Ajax - Boekenhoek

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za nov 16, 2019 11:10 am

De Volkskrant geeft het boek vanochtend 4 (van de 5) sterren.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » zo nov 17, 2019 12:29 am

999 schreef:
Historicus schreef:Bij VI op Veronica werd een stukje getoond van zijn boekpresenatie. Daar stond Kok te hakkelen. Bedoel niet dat hij stotterde, maar dat hij wel erg door het stof ging en veel woorden nodig had daarbij ook.

Later werd een passage voorgelezen door Genee in de uitzending waarin "Johan Derksen vertelt" en Derksen aangaf dat Kok dingen door elkaar haalde uit wat hij hem verteld had.

Nu kan ik me nog herinneren dat Kok in zijn tweede Johan Cruijff-uitzending bij DWDD (want hij schoof vaker aan) zelf toegaf dat hij in aflevering 1 ook al wat verhalen verhaspeld had.

Ben bang dat Kok - die schrijft zonder noten - wel vaker zich vergist in de details. Heb het verzoek ingediend bij de Hogeschool van Amsterdam om het boek van Kok aan te schaffen, zodat ik het lezen kan.
Volgens mij hakkelt hij altijd, beetje zijn manier van praten .. Dat dik gedrukte kan ik me niet voor de geest halen ?.Integendeel.Derksen vertelde precies de passage die ook in het boek stond ..
Derksen zei letterlijk dat Kok wel de kern van het verhaal goed had, maar dat hij bepaalde dingen door elkaar haalde. Zoals de namen van de dorpen in Drenthe waar het gebeurde.

En twee jaar geleden kwam Kok ook al eens terug bij DWDD om te vertellen dat een anekdote over Cruijff in de vorige uitzending iets anders in elkaar stak.

VInd het erg vervelend bij het lezen dat je nauwelijks kan volgen wat Koks bronnen zijn in zijn BIografie. Ben nu op pagna 285. Nu schijnt er op zijn website wel bronvermelding te staan, maar in het boek nauwelijks.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door GangstaRiB » zo nov 17, 2019 9:37 am

Ik stoor me er niet zo aan. Ben nu op pagina 102, boek leest heerlijk weg.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door 999 » zo nov 17, 2019 11:45 am

Historicus schreef:
999 schreef:
Historicus schreef:Bij VI op Veronica werd een stukje getoond van zijn boekpresenatie. Daar stond Kok te hakkelen. Bedoel niet dat hij stotterde, maar dat hij wel erg door het stof ging en veel woorden nodig had daarbij ook.

Later werd een passage voorgelezen door Genee in de uitzending waarin "Johan Derksen vertelt" en Derksen aangaf dat Kok dingen door elkaar haalde uit wat hij hem verteld had.

Nu kan ik me nog herinneren dat Kok in zijn tweede Johan Cruijff-uitzending bij DWDD (want hij schoof vaker aan) zelf toegaf dat hij in aflevering 1 ook al wat verhalen verhaspeld had.

Ben bang dat Kok - die schrijft zonder noten - wel vaker zich vergist in de details. Heb het verzoek ingediend bij de Hogeschool van Amsterdam om het boek van Kok aan te schaffen, zodat ik het lezen kan.
Volgens mij hakkelt hij altijd, beetje zijn manier van praten .. Dat dik gedrukte kan ik me niet voor de geest halen ?.Integendeel.Derksen vertelde precies de passage die ook in het boek stond ..
Derksen zei letterlijk dat Kok wel de kern van het verhaal goed had, maar dat hij bepaalde dingen door elkaar haalde. Zoals de namen van de dorpen in Drenthe waar het gebeurde.

En twee jaar geleden kwam Kok ook al eens terug bij DWDD om te vertellen dat een anekdote over Cruijff in de vorige uitzending iets anders in elkaar stak.

VInd het erg vervelend bij het lezen dat je nauwelijks kan volgen wat Koks bronnen zijn in zijn BIografie. Ben nu op pagna 285. Nu schijnt er op zijn website wel bronvermelding te staan, maar in het boek nauwelijks.
Dat hoor ik Derksen niet zeggen ..

Maar punt en probleem is dat men JC altijd als ideale schoonzoon heeft voorgesteld ...Ik denk dat JC gewoon een mens was van vlees en bloed.Heeft ie dat Miljoen ontvangen, zal mij een worst wezen, is ie vreemd gegaan ... Het zal wel.JC wordt daar voor mij echt geen geldwolf of hoerenloper door ...

