De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

zeux

Re: De toekomst: bestuur blijft, Cruijff vertrekt.

Bericht door zeux » do nov 19, 2015 10:39 pm

Ziet er uit als een redelijk objectieve reconstructie. Nuchter en feitelijk en van beide kanten belicht.

Het is een zootje.

Ben benieuwd wie de harde 'reset' weet te doen. Ziet er naar uit dat Overmars stevig op zijn positie zit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do nov 19, 2015 11:05 pm

Van 7 naar 11 miljoen euro per jaar voor de opleiding, dat is nogal wat. Op een totaal van 65 miljoen?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do nov 19, 2015 11:11 pm

Wordt een interessante arbitragezaak. Jonk heeft alles gedocumenteerd, maar van de vergaderingen waarbij hij niet aanwezig was bestaan niet eens notulen.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » do nov 19, 2015 11:15 pm

Tuurlijk zijn die er wel

Afbeelding
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS

Bericht door LucaS » vr nov 20, 2015 7:44 am

Goh, blijkt Jonk toch niet alleen maar ontslagen omdat ie niet aanschoof bij het TH. Ik begrijp uit het verhaal een beetje dat hij van alles vindt over het eerste en beleid daaromheen, maar dat anderen zich zo min mogelijk met 'zijn' toko mogen bemoeien.
Grappig ook over die performancecoaches. Sommigen hier op AT zeiden een jaartje geleden dat dat er wel heel veel begonnen te worden en dat het toch ook wel heel veel op vriendjes van Jongkind binnen halen leek.

We wist natuurlijk al wel dat het budget voor de opleiding fors was gestegen (het kost wat, al die inhuur van die vrinden van Jongkind), maar de gevraagde stijging was nog twee keer zo groot. Door de T werd dan ook subtiel geschreven dat de directie het budget voor de toekomst halveerde. Wat een journalisten!
I think I lost my fucking headache

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr nov 20, 2015 8:05 am

Ajax een dure jeugdopleiding? Ik lees de op een na duurste ter wereld, lees nu dat het budget is gestegen van zeven naar elf miljoen, dus maar eens geprobeerd te achterhalen of er iets van waar is. Ik kwam op het m.i. niet altijd zo betrouwbare voetbalzone het onderstaande artikel tegen, uit 2012, m.a.w. direct na de start van de JC-revolutie, wat betekent dat het bedrag nog moet worden aangevuld, want er wordt nu gesproken over zes miljoen.

Stel dat die elf miljoen klopt, dan heeft Ajax in absolute zin misschien ook de duurste jeugdopleiding ter wereld, levert dat dan ook de grootste spelers ter wereld op? Klopt het bedrag niet, dan zal ik dat ongetwijfeld op AT lezen.

Snap nu wel dat Ling in zijn rapport de tweedejaars-A financieel wil onderbrengen bij “betaald voetbal", maar wel onder verantwoording van directeur Jonk. De jeugdopleiding beschikt zo over nog meer geld (per jeugdspeler)

Ling spreekt met drie scouts, staat er in zijn rapport, Ajax heeft er 55 in dienst; waarom slechts drie en waarom juist deze drie? Helaas is dat niet te vinden in het rapport.
Ajax na Barcelona tweede op lijst van investeerders in jeugdopleiding

Woensdag, 26 september 2012 om 12:32

Ajax heeft sinds jaar en dag de naam een jeugdopleiding van hoog niveau te hebben, maar die reputatie is de Amsterdammers niet zomaar komen aanwaaien. De regerend landskampioen blijkt op een lijst van twintig Europese clubs na Barcelona het meest te investeren in de jeugdopleiding.

De tien miljoen die de Catalanen jaarlijks steken in het opleiden van talent is relatief gezien (de jaaromzet van Barça bedraagt 450 miljoen euro) echter minder dan de zes miljoen die Ajax reserveert voor de jeugd. De Amsterdamse club moet de tweede plek op de Europese ranglijst overigens delen met Internazionale en Racing Lens, die ook zes miljoen per jaar investeren.

