Bétrouwbaar transfernieuws

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Jöhnk » do sep 05, 2013 11:44 am

Op dit moment pleiten voor Tadic, is pleiten voor een Sulejmani bedrag. Ga maar na: Tadic kostte Twente 8 miljoen, en tekende voor vijf jaar. Die moet nu dus ruim meer dan 10 miljoen kosten. Vandaar ook dat hij nog bij Twente zit. Niemand wil dat bedrag betalen. Het is wachten totdat hij goedkoper wordt.

Had Ajax hem vorig jaar moeten kopen voor 8 miljoen? Mwah, dat is ook heel veel geld. Bij Twente zeggen ze niet voor niks: dit doen we niet meer. Had Ajax hem moeten halen in 2010, toen Groningen hem haalde? Ja, maar dat kunnen we helaas het TH niet verwijten. Ajax koos destijds voor Mido, Tainio, Ooijer.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Yopi » do sep 05, 2013 11:48 am

Nog vreemder is het om Overmars te verwijten dat Chadli niet gekomen is. Ajax heeft zich gemeld bij Chadli maar mocht achteraan aansluiten.

Ben trouwens niet zo kapot van hem.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Marillion » do sep 05, 2013 11:53 am

Het gaat ook niet om één specifiek geval maar om het beleid dat er achter zit. Wel relatief lage bedragen investeren in spelers waarvan je denkt dat ze de potentie hebben om tot een meerwaarde uit te groeien. Niet relatief hoge bedragen investeren in spelers die zich al op het hoogste niveau hebben laten zien. Uitzonderingen daargelaten.

Overigens ben ik met een aantal van de zogenaamd goedkope "tussenoplossingen" ook niet blij hoor. Sana is bijvoorbeeld te licht. Bojan voegt niets toe, Cuenca eerder ook niet. Poulsen is dan weer wel van waarde gebleken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door zeux » do sep 05, 2013 12:09 pm

Marillion schreef:Nee, ik bekijk het gewoon per geval. Soms ben ik positief en soms niet. Van een carte blanche is helemaal geen sprake.

Maar wat verwacht jij nu precies van de wijzigingen in de jeugdopleiding dan? Dan we volgend jaar met elf zelf opgeleide talenten overwinteren in de CL? Die veranderingen hebben toch gewoon tijd nodig voordat je het effect ziet?
Volgens mij is wel helder dat ik liever een iets andere route had gezien. 'En-en'. De jeugdopleiding verbeteren en doorontwikkelen, zodat je het eerste elftal van onder af voedt, maar tegelijkertijd dat eerste elftal zoveel mogelijk op peil houden door vertrekkende sterkhouders met spelers te vervangen die er meteen kunnen 'staan' (waarbij je dan waarschijnlijk altijd zult moeten accepteren dat er iets van kwaliteitsverlies zal zijn). Dat zorgt ook voor veel meer balans in het elftal. Als Siem straks weg is, is Blind met Moisander volgens mij de meest ervaren speler (want hoe lang blijven Poulsen en Schöne?). Dat vind ik te mager. Dat betekent dus ook dat je de coaching binnen de spelersgroep zelf - en ik ben er van overtuigd dat jonge spelers daar belang bij hebben - niet meer georganiseerd hebt. Iedereen is even jong en druistig en onervaren. Over die onbalans maak ik me zorgen. Nog los van de kwaliteitsval die je hebt door het niet op niveau vervangen door sterkhouders.

Maar: dit is 'schnee von gestern'.

De koers is gekozen. Dus daar moeten we het mee doen.

En dan vind ik wel dat je over een jaar moet kunnen zien of de jongens die dan wél de afgelopen jaren zijn gekomen en de talenten waar de kaarten op zijn gezet ook daadwerkelijk progressie hebben gemaakt. Als ze dat over een jaar niet hebben gedaan, moet je je zorgen over die koers gaan maken, vind ik.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Arthur » do sep 05, 2013 12:31 pm

Zeux schreef:En dan vind ik wel dat je over een jaar moet kunnen zien of de jongens die dan wél de afgelopen jaren zijn gekomen en de talenten waar de kaarten op zijn gezet ook daadwerkelijk progressie hebben gemaakt. Als ze dat over een jaar niet hebben gedaan, moet je je zorgen over die koers gaan maken, vind ik.
Ik vind ook wel dat je over 1 of 2 jaar moet kunnen zien dat er vooruitgang in zit, met name als het gaat om de van buiten gehaalde talenten.
Maar het meest interessante is natuurlijk wat het effect van de nieuwe koers van de jeugdopleiding is op jongens die daar straks jaren mee zijn opgegroeid. Dat kun je per definitie pas over een paar jaar beoordelen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Marillion » do sep 05, 2013 12:39 pm

Precies, korte termijn kunnen we wat zeggen over de gehaalde talenten. Het resultaat van de wijziging in de jeugdopleiding vraagt meer tijd.

