Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door raymon » za jan 25, 2014 1:13 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik probeer wel vaker van Le T te vernemen hoe het beter moet en welke spelers we dan moeten halen; maar dat benoemt hij dan weer niet. Zijn argumenten zijn dan ook gratuite. Hij gedraagt zich als iemand zonder rijbewijs die zegt dat coureurs in de Formule 1 niet kunnen rijden.
Je hebt dan ook geen rijbewijs nodig om in de F1 te rijden volgens mij, maar dat terzijde :)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Le T. » za jan 25, 2014 4:40 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik probeer wel vaker van Le T te vernemen hoe het beter moet en welke spelers we dan moeten halen; maar dat benoemt hij dan weer niet. Zijn argumenten zijn dan ook gratuite. Hij gedraagt zich als iemand zonder rijbewijs die zegt dat coureurs in de Formule 1 niet kunnen rijden.
Ten eerste zeg ik dat het aankoopbeleid anders moet, als ik nu een naam drop om in januari voor te gaan winkelen dan heeft dat niet zoveel met beleid te maken, is het wel? Daarnaast heeft het weinig zin omdat de usual suspects daar dan een of twee namen uitpikken en die op basis van vorm van de dag, blessures of wat dan ook ongeschikt gaan verklaren, en dan krijg je een discussie die ook niet over het aankoopbeleid gaat. En dan komen alle fabeltjes over Jol ook weer te voorschijn, en is 3 titels het bewijs dat het allemaal fantastisch is en niet beter kan.

Ik vind dat het beter moet want het is allerminst fantastisch maar omdat het beleid van de concurrentie om te huilen is lijkt het heel wat. Ik wil gewoon meer puur talent in de aankopen, meer techniek, meer creativiteit, meer handelingssnelheid en dan jongens halen waar nog rek in zit. Dus geen Janssen, VdHoorn, Sana, Rits, Hendriks, Sightorsson, Boerrigter, Narsingh etc. want die blijven allemaal hangen rond het niveau Celtic of daaronder want dan kun je volgend jaar weer verzuchten dat we kansloos zijn tegen clubs met meer geld. Ja, als je zo met je geld omgaat wel ja. Dan moet je het zoeken in de categorie Djurecic, Chadli, Tadic, Honda, om maar een paar voorbeelden van de laatste jaren te noemen. Maar dan moet je het talent wel al zien voor het zich ook aan de grootste onbenullen openbaart, maar helaas zit er niemand bij het TH die daar het oog in heeft.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door zeux » za jan 25, 2014 6:03 pm

Ik vind het wel grappig hoe pelsluis Le T. irritatie oproept. Blijkbaar is het heel lastig om met zijn dwarsdenken om te gaan. Terwijl hij precies doet wat Cruijff feitelijk ook doet: de andere kant op denken (niet dat Le T. Cruijff is, maar kwa houding/methode). Als de meute A denkt, denkt Cruijff C. Zoiets doet Le T. ook. Ben het zeker niet altijd met hem eens, snap ook niet altijd de logica van zijn redeneringen, maar de grondhouding mag ik wel. En zeker ook het macrodenken. Blijkbaar is dat zo ongrijpbaar, dat niets anders rest dan hem op micro-elementen in zijn macrobeeld aan te vallen. Heel vermakelijk.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door peter » za jan 25, 2014 7:51 pm

Mwah. Het dwarsdenken is verschrikkelijk makkelijk, want ieder bedrijf, voetbalclub, stroming etc. etc. maakt fouten en heeft te maken met ontwikkelingen en dergelijke. Het valt mij op dat bij een overwinning van Ajax het 'aankoopbeleid slecht is' of 'de eerste minuten waren erg matig' of 'het is een slechte zaak dat we geen Tadic hebben'. Als Le T. 'fan' zou zijn van Twente, dan zou hij roepen dat 'Corona natuurlijk broddelwerk is, want die jongen is er nog niet klaar voor. Dat moet je zien, maar wij hebben te maken met oelewappers'.

Al met al kun je zo alles 'dwars denken'.

Veltman doet het goed. Alsof 'ie er al jaren staat. Ja, het TH had dat moeten zien, want nu zit je met een te dure van der Hoorn. Broddelwerk.
Bojan speelde een lekkere pot tegen Feyenoord? Mag het, 120 minuten voor een dik salaris. Lekker efficient. Broddelwerk.
Die Klaassen staat er ook opeens he? Puur geluk, want als de Jong niet geblesseerd was geweest, dan had ik het nog maar moeten zien. Door geluk komt het TH op z'n pootjes terecht. Broddelwerk.
Denswil speelde voor zijn doen minder. Vooral opbouwend was het even wat minder. Ja, je vraagt je af of het TH wel traint. Ik zie het er in ieder geval niet aan af. Broddelwerk

