Aankopen SUGGESTIES

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Yopii » ma dec 23, 2019 10:27 am

Ajax Rules schreef:
Yopii schreef:Waarom konden de scouts niet zien wat iedereen zag? :confused.gif:
Je stelt een vraag, maar wat is jouw antwoord op die vraag dan?
Tja, als ik dat wist...
Is er een complot? Worden mensen betaald of omgekocht? Wordt Ajax door zaakwaarnemers 'verplicht' om prutsers te kopen? Maar zelfs als dat zo is, dan nog heeft Wimpey's advies om hier mee op te houden weinig zin. Want dan is het kennelijk in het belang van de betrokkenen. Of speelt er in ieder geval meer.
Er speelt zeker meer. Ik noem de rol van Essel Sports, het ego van de betrokkenen, sentiment gebaseerd op prestaties uit het verleden, contacten met makelaars, enz.
Essel Sports: dit kantoor scout voor Ajax maar heeft een belang bij voorselectie, want het neemt vaak aankopen zelf onder contract. Ik noem Orejuela, Magallan, Martinez. Essel Sports zit door Swart Lerby zo dicht op Ajax dat men misschien niet voldoende afstand houdt.
Ego van de betrokkenen: de een of de ander gaat het er prat op de speler als eerste te hebben gezien. Overmars: 'Frenkie viel me al op toen hij een jaar of vijftien was.' Dan wordt zo'n transfer een persoonlijk prestigeproject. Helaas zag Overmars Sam Hendriks en nog een paar anderen ook als eerste. :smallgrin.gif:
Wiens prestigeproject was Scherpen? :confused.gif:
Prestaties uit het verleden: Veldmate 'ontdekte' Suarez, dat hij ook veel prutsers naar Groningen haalde, is iedereen vergeten.
John Steen Olsen, sinds mensenheugenis scout voor Ajax. De man van Zlatan en Eriksen inderdaad, maar ook van een inmiddels imponerende rij miskopen voor de jeugd. Wat is zijn track record? Ajax betaalde op zijn gezag miljoenen voor Victor Jensen. Weggegooid geld?
Hasaert hetzelfde verhaal: hoogbejaard inmiddels. Beginnen de jaren te tellen en zag hij niet meer zo helder dat Marin er weinig van kan?
Contacten met makelaars: grote spelers in het veld (Bertolucci) te vriend houden. Voor wat hoort wat?

Ik zie geen complot of corruptie en wil dat ook niet zolang er geen concrete aanwijzing is. Ik gooi het eerder op menselijk falen. Falend beleid is het wel, want er wordt te veel geld verspild aan spelers die aanwijsbaar niet goed genoeg zijn.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33443
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door zeux » ma dec 23, 2019 10:38 am

Maar Yopii, hier staat Ajax toch niet alleen in? Volgens mij speelt dit mechanisme bij ìèdere (top)club. Het is een - waarschijnlijk fundamenteel - onderdeel van de voetbaleconomie. Er wordt giga-geld verdiend met een aantal individuen - de Ronaldo’s, Neymars, etc - maar ik zou me voor kunnen stellen dat het volume van de lagen daaronder nog veel groter is. Geschuif met spelers is erg profijtelijk voor de tussenhandelaren.

Wat mij verbaast is dat er bij Ajax over geschreven wordt alsof de club als een soort hert in de koplampen van de transfermarkt staart, terwijl ze simpelweg meedraait in de basisraderen van de koehandel in spelers.

En in dat proces kom je als veel minder vermogende club - Europees gezien - in sublagen van de transfermarkt terecht waarin ‘boom or bust’ veel meer op de loer ligt. En dus veel grotere kans op missers in het machtsspel van de makelaars.

Grosso modo vind ik het resultaat van Ajax de afgelopen jaren helemaal niet verkeerd. Zeker niet gezien de positie waar de club vandaan kwam. Nu proberen stapje voor stapje verder te bouwen, financieel gezond blijven en zorgen dat je een laagje hoger komt in de transferhel.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Yopii » ma dec 23, 2019 10:55 am

Heb je gelijk in, het gebeurt bij andere clubs ook. Punt is dat Ajax zijn winst moet pakken door het beter te doen.

