PSV

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Andriy Demchenko
Berichten: 5010
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: PSV

Bericht door Andriy Demchenko » do okt 08, 2020 10:13 am

Bij Psv gaat men uit van grote verkopen deze winter volgende zomer om de begroting op te poetsen. Voornaamste cashcows Madueke, Dumfries, Gakpo, Ihataren en Malen. Ik vind het riskant...

Ihataren moet nog altijd verlengen en met onze vriend Gotze erbij kan speeltijd verder afnemen.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58962
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV

Bericht door 999 » do okt 08, 2020 10:18 am

PREMIUM
Het beste van De Telegraaf
Technisch manager John de Jong vertelt over ’wild idee’ dat waarheid werd

Reconstructie: hoe haalde PSV Mario Götze naar Eindhoven?
Door ROBIN JONGMANS

Updated Vandaag, 01:20
Gisteren, 20:18 in VOETBAL



EINDHOVEN - Hoe kreeg PSV Mario Götze (28) in hemelsnaam naar Eindhoven? Het is de meest prangende vraag onder voetballiefhebbers in Nederland. Technisch manager John de Jong vertelt het verhaal achter dé stunt van de afgelopen transferperiode in de Eredivisie. „Dinsdagochtend belde Mario me op, hij wilde naar PSV komen”, aldus De Jong.

Mario Götze vervulde in de WK-finale van 2014 een belangrijke rol voor de uiteindelijke wereldkampioen Duitsland.
Mario Götze vervulde in de WK-finale van 2014 een belangrijke rol voor de uiteindelijke wereldkampioen Duitsland.Ⓒ RENÉ BOUWMAN
Erop gehoopt, dat had de technisch eindverantwoordelijke van de Eindhovenaren ergens wel. Al langere tijd. Erop gerekend? Nooit. Dat gevoel groeide pas vanaf het moment na dat bewuste telefoontje. Götze is een speler die de laatste jaren een vijfvoud of meer van een maximaal PSV-salaris opstreek. In Duitsland is hij een ster van celebrity-niveau. Door de ontelbare malen dat hij Duitse voetbalfans in vervoering bracht, met als climax zijn winnende goal in WK-finale van 2014 tegen Argentinië, plus de populariteit van zijn vriendin Ann-Kathrin. Götze was een speler van het onbereikbare soort. Was.

Credits voor Roger Schmidt
De Jong schuift alle credits in de richting van de in maart door hem aangestelde trainer Roger Schmidt. „Ik ben sindsdien natuurlijk vaak met hem in gesprek geweest en dan komen ook wel eens de wildste ideeën naar boven”, vertelt De Jong. „Eén daarvan was Götze, dat was al in april. Er is altijd contact tussen de trainer en Götze geweest. Er was heel veel belangstelling voor hem, het enige dat ik kon doen, was in ieder geval de mogelijkheid van zijn komst openhouden. Dinsdagochtend is Mario in de auto gestapt, nog bij Roger thuis geweest in Duitsland en vervolgens is hij doorgereden richting Eindhoven. De trainer heeft uitgelegd wat hij hier kan verwachten. Ik moest in deze deal vooral de financiële kaders bewaken. Dit moest binnen onze mogelijkheden blijven. De beslissing was uiteindelijk echt puur aan Mario zelf. Hij heeft er ja op gezegd.”


Algemeen directeur Toon Gerbrands liet zich kort na de komst van Schmidt al eens ontvallen, dat hij signalen opving dat voorheen onbereikbare spelers dankzij de coach open stonden voor PSV. Zijn status in Duitsland lijkt inderdaad groter dan gedacht. Dat liet Götze zich ook op de clubkanalen van PSV ontvallen. „Ik heb veel met Roger gesproken”, aldus Götze. „Ik ken hem uit zijn tijd in de Bundesliga, hij is een geweldige coach. Sinds hij terug is uit China hebben we eens gebeld, wat berichten over en weer gestuurd. Met Roger, het team, de competitie, die past bij mijn manier van spelen, denk ik dat ik op de juiste plek ben hier.”