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Iniesta » zo nov 17, 2019 6:07 pm

Kom nou even op, als hij via een goede doelen stichting 1 miljoen had , zou je hem nog geen geldwolf noemen? Wat is dan de grens om iemand een geldwolf te noemen?

Ik denk dat er via andere stromen zoals de universiteit prima verdient werd door Cruijff en dat de anonieme bronnen het daar over hadden.
Dat zou een totaal ander verhaal zijn, mensen maken daar geen geld aan over met om kansarme kinderen te steunen via voetbalveldjes.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 17, 2019 6:18 pm

Cruijff was een van de grootste spelers aller tijden en verdiende dus veel geld, al dan niet vanuit zijn foundation, en ging kennelijk soms vreemd.

Big deal.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Iniesta » zo nov 17, 2019 6:28 pm

Je collecteert geld voor een goed doel, en steekt het vervolgens in je eigen zak, big deal????!
Heb laatst gecollecteerd voor Hartstichting, zelf maar even 50% in eigen zak gestopt, ik heb tenslotte het werk gedaan, big deal..............(hypothetisch voor alle duidelijkheid)

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door 999 » ma nov 18, 2019 10:35 am

Fijn voor je.Ik maak me er niet druk over ... Zie het als een vorm van portret-rechten ...

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » wo nov 27, 2019 1:25 pm

Het is een onevenwichtig boek dat Kok geschreven heeft, ondanks de pretentie dat het een alomvattende bio is. Tegen de tijd dat Cruijff in 1996 weg moest bij FC Barcelona is het boek ook praktisch uit. Over de 23 jaar daarna staat maar weinig geschreven.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Iniesta » za nov 30, 2019 12:17 pm

Van Basten bij dwdd en Beau afgelopen week voor z’n boek
Kwam goed over bij mij. Werd nu nog emotioneel over hoe die begin 20 bijna z’n vriendin/ huidige vrouw aan de kant schoof

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » za nov 30, 2019 2:25 pm


Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » za nov 30, 2019 2:43 pm

Opvallend dat Van Basten tijdens de Fluwelen Revolutie door Danny Cruijff uit haar (en Johans) huis is gestuurd.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Iniesta » za nov 30, 2019 11:01 pm

Ja, gaf aan dat ie het inmiddels weer ok is tussen hun.
Apart dat een onafhankelijk denker als Cruijf absoluut geen tegenspraak verwachtte/accepteerde van van Basten

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door zeux » zo dec 01, 2019 12:38 am

Iniesta schreef:Ja, gaf aan dat ie het inmiddels weer ok is tussen hun.
Apart dat een onafhankelijk denker als Cruijf absoluut geen tegenspraak verwachtte/accepteerde van van Basten
Want Cruyff was van de tegenspraak?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Iniesta » zo dec 01, 2019 10:01 am

Nee, dat geef ik toch aan?

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Iniesta » zo dec 01, 2019 10:04 am

Het ging daarbij verder dan geen tegenspraak wensen, het werd persoonlijk getrokken met “je bent voor of tegen me “(hoewel die woorden meer van Danny kwamen als ik het goed begreep)

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door zeux » zo dec 01, 2019 2:52 pm

Iniesta schreef:Nee, dat geef ik toch aan?
Het leek dat je niet verwachtte dat hij geen tegenspraak duldde (dat is ‘apart’).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Iniesta » zo dec 01, 2019 5:00 pm

Ok, bedoelde meer apart voor iemand die zelf zo onafhankelijk denkt.
Dat Cruijff die eigenschap had, is duidelijk

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » zo dec 01, 2019 8:53 pm

Iniesta schreef:Ja, gaf aan dat ie het inmiddels weer ok is tussen hun.
Apart dat een onafhankelijk denker als Cruijf absoluut geen tegenspraak verwachtte/accepteerde van van Basten
Nou, okay... Van Basten vond het wel okay dat het contact voorbij was omdat hij Cruijff "niet meer zo leuk" vond.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door GangstaRiB » di dec 10, 2019 8:24 am

Historicus schreef:Het is een onevenwichtig boek dat Kok geschreven heeft, ondanks de pretentie dat het een alomvattende bio is. Tegen de tijd dat Cruijff in 1996 weg moest bij FC Barcelona is het boek ook praktisch uit. Over de 23 jaar daarna staat maar weinig geschreven.
Mwah... de fluwelen revolutie met al z'n beslommeringen wordt ook aardig beschreven. Wel een sneu einde van het boek (en dus zijn leven): de deur naar Ajax definitief dicht, geen contact meer met zijn broer en zelf verliezen van een vreselijke ziekte.

