moet de ander zijn taak laten schieten dus gaat die ook in de fout.Of b.v.in verdedigend opzicht, moet b.v. Vermaelen ook nog eens zo gaan staan, zo gaan spelen dat ie in de gaten moet houden dat Urby ( of een andere speler ) niet in de fout gaat .. is ie met anderhalve speler bezig.

Nogmaals als spelers herhaaldelijk dezelfde fout blijven maken, en die fout ( en dus niet als zo nu en dan de tegenstander gewoon beter is, en niet zoals bij Sneijder tactisch hem uit de wind houden ) krijg je er niet uit, die speler heeft niet de kwaliteiten om die fout uit zijn voetbal te krijgen, dan zul je drastische maatregelen moeten nemen.

En die fouten die Urby nog steeds maakt hadden er eigenlijk allang uit zijn voetbal moeten zijn.Maarja, verschil moet er blijkbaar zijn.Als Colin fouten maakt heeft ie totaal geen kwaliteiten, maakt Urby, en die heeft al een heel behoorlijk ( belangrijke-fouten ) lijstje achter zijn naam staan, ze dan moeten we er een elftal omheen metselen.

Lionel
Berichten: 47734
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do okt 11, 2007 7:51 am

Ik denk dat Thomas zich verkeerd uitgedrukt heeft. Spelers als Urby kunnen het verschil maken. We moeten niet gaan doen alsof Urby niet kan voetballen. Je moet iemand beoordelen op zijn sterke punten maar ook zijn zwakke punten in de gaten houden. Zet je Urby als back neer, dan moet je op rechts niet een zelfde soort speler opstellen. Dan heeft je centrale verdedigingsduo een probleem.

Urby kan bijvoorbeeld een goed koppel vormen met een Vertonghen of een Davids. Een rechtsback die verdedigend sterk is kan dan weer als half voor hem een wat aanvallend ingestelde speler voor zich hebben.

Zo moet je op zoek naar balans in je elftal.

Dit is wat ik bedoel en ik denk Thomas ook. Verbeter me als ik het fout heb Thomas
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do okt 11, 2007 7:54 am

Natuurlijk bedoel ik dat. Urby opstellen betekent een Davids opstelllen. Urby opstellen betekent geen Vermaelen als linkercentrumverdediger opstellen, maar een verdediger die wel sterk is buiten z'n zone. Urby kan op die manier Suarez weer goed aanvullen door de ruimte in te trekken die Suarez achterlaat. Zo krijg je dus een sterkere linkerkant.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do okt 11, 2007 8:05 am

Een goede trainer onderscheidt zich niet door spelers beter te maken (nou ja, dat doet een goede trainer wel, maar eea is natuurlijk nauwelijks objectief te meten), maar door in samenspraak met een TD een selectie samen te stellen waar speelrs elkaar aanvullen, en een opstelling te fabriceren waar de goede eigenschappen van spelers er uit komen en de zwakke kanten worden gecamoufleerd. Dat was dan ook de kracht van van gaal bij Ajax. Zoveel wondervoetballers op individueel gebied liepen er nu ook weer niet in die ploeg
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do okt 11, 2007 8:05 am

Nee, ik ben het er niet mee eens.Eerst moeten die capitale fouten uit zijn voetbalspel.En we hebben het niet over die ie zijn veters verkeerd heeft gestrikt.Dat is ook steeds de frustratie die je bij bepaalde spelers ziet.Die denken, daar gaat ie weer, weer dezelfde fout die er al lang uit zijn spel had moeten zijn.Waar je dus ook bijna niet op kan anticiperen omdat je, a] niet verwacht dat ie deze fout bij herhaling blijft maken, b] nooit weet wanneer die fout komt.

Thomas heeft het wel degelijk over een elftal in elkaar metselen waardoor Urby zijn fouten kan maken.Dat is heel iets anders dan waar jij het over hebt.Dat waar jij het over hebt is het zoeken naar de juiste balans, maar die juiste balans is mede afhankelijk van de herhaalde fouten die spelers maken.