Wat er in de tussentijd gebeurd met aankopen die gaten moeten vullen beoordeel ik per stuk. Soms tevreden maar ook al een aantal keren niet. Dat deel is wat mij betreft over het geheel gezien teleurstellend maar het is tegelijkertijd ook het minst belangrijke deel van de revolutie. Die ging vooral over de jeugdopleiding.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Yopi » do sep 05, 2013 12:44 pm

@Zeux: kun je mijn geheugen opfrissen? Was jij er voorstander van dat de jeugdopleiding werd hervormd, of vond je het wel best zoals het was?

Iedereen wil graag spelers zien komen die er meteen staan en het team sterker maken. De vraag is: tegen welke prijs?

Veel spelers die voor een hoop geld van een subtopper zijn gehaald hebben het niet gered bij Ajax. Die zekerheidjes kunnen net zo goed door het ijs zakken als onbekende jongens.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door 999 » do sep 05, 2013 12:44 pm

Ach, we hebben zes gemankeerde spelers in onze basis-op-het-veld-selectie, maar nog steeds mag je daar niks over zeggen.

Deze TH en scouting komt niet verder dan Sana, Derk, en wat verdwaalde spanjaarden.En als dan echt, anderhalve dag voor einde transfer-window, ze er achter komen dat de nood aan de man is komen ze met derde keus bank zitters.Op huurbasis welteverstaan, inschatten van hoe goed deze spelers zijn kunnen of durven ze niet, vandaar de huur.En tig jeugdige talenten in de hoop dat daar iets tussen zit

En iemand die daar in de media of hier iets er over zegt krijgt steevast hetzlefde antwoord.We kunnen geen spelers weghalen bij de topclubs.Net alsof er geen andere clubs zijn, net alsof we in het verleden alleen maar dure miskopen hebben gehaald.

Chadli en Tadic hadden eerder gescout moeten worden, Tadic had je voor een gangbaar bedrag bij Groningen weg kunnen halen.En voor een mooie cent kunnen verkopen.

Afijn, wij kunnen in ieder geval roepen dat het geld op de bank staat ... Zullen t.z.t. wel van de beurs willen, JC heeft dat tig keer geroepen ..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Marillion » do sep 05, 2013 12:52 pm

999 schreef:Ach, we hebben zes gemankeerde spelers in onze basis-op-het-veld-selectie, maar nog steeds mag je daar niks over zeggen.
Hoezo niet? Volgens mij zijn er genoeg mensen hier ontevreden over een aantal gehaalde spelers.

Maar in deze discussie gaat het over een aantal verschillende elementen. De herinrichting van de jeugdopleiding, het halen van jonge talenten die betaalbare kwaliteit moeten brengen (zeg maar de nieuwe jonge Chadli en Tadic) zodat we niet meer de hoofdprijs moeten betalen omdat we te laat zijn, en de transfers die de selectie op peil moeten houden daar waar nodig.

Over dat laatste punt is men hier doorgaans vrij kritisch. Ik ben ook niet tevreden over de Sana's en Cuenca's en Bojan's.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door zeux » do sep 05, 2013 1:17 pm

Arthur schreef:
Zeux schreef:En dan vind ik wel dat je over een jaar moet kunnen zien of de jongens die dan wél de afgelopen jaren zijn gekomen en de talenten waar de kaarten op zijn gezet ook daadwerkelijk progressie hebben gemaakt. Als ze dat over een jaar niet hebben gedaan, moet je je zorgen over die koers gaan maken, vind ik.
Ik vind ook wel dat je over 1 of 2 jaar moet kunnen zien dat er vooruitgang in zit, met name als het gaat om de van buiten gehaalde talenten.
Maar het meest interessante is natuurlijk wat het effect van de nieuwe koers van de jeugdopleiding is op jongens die daar straks jaren mee zijn opgegroeid. Dat kun je per definitie pas over een paar jaar beoordelen.
Ook jeugd - of het nu A1 of B1 is - kun je natuurlijk beoordelen op progressie. In augustus 2014 is het TH zo'n drie jaar bezig volgens mij. Dan lijkt me toch dat je de veranderingen in de jeugdaanpak zult moeten kunnen zien.