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door GangstaRiB » za jan 25, 2014 7:54 pm

Zeux schreef:Ik vind het wel grappig hoe pelsluis Le T. irritatie oproept. Blijkbaar is het heel lastig om met zijn dwarsdenken om te gaan. Terwijl hij precies doet wat Cruijff feitelijk ook doet: de andere kant op denken (niet dat Le T. Cruijff is, maar kwa houding/methode). Als de meute A denkt, denkt Cruijff C. Zoiets doet Le T. ook. Ben het zeker niet altijd met hem eens, snap ook niet altijd de logica van zijn redeneringen, maar de grondhouding mag ik wel. En zeker ook het macrodenken. Blijkbaar is dat zo ongrijpbaar, dat niets anders rest dan hem op micro-elementen in zijn macrobeeld aan te vallen. Heel vermakelijk.
Vaak is dat aanvallen op 'micro-elementen' ook onterecht. De 3 kampioenschappen onder FdB zijn vaak het argument om te stoppen met denken en alle lof aan de revolutie/TH/FDB te geven.

Vond de uitspraak van Wimpey wel geinig die zei dat hij liever ex-topvoetballers dan gymleraren had. En hoe vaak zijn die ex-topvoetballers niet van hun voetstuk gevallen, juist omdat ze als eerste baantje zoveel verantwoordelijkheid kregen. Frank de Boer is, denk ik, de uitzondering op de regel.

FdB haalt het maximale uit een vrij middelmatige selectie. En die middelmatige selectie komt voort uit het feit dat het TH weigert te investeren. De hemeltergende potjes voor de winterstop ben ik nog niet vergeten. Ook de CL-campagne tegen een historisch slecht AC Milan en armoedig Celtic helpen niet.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Le T. » za jan 25, 2014 8:25 pm

Peter schreef:Mwah. Het dwarsdenken is verschrikkelijk makkelijk, want ieder bedrijf, voetbalclub, stroming etc. etc. maakt fouten en heeft te maken met ontwikkelingen en dergelijke. Het valt mij op dat bij een overwinning van Ajax het 'aankoopbeleid slecht is' of 'de eerste minuten waren erg matig' of 'het is een slechte zaak dat we geen Tadic hebben'. Als Le T. 'fan' zou zijn van Twente, dan zou hij roepen dat 'Corona natuurlijk broddelwerk is, want die jongen is er nog niet klaar voor. Dat moet je zien, maar wij hebben te maken met oelewappers'.

Al met al kun je zo alles 'dwars denken'.
Tja, dat het blijkbaar dwars is, is een uitkomst, geen doel van mij of zo, en ook zeker geen prestatie. Meningen verschillen gewoon, een ander dan de mijne heb ik niet voor je.
Veltman doet het goed. Alsof 'ie er al jaren staat. Ja, het TH had dat moeten zien, want nu zit je met een te dure van der Hoorn. Broddelwerk.
Bojan speelde een lekkere pot tegen Feyenoord? Mag het, 120 minuten voor een dik salaris. Lekker efficient. Broddelwerk.
Die Klaassen staat er ook opeens he? Puur geluk, want als de Jong niet geblesseerd was geweest, dan had ik het nog maar moeten zien. Door geluk komt het TH op z'n pootjes terecht. Broddelwerk.
Denswil speelde voor zijn doen minder. Vooral opbouwend was het even wat minder. Ja, je vraagt je af of het TH wel traint. Ik zie het er in ieder geval niet aan af. Broddelwerk
Dat lijkt me meer je eigen redeneerwijze maar dan voor de gelegenheid omgedraaid, dan een typering van de mijne. Er zijn gewoon aardig wat aankopen gedaan voor toch ook flinke bedragen, en er zit geen enkele speler bij die het in zich heeft om de echte top te halen. Onder andere dat vertaalt zich in het moeizaam uitspelen van kansen. Dan ben ik op zich wel gevoelig voor het argument dat aankopen de eigen jeugd niet in de weg moeten zitten en je niet met geld moet smijten, maar dat klopt dan weer niet met de aankoop van VdHoorn en de beoogde aankoop van Van Ginkel. En als je dankzij de tegenstander niet 2 of 3 doelpunten achter komt te staan voor de rust, dan klopt het ook niet om te doen of je alles voetballend onder controle had. Dan kun jij lekker op de bandwagon springen om te roepen hoe fantastisch het gaat, ik ben het er niet mee eens dus doe ik niet mee.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » za jan 25, 2014 8:55 pm

Ook ik houd op een bepaalde manier wel van de posts van Le T. Niet zozeer omdat hij een heel ander geluid laat horen en soms op een vermakelijke manier tegen heilige huisjes aanschopt, hij heeft er doorgaans ook nog wel behoorlijk stellige argumenten bij. Wel vaak argumenten waartegen andere mensen ook weer zeer stellig een heleboel dingen in kunnen brengen, maar dat houdt het leuk met de kanttekening dat lang niet elk topic in heen en weer gebabbel ontaardt. Le T. komt af en toe langs met stevige kritiek, vaak net nadat we een belangrijke wedstrijd hebben gewonnen of anders wanneer er wel of niet iets over Louis van Gaal beweerd wordt.