Je kan nog de juiste balans hebben, iets wat mijn inziens elke trainer bij AJAX probeert te vinden, met soms de vreemste opstellingen, maar die fouten waar wij het over hebben ( kijk maar naar de fouten die Urby bij harhaling maakt ) zullen er toch eerst uit moeten.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do okt 11, 2007 8:08 am

Sommige spelers zijn gewoonweg niet goed genoeg. Emanuelson hoort niet in de verdediging, net als Maduro niet in de verdediging hoort. Als Middenvelders kunnen ze echter prima functioneren, als de juiste verdedigers er maar achter staan
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47734
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do okt 11, 2007 8:09 am

Daar heb je ook helemaal gelijk in Voetske. Maar jij weet zelf ook wel dat als hij die fouten niet maakt hij weg is. Dus moet je dat proberen te camoufleren omdat hij wel 1 van de beteren is en de opleiding niks beters bied en ook de scouting met niks anders komt.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do okt 11, 2007 8:15 am

Je bedoelt net zo camoufleren als Sneijder deed, en toen ie weg was was AJAX in paniek.

Lionel
Berichten: 47734
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do okt 11, 2007 8:22 am

Tja, als MVG zijn huiswerk had gedaan was er niet veel aan de hand geweest. Met 3 spelers van rond de 8 miljoen was Ajax er heel veel sterker uit gekomen tov vorig seizoen
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » do okt 11, 2007 9:38 am

Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarin jonge spelers fouten kunnen maken.

Maar voor Urby begint zo langzamerhand het moment aan te breken dat ie die fouten niet meer mag maken, en over een paar jaar moet Urby zelf de fouten van anderen gaan camoufleren. Je kan namelijk niet je hele carriere lang juniorenfouten blijven maken.

Neem nou een ouwe linksback als Frank de Boer. Die maakte in z'n eerste jaren elke wedstrijd wel een Frank-de-Boer-slippertje, maar na een paar jaar had ie z'n fouten afgeleerd en nog vóórdat ie bij Ajax vertrok was ie een speler geworden die het mogelijk maakte dat andere, jongere spelers fouten konden maken. Die ontwikkeling moet Urby ook doormaken, en zo langzamerhand begint de tijd een beetje te dringen.
Thomas schreef:Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarbij een rasvoetballer als Urby fouten kan maken.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41235
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do okt 11, 2007 11:05 am

Die jongen kan niet met druk omgaan. Het gaat altijd mis zodra het spannend begint te worden. Ik weet dat het tegenwoordig lastig is om goede backs te vinden maar het moet toch wel mogelijk zijn om iemand te vinden die beter kan dan dit.

Verder ben ik het er wel mee eens. Als jonge speler moet je fouten kunnen maken. Maar niet iedere keer dezelde. Dan heb je niets geleerd.
Nil volentibus arduum

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do okt 11, 2007 11:41 am

666 schreef:Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarin jonge spelers fouten kunnen maken.

Maar voor Urby begint zo langzamerhand het moment aan te breken dat ie die fouten niet meer mag maken, en over een paar jaar moet Urby zelf de fouten van anderen gaan camoufleren. Je kan namelijk niet je hele carriere lang juniorenfouten blijven maken.

Neem nou een ouwe linksback als Frank de Boer. Die maakte in z'n eerste jaren elke wedstrijd wel een Frank-de-Boer-slippertje, maar na een paar jaar had ie z'n fouten afgeleerd en nog vóórdat ie bij Ajax vertrok was ie een speler geworden die het mogelijk maakte dat andere, jongere spelers fouten konden maken. Die ontwikkeling moet Urby ook doormaken, en zo langzamerhand begint de tijd een beetje te dringen.
Thomas schreef:Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarbij een rasvoetballer als Urby fouten kan maken.
Ik ben het met je eens dat Urby minder catastrofale fouten moet maken dan dit, maar wat Frank de Boer betreft ben ik het niet met je eens. Die Frank de Boertjes van hem zaten er ook bij Barcelona nog in hoor.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do okt 11, 2007 11:54 am

Thomas schreef:
666 schreef:Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarin jonge spelers fouten kunnen maken.

Maar voor Urby begint zo langzamerhand het moment aan te breken dat ie die fouten niet meer mag maken, en over een paar jaar moet Urby zelf de fouten van anderen gaan camoufleren. Je kan namelijk niet je hele carriere lang juniorenfouten blijven maken.