Ik neem ook aan dat ze zelf een monitoringsprogramma hebben voor de progressie van talenten.

@Yopi: jazeker was/ben ik het eens dat jeugdopleiding aangepakt ging worden/wordt.

Het verschil van mening zit in de vraag of je sterkhouders gaande het proces - voordat de jeugd klaar is - wel of niet met kwaliteit vervangt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7918
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door elliquido » do sep 05, 2013 2:42 pm

Beoordelen is best lastig...

als elk jaar er 1 bergkamp, kluivert , eriksen e.d. doorbreekt is dat perfect, dat kan nog steeds betekenen dat de A1 en B1 in de middenmoot eindigt.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door GangstaRiB » do sep 05, 2013 3:29 pm

Zeux schreef:
Arthur schreef: Ook jeugd - of het nu A1 of B1 is - kun je natuurlijk beoordelen op progressie. In augustus 2014 is het TH zo'n drie jaar bezig volgens mij. Dan lijkt me toch dat je de veranderingen in de jeugdaanpak zult moeten kunnen zien.

Ik neem ook aan dat ze zelf een monitoringsprogramma hebben voor de progressie van talenten.

@Yopi: jazeker was/ben ik het eens dat jeugdopleiding aangepakt ging worden/wordt.

Het verschil van mening zit in de vraag of je sterkhouders gaande het proces - voordat de jeugd klaar is - wel of niet met kwaliteit vervangt.
Ik ben het ook eens met de visie dat er flink geinvesteerd wordt in de jeugdopleiding. Maar het lijkt er steeds meer op (getuige ook de collums van Cruijff in de T.) dat de jeugdopleiding het enige is dat telt. Ik vind dat Ajax nogal naar zichzelf gericht is en dat spelers van 'buiten' een garantie tot mislukking zijn. Iets anders kan ik bijna niet concluderen als ik het huidige beleid bekijk. Het zijn allemaal goedkope oplossingen waarbij geen buil aan te vallen is. Je hoeft niet een Sulejmani-bedrag neer te leggen, maar iets meer fantasie zou op de plaats zijn. Het zijn onderhand allemaal ideale schoonzonen in het veld bij Ajax. Van nature timide of bang om een mening te hebben. El-Ham en Janssen lieten zien hoe je dan behandeld wordt.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door zeux » do sep 05, 2013 3:49 pm

elliquido schreef:Beoordelen is best lastig...

als elk jaar er 1 bergkamp, kluivert , eriksen e.d. doorbreekt is dat perfect, dat kan nog steeds betekenen dat de A1 en B1 in de middenmoot eindigt.
Onderdeel van de filosofie is toch dat alleen het individu telt? Dan zijn de prestaties van teams als A1 en B1 dus irrelevant.

En de progressie van dat individu wordt gemeten neem ik toch aan...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7918
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door elliquido » do sep 05, 2013 4:20 pm

Zeux schreef:
elliquido schreef:Beoordelen is best lastig...

als elk jaar er 1 bergkamp, kluivert , eriksen e.d. doorbreekt is dat perfect, dat kan nog steeds betekenen dat de A1 en B1 in de middenmoot eindigt.
Onderdeel van de filosofie is toch dat alleen het individu telt? Dan zijn de prestaties van teams als A1 en B1 dus irrelevant.

En de progressie van dat individu wordt gemeten neem ik toch aan...
Dat 1e zeg ik dus..

Het 2e kunnen we pas beoordelen over minimaal 5 jaar schat ik.. (als de eerste talenten doorverkocht worden aan de echte topclubs zoals bijvoorbeeld sneijder)
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door zeux » do sep 05, 2013 4:35 pm

elliquido schreef:
Het 2e kunnen we pas beoordelen over minimaal 5 jaar schat ik.. (als de eerste talenten doorverkocht worden aan de echte topclubs zoals bijvoorbeeld sneijder)
Het eindresultaat kun je over 5 jaar zien. Maar dat is toch iets aders dan de progressie monitoren om te zien of je doel over vijf jaar haalbaar gaat zijn?

