Betrouwbaar transfernieuws 2007/2008

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 03, 2008 9:36 am

wimpey schreef:
joey schreef: Machlas was volgens Blind het verschil tussen nationaal en internationaal presteren.
Dat had Blind dan mooi fout gezien.
Ken je dat verhaal niet? Voor Machlas werd een uitzondering gemaakt, die werd als het ware in een eigen loonschaal gezet. Dit op voorspraak van Blind, want Machlas was volgens Blind superklasse. Later refereerde Arveladze aan die bijzondere regeling voor Machlas, toen hij zei dat wat hij vroeg, niets meer was dan wat bij Ajax al werd betaald. Alleen kreeg Arveladze het niet.
Machlas verdiende zoveel dat hij niet weg te branden was bij Ajax. Iedereen was ervan overtuigd dat hij Ajax wel even kampioen zou maken. (Nee, ik niet. Ik was, zoals je weet, fan van Shota.)

Ik wil alleen maar aangeven dat een grote naam kopen of doelpunten kopen niet altijd leidt tot het gewenste resultaat. Je moet een team bij elkaar kopen. Met wie gaan Sulejmani spelen? En is de rest van het team sterk genoeg? Aan veel doelpunten heb je weinig als je achterin het ene tegendoelpunt na het andere weggeeft. Dat hebben we dit jaar gezien.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11429
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » di jun 03, 2008 9:37 am

Het juiste bedrag als die komt zal toch moeten worden gemeld vanwege de Beurs genoteerde zaken.

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di jun 03, 2008 9:48 am

Jöhnk schreef:2 Lucas: natuurlijk is dat wel goochelen. Alsof de volledige transferopbrengst normaal gesproken geherinvesteerd wordt.

Er is bovendien alweer een stuk van het eigen vermogen afgeroomd en daarmee mag Van Basten al heel blij zijn. et is absoluut niet vanzelfsprekend dat andere transferopbrengsten daar zomaar bij opgeteld worden.
Normaal gesproken worden transferopbrengsten inderdaad niet in de normale exploitatie gestoken. Want dan zou je gedwongen worden om elk jaar te verkopen, het begin van het einde.

Vooralsnog is er dit seizoen nog niet op het vermogen ingeteerd, ik snap niet waar je dat vandaan haalt.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 03, 2008 9:51 am

LucaS schreef:Vooralsnog is er dit seizoen nog niet op het vermogen ingeteerd, ik snap niet waar je dat vandaan haalt.
We gaan weer een verliesjaar tegemoet nu we geen CL spelen. Ajax heeft de laatste jaren alleen winst kunnen maken door te verkopen.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di jun 03, 2008 9:59 am

Ik heb geen idee. De begroting voor komend seizoen zal nog niet helemaal af zijn, er kan dus rekening gehouden worden met het gebrak aan inkomsten uit de CL. Volgens mij was er halverwege vorig seizoen een forse winst, met name door de verkopen van Sneijder, Babel en de Mul. Uiteraard gaat het hard richting verlies over het afgelopen seizoen als we dit soort bedragen gaan betalen, maar voor zover ik kan inschatten, zitten we daar nog niet op, en is er dus ook nog niet op het vermogen ingeteerd
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jun 03, 2008 10:00 am

LucaS schreef:
Jöhnk schreef:2 Lucas: natuurlijk is dat wel goochelen. Alsof de volledige transferopbrengst normaal gesproken geherinvesteerd wordt.

Er is bovendien alweer een stuk van het eigen vermogen afgeroomd en daarmee mag Van Basten al heel blij zijn. et is absoluut niet vanzelfsprekend dat andere transferopbrengsten daar zomaar bij opgeteld worden.
Normaal gesproken worden transferopbrengsten inderdaad niet in de normale exploitatie gestoken. Want dan zou je gedwongen worden om elk jaar te verkopen, het begin van het einde.

Vooralsnog is er dit seizoen nog niet op het vermogen ingeteerd, ik snap niet waar je dat vandaan haalt.
Dan zal ik het even voorrekenen.

De netto transferopbrengst van vorige zomer was 38 mijloen. Tel daar 1 miljoen voor HTC en 4 miljoen voor Maduro en 10 miljoen voor Heitinga bij op.