Neem nou een ouwe linksback als Frank de Boer. Die maakte in z'n eerste jaren elke wedstrijd wel een Frank-de-Boer-slippertje, maar na een paar jaar had ie z'n fouten afgeleerd en nog vóórdat ie bij Ajax vertrok was ie een speler geworden die het mogelijk maakte dat andere, jongere spelers fouten konden maken. Die ontwikkeling moet Urby ook doormaken, en zo langzamerhand begint de tijd een beetje te dringen.
Thomas schreef:Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarbij een rasvoetballer als Urby fouten kan maken.
Ik ben het met je eens dat Urby minder catastrofale fouten moet maken dan dit, maar wat Frank de Boer betreft ben ik het niet met je eens. Die Frank de Boertjes van hem zaten er ook bij Barcelona nog in hoor.
En daar werd ie dan ook op afgerekend.Simpel.Hoelang ga je dat tolereren, hoe vaak ga je dat camoufleren ?.Tot hoe ver wil je dat doorvoeren om de balans te zoeken.

Die, en niet alleen Urby ( ook de 0 - 2, 0 - 3 ), kapitale BASIS dekkings fouten die er allang uit zouden moeten zijn.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » do okt 11, 2007 12:12 pm

Voetske schreef: Die, en niet alleen Urby ( ook de 0 - 2, 0 - 3 ), kapitale BASIS dekkings fouten die er allang uit zouden moeten zijn.
Heitinga maakte bij de 0-1 en 0-3 ook kapitale (dekkings)fouten. De 1ste kopte hij door naar de tegenstander, daarna maakte vd Wiel de aftreding: pingel. Bij de 0-3 dekte Heitinga veel te ver van de man, die deze vervolgens gewoon inschoot.

Bij de 1-2 van Sparta was ook Heitinga de laatste die de Rover probeerde te verdedigen, maar ook hier weer veel te ver af (wel een mooie goal overigens). Heitinga is en blijft geen killer. Ik zie hem het liefste op het middenveld.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do okt 11, 2007 12:20 pm

Daarom staat er ook ... en niet alleen Urby ... maar zeg eens hoeveel man gaan er zodadelijk op het middenveld spelen als jullie iedereen die deze fouten blijft maken liever op het middenveld zien ?, of moeten degene die nu op het middenveld staan maar naar de bank ?.. :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » do okt 11, 2007 12:36 pm

Voetske schreef:Daarom staat er ook ... en niet alleen Urby ... maar zeg eens hoeveel man gaan er zodadelijk op het middenveld spelen als jullie iedereen die deze fouten blijft maken liever op het middenveld zien ?, of moeten degene die nu op het middenveld staan maar naar de bank ?.. :ajaxsmiley.gif:
:biggrin.gif: Daar lijkt het wel op! Het middenveld wat we nu hebben (op Gabri na), kan zo de bank op.
Als iedereen weer fit is, dan zijn Gabri en Davids zekerheidjes. Als je 442 speelt, dan kan daar Heitinga (afhankelijk van de tegenstander <=> moet de 10 worden uitgeschakeld) spelen. Heitinga kan ook Gabri of Davids vervangen bij blessures en/of schorsingen. Zo lang we geen creative middenvelder hebben (hopelijk wordt deze in de winterstop gehaald), dan zou ik daar Leonardo wel eens willen proberen.

Achterin:
Stam / Vermalen als 'zekerheidjes'. Urby als linksback en rechtback? bij gebrek aan beter, Heitinga. Maar achterin kunnen we wel wat kwaliteitsinjectie gebruiken (vervanger Stam en een links- en rechtsback).

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » do okt 11, 2007 12:36 pm

Zlatan Son of God schreef:
Arwin schreef:
goodfella schreef: Wielaert? Pff...die dramaverdediger hoef ik niet in het rood-wit van Ajax te zien.
Inderdaad, dat zijn dan dezelfde mensen die kritiek hebben op de huidige selectie van Ajax, die komen dan met Wiellaert aanzetten. De enige interessante Twente speler is momenteel El Ahmadi.
Jullie zien twente dus nooit spelen!
Wielaert. :drecul.gif:

Die gast is dan al 29 als ie bij Ajax zou terechtkomen, terwijl we het er net over eens zijn dat Ajax het in wat jongere, talentvolle voetballers moet zoeken of oudere spelers die op topniveau hebben gespeeld. Wielaert voldoet aan geen van beide eisen. Blijft een prutser.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do okt 11, 2007 2:51 pm

Thomas drukt zich verkeerd uit. Je moet geen fouten camoufleren, maar zwakheden camoufleren.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do okt 11, 2007 3:22 pm

