F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » vr apr 30, 2021 7:54 am

Persoonlijk vind ik het nooit saai...


Kwalificatie F1 Grand Prix van Portugal – Tijden, welke tv-zender en meer


En laat ik nu alles kunnen loeren! HA! :pepsi.gif: :00001732.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » vr apr 30, 2021 8:00 am

Nog wat achtergrondinfo mbt het circuit: Vijf vragen over GP Portugal: 'Bandenvreter Portimão is grote uitdaging'


Dit zegt Tom Coronel trouwens daarin...

Tot slot, de Formule 1 kondigde deze week aan te gaan experimenteren met sprintraces. Vind je dat een goede ontwikkeling?

"Ja, vet! Eigenlijk krijgen we er gewoon drie gratis races bij, dus dat is sowieso een mooie ontwikkeling. Ik vind best dat de Formule 1 wat mag experimenteren en het is goed dat ze dat nu doen."

"Voor de coureurs zelf is dit trouwens niets nieuws. Die jochies komen allemaal uit de karting en daarin zijn ze gewend om in heats te rijden. Het zorgt ook voor extra aandacht, want de Formule 1 komt hierdoor meer in de belangstelling te staan."



Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » za mei 01, 2021 8:59 pm

Verstappen uit forse kritiek op circuit: ‘Kan er nu echt niet meer van genieten’

De ondergrond van Autódromo Internacional Algarve, de beste coureurs van de Formule 1 hadden er na de kwalificatie geen goed woord voor over. ,,Wat hebben ze hier gedaan dat het asfalt zo beroerd is?”

Door Arjan Schouten

Ja, hij had op poleposition kunnen staan. En ja, dat hij daar niet stond kwam door een piepklein momentje van overstuur. Dus Max Verstappen stak na zijn derde plaats in de kwalificatie al niet in het beste humeur, toen hij over het vermaledijde Portugese asfalt begon. Maar dat hij een punt had, bleek wel uit het feit dat hij meteen bijval kreeg van de twee Mercedes-concurrenten, die voor zijn neus beslag legden op de front row van de grid. Zelfs Valtteri Bottas was na zijn verrassende poleposition duidelijk. ,,De lay-out is tof hier. Het hoogteverschil ook. Net als het hele scala aan verschillende bochten. Maar de gripniveau’s… Die zijn zo laag’’, begon de Fin. ,,Echt extreem laag. En dat maakt dit circuit zo ongelofelijk tricky.”

Lewis Hamilton had het over een ‘zware kwalificatie’, na zijn P2. ,,Rommelig voor mij, rommelig voor iedereen. Uitdagend ook. Echt, ik begrijp niet zo goed wat ze hier gedaan hebben om het asfalt slechter te maken. Laten we om beter spul vragen’’, stelde de Britse wereldkampioen voor.

En toen moest de klaagzang van Verstappen dus nog komen. De man die pole aan zijn neus voorbij zag gaan, vanwege weer zo’n momentje overstuur zoals iedereen dit weekend al meermaals meegemaakt heeft in het zonnige, maar winderige Portimão. ,,Uit het niets ontsnapte die auto aan me.. Het is het hele weekend al een beetje hit and miss hier. Worstelen met de balans. Ik heb nog niet één rondje kunnen genieten’’, aldus de Limburger, die na zijn eerste bezoek aan het Portugese circuit toch nog vol lof was.

Toen het circuit vorig jaar werd toegevoegd aan de afgebrokkelde corona-kalender, ging Verstappen een paar weken eerder al poolshoogte nemen met een GT-wagen. ,,Ik kan me dat bezoek nog goed herinneren, die lay-out hier. Het circuit stond meteen in mijn top-3 van favoriete circuits. Maar daarna veranderen ze het asfalt en nu kan ik niet echt meer van genieten..”

Vorig jaar had hij het al over ‘racen op ijs’, nu is het niet veel beter op het asfalt waar ook de MotoGP-coureurs onlangs een zware tijd hadden. En dan moeten ze binnenkort ook nog naar Turkije, waar het vorig jaar op nieuw asfalt ook spekglad was. ,,Ik wil er nog niet aan denken...’’

Verstappen, die inclusief foutje toch de snelste tijd van het pak reed in Q3, had de pech dat hij na die afgepakte pole-ronde dus ook nog wat vertraging opliep tijdens poging twee. ,,Ik geloofde dat ik nog zo’n tijd kon noteren, maar in sector drie verloor ik alles. Een Aston Martin voor m’n neus. Tja..”