Was er niet ooit het TIPS-systeem om de kwaliteit van een speler te meten?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Ajaciedjuh » do sep 05, 2013 4:41 pm

In de jeugd kiezen ze toch altijd de beste speler vd competitie. Volgens mij heeft Ajax de laatste jaren niet erg hoog gescoord in die ranglijsten. Dat is een indicatie, evenals de selectie voor de vertegenwoordige elftallen van Oranje.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door LucaS » do sep 05, 2013 4:57 pm

Yopi schreef:
Zeux schreef:Het gaat dus niet om de afrekening van Cruijff, maar om de vraag of de koers van Ajax hoopvol is. Cruijff zelf interesseert me in die zin geen meter.
Maak dat de kat wijs. :smallgrin.gif:

Je kijkt teveel naar het eerste elftal/naar de korte termijn. En dan met name naar de resultaten op de transfermarkt. Stel dat Ajax Van Ginkel wél had kunnen krijgen, en Ola John?

Over een jaar of twee, drie weten we meer.
Nou veranderen mensen natuurlijk in 10 jaar, maar Adriaanse maakte je af om zijn 3-jarenplan.
I think I lost my fucking headache

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door LucaS » do sep 05, 2013 5:06 pm

Als we het resultaat pas over 5 jaar kunnen zien, is het dan niet raar om nu maar zo min mogelijk aan te kopen om jeugd niet in de weg te zitten? Dat gehannes op rechtsbuiten is genant. Had gewoon Narsingh gekocht, hadden we al die genante huurconstructies en paniekspeurtochten en Sana niet hoeven te aanschouwen.
I think I lost my fucking headache

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Yopi » do sep 05, 2013 5:27 pm

Ik zou De Boer ook uitlachen als hij over een jaar of drie weer eens kampioen dacht te worden.

Niet alles door elkaar gooien.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Jöhnk » do sep 05, 2013 5:33 pm

Wie zegt dat Narsingh het had gered? Eerlijk gezegd vond ik hem bij PSV als een dweil spelen. :blush.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door LucaS » do sep 05, 2013 5:44 pm

Slechter dan Bojan en Sana zal hij toch niet zijn. Maar alleen al het feit dat we constant op die positie aan het zoeken zijn.

Ik begrijp dat Ajax dit jaar kampioen moet worden?
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Jöhnk » do sep 05, 2013 5:47 pm

Het kan altijd slechter.


We gaan voor een plek bij de eerste vijf. :hypocrite.gif:

Ajax moet elk jaar kampioen worden. Dat weet je toch, Lucas?

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door LucaS » do sep 05, 2013 5:58 pm

Jöhnk schreef:We gaan voor een plek bij de eerste vijf. :hypocrite.gif:
Dat zou me niet verbazen. Doelstellingen waren al bijgesteld.

Om kampioen te worden moet je niet constant met rare aankopen aankomen. Er zit meer transferbedrag in Jong-Ajax dan in Ajax 1.
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Demosthenes » vr sep 06, 2013 8:17 am

Ajax moet net als PSV en Feyenoord ieder jaar kampioen worden, tot de winterstop geldt dat met name voor Feyenoord, de hele selectie bij elkaar, zeven internationals en versterking dankzij Armenteros. De nationale gunfactor levert alleen commentaren op dat bij de eerste vier eindigen voor Feyenoord ook al een prima prestatie is en supporters zullen, als Feyenoord vierde wordt, zich dat zeker herinneren, zoals veel Ajaxsupporters blij zullen zijn met een vijfde plaats, want het is een tussenjaar of omdat JC het vindt passen in de opbouw naar de Europese topclub die er in 2016/2018 zal staan.

Offtopic:
Welke ploegen dan 1, 2 en 3 worden? Geen idee. RKC, PEC en Go Ahead?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Yopi » vr sep 06, 2013 9:56 am

Ajax moet elk jaar meestrijden om de titel. Elk jaar kampioen worden is een utopie.

Drie keer op rij kampioen worden is geen geringe prestatie van De Boer en zijn staf. Zo vaak is dat niet voorgekomen.

Plaats reactie