De volgende uitgaven zijn/worden gedaan:

Suarez; 8
Rommie; 1*
gat in begroting 2007; 10*
gat in begroting 2008; 10*
Silva; 3,5
Lindgren; 2,5
Cvita; 6,5
Sulejmani; 18

Oftewel, opbrengst=53, uitgaven=60.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 03, 2008 10:03 am

LucaS schreef:Ik heb geen idee. De begroting voor komend seizoen zal nog niet helemaal af zijn, er kan dus rekening gehouden worden met het gebrak aan inkomsten uit de CL. Volgens mij was er halverwege vorig seizoen een forse winst, met name door de verkopen van Sneijder, Babel en de Mul. Uiteraard gaat het hard richting verlies over het afgelopen seizoen als we dit soort bedragen gaan betalen, maar voor zover ik kan inschatten, zitten we daar nog niet op, en is er dus ook nog niet op het vermogen ingeteerd
Dat niet, maar we hebben heel hard verdedigers nodig en het middenveld is ook nog niet op kracht. We zullen nog flink moeten investeren.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di jun 03, 2008 10:16 am

Jöhnk schreef:
LucaS schreef:
Jöhnk schreef:2 Lucas: natuurlijk is dat wel goochelen. Alsof de volledige transferopbrengst normaal gesproken geherinvesteerd wordt.

Er is bovendien alweer een stuk van het eigen vermogen afgeroomd en daarmee mag Van Basten al heel blij zijn. et is absoluut niet vanzelfsprekend dat andere transferopbrengsten daar zomaar bij opgeteld worden.
Normaal gesproken worden transferopbrengsten inderdaad niet in de normale exploitatie gestoken. Want dan zou je gedwongen worden om elk jaar te verkopen, het begin van het einde.

Vooralsnog is er dit seizoen nog niet op het vermogen ingeteerd, ik snap niet waar je dat vandaan haalt.
Dan zal ik het even voorrekenen.

De netto transferopbrengst van vorige zomer was 38 mijloen. Tel daar 1 miljoen voor HTC en 4 miljoen voor Maduro en 10 miljoen voor Heitinga bij op.

De volgende uitgaven zijn/worden gedaan:

Suarez; 8
Rommie; 1*
gat in begroting 2007; 10*
gat in begroting 2008; 10*
Silva; 3,5
Lindgren; 2,5
Cvita; 6,5
Sulejmani; 18

Oftewel, opbrengst=53, uitgaven=60.
Voor zover ik weet was de netto opbrengst inderdaad 38 miljoen, dat zijn dus de inkomsten min de uitgaven. Dus Suarez en Rommedahl zitten 2x in je berekening. Verder betwijfel ik of het gat in de begroting erg wetenschappelijk berekend is. Ik geloof niet dat Ajax inkomsten uit de CL als zekere inkomsten begroot. Je sleept er dus van alles bij, wat jij doet is goochelen. Dat kan ik ook; Aegon + 4 miljoen, Adidas + 2 miljoen, plus de 20 die je ten onrechte aftrekt plus de 9 miljoen die je dubbel hebt berekend.

Daarnaast weet je niet wat komend seizoen gaat brengen, misschien wel een kampioenschap, bekerwinst én uefacup winst, met mede daardoor een aantal zeer lucratieve uitnodigingen voor vriendschappelijk tournooien én een wedstrijd om de europese supercup. Laten we niet gaan speculeren over wat volgend seizoen brengt aan financien
Laatst gewijzigd door LucaS op di jun 03, 2008 10:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 03, 2008 10:16 am

Er gaat ook nog van alles af, toch? Belastingen en zo.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di jun 03, 2008 10:19 am

Als je winst maakt betaal je vennootschapsbelasting. Als Ajax BTW over de ontvangen transfersommen betaalt (lijkt me onwaarschijnlijk), dan mag Ajax BTW terugvragen op betaalde transfersommen.

Overigens, Johnk, ik vind ook dat 18 miljoen onverantwoord veel geld is voor ajax om aan een talent uit te geven.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jun 03, 2008 10:23 am

Die 38 miljoen ging over de bruto opbrengst - wat er nog afvloeide naar zaakwaarnemers, tussenpersonen en andere kruimelaars.

