Feyenoord

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Feyenoord

Bericht door zeux » wo dec 30, 2020 10:27 pm

Da’s een half dorp in Velp. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord

Bericht door 999 » do dec 31, 2020 2:28 pm

Meer kans op succes in beker
Tussenbalans Feyenoord is nog redelijk, maar januari wordt maand van de waarheid
door Marcel van der Kraan

Geen vuurwerk op oudejaarsdag dit jaar, maar dat hoeft ook niet wat Dick Advocaat betreft. De trainer van Feyenoord neemt in mei liever afscheid met een knaller. Als hij de Rotterdammers met een plek in de top-3 en Europees voetbal achterlaat, krijgt zijn loopbaan als clubcoach een fraai einde.

ROTTERDAM Alles wat Dick Advocaat meer bewerkstelligt tijdens de laatste zes maanden van zijn carrière – een tweede plek of het veroveren van de KNVB-beker – mag als slagroom op zijn eigen taart worden beschouwd. Een landstitel? Dat valt in de categorie dagdromen en zou werkelijk een Chinese vuurwerkshow op de Erasmusbrug betekenen.

Met vijf punten achterstand op Ajax en een loodzware januarimaand voor de deur durft niet één supporter van Feyenoord in deze fase aan een landstitel te denken, ook al bleef Feyenoord meer dan een jaar ongeslagen onder de 73-jarige Hagenaar.

WINTERMARKT

De luiken van de transferwindow zijn nog niet eens geopend of Feyenoord heeft zijn eerste versterking al binnen de muren van De Kuip. In Rotterdam-Zuid stond dinsdagavond alles klaar voor de ontvangst van de Argentijnse spits Lucas Pratto. Dat een 32-jarige Zuid-Amerikaan een half jaartje op huurbasis naar Rotterdam komt, geeft aan welke ambities de club heeft voor het resterende deel van het seizoen. Na de feestdagen moet nog zestig procent van de competitie worden afgewerkt, want er zijn pas 14 van de 34 wedstrijden gespeeld. Daarbovenop komt het bekertoernooi nog, waarin Feyenoord tot op heden is vrijgeloot.

Veel meer zal er in de winterse transfermarkt voor Advocaat en zijn technisch directeur Frank Arnesen niet mogelijk zijn. De club heeft geen geld en bovendien een volle selectie. Er gaan hooguit nog een of twee spelers vertrekken.

TRAINER

Het werk van Dick Advocaat lijkt vooral te worden beoordeeld op het jaar waarin hij ongeslagen bleef. Dat hij sinds zijn komst eind 2019 een degelijke organisatie heeft neergezet in zijn elftal wordt door iedereen onderkend. De tussenbalans die nu wordt gemaakt gaat over dit seizoen en daarin heeft Feyenoord in zes van de veertien wedstrijden niet gewonnen.

De aanhang van Feyenoord is nieuwsgierig of de uitglijder tegen Vitesse (1-0 verlies) een incident was of dat het elftal het in januari tegen alle topclubs moeilijk gaat krijgen. Advocaat zelf is optimistisch. Hij heeft bij herhaling aangegeven dat het grootste deel van de competitie nog moet worden gespeeld en dat hij juist in januari zijn vaak door blessures getroffen ploeg weer op sterkte heeft.

SENSATIE

Een echte sensatie heeft het Legioen, thuis voor de buis vanzelfsprekend, niet kunnen waarnemen in het elftal van Feyenoord. Justin Bijlow keepte de eerste maanden de sterren van de hemel, maakte de sprong naar het grote Oranje en belandde prompt voor maanden in de lappenmand.

Marcos Senesi was bezig aan een fraai seizoen, totdat hij bij Vitesse tot schrik van zijn ploeggenoten blunderde in de defensie.

Als er dan toch een lichtpuntje moet worden genoemd, is het linksback Tyrell Malacia, die met zijn 21 jaar op hetzelfde niveau terecht is gekomen als Ridgeciano Haps. Daardoor kon hij die laatste moeiteloos vervangen toen die er mentaal even doorheen zat.