Tijdsdruk rond transfer
De contacten van Schmidt met de Duitse wereldkampioen, hebben uiteindelijk het onverwachte opgeleverd. Zeker als je bedenkt dat hij naar een club als Hertha BSC kon trekken, waar een steenrijke investeerder achter zit. „Met name door Roger is Mario enthousiast geworden van de ideeën van PSV in de afgelopen weken, maar niemand anders dan hijzelf heeft de beslissing genomen”, zegt De Jong. „Dat kon ook niet anders, want financieel konden wij de competitie niet aan met andere gegadigden. Dat het uiteindelijk dan zo loopt, is achteraf best bizar. Vanaf de ochtend dat hij belde, was er natuurlijk ook de tijdsdruk. Dat is normaal niet zo bij een transfervrije speler, maar in dit geval moest alles voor twaalf uur beklonken zijn. Anders zou hij niet voor ons in de Europa League kunnen uitkomen. We zijn blij dat dit gelukt is.”

Mario Götze droeg afgelopen seizoen nog het shirt van Borussia Dortmund.
Mario Götze droeg afgelopen seizoen nog het shirt van Borussia Dortmund.Ⓒ ANP/HH
Maar hoe snel kan Götze in actie komen? De aanvallende middenvelder zag er in ieder geval afgetraind uit op de foto’s die PSV deelde van zijn medische keuring. „Hij heeft veel getraind, dat kwam ook goed naar voren bij de fysieke tests”, zegt De Jong. „Maar hij heeft na zijn vertrek bij Borussia Dortmund ook een aantal maanden geen groepstraining gehad. Daar gaat hij donderdag mee beginnen. Hij zal niet binnen twee weken negentig minuten kunnen spelen natuurlijk, dat zal stapsgewijs gaan.”

Met Marco van Ginkel, Adrian Fein en Götze voltooide De Jong op de laatste dag van de transfermarkt een hattrick. „Het was een spannende laatste 24 uur, omdat niets ook zomaar zeker is”, zegt De Jong. „Als je daarop terugkijkt, dan verloopt zoiets op bijzondere wijze. Of we tevreden zijn? In deze gekke tijd, denk ik dat we dat mogen zijn.”
De T.

wimpey
Berichten: 51858
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PSV

Bericht door wimpey » do okt 08, 2020 12:06 pm

Jinne schreef:
do okt 08, 2020 9:41 am
Waar is Bruma bij de aankopen? Is die volgens de boeken nog van het seizoen ervoor?
27 juni 2019. Dure klant om te verhuren trouwens, qua salaris en afschrijving.

Lionel
Berichten: 47326
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PSV

Bericht door Lionel » do okt 08, 2020 12:12 pm

Is Dora soms de accountant van PSV?
IK GELOOF!!!!!!

Andriy Demchenko
Berichten: 5010
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: PSV

Bericht door Andriy Demchenko » do okt 08, 2020 5:37 pm

Vi.nl
https://www.vi.nl/nieuws/psv-verklaart- ... investeren
Over het boekjaar 2019/20 maakte PSV een winst van 1,6 miljoen euro. De grootste pijn van de coronacrisis verwacht de club uit Eindhoven in dit seizoen. PSV houdt rekening met een operationeel tekort van tussen de twintig en 25 miljoen euro. Niettemin investeerden de Brabanders fors in de selectie.

Toon Gerbrands was één van de eersten die tijdens de coronacrisis twintig procent salaris inleverde. Ook van de spelers werd een loonoffer gevraagd volgens het akkoord van de werkgevers en werknemersorganisatie. PSV investeerde echter de afgelopen transferwindow toch tientallen miljoenen in de selectie. 'Dat is heel goed uit te leggen', verklaarde Gerbrands vandaag tijdens de presentatie van de jaarcijfers in het Philips Stadion. 'Als je wind tegen hebt, moet je juist investeren. Doen we dat niet, dan wordt het minder en minder en doen we uiteindelijk onze sportieve doelstellingen geweld aan. Dat willen we bij PSV niet. De spelers zijn overigens de eersten die dit begrijpen. We hebben ze in een eerder stadium ook een presentatie van de cijfers gegeven. Zij zijn ook de eersten die vragen waar nieuwe kwalitatief goede spelers blijven. Omdat ze de wetten van topsport kennen. Als het goed gaat met PSV dan gaat het goed met hen en kunnen ze wellicht een mooie en lucratieve transfer maken. Gaat het sportief slecht met de club dan raakt dit hen uiteindelijk ook.'