Met 55 scouts in dienst is Ajax ook op dat gebied de nummer twee van Europa, achter Sporting Portugal (150 scouts). Hoofd opleiding Wim Jonk legt uit dat de talentenspeurders van de Amsterdammers zich tevens onderscheiden door hun manier van scouten. “Ik kijk naar de speelwijze van een speler. Naar hun wil om te spelen en de creativiteit aan de bal. Naar hun liefde voor het spelletje”, vertelt Jonk aan Voetbal International. “Ik kijk niet naar resultaten, welke speler scoort of het snelst rent.”
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=173549

Ajax, de beste jeugdopleiding van Europa? Dat was al het geval voor de JC-revolutie. http://www.soccernews.nl/news/230037/Aj ... iende_plek
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr nov 20, 2015 8:08 am

Door de T werd dan ook subtiel geschreven dat de directie het budget voor de toekomst halveerde. Wat een journalisten!
De T. heeft bij monde van Sjuul Paradijs ook meermalen beweerd een activistische krant te zijn, het gaat niet om feiten, maar om mensen te activeren (in de door De T. bepaalde koers)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr nov 20, 2015 8:22 am

Raymon schreef:Tuurlijk zijn die er wel

Afbeelding
Je moet je rekening betalen Ray. :smallgrin.gif:
YNWA

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr nov 20, 2015 8:55 am

Grappen zijn welkom, maar ik had ze toch liever gezien dat ze over Feyenoord of PSV gingen.

Er zijn geen notulen, in ieder geval geen goedgekeurde en dan gaat Jonk voor zichzelf zijn eigen aantekeningen verzamelen en ordenen met RJ? Het is amateurisme tegenover wantrouwen en dan gaat het over een beursgenoteerd bedrijf.

Duke

Bericht door Duke » vr nov 20, 2015 9:36 am

Jöhnk schreef:Wordt een interessante arbitragezaak.
Zeker. Als ik het artikel uit VI (Zwartkruis) lees denk ik dat het hier op neerkomt:
Wél helder is wie de eindbeslissingen neemt bij Ajax: de directie. Want zo staat dat in de clubstatuten. Daar hebben de aanvankelijk omarmde plannen over een leidend technisch hart en een faciliterende directie niets aan veranderd. Jonk is geen directeur en vecht met veel van zijn hervormingsplannen dus tegen de bierkaai. Op papier heeft de Volendammer geen poot om op te staan.
In de praktijk moet er steeds vaker gestemd worden binnen het technisch hart. Waarbij Jonk het tot zijn groeiende frustratie meestal aflegt tegen Overmars en Bergkamp.
Tijdens die bespreking, waarbij ook Kinsbergen aanwezig is, doet Johan Cruijff een dringend beroep op Overmars, Jonk, Bergkamp, Van der Sar en Frank de Boer. Hij beschouwt het vijftal als het voetbalgeweten van de club. ‘Jullie moeten het doen’, houdt Cruijff de oud-spelers voor. Drie weken later besluit Jonk niet langer aan te schuiven bij de wekelijkse vergaderingen van het technisch hart. Daarmee isoleert hij zichzelf nog verder binnen de clubleiding van Ajax.
Zes dagen later vindt de eerste vergadering in de nieuwe en complete samenstelling plaats. Maar al snel komen de oude problemen weer bovendrijven. Jonk ziet geen perspectief in de nieuwe opzet en besluit na zijn rentree aan de vergadertafel de wekelijkse bijeenkomsten opnieuw te mijden.
Jonk was niet tevreden over zijn bevoegdheden, en besluit uiteindelijk niet meer deel te nemen aan overlegvormen. Er is van alles geprobeerd om de situatie te normaliseren, maar dat is niet gelukt. Dan lijkt me ontslag een logische volgende stap. De vraag is wel waarom men Jonk niet meer bevoegdheden wilde geven, maar die afweging mag een directie maken. Blijkbaar hadden ze daar hun redenen voor. Een adviesrapport van Ling doet daar niets aan af.

Salvador Dali

Mano

Bericht door Mano » vr nov 20, 2015 9:46 am

Jöhnk schreef:Wordt een interessante arbitragezaak. Jonk heeft alles gedocumenteerd, maar van de vergaderingen waarbij hij niet aanwezig was bestaan niet eens notulen.
tuurlijk wel, die maken ze achteraf net als de scoutingsrapporten :smallgrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr nov 20, 2015 9:46 am

Jonk heeft dus groot gelijk. Waarom bepaalt Overmars welke jeugdspelers er mogen blijven in de bovenbouw? Op die manier is de HO niet meer dan een zetbaas van de technisch manager.

@Zeux: en dat wilden we natuurlijk. Dat de incapabele Overmars zoveel mogelijk macht heeft.

Mano

Bericht door Mano » vr nov 20, 2015 9:48 am

Demosthenes schreef:Grappen zijn welkom, maar ik had ze toch liever gezien dat ze over Feyenoord of PSV gingen.

