Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Monkey Tonk » ma feb 22, 2021 4:06 pm

Schuurs is te vervangen, en scoorde ook een goal. Geen probleem. Stekelenburg is een ander verhaal. Het gaat niet zozeer om het aanrekenen van doelpunten, maar om de observatie dat hij, tot nu toe, nauwelijks iets tegenhoudt.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Lionel » ma feb 22, 2021 5:23 pm

En daar eigenlijk weinig aan kon doen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Monkey Tonk » ma feb 22, 2021 5:54 pm

Alsof er een keepersfout voor nodig is om een doelpunt te voorkomen. Hij staat er om ballen tegen te houden. Als hij die eerste bal niet doorlaat heeft niemand het er meer over wat een geweldige redding het was.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Marillion » ma feb 22, 2021 8:51 pm

Hij gaat natuurlijk niet het niveau van Onana benaderen. We hebben het over een 38 jarige tweede keeper die al jaren niet veel meer speelt én van wie het hoogtepunt in zijn loopbaan grofweg 10 jaar geleden was.

Tot nu toe heeft 'ie geen gekke dingen gedaan. Hij doet wat 'ie moet doen en de defensie staat ook gewoon met vertrouwen te spelen. Dit is iets meer dan waar ik vooraf op had gehoopt eerlijk gezegd.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Lionel » ma feb 22, 2021 10:09 pm

Marillion schreef:
ma feb 22, 2021 8:51 pm
Hij gaat natuurlijk niet het niveau van Onana benaderen. We hebben het over een 38 jarige tweede keeper die al jaren niet veel meer speelt én van wie het hoogtepunt in zijn loopbaan grofweg 10 jaar geleden was.

Tot nu toe heeft 'ie geen gekke dingen gedaan. Hij doet wat 'ie moet doen en de defensie staat ook gewoon met vertrouwen te spelen. Dit is iets meer dan waar ik vooraf op had gehoopt eerlijk gezegd.
Vooral dat laatste is heel belangrijk. Ze spelen hem gewoon in terwijl ze kort op hem staan met een spits op een paar meter. Spreekt vertrouwen uit hoor. Ik ben best happy.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Monkey Tonk » di feb 23, 2021 12:37 am

Onana is goed met de techniek van het uitschuivende ijshockeybeen. Maar dat is een meer recente ontwikkeling bij keepers. De ouderwetse keepers kwamen niet met zo'n uitschuivend been, maar doken op of vlak voor de bal, zo op de voeten van de aanvaller. Dat zie je nu niet veel meer. Ik weet niet precies wanneer dit veranderde, maar het zal ergens tijdens de jaren van Stekelenburg's carriere zijn geweest. Als je die eerste Sparta goal ziet...
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Lionel » di feb 23, 2021 9:48 am

Jij vergelijkt Stekelenburg met Onana.

Ik ben allang blij dat het team Stekelenburg vertrouwt en dat hij zekerheid uitstraalt.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Monkey Tonk » di feb 23, 2021 9:57 am

Het zou toch wel leuk zijn als hij af en toe een bal tegenhield. Ik weet niet hoeveel reddingen er van hem gevraagd werden in de laatste twee wedstrijden, maar veel meer dan drie zullen het er niet geweest zijn.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Lionel » di feb 23, 2021 10:11 am

Hij heeft toch geen fout gemaakt?
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Yopii » di feb 23, 2021 10:20 am

Nee, maar hij kon de fout van Tagliafico niet corrigeren. In zulke gevallen pakt Onana nog wel eens een bal.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Lionel » di feb 23, 2021 10:47 am

Yopii schreef:
di feb 23, 2021 10:20 am
Nee, maar hij kon de fout van Tagliafico niet corrigeren. In zulke gevallen pakt Onana nog wel eens een bal.
Ja Yopi. Ik zeg ook nergens dat Maarten beter is dan Onana maar we hebben voor nu toch gewoon een prima keeper staan?

Het team vertrouwt hem volledig, dat blijkt uit het spel.

En Nico moet die fout niet maken. Schuurs moet niet slapen. Dan hadden we helemaal geen tegengoals.
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Mano » di feb 23, 2021 11:02 am

Steek is okay maar niets bijzonders.