Daarbij mag best kritisch gekeken worden naar bepaalde transfers, want het gaat om behoorlijke, soms zelfs voor Nederlandse begrippen unieke bedragen. Ajax kan zich eigenlijk niet permitteren dat spelers als Marin of Alvarez mislukken. Bij zulke bedragen moet je aardig zeker zijn van je zaak. En ik kan me niet voorstellen dat binnen Ajax niemand rondloopt die de 'kwaliteiten' van Magallan op waarde schat. Al zit hij duizend keer bij Essel, zo'n speler moet je niet willen halen.

Er zijn natuurlijk ook spelers van wie je kunt zeggen dat ze de gok waard zijn. Niemand zag destijds een directe versterking in Frenkie, maar die jongen blonk in de jeugd wel uit. Hetzelfde geldt voor Schuurs en Pierie. Dan hoop je dat je iets kunt toevoegen door gerichte training.

Bij dit alles moet je bedenken dat Ajax dubbel verliest als miskopen (ook voor de jeugd!) de doorstroming blokkeren. Ajax investeert tenslotte een vermogen in de jeugdopleiding. Aankopen moeten dus echt beter zijn dan onze talenten, en niet alleen maar ongeveer van hetzelfde niveau doordat ze meer ervaring hebben. Als we gaan eisen dat talenten onmiddellijk niveau Europese top zijn, kunnen we de jeugdopleiding wel sluiten. Dat waren Rijkaard, Van Basten, Bergkamp en al die anderen ook niet. Het gaat erom dat ze het in zich hebben. De hoofdtrainer speelt daarbij een cruciale rol. We zitten met een probleem als hij alleen aan zichzelf denkt.

Van cruciaal belang is dat men bij Ajax in de buurt van de aarde blijft. Europese top, leuk en aardig, maar uiteindelijk kun je in het financiële geweld van de grootmachten niet mee. Dus moet je slimmer zijn, meer uit je middelen halen. Dat lukt niet als je de hoofdprijs betaalt voor matige spelers.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33443
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door zeux » ma dec 23, 2019 11:13 am

Maar je moet ook niet ijzerenheinerig in blijven zetten op eigen jeugd, wanneer gerichte aankopen het team een belangrijke impuls kunnen geven. Kijk hoe de transfers van Ziyech, Tadic en Blind het team een impuls hebben gegeven. Goed gescoute jongens als Onana, Neres en daarvoor al Sanchez hebben het team wezenlijk versterkt. En daarnààst staat de jeugd: De Ligt, Frenkie, Van der Beek.

In die mix moet Ajax het zoeken. En je kunt hier een lijst naast opdreunen van mislukte aankopen: wanneer je daarop gaat (blijven) focussen ga je het als Ajax-fan heel zwaar krijgen, want doordat we maar net boven de kelder van de transfermarkt kunnen handelen blijven dit soort 'missers' op de loer liggen.

Al met al, als ik kijk naar de afgelopen jaren en de beslissing om salarisplafond los te laten en wat meer in de bus te blazen op de transfermarkt, dan denk ik dat we nu al een paar fantastische seizoenen achter de rug hadden. Meer dan ik gedacht had. Gezien de marktverhoudingen zou je denken dat Ajax max EL-subtop kon zijn. En zie: het draait twee seizoenen mooi mee in de CL. Ondanks de uitschakeling tegen Valencia. Paar jaar terug zou het ondenkbaar zijn dat we bovenaan een CL-poule de laatste poulewedstrijd in zouden gaan. Dan was het: hopen dat we derde worden en kunnen overwinteren. Nu voelt het niet plaatsen bijna als onrecht.

Ik ben er van overtuigd dat dit succes er is door avontuurlijker te zijn op de transfermarkt. Ook in de toekomst zullen daar echter missers tussen zitten. Slikken en doorgaan. De basis zit goed in elkaar nu.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Yopii » ma dec 23, 2019 11:19 am

Stond ook in het plan-Cruijff: eerst vet op de botten en dan af en toe gericht een kwaliteitsimpuls. Heel nadrukkelijk: geen breedteaankopen. Iedereen zal begrijpen dat Ziyech wordt opgesteld en niet een jeugdspeler. Je moet geen spelers halen die de boel verstoppen.