Zelf ben ik juist van mening dat Sana en Van der Hoorn geen duidelijke voorbeelden zijn van de miskopen van het TH. Juist dat ze een uitzondering vormen op een hele rij aan wel geslaagde aankopen. Ik zie bij Ajax niet meer structureel hele ladingen aan miskopen van kaliber Kerlon, Ze Eduardo, Wielaert, Sno, Mido, Sulejmani. Dat een spotgoedkope aankoop als Sana het niveau niet heeft kan gebeuren, das een logische uitzondering (niet alles kan immers altijd raak zijn) vormen op het rijtje Fischer, Schöne, Moisander, Hoesen, Cillessen, Duarte en naar mijn mening toch ook wel Theo Janssen. Zowel het aankopen als weer afstoten van de qua arbeidsethos was goed gedaan (op het juiste moment) van de technische mensen. Zonder Janssen was ons team te jeugdig en niet mannelijk genoeg om die 31e titel binnen te slepen, het buiten de deur zetten van Janssen een stevig signaal naar iedereen in de groep dat op de training 100% geven een vereiste is.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » za jan 25, 2014 10:31 pm

Ajaciedjuh schreef:Een ander 'opvallend' iets in het interview van Fischer na de wedstrijd: Blind is echt de leider binnen het team (samen met Moisander). Blind is continue bezig met coachen en de 'poppetjes' op de juiste plaats te zetten. Wat een ontwikkeling heeft Blind gemaakt de laatste 2 jaar! Mooi vader en zoon die allebei echte leiders zijn (geweest) Ajax. :smile-ajax.gif:
Opvallend verhaal inderdaad! :biggthumpup.gif:

http://foxsports.nl/video/186270-fische ... -goal.html

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Duke » za jan 25, 2014 11:37 pm

Off topic: ongelofelijk hoe goed Nederlands hij spreekt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » zo jan 26, 2014 8:50 am

Absoluut, al ben ik er bij Viktor niet meer verbaasd over. Mijn mond viel in juli 2012 wel echt open, hij had toen net in de Arena met Ajax 1 mogen meedoen tegen Celtic, twee zeer puike assists afgeleverd en stond in vlekkeloos Nederlands de media te woord. Toen was hij amper een jaar in Nederland, hij is vlak na die historische wedstrijd op 15 mei gecontracteerd.

Toen Ajax hem een contractvoorstel ging doen werden Fischer en zijn ouders door trainer de Boer, de technisch directeur en door Christian Eriksen en Nicolai Boilesen op een kantoor in de Arena ontvangen om daarna op De Toekomst te worden rondgeleid. Men heeft tegen Eriksen en Boilesen gezegd "we willen die jonge landgenoot van jullie heel erg graag hebben, kom ajb mee naar de kennismaking met hem en zijn ouders om die jongen een warm welkom te geven, praat gerust even wat Deens tegen hem, stel hem op zijn gemak."

Dat Fischer weinig twijfel had om voor Ajax te kiezen moge duidelijk zijn, ook over de stevige transfersom van circa 1 miljoen (voor een jeugdspeler!) had men bij Ajax geen twijfels. Zijn Nederlands is idd veel beter dan dat van Eriksen, die is altijd een beetje blijven hangen op het taalniveau dat hij op zijn 16e ook al had. Maar Viktor Fischer is dan ook een behoorlijk intelligente jongen met een aantal interesses die voor de meeste voetballers zeer ongebruikelijk zijn.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2014 9:04 am

Cruijff schreef: Maar Viktor Fischer is dan ook een behoorlijk intelligente jongen met een aantal interesses die voor de meeste voetballers zeer ongebruikelijk zijn.
Zoals?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » zo jan 26, 2014 9:21 am

Een aanvankelijk niet zo heel erg eruit springende hobby is boeken lezen. In mijn ogen vrij normaal voor een jongeman met een VWO diploma, maar generatiegenoten zoals Jetro Willems zullen schat ik in zelfs nieteens het ultieme voetballersboek De Heineken Ontvoering gelezen hebben. :blush.gif:

Viktor Fischer heeft al een hele lijst aan literatuur verslonden waar een boel personen in een geheel mensenleven nog niet aan toekomen. Dan te bedenken dat het ventje pas 19 jaar en 7 maanden oud is.