In het verleden hanteerde PSV een salarisplafond van één miljoen euro. Met bijvoorbeeld premies, bonussen en of tekengelden kwamen sommige spelers daar al overheen. De salarissen kwamen afgelopen boekjaar uit op 51,4 miljoen euro, terwijl de totale kosten 82 miljoen euro waren. Maar van de grens van één miljoen is met de komst van Philipp Max, Eran Zahavi, Ibrahim Sangaré en Mario Götze duidelijk afscheid genomen. Duitse media melden eerder dat de Duitser drie miljoen euro aan salaris ontvangt in Eindhoven. Toch doet PSV het salarishuis volgens Gerbrands geen geweld aan. 'Kijk maar naar de afgelopen jaren, dan wisselt het twee à drie miljoen euro. Dat heeft dan vooral te maken met premies die we moeten betalen. De transfer van Götze is een goed voorbeeld. Eerlijk gezegd had ik het idee dat we hem niet konden betalen. Bruma is weggegaan, dus kwam er ruimte in het salarisbudget en dat konden we besteden aan Götze. We hebben min of meer tegen hem gezegd, dit is het, meer kan echt niet. Gelukkig voor ons heeft hij het gedaan. Het salaris van Bruma en Götze kunnen we ongeveer tegen elkaar wegstrepen.'

Waarde creëren
Ook financieel manager Jaap van Baar maakt zich geen zorgen over de ontwikkelingen in de salarishuishouding met de komst van enkele dure spelers. 'We hebben veelvuldig bij elkaar gezeten en uitvoerig bekeken wat wel en niet haalbaar was', zegt Van Baar. 'Ons doel is sportief succes halen en met deze spelers neemt de kans daarop volgens de technische leiding toe. Het zijn stuk voor stuk weloverwogen en verantwoorde beslissingen geweest. We willen blijvend waarde op het veld creëren en dat doen we door de opleiding en door bepaalde spelers te halen.'

PSV neemt gezien alle investeringen dus duidelijk een voorschot op toekomstig succes. In de vorm van een eventuele landstitel en spelen in de Champions League (dat levert minimaal veertig miljoen euro op), maar dus ook op transfervlak. Dat PSV weer genoeg waarde op het veld heeft, is na de missers in de afgelopen transferzomer helder. Donyell Malen, Denzel Dumfries, Ibrahim Sangaré, Cody Gakpo, Mo Ihattaren, Noni Madueke, Jordan Teze, maar ook de al 27-jarige Philipp Max moeten PSV in de komende seizoenen tientallen miljoenen opleveren.

Het is hét businessmodel van PSV en volgens de beleidsbepalers nauwelijks een heel groot risico gezien de transfers van de club in de afgelopen jaren. PSV presenteerde door de verkoop van spelers voor het negende jaar op rij dus zwarte cijfers en de club gaat ervan uit dat dit ondanks de impact van corona en met opnieuw de nodige transfers ook een tiende keer lukt.
Kortom, we zetten alles op transfers. Beetje hetzelfde beleid als bij Ajax met als verschil dat Ajax in mijn ogen Ajax het salarishuis helemaal heeft opgeblazen. Anderzijds heeft Ajax ook meer buffers met een eigen vermogen van 200 miljoen t.o.v. van 40 bij PSV.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Lionel
Berichten: 47326
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PSV

Bericht door Lionel » do okt 08, 2020 5:42 pm

Totaal niet te vergelijken met Ajax natuurlijk. Ajax heeft jaren een buffer opgebouwd, speelde CL en is toen gaan investeren.

PSV kan over twee jaar opgeheven worden als ze niks presteren.

Want wie neemt Gotze over als hij er niks van bakt? Hoeveel denken ze dat Mo nog oplevert na een jaar bankzitten?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: PSV

Bericht door Ajaciedjuh » do okt 08, 2020 6:00 pm

Lionel schreef:
do okt 08, 2020 5:42 pm
Totaal niet te vergelijken met Ajax natuurlijk. Ajax heeft jaren een buffer opgebouwd, speelde CL en is toen gaan investeren.

PSV kan over twee jaar opgeheven worden als ze niks presteren.

Want wie neemt Gotze over als hij er niks van bakt? Hoeveel denken ze dat Mo nog oplevert na een jaar bankzitten?
En helemaal niks, als hij niet bijtekent ..... en dat zal hij nu niet doen, met zoveel onzekerheid voor hem.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40942
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » do okt 08, 2020 6:16 pm

Doel je op Ihattaren? Die heeft volgens mij een contract tot de zomer van 2022.

Het kan natuurlijk zijn dat hij zich toch terug in het elftal speelt. Hij is nog altijd één van hun allerbeste spelers. Maar als het zo doorgaat als de laatste weken dan zal hij in de winterstop wel een transfer maken. Die jongen moet natuurlijk ook gewoon iedere week spelen.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: PSV

Bericht door Iniesta » do okt 08, 2020 6:36 pm

Ajaciedjuh schreef:
Lionel schreef:
do okt 08, 2020 5:42 pm
Totaal niet te vergelijken met Ajax natuurlijk. Ajax heeft jaren een buffer opgebouwd, speelde CL en is toen gaan investeren.