Daarbij moet je dus héél kritisch blijven. Ajax heeft inmiddels CL-inkomsten nodig, dat is een gevaarlijke weg. Die financiële risico's moet je niet willen lopen voor aankopen als Marin.

Het salarisplafond was destijds nodig, want Ajax schreef rode cijfers. Overigens betekent een salarisplafond niet dat je Sigthorsson en Vuur en Passie moet kopen. Zoals de afgelopen tijd heeft aangetoond (Tagliafico, Martinez) zijn goede spelers niet per se peperduur.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33443
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door zeux » ma dec 23, 2019 11:24 am

Yopii schreef:Stond ook in het plan-Cruijff: eerst vet op de botten en dan af en toe gericht een kwaliteitsimpuls. Heel nadrukkelijk: geen breedteaankopen. Iedereen zal begrijpen dat Ziyech wordt opgesteld en niet een jeugdspeler. Je moet geen spelers halen die de boel verstoppen.

Daarbij moet je dus héél kritisch blijven. Ajax heeft inmiddels CL-inkomsten nodig, dat is een gevaarlijke weg. Die financiële risico's moet je niet willen lopen voor aankopen als Marin.

Het salarisplafond was destijds nodig, want Ajax schreef rode cijfers. Overigens betekent een salarisplafond niet dat je Sigthorsson en Vuur en Passie moet kopen. Zoals de afgelopen tijd heeft aangetoond (Tagliafico, Martinez) zijn goede spelers niet per se peperduur.
Over het plan-Cruijff maar geen draadje beginnen, daar gaan we zèker niet uit komen. :ajaxsmiley.gif:

Ik constateer dat Ajax het de afgelopen jaren 'netto' fantastisch heeft gedaan. Zowel sportief als zakelijk. Mijn glas is (meer) dan half vol. :smile-ajax.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel
Berichten: 47266
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Lionel » ma dec 23, 2019 11:37 am

Yopii schreef:Heb je gelijk in, het gebeurt bij andere clubs ook. Punt is dat Ajax zijn winst moet pakken door het beter te doen.

Daarbij mag best kritisch gekeken worden naar bepaalde transfers, want het gaat om behoorlijke, soms zelfs voor Nederlandse begrippen unieke bedragen. Ajax kan zich eigenlijk niet permitteren dat spelers als Marin of Alvarez mislukken. Bij zulke bedragen moet je aardig zeker zijn van je zaak. En ik kan me niet voorstellen dat binnen Ajax niemand rondloopt die de 'kwaliteiten' van Magallan op waarde schat. Al zit hij duizend keer bij Essel, zo'n speler moet je niet willen halen.

Er zijn natuurlijk ook spelers van wie je kunt zeggen dat ze de gok waard zijn. Niemand zag destijds een directe versterking in Frenkie, maar die jongen blonk in de jeugd wel uit. Hetzelfde geldt voor Schuurs en Pierie. Dan hoop je dat je iets kunt toevoegen door gerichte training.

Bij dit alles moet je bedenken dat Ajax dubbel verliest als miskopen (ook voor de jeugd!) de doorstroming blokkeren. Ajax investeert tenslotte een vermogen in de jeugdopleiding. Aankopen moeten dus echt beter zijn dan onze talenten, en niet alleen maar ongeveer van hetzelfde niveau doordat ze meer ervaring hebben. Als we gaan eisen dat talenten onmiddellijk niveau Europese top zijn, kunnen we de jeugdopleiding wel sluiten. Dat waren Rijkaard, Van Basten, Bergkamp en al die anderen ook niet. Het gaat erom dat ze het in zich hebben. De hoofdtrainer speelt daarbij een cruciale rol. We zitten met een probleem als hij alleen aan zichzelf denkt.

Van cruciaal belang is dat men bij Ajax in de buurt van de aarde blijft. Europese top, leuk en aardig, maar uiteindelijk kun je in het financiële geweld van de grootmachten niet mee. Dus moet je slimmer zijn, meer uit je middelen halen. Dat lukt niet als je de hoofdprijs betaalt voor matige spelers.
Het tocht zeker lekker als je alle deuren in huis openzet of niet?