Morgen wordt het weer jagen voor Verstappen, die wel vertrouwen heeft in het racetempo van zijn RB16B. ,,Volgen is hier niet zo makkelijk, maar als ons tempo goed is kunnen we de druk er wel op gaan zetten.’’
AD.nl

Af en toe (als er weer over van alles geklaagd wordt ) denk ik wel eens dat alles perfect moet zijn voor de mannen om te kunnen racen.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » za mei 01, 2021 9:32 pm

Tja, als je zulke race machines laat bouwen, mag je toch verwachten dat ze op een ondergrond mogen racen waar ze hun vermogen op kwijt kunnen.
Beetje zelfs als dat je godenzonen op een laagje zand bovenop parkeergarage laat voetballen

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 02, 2021 3:34 pm

Zonde dat hij net in de tang kwam. Kan nu behoorlijk volgen.

Hamilton langs Bottas, nu moet Max zo snel mogelijk langs Bottas, anders is hij gezien.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 02, 2021 3:38 pm

Hij kan niet dicht genoeg bij komen om het Bottas lastig te maken op rechte stuk.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 02, 2021 3:49 pm

Zo werkt teamspel dus: Bottas is de 'buffer' voor Hamilton die kan weglopen. Gaat niet heel hard, maar wel voeldoende om bijv voor een pitstop marge te hebben.

Als niks geks gebeurd twee vingers in de neus voor Hamilton.

Red Bull is al het hele weekend trager in de derde sector dan Mercedes, precies als Max dicht op Bottas moet kruipen om op het rechte stuk een kans te hebben.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » di mei 04, 2021 10:09 am

’Voor de fans zo niet te volgen’
Max Verstappen (l.) overschrijdt in Portugal tijdens de gevechten met Lewis Hamilton de baanlimiet niet. Wel wordt zowel zaterdag als zondag zijn snelste rondetijd afgenomen vanwege ’track limits’ op een ander moment.

FOTO ANP/HH

Veel discussie over ’track limits’, Red Bull en FIA lijnrecht tegenover elkaar
door Erik van Haren

PORTIMÃO Het Formule 1-seizoen is er voorlopig één om je vingers bij af te likken. Er is een serieus gevecht gaande tussen Mercedes en Red Bull, tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Toch zorgen de zogeheten track limits voor een smetje, zeker voor Verstappen en Red Bull.

Het team van de Nederlander en de wedstrijdleiding staan wat dat betreft lijnrecht tegenover elkaar. Verstappen reed tijdens de laatste Grand Prix in Portugal de allersnelste ronde van de dag. Normaal goed voor een WK-punt, maar die werd hem afgenomen vanwege het overschrijden van de baanlimiet in bocht 14.

Tijdens de kwalificatie voor diezelfde race werd Verstappens snelste rondetijd ook al geschrapt na eenzelfde soort overtreding in bocht 4. En dan was er nog dat incident in die openingsrace, ook al in bocht 4, maar dan in Bahrein. Verstappen haalde Hamilton buiten de baan in. Verboden, dus moest hij zijn eerste plek teruggeven aan de zevenvoudig wereldkampioen. Diezelfde Hamilton had eerder in de race evenwel bijna dertig ronden tijdwinst geboekt, door in zijn eentje wel die extra marge te nemen.

Red Bull-teambaas Christian Horner noemt het beleid van autosportfederatie FIA ’inconsistent’. Desgevraagd wuift race-directeur Michael Masi juist alle kritiek weg. Toch is het een gegeven dat de regels niet voor iedereen duidelijk zijn. Niet voor niets werd er tijdens de coureursvergadering in Imola, dus na de eerste race in Bahrein, lange tijd gediscussieerd tussen de coureurs en Masi over de track limits. Verstappen hoefde er in die meeting niet eens zelf over te beginnen. Verschillende collega-coureurs waren hem voor. De regels zijn dus blijkbaar niet altijd even duidelijk.

Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers is, om het zacht uit te drukken, geen fan van alle regeltjes. „Het is gewoon niet duidelijk. De Formule 1 moet ervoor zorgen dat dit soort discussies er niet zijn”, zegt hij in de nieuwe Formule 1-podcast van De Telegraaf, waarin ook uitgebreid wordt gesproken over het duel tussen Verstappen en Hamilton en de verschillen tussen Red Bull en Mercedes.

Volgens Albers is de kijker de dupe van deze VAR-achtige beslissingen in de koningsklasse. „De regels zijn niet constant. Een coureur gaat altijd voor het maximale, om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen. In die snelle bochten moeten ze dus iets verzinnen. Leg van die broodjes neer, van die bubbels. Als je daarop komt, is de auto niet meer goed bestuurbaar. Of creëer een strook die gladder is dan het asfalt op het circuit en de uitloopzone. Dan krijg je die track limits onder controle en heb je al deze stomme regels niet. Dan kan iedereen voluit gaan. Nu is het voor de fans niet te volgen.”
De T.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » di mei 04, 2021 3:04 pm

Gewoon hetzelfde doen als bij NASCAR. Betonnen muur in plaats van uitloopstroken, tracklimits, broodjes of weet ik wat nog meer.

Kijken hoe goed die mannen dan ineens óp de baan kunnen blijven.... :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » wo mei 05, 2021 10:50 am

Haha, precies. :biggthumpup.gif:

Maar klopt het dat Hamilton dezelfde overtreding wel ongestraft mocht begaan? En is dat dan in lijn met de regels? Dus dat het wel mag tenzij je er een positie mee wint?

Ik volg deze sport slechts zijdelings. Op die manier valt het me wel op dat ik bijna altijd mensen hoor klagen. Het circuit is niet geschikt om in te halen. Het is te stoffig. Het is te glad. Gezeur over aanpassingen op een auto die wel of niet mogen. Nu dit weer.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » wo mei 05, 2021 11:27 am

Marillion schreef:
wo mei 05, 2021 10:50 am
Maar klopt het dat Hamilton dezelfde overtreding wel ongestraft mocht begaan? En is dat dan in lijn met de regels?
Wedstrijdleiding was vaag over track limits in de eerste wedstrijd. Golden wel in de kwalificatie, maar niet in de wedstrijd in een bepaalde bocht. Tot het te gek werd en er halverwege de race tòch op gelet zou gaan worden. Hamilton profiteerde daar 30 ronden maximaal van en 'won' zo'n 5 seconden in totaal (als ik mij niet vergis). Verstappen haalde Hamilton in bij die bocht en kleurde buiten het lijntje. Omdat hij daarmee een positie won, moest hij die teruggeven. Op zich is dat allemaal binnen de regels, maar vooral zuur dat ze Hamilton - feitelijk ook binnen de regels - wel eerst een halve wedstrijd lieten profiteren van 'geen regels' (als je het nog snapt. :-) ).

Overigens vond ik Verstappen daar te ongeduldig. Precies tijdens de inhaalactie waren ze ook bezig met met een achterligger waardoor - volgens mij - de ruimtes op de baan anders lagen. Teveel risico op dat moment dus. Vond Hamilton ook, als ik zijn commentaar achteraf goed beluisterde. Iets meer geduld, dan had Max - die veel sneller was - elders clean kunnen inhalen en was er niets aan de hand geweest.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » wo mei 05, 2021 11:37 am

Marillion schreef:
wo mei 05, 2021 10:50 am
Ik volg deze sport slechts zijdelings. Op die manier valt het me wel op dat ik bijna altijd mensen hoor klagen. Het circuit is niet geschikt om in te halen. Het is te stoffig. Het is te glad. Gezeur over aanpassingen op een auto die wel of niet mogen. Nu dit weer.
Dat bedoelde ik inderdaad met mijn opmerking dat het lijkt alsof alles perfect moet zijn voor die mannen om te kunnen racen.

Je zou toch anders verwachten van de beste coureurs....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » wo mei 05, 2021 6:18 pm

Ivm Corona besmetting van Jack Plooij gaat Rick Winkelman de pitreporter spelen in Barcelona komend weekend.

Balen, zitten we bij Nascar waarschijnlijk opgescheept met Ronald van Dam :frusty.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » wo mei 05, 2021 9:08 pm

Kan Olaf niet de pit in en Winkelman het commentaar?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 2:38 pm

Wat een kloteregie. Hamilton komt ineens dichtbij Max en zowel regie als Mol pikken het niet op.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 2:39 pm

Klotestop.

Normaal is het top!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 2:43 pm

Het leek of de band te laat is!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 2:47 pm

Mercedes (veel) sneller op geel. Over drie, vier ronden zit hij op zijn staart en gaat hij er op DRS voorbij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 3:10 pm

Volgens mij is Mercedes op geel al het hele seizoen sneller. Daar moeten ze echt iets aan doen, anders gaat dat dit seizoen echt een probleem worden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door LucaS » zo mei 09, 2021 3:12 pm

Alweer die idiote bandenstrategie
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 3:23 pm

LucaS schreef:
zo mei 09, 2021 3:12 pm
Alweer die idiote bandenstrategie
Ja, hij had naar rood moeten gaan, lijkt het, toen Lewis op 16/17 seconden zat.

Maar dit gaat m niet worden.

Hopen dat de banden niet zo op zijn dat hij lek rijdt en meer punten verliest.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 3:33 pm

Ik vrees dat dit niet eens meer een spannend seizoen gaat worden, ondanks de overwinning in de eerste race en dat Red Bull in de kwalificaties dichterbij zit. Mercedes blijft the edge houden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo mei 09, 2021 3:34 pm

Gaan nu wel naar de zomer met hopelijk veel hete race dagen, daar heeft Red Bull normaal wel een sterk voordeel

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33274
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 3:38 pm

Ik denk dat Max 20 of 18 ronden (reëele levensduur rode banden) voor het einde naar binnen had moeten gaan. Dan had hij misschien een kleine 10 seconden achter Lewis gereden, maar had hij op rood een fighting chance gehad.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » zo mei 09, 2021 3:50 pm

Ja dat denk ik ook. Gegokt en verloren.

Plaats reactie