De Puinruimers (Miskopen) wie kan per direct weg.

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di okt 09, 2007 4:50 pm

Uh, even twee topic door elkaar gehaald.
Laatst gewijzigd door Bert op di okt 09, 2007 4:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di okt 09, 2007 4:51 pm

Peter schreef:VdVaart als hangende rechtsbuiten. Kuijt als hangende rechts- en linksbuiten. Giovanni vBronkhorst vind ik als verdedigende middenvelder matig, maar zelfs BvM zet hem daar neer.
Van der Vaart is een aanvaller en deed het in die wedstrijden op rechts vrij goed, als ik het me goed herinner. Kuijt bestrijkt bij Liverpool ook de volledige voorste linie. Van Bronckhorst, hoe matig je hem ook mag vinden als middenvelder, is nog een slechtere linksback. Het is geen controleur, dat klopt.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » di okt 09, 2007 6:03 pm

Thomas schreef:
Peter schreef:VdVaart als hangende rechtsbuiten. Kuijt als hangende rechts- en linksbuiten. Giovanni vBronkhorst vind ik als verdedigende middenvelder matig, maar zelfs BvM zet hem daar neer.
Van der Vaart is een aanvaller en deed het in die wedstrijden op rechts vrij goed, als ik het me goed herinner. Kuijt bestrijkt bij Liverpool ook de volledige voorste linie. Van Bronckhorst, hoe matig je hem ook mag vinden als middenvelder, is nog een slechtere linksback. Het is geen controleur, dat klopt.
Om je eerdere vraag nog te beantwoorden, inderdaad Kuyt en Van der Vaart als vleugelspelers. Sneijder als verdedigende middenvelder is ook een leuk voorbeeld.
***

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di okt 09, 2007 6:19 pm

Van der Vaart is één van de best presterende spelers als rechtsbuiten.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di okt 09, 2007 6:20 pm

Je kan het belachelijk maken, dat selectiebeleid van van Basten, maar het zal waarschijnlijkook betekenen dat jeugdspelers weer eens wat speelminuten krijgen voordat ze bewezen hebben bij de Europese top te horen
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 10, 2007 12:35 am

Scherrer schreef:Om je eerdere vraag nog te beantwoorden, inderdaad Kuyt en Van der Vaart als vleugelspelers. Sneijder als verdedigende middenvelder is ook een leuk voorbeeld.
Op die eerste twee voorbeelden had ik al gereageerd. Sneijder speelde niet als verdedigende middenvelder. Daarover heb ik een tijdje terug al een hele discussie gevoerd met Jim.
LucaS schreef:Je kan het belachelijk maken, dat selectiebeleid van van Basten, maar het zal waarschijnlijkook betekenen dat jeugdspelers weer eens wat speelminuten krijgen voordat ze bewezen hebben bij de Europese top te horen
Onder welke trainer gebeurde dat laatste dan?

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » wo okt 10, 2007 1:07 am

Thomas schreef:
Scherrer schreef:Om je eerdere vraag nog te beantwoorden, inderdaad Kuyt en Van der Vaart als vleugelspelers. Sneijder als verdedigende middenvelder is ook een leuk voorbeeld.
Op die eerste twee voorbeelden had ik al gereageerd. Sneijder speelde niet als verdedigende middenvelder. Daarover heb ik een tijdje terug al een hele discussie gevoerd met Jim.
Niet jokken, Thomas, in die discussie is jou namelijk door Jim en Voetske duidelijk gemaakt dat Sneijder wél verdedigende middenvelder speelde:

http://www.ajaxtalk.nl/Forum/viewtopic. ... 319#641319

Lees nog maar eens goed. Maar zelfs als hij niet 'verdedigend' maar 'controlerend' zou hebben gespeeld, dan nog zou dat een foute positie zijn. Sneijder is verreweg het gevaarlijkst in de buurt van de zestien van de tegenstander, niet hangend voor zijn eigen zestienmeter-gebied.

(..........)

Onder welke trainer gebeurde dat laatste dan?
Wat denk je van Henk ten Cate? Hij heeft bijzonder weinig gebruik gemaakt van jeugdspelers en geheel Ajax-onwaardig gekozen voor het aankopen (in samenwerking met Van Geel, dat wel) en opstellen van matige breedtespelers op leeftijd in plaats van de kans geven aan de jeugd.

Hij stelde liever Colin op in plaats van Van der Wiel.

Liever Delorge en Roger dan een Anita, Sarpong, Donald of Vertonghen.

Liever Rommedahl of Urzaiz dan Goossens of Manucharyan.

Hij kiest veel te vaak voor de wat ervarener breedteaankoop in plaats van het eigen talent. Welke spelers zijn er nu in de 15 maanden onder Ten Cate gedebuteerd? Ik kom alleen tot Donald, Van der Wiel en een paar dagen geleden De Jong. Maar al die spelers hebben vrijwel geen serieuze kans van hem gehad. Net als Anita, Sarpong en Manucharyan maar nauwelijks hebben gezien.

Voor de jeugd is het goed dat Koster nu aan de macht komt, hij kent hen in ieder geval beter dan HtC en zal allicht ook wel mee vertrouwen in ze hebben.
***

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 10, 2007 1:42 am

Scherrer schreef:
Thomas schreef:Op die eerste twee voorbeelden had ik al gereageerd. Sneijder speelde niet als verdedigende middenvelder. Daarover heb ik een tijdje terug al een hele discussie gevoerd met Jim.
Niet jokken, Thomas, in die discussie is jou namelijk door Jim en Voetske duidelijk gemaakt dat Sneijder wél verdedigende middenvelder speelde:

http://www.ajaxtalk.nl/Forum/viewtopic. ... 319#641319

Lees nog maar eens goed. Maar zelfs als hij niet 'verdedigend' maar 'controlerend' zou hebben gespeeld, dan nog zou dat een foute positie zijn. Sneijder is verreweg het gevaarlijkst in de buurt van de zestien van de tegenstander, niet hangend voor zijn eigen zestienmeter-gebied.
Verkeerde benaming, denk ik. Ik geloof eerlijk gezegd nog steeds niet dat Van Basten het zo bedoeld heeft. De man is niet achterlijk.
Scherrer schreef:

(..........)

Onder welke trainer gebeurde dat laatste dan?
Wat denk je van Henk ten Cate? Hij heeft bijzonder weinig gebruik gemaakt van jeugdspelers en geheel Ajax-onwaardig gekozen voor het aankopen (in samenwerking met Van Geel, dat wel) en opstellen van matige breedtespelers op leeftijd in plaats van de kans geven aan de jeugd.

Hij stelde liever Colin op in plaats van Van der Wiel.

Liever Delorge en Roger dan een Anita, Sarpong, Donald of Vertonghen.

Liever Rommedahl of Urzaiz dan Goossens of Manucharyan.

Hij kiest veel te vaak voor de wat ervarener breedteaankoop in plaats van het eigen talent. Welke spelers zijn er nu in de 15 maanden onder Ten Cate gedebuteerd? Ik kom alleen tot Donald, Van der Wiel en een paar dagen geleden De Jong. Maar al die spelers hebben vrijwel geen serieuze kans van hem gehad. Net als Anita, Sarpong en Manucharyan maar nauwelijks hebben gezien.

Voor de jeugd is het goed dat Koster nu aan de macht komt, hij kent hen in ieder geval beter dan HtC en zal allicht ook wel mee vertrouwen in ze hebben.
Lucas stelde het volgende:
Je kan het belachelijk maken, dat selectiebeleid van van Basten, maar het zal waarschijnlijkook betekenen dat jeugdspelers weer eens wat speelminuten krijgen voordat ze bewezen hebben bij de Europese top te horen
Nou, volgens mij eiste Ten Cate toch echt niet dat Sneijder, Emanuelson, Babel, De Mul, Heitinga, Vermaelen en Stekelenburg zich bewezen als wereldtop. Babel heeft hij veel meer vertrouwen gegeven dan de vorige trainer. De Mul en Vertonghen werden onder zijn bewind (terug)gehaald naar de A-selectie. Donald, Van der Wiel, Siem de Jong en ik meen ook Goossens debuteerden onder hem. Anita en Sarpong laten volgens jeugdkenners als Demosthenes niet genoeg zien om aanspraak te maken op speelminuten in Ajax 1. Nu kan ik er natuurlijk naast zitten, maar volgens mij beschikt Ajax op dit moment gewoon niet over een lichting die in fysiek opzicht klaar is voor de volgende stap (Anita, Sarpong, Goossens, Manucharyan).

Een trainer moet natuurlijk geen jeugdspelers laten debuteren omdat dat zo leuk staat op z'n cv of omdat het zo mooi bij Ajax past. Het moet wel nut hebben.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Scherrer » wo okt 10, 2007 2:47 am

Lucas overdrijft natuurlijk met zijn 'Europese top', maar feit blijft dat Ten Cate de voorkeur aan elementen als Colin, Roger, Delorge en Rommedahl geeft bóven eigen jeugd.

Waar het me om gaat is dat die jeugdspelers vrijwel onmogelijk heel veel slechter kunnen zijn dan de bovengenoemde heren. Er is misschien iets van verschil, maar Ajax stond er ooit om bekend in zulke situatie gewoon een jeugdspeler erin te gooien. Die jeugdspeler zou dan vanzelf gaan groeien, meer ervaring krijgen. Nu wordt er voor spelers gekozen die misschien iets verderzijn, maar sowieso nooit de top zullen halen en geen potentie hebben om door te groeien tot volwaardige Ajax-kracht. Een weggegooide kans om op termijn betere spelers te hebben dus.

De Mul werd overigens teruggehaald op aandringen van Danny Blind en Vertonghen werd vorig seizoen onder Ten Cate juist aan een andere club verhuurd.
***

Lionel
Berichten: 47518
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo okt 10, 2007 3:13 am

Bertje schreef:Van Basten heeft enorm veel laten zien. Hij heeft een sterke persoonlijkheid, hij weet spelers duidelijk te motiveren en hij heeft een duidelijke visie. Niemand hoeft alles te kunnen, dus moet je zorgen dat je hem aanvult op zijn zwakke punten en zijn sterke punten tot uiting laat komen. Het is net een elftal.
Dan moeten we dus een trainer extra aanstellen :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 10, 2007 6:37 am

Scherrer schreef:Lucas overdrijft natuurlijk met zijn 'Europese top', maar feit blijft dat Ten Cate de voorkeur aan elementen als Colin, Roger, Delorge en Rommedahl geeft bóven eigen jeugd.

Waar het me om gaat is dat die jeugdspelers vrijwel onmogelijk heel veel slechter kunnen zijn dan de bovengenoemde heren. Er is misschien iets van verschil, maar Ajax stond er ooit om bekend in zulke situatie gewoon een jeugdspeler erin te gooien. Die jeugdspeler zou dan vanzelf gaan groeien, meer ervaring krijgen. Nu wordt er voor spelers gekozen die misschien iets verderzijn, maar sowieso nooit de top zullen halen en geen potentie hebben om door te groeien tot volwaardige Ajax-kracht. Een weggegooide kans om op termijn betere spelers te hebben dus.

De Mul werd overigens teruggehaald op aandringen van Danny Blind en Vertonghen werd vorig seizoen onder Ten Cate juist aan een andere club verhuurd.
Exact! Liever b-spelers voor de breedte dan jeugdspelers een kans geven. Overigens ook van Geel te verwijten, die aan die koopwoede niet had mee moeten werken
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 10, 2007 7:53 am

Scherrer schreef:Lucas overdrijft natuurlijk met zijn 'Europese top', maar feit blijft dat Ten Cate de voorkeur aan elementen als Colin, Roger, Delorge en Rommedahl geeft bóven eigen jeugd.

Waar het me om gaat is dat die jeugdspelers vrijwel onmogelijk heel veel slechter kunnen zijn dan de bovengenoemde heren. Er is misschien iets van verschil, maar Ajax stond er ooit om bekend in zulke situatie gewoon een jeugdspeler erin te gooien. Die jeugdspeler zou dan vanzelf gaan groeien, meer ervaring krijgen. Nu wordt er voor spelers gekozen die misschien iets verderzijn, maar sowieso nooit de top zullen halen en geen potentie hebben om door te groeien tot volwaardige Ajax-kracht. Een weggegooide kans om op termijn betere spelers te hebben dus.
Dat is dus juist de onwenselijke situatie en datgene waar ik me aan erger. Niet dat de jeugdspelers die er niet klaar voor lijken te zijn niet opgesteld worden, maar dat er spelers worden gecontracteerd die per definitie slecht zijn en geen enkel toekomstperspectief hebben bij Ajax. Het aankoopbeleid, daar erger ik me aan. Als Ajax dat goed voor elkaar had gehad dan had niemand het hier over Sarpong of Donald.
Scherrer schreef:De Mul werd overigens teruggehaald op aandringen van Danny Blind en Vertonghen werd vorig seizoen onder Ten Cate juist aan een andere club verhuurd.
Dat van De Mul klopt, maar Ten Cate gunde hem toch veel speeltijd. En hij hoefde hem natuurlijk niet opstellen. Vertonghen werd inderdaad verhuurd onder Ten Cate, iets wat hem goed leek te doen, en wordt nu beschouwd als een volwaardig lid van de selectie. Schilder is er ook weer bijgehaald en speelde al regelmatig.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23027
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo okt 10, 2007 7:56 am

Het feit dat Colin speelt zegt mijn inziens genoeg over onze jeugd opleiding. Hetzelfde verhaal met Roger vorig jaar, al speelde die niet zoveel.

Ik ben er van overtuigd dat spelers zichzelf opstellen. Dus zal de jeugd dus wel niet zo goed zijn.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 10, 2007 7:59 am

Je kunt een speler op het hoogste nivo pas echt beoordelen. Daar gaat de groei gewoon door! Dat was toch de filosofie van Ajax; spelers onder hogere weerstand en dus tegen sterkere tegenstanders laten spelen? Ik heb het al vaker als voorbeeld aangehaald, maar de eerste wedstrijden van davids in het eerste (als linksbuiten!) waren lachwekkend. Jeugdspelers komen er niet meer aan te pas als je breedte aankopen doet. Een selectie van een man of 18 aangevuld met jeugdspelers, dat is Ajax!
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 10, 2007 8:05 am

LucaS schreef:Je kunt een speler op het hoogste nivo pas echt beoordelen. Daar gaat de groei gewoon door! Dat was toch de filosofie van Ajax; spelers onder hogere weerstand en dus tegen sterkere tegenstanders laten spelen? Ik heb het al vaker als voorbeeld aangehaald, maar de eerste wedstrijden van davids in het eerste (als linksbuiten!) waren lachwekkend. Jeugdspelers komen er niet meer aan te pas als je breedte aankopen doet. Een selectie van een man of 18 aangevuld met jeugdspelers, dat is Ajax!
Als ik Urby, Stekelenburg, Heitinga, Vermaelen, Maduro, niet meetel dan bestaat onze selectie alsnog uit 20 man aangevuld met 8 jeugdspelers.

Neefkens
Erelid
Berichten: 573
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo okt 10, 2007 8:07 am

Raymon schreef:Het feit dat Colin speelt zegt mijn inziens genoeg over onze jeugd opleiding. Hetzelfde verhaal met Roger vorig jaar, al speelde die niet zoveel.

Ik ben er van overtuigd dat spelers zichzelf opstellen. Dus zal de jeugd dus wel niet zo goed zijn.
Klopt ook wel met het verhaal dat demo hier zo nu en dan houdt.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 10, 2007 8:15 am

Thomas schreef:
LucaS schreef:Je kunt een speler op het hoogste nivo pas echt beoordelen. Daar gaat de groei gewoon door! Dat was toch de filosofie van Ajax; spelers onder hogere weerstand en dus tegen sterkere tegenstanders laten spelen? Ik heb het al vaker als voorbeeld aangehaald, maar de eerste wedstrijden van davids in het eerste (als linksbuiten!) waren lachwekkend. Jeugdspelers komen er niet meer aan te pas als je breedte aankopen doet. Een selectie van een man of 18 aangevuld met jeugdspelers, dat is Ajax!
Als ik Urby, Stekelenburg, Heitinga, Vermaelen, Maduro, niet meetel dan bestaat onze selectie alsnog uit 20 man aangevuld met 8 jeugdspelers.
En hoe vaak spelen die spelers de laatste 20 minuten bij een veilige voorsprong mee?
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47518
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo okt 10, 2007 8:25 am

Dan moet je eerst veilig voorstaan :blush.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23027
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » wo okt 10, 2007 8:29 am

Jouw probleem met de kritiek op Blind was toch altijd dat Blind het met jeugdspelers moest doen terwijl Ten Cate een betere selectie heeft?

Het is des Ajax om goede jeugdspelers op te leiden die dan hun debuut in Ajax 1 kunnen maken. Niet om middelmatige jeugdspelers een kans op het hoogste niveau te geven. Eerst uitblinken op de training en in het 2de elftal.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 10, 2007 8:32 am

Met jeugdspelers in de basis op belangrijke posities ja. Maar bij een goede voorsprong jeugdspelers speeltijd geven is helemaal niets mis mee. Sterker nog, heeft allerlei voordelen
I think I lost my fucking headache

Neefkens
Erelid
Berichten: 573
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo okt 10, 2007 8:49 am

Niet perse, ze moeten wel een bepaalde kwaliteit hebben.

Lionel
Berichten: 47518
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo okt 10, 2007 10:07 am

Thomas schreef:
Peter schreef:VdVaart als hangende rechtsbuiten. Kuijt als hangende rechts- en linksbuiten. Giovanni vBronkhorst vind ik als verdedigende middenvelder matig, maar zelfs BvM zet hem daar neer.
Van der Vaart is een aanvaller en deed het in die wedstrijden op rechts vrij goed, als ik het me goed herinner. Kuijt bestrijkt bij Liverpool ook de volledige voorste linie. Van Bronckhorst, hoe matig je hem ook mag vinden als middenvelder, is nog een slechtere linksback. Het is geen controleur, dat klopt.
Kuijt bestrijkt bij Liverpool de gehele voorste linie, maar dat mag hij doen vanuit een zwervende positie. Niet dat hij aan de zijlijn staat vastgeplakt.
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 10, 2007 10:08 am

Ik heb Kuijt bij het Nederlands elftal ook niet vastgeplakt zien staan aan de zijlijn. Bij Feyenoord wel, in z''n eerste jaar.

Lionel
Berichten: 47518
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo okt 10, 2007 10:11 am

Nee, hij liep steeds naar binnen. Feit is gewoon dat alle aanvallers een andere rol hebben bij hun club EN als favoriete positie dan onze bondscoach ze neerzet. Ook de opdrachten zijn anders. Vind het dus niet gek dat het niet loopt.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11437
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » za feb 16, 2008 9:37 pm

Tsja het echte puinruimen gaat nu echt beginnen , eerst het bestuur en dan TD en dan een heleboel Spelers

Plaats reactie