Ajacieden Op Televisie Topic

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » za apr 25, 2020 8:47 pm

Cruijff schreef:
zo apr 05, 2020 10:55 pm
Historicus schreef:
zo apr 05, 2020 10:33 pm
Ow, wat nog wel interessant was: Toen in 1995 kreeg Ajax applaus van het Real Madrid-publiek. Vorig seizoen liepen de Real-supporters boos weg toen Ajax er won. Blind maakt een interessante vergelijking daar.

Is waar. Maar toch is het niet helemaal te vergelijken.
Persoonlijk kreeg ik na afloop van Madrilenen die ik naast het stadion en in de metro trof ook een paar schouderklopjes en heel sportieve felicitaties.
Zij waren dus Madrilenen die de gifbeker tot de laatste seconde hebben leeggedronken, maar het is niet 1 op 1 over te nemen hoe de ene keer een aanhang reageert en hoe de andere keer.

Een groep voetbalsupporters in een stadion is een soort van levend organisme dat de ene keer heel extreem zich op een positieve wijze kan uiten en een andere keer compleet door het lint kan gaan.
Diverse keren zijn donkere Ajax spelers bijvoorbeeld met oerwoudgeluiden begroet bij uitwedstrijden in stadions in Europa. (oa Ferencvaros '95, en bij Atletico Madrid in 1997 en ja, ook een deel van de aanhang van Real deed dit in '95)

Dit zijn dus wel heel primaire vormen van racisme. Naar spelers met een zwarte huid OE OE OE OE OE roepen, veel primitiever wordt het niet. Maar nota bene in diezelfde stadions ging Ajax het veld af onder applaus van thuispubliek dat na afloop nog steeds in het stadion was. Zo irrationeel werkt het nu eenmaal.


In 1995 was het budget van Real Madrid weliswaar veel hoger dan dat van Ajax, maar Ajax was duidelijk beter.
Er is in Bernabeu toen echt een weergaloos voetbalshowtje weggegeven. Die 1-4 was ook fabelachtig en al die 4 goals klasse goals, maar het scoreverloop zat niet tegen. :smile-ajax.gif:

In '95 werden er nota bene 2 glaszuivere Ajax goals geannuleerd. Veel teams, zelfs de subtop en de top zou dan kunnen knakken maar Ajax '95 declasseerde Real alsnog met enorm veel overtuiging en die score had veel hoger dan 0-2 kunnen zijn.


De 1-4 van 5 maart 2019 was fantastisch. Maar het waren wel iets andere omstandigheden.
Het was ook een zogeheten "witte zakdoekjes wedstrijd" namelijk. Het was de 4e thuisnederlaag van Real op rij en de 3e verliespartij van Real binnen 7 dagen. Een groot deel van het stadion hoopte bij wijze van spreken op een afstraffing of verliet in ieder geval uit protest Bernabeu omdat ze Solari na die wedstrijd weg wilde hebben en voor aanvang van de wedstrijd eigenlijk ook al.

Die trainer Solari zat gigantisch op de wip en Ajax gaf hem het laatste zetje.

Desondanks was het stadion stijf uitverkocht (mede dankzij ik denk 13.500 of 14.000 Ajacieden, 6.000 in het uitvak en nog 8.000 in thuisvakken is echt niet overdreven, ik denk dat Lionel dit kan bevestigen) en een fantastische avond in de recente Ajax geschiedenis, uiteraard! :ajax.gif: :ajax.gif:
Blind geeft zelf ook meerdere verklaringen hoor, dat je het inderdaad ook per situatie moet bekijken. 2019 is niet 1995.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » za apr 25, 2020 9:00 pm

Van Gaal vertelt dat hij een stuk of 10 (?) broers en zussen had. En dat hij als jongste dagelijks de aardappelen moesten schillen. "Dat zijn heel veel aardappels." Kregen ze ook nog allemaal verkering, die mee-aten. :drecul.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Cruijff » za apr 25, 2020 10:30 pm

:smile-ajax.gif: :smile-ajax.gif:

Historicus schreef:
za apr 25, 2020 9:00 pm
Van Gaal vertelt dat hij een stuk of 10 (?) broers en zussen had. En dat hij als jongste dagelijks de aardappelen moesten schillen. "Dat zijn heel veel aardappels." Kregen ze ook nog allemaal verkering, die mee-aten. :drecul.gif:
Heb je Harry Vermeegen, die in de Watergraafsmeer een paar straten bij Louis van Gaal vandaan woonde, weleens over Van Gaal gehoord?