Cruijff was qua voetballer iemand voor mijn tijd. Ik heb altijd gevonden dat hij meer met Barca had dan met Ajax, maar in dit boek wordt aardig neergezet dat Ajax werkelijk in het DNA van Cruijff zat en vice versa. Hij was alleen extreem moeilijk om mee samen te werken.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » vr dec 13, 2019 11:32 pm

GangstaRiB schreef:
Historicus schreef:Het is een onevenwichtig boek dat Kok geschreven heeft, ondanks de pretentie dat het een alomvattende bio is. Tegen de tijd dat Cruijff in 1996 weg moest bij FC Barcelona is het boek ook praktisch uit. Over de 23 jaar daarna staat maar weinig geschreven.
Mwah... de fluwelen revolutie met al z'n beslommeringen wordt ook aardig beschreven. Wel een sneu einde van het boek (en dus zijn leven): de deur naar Ajax definitief dicht, geen contact meer met zijn broer en zelf verliezen van een vreselijke ziekte.

Cruijff was qua voetballer iemand voor mijn tijd. Ik heb altijd gevonden dat hij meer met Barca had dan met Ajax, maar in dit boek wordt aardig neergezet dat Ajax werkelijk in het DNA van Cruijff zat en vice versa. Hij was alleen extreem moeilijk om mee samen te werken.
Ja, maar de Fluwelen Revolutie is niet de gehele periode 1996-2016. Ik mis gewoon zoveel dingen in het boek, zoals het gebeuren met de Wedstrijd van de Eeuw van het Oranje van de Eeuw waarbij Cruijff Jan van Beveren en Van Breukelen tot de 4 beste keepers rekent en niet Jongbloed en Menzo. Kok wil alles in het ruzieachige betrekken.

Met zijn broer Henny had Johan al decennia geen contact meer, dus dat is op het einde dan vast wel wat vervlakt qua hoe erg het is.

Dat van Van Basten en Danny Cruijff lijkt me dan wel weer een typisch en laakbaar voorbeeld van laks gedrag van Cruijff.

Maar Cruijff heeft vlak voor zijn ziekte nog een UEFA bijeenkost gehad waar hij de ook aanwezige Marc Overmars enorm centraal stelde, ook op de foto (kleintjes moeten vooraan, zei Cruijff, en had zelfs de handen op de schouders van Overmars. Overmars is ook door Cruijff naar voren geschoven, min of meer gelijktijdig met Ling (aldus Kok). En zal er nog een link zijn tussen Johan Cruijff, Jordi, Peter Bosz en Overmars? Dat vraag ik me serieus af.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » wo dec 18, 2019 11:25 pm

Weet iemand trouwens of er bij het Ajax Jaarboek 2013/2014 een DVD hoort? :) De catalogus van de bieb is niet op orde en we zijn ook iets kwijt :P.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door 999 » do dec 19, 2019 10:53 am

Historicus schreef:Weet iemand trouwens of er bij het Ajax Jaarboek 2013/2014 een DVD hoort? :) De catalogus van de bieb is niet op orde en we zijn ook iets kwijt :P.
Zie hier Ajax Jaarboek 2013-2014 + DVD

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » do dec 19, 2019 10:30 pm

999 schreef:
Historicus schreef:Weet iemand trouwens of er bij het Ajax Jaarboek 2013/2014 een DVD hoort? :) De catalogus van de bieb is niet op orde en we zijn ook iets kwijt :P.
Zie hier Ajax Jaarboek 2013-2014 + DVD
Thanks!

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajax - Boekenhoek

Bericht door Historicus » di feb 11, 2020 4:25 pm

Van Gaal komt weer met een autobiografie. Hij zal vertellen hoe het allemaal echt gegaan is. Klinkt niet als een boek vol zelfreflectie. :excited.gif:

Plaats reactie