Spanje

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Spanje

Bericht door wimpey » vr apr 30, 2021 8:27 am

Frank schreef:
do apr 29, 2021 7:55 pm
Verliezen ze thuis van Granada :smallgrin.gif:
Ja, dat resultaat zorgde voor een glimlach.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Spanje

Bericht door 999 » za mei 01, 2021 10:32 am

’Altijd mijn eigen kop achterna’
INTERVIEW RONALD KOEMAN ’Niet veel trainers in historie van Barça die jongens van 18 jaar opstelden’
De terrassen in Catalonië zijn al een tijdje weer open en midden in de sensationele titelrace van zijn club, zeker na het verlies van donderdag, neemt de coach van Barcelona de tijd om met enige regelmaat bij Spaanse temperaturen in de voorjaarszon te lunchen. Het zijn de schaarse momenten van ontspanning voor Ronald Koeman, de man die volgens Marco van Basten zelfs een betere trainer is dan de grote Rinus Michels.


Het is bijna wonderlijk om te constateren hoe een trainer van een wereldploeg met onder anderen superster Lionel Messi het ene moment zo verbeten en fanatiek op de bank zit en het volgende moment hectiek en spanning als regendruppels op een oliescherm van zijn rug laat glijden.

Ronald Koeman lacht om zijn eigen vermogen de dingen zo makkelijk los te kunnen laten. Het moet ook wel, wil je een jaar met financiële chaos, verkiezingen, conflicten tussen de beste speler en de inmiddels vertrokken president overleven én – zonder geld – een team kunnen veranderen in één grote succesploeg. „Ja, één keer in de week duik ik ook nog de golfbaan op”, zegt hij. „Even afstand nemen. Als we klaar zijn bij de club is er niets mooier dan een potje golf. Dan denk ik even niet aan Barcelona.”

Maar in Catalonië stopt buiten Koeman verder niemand met denken aan Barcelona. En op al die andere uren stopt hij zelf ook zijn ziel en zaligheid in de club, waar voor hem als speler al een standbeeld werd geplaatst. Een paar miljoen fans raken nu niet uitgesproken over zijn prestaties als coach. Acht maanden terug leek voor de socio’s de wereld nog in te storten, want Messi wilde vertrekken en daaraan leek hun nieuwe coach niets te kunnen veranderen.

De situatie met Messi was het meest ernstig, op welk moment in het seizoen had je het gevoel dat je hem weer ’aan boord’ had?

Koeman: „Ik merkte dat hij tijd nodig had om wat er is gebeurd te verwerken. De onvrede over zaken onder de vorige president had erin gehakt. Maar naar mij toe heeft hij nooit één moment laten blijken dat hij niet met mij mee wilde in het traject dat ik voor ogen had. Niet in trainingen, niet in wedstrijden en ook niet als het om mijn ideeën ging. Hij heeft voortdurend honderd procent gegeven. Hij hield alles buiten het veld voor zichzelf. Niets is van invloed geweest op zijn prestaties of op trainingen.”

Sprak je in die beginperiode juist veel met hem of liet je hem bewust gaan?

„Hij is ook mijn aanvoerder, hè. Dus ik bespreek ook tactische zaken met hem. Dat doe ik graag, want hij heeft héél veel verstand van voetbal. Hij weet wat het beste voor het team is en maakt duidelijk wat hij zelf wil. Die gesprekken voer ik trouwens ook met Busquets, Piqué of Sergi Roberto, de oudere jongens die vorig jaar heel veel kritiek kregen.”

Koeman vertelt mooie verhalen over hoe goed de sfeer in de kleedkamer inmiddels weer is, wie daar de cultuur bewaken, hoe hij daar ’s morgens onder zijn spelers is en dat iedereen in de selectie bij Barça vooral ’normaal’ moet doen. Er is geen plek voor jongens met ander gedrag of spelers die op een voetstuk willen staan. Daar zorgen de ’oudjes’, Messi voorop, wel voor.

„Elke dag kom ik in de kleedkamer. Elke dag geeft Messi me bij binnenkomst een hand, ik zeg zelf alle spelers gedag en vraag of er wat is. Ik zorg dat ik voor elke training even contact met ze heb. Sommigen heb ik bij het ontbijt al gesproken. Die cultuur in onze kleedkamer is heel belangrijk. Die jongens over wie ik net sprak, bewaken echt die cultuur. Als er iemand van buiten komt, moet die normaal gedrag vertonen. Dat vinden ze heel belangrijk. Wie daarin niet meegaat, redt het niet bij Barça.”

Daar past Frenkie de Jong dus goed bij.

„Ik vond hem en Matthijs de Ligt bij het Nederlands elftal geweldige jongens om mee te werken. Ze denken na over het spel, doen altijd het maximale en dat is fijn. En toch heb ik bij mijn komst tegen Frenkie gezegd: dit is je tweede seizoen, je moet een stap gaan maken, niet meer meehobbelen. Dat klinkt cru, maar hij begreep wat ik bedoelde. Ik zei: jij moet meer verantwoordelijkheid gaan nemen. Je bent een belangrijke speler, je kan op verschillende posities uit de voeten, maar je moet ook meer naar voren. Je hebt als middenvelder zo’n geweldige versnelling, dan moet je ook in de zestien meter komen. Je moet tien goals per seizoen maken. Niet alleen blij zijn met een assist. En bij zulke gesprekken betrek ik Messi ook.”

Benieuwd wat hij van Frenkie vindt…

„Hij dacht hetzelfde als ik. Messi vindt Frenkie een geweldige speler. Hij wordt blij van zo’n jongen in zijn team. Kijk, Messi wil goede voetballers om zich heen. Hij zegt het dus ook als hij het idee heeft dat Frenkie nog meer in zijn mars heeft. Wanneer we met z’n drietjes praten, geeft Messi ook echt zijn mening aan Frenkie. Hij probeert hem werkelijk te activeren. Messi denkt dat Frenkie een nóg hoger niveau kan halen. Hij vindt hem een heel slimme speler.”

De kracht van een coach zit hem vooral in het beter maken van spelers. Dat lukt je met Frenkie, maar net als destijds bij Ajax en Feyenoord ook met alle jonge spelers.

„Het is een beetje Nederlandse inslag om niet te schromen jeugd in te brengen. Leeftijd is voor mij niet bepalend, de beste speelt.”

Moriba (18), Pedri (18), Fati (18), Puig (21) en Mingueza (21), zouden die ook zoveel aan bod zijn gekomen als je de transfermarkt op had gemogen?

„Voor deze jongens zou het niet anders zijn gelopen. De selectie was er al. We hebben wel geprobeerd aanvallend er wat bij te krijgen, omdat we voorin minimaal bezet zijn. Maar er zijn niet veel trainers in de historie van Barcelona die jongens van 18 jaar opstelden.”

Moriba wilde eerst weg, nu zegt zijn vader dat hij je eeuwig dankbaar blijft.

„Dat is mooi om te horen. Ik ken de club natuurlijk goed. Het voetbal van Barça leer je al bij La Masia, de opleiding. De jeugd daar krijgt nu weer het idee dat ze bij het eerste elftal terecht kunnen komen. Van de lichting waarmee ik hier nu werk, zeg ik dat ze het ook echt verdienen. Ze zijn opgegroeid met een bepaalde stijl, vergelijk het met Ajax waar ze van jongs af aan voetballen met ’altijd winnen’. Ze groeien op met die druk. Ik ben een coach die je de kans geeft als je het laat zien in trainingen. Een aantal pakt die kans met twee handen.”

De socio’s dragen je nu op handen, dat heb je zelf afgedwongen.

„Ik heb het geluk dat ik door mijn verleden als speler wel iemand ben bij de club. We waren heel succesvol in de periode met Cruijff. Als er íemand is die met een stuk bagage binnenkomt, die de club kent, die kan omgaan met de situatie zoals die vorig jaar was, ben ik het. Ik wist hoe ik dingen wilde veranderen en dat heeft positief uitgepakt. De jeugd heeft de kans gegrepen en dat moest ook, want met alle respect voor een aantal dertigers, die nu nog goed zijn, die zijn dat over vier jaar niet meer. Jongens als Frenkie zijn de toekomst. In de tussentijd hebben spelers als Messi, Alba en Piqué ook allemaal weer plezier gekregen. Iedereen vindt het mooi hoe we werken met elkaar. Dat zag je na het winnen van de beker.”

Op tactisch gebied, het switchen naar drie verdedigers nu weer, durf je altijd risico’s te nemen?

„Ik schroom niet om dingen te veranderen. Zo moet je zijn als coach. Ongeacht of dingen lukken of niet. Ik ga mijn eigen kop achterna als ik denk dat het anders moet. Dan voel ik me nog altijd prettiger, ook wanneer het niet lukt. Ja, alles is op mij gericht hier. Ik luister ook veel naar anderen, maar ík neem de beslissing. Als het fout gaat, krijg ik het op mijn bord. En ik maak het mijzelf niet altijd makkelijk, weet ik. Ik loop nergens voor weg, neem harde beslissingen, maar ik doe het wél voor de club.”

De middag loopt ten einde. Koeman gaat Bartina opzoeken. Samen wonen ze in een prachtig appartement. Hij lijkt een gelukkig mens en op zijn plek in Barcelona. „Het geeft veel druk zo’n baan als deze. Maar als ik straks achterom kijk en ik werp een blik op mijn carrière als speler en als trainer, ontbreekt er niets.”

Hoopvol: „Nou ja, een landstitel met Barcelona als coach nog…”
De T.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Spanje

Bericht door wimpey » za mei 01, 2021 11:09 am

Koeman heeft best een hoge pet van zichzelf op he.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Spanje

Bericht door Iniesta » za mei 01, 2021 12:16 pm

Heeft er gezien z’n recente werk bij oranje en Barcelona ook wel aanleiding toe.
Ben zelf nooit zo n fan van Koeman, maar kan niet anders zeggen dat hij goed werk levert en de successen ook een duidelijk gevolg zijn van z’n werkwijze

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Spanje

Bericht door peter » za mei 01, 2021 2:13 pm

Het is nog maar te zien of het leidt tot prijzen natuurlijk. Hij heeft het na een mega stroef begin nu aardig op de rit, maar in Europa is men afgedroogd en ze kunnen in La Liga ook nog maar zo derde worden.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Spanje

Bericht door Iniesta » za mei 01, 2021 3:05 pm

Volgens mij heeft hij al een prijs binnen

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Spanje

Bericht door Marillion » zo mei 02, 2021 9:45 am

Dat is bij een club als Barcelona natuurlijk wel een troostprijs wanneer het alles is dat je wint. Maar hij heeft het na die hele moeilijke start volgens mij wel aardig op de rit.

Grote vraag is nu of die verliespartij tegen Granada uiteindelijk het omkeerpunt in negatieve zin blijkt te zijn. Misschien was dat wel de enige kans die ze gaan krijgen.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17878
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Spanje

Bericht door Yopii » zo mei 02, 2021 12:10 pm

wimpey schreef:
za mei 01, 2021 11:09 am
Koeman heeft best een hoge pet van zichzelf op he.
Wat wil je, met 'een stuk' bagage? :hypocrite.gif: :biggrin.gif:

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Spanje

Bericht door Trab » zo mei 02, 2021 9:15 pm

Cilissen stopt een penalty van Messi maar via rebound alsnog erin. 1-1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Yopii
Berichten: 17878
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Spanje

Bericht door Yopii » zo mei 09, 2021 2:29 pm

Ik ben geen fan van Koe, altijd dat berekenende... Zo PSV.

Gisteren was het nota bene Atletico dat een groot deel van de wedstrijd het initiatief nam.

De hele eerste helft was het afwachten of Messi meedeed, qua teamspel is het helemaal niets meer met hem.

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Spanje

Bericht door Lionel » zo mei 09, 2021 9:55 pm

Selectie zit wel schots en scheef in elkaar. Maar het is niet veel tegen topploegen.

Real gelijk tegen Sevilla. Nu heeft Atleti weer de beste papieren.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Spanje

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 10:01 pm

Lionel schreef:
zo mei 09, 2021 9:55 pm


Real gelijk tegen Sevilla. Nu heeft Atleti weer de beste papieren.
Die hebben in een week of 8 een punt of 20 verspeeld of zo? (niet gecheckt).

Anything can happen.

Loik.

Nog te gaan:

Levante-Barcelona
Atletico-Real Sociedad
Granada-Real

Atletico-Osasuna
Barcelona-Celta de Vigo
Athletic Bilbao-Real

Real-Villareal
Valladolid-Atletico
Eibar-Barcelona
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Spanje

Bericht door Jinne » zo mei 09, 2021 10:18 pm

Last minute goal van Real kan toch nog wel essentieel worden. Voor Barca betekent het iig dat beide Madrilenen nog punten moeten laten liggen. Atletico zelfs minimaal 3 punten. Real heeft de beste onderlinge resultaten. Barca heeft geen enkele top pot gewonnen dit seizoen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Spanje

Bericht door Lionel » ma mei 10, 2021 8:48 am

Jinne schreef:
zo mei 09, 2021 10:18 pm
Last minute goal van Real kan toch nog wel essentieel worden. Voor Barca betekent het iig dat beide Madrilenen nog punten moeten laten liggen. Atletico zelfs minimaal 3 punten. Real heeft de beste onderlinge resultaten. Barca heeft geen enkele top pot gewonnen dit seizoen.
Die last minute goal is vooral voor Barca vervelend. Atleti moet alles winnen. Moet zeggen dat ik ze afgelopen zaterdag best goed vond. Die moeten woensdag winnen en dan geloof ik het wel.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Spanje

Bericht door Monkey Tonk » ma mei 10, 2021 4:43 pm

Barca maakt een uitgebluste indruk. Hebben al gepiekt.

Ik heb het idee dat de belachelijke rode kaart voor Koeman, vanuit het niets gegeven toen Barcelona niet van Granada kon winnen, wel eens regelrecht uit het Barcelona-kamp kon komen. Barca wil verder met Xavi.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Spanje

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma mei 10, 2021 5:13 pm

Toestand!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Spanje

Bericht door Marillion » wo mei 12, 2021 9:38 am

Ik zag gisteravond een tussenstand van Levante - Barcelona: 0-2.

Zie net dat ze dat nog 3-3 hebben laten worden. Als de concurrentie in deze speelronde wel wint lijkt me dat wel zo'n beetje het einde van de titelaspiraties van Barcelona. Is die opleving toch te kort geweest om het seizoen echt te redden. Want met enkel de beker kom je er natuurlijk niet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Spanje

Bericht door Trab » wo mei 12, 2021 10:10 am

Marillion schreef:Ik zag gisteravond een tussenstand van Levante - Barcelona: 0-2.

Zie net dat ze dat nog 3-3 hebben laten worden. Als de concurrentie in deze speelronde wel wint lijkt me dat wel zo'n beetje het einde van de titelaspiraties van Barcelona. Is die opleving toch te kort geweest om het seizoen echt te redden. Want met enkel de beker kom je er natuurlijk niet.
Ik zat de wedstrijd te kijken en begin 2e helft geloofde ik het wel. Wou gaan slapen en toen keek ik nog ff op mijn telefoon en toen stond het plots 2-2. Toch maar weer de tv aangezet en afgekeken. Dest kwam 10 minuten voor tijd in het veld bij een 2-3 stand. Gleed eerst op z’n bips bij een actie van zijn tegenstander, vervolgens laat hij hem voorgeven: 3-3.. Is nu wel over voor ze. Ook al omdat doelsaldo niet telt maar onderlinge resultaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Spanje

Bericht door Lionel » wo mei 12, 2021 11:19 am

Trab schreef:
wo mei 12, 2021 10:10 am
Marillion schreef:Ik zag gisteravond een tussenstand van Levante - Barcelona: 0-2.

Zie net dat ze dat nog 3-3 hebben laten worden. Als de concurrentie in deze speelronde wel wint lijkt me dat wel zo'n beetje het einde van de titelaspiraties van Barcelona. Is die opleving toch te kort geweest om het seizoen echt te redden. Want met enkel de beker kom je er natuurlijk niet.
Ik zat de wedstrijd te kijken en begin 2e helft geloofde ik het wel. Wou gaan slapen en toen keek ik nog ff op mijn telefoon en toen stond het plots 2-2. Toch maar weer de tv aangezet en afgekeken. Dest kwam 10 minuten voor tijd in het veld bij een 2-3 stand. Gleed eerst op z’n bips bij een actie van zijn tegenstander, vervolgens laat hij hem voorgeven: 3-3.. Is nu wel over voor ze. Ook al omdat doelsaldo niet telt maar onderlinge resultaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vind ik wel mooi voor Koeman. Gun hem echt weinig.

Welke trainer speelt nou met 5 verdedigers bij Barcelona?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Spanje

Bericht door wimpey » wo mei 12, 2021 3:11 pm

Lees dat interview begin deze pagina nog eens terug. Van 1 mei. 5 punten verliezen tegen Granada en Levante en van z'n zelfgenoegzaamheid in dat interview zal weinig over zijn. Het momentum kan snel omslaan.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Spanje

Bericht door wimpey » do mei 13, 2021 8:05 am

Atletico wint wel. Met Joao Felix gewoon op het bankje. 120M toch?

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Spanje

Bericht door Gaizka1985 » do mei 13, 2021 8:36 am

wimpey schreef:
do mei 13, 2021 8:05 am
Atletico wint wel. Met Joao Felix gewoon op het bankje. 120M toch?
Inderdaad, Diego Simeone is geen fan van hem.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Spanje

Bericht door Jinne » do mei 13, 2021 9:34 am

Sowieso wel frappant dat de drie 100 miljoen + aankopen in Spanje allen tot nu toe weinig succesvol zijn gebleken.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Spanje

Bericht door Lionel » do mei 13, 2021 4:49 pm

wimpey schreef:
do mei 13, 2021 8:05 am
Atletico wint wel. Met Joao Felix gewoon op het bankje. 120M toch?
Hele rare aankoop. Had beter bij Barca gepast. En Griezmann bij Atletico.
IK GELOOF!!!!!!

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Spanje

Bericht door Gaizka1985 » zo mei 16, 2021 11:21 am

Geruchten dat Barcelona in gesprek is met Xavi voor volgend seizoen. Bijzonder hoe dat soort clubs geleid worden.

Plaats reactie