Welnee. Zo kijk ik er helemaal niet tegenaan.Mr. Ajax schreef:Natuurlijk kan voetbal op verschillende manieren worden gespeeld. Wat jij hier als voorbeeld geeft is een zeer elegante verwoording van je ouderwetse countervoetbal he. Nou is dat geen vieze woord wat mij betreft, alleen wil ik bij Ajax wel wat anders zien. Jij mag het dogmatishe Ajax-praat noemen, ik noem het een voorkeur voor het agressief en snel terugveroveren van de bal.
Qua kijk op voetbal ben ik het in enorm veel facetten volstrekt met je eens, maar ik wil héél fel strijden tegen de ontzettend dogmatisch instructies die worden gegeven: 'exact zus en zo moeten we druk gaan zetten' blablabla.
Dat is gelul want als écht goede ploeg moet je meerdere facetten van het spelletje beheersen, ook in één en dezelfde wedstrijd.
Litmanen deed ook heel veel arbeid. Hij was als goal scorer een waanzinnige afmaker én een puike aangever, maar in elke wedstrijd die hij speelde veroverde hij tevens een boel ballen. Niet perse door heel wild te rennen, maar in bepaalde fasen mag je tegen een goede ploeg (bijv Bayern München in 1995) ook best iets langer wachten tot het moment dat zij fout passen.
En dan lanceer je vervolgens de razendsnelle Finidi of een Overmars of Nwanko Kanu dan wel Kluivert met zowel veel techniek als snelheid.
Ook het gouden Ajax van de jaren '70 had veelal zelf de bal en wilde domineren. Maar juist bij balbezit van de tegenstander was die ploeg levensgevaarlijk.
Voornamelijk Johan Neeskens ging als een dolle stier jagen, soms samen met Nico Rijnders die toen in de rust op Wembley mede daardoor zelfs hartkloppingen had.
Wanneer je tegen die ploeg even onfortuinlijk timede en je was de bal kwijt dan was je gewoon echt de sigaar want dan lanceerde 'de balveroveraar' ene Johan Cruijff of in een later stadium met de wat ouder wordende Sjakie Swart en Piet Keizer bijvoorbeeld Johnny Rep die ook bloedsnel was.
Alle drie de dingen wil ik zien bij Ajax. Goede aanvallen met voorzetten van de flanke én felle middenvelders en doordekkende verdedigers die ballen winnen én een ploeg die snel om kan schakelen. Waardoor je als team een spits als Milik niet hopeloos verdwaald op een eiland zet maar juist ervoor zorgt dat als de tegenstander risico neemt, met veel spelers voor de bal die bal kwijtraakt, je Milik of één van zijn collega's razendsnel lanceert.