Naar eigen zeggen is zijn muzieksmaak ontzettend breed, maar heeft hij een voorkeur voor de sixties en seventies. Hij zegt onder meer alle platen van de Beatles te bezitten en daarnaast nog een gigantische collectie. Ok, Gregory van der Wiel zal vast meer dan 25 GB aan raps van Kleine Viezerik en andere figuren bezitten... maar Fischer verzamelt dus lp's.

Op de vraag aan Viktor Fischer wat zijn favoriete drankje is antwoordde hij met bier. Hij voegde er aan toe vrijwel nooit op stap te gaan, maar de spaarzame keren dat hij tijd heeft om naar een concert te gaan of met zijn vrienden een avondje pad is, dan drinkt hij bij voorkeur dus bier. Medewerkers van het bekende Amsterdamse poppodium De Melkweg boden hem aan om maar eens door te geven wanneer één van de bands waar hij van gecharmeerd is op het podium staat, dan zetten ze hem op de gastenlijst. Of hij er al op in is gegaan weet ik niet.

AT-ers die na een nachtje doorzakken in Amsterdam in de zeer late uurtjes nog weleens in de Lange Leidsedwarsstraat belanden, zullen ongetwijfeld al wel een aantal keer een Ajax speler in Café Bubbels zijn tegengekomen. Na Ajax-Barcelona was Fischer daar in elk geval niet, in tegenstelling tot Danny Hoesen, een zin in ploppen hebbende Stefano Denswil en onder meer Niklas Moisander die die nacht werd geflankeerd door Jari Litmanen. Viktor zal toen waarschijnlijk gewoonweg in bed hebben gelegen, dat pleit voor hem.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2014 9:29 am

Bijzonder inderdaad. Ik wist dat hij een VWO-er was. En dus kennelijk een alpha-type, gezien zijn hobbies en zijn voortreffelijke Nederlands in zo'n korte tijd. Toch jammer dat hij zijn hersens in het veld vaak (nog?) zo weinig gebruikt bij zijn steekpasses en schoten op het doel. Beetje meer bèta graag, Viktor.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door wimpey » zo jan 26, 2014 9:51 am

Peter schreef: Al met al kun je zo alles 'dwars denken'.
Het aankoopbeleid van het TH is natuurlijk ook niet geweldig. M.n. qua aanvallers. Nou lag het aanbod vanuit de jeugd qua aanvallers al jaren rond nul, maar dan nog hoef je geen geld uit te geven voor Sana, Cuenca, Bojan. Toegevoegde waarde is minimaal.

Maar "Feyenoord voetbalt beter dan Ajax" en "Maher is een betere speler dan Eriksen" zal onder "dwarsdenken" worden verstaan... I.m.o. zijn dat echter stellingen die door iedere voetbalvolger zonder enige moeite onderuit kunnen worden gehaald.

Ik kan ook wel stellen dat Helmond Sport een beter elftal heeft dan Bayern. En wanneer mensen het tegendeel beweren roep ik gewoon dat ze geen kijk op talent hebben en niet door de vorm van de dag heen kunnen kijken. :smallgrin.gif:

Anyway, voor menig AT-criticaster van het huidige Ajax geldt dat ze de inmenging van Cruijff in 2010 ten strengste afkeuren. Automatisch gevolg is dan natuurlijk dat ze niet kunnen roepen dat Ajax vanaf dat moment prima functioneert. Wanneer deze 3 landstitels en het vertoonde spel o.l.v. Louis van Gaal zouden hebben plaatsgevonden, zou je een heel ander geluid horen.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door jabu » zo jan 26, 2014 9:57 am

Volgens mij ben oa jij vooral een van degenen die bij alles Van Gaal en Cruijff weer moet betrekken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » zo jan 26, 2014 10:28 am

Idd wat Van Gaal en Cruijff hier nu weer mee te maken hebben is ook mij een raadsel. :confused.gif:

Mijn geheugen laat me nog weleens in de steek, zeker nu ik al wat ouder word, maar ik kan toch met vrij grote zekerheid zeggen dat bij de in mei 2011 gecontracteerde Viktor Fischer Rik vd Boog en Danny Blind degenen waren die de handtekening zetten. :smile-ajax.gif: Ben blij dat vooral Slicky Rikkie verdwenen is bij de club maar laten we niet doen alsof er alleen maar flaters zijn begaan...
Zuidema schreef:Bijzonder inderdaad. Ik wist dat hij een VWO-er was. En dus kennelijk een alpha-type, gezien zijn hobbies en zijn voortreffelijke Nederlands in zo'n korte tijd. Toch jammer dat hij zijn hersens in het veld vaak (nog?) zo weinig gebruikt bij zijn steekpasses en schoten op het doel. Beetje meer bèta graag, Viktor.
Ik zie in het veld wel dat hij zijn hersens gebruikt, mooie steekballen om de verdedigingen van PSV en Feyenoord volledig open te splijten komen nog steeds voorbij, zoals die fraaie assist op Serero van hem afgelopen woensdag.