PSV kan over twee jaar opgeheven worden als ze niks presteren.

Want wie neemt Gotze over als hij er niks van bakt? Hoeveel denken ze dat Mo nog oplevert na een jaar bankzitten?
En helemaal niks, als hij niet bijtekent ..... en dat zal hij nu niet doen, met zoveel onzekerheid voor hem.
Voor 3 miljoen is er echt wel een club die hem over een jaar wil overnemen, heb je de salariskosteb weer terugverdient.
Als ze Gotze voor 6 miljoen kopen en dan 2 jaar een ton salaris geven, hadden we het ook niet over onverantwoord risico

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40942
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » do okt 08, 2020 6:39 pm

Het grootste risico is misschien wel dat ze de kans lopen dat Ihattaren straks de deur uitloopt voor een fractie van wat er mogelijk was geweest.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47326
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PSV

Bericht door Lionel » do okt 08, 2020 8:26 pm

Iniesta schreef:
do okt 08, 2020 6:36 pm
Ajaciedjuh schreef:
Lionel schreef:
do okt 08, 2020 5:42 pm
Totaal niet te vergelijken met Ajax natuurlijk. Ajax heeft jaren een buffer opgebouwd, speelde CL en is toen gaan investeren.

PSV kan over twee jaar opgeheven worden als ze niks presteren.

Want wie neemt Gotze over als hij er niks van bakt? Hoeveel denken ze dat Mo nog oplevert na een jaar bankzitten?
En helemaal niks, als hij niet bijtekent ..... en dat zal hij nu niet doen, met zoveel onzekerheid voor hem.
Voor 3 miljoen is er echt wel een club die hem over een jaar wil overnemen, heb je de salariskosteb weer terugverdient.
Als ze Gotze voor 6 miljoen kopen en dan 2 jaar een ton salaris geven, hadden we het ook niet over onverantwoord risico
Waarom is er geen club die hem nu gratis neemt dan?

Heel bizar dit sprookje van Philips. Die Philips Hue lampen is ze naar de kop gestegen.

Dora en Diego hebben de boekhouding daar gedaan. Als je 1,2 miljoen winst maakt dankzij dikke transfers, Corona is voorlopig niet weg en de maatregelen worden alleen maar strenger en Toon Gerbrands durft te beweren dat je moet investeren als het slecht gaat heb je echt een MRI nodig.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: PSV

Bericht door Jöhnk » do okt 08, 2020 10:10 pm

Iniesta schreef:
do okt 08, 2020 6:36 pm
Voor 3 miljoen is er echt wel een club die hem over een jaar wil overnemen, heb je de salariskosteb weer terugverdient.
Als ze Gotze voor 6 miljoen kopen en dan 2 jaar een ton salaris geven, hadden we het ook niet over onverantwoord risico
Je vergeet dat Götze zijn PSV salaris niet gaat willen opgeven. Welke club betaalt hem nog miljoenen per jaar als zelfs PSV van hem af wil?

Lionel
Berichten: 47326
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PSV

Bericht door Lionel » vr okt 09, 2020 7:01 am

Nou moeten we niet alles geloven wat Valentijntje schrijft maar met dit stuk komt hij aardig in de buurt van de waarheid: https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=378308

Het verschil tussen PSV van nu en het Ajax van 2018 om het maar even zo te noemen:
- Een trainer die er al een half jaar werkte
- Een selectie waarvan de directie op dat moment al wist dat het goud geld zou opleveren. MdL en Frenkie konden in de zomer al weg voor miljoenen. Nico was een schot in de roos een half jaar eerder.
- De spelers die gehaald werden waren 'zekerheidjes'. Blind, ex-Ajax. Topfit. Tadic terug naar Nederland, winnaarsmentaliteit en een goed WK gespeeld.
- Gotze en Van Ginkel hebben allebei nog WEKEN nodig om fit te worden. Wie gaat er nu spelen? Mo? Die zal toch minder zin hebben om zich nu de longen uit het lijf te lopen aangezien hij weet dat Gotze sowieso gaat spelen. No way dat Schmidt Gotze niet op gaat stellen.
- PSV maakt komend jaar sowieso verlies vanwege Corona. Dit is gewoon gokken wat ze doen.
- En het mooiste is dat ze 0 vet op de botten hebben. Als Ajax de komende jaren geen spelers zou verkopen en drie keer de CL niet zou halen hebben ze denk ik wel een probleem. PSV moet komend jaar CL halen anders is er al een probleem.