Maar stel dat je gelijk hebt, en dat ik Suarez en rommedahl idd twee keer heb berekend, zelfs dan blijft er nauwelijks nog iets over. Nog 2 miljoen om precies te zijn.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di jun 03, 2008 10:26 am

Bij Babel ging er toch heel veel naar Babel zelf?

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di jun 03, 2008 10:27 am

Als je uitgaat van jouw fictieve verliescijfers over afgelopen en volgend (!) seizoen wel ja. Gemiste inkomsten zijn alleen evrlies als je ze hebt begroot. Nogmaals, ik betwijfel of Ajax in haar begroting ervan uitgaat dat de CL wel even zal worden bereikt. Je vergeet overigens ook de stijging van de inkomsten mee te rekenen
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jun 03, 2008 10:30 am

Volgens mij ook, Harm.

Er zijn een aantal mogelijkheden;

1. er is inderdaad ingeteerd op het EV en er is nog bescheiden ruimte voor een verdediger
2. er is niet ingeteerd op het EV maar men gaat uit van de verkoop van KJH
3. er is niet ingeteerd op het EV en de selectie is rond

Kies maar.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jun 03, 2008 10:34 am

LucaS schreef:Nogmaals, ik betwijfel of Ajax in haar begroting ervan uitgaat dat de CL wel even zal worden bereikt.
Waar komt dat operationele verlies anders vandaan?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di jun 03, 2008 10:39 am

Die 18 miljoen zal wel gaan om het totale bedrag. Dus inclusief bonussen bij goede prestaties, bedrag bij doorverkoop, enz.

Ik vind Sulejmani in ieder geval geen risico vanwege z'n kwaliteiten. Of hij nu een half jaar heeft gepresteerd of meer, die jongen heeft ontzettend veel kwaliteiten. Je kan je alleen wel afvragen hoeveel winst er nog valt te behalen op zo'n speler wanneer je zoveel geld aan hem uitgeeft. Wellicht dat Chelsea erbij betrokken is? :blush.gif:

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di jun 03, 2008 10:44 am

Jöhnk schreef:
LucaS schreef:Nogmaals, ik betwijfel of Ajax in haar begroting ervan uitgaat dat de CL wel even zal worden bereikt.
Waar komt dat operationele verlies anders vandaan?
Financieel overzicht
1-7-2007/ 1-7-2006/
31-12-2007 31-12-2006
(x € 1 miljoen)

Netto omzet 31,6 33,9
Bedrijfslasten 34,5 34,0
Bedrijfsresultaat vóór afschrijving en
resultaat vergoedingssommen -2,9 -0,1
Afschrijving vergoedingssommen -7,3 -7,2
Resultaat vergoedingssommen 37,5 0,3
Overige baten, lasten en belastingen -6,3 1,4

Resultaat na belastingen 21,0 -5,6
Aantal aandelen per 31 december 18.333.333 18.333.333
Resultaat per aandeel


www.ajax.nl
Hoe jij aan tien miljoen operationeel verlies komt voor dit én voor volgend seizoen is mij een raadsel. Halverwege het seizoen was het operationeel verlies 2,9 miljoen.

Het is allemaal lastig vergelijken, omdat Ajax ontvangsten uit transfers als winst verantwoordt, terwijl aankopen op de balans worden geactiveerd. Dat betekent dus dat 'boekwinst' op spelers onmiddellijk winst is, terwijl betaalde bedragen jaarlijks gedurende de looptijd van een contract als verlies genomen worden.
Laatst gewijzigd door LucaS op di jun 03, 2008 10:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 03, 2008 10:45 am

Thomas schreef:Wellicht dat Chelsea erbij betrokken is? :blush.gif:
Schei uit, zeg. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jun 03, 2008 10:51 am

LucaS schreef:Hoe jij aan tien miljoen operationeel verlies komt voor dit én voor volgend seizoen is mij een raadsel. Halverwege het seizoen was het operationeel verlies 2,9 miljoen.
Was een schatting. Maar goed, halverwege 2,9, dus aan het eind minimaal 6.

Punt is dat Ajax echt niet zomaar even 30 miljoen heeft zonder het EV aan te breken. Dat bestaat niet.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40942
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di jun 03, 2008 10:51 am

Als Ajax echt 18 miljoen gaat betalen is dat de waanzin ten top. Natuurlijk moeten we investeren in onze selectie maar zo'n bedrag voor één speler is een onverantwoord risico. Op de lange termijn kan Ajax het nooit bolwerken wanneer we zulke bedragen uitgeven. Wij moeten verdienen aan ons transferbeleid door slim in te kopen en spelers later voor de hoofdprijs te verkopen. Nu doen we het andersom.