Fischer heeft meer temperament dan vrijwel al zijn teamgenoten, ook dat is niet persé verkeerd. Echter, met regelmaat is hij wat te heetgebakerd, dan loopt hij zichzelf voorbij en omdat hij erg zelfkritisch is zie je hem vaak in woede ontsteken als er ook maar slechts 1 of 2 keer een actie mislukt of als er een doelpoging net langs de paal schiet.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2014 10:58 am

Cruijff schreef:
Ik zie in het veld wel dat hij zijn hersens gebruikt, mooie steekballen om de verdedigingen van PSV en Feyenoord volledig open te splijten komen nog steeds voorbij, zoals die fraaie assist op Serero van hem afgelopen woensdag.
Mwah, die bal op Serero was goed rap gegeven, maar op zich niet zo moeilijk met al die ruimte. Dan sla ik die (half)hoge passes van Blind vanaf het middenveld beslist aanmerkelijk hoger aan. Perfect geplaatst in een vrij kleine ruimte en vaak lekker dood geraakt zodat zo'n bal ook direct goed meegenomen kan worden. Mag ik best wel lijen van Daley, goede ontwikkeling.

Fischer zie ik echter zowel tegen Psv als tegen F. bijvoorbeeld een pass op Schöne in de 16 geven die kant nog wal raakt. Echt een paar meter buiten het bereik van Lasse, over een afstand van amper 10 meter. Terwijl Schöne bij een pass op maat vrij voor de keeper kan worden gezet. Vind ik echt kwalijk. Je mag toch meer verwachten/verlangen van een toptalent in zo'n situatie. En hoe vaak poeiert hij wel niet in al zijn haast en drift de mooiste ballen over en naast. De loopactie is dan vaak uitstekend, maar het afmaken een ramp. Jammer.
Fischer heeft meer temperament dan vrijwel al zijn teamgenoten, ook dat is niet persé verkeerd. Echter, met regelmaat is hij wat te heetgebakerd, dan loopt hij zichzelf voorbij en omdat hij erg zelfkritisch is zie je hem vaak in woede ontsteken als er ook maar slechts 1 of 2 keer een actie mislukt of als er een doelpoging net langs de paal schiet.
En dat is inderdaad zijn grootste makke. Hij kan zichzelf compleet de vernieling inwerken met dat temperament van hem. FdB is ermee bezig, Olsen is er ook mee bezig begrijp ik. Maar vooralsnog blijft Viktor een ongelooflijke heethoofd die zichzelf veel teveel opfokt met die te hoge meetlat. Waarmee hij zichzelf volledig overhoop loopt in zijn dadendrang.

Afgelopen woensdag was hij dus o.a. goed voor een assist en een doelpunt. Hopelijk maakt hem dat nu wat relaxter in zijn kop. Maar ik vrees dat doelpunten en assists voorlopig druppels op een gloeiende plaat bij hem zullen blijven. Hooguit een short term effect. Doodzonde. Hij hoeft zich echt niet zo extreem te bewijzen, heeft hij zichzelf alleen maar mee. Werkt alleen maar averechts bij hem.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » zo jan 26, 2014 11:16 am

Zuidema schreef:
Cruijff schreef:
Ik zie in het veld wel dat hij zijn hersens gebruikt, mooie steekballen om de verdedigingen van PSV en Feyenoord volledig open te splijten komen nog steeds voorbij, zoals die fraaie assist op Serero van hem afgelopen woensdag.
Mwah, die bal op Serero was goed rap gegeven, maar op zich niet zo moeilijk met al die ruimte. Dan sla ik die (half)hoge passes van Blind vanaf het middenveld beslist aanmerkelijk hoger aan. Perfect geplaatst in een vrij kleine ruimte en vaak lekker dood geraakt zodat zo'n bal ook direct goed meegenomen kan worden. Mag ik best wel lijen van Daley, goede ontwikkeling.
Klopt, onbescheiden als ik ben durf ik te zeggen dat ik die bal op Serero zelf ook (nog steeds) moeiteloos kan geven. In het Ajax-PSV topic heb ik het al gepost, maar Fischer laat in mijn ogen wel acties zien die niemand anders van de 22 op het veld hem nadoet: Na 00:48 minuten en na 04:47 minuten: http://www.ajax.nl/Ajax-TV/194721/Highl ... PSV-10.htm


Blind heeft inderdaad een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Prachtig om te zien. Op dit forum zijn een aantal vaste gasten het er nog altijd niet over eens of dit pure mazzel is, een bevestiging van het dramatische beleid bij Ajax waar spelers die overduidelijk niveau tekortkomen jarenlang mogen blijven aankloten of juist de verdienste van De Boer en het technische hart omdat die altijd vertrouwen in Blind gehouden hebben....