Niemand wilt geld betalen voor middelmatige spelers. Geen enkele club. Dan kunnen er een aantal dingen spelen:
1) de scout is niet helder
2) je hebt te maken met externe factoren (Essel, Raiola's, etc. Partijen die je te vriend moet houden)
3) spelers blijken toch niet helemaal te aarden (taal, andere speelstijl, geen klik met teamgenoten of de groep)

Ik vind het overigens wel bizar dat onze coach hem maar bleef opstellen in de belangrijke potjes. Als iemand er helemaal niks van zou bakken zou je hem toch niet opstellen? Ook al moet het van bovenaf?
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Jöhnk » ma dec 23, 2019 11:42 am

Wat we soms lijken vergeten is dat we hier met mensen te maken hebben. Ik vind het eerlijk gezegd beschamend dat Ajax spelers koopt zonder ze goed te bekijken en ze dan binnen een half jaar weer wegstuurt in de zak naar Spanje. Er zijn volgens mij ook clubs die dat niet zo doen.

Yopii
Berichten: 18351
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Yopii » ma dec 23, 2019 11:48 am

@Lionel: natuurlijk is er druk van bovenaf. Veel managers geven liever een ander de schuld. Kijk naar PSV, waar John de Jong vindt 'dat er meer uit halen valt'. Een opmerking die we kunnen interpreteren als: het ligt aan hem, niet aan mij. Je kunt je voorstellen dat een TD zwaar gezichtsverlies lijdt als een door hem gehaalde peperdure speler mislukt. Dan begint het zwartepieten.
Tegelijkertijd is de trainer afhankelijk van de TD, want de TD kan hem eruit gooien.

Veel zelfkritiek hebben de meesten niet in de voetbalwereld. En iedereen heeft er verstand van.

@Zeux: die discussie aanzwengelen was zeker niet mijn bedoeling. :smallgrin.gif:

@Jöhnk: zo is het. Dat andere clubs ook miskopen doen, is geen argument. Ajax is niet verplicht Marin of Magallan te halen, maar als het dat doet, moet het wel fatsoenlijk afscouten. Dat is dus niet gebeurd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33443
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door zeux » ma dec 23, 2019 11:57 am

Marin, Marin, Marin, Marin. Magallan, Magallan, Magallan, Magallan.

Is dàt voor jullie het netto resultaat van de afgelopen pak 'm beet vier jaar?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Jöhnk » ma dec 23, 2019 12:00 pm

Ethiek laat zich niet ‘netten’.

Los van het feit dat het dom en geldverkwisting is om in the blind spelers te kopen, is het in mijn ogen not done om op deze manier met mensen om te gaan. Kan zijn dat de Man City's van deze wereld ook zo handelen, maar er zijn nog genoeg clubs die dat niet zo doen. Je moet je verder afvragen of je ooit, al is het maar incidenteel, in de buurt van clubs van dat niveau komt als je kopieert wat zij doen.

Kritiek op aankopen pareren met macro-argumenten is verder leuk, maar als je in het ene jaar uitgeschakeld wordt door Rosenborg in voorronde EL en in het andere jaar bijna finale CL haalt, dan kun je je afvragen hoeveel grip men heeft op de sportieve gang van zaken.

Er mag best ruimte blijven voor kritiek. Ik maak me in ieder geval grote zorgen. Magallan is een aankoop zoals destijds Gabrich. We hadden toen exact dezelfde discussie kunnen hebben. 'Gabrich, Gabrich, Gabrich, wat zeur je nou, de prestaties zijn toch goed?' Achteraf was het op de gok aankopen van een spits uit een ander continent een overduidelijk signaal dat het met Ajax gierend de verkeerde kant op ging.

Ik constateer nu weer een ontwikkeling de verkeerde kant op. De lat gaat omlaag, kopen lijkt het doel en niet langer het middel. Hoe waren we succesvol? Met heel veel jeugd, enkele gerichte aankopen en een wanhoopsaankoop die gelukkig goed uitpakte (Ziyech werd onder druk van de publieke opinie gekocht nadat we weer eens werden uitgeschakeld in Europa). Waarom moet dat nu opeens helemaal anders?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13396
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Arthur » ma dec 23, 2019 12:56 pm

Ik heb zelf het idee dat Ajax denkt zelf de nieuwe spelers nog veel beter te kunnen maken, waardoor hun gebreken opgelost worden.

Lionel
Berichten: 47266
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Lionel » ma dec 23, 2019 12:57 pm

Jöhnk schreef:Ethiek laat zich niet ‘netten’.

Los van het feit dat het dom en geldverkwisting is om in the blind spelers te kopen, is het in mijn ogen not done om op deze manier met mensen om te gaan. Kan zijn dat de Man City's van deze wereld ook zo handelen, maar er zijn nog genoeg clubs die dat niet zo doen. Je moet je verder afvragen of je ooit, al is het maar incidenteel, in de buurt van clubs van dat niveau komt als je kopieert wat zij doen.

Kritiek op aankopen pareren met macro-argumenten is verder leuk, maar als je in het ene jaar uitgeschakeld wordt door Rosenborg in voorronde EL en in het andere jaar bijna finale CL haalt, dan kun je je afvragen hoeveel grip men heeft op de sportieve gang van zaken.

Er mag best ruimte blijven voor kritiek. Ik maak me in ieder geval grote zorgen. Magallan is een aankoop zoals destijds Gabrich. We hadden toen exact dezelfde discussie kunnen hebben. 'Gabrich, Gabrich, Gabrich, wat zeur je nou, de prestaties zijn toch goed?' Achteraf was het op de gok aankopen van een spits uit een ander continent een overduidelijk signaal dat het met Ajax gierend de verkeerde kant op ging.

Ik constateer nu weer een ontwikkeling de verkeerde kant op. De lat gaat omlaag, kopen lijkt het doel en niet langer het middel. Hoe waren we succesvol? Met heel veel jeugd, enkele gerichte aankopen en een wanhoopsaankoop die gelukkig goed uitpakte (Ziyech werd onder druk van de publieke opinie gekocht nadat we weer eens werden uitgeschakeld in Europa). Waarom moet dat nu opeens helemaal anders?
Ik snap je punt heel goed. Maar een speler gaat daar toch zelf ook mee akkoord?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door wimpey » ma dec 23, 2019 12:58 pm

Jöhnk schreef:Wat we soms lijken vergeten is dat we hier met mensen te maken hebben. Ik vind het eerlijk gezegd beschamend dat Ajax spelers koopt zonder ze goed te bekijken en ze dan binnen een half jaar weer wegstuurt in de zak naar Spanje. Er zijn volgens mij ook clubs die dat niet zo doen.
De komst van Blind had Ajax te ‘wijten’ aan het feit dat Boca in de zomer van 2018 geen afscheid wenste te nemen van de jurist. :excited.gif:

Bij menig aankoop (jeugd, senioren) lijkt de enige relevante vraag regelmatig niet gesteld te worden: is dit goed voor de club?

Persoonlijk ben ik niet zo onder de indruk van het beleid. Menig Amsterdams talent haalt via AZ de top. Ajax tikt miljoenen af voor buitenlands ‘talent’ dat geen talent blijkt te hebben.

Je weet als scout/beleidsbepaler waaraan een speler moet voldoen om een meerwaarde te vertegenwoordigen: techniek, gogme, handelingssnelheid. En dan toch Kristensen, Gudelj, Marin, de jurist e.c. halen. Ik snap dat oprecht niet. Temeer daar keer op keer bewezen wordt dat de opleiding betere spelers herbergt dan zulke wasters.

Lionel
Berichten: 47266
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Lionel » ma dec 23, 2019 1:23 pm

Maar dat snapt iedereen. Het probleem is dat men blijkbaar WEL is overtuigd dat de speler een toegevoegde waarde is.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Jöhnk » ma dec 23, 2019 1:30 pm

Je gaat er steeds niet op in, maar denk je nu serieus dat als Ajax diep overtuigd was van Magallan, hij zo snel was afgeschreven? Die overtuiging is dan wel als sneeuw voor de zon verdwenen, niet?

Bij echte overtuiging waren er eerst excuses gezocht als 'hij moet nog wennen aan het land', 'hij moet nog wennen aan de speelstijl' et cetera, voordat Ajax hem had afgevoerd.

Magallan is gewoon zonder te kijken gekocht, via een makelaar of zo. Lekker is dat.

Hij gaat er zelf mee akkoord? Ja, maar wel met de verwachting dat Ajax het echt in hem ziet zitten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40928
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Marillion » ma dec 23, 2019 1:41 pm

Ik denk dat hij wel degelijk goed bekeken is. Daar hebben ze namelijk ook alle tijd voor gehad. Er was geen sprake van een last minute transfer omdat de club vlak voor een transferdeadline nog een positie moest invullen. Hij is notabene halverwege het seizoen gekomen zodat hij ook de tijd zou hebben.

Dit is gewoon het voorbeeld van een compleet verkeerde inschatting van een speler. Zoals Ajax er de afgelopen jaren wel meer heeft gemaakt. En zoals er ook een aantal voltreffers bij zitten. Dat is natuurlijk het merkwaardige. Met spelers als Martinez en Promes is er in de roos geschoten. Uit dezelfde scouting en technische staf komt een misser als Magallan of Marin. Interessant zou zijn om te zien of het scouting en beslissingstraject bij al die transfers vergelijkbaar is.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Jöhnk » ma dec 23, 2019 1:49 pm

Ik begrijp nog steeds niet hoe dat werkt, hoor. Help me even. Stel: Ajax heeft hem uitgebreid bekeken en was diep onder de indruk geraakt. Dan is er toch veel meer bewijslast nodig dan zes slechte wedstrijden om het beeld te ontkrachten dat naar voren kwam in al die wedstrijden bij Boca waarin Ajax hem bestudeerde? :confused.gif:

Spelers worden doorgaans alleen zo snel afgeschreven als ze matig (Gabrich) of zelfs helemaal niet (Bernio Verhagen) zijn bekeken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40928
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Marillion » ma dec 23, 2019 1:53 pm

Die jongen stond toch ook gewoon op het trainingsveld? Daar is hij ook door de mand gevallen. Ze hebben hem gewoon volledig verkeerd ingeschat. Ajax is notabene voor hem teruggekomen nadat de transfer eerst niet door ging. Er is maanden over hem gesproken voor het tot een transfer kwam.

Hoe logisch zou het zijn dat hij in al die maanden helemaal niet is bekeken?
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47266
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Lionel » ma dec 23, 2019 1:59 pm

Jöhnk schreef:Je gaat er steeds niet op in, maar denk je nu serieus dat als Ajax diep overtuigd was van Magallan, hij zo snel was afgeschreven? Die overtuiging is dan wel als sneeuw voor de zon verdwenen, niet?

Bij echte overtuiging waren er eerst excuses gezocht als 'hij moet nog wennen aan het land', 'hij moet nog wennen aan de speelstijl' et cetera, voordat Ajax hem had afgevoerd.

Magallan is gewoon zonder te kijken gekocht, via een makelaar of zo. Lekker is dat.

Hij gaat er zelf mee akkoord? Ja, maar wel met de verwachting dat Ajax het echt in hem ziet zitten.
Ik denk wel dat ze overtuigd waren. Ze hebben hem maandenlang bekeken. Maar als iets niet werkt, en hij heeft een half jaar mogen acclimatiseren, dan werkt het niet.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Jöhnk » ma dec 23, 2019 2:11 pm

Marillion schreef:Die jongen stond toch ook gewoon op het trainingsveld? Daar is hij ook door de mand gevallen. Ze hebben hem gewoon volledig verkeerd ingeschat. Ajax is notabene voor hem teruggekomen nadat de transfer eerst niet door ging. Er is maanden over hem gesproken voor het tot een transfer kwam.

Hoe logisch zou het zijn dat hij in al die maanden helemaal niet is bekeken?
Tja, hoe logisch is dat? In de voetballerij is het nu eenmaal mogelijk. Voorbeelden genoeg. Het is in ieder geval zeer plausibel, want ook bij Boca bakte hij er niks van.

Versie 1: Magallan is niet bekeken door Ajax maar aangebracht door een makelaar. Hij viel bij Ajax logischerwijs meteen door de mand, want hij kan er weinig van. Omdat Ajax hem toch niet bekeken had was het vertrouwen broos en werd hij na 5 maanden snel afgeschreven.