En dan is het ook nog eens zo dat de aanval nou net het gedeelte van onze ploeg is waar ik me het minste zorgen over maak. Met Cvitanich en Sulejmani hebben we daar straks twee jongens rondlopen voor een totaalbedrag van zo'n 24 miljoen euro! Waar gaan we die andere versterkingen van betalen? Het enige wat ik kan verzinnen is dat Huntelaar of misschien zelfs Suarez gaat vertrekken voor de hoofdprijs.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58950
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jun 03, 2008 10:54 am

wimpey schreef:
Peter schreef:Ah, dus als we de CL volgend jaar weer mislopen, dan is het helemaal misse boel. Als die jongen 5 jaar bij Ajax blijft, dan is het sowieso geen uitzonderlijke speler.
Ajax wordt komend seizoen fluitend kampioen, Peter. No worries. Ajax investeert onder MVB in rasvoetballers, terwijl H&M het geld in natte ochtendkranten staken.
AJAX fluitend Kampioen ?, geloof ik dus niks van.KJH vertrekt dat lijkt me zeker nu.Die hoort zo links en rechts wat er te verdienen is in het buitenland als hij het nog niet zou weten.

Voor Sulimani tellen vanaf dat ie bij AJAX komt te spelen geheel andere regels, en zal elke gemiste kans een iets andere reactie bij het publiek ( en in de media ) oproepen dan dat dat in Heerenveen te zien was.Hoe gaat ie dan reageren, als plotseling blijkt dat het om het grote geld gaat.Als de tegenstander nog meer de boel in hun achterhoede gaat dichtgooien.

AJAX wordt pas fluitend kampioen op het moment dat men door begint te krijgen dat er een ACHTERHOEDE neer gezet moet worden, dat daar al bijna ( met Stam als uitzondering ) nu al weer voor het zoveelste jaar niet wordt in geinvesteerd.Nu, en dan tel ik der effe Suarez voor het gemak bij, en mocht Sulimani voor dit bedrag komen, zit je op bijna 31 miljoen aan spitsen.

Had toch liever gezien dat AJAX minimaal de helft van dat bedrag aan het formeren van een goede ( en echte verdedigers, niet net als nu omgevormde middenvelders/halve aanvallers ) zou hebben besteed.
Laatst gewijzigd door 999 op di jun 03, 2008 10:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47927
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jun 03, 2008 10:54 am

Huntelaar wordt sowieso in de etalage gezet. Ze gaan never die Cvitanich op de bank zetten, al denken AT'ers daar anders over.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di jun 03, 2008 10:55 am

Ik denk dat Huntelaar blijft.

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di jun 03, 2008 10:57 am

Jöhnk schreef:
LucaS schreef:Hoe jij aan tien miljoen operationeel verlies komt voor dit én voor volgend seizoen is mij een raadsel. Halverwege het seizoen was het operationeel verlies 2,9 miljoen.
Was een schatting. Maar goed, halverwege 2,9, dus aan het eind minimaal 6.

Punt is dat Ajax echt niet zomaar even 30 miljoen heeft zonder het EV aan te breken. Dat bestaat niet.
30 miljoen aankopen, bij contracten van 5 jaar, betekent een jaarlijkse afschrijving/verlies van 6 miljoen. Dit is gelijk aan de stijging van de opbrengsten per jaar van Aegon en Adidas. Door die twee sponsordeals, kan Ajax dertig miljoen uitgeven aan transfersommen zonder verlies te maken in vergelijking met dit jaar.

Maar goed, laten we het erop houden dat Ajax niet zo arm is als jij denkt, en niet zo rijk als ik denk. Feit is dat het evrmogen eind 2007 zo'n 38 miljoen lager was dan eind 2000. Het vermogen is overigens nog steeds bijna 60 miljoen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58950
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jun 03, 2008 11:03 am

Thomas schreef:Ik denk dat Huntelaar blijft.
Dat dacht ik eerst ook, maar nu die Cvitanich is gehaald en zodadelijk Suilimani denk ik dat KJH vertrekt ..

Gesloten