Bertje schreef:Thomas drukt zich verkeerd uit. Je moet geen fouten camoufleren, maar zwakheden camoufleren.
Zo heb ik het in het begin ook gesteld hoor, Bert. Toch is Voetske het niet met me eens:
Thomas schreef:Wat vind je er raar aan, Voetske? Voetbal is onder andere het camoufleren van je eigen zwakheden en het uitbuiten van de zwakke plekken van je tegenstander.
Voetske schreef:En hoe had je dat gedacht te doen?.Fouten zijn onvoorspelbaar, maakt de ene een fout moet de ander zijn taak laten schieten dus gaat die ook in de fout.Of b.v.in verdedigend opzicht, moet b.v. Vermaelen ook nog eens zo gaan staan, zo gaan spelen dat ie in de gaten moet houden dat Urby ( of een andere speler ) niet in de fout gaat .. is ie met anderhalve speler bezig.
Juist van jou had ik beter verwacht, want de fouten van de spelers van Ajax zijn te dromen. We hebben het er regelmatig over. Een team betekent een groep spelers die de zwakheden en kracht kent van zichzelf en z'n medespelers. Dus geen Sneijder die Huntelaar in de diepte aanspeelt, een Suarez die constant met z'n rug naar de tegenstander wordt aangespeeld en een Vermaelen links in de zone achter Urby.

Voetske schreef:
Thomas schreef:
666 schreef:Het gaat erom dat Ajax een ploeg in elkaar metselt waarin jonge spelers fouten kunnen maken.

Maar voor Urby begint zo langzamerhand het moment aan te breken dat ie die fouten niet meer mag maken, en over een paar jaar moet Urby zelf de fouten van anderen gaan camoufleren. Je kan namelijk niet je hele carriere lang juniorenfouten blijven maken.

Neem nou een ouwe linksback als Frank de Boer. Die maakte in z'n eerste jaren elke wedstrijd wel een Frank-de-Boer-slippertje, maar na een paar jaar had ie z'n fouten afgeleerd en nog vóórdat ie bij Ajax vertrok was ie een speler geworden die het mogelijk maakte dat andere, jongere spelers fouten konden maken. Die ontwikkeling moet Urby ook doormaken, en zo langzamerhand begint de tijd een beetje te dringen.
Ik ben het met je eens dat Urby minder catastrofale fouten moet maken dan dit, maar wat Frank de Boer betreft ben ik het niet met je eens. Die Frank de Boertjes van hem zaten er ook bij Barcelona nog in hoor.
En daar werd ie dan ook op afgerekend.
Oh ja? Zo vaak heeft Frank de Boer niet op de bank gezeten, toen hij nog op z'n top was.
Ajaciedjuh schreef:Bij de 1-2 van Sparta was ook Heitinga de laatste die de Rover probeerde te verdedigen, maar ook hier weer veel te ver af (wel een mooie goal overigens). Heitinga is en blijft geen killer. Ik zie hem het liefste op het middenveld.

Het middenveld wat we nu hebben (op Gabri na), kan zo de bank op.

Als iedereen weer fit is, dan zijn Gabri en Davids zekerheidjes. Als je 442 speelt, dan kan daar Heitinga (afhankelijk van de tegenstander <=> moet de 10 worden uitgeschakeld) spelen. Heitinga kan ook Gabri of Davids vervangen bij blessures en/of schorsingen. Zo lang we geen creative middenvelder hebben (hopelijk wordt deze in de winterstop gehaald), dan zou ik daar Leonardo wel eens willen proberen.

Achterin:
Stam / Vermalen als 'zekerheidjes'. Urby als linksback en rechtback? bij gebrek aan beter, Heitinga. Maar achterin kunnen we wel wat kwaliteitsinjectie gebruiken (vervanger Stam en een links- en rechtsback).
Ik vind Gabri nog geen geweldig seizoen draaien. Maduro doet het beduidend beter. Heitinga is niet top als centrumverdediger en alleen in hele specifieke situaties bruikbaar als verdedigende middenvelder. Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel sympathie voor Big John en snap helemaal waarom hij zo populair is, maar als de scouting z'n werk goed doet gaan we Heitinga niet al te erg missen hoor.

Als iedereen fit is, had ik zoiets in gedachte. Sommige keuzes ogen misschien raar, maar worden gemaakt met het oog op het team:


Suarez------Huntelaar------Kennedy


----Davids-------------Maduro

------------Vertonghen


Urby----Stam-------Van der Wiel----Heitinga


------------Stekelenburg

Gesloten