Versie 2: Magallan is aandachtig bekeken door Ajax. Letterlijk alle supporters van Boca vonden hem een prutser maar Ajax was diep onder de indruk van zijn prestaties. Magallan viel helaas tegen op het trainingsveld en in de wedstrijden. Hij kon weliswaar als excuus aanvoeren dat hij moest wennen aan het land, de cultuur en de speelstijl, maar Ajax was (het bij aanvang grote vertrouwen ten spijt) er na vijf maanden klaar mee.

Nee, ik vind de tweede versie totaal niet logisch. Het is zelfs bijna onmogelijk dat het zo is gegaan. Dat Ajax uitgebreid kijkt en diep onder de indruk raakt terwijl de supporters van Boca zonder uitzondering vinden dat hij niks kan, vind ik al ongeloofwaardig. Dat Ajax vervolgens bij het eerste zuchtje tegenwind alle vertrouwen verliest, terwijl we te maken hebben met een speler uit een ander continent, is al helemaal raar.

@Lionel: haha, kom op zeg. Magallan heeft wel een half jaar mogen acclimatiseren... Hij was binnen vijf maanden uitgerangeerd. Dat is extreem snel.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40928
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Marillion » ma dec 23, 2019 2:16 pm

Vraag de supporters van Sevilla eens naar hun ervaringen met Promes.
Nil volentibus arduum

Ajax Rules
Berichten: 31376
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Ajax Rules » ma dec 23, 2019 2:27 pm

Precies.

Wijsheid achteraf is ook een stuk makkelijker dan vooraf. Vooraf hadden we kunnen zeggen (en velen hebben dat gedaan notabene!): Blind is een gemankeerde verdediger, traag als dikke stront, tribuneklant bij MU.... en dan 17M!!!!???? Welke beleidsmaker verzint zoiets???? Spelers moeten of een evidente meerwaarde hebben of je moet inzetten op eigen jeugd.

Promes? Heeft die ooit goed gespeeld in Oranje? Tadic? Leuke speler, maar op zijn 29e nog nooit verder gekomen dan Southampton.

Er zijn altijd argumenten voor en tegen.
Uiteindelijk heeft een goede beleidsmaker vaak de juiste intuitie, waardoor hij een betere track-record heeft dan een ander. Maar iedereen heeft missers, die achteraf ook onbegrijpelijk lijken.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Jöhnk » ma dec 23, 2019 2:28 pm

Dat was toch anders? Promes viel tegen maar heeft daar nog best verdienstelijk rechtsback gespeeld. Hij werd zeker niet uitgelachen hoor. En in Moskou waren ze ook niet heel negatief.

Een (serieus representatieve) greep uit de comments van Boca-supporters bij de transfer van Magallan naar Ajax:
Ik doe het gratis
Ik bereid de tas voor!
In Ajax zijn ze blind?
Ik heb de tas aan hem gedaan! Chau
Wij helpen u uw koffers naar het vliegveld te brengen
Ook een goeie beleidsmaker maakt continu afwegingen en dus fouten? Eens. Goeie beleidsmakers ondescheiden zich van slechte door op totaalniveau meer goeie afwegingen te maken? Ook eens. Slechte afwegingen kunnen onmogelijk het gevolg zijn van onprofessioneel handelen? Nee, niet mee eens.

wimpey
Berichten: 51786
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door wimpey » ma dec 23, 2019 6:25 pm

Marillion schreef:Vraag de supporters van Sevilla eens naar hun ervaringen met Promes.
Deed het prima bij Twente (toen top NL) en Moskou. Ca. 40 interlands. Kind van De Toekomst. Hij heeft me positief verrast. Maar was je bang dat ie een miskoop zou blijken?

Blind kende Ajax als z’n achterzak. We kenden z’n plussen en minnen. Sinds de lente heeft ie alleen maar plussen getoond.

Tadic: op en top prof. Wilde heel graag naar Ajax. Was bij Groningen en Twente de beste. En bij Ajax stond ie er meteen.

Onvergelijkbaar met de dure miskopen van 2018 en 2019. Dat was casino-scouting.

Plaats reactie