Onana redt punten, dat moet je van Steek niet verwachten.
pakbare ballen, pakt ie. ongelofelijke reddingen doet hij niet meer aan. Dat kan je van Onana wel verwachten.
Het kan het verschil tussen winst en verlies zijn.

neem de teen van Casillas vs Robben in WK finale :hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Iniesta » di feb 23, 2021 12:54 pm

De redding van Stekelenburg op Robinho was wel een stuk meer kwaliteit dan het geluk van Casillas

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Cruijff » di feb 23, 2021 1:43 pm

Iniesta schreef:
di feb 23, 2021 12:54 pm
De redding van Stekelenburg op Robinho was wel een stuk meer kwaliteit dan het geluk van Casillas

Klopt.
Op een heel klein detail na, was Stekelenburg én wereldkampioen én duidelijk de keeper van het toernooi in 2010 geweest.

Dan had Ajax in 2010 denk ik wel met een andere keeper dan Stekelenburg voorronde CL moeten spelen, want met het bovenstaande op zijn palmares had Stekelenburg in 2010 heus wel een echt goede transfer gemaakt. En dan een transfer naar een club in de top, niet eentje naar AS Roma.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Marillion » di feb 23, 2021 2:29 pm

Lionel schreef:
di feb 23, 2021 10:47 am
Yopii schreef:
di feb 23, 2021 10:20 am
Nee, maar hij kon de fout van Tagliafico niet corrigeren. In zulke gevallen pakt Onana nog wel eens een bal.
Ja Yopi. Ik zeg ook nergens dat Maarten beter is dan Onana maar we hebben voor nu toch gewoon een prima keeper staan?

Het team vertrouwt hem volledig, dat blijkt uit het spel.

En Nico moet die fout niet maken. Schuurs moet niet slapen. Dan hadden we helemaal geen tegengoals.
Veel meer dan dit mag je toch inderdaad niet verwachten als je moet terugvallen op je tweede keeper. Dat vertrouwen is belangrijk. Hij zal niet die paar wonderbaarlijke Onana reddingen doen maar het team speelt door alsof er niets is gebeurd. Daar gaat het vooral om.

Overigens oogt Stekelenburg ook gewoon fitter dan tijdens zijn eerste Ajax periode. Dat zal ook helpen.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Cruijff » di feb 23, 2021 5:10 pm

Lionel schreef:
di feb 23, 2021 10:47 am
Marillion schreef:
di feb 23, 2021 2:29 pm

Veel meer dan dit mag je toch inderdaad niet verwachten als je moet terugvallen op je tweede keeper. Dat vertrouwen is belangrijk. Hij zal niet die paar wonderbaarlijke Onana reddingen doen maar het team speelt door alsof er niets is gebeurd. Daar gaat het vooral om.

Overigens oogt Stekelenburg ook gewoon fitter dan tijdens zijn eerste Ajax periode. Dat zal ook helpen.
Ja Yopi. Ik zeg ook nergens dat Maarten beter is dan Onana maar we hebben voor nu toch gewoon een prima keeper staan?
Klopt. Hij is nu een prima gozer, degelijk en betrouwbaar.
Dat Maarten beter is dan Onana, dat zeg jij niet en dat zegt niemand op AT.
De enige die dat recent heeft gezegd, dat was Onana zelf. :smallgrin.gif: (Ja, geen flauw grapje van de AT Cruijff, dat heeft Onana echt gezegd) :smallgrin.gif:

Lionel schreef:
di feb 23, 2021 10:47 am
Het team vertrouwt hem volledig, dat blijkt uit het spel.
Het verschil is zo enorm groot met Scherpen of Kotarski op doel.
Niemand had dan ook nog één schot op doel vertrouwd, en spelhervattingen al helemaal niet. Het hele spel van Ajax zou direct misgaan.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Cruijff » di feb 23, 2021 5:41 pm

Trab schreef:
di feb 23, 2021 5:34 pm
Yopii schreef:
Marillion schreef:
ma feb 22, 2021 10:18 am
Zag je Alvarez gisteren niet de zestien in duiken. Komende zomer bieden de clubs tegen elkaar op! :smile-ajax.gif:

Als dat zou kunnen... Blijf hem erg beperkt vinden.

https://www.ajaxshowtime.com/opinie/dit ... ar-geleden

Dit soort flauwekul werkt dus tegen Ajax.
Wat de wedstrijd tegen Sparta betreft slaat ie de plank mis. Zo geweldig was die niet. Tot de goal van Ajax was Sparta zelfs een paar keer gevaarlijk.

Maar in wedstrijden tegen Sparta presteer je toch (bijna) nooit het optimale?
Het meest op de toppen van je kunnen speel je doorgaans altijd tegen Real Madrid of tegen Lille of tegen Juventus of tegen PSV.

Kijk naar de Spaanse competitie en je ziet de twee grootste clubs onderuit gaan tegen Cadiz en Granada.
Of neem Liverpool dat tegen Burnley, Brighton, Leicester City, Everton en Midtjylland loopt te klooien terwijl ze tegen RB Leipzig en de Spurs wel messcherp zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Jöhnk » di feb 23, 2021 7:13 pm

Marillion schreef:
di feb 23, 2021 2:29 pm
Veel meer dan dit mag je toch inderdaad niet verwachten als je moet terugvallen op je tweede keeper.
Dat moest niet echt. Ze hadden ervoor kunnen kiezen, wetende wat Onana boven het hoofd hing, om een vervanger te halen. Ik beschouw Stekelenburg dus als (de door de technische leiding geprefereerde) eerste keeper en dan vind ik het nogal voorbarig om hem tot ‘prima
keeper‘ te verklaren. Tot nu toe gaat het goed, dat wel. Stekelenburg wordt nauwelijks op de proef gesteld (compliment aan de organisatie), plukt af en toe een bal en voetbalt aardig mee.

Ik ben alleen wel bang dat in de fases dat Ajax onder druk komt (en die gaan onherroepelijk komen, zeker in de EL) en het doel onder vuur wordt genomen, de ballen er heel makkelijk in gaan waaien. En dan kan het snel gaan met het vertrouwen van het team in de keeper.

De tegendoelpunten tot nu toe kun je geenszins aan Stekelenburg wijten. Maar hij zag er wel steeds heel geklopt uit. Waarom moeten die ballen meteen pontificaal door de benen? Ik vrees met grote vreze...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22998
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door raymon » di feb 23, 2021 7:20 pm

Jöhnk schreef:
di feb 23, 2021 7:13 pm
Marillion schreef:
di feb 23, 2021 2:29 pm
Veel meer dan dit mag je toch inderdaad niet verwachten als je moet terugvallen op je tweede keeper.
Dat moest niet echt. Ze hadden ervoor kunnen kiezen, wetende wat Onana boven het hoofd hing, om een vervanger te halen. Ik beschouw Stekelenburg dus als (de door de technische leiding geprefereerde) eerste keeper en dan vind ik het nogal voorbarig om hem tot ‘prima
keeper‘ te verklaren. Tot nu toe gaat het goed, dat wel. Stekelenburg wordt nauwelijks op de proef gesteld (compliment aan de organisatie), plukt af en toe een bal en voetbalt aardig mee.

Ik ben alleen wel bang dat in de fases dat Ajax onder druk komt (en die gaan onherroepelijk komen, zeker in de EL) en het doel onder vuur wordt genomen, de ballen er heel makkelijk in gaan waaien. En dan kan het snel gaan met het vertrouwen van het team in de keeper.

De tegendoelpunten tot nu toe kun je geenszins aan Stekelenburg wijten. Maar hij zag er wel steeds heel geklopt uit. Waarom moeten die ballen meteen pontificaal door de benen? Ik vrees met grote vreze...
Er gaan altijd heel veel ballen door de benen van keepers. Omdat de neiging om een hoek te kiezen en je bereik te vergroten groter is dan de neiging je benen bij elkaar te houden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Lionel » di feb 23, 2021 8:03 pm

Jöhnk schreef:
di feb 23, 2021 7:13 pm
Marillion schreef:
di feb 23, 2021 2:29 pm
Veel meer dan dit mag je toch inderdaad niet verwachten als je moet terugvallen op je tweede keeper.
Dat moest niet echt. Ze hadden ervoor kunnen kiezen, wetende wat Onana boven het hoofd hing, om een vervanger te halen. Ik beschouw Stekelenburg dus als (de door de technische leiding geprefereerde) eerste keeper en dan vind ik het nogal voorbarig om hem tot ‘prima
keeper‘ te verklaren. Tot nu toe gaat het goed, dat wel. Stekelenburg wordt nauwelijks op de proef gesteld (compliment aan de organisatie), plukt af en toe een bal en voetbalt aardig mee.

Ik ben alleen wel bang dat in de fases dat Ajax onder druk komt (en die gaan onherroepelijk komen, zeker in de EL) en het doel onder vuur wordt genomen, de ballen er heel makkelijk in gaan waaien. En dan kan het snel gaan met het vertrouwen van het team in de keeper.

De tegendoelpunten tot nu toe kun je geenszins aan Stekelenburg wijten. Maar hij zag er wel steeds heel geklopt uit. Waarom moeten die ballen meteen pontificaal door de benen? Ik vrees met grote vreze...
Welke keeper zou naar Ajax willen komen niet zeker wetende dat hij zou gaan keepen?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Marillion » di feb 23, 2021 9:20 pm

Dat was natuurlijk het grote dilemma. Zou Onana een schorsing krijgen en zo ja voor hoe lang? Een echt volwaardige eerste keeper komt niet als het risico groot is dat 'ie niet verder komt dan de bank. Lange termijn was ook onzeker. Al met al niet heel aantrekkelijk om in te stappen.

Ik was vooraf niet blij met de komst van Stekelenburg maar achteraf valt 't me tot nu toe gewoon mee.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Monkey Tonk » di feb 23, 2021 9:32 pm

Lionel schreef:
di feb 23, 2021 10:11 am
Hij heeft toch geen fout gemaakt?
Dat is niet de beste maatstaf voor een keeper. Als een keeper een fout maakt is het een doelpunt. Een keeper staat er in principe om de fouten van anderen te corrigeren, dwz om reddingen te verrichten. Het gaat meer om percentages. Steek heeft waarschijnlijk een tijdje nodig om weer op peil te komen.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door Monkey Tonk » di feb 23, 2021 9:45 pm

raymon schreef:
di feb 23, 2021 7:20 pm
Jöhnk schreef:
di feb 23, 2021 7:13 pm
Marillion schreef:
di feb 23, 2021 2:29 pm
Veel meer dan dit mag je toch inderdaad niet verwachten als je moet terugvallen op je tweede keeper.
Dat moest niet echt. Ze hadden ervoor kunnen kiezen, wetende wat Onana boven het hoofd hing, om een vervanger te halen. Ik beschouw Stekelenburg dus als (de door de technische leiding geprefereerde) eerste keeper en dan vind ik het nogal voorbarig om hem tot ‘prima
keeper‘ te verklaren. Tot nu toe gaat het goed, dat wel. Stekelenburg wordt nauwelijks op de proef gesteld (compliment aan de organisatie), plukt af en toe een bal en voetbalt aardig mee.

Ik ben alleen wel bang dat in de fases dat Ajax onder druk komt (en die gaan onherroepelijk komen, zeker in de EL) en het doel onder vuur wordt genomen, de ballen er heel makkelijk in gaan waaien. En dan kan het snel gaan met het vertrouwen van het team in de keeper.

De tegendoelpunten tot nu toe kun je geenszins aan Stekelenburg wijten. Maar hij zag er wel steeds heel geklopt uit. Waarom moeten die ballen meteen pontificaal door de benen? Ik vrees met grote vreze...
Er gaan altijd heel veel ballen door de benen van keepers. Omdat de neiging om een hoek te kiezen en je bereik te vergroten groter is dan de neiging je benen bij elkaar te houden.
Die keeper moet zich wijd maken, dus dan gaan de benen ook wijd. Heeft niks te maken met een hoek kiezen. Een goede spits speelt de bal dan tussen de benen. Nu zie je veel meer keepers die de benen bij elkaar houden, en de armen wijd spreiden. Als een speler denkt gemakkelijk te kunnen scoren, zie je steeds vaker die ijshockeytechniek, waarbij het onderbeen uitschuift maar de bovenbenen gesloten blijven. Onana is daar goed in. De Gea doet het ook.

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Sparta 21 februari 2021 20.00 uur.

Bericht door wimpey » di feb 23, 2021 10:24 pm

En niemand beter dan Neuer.

Plaats reactie