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2014 11:34 am

Cruijff schreef: In het Ajax-PSV topic heb ik het al gepost, maar Fischer laat in mijn ogen wel acties zien die niemand anders van de 22 op het veld hem nadoet: Na 00:48 minuten en na 04:47 minuten: http://www.ajax.nl/Ajax-TV/194721/Highl ... PSV-10.htm
Die solo op 00:48 is zeker lekker. Alhoewel hij hier volgens mij wel een paar erg slap verdedigende middenvelders en aanvallers passeert. Het valt me juist op tegen een pure verdediger hoe beperkt zijn passeerrepertoire eigenlijk is. De kap over rechts doet ie beslist goed, maar vaak wil hij een verdediger passeren door er gewoon voorbij te lopen, zonder enige schijnbeweging vooraf en vaak ook nog langs het verkeerde been. Dat het op 04:47 eindelijk wel weer eens lukte met een panna verraste me eigenlijk. Passje op Sigi daarna is ook zeker in orde. Jammer dat het Sigi is, die weer eens in oorlog is met zijn kromme poten. Net zoals in de eerste helft na een prima lage pass op maat vanaf links van Boilesen. Maar goed, je kan wel aan de gang blijven bij die knoeier.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo jan 26, 2014 11:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » zo jan 26, 2014 11:44 am

Aan de ene kant ja, zijn passeer repertoire lijkt beperkt, aan de andere kant nee. Overmars was in zijn variatie aan passeerbewegingen nog beperkter, maar kwam iedereen voorbij. Hoewel wat minder snel is Fischer zeker snel genoeg voor topvoetbal. En krijgt hij het toch vaak op een wonderlijke manier voor elkaar om spelers op de achterlijn nog uit te kappen of zelfs door de benen te spelen en daarna een puike assist af te leveren zoals vorig seizoen toen Hoesen de 2-1 scoorde tegen PSV (en Viktor zelf later nog de 3-1).

Tot slot blijf ik bij mijn duidelijke stelling dat als je spits Bas Dost heet ipv Kolbeinn acties zoals op 04:47 allemaal als assist uitpakken en niet als een voorzet waarbij de spits een teenlengte tekort komt.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2014 12:30 pm

Eens wat Overmars betreft. Bij Fischer vind ik dat toch wat anders liggen. Die laat zich wel heel naief soms de bal van zijn voet afsnoepen. Hij kan in ieder geval een stuk beter en gevarieerder daarin zijn dan wat hij nu laat zien. Met meer rust in zijn kop ook meer bekeken en verfijnd. En in het afmaken koeler, harder en zakelijker. Zoals wel enigszins terug te zien is in onderstaande top 10 aan doelpunten bij Viktor, uit betere tijden:

https://www.youtube.com/watch?v=0gSNuuedq1s

Kennelijk heeft hij zoals gezegd sindsdien de meetlat veel te hoog voor hem zelf gelegd en zit hij daar nu alleen maar tegen te knokken. Wat best wel funest voor hem uitpakt met zijn temperament. Ambities zijn natuurlijk prima, maar niet als ze ten koste gaan van jezelf. Maar ik vrees dat dat het karakter van het beestje is, zal ie voorlopig wel last van blijven houden.
Cruijff schreef: Tot slot blijf ik bij mijn duidelijke stelling dat als je spits Bas Dost heet ipv Kolbeinn acties zoals op 04:47 allemaal als assist uitpakken en niet als een voorzet waarbij de spits een teenlengte tekort komt.
Over Bas Dost kan ik niet goed oordelen. Hij lijkt me in ieder geval wel een stukje minder traag dan Sigi. Die komt wel verdacht vaak een erg grote teen tekort bij passes, die op zich op maat lijken te zijn.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » zo jan 26, 2014 12:47 pm

Zuidema schreef:Eens wat Overmars betreft. Bij Fischer vind ik dat toch wat anders liggen. Die laat zich wel heel naief soms de bal van zijn voet afsnoepen. Hij kan in ieder geval een stuk beter en gevarieerder daarin zijn dan wat hij nu laat zien. Met meer rust in zijn kop ook meer bekeken en verfijnd. En in het afmaken koeler, harder en zakelijker. Zoals wel enigszins terug te zien is in onderstaande top 10 aan doelpunten bij Viktor, uit betere tijden:

https://www.youtube.com/watch?v=0gSNuuedq1s
Uit dat filmpje kun je vooral concluderen dat Viktor in de basis een erg goede techniek heeft. Dat wanneer hij rustig in zijn hoofd is hij met veel overzicht, op een koele en bekwame manier afrondt. Deze jongen kan behoorlijk wat met de bal, maar bij de 19-jarige Fischer gaan op het oog meer dingen mis dan bij die 18-jarige debutant die hij was en die 17-jarige topscorer van de A1 die gemiddeld een jaar oudere jongens van Barcelona en Liverpool met overmacht klop gaven.