Fantastisch dit :biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Andriy Demchenko
Berichten: 5010
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: PSV

Bericht door Andriy Demchenko » vr okt 09, 2020 7:05 am

En het mooiste is dat ze 0 vet op de botten hebben. Als Ajax de komende jaren geen spelers zou verkopen en drie keer de CL niet zou halen hebben ze denk ik wel een probleem. PSV moet komend jaar CL halen anders is er al een probleem.
Ajax komt sneller in de problemen hoor en PSV heeft iets meer vet op de botten dan jij schetst.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Lionel
Berichten: 47326
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PSV

Bericht door Lionel » vr okt 09, 2020 7:17 am

We zullen het zien.. Ik denk dat PSV een enorm risico neemt.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: PSV

Bericht door elliquido » vr okt 09, 2020 8:22 am

Andriy Demchenko schreef:
vr okt 09, 2020 7:05 am
En het mooiste is dat ze 0 vet op de botten hebben. Als Ajax de komende jaren geen spelers zou verkopen en drie keer de CL niet zou halen hebben ze denk ik wel een probleem. PSV moet komend jaar CL halen anders is er al een probleem.
Ajax komt sneller in de problemen hoor en PSV heeft iets meer vet op de botten dan jij schetst.
ik voorspel in maart 2021 huilverhalen van durfkapitalist Toon G. over de corona crisis en dat de overheid deze belangrijke bedrijfstak in Eindhoven moet steunen.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel
Berichten: 47326
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PSV

Bericht door Lionel » vr okt 09, 2020 8:55 am

elliquido schreef:
vr okt 09, 2020 8:22 am
Andriy Demchenko schreef:
vr okt 09, 2020 7:05 am
En het mooiste is dat ze 0 vet op de botten hebben. Als Ajax de komende jaren geen spelers zou verkopen en drie keer de CL niet zou halen hebben ze denk ik wel een probleem. PSV moet komend jaar CL halen anders is er al een probleem.
Ajax komt sneller in de problemen hoor en PSV heeft iets meer vet op de botten dan jij schetst.
ik voorspel in maart 2021 huilverhalen van durfkapitalist Toon G. over de corona crisis en dat de overheid deze belangrijke bedrijfstak in Eindhoven moet steunen.
Precies. Bizar dat dit gesteund wordt door meerdere mensen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40942
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » vr okt 09, 2020 9:59 am

Hoe zit dat eigenlijk met overheidssteun naar de clubs toe? Zowel Ajax als PSV hebben die toch ontvangen?

Eigenlijk vind ik dat je het niet kunt maken om aan de ene kant steun te ontvangen en aan de andere kant miljoenen uit te geven aan nieuwe spelers. Ik weet dat je in de bedrijfstak voetbal nu eenmaal een selectie nodig hebt en dat dit geld kost. Maar in plaats van stevig te betalen voor Sangaré kan PSV ook Rosario of Hendrikx opstellen. En in plaats van een zak geld voor Klaiber kan Ajax ook kiezen voor Timber. Om maar twee voorbeelden te geven.

Dat PSV gokt lijkt me wel duidelijk. Als ze geen kampioen worden lopen ze dus forse inkomsten mis. En er is sowieso al het gat dat ontstaat door voetbal in Corona tijden. Dan hebben ze misschien nog een achterdeurtje door eventueel via een 2e plek en de voorronde alsnog de CL in te komen. Maar anders zal er toch een flink tekort ontstaan. Uiteraard kunnen we over Ajax precies hetzelfde zeggen gezien onze begroting.

Minimaal één van de twee zit na dit seizoen toch met een serieus financieel probleem. Waarbij aangetekend dat Ajax waarschijnlijk wat meer kan hebben. Maar bij ons loopt het geld ook harder de deur uit via de salarissen van de hele groep.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58962
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV

Bericht door 999 » vr okt 09, 2020 10:29 am

Fein als Kroos en Frenkie? ’Hoop dat ze gelijk hebben’
Adrian Fein is PSV net als Mario Götze en Marco van Ginkel op de valreep komen versterken.