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za apr 25, 2020 11:04 pm

Cruijff schreef:Desondanks was het stadion stijf uitverkocht (mede dankzij ik denk 13.500 of 14.000 Ajacieden, 6.000 in het uitvak en nog 8.000 in thuisvakken is echt niet overdreven, ik denk dat Lionel dit kan bevestigen) en een fantastische avond in de recente Ajax geschiedenis, uiteraard! :ajax.gif: :ajax.gif:
Dit is kneiterhard overdreven en sterker nog, gewoonweg gelul. 3.900 stonden in het uitvak. En overigens was zeer zeker niet 1 op de 8 aanwezigen in de thuisvakken een Ajacied. Als Lionel dat wel denkt had ie wat anders op dan chocomel.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Cruijff » za apr 25, 2020 11:11 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
za apr 25, 2020 11:04 pm
En overigens was zeer zeker niet 1 op de 8 aanwezigen in de thuisvakken een Ajacied. Als Lionel dat wel denkt had ie wat anders op dan chocomel.

Lionel moet inderdaad eens proberen van de stimulerende middelen af te blijven. :neutral.gif: :neutral.gif:

Maar idd, 3.900 + nog een getal met 3 nullen kan geen 14.000 zijn.

In totaal een dikke 8.000 of 9.000 Ajacieden in Bernabeu lijkt me echter meer dan realistisch.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » ma apr 27, 2020 8:48 pm

Cruijff schreef:
za apr 25, 2020 10:30 pm
:smile-ajax.gif: :smile-ajax.gif:

Historicus schreef:
za apr 25, 2020 9:00 pm
Van Gaal vertelt dat hij een stuk of 10 (?) broers en zussen had. En dat hij als jongste dagelijks de aardappelen moesten schillen. "Dat zijn heel veel aardappels." Kregen ze ook nog allemaal verkering, die mee-aten. :drecul.gif:
Heb je Harry Vermeegen, die in de Watergraafsmeer een paar straten bij Louis van Gaal vandaan woonde, weleens over Van Gaal gehoord?
De Harry Vermeegen van Pisa en De Regenjas? Nee, ben benieuwd? Heb Van Gaals jeugdvriend Maarten Spanjer wel eens wat horen vertellen.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » do mei 14, 2020 8:49 pm

Heeft iemand gisteravond gekeken naar de uitzending met Frank en Ronald de Boer die 50 jaar zijn geworden? RTL 4, dacht ik zo.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door elliquido » zo okt 04, 2020 5:34 pm

Ten hag bij rondo vanavond.
Denk aan jullie bloeddruk AT
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo okt 04, 2020 5:35 pm

Dan ga ik uitdrukkelijk niet kijken.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door 999 » zo okt 04, 2020 5:36 pm

Hopelijk legt Jack. G. hem het vuur aan zijn schenen ..

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » zo jan 03, 2021 6:34 pm

Andere TIjden Sport heeft gisteren deel 1 van hun docu over de Wereldbekerwinst in 1995 uitgezonden: https://www.npostart.nl/andere-tijden-s ... ON_1323856

Vanavond is deel 2, overigens.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Marillion » zo jan 03, 2021 6:44 pm

Ja, was erg leuk. Wel veel te kort. Gelukkig komt er nog een deel twee maar hier kun je toch gewoon een Netflix serie van maken of zo?

Wat hebben we toen een bijzondere tijd mee mogen maken. De absolute top duurde helaas niet heel lang maar Ajax was op dat moment echt voor even het allerbeste elftal van de wereld. Iets waar onze trainer bij de huldiging voor de Wereldbeker nog zo subtiel naar wist te verwijzen. :smallgrin.gif:

Die Wereldbeker blijft toch een gek fenomeen. Een wedstrijd in Azië op een gek tijdstip tegen een ploeg die je eigenlijk nauwelijks kent.
Nil volentibus arduum

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Gaizka1985 » zo jan 03, 2021 7:10 pm

Was mooi inderdaad, zaten ook nog wat beelden bij die ik niet kende, uit de eerste jaren van van Gaal (die Europacup wedstrijd tegen die Duitse ploeg). En mooi dat ze op het strand trainden, ik ben nog een keer naar een training geweest rond een CL wedstrijd. Toen trainden ze bij Egmondia in Egmond aan Zee, daarna handtekeningen vragen. Ik was een jaar of 10, prachtig!

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » zo jan 03, 2021 7:48 pm

Vond het wel een lange aanloop naar het eigenlijke onderwerp. Leukste is nog dat Davids zijn medewerking verleend heeft, denk ik.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Marillion » zo jan 03, 2021 8:58 pm

Ja, hij speelde geweldig toen in Madrid. Later heeft hij ook uit bij Borussia Dortmund zo'n goede wedstrijd vanaf 4 gespeeld.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Marillion » zo jan 03, 2021 10:54 pm

Dat interview met Feyenoord supporters voorafgaand aan de wereldbeker was het hoogtepunt van de uitzending. :666.gif:
Nil volentibus arduum

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » zo jan 03, 2021 11:02 pm

Marillion schreef:
zo jan 03, 2021 10:54 pm
Dat interview met Feyenoord supporters voorafgaand aan de wereldbeker was het hoogtepunt van de uitzending. :666.gif:
Kan me nog herinneren dat er in die dagen een verhaal gepubliceerd werd dat Jaap van Praag in 1970 aan het Ajax-publiek gevraagd had te applaudiseren voor Feijenoord dat net de EC I gewonnen had, terwijl anno 1995 de doorsnee Feyenoordsupporter Ajax het succes niet gunde.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » zo jan 03, 2021 11:07 pm

Van Gaal heeft wel vaak een wat onjuiste kijk op het gebeuren. Hij beweert dat hij de eerste coach was die donkere jongens opstelde.

Natuurlijk heeft hij donkere jongens gebracht als Davids, Seedorf, Musampa en Wooter, Kanu & Finidi, Bogarde, Mensha, Melchiot, Veldman en Babangida. Ook haalde hij Dean Gorre nog van FC Groningen. En dan kunnen we ook nog wel andere allochtonen noemen als Oulida en Tuhuteru...

Maar al lang voor Van Gaal hoofdtrainer van Ajax werd, waren er al donkere spelers : Menzo, Winter en Roy stonden al jaren in de basis toen Van Gaal in 1991 begon...

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Trab » ma jan 04, 2021 12:01 am

Wel leuk om terug te zien. Ook toen probeerde Ajax de ploeg bijelkaar te houden. Alleen sneed het zichzelf in de vingers door de jongere spelers - en die waren toevallig bijna allemaal donker - een B contract aan te bieden. En daar kwam het Bosman arrest nog overheen waardoor er een paar gratis de deur uitliepen.
Toch was het wel een topcoach Louis he? Die straalde wel wat uit. Als je dat gehakketak van Ten Hag af en toe in de media hoort.. Hij mist dan toch wel de autoriteit van een echte topcoach.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Marillion » ma jan 04, 2021 10:08 am

Absoluut. Van Gaal had natuurlijk ook gewoon een enorme invloed op dat elftal. Natuurlijk red je het niet zonder hele goede spelers maar hij heeft dat team wel echt gevormd.

Dat verhaal rondom het contractmodel is zonde maar ik denk dat de spelers sowieso wel waren vertrokken door het Bosman arrest.

Zonde dat de vertraging van de terugvlucht zoveel aandacht kreeg. Dat is toch helemaal niet interessant? Ik weet nog heel veel uit die periode maar dat is me niet eens bij gebleven. Ik weet niet hoeveel geschikt beeldmateriaal er is maar Ajax zou hier echt een geweldige serie van kunnen laten maken. Heerlijk om weer even terug in die tijd te zijn.

Een van de mooiste competitiewedstrijden was Feyenoord uit. Stonden we binnen een kwartier met 2-0 achter. Die hele Kuip natuurlijk op z'n kop. En bij rust stond het alweer 2-3 en het werd uiteindelijk 2-4. :666.gif:

En een paar dagen voor de CL finale tegen Milan moesten we daar ook heen. Van Gaal stelde een aantal wisselspelers op en Feyenoord dacht dat er wat te halen viel. Helaas....0-5. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Trab » ma jan 04, 2021 11:29 am

Marillion schreef:Absoluut. Van Gaal had natuurlijk ook gewoon een enorme invloed op dat elftal. Natuurlijk red je het niet zonder hele goede spelers maar hij heeft dat team wel echt gevormd.

Dat verhaal rondom het contractmodel is zonde maar ik denk dat de spelers sowieso wel waren vertrokken door het Bosman arrest.

Zonde dat de vertraging van de terugvlucht zoveel aandacht kreeg. Dat is toch helemaal niet interessant? Ik weet nog heel veel uit die periode maar dat is me niet eens bij gebleven. Ik weet niet hoeveel geschikt beeldmateriaal er is maar Ajax zou hier echt een geweldige serie van kunnen laten maken. Heerlijk om weer even terug in die tijd te zijn.

Een van de mooiste competitiewedstrijden was Feyenoord uit. Stonden we binnen een kwartier met 2-0 achter. Die hele Kuip natuurlijk op z'n kop. En bij rust stond het alweer 2-3 en het werd uiteindelijk 2-4. :666.gif:

En een paar dagen voor de CL finale tegen Milan moesten we daar ook heen. Van Gaal stelde een aantal wisselspelers op en Feyenoord dacht dat er wat te halen viel. Helaas....0-5. :smile-ajax.gif:
Ja die wedstrijden tegen Feyenoord staan ook nog op mijn netvlies :) wat ik wel opvallend vind: we klagen nu veel over onze nummers 12 tm 16 die niet van Ajax nivo zijn (Klaiber,Labyad etc), maar destijds waren types als Reuser, Scholten, Musampa, Wooter onze stand-ins. Dat was niet veel beter maar die draaiden toch moeiteloos mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalko

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Marillion » ma jan 04, 2021 11:33 am

De rest van het elftal was wel van hoge kwaliteit. En Van Gaal had natuurlijk gewerkt aan een systeem waarbij iedereen precies wist wat 'ie moest doen op een specifieke positie. Dat maakt dat mindere voetballers makkelijker kunnen meespelen.

Die 0-5 was in mijn herinnering vooral de wedstrijd van Kanu. Die speelde in de spits tegenover Van Gobbel. Dat was geen gelijke strijd. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jan 04, 2021 1:22 pm

Eeuwig zonde dat toen niet is geanticipeerd op het Bosmanarrest en spelers gratis de poort uitliepen. Als ze allemaal tijdig een contractverlenging hadden getekend was of het elftal langer bij elkaar gebleven of had Ajax hoge transfersommen kunnen opstrijken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Marillion » ma jan 04, 2021 2:00 pm

Nog een keer de CL winnen was met die groep echt mogelijk geweest. Als ze er echt met elkaar voor hadden willen gaan. Eigenlijk was alleen Blind echt aan zijn laatste seizoenen bezig. Zo zonde dat dit ook toen al niet meer mogelijk was.

En die finale van 1996 was natuurlijk ook zonde. Zo goed spelen tegen Madrid en Dortmund maar meer dan mooie herinneringen zijn dat niet geworden. Als Ajax die finale op volle kracht had kunnen spelen had ik het nog wel eens willen zien. Nu waren we eigenlijk op voorhand al kansloos en was het een klein wonder dat we uberhaupt tot strafschoppen kwamen.
Nil volentibus arduum

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Ajacieden Op Televisie Topic

Bericht door Historicus » do jan 07, 2021 10:59 pm

Ronald de Boer dadelijk bij Jinek op RTL 4 om te praten over zijn deelname aan het programma Verborgen Verleden. Het blijkt dat zijn ouders aan elkaar verwant zijn!

Plaats reactie