Als dit seizoen op de velden teruggekeerde amateurvoetballer kan ik echter ook beamen dat het deels aan het materiaal ligt. Een mislukte dribbel tijdens Ajax-fey waar Fischer in de 1e helft de bal voorbij rende kwam puur door het veld, dat was gigantisch stroef. Maar dat jongens met zijn techniek, maar ook jongens als Eriksen, Bale of Robben ballen vaak vele meters naast en over schieten komt door de in mijn ogen veel te lichte ballen.

Zo'n 20 jaar geleden was de bal veel zwaarder, het deed toen zelfs pijn om te koppen en hard van afstand schieten kon alleen als je power kuiten had zoals Ronald Koeman of een fantastische techniek zoals Van Basten. Nu kan elke back met rechts of links van 35 meter op doel vuren, hoe beperkt zijn techniek dan ook. Terwijl technisch zeer bejubelde spelers regelmatig de meest vreemde afzwaaiers produceren. Adidas komt elke 2 jaar met grote veranderingen aan de wedstrijdbal voor de EK of WK, Nike maakt het nog veel bonter met het design van hun producten, meestal ten koste van de kwaliteit.

De Derbystar bal waar ik nu weer 3 keer per week mee train is echt een onding. Die ouderwetse, beduidende zwaardere witte ballen met zwarte stippen moest je veel krachtiger raken met je wreef of binnenkant, maar zijn veel beter te controleren. De huidige ballen lijken soms wel een ballon, daar kan de jeugd allemaal geinige trucjes mee uithalen maar functioneel goed en simpel voetballen is voor velen vaak te moeilijk.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Yopi » zo jan 26, 2014 3:36 pm

Cruijff schreef:Overmars was in zijn variatie aan passeerbewegingen nog beperkter, maar kwam iedereen voorbij.
Hij startte op het juiste moment. Had wel medespelers nodig (De Boertjes, Litmanen) die de bal achter de verdedigers legden.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - Feyenoord 22-01-2014 KNVB Beker

Bericht door Le T. » zo jan 26, 2014 6:33 pm

Cruijff schreef:Zelf ben ik juist van mening dat Sana en Van der Hoorn geen duidelijke voorbeelden zijn van de miskopen van het TH. Juist dat ze een uitzondering vormen op een hele rij aan wel geslaagde aankopen. Ik zie bij Ajax niet meer structureel hele ladingen aan miskopen van kaliber Kerlon, Ze Eduardo, Wielaert, Sno, Mido, Sulejmani. Dat een spotgoedkope aankoop als Sana het niveau niet heeft kan gebeuren, das een logische uitzondering (niet alles kan immers altijd raak zijn) vormen op het rijtje Fischer, Schöne, Moisander, Hoesen, Cillessen, Duarte en naar mijn mening toch ook wel Theo Janssen.
Die ladingen miskopen verschillen niet zoveel, zoals voor Kerlon gold dat die op een koopje kwam en het mocht proberen, gold dat ook voor Mats Rits. Van Basten smeet het geld over de balk, maar tussen De Boer en zijn directe voorganger is niet veel verschil in uitgaven en ook niet in het gebruik van eigen jeugd. Verder is Janssen in ieder geval in zoverre een miskoop dat je hem niet haalt voor zo'n bedrag om hem dan even later voor veel minder te laten gaan. Fischer geldt doorgaans als eigen jeugd wanneer de nieuwe jeugdopleiding moet worden bezongen, de situatie Cilessen zoals die er lang is geweest was eigenlijk helemaal niet OK en met Hoesen hoef je in de CL eigenlijk niet aan te komen, laat staan met VdHoorn in de spits. Moisander en Schöne waren veilige bord op schootkeuzes waar je geen oog voor talent voor nodig had, maar samen met Duarte geld wel voor hen dat ze het niveau aankunnen, maar het omhoog trekken doen ze ook weer niet.

Zowel het aankopen als weer afstoten van de qua arbeidsethos was goed gedaan (op het juiste moment) van de technische mensen. Zonder Janssen was ons team te jeugdig en niet mannelijk genoeg om die 31e titel binnen te slepen, het buiten de deur zetten van Janssen een stevig signaal naar iedereen in de groep dat op de training 100% geven een vereiste is.
Signalen geven doet het TH maar zonder met miljoenen te smijten. Ook voor Janssen gold dat De Boer gewoon niet zag welk talent hij wel en welk talent hij niet had, en liet hem lang op de verkeerde positie staan. En die mannelijkheid van hem zie ik niet zo, maar goed, het was de nationale troeteltokkie en hem worden wel meer eigenschappen toegeschreven die ik niet kon ontdekken.

Ozbiliz was ook zo'n geval, heb je eindelijk een aanvaller uit de iegen jeugd die zoveel puur voetbaltalent in zich heeft dat hij het ver zou kunnen schoppen, laat je die gaan... Het gaat voortdurend fout met het inschatten van spelers. Als je dat goed doet kun je hele goede spelers halen nog voor ze te duur zijn. Dan geef je niet meer geld uit dan nu, maar haal je juist veel meer geld binnen. Dan maak je elk seizoen de selectie weer iets sterker. En dan heb je wél een elftal op het veld staan dat meer kansen uit weet te spelen dan de toch echt vrij matige tegenstand, dat verbloemt veel.
wimpey schreef:
Peter schreef: Al met al kun je zo alles 'dwars denken'.
Het aankoopbeleid van het TH is natuurlijk ook niet geweldig. M.n. qua aanvallers. Nou lag het aanbod vanuit de jeugd qua aanvallers al jaren rond nul, maar dan nog hoef je geen geld uit te geven voor Sana, Cuenca, Bojan. Toegevoegde waarde is minimaal.
Nee, we hadden Ozbiliz, maar Ebicilio moest meer kansen krijgen en uiteindelijk mochten ze allebei vertrekken. Ik ben met je eens dat je niet zulke spelers moet kopen, maar als je er nou een goed oog in hebt dan kun je spelers halen die wat meer te bieden hebben. Dat kost je dan een keer 5 miljoen of zo, maar dat gaat er nu ook uit, en dan kun je zoeen ook nog met winst verkopen.
Maar "Feyenoord voetbalt beter dan Ajax" en "Maher is een betere speler dan Eriksen" zal onder "dwarsdenken" worden verstaan... I.m.o. zijn dat echter stellingen die door iedere voetbalvolger zonder enige moeite onderuit kunnen worden gehaald.

Ik kan ook wel stellen dat Helmond Sport een beter elftal heeft dan Bayern. En wanneer mensen het tegendeel beweren roep ik gewoon dat ze geen kijk op talent hebben en niet door de vorm van de dag heen kunnen kijken. :smallgrin.gif:

De realiteit is dat de meeste mensen en zelfs een groot deel van de mensen tot wiens werk dat behoort niet door spelniveau heen kijken. Je kunt het IJ dempen met mensen die zeker wisten dat Zlatan niet kon voetballen, die Suarez maar een rommelaar vonden, die in KJH een wereldtopper zagen, etc. Maar als je wil zien of je een ruwe diamant hebt of geslepen glas, moet je naar de lichaamscoördinatie kijken. Nou hoef je maar een wedstrijd naar een Nederlandse voetbalcommentator te luistern om vast te stellen dat niet iedereen visuele informatie überhaupt correct weet te verwerken, er zijn ook mensen die dat wel kunnen.
Anyway, voor menig AT-criticaster van het huidige Ajax geldt dat ze de inmenging van Cruijff in 2010 ten strengste afkeuren. Automatisch gevolg is dan natuurlijk dat ze niet kunnen roepen dat Ajax vanaf dat moment prima functioneert. Wanneer deze 3 landstitels en het vertoonde spel o.l.v. Louis van Gaal zouden hebben plaatsgevonden, zou je een heel ander geluid horen.
Dan zouden we ook ander voetbal zien. Ik ben inderdaad geen voorstander van de inmenging van Cruijff. Maar die is nou eenmaal een feit, mag ik dan Ajax langs de meetlat leggen waarop die inmenging gebaseerd is, en mag ik het TH afrekenen op wat ze zelf gezegd hebben te gaan doen en waarvoor ze riante salarissen en bonussen incasseren? Als die jeugdopleiding zo slecht was, hoe kan het TH dan weglopen met 20-plussers Klaassen en Veltman en mag Ozbiliz vertrekken? Als we niet meer voor veel geld gaan kopen en aankopen eigen jeugd niet in de weg mogen zitten, waarom dan wel 4 miljoen besteden aan VdHoorn en Janssen het dubbele bieden voor Van Ginkel en bereid zijn 6 miljoen te betalen voor Dost, en dan ineens niet meer en moet het Sightorsson worden? Als de trainer eruit moest omdat we een keer niet aan Real konden tippen, wat is er dan bereikt als dat alleen maar erger blijkt te worden? Als het systeem heilig wordt verklaard, waarom dan overschakelen op kick and rush juist op het moment dat je echt een stap kunt maken door het zwalkende AC dat met 10 man speelt te verslaan?

Goed beleid moet met zich meebrengen dat de selectie elk jaar een stukje sterker wordt. Met het oog voor spelers van het TH wordt die elk jaar weer wat zwakker. We hoefden vandaag echt niet met De Sa, Bojan en Sightorsson te spelen, dat is volledig terug te voeren op de keuzes van het TH.

Ziezo, dat was weer lekker veel tekst voor sommigen om zich aan te ergeren.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Plaats reactie