SPITSENSTRIJD

Zeg het maar, moet Lucas Pratto bij de hervatting van de competitie meteen in de basis staan als spits? Dat zou betekenen dat naast Advocaat een aardig rijtje spitsen op de bank komt te zitten: Nicolai Jørgensen, Bryan Linssen, Naoufal Bannis, Dylan Vente en Robert Bozenik.

Zes spitsen voor één positie lijkt wat te veel van het goede. Omdat het Onder 21-elftal van Feyenoord volledig stilligt (het team valt onder de amateurcompetitie), zal het gros niet meer aan spelen toekomen. Dat kan slechts een ding betekenen: Feyenoord moet spitsen gaan verhuren of verkopen.

De vraag is ook hoeveel drive Jørgensen nog heeft om de strijd aan te gaan. Zijn gezicht sprak recent al boekdelen. Als nieuwe concurrentie het beste in hem bovenhaalt, is dat goed. Werkt het negatief, dan zal Feyenoord snel een oplossing moeten zoeken.

AANKOPEN /

VERKOPEN

Feyenoord heeft in de zomer zes spelers aangetrokken. Dat zijn: Mark Diemers (1,2 miljoen euro), João Teixeira (1,5 miljoen), Uros Spajic (huur), Bryan Linssen (transfervrij), Christian Conteh (4 ton) en Francesco Antonucci (2 miljoen). Er is geen club in het profvoetbal die met aankopen een honderd procent score haalt. In het geval van Feyenoord is het rendement wel erg pover. De Nederlanders Diemers en Linssen vormen geen meerwaarde, Conteh is een miskoop, Antonucci is alleen voor zijn huurclub FC Volendam interessant en Teixeira is voor maanden uitgeschakeld. Spajic verdedigt aardig mee, maar er is weinig verschil met bankzitter Eric Botteghin.

Feyenoord raakte in de zomer elf spelers kwijt, maar van die elf was er slechts eentje basisspeler. Dat was de naar AS Roma teruggekeerde Rick Karsdorp en zelfs die deed vorig seizoen niet alles mee.

KANSEN 2021

De grootste kans op succes voor Feyenoord is andermaal het bekertoernooi. Als het elftal compleet is en Steven Berghuis in vorm, kan Feyenoord elke tegenstander verslaan. Tegen CSKA Moskou zagen we een vleugje van een energiek Feyenoord. In het laatste duel met SC Heerenveen eveneens. Maar over een lange periode is het elftal er niet in geslaagd de vorm te houden. Na elk blok van vier aardige duels, volgden vier mindere duels. Een opmerkelijke en structurele curve in de prestaties. Daardoor zou Feyenoord in de competitie nog een flinke stap moeten zetten.

VALKUILEN 2021

De valkuilen voor Feyenoord zijn wellicht dezelfde als voor de andere topclubs. Maar in een tijdsbestek van vier maanden gaat Advocaat twee keer Ajax, twee keer PSV en twee keer AZ ontmoeten. Tijdens de laatste veertien dagen van de volgende maand (17 tot en met 31 januari) komen er al drie voorbij. Dat is een flink verschil met de voorbije twaalf maanden, waarin mede door het stilleggen van de competitie als gevolg van de coronapandemie één topwedstrijd (PSV uit, 1-1 gelijkspel) zat.

Een andere valkuil is het blessurespook. Het is voor Feyenoord-fans te hopen dat sterspeler Steven Berghuis heel blijft en dat in de defensie geen ongelukken gebeuren.

TALENTEN

Hoe creëert Feyenoord waarde op het veld? Al jaren hikt Feyenoord aan tegen het feit dat er te weinig waarde wordt gecreëerd. Met het huren van dure buitenlandse spelers of aantrekken van oudere spelers stokt de ontwikkeling van de eigen talenten.

Ajax gooit bij een 3-0 voorsprong de 18-jarige Kenneth Taylor erin, om een voorbeeld te noemen. Is Mark Diemers zoveel beter dan Jordy Wehrmann? Is Marouan Azarkan minder dan Bryan Linssen, Luciano Narsingh en Christian Conteh?

Spelers moeten zich blijven ontwikkelen. Onder 21 jaar komt niet meer in actie. Dus de speelminuten liggen vooral bij het eerste elftal. maar daar heeft een hoofdtrainer geen boodschap aan.
De T.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Dubbel » za jan 02, 2021 4:41 pm

999 schreef:
do dec 31, 2020 2:28 pm
Feyenoord meer dan een jaar ongeslagen onder de 73-jarige Hagenaar.
:drecul.gif:
Zeker al die wedstrijden die als niet gespeeld beschouwd moeten worden?

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Feyenoord

Bericht door GangstaRiB » za jan 02, 2021 11:46 pm

Dubbel schreef:
za jan 02, 2021 4:41 pm
999 schreef:
do dec 31, 2020 2:28 pm
Feyenoord meer dan een jaar ongeslagen onder de 73-jarige Hagenaar.
:drecul.gif:
Zeker al die wedstrijden die als niet gespeeld beschouwd moeten worden?
Europa telt voor het gemak niet mee? :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Feyenoord

Bericht door Nihad » zo jan 03, 2021 8:20 pm

Typisch Feyenoord om van nietszeggende statistieken een soort prijs te maken.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Marillion » zo jan 03, 2021 8:26 pm

Je moet de prijzenkast toch ergens mee vullen. Neemt niet weg dat Advocaat het natuurlijk wel ontzettend knap heeft gedaan daar. Vergelijk zijn prestaties met Stam die toch hetzelfde materiaal had. Dan zie je toch wat het uitmaakt of je een bewezen trainer voor de groep zet of iemand die toch vooral oud voetballer lijkt te zijn.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord

Bericht door 999 » di jan 05, 2021 12:21 pm

’De Beer uit La Plata’ maakte alles al mee

Feyenoord-spits Lucas Pratto wil misschien langer blijven
ROTTERDAM Het fanatieke publiek in De Kuip heeft op sommige spelers een verdovende werking. Op voorhand lijkt Lucas Pratto (32) niet zo’n speler. De nieuwe Feyenoord-spits uit Argentinië, die met zijn woeste baard en imposante fysieke voorkomen een opvallende verschijning is, maakte namelijk al het nodige mee in zijn loopbaan.

Het is november 2018 wanneer Pratto zich met zijn club River Plate voorbereidt op de grootste uitdaging in zijn loopbaan: de finale van de Copa Libertadores. Het Zuid-Amerikaanse toernooi is vergelijkbaar met de Champions League hier in Europa. Dat in de eindstrijd nota bene aartsrivaal en stadgenoot Boca Juniors de tegenstander is, maakt het affiche nog pikanter.

De finale wordt over twee duels gespeeld. In de uitwedstrijd speelt River Plate verdienstelijk met 2-2 gelijk, waardoor de ploeg er goed op staat voor de return. Op de terugweg krijgen Pratto en zijn ploeggenoten te maken met de eerste ongeregeldheden, waarbij de spelersbus de nodige schade oploopt door toedoen van Boca-fans. „Maar toen gebeurde er nog niet eens zoveel”, vertelt Pratto. „In aanloop naar de volgende wedstrijd werd er een ruit ingegooid, waarbij een speler gewond raakte.”

Pratto en zijn River-ploeggenoten moeten niet alleen bukken voor stenen, maar ook voor vuurwerk. De nachten ervoor zijn ze wakker gehouden door rivaliserende fans. De autoriteiten besluiten kort daarna dat de beslissende finale niet in Buenos Aires zal worden gespeeld. Sterker nog, de eindstrijd wordt verplaatst naar Spanje, in het machtige Santiago Bernabéu in Madrid om precies te zijn. Pratto: „Het leverde allemaal veel stress op. Er waren veel vermoeide spelers meegereisd, en dan met name vermoeid op het mentale vlak. Dit soort taferelen is ook in Argentinië niet normaal.”

Een maand (!) na de eerste finale, op 9 december 2018, speelt Pratto de grootste wedstrijd van zijn leven. In een bomvol Bernabéu maakt hij de gelijkmaker voor River Plate, na een gestroomlijnde aanval over veel schijven, waarna er verlenging aan te pas komt. Zijn ploeg wint uiteindelijk met 3-1 en schrijft zo geschiedenis. „Ondanks alles was het een unieke Copa-ervaring”, blikt Pratto terug. „Samen met mijn goede wedstrijden voor de nationale ploeg is het tot dusver het hoogtepunt uit mijn loopbaan.”

Pratto leeft naar eigen zeggen voor grote wedstrijden en juist zo’n speler heeft Feyenoord nodig. De Rotterdamse club treft in de tweede seizoenshelft Ajax, PSV en AZ nog tweemaal. „Ik wil in elke wedstrijd honderd procent presteren, maar het klopt wel dat ik houd van topduels en ik heb laten zien dat ik op cruciale momenten goed presteer”, aldus Pratto. „Dat heb ik bij al mijn clubs aangetoond, met doelpunten. Ik ben in dat soort wedstrijden misschien nog net wat meer geconcentreerd en gefocust.”

De Beer uit La Plata, zoals zijn bijnaam luidt, heeft het duel met Ajax van later deze maand al met rood omcirkeld. „De Klassieker is de zeventiende toch? Ik kijk er ontzettend naar uit om die te mogen ervaren. Jammer dat er nog geen publiek bij mag zijn, maar ik hoop dat ik zal spelen en heb er heel veel zin in. Ik voel me in ieder geval ontzettend goed en ben er klaar voor. Ik heb hier al individueel getraind en de testuitslagen waren goed. De fysio en het medisch team van Feyenoord zijn ook zeer tevreden. Ik heb mij in die periode hiervoor ook fit gehouden in Argentinië.”

Op je 32e nog voor een half jaar naar een ander continent verhuizen. Voor Pratto is die keuze meer dan logisch. „Het was een unieke kans die ik niet wilde laten schieten. Ik had rustig op mijn plek kunnen blijven zitten bij River Plate, waar ik het heel goed naar mijn zin had en waar iedereen van me hield. Maar zoals ik al vaker had aangegeven, wilde ik graag nog eens bij een grote club met een mooie historie uit Europa spelen. Dat was een droom. De club gunde mij van harte deze stap.”

Mocht Pratto, voor wie Feyenoord zijn derde Europese club wordt nadat hij eerder al uitkwam voor het Noorse FC Lyn Oslo en Italiaanse Genoa, zijn draai vinden in De Kuip, dan sluit hij een langer dienstverband niet uit. „Het is nu voor een half jaar. Ik weet niet wat de club van mij verwacht, maar wie weet blijf ik daarna wel voor een langere tijd.”

Pratto kan zondag al zijn debuut maken voor Feyenoord, op bezoek bij Sparta. Dat er kunstgras op Het Kasteel ligt, is voor de spits geen probleem. Daarmee kwam hij in Zuid-Amerika al vaker in aanraking. En dus kan De Beer uit La Plata meteen op jacht naar goals.
De T.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Gezond verstand » wo jan 06, 2021 5:23 am

De beer, fucking Winnie de Pooh, meer zal het niet zijn.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Iniesta » za jan 09, 2021 6:30 pm

Haha Advocaat is goed op dreef: “ denk dat Feijenoord wereldwijd groter is dan Ajax “

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Gezond verstand » zo jan 10, 2021 8:01 am

Als hij zegt dat Feyenoord qua naam groter is dan Ajax heeft hij technisch wel gelijk. 10 letters om 4 letters.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Iniesta » zo jan 10, 2021 10:09 am

Zo heeft hij zich ook altijd voorgehouden groter te zijn dan van Gaal

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Gezond verstand » zo jan 10, 2021 2:07 pm

Iniesta schreef:
zo jan 10, 2021 10:09 am
Zo heeft hij zich ook altijd voorgehouden groter te zijn dan van Gaal
van Advocaat vind ik dat wel laag bij de grond ;)
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Feyenoord

Bericht door Wouter » zo jan 10, 2021 2:35 pm

Hij weet er met vrij beperkt materiaal toch een taaie ploeg van te maken.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Mr. Ajax » zo jan 10, 2021 2:53 pm

Iniesta schreef:
za jan 09, 2021 6:30 pm
Haha Advocaat is goed op dreef: “ denk dat Feijenoord wereldwijd groter is dan Ajax “
"The only thing I know about feyenoord is that they are from the country of Ajax"

- Fabio Cappello
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Feyenoord

Bericht door raymon » zo jan 10, 2021 4:10 pm

Gezond verstand schreef:Als hij zegt dat Feyenoord qua naam groter is dan Ajax heeft hij technisch wel gelijk. 10 letters om 4 letters.
Die had ik in precieze bewoording al op Pot’s Twitter gezet ;)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Gezond verstand » zo jan 10, 2021 4:28 pm

raymon schreef:
zo jan 10, 2021 4:10 pm
Gezond verstand schreef:Als hij zegt dat Feyenoord qua naam groter is dan Ajax heeft hij technisch wel gelijk. 10 letters om 4 letters.
Die had ik in precieze bewoording al op Pot’s Twitter gezet ;)
Niet gezien want op Twitter ben ik niet actief. Heb wel een account, maar doe er niets mee.

Advocaat, dat is een dronken ei ;)
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Feyenoord

Bericht door GangstaRiB » wo jan 13, 2021 9:12 pm

Het gaat toch niet gebeuren dat die kakkies stiekem kampioen gaan worden he? Normaal gesproken laten ze punten liggen tegen iedereen maar nu lijkt Dick er zowaar een systeem erin te hebben gekregen..... absoluut niet om aan te gluren maar wel degelijk.

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Feyenoord

Bericht door Wouter » wo jan 13, 2021 9:21 pm

Mwah. Ze hebben nog niet tegen Ajax, PSV en AZ gespeeld en verloren van Vitesse...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door brigade zuid » wo jan 13, 2021 9:23 pm

Houd toch maar rekening met ze. Ze kunnen er geen klote van, maar dat konden ze ook niet een paar jaar terug toen ze kampioen werden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Marillion » wo jan 13, 2021 9:23 pm

Als je kijkt naar de kleine verschillen aan de bovenkant van de ranglijst is het in ieder geval duidelijk dat we een spannende competitie hebben. Maar Feyenoord gaat echt niet voor de titel spelen hoor.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Lionel » wo jan 13, 2021 9:31 pm

Over zes weken staan ze op 15 punten.
IK GELOOF!!!!!!

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Feyenoord

Bericht door Wouter » wo jan 13, 2021 9:32 pm

Defensief zijn ze wel vrij degelijk en ze zijn sterk in de lucht. Maar op het middenveld ontbreekt wel creativiteit.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Marillion » wo jan 13, 2021 10:07 pm

Advocaat heeft het natuurlijk wel echt heel goed voor elkaar daar. Ook vorig seizoen. Ik denk niet dat er veel meer uit te halen valt dan wat hij nu al een tijdje doet.

Slot gaat er straks echt een hele klus aan hebben om dat een beetje te kunnen evenaren hoor.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Gezond verstand » do jan 14, 2021 2:29 am

zondag staan ze gewoon op 6 punten achterstand. Hopelijk kunnen ze PSV een paar puntjes afsnoepen, twee gelijke spelletjes zou mooi zijn.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Marillion » do jan 14, 2021 8:32 am

Dat zou wel lekker zijn ja. PSV en Feyenoord twee keer gelijk zodat ze allebei achterop raken, als wij winnen tenminste.

Want net als BZ heb ik ook wel een klein trauma opgelopen bij dat ene jaar dat we ook ieder weekend dachten dat ze dat ene doelpunt, desnoods diep in blessuretijd, een keer niet gingen maken. :blush.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie