De totale remake van onze club

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Mano
Berichten: 15189
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mano » di sep 05, 2023 11:21 am

columbus schreef:
di sep 05, 2023 10:57 am
Mano schreef:
een ras Ajaxied als Tadic
Dit zegt alles. Een beetje succes behalen met deze groep en er zal vast wel weer 1 a 2 'ras ajacieden' inzitten. :ajaxscarf.gif:
Een ras Ajacied? Dikke doei. Ook bij de Firma Tadic draait het om geld en succes. Hij liet op laffe wijze zijn zaakwaarnemer zijn contract ontbinden om een dag later transfervrij bij Fenerbahçe te tekenen. Hij heeft gewoon geboft met de soepele opstelling van Ajax

Als hij de grote Ajacied was geweest die pretendeerde te zijn was hij gewoon gebleven. In goede en slechte tijden toch?

Het is/was zijn goed recht maar m.i. Is het allemaal op nare manier gegaan
ik was ook sarcastisch.

Wat ik bedoel is, 2 keer winnen, 3 mooie goals van Mikautadze en hij is een 'ras ajacied'
of.
nog 3x verliezen en dan met fakkels de arena afbranden want die zal ook wel schuld hebben.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9369
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Monkey Tonk » di sep 05, 2023 12:41 pm

Yopii schreef:
di sep 05, 2023 10:41 am
Monkey Tonk schreef:
di sep 05, 2023 10:10 am
Typisch Nederlands. Terug naar de veilige klei. Niet te lang te hoog vliegen. Ajax is zo mooi omdat de club eigenlijk on-Nederlands is in het niet accepteren van zelf-opgelegde beperkingen, en het altijd inzetten op het hoogst haalbare. Tot nu dus.
De pretenties zijn er wel, de structuur om die pretenties waar te maken is een ander verhaal.
Omdat mensen het voor het zeggen krijgen die vanuit de businesswereld denken, en niet zoals topsporters. Dat is altijd het dilemma geweest, en de club vaart alleen wel als topvoetballers hun visie kunnen verwerkelijken.

Misschien gaat deze crisis (in de dop) uiteindelijk weer tot iets goeds leiden. Hoe schud je anders Rijkaard wakker? Die kan het wel. Misschien met Marco. Maar met de Jan van Halsten van de wereld kom je nergens.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

wimpey
Berichten: 51905
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door wimpey » di sep 05, 2023 12:54 pm

Mano schreef:
di sep 05, 2023 10:38 am
een ras Ajaxied als Tadic
Dit zegt alles. Een beetje succes behalen met deze groep en er zal vast wel weer 1 a 2 'ras ajacieden' inzitten. :ajaxscarf.gif:
Ajaxied zegt ook veel... :smallgrin.gif:

Als er nog een beetje verstand is bij Ajax, dan laten ze deze storm effe uitrazen. Effe de koppen bij elkaar steken, iedereen z'n zegje laten doen en aan de slag.

Mano
Berichten: 15189
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mano » di sep 05, 2023 1:04 pm

dat zou het meest zakelijke en verstandigste zijn idd.

maar Steijn staat wel op 2 strikes.
nog 1 and he's out!

(strike 1 - niks presteren tegen excelsior en fortuna)
(strike 2 - iedereen voor de bus gooien)
(strike 3 .....)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Lionel
Berichten: 47381
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Lionel » di sep 05, 2023 1:11 pm

wimpey schreef:
di sep 05, 2023 12:54 pm
Mano schreef:
di sep 05, 2023 10:38 am
een ras Ajaxied als Tadic
Dit zegt alles. Een beetje succes behalen met deze groep en er zal vast wel weer 1 a 2 'ras ajacieden' inzitten. :ajaxscarf.gif:
Ajaxied zegt ook veel... :smallgrin.gif:

Als er nog een beetje verstand is bij Ajax, dan laten ze deze storm effe uitrazen. Effe de koppen bij elkaar steken, iedereen z'n zegje laten doen en aan de slag.
Uiteraard. Dit moet ook gebeuren want wie anders? LvG vindt Ajax niet zo goed.
IK GELOOF!!!!!!

columbus
Berichten: 5383
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door columbus » di sep 05, 2023 1:11 pm

Mano schreef:
columbus schreef:
di sep 05, 2023 10:57 am
Mano schreef: Dit zegt alles. Een beetje succes behalen met deze groep en er zal vast wel weer 1 a 2 'ras ajacieden' inzitten. :ajaxscarf.gif:
Een ras Ajacied? Dikke doei. Ook bij de Firma Tadic draait het om geld en succes. Hij liet op laffe wijze zijn zaakwaarnemer zijn contract ontbinden om een dag later transfervrij bij Fenerbahçe te tekenen. Hij heeft gewoon geboft met de soepele opstelling van Ajax

Als hij de grote Ajacied was geweest die pretendeerde te zijn was hij gewoon gebleven. In goede en slechte tijden toch?

Het is/was zijn goed recht maar m.i. Is het allemaal op nare manier gegaan
ik was ook sarcastisch.

Wat ik bedoel is, 2 keer winnen, 3 mooie goals van Mikautadze en hij is een 'ras ajacied'
of.
nog 3x verliezen en dan met fakkels de arena afbranden want die zal ook wel schuld hebben.
Haha! En inderdaad. 3 goals maken en 2 assists en je bent een echte Ajax speler.

columbus
Berichten: 5383
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door columbus » di sep 05, 2023 1:12 pm

Mano schreef:dat zou het meest zakelijke en verstandigste zijn idd.

maar Steijn staat wel op 2 strikes.
nog 1 and he's out!

(strike 1 - niks presteren tegen excelsior en fortuna)
(strike 2 - iedereen voor de bus gooien)
(strike 3 .....)
Dat denk ik ook. Gewoon ff een stevig gesprek met elkaar aan gaan. Bied je excuses aan, en door.

Mr. Ajax
Berichten: 14519
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mr. Ajax » di sep 05, 2023 1:16 pm

Mano schreef:
di sep 05, 2023 1:04 pm
dat zou het meest zakelijke en verstandigste zijn idd.

maar Steijn staat wel op 2 strikes.
nog 1 and he's out!

(strike 1 - niks presteren tegen excelsior en fortuna)
(strike 2 - iedereen voor de bus gooien)
(strike 3 .....)
Strike 3 komt ongetwijfeld bij het volgende interview, want die man kan z’n lippen niet bij elkaar houden en gelooft volgens mij ook echt dat ie genaaid is en dat het aan Sven en de spelers ligt maar niet aan hem.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax
Berichten: 14519
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mr. Ajax » di sep 05, 2023 1:18 pm

columbus schreef:
di sep 05, 2023 1:12 pm
Mano schreef:dat zou het meest zakelijke en verstandigste zijn idd.

maar Steijn staat wel op 2 strikes.
nog 1 and he's out!

(strike 1 - niks presteren tegen excelsior en fortuna)
(strike 2 - iedereen voor de bus gooien)
(strike 3 .....)
Dat denk ik ook. Gewoon ff een stevig gesprek met elkaar aan gaan. Bied je excuses aan, en door.
Ik heb dus niet het gevoel dat hij vindt dat ie ergens z’n excuses voor moet aanbieden. Maar dat is maar mijn indruk.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mano
Berichten: 15189
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mano » di sep 05, 2023 1:21 pm

Mr. Ajax schreef:
di sep 05, 2023 1:16 pm
Mano schreef:
di sep 05, 2023 1:04 pm
dat zou het meest zakelijke en verstandigste zijn idd.

maar Steijn staat wel op 2 strikes.
nog 1 and he's out!

(strike 1 - niks presteren tegen excelsior en fortuna)
(strike 2 - iedereen voor de bus gooien)
(strike 3 .....)
Strike 3 komt ongetwijfeld bij het volgende interview, want die man kan z’n lippen niet bij elkaar houden en gelooft volgens mij ook echt dat ie genaaid is en dat het aan Sven en de spelers ligt maar niet aan hem.

Prima! Niks zo handig als een incapabel iemand die denkt dat hij capabel is, die zakken altijd heel snel door het ijs.
Incapabel en het weten, is gevaarlijker die blijven altijd langer zitten :smallgrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9369
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Monkey Tonk » di sep 05, 2023 3:25 pm

columbus schreef:
di sep 05, 2023 10:57 am
Mano schreef:
een ras Ajaxied als Tadic
Dit zegt alles. Een beetje succes behalen met deze groep en er zal vast wel weer 1 a 2 'ras ajacieden' inzitten. :ajaxscarf.gif:
Een ras Ajacied? Dikke doei. Ook bij de Firma Tadic draait het om geld en succes. Hij liet op laffe wijze zijn zaakwaarnemer zijn contract ontbinden om een dag later transfervrij bij Fenerbahçe te tekenen. Hij heeft gewoon geboft met de soepele opstelling van Ajax

Als hij de grote Ajacied was geweest die pretendeerde te zijn was hij gewoon gebleven. In goede en slechte tijden toch?

Het is/was zijn goed recht maar m.i. Is het allemaal op nare manier gegaan
Tadic wil winnen. Ten koste van alles. Normaalgesproken wil Ajax dat ook. Het was voor Ajax heel goed mogelijk geweest om de aansluiting bij de Europese top vast te houden. Daar draait alles om want daar is al het geld. Met dat geld kun je blijven investeren, en in ieder geval elk jaar CL spelen. Ajax zat wat dat betreft gebeiteld, -het Nederlandse Bayern- , maar is er wonder boven wonder toch nog in geslaagd om dit allemaal te verkwanselen. Via onvoorstelbaar slecht beleid.

Tadic is niet bij Ajax weggelopen. Ajax is bij Tadic weggelopen.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

LucaS
Berichten: 53584
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De totale remake van onze club

Bericht door LucaS » di sep 05, 2023 3:54 pm

Bs...in goede en in slechte tijden
I think I lost my fucking headache

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9063
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

De totale remake van onze club

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di sep 05, 2023 4:18 pm

Monkey Tonk schreef:
Yopii schreef:
di sep 05, 2023 10:41 am
Monkey Tonk schreef:
di sep 05, 2023 10:10 am
Typisch Nederlands. Terug naar de veilige klei. Niet te lang te hoog vliegen. Ajax is zo mooi omdat de club eigenlijk on-Nederlands is in het niet accepteren van zelf-opgelegde beperkingen, en het altijd inzetten op het hoogst haalbare. Tot nu dus.
De pretenties zijn er wel, de structuur om die pretenties waar te maken is een ander verhaal.
Omdat mensen het voor het zeggen krijgen die vanuit de businesswereld denken, en niet zoals topsporters. Dat is altijd het dilemma geweest, en de club vaart alleen wel als topvoetballers hun visie kunnen verwerkelijken.

Misschien gaat deze crisis (in de dop) uiteindelijk weer tot iets goeds leiden. Hoe schud je anders Rijkaard wakker? Die kan het wel. Misschien met Marco. Maar met de Jan van Halsten van de wereld kom je nergens.
De successtory’s uit het verleden kwamen vaak voort uit barre tijden. Midden jaren ‘60 degradeerde Ajax bijna uit de eredivisie. Onder sterk leiderschap en een mooie samensmelting van coach en spelersgroep ontstond iets unieks. Eind jaren ‘80 was Ajax zo goed als failliet. Ook daar gold dat uit niets iets gemaakt werd en er kwam wederom een unieke samensmelting van trainer en spelers met meerdere Europese finales als gevolg. Na de betrekking van de ArenA en de uitgifte van aandelen werd het vele geld bizar slecht geïnvesteerd en ging Ajax rond 2010 wederom financieel richting de afgrond. Wederom kwam er goed leiderschap en een paar keer een mooie spelersgroep met goeie trainers en haalden we tegen alle verwachtingen in in het daaropvolgende decennium een EL-finale en stonden we op de drempel van de CL-finale. En daarna hadden we weer heel veel geld, wat er doorheen gejast werd aan steeds mindere spelers, werd de begroting in een te groot jasje gestoken en zag het er financieel wederom niet al te best uit. Nu staan we weer op de bodem. Maar als Ajax Ajax is wordt weer inventief met geld en wordt alles op alles gezet om de jeugdopleiding weer in optima forma te krijgen. Het is bijzonder vermoeiend dat niet van het verleden geleerd wordt; l’histoire se repête, niks nieuws onder de zon en dat soort dingen. Ajax is een synoniem voor 1. good people create good times, 2. good times create bad people, 3. bad people create bad times, 4. bad times creat good people, 1. good people create good times. Waar we nu precies in de cyclus zitten weet ik nog niet. Het hangt denk ik met name af van de vraag of Mislintat good of bad people is. Dat weten we pas hangende het seizoen en hoe zijn aankopen gedijen. De gedachte dat spelerssalarissen zijn gekoppeld aan het behalen van een graad aan Europees voetbal vind ik wel creatief. We hangen dus ergens tussen stap 3 en 4 vermoed ik.
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog? op di sep 05, 2023 4:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

columbus
Berichten: 5383
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door columbus » di sep 05, 2023 4:18 pm

Monkey Tonk schreef:
columbus schreef:
di sep 05, 2023 10:57 am
Mano schreef: Dit zegt alles. Een beetje succes behalen met deze groep en er zal vast wel weer 1 a 2 'ras ajacieden' inzitten. :ajaxscarf.gif:
Een ras Ajacied? Dikke doei. Ook bij de Firma Tadic draait het om geld en succes. Hij liet op laffe wijze zijn zaakwaarnemer zijn contract ontbinden om een dag later transfervrij bij Fenerbahçe te tekenen. Hij heeft gewoon geboft met de soepele opstelling van Ajax

Als hij de grote Ajacied was geweest die pretendeerde te zijn was hij gewoon gebleven. In goede en slechte tijden toch?

Het is/was zijn goed recht maar m.i. Is het allemaal op nare manier gegaan
Tadic wil winnen. Ten koste van alles. Normaalgesproken wil Ajax dat ook. Het was voor Ajax heel goed mogelijk geweest om de aansluiting bij de Europese top vast te houden. Daar draait alles om want daar is al het geld. Met dat geld kun je blijven investeren, en in ieder geval elk jaar CL spelen. Ajax zat wat dat betreft gebeiteld, -het Nederlandse Bayern- , maar is er wonder boven wonder toch nog in geslaagd om dit allemaal te verkwanselen. Via onvoorstelbaar slecht beleid.

Tadic is niet bij Ajax weggelopen. Ajax is bij Tadic weggelopen.
Snap wat je bedoelt maar ben ik niet met je eens. Het was voor Ajax totaal niet mogelijk om aan te sluiten bij de Europese top. Geloof ik niet. Dat was in het laatste jaar van ten Hag al duidelijk. En al helemaal na afgelopen seizoen. De budgetten zijn in de top gewoon vele vele malen hoger daarom is een vergelijking met Bayern nooit fair.

Iedereen wil winnen, daar is Tadic echt geen uitzondering is. Het rijmt ook niet met de move naar Fenerbahçe

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9369
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Monkey Tonk » di sep 05, 2023 4:23 pm

LucaS schreef:
di sep 05, 2023 3:54 pm
Bs...in goede en in slechte tijden

Was dat niet een soap?
Kijk geen soaps maar ken de Amerikaanse die daarin de grote slechterik was.

Met goed beleid zit Ajax bij de Europese top voor een puntje van je stoel speelfilm. Met slecht beleid krijg je deze soap.

Geniet ervan.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9369
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Monkey Tonk » di sep 05, 2023 4:28 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di sep 05, 2023 4:18 pm
Monkey Tonk schreef:
Yopii schreef:
di sep 05, 2023 10:41 am


De pretenties zijn er wel, de structuur om die pretenties waar te maken is een ander verhaal.
Omdat mensen het voor het zeggen krijgen die vanuit de businesswereld denken, en niet zoals topsporters. Dat is altijd het dilemma geweest, en de club vaart alleen wel als topvoetballers hun visie kunnen verwerkelijken.

Misschien gaat deze crisis (in de dop) uiteindelijk weer tot iets goeds leiden. Hoe schud je anders Rijkaard wakker? Die kan het wel. Misschien met Marco. Maar met de Jan van Halsten van de wereld kom je nergens.
De successtory’s uit het verleden kwamen vaak voort uit barre tijden. Midden jaren ‘60 degradeerde Ajax bijna uit de eredivisie. Onder sterk leiderschap en een mooie samensmelting van coach en spelersgroep ontstond iets unieks