Er zijn geen notulen, in ieder geval geen goedgekeurde en dan gaat Jonk voor zichzelf zijn eigen aantekeningen verzamelen en ordenen met RJ? Het is amateurisme tegenover wantrouwen en dan gaat het over een beursgenoteerd bedrijf.
Alleen om deze redenen dient het bestuur al op te stappen. (ontslag)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Duke

Bericht door Duke » vr nov 20, 2015 9:52 am

Yopi schreef:Jonk heeft dus groot gelijk. Waarom bepaalt Overmars welke jeugdspelers er mogen blijven in de bovenbouw?
Omdat Overmars wel directeur is en Jonk niet. Daar kunnen we van alles van vinden, maar dat is uiteindelijk waar het om draait.

Salvador Dali

Mano

Bericht door Mano » vr nov 20, 2015 10:00 am

In een arbitragezaak gaat Jonk het verliezen. In de contracten staat duidelijk wie, wat bepaald. Jonk wil dat anders (logisch of niet, doet niet ter zake) en als gevolg van het niet zijn zin krijgen, staakt hij zijn werkzaamheden richting TH door niet meer te komen. Feitelijk gezien is Jonk dan gewoon fout.

Of het logischer zou zijn als hij meer zeggenschap zou hebben over de Jeugd, ja!
Maar, Jonk was betrokken bij de revolutie en heeft de kar getrokken, als je dan contractueel jezelf zo buiten spel zet, :excited.gif: ben je misschien wel een leuke voetbal man maar heb je wel bewezen geen zakenman te zijn.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr nov 20, 2015 10:04 am

Zeker, volgens de regels zal het kloppen. Maar zo kan Jonk niet werken. Die incapabele Overmars loopt hem voor de voeten. Waarom hebben daar niets aan veranderd? Als Overmars dat niet pikt en opstapt, des te beter.

Mano

Bericht door Mano » vr nov 20, 2015 10:17 am

Yopi schreef:Zeker, volgens de regels zal het kloppen. Maar zo kan Jonk niet werken. Die incapabele Overmars loopt hem voor de voeten. Waarom hebben daar niets aan veranderd? Als Overmars dat niet pikt en opstapt, des te beter.

Dat is een andere discussie. Sterker nog, geen discussie. :blush.gif: Iedereen ziet het disfunctioneren van Overmars.

Ik kan er met me pet niet bij dat je als TH zulke slechte aankopen doet en niet denkt: GVD dat moet beter.
Bergkamp, en FdB, dat zijn toch geen idioten? Zij zien toch ook of iemand wel of niet kan voetballen? :confused.gif:

Voor mij heeft het TH gefaald en de directie die controleert dus ook. In elk ander bedrijf zouden er serieuze maatregelen getroffen worden als een dergelijke puinhoop boven tafel zou komen. Bij Ajax gooi je hoofd jeugd opleiding eruit :excited.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr nov 20, 2015 10:35 am

Precies, het probleem blijft dus bestaan. De volgende opleider loopt tegen hetzelfde aan.

Waarom hebben ze die contracten zo opgesteld? Dat is toch vragen om problemen?

Alle mannen die voorheen leiding gaven aan de jeugdopleiding mochten beslissen over hun eigen toko. Jonk is de eerste die dat - blijkbaar - niet mag.

Mano

Bericht door Mano » vr nov 20, 2015 10:41 am

Yopi schreef:Precies, het probleem blijft dus bestaan. De volgende opleider loopt tegen hetzelfde aan.

Alle mannen die voorheen leiding gaven aan de jeugdopleiding mochten beslissen over hun eigen toko. Jonk is de eerste die dat - blijkbaar - niet mag.
volgens mij (een gok) is de gedachte geweest: de opleider mag niet zijn eigen koers varen, maar dient te voldoen aan het plan zoals vooraf bepaald door TH. Dat vervolgens het plan TH veranderd, hadden ze niet verwacht :smallgrin.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » vr nov 20, 2015 10:46 am

Duke schreef:
'Iedereen treft blaam bij ontspoorde Ajax-revolutie'
Iedereen treft blaam, dus eigenlijk niemand. Wie had dat nou 5 jaar geleden kunnen voorspellen?

Volgens mij treft degene die het zo heeft georganiseerd heel veel blaam, net als degenen die daaraan meegewerkt hebben.
Demosthenes schreef:
En vergeet niet dat het niveau van de universiteit bijna net zo hard daalt als dat van Ajax sinds de fluwelen revolutie.
Twee zaken met elkaar verbinden die niets met elkaar te maken hebben, foei! :ajaxsmiley.gif:

Niveau is relatief, zolang de onderlinge verschillen in stand blijven, zien weinigen achteruitgang (of vooruitgang), zie de viering van de vier kampioenschappen op rij.
Ach ja, elke bul wordt ook nog steeds gevierd alsof er een academische prestatie van formaat is geleverd. Er worden geen standaarden meer aangelegd in zo'n golf van idolatie en optimisme als 5 jaar geleden. Er zijn nu heel veel mensen die beweren dat De Boer het laatste jaar of de laatste twee jaar het spoor bijster is, terwijl hetzelfde voetbal bijna 5 jaar geleden nog werd gevierd als het echte Ajaxvoetbal. Uiteindelijk krijgt het publiek waar het om zeurt, om dan vervolgens te klagen dat het niet is wat het wil. Als het publiek geen standaarden meer heeft en niet meer weet wat het wil dan is daarmee een belangrijke factor in het succes verdwenen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr nov 20, 2015 10:59 am

Mano schreef:volgens mij (een gok) is de gedachte geweest: de opleider mag niet zijn eigen koers varen, maar dient te voldoen aan het plan zoals vooraf bepaald door TH. Dat vervolgens het plan TH veranderd, hadden ze niet verwacht :smallgrin.gif:
Dus Overmars bepaalt welke spelers in de bovenbouw een contract krijgen?

Daar begrijp ik dus niets van. Wie werken er elke dag met die jongens?
En hoe zit het met nieuwe spelers? Wie scout ze, wie praat met ze?

In de praktijk: Ajax wil een toptalent binnenhalen. De mannen van de jeugdopleiding sloven zich uit om een goed plan voor zo'n jongen te maken. Het is bijna rond en dan komt die nul van Overmars er tussendoor fietsen. Deal afgeketst. Dat zet dus kwaad bloed. (Zo is het blijkbaar gegaan met Mastour.)

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr nov 20, 2015 11:05 am

In de discussie gaat het vaak om het wijzen, de ander heeft schuld, ik niet, "Ze hebben". Er wordt voorbijgegaan aan de ondertekening. Jonk heeft toch met z'n volle verstand onderhandeld? Overmars was nog niet eens in beeld (kwam toch pas een jaar later?) toen hij HJO of HO werd.

Wie iets schimmigs ondertekent, moet daar vier of vijf jaar later niet over gaan mekkeren als een klein kind.
Volgens mij treft degene die het zo heeft georganiseerd heel veel blaam, net als degenen die daaraan meegewerkt hebben.
Mee eens, ware het niet dat de kracht van het TH volgens JC nou juist was, dat het niet georganiseerd was, topvoetballers kunnen immers alles, hebben geen "organisatie" nodig. Je kunt JC niet de verkeerde contracten verwijten, want hij regelt dat niet, je kunt hem niet de slechte uitvoering verwijten, want hij daar is hij niet bij betrokken (geweest) en je kunt hem het slechte voetbal niet verwijten, want daar gaat hij niet over. De kampioenschappen, ja die wel, las ik na een paar van die kampioenschappen op AT.

zeux

Bericht door zeux » vr nov 20, 2015 1:56 pm

Yopi schreef:
@Zeux: en dat wilden we natuurlijk. Dat de incapabele Overmars zoveel mogelijk macht heeft.
Nah, ik wil dat niet hoor.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr nov 20, 2015 2:08 pm

De Boer betreurt problemen met Jonk en Cruijff

Trainer Frank de Boer betreurt het feit dat Johan Cruijff stopt met zijn adviserende rol bij Ajax en dat de beleidsbepalers in de clinch liggen met hoofd jeugdopleiding Wim Jonk. De bestuurlijke onrust bij Ajax bereikte vorige week het kookpunt toen de directie van de Amsterdammers besloot om het dienstverband met Jonk stop te zetten. De oud-international is van mening dat het plan van Johan Cruijff niet goed wordt uitgevoerd en besloot daarop niet meer deel te nemen aan vergaderingen van het technisch hart. Na het wegsturen van Jonk, die zijn vertrek overigens nog wel aanvecht, besloot ook Cruijff zijn handen van Ajax af te trekken.

"Ik had liever gezien dat hij langs was blijven komen om zijn visie te geven", zei De Boer vrijdag op de persconferentie in aanloop naar het thuisduel met SC Cambuur. "Het is heel zonde dat er problemen zijn met Cruijff en Jonk. Maar om de gezamenlijke visie uit te voeren, moet je bij elkaar om tafel zitten. Dat is niet gebeurd."

Visie
De Boer is daarnaast van mening dat Ajax zich altijd aan het plan van Cruijff heeft gehouden en dat het zijn visie ook in de toekomst goed zal uitvoeren. "We hanteren altijd een aanvallende speelstijl en onze visie is gericht op presteren, het liefst met talentvolle jeugd. Wij zien het conflict met Jonk als arbeidsconflict, dus dat heeft weinig van doen met Plan Cruijff."

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » vr nov 20, 2015 2:20 pm

Hmm, een aanvallende speelstijl. Erge is dat hij het dus echt meent.

Plaats reactie