FOTO ANP

EINDHOVEN Zijn presentatie gold een beetje als het voorprogramma bij een concert van Justin Bieber. In dit geval de Duitse superster Mario Götze. Zijn voormalig collega’s Joshua Zirkzee (Bayern München) en Rick van Drongelen (tijdens zijn verhuur aan Hamburger SV) hadden Adrian Fein (21) tegenover De Telegraaf in ieder geval al aardig geïntroduceerd. De eerste vergeleek hem met Toni Kroos, de tweede met Frenkie de Jong…

„Dat jullie dus veel verwachten van mij? Dat is mooi om te horen”, lachte Bayern-talent Fein, die door PSV wordt gehuurd met een optie tot koop. „Ik hoop dat ze gelijk hebben, ik moet dat laten zien. Maar eerst moet ik integreren in het team en het beste van mezelf laten zien. Rick (van Drongelen, red.) en ik waren goede vrienden in Hamburg. Hij heeft me dat altijd verteld dat ik qua speelstijl op Frenkie lijk. Ik zei hem altijd even rustig aan te doen.”

Dus ja, op social media reageerden vele Bayern-fans teleurgesteld op zijn vertrek. „Het was ook niet makkelijk, omdat ik sinds mijn achtste ben opgegroeid met de club en de stad München”, zegt Fein. „Maar gek gezegd werd ik een beetje verliefd op het idee hier te kunnen spelen.”

De komst van Götze vormde niet de drijfveer voor zijn keuze. „Ik was net zo positief geschokt als iedereen”, aldus Fein. „Een grote speler met zeer veel ervaring, die dit team veel kan geven. Ik verheug me erop met hem op één veld te staan en hoop veel wedstrijden samen met hem te kunnen spelen.”
------------------------

’Nederland kan positief effect op mij hebben’
PSV-trainer Roger Schmidt en aanwinst Mario Götze hadden al enkele maanden contact met elkaar.

FOTO GETTY IMAGES

Mario Götze wil onder Roger Schmidt toplevel weer halen

EINDHOVEN Met Mario Götze (28) zat er donderdagmiddag ineens een speler van wereldfaam achter de desk in de perszaal van het Philips Stadion. Hij vertelde gretig te zijn om in de Eredivisie te spelen… Wie had dat een aantal jaren geleden gedacht. De nog altijd door zijn keuze overrompelde Duitse journalisten in ieder geval niet. „Ik ben hier om plezier te hebben. En om gas te geven”, aldus Götze.

Na die laatste woorden was de blik even strak de zaal in gericht. Het is ruim zes jaar geleden dat hij Duitsland de wereldtitel schonk, maar Götze telt nog altijd slechts 28 lentes. En is nog lang niet klaar, wilde hij ermee zeggen. Zolang het niet om de Elfstedentocht gaat, krijg je stempels zonder moeite. De Götze met het bolle koppie, vanwege de stofwisselingsziekte die begin 2017 aan het licht kwam, beklijft bij voetbalfans wereldwijd. Maar dat is allang verleden tijd. In Eindhoven stapte hij binnen met een minimaal vetpercentage, uit de medische keuring bleek dat zijn fysieke basis uitstekend is. Al heeft Götze nog wat weken nodig, omdat hij gisteren zijn eerste groepstraining sinds maanden afwerkte na zijn vertrek bij Borussia Dortmund. „Maar aan mijn ambities is niets veranderd”, zegt Götze, die Die Mannschaft en het winnen van de Champions League nog niet definitief uit zijn hoofd heeft gezet.

Der erste Schritt (de eerste stap) moet in Eindhoven worden gezet. „Dat iedereen in Duitsland verrast is, mag zo zijn”, zegt Götze, die de grote rol erkent van trainer Roger Schmidt, waarbij hij nog even op de koffie ging voordat hij dinsdagochtend het gaspedaal voor zich liet intrappen naar Eindhoven. „Ik had al een paar maanden contact met Roger. Ik heb gekeken wat voor mij en mijn huidige situatie het meeste zin heeft. Uiteindelijk gaat het erom dat ik mijn toplevel weer bereik, qua fitheid en in mijn prestaties. Ik denk dat hij voor mij daarbij de juiste trainer is en de juiste filosofie hanteert. Dat heb ik gezien bij Bayer Leverkusen in de Bundesliga en eerder bij Red Bull Salzburg. Daar verheug ik me op.”

Götze moet één van de ’halve nummers 10’ worden achter de twee spitsen van PSV, in het systeem van Schmidt. „Dat kan ik zijn en I like it”, zegt Götze met zijn breedst mogelijke grijns. „Of dit een vlucht is? Nee, waarom zou ik vluchten uit Duitsland? Ik heb er tien jaar gespeeld. Dat deze sport het toelaat om in andere landen te spelen, is positief. De Nederlandse cultuur, competitie en speelstijl kunnen een positief effect op mij hebben en het is voor mij goed dat ik me hier vol op voetbal kan concentreren.”

Heeft zijn winnende goal in de WK-finale van 2014 misschien teveel impact op hem gehad in Duitsland? „Ik heb die vraag een aantal keer eerder gekregen, maar die goal zit voor altijd positief in mijn gedachte”, zegt Götze, die weer even lijkt weg te dromen naar het moment. „Ik kijk erop terug als iets groots dat we bereikt hebben. De verwachtingen veranderden door die goal, maar voor mij is dit altijd gewoon het spelletje gebleven waarvan ik hou. Dat maakt het eenvoudig.”

Algemeen directeur Toon Gerbrands relateerde de geluiden over een salaris van 3 miljoen euro indirect aan losse flodders uit het wilde westen. Götze krijgt het Bruma-salaris. Hij werd verhuurd aan Olympiakos. „We hebben gezegd: dit is het, wat we kunnen bieden”, aldus Gerbrands. „Gelukkig zei hij ja.”

PSV presenteerde door de topverkopen van Hirving Lozano en Steven Bergwijn een kleine plus van 1,6 miljoen euro over het seizoen 2019/20. Deze zomer investeerde PSV in nieuw kapitaal op het veld, om het verwachte verlies van ruim 20 miljoen euro over komend seizoen (vanwege de coronacrisis) met verkopen en eventuele Champions League-inkomsten te kunnen dekken.

--------------------------



Grote Gok PSV: alles of niets
Wordt het PSV van 2020 het Feyenoord van 2007 of het Ajax van 2018? PSV zeilt dit seizoen zo scherp aan de wind dat financiële rampspoed wacht als de club volgend seizoen geen Champions League speelt.

Feyenoord investeerde zich in 2007 bijna failliet. Met dure krachten als trainer Van Marwijk, Van Bronckhorst, Makaay, Hofland, De Cler en Mols deed de club tevergeefs een gooi naar de Champions League-miljoenen. Sindsdien ligt Feyenoord financieel aan de geeuwhonger.

Ajax liet in 2018 het salarisplafond los, deed miljoenentransfers met Blind, Tadic en Tagliafico en kende een geweldige CL-campagne. Sindsdien is Ajax een club in bonus, vaste deelnemer aan de CL en leverancier van topspelers aan internationale topclubs voor tientallen miljoenen euro’s.

Ajax is de trigger voor PSV 2020, maar de club is blind voor het Rotterdamse doembeeld.

Eerst sloten de Brabanders het seizoen 2019-2020 af met een plusje van 1,6 miljoen euro. Een dramatisch jaar werd gered door de uitgaande transfers van Lozano en Bergwijn (70 miljoen euro), terwijl een voorschot van 2,7 miljoen euro uit de NOW-regeling werd ontvangen. Zonder deze coronastaatssteun zou de club in het rood zijn beland. Waarbij ook nog eens aangetekend dat PSV in tegenstelling tot Ajax eveneens steun aanvroeg voor alle grootverdieners in de selectie tot een bedrag van 9538 euro per speler per maand.

Vanuit die wankele financiële situatie heeft PSV inmiddels zodanig geïnvesteerd dat het tekort op de transferbalans nu al ruim 6,5 miljoen euro bedraagt. Met enkele dure nieuwelingen is ook het salarishuis flink uitgedijd.

Allemaal in de jacht op CL-miljoenen en om aan de stevige eisen van de dure Duitse wundertrainer Roger Schmidt te voldoen. Hij nam wat Duitse vertrouwelingen mee en bedong als passant een stevige vinger in de transferpap. Op Van Ginkel na komen alle nieuwkomers uit zijn koker. John de Jong laat als technisch verantwoordelijke bij PSV zijn oren volledig naar de Duitser hangen. Hij was samen met commissaris Hans van Breukelen – hij kwam met Schmidt die hij eerder als bondscoach naar Oranje wilde halen – zo wanhopig na het ontslag van Van Bommel dat ze de wundertrainer alle sleutels van het Philips Stadion in handen hebben gegeven.

Directeur Toon Gerbrands vindt alles logisch en normaal. „Met de wind tegen moet je investeren, wil je sportieve doelstellingen geen geweld aan doen.” Deze oneliner doet het ongetwijfeld goed in Eindhoven, waar ze ineens nationaal en internationaal succes zien gloren.

Vanuit ondernemingsgeest valt die ambitie bij PSV te billijken. Tegelijkertijd speelt de leiding met de toekomst, omdat dit beleid geen enkele garantie biedt voor een plaatsje in de poulefase van de Champions League in 2021. Het is een gok met grote risico’s. Niemand kan het coronapad en de gevolgen ervan inschatten. De topversterkingen Van Ginkel en Götze hebben de laatste jaren vooral in de lappenmand gezeten. Van Ginkel revalideert nog en waar Götze staat, weet niemand. Zelfs Götze niet.

Bij PSV hopen ze op topprijzen voor Dumfries, Max, Sangaré, Teze, Gakpo, Madueke en Malen, maar voor spelers in de Europa League wordt niet de hoofdprijs betaald. Wel voor hen die in de CL spelen. Zoals De Ligt en De Jong bij Ajax voordat ze naar Juventus en Barcelona vertrokken. Daarbij betalen ze in Europa standaard meer voor een Ajacied dan voor een PSV’er. Tevens is Schmidt bezig goudhaantje Ihattaren de nek om te draaien.

Nu hangen er nog dichte flarden mist rond PSV’s zelfbenoemde rooskleurige toekomst. Wat vaststaat: wil PSV over het seizoen 2020-2021 opnieuw zwarte cijfers schrijven, dan is de club verplicht minimaal één of twee kroonjuweeltjes als Malen en Gakpo van de hand te doen.

Wie scherp aan de wind zeilt kan ook zomaar omslaan. Feyenoord 2007 of Ajax 2018? PSV speelt het gevaarlijke spel: alles of niets.
V. Driessen, De T.

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: PSV

Bericht door Gaizka1985 » vr okt 09, 2020 10:41 am

Andriy Demchenko schreef:
vr okt 09, 2020 7:05 am
En het mooiste is dat ze 0 vet op de botten hebben. Als Ajax de komende jaren geen spelers zou verkopen en drie keer de CL niet zou halen hebben ze denk ik wel een probleem. PSV moet komend jaar CL halen anders is er al een probleem.
Ajax komt sneller in de problemen hoor en PSV heeft iets meer vet op de botten dan jij schetst.
Geloof ik niet, de selectie van Ajax is ook een kapitaal waard.

Lionel
Berichten: 47326
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PSV

Bericht door Lionel » vr okt 09, 2020 10:48 am

Gaizka1985 schreef:
vr okt 09, 2020 10:41 am
Andriy Demchenko schreef:
vr okt 09, 2020 7:05 am
En het mooiste is dat ze 0 vet op de botten hebben. Als Ajax de komende jaren geen spelers zou verkopen en drie keer de CL niet zou halen hebben ze denk ik wel een probleem. PSV moet komend jaar CL halen anders is er al een probleem.
Ajax komt sneller in de problemen hoor en PSV heeft iets meer vet op de botten dan jij schetst.
Geloof ik niet, de selectie van Ajax is ook een kapitaal waard.
Bewezen spelers ook.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18549
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV

Bericht door Yopii » vr okt 09, 2020 12:20 pm

Gakpo? Hmm. :confused.gif:

Als ze het slecht doen in de competitie, moeten ze in de winter al verkopen, net als vorig jaar.

wimpey
Berichten: 51858
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PSV

Bericht door wimpey » vr okt 09, 2020 12:29 pm

Waarbij ook nog eens aangetekend dat PSV in tegenstelling tot Ajax eveneens steun aanvroeg voor alle grootverdieners in de selectie tot een bedrag van 9538 euro per speler per maand.
Driessen neemt het niet zo nauw met feiten. Maar wanneer dit waar is, dan vind ik dat mbesv dat geld aan de overheid moet retourneren. Dit los je intern maar op. Of via het consortium.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33494
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: PSV

Bericht door zeux » vr okt 09, 2020 12:35 pm

Die Fein lijkt welk een ok aankoop. Kent iemand hem?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mr. Ajax
Berichten: 14514
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: PSV

Bericht door Mr. Ajax » vr okt 09, 2020 1:26 pm

Zahavi gisteren trouwens met een historische flater. Israel is nog nooit zo dichtbij een EK geweest als gisteren, maar na verlenging miste Zahavi (als enige) zijn strafschop waarna Schotland met 5-4 de reeks won en Israel uitschakelde. Denk dat dit wel effe nadreunt bij hem. Ben benieuwd hoe hij het oppakt straks.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie