F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » wo dec 15, 2021 7:51 pm

Ik was allang blij dat ie dat stompzinnige ‘Yo hee, Yo hoo’ achterwege liet. Maar inderdaad, Mol leek het wat kwijt te zijn in die laatste ronde. Zeker nie goe nie.

Mano
Berichten: 15118
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » wo dec 15, 2021 7:54 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Het viel me trouwens op dat Olav Mol tijdens de ontknoping van die laatste ronde een beetje warrig commentaar gaf, allesbehalve episch, in tegenstelling tot buitenlandse commentatoren. Zou ie zo verrast, of overmand door emoties zijn geweest dat ie op het moment supreme niet zo lekker uit de verf kwam? Of vonden jullie het wel goed?
Ja viel mij ook op. Niets episch maar bijna stil.
Ik dacht wel emotie te horen. (Wegslikken van tranen) maar ook vertwijfeling omdat die safety car situatie zo vreemd ging. Alsof hij niet geloofde dat dit echt de eindstand zou worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Giacomo Puccini » wo dec 15, 2021 7:57 pm

Hij had niks voorbereid gaf hij toe bij Beau. Beetje freestylen, wat ie altijd doet. Was te merken.
Ajax!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » wo dec 15, 2021 9:28 pm

Hier een aardige serie van diverse commentaren
Olav was inderdaad de minst enthousiaste
Gun het hem wel dit hoogtepunt nog mee gemaakt te hebben, maar ook blij dat anderen nu een kans krijgen

https://www.f1maximaal.nl/formule-1/uit ... -de-wereld

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Lionel » do dec 16, 2021 9:30 am

Zuidema schreef:
wo dec 15, 2021 7:51 pm
Ik was allang blij dat ie dat stompzinnige ‘Yo hee, Yo hoo’ achterwege liet. Maar inderdaad, Mol leek het wat kwijt te zijn in die laatste ronde. Zeker nie goe nie.
:smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » do dec 16, 2021 9:33 am

Ik ben nu een boek aan het lezen van hem. Aanrader, al ben ik misschien een van de weinigen. :moontje2.gif:
Ik mag hem wel; hij trekt mij mee in zijn enthousiasme en emoties. Blij dat hij te horen blijft! Hij wordt hier ook wel een beetje als no no weggezet, maar volgens mij houdt hij al heeel wat langer dan menigeen hier van F1!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » do dec 16, 2021 10:21 am


Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » do dec 16, 2021 11:09 am


Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » do dec 16, 2021 11:22 am

Beter.

Mol was voor zijn doen inderdaad ingetogen, beter gezegd in ontkenning bij die laatste ronde. Had het alleen maar over Mercedes. Ik had liever nog een Johee, Johoo gehad.

Nu is het vooral nog genieten van reactie Red Bull crew of fans bij laatste rondje.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Duke » do dec 16, 2021 11:42 am

Het statement van Mercedes:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Dubbel » do dec 16, 2021 4:06 pm

Jinne schreef:
do dec 16, 2021 11:22 am
Beter.

Mol was voor zijn doen inderdaad ingetogen, beter gezegd in ontkenning bij die laatste ronde. Had het alleen maar over Mercedes. Ik had liever nog een Johee, Johoo gehad.
Opvallend ja, alsof hij wist of vermoedde waarom Latifi op een vreemd moment dwars op de baan stond, waarom Jos in die fase wit weg trok en waarom de wedstrijdleider de regels niet toe paste. Sommige kwartjes hebben een duwtje nodig om de goede kant op te vallen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » do dec 16, 2021 6:27 pm

Dat is mooi. Lewis en Wolff komen trouwens vanavond uit protest niet opdagen bij de uitreiking. Kinderachtig.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » do dec 16, 2021 6:49 pm

Kan me voorstellen dat het allemaal moeilijk te verteren is voor Mercedes; ze hebben er een jaar hard voor geknokt en waren er dichtbij, maar tjezus, ze maken zichzelf ook wel erg zielig hoor.

Dit komt van het ad.nl:
Uitspraken Toto Wolff roepen vraagtekens op over Lewis Hamilton: ‘Ik hoop dat hij doorgaat met racen’
Na veel wikken en wegen besloot Mercedes af te zien een beroepszaak, maar ongelukkig is Toto Wolff nog steeds over de afloop van het door Max Verstappen gewonnen WK. ,,Er zit een verschil in gelijk hebben en gerechtigheid krijgen.” Ook hoopt de teambaas van de Duitse renstal dat Lewis Hamilton, die een doorlopend contract heeft, wel doorgaat met racen.

Arjan Schouten 16-12-21, 15:22 Laatste update: 17:33
Door Arjan Schouten

Hij sprak kalm, zonder stemverheffingen, maar nog wel met een flinke portie emotie. Voor het eerst na de GP van Abu Dhabi verscheen Toto Wolff vandaag voor de wereldpers, waar hij een klein uur gifpijlen afvuurde richting de FIA en duidelijk liet blijken dat de afloop van het WK hem nog altijd niet bevalt. ,,En dat heeft helemaal niets met Max Verstappen en Red Bull Racing te maken. Dat ze de titel hebben gewonnen, daar ben ik helemaal oké mee”, vertelde Wolff. ,,Max is een waardig kampioen, heeft geweldig gereden. En Red Bull is een gerespecteerde concurrent. Maar alle discussie had ik graag willen voorkomen. Net als de schade die de sport opgelopen heeft.”

Lang, heel lang, leek Lewis Hamilton afgelopen zondag op weg naar titel acht in Abu Dhabi. Tot een extreem late safety car het hele WK alsnog omgooide en wedstrijdleider Michael Masi besloot nog één raceronde af te werken, met Verstappen op verse rode banden. Zo won niet Hamilton, maar Verstappen het WK. ,,Sindsdien heb ik niet meer gesproken met Michael Masi en daar ben ik ook niet in geïnteresseerd”, vertelde Wolff. ,,De beslissingen die hij heeft genomen in de laatste vier minuten van de race hebben Lewis beroofd van het WK, het kampioenschap dat hij verdiend had om te winnen na vier foutloze races op rij. Dat is onacceptabel. En we hebben het hier niet over simpelweg één bad call. Het was freestylen met de regels wat hij deed. Lewis zat daar als een sitting duck. M’n hart en ziel huilen nog dat dit zo gegaan is.”

Een protest werd bij de stewards van tafel geveegd. In alle emotie werd de intentie tot beroep aangetekend, maar daar ziet Mercedes nu alsnog van af. ,,Niemand wil een WK in de rechtszaal winnen”, aldus Wolff, die benadrukte dat alle stappen van de laatste dagen zijn genomen in samenspraak met Hamilton. ,,Als je dit naar het gerecht brengt, hadden we gewonnen. Daar ben ik vrij zeker van. Maar er zit een verschil in gelijk hebben en gerechtigheid krijgen.”

Het is wat hem betreft nu vooral aan de FIA hoe ze deze situaties in de toekomst denken te gaan vermijden. ,,Want zo kunnen we niet doorgaan met deze sport, waarbij het racen vóór entertainment zou moeten komen en niet andersom. Dus moet voor coureurs, teams en de fans voor de start van het nieuwe seizoen duidelijk zijn wat wel en niet kan.”

Bij het gala in Parijs, waar Verstappen vanavond zijn trofee krijgt, verschijnen Wolff en Hamilton alvast niet uit protest. Beiden zijn behoorlijk ‘gedesillusioneerd’, zo vertelde Wolff. ,,Niet in de sport, daar blijven we intens van houden. Maar als principiële waarden zoals eerlijkheid niets meer waard blijken te zijn en je opeens overgegeven bent aan pure willekeurige besluitvorming, dan is de stopwatch die altijd leidend is opeens niet meer relevant. Dan begin je je toch af te vragen of het nog wel waard is om alle bloed, zweet en tranen in de sport te investeren.”

En dan kun je zomaar eens uitgekeken raken op een sport, waarschuwde Wolff. Hamilton heeft nog een contract bij Mercedes voor komend seizoen en Wolff gaf aan dat hij enorm hoopt dat zijn zevenvoudig kampioen de sport niet vaarwel zegt. ,,Ik hoop dat Lewis doorgaat met racen, omdat hij de beste coureur ooit is. De meest dominante in de laatste vier races, zonder twijfel had hij normaal ook in Abu Dhabi gewonnen. Als racer zal zijn hart zeggen: doorgaan. Maar we moeten wel de pijn zien te overwinnen, die in Abu Dhabi is ontstaan. Ook omdat hij een man met duidelijke waarden is. En dan is het moeilijk om te begrijpen wat er gebeurd is. De pijn en het verdriet van afgelopen zondag, dat gaat nooit meer weg.”

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33275
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » do dec 16, 2021 7:08 pm

De eerlijkheid is dat als de rollen om waren gedraaid, Mercedes ook had gevonden dat de race onder groene vlag moest eindigen. En Red Bull dan laaiend was geweest.

Het niet bestraffen van Hamilton in de eerste ronde was kwalijker. Verstappen heeft daarvoor meermalen wél straf gehad. Dat spoort niet.

Mercedes heeft meer dan een fair share aan gunstige steward-beslissingen gehad. Als die wèl punten hadden gekost, dan was die laatste inhaalactie van Verstappen niet nodig geweest. En Mercedes weet zelf de geitenpaadjes in de regels heel goed te vinden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40618
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » do dec 16, 2021 7:08 pm

Ik snap heel goed dat ze nog steeds zuur zijn over de gang van zaken. Het zou gek zijn als het niet zo was.

Dat zou zich alleen niet moeten vertalen in afwezigheid bij zo'n afsluiting van het seizoen. Lijkt me dat je daar vooral bent om de kampioenen uit de verschillende categorieën te eren. En wellicht is er nog iets van een afscheid voor Raikkonen? In hun statement maken ze wel duidelijk onderscheid tussen respect voor Verstappen en Red Bull en de kritiek op de FIA. Doe dat dan ook bij zo'n gala.

Dat onderzoek wat er komt is duidelijk een compromis tussen FIA en Mercedes. Er komt een onderzoek en dan staken jullie de strijd.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33275
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » do dec 16, 2021 7:20 pm

Wegblijven Hamilton is natuurlijk wel degelijk een fuck you naar Verstappen. Dat Toto wegblijft, ach, who cares.

Een seizoen is 21 wedstrijden met een opeenstapeling van fouten, steward-beslissingen, strategische keuzes en onverwachte gebeurtenissen. Dat kun je niet ophangen aan één moment.

Wel is de ‘jury’ veel te invloedrijk, met teveel controversiële beslissingen. Daar moet serieus naar gekeken worden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40618
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » do dec 16, 2021 7:38 pm

Het is ook goed dat ze dit gaan analyseren en verbeteren. Lijkt nergens op.

Toto Wolff is toch de grote man bij Mercedes? Dan kun je niet wegblijven. Je kunt niet alleen het gezicht van het team zijn in goede tijden. Goed dat hij kritisch is en de zaak heeft onderzocht. Nu is het tijd om de boeken te sluiten en weer met elkaar verder gaan. Red Bull en Mercedes moeten de verhoudingen ook weer normaliseren in plaats van over werkelijk alles publiekelijk in discussie te gaan. Daar hoort zo'n moment ook bij.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » do dec 16, 2021 7:40 pm

Wat een jankers bij Mercedes, in mijn beleving worden de achterliggers er altijd tussenuit genomen na een safety car, althans wat zondag gebeurde heb ik wel vaker gezien. Bovendien heb zo vaak beslissingen gezien in het voordeel van Mercedes.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » do dec 16, 2021 7:42 pm

of het in de F1 vaker voorkomt weet ik eigenlijk niet. In Nascar en Indycar is dit de normale gang van zaken.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Mano
Berichten: 15118
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » do dec 16, 2021 7:49 pm

Zeux schreef:Wegblijven Hamilton is natuurlijk wel degelijk een fuck you naar Verstappen. Dat Toto wegblijft, ach, who cares.

Een seizoen is 21 wedstrijden met een opeenstapeling van fouten, steward-beslissingen, strategische keuzes en onverwachte gebeurtenissen. Dat kun je niet ophangen aan één moment.

Wel is de ‘jury’ veel te invloedrijk, met teveel controversiële beslissingen. Daar moet serieus naar gekeken worden.
Helemaal mee eens. Hamilton laat zich kennen.


Las ergens dat als er bij bocht 7 een grindbak had gelegen, Hamilton netjes op de rem had getrapt. Dat alleen al zou voor de stewards een reden moeten zijn om hem die plaats terug te geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » do dec 16, 2021 8:46 pm

Frank schreef:
do dec 16, 2021 7:42 pm
of het in de F1 vaker voorkomt weet ik eigenlijk niet. In Nascar en Indycar is dit de normale gang van zaken.
In F1 is dit ook de normale gang van zaken. De afwijking die Masi toepaste zondag is dat ie alleen de autos die tussen Verstappen en Hamilton reden er tussenuit liet, en niet andere autos die ook al gelapped waren. Had ie dat gedaan, dan had het meer tijd gekost en had Masi de race niet kunnen herstarten. (waren ze achter de safety car geeindigd.) Dat was een improvisatie van Masi die nergens beschreven is. Daar is Mercedes pissed off over. Maar in de regels staat ook dat Masi de regels rond de safety car mag wijzigen als race leider. Dat heeft ie nu gedaan.

Ik snap dat ze kwaad zijn, maar nu het protest is ingetrokken moeten ze ook in actie laten zien dat ze verder willen. Laat je zien op dat gala, krijg de prijs en felicitaties voor de 8e (!) constructeurstitel, en feliciteer de winnaar.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Duke » vr dec 17, 2021 9:53 am

Nog even terug naar de laatste ronde, de analyse van Jolyon Palmer:
https://www.formula1.com/en/latest/vide ... 83452.html
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40618
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za dec 18, 2021 12:23 pm

Hij laat zo heel aardig zien hoe groot en moeilijk de keuze was die op het bordje van de wedstrijdleiding terechtkwam. Met de beslissingen die hij moest nemen bepaalde hij feitelijk in grote mate wie van de twee kampioen zou worden.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15118
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » do dec 23, 2021 12:47 pm

voor de liefhebbers:

jaaroverzicht: https://www.youtube.com/watch?v=pIBI5f8Ccvs
Interview met Max (day after): https://www.youtube.com/watch?v=0tt72SAQLz0&t=719s
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » vr jan 14, 2022 12:02 pm

Hoe ziet onderzoek naar ontknoping F1-seizoen eruit?
Lewis Hamilton

AMSTERDAM Autosportfederatie FIA heeft duidelijk gemaakt hoe het onderzoek naar de ontknoping van het Formule 1-seizoen in Abu Dhabi, waar Max Verstappen wereldkampioen werd, eruit komt te zien.

Daags na de laatste race van het jaar werd duidelijk dat de FIA een uitgebreide analyse zou starten, omdat er veel onduidelijkheid was over de gekozen procedure. Mercedes was en is nog steeds woedend over de gang van zaken. Verstappen haalde Lewis Hamilton in de laatste ronde van het seizoen in, nadat de safety car naar binnen was gekomen.

Mercedes was daar laaiend over, omdat de safety car normaal gesproken pas een ronde later naar binnen had moeten komen. Daarmee was de race dus afgelopen geweest. In de regels staat evenwel ook dat de wedstrijdleider (Michael Masi) de bevoegdheid heeft om een andere beslissing te nemen. Dat deed Masi dus, omdat het veilig was om weer te racen en hij logischerwijs niet wilde dat het seizoen werd beëindigd achter de safety car.

Mercedes diende geen officieel protest in, waarmee de wereldtitel van Verstappen een feit is. Wel gaf teambaas Toto Wolff aan dat hij verwacht dat de FIA met duidelijke maatregelen komt. Tot die tijd zwijgt Mercedes in alle toonaarden. Datzelfde geldt voor Hamilton, die niets meer van zich heeft laten horen. De zevenvoudig wereldkampioen en Wolff kwamen ook niet opdagen bij het FIA-gala in Parijs.

Op 19 januari zal de zogeheten Sporting Advisory Committee zich tijdens een vergadering buigen over het gebruik van de safety car. Vervolgens zullen er ook discussies zijn met de Formule 1-coureurs.

De uitkomst van de analyse wordt in februari gepresenteerd aan de Formule 1-commissie en vervolgens op 18 maart officieel gepresenteerd tijdens het World Motor Sport Council in Bahrein. Op die dag vinden in datzelfde Bahrein de eerste vrije trainingen plaats richting de eerste Grand Prix.
De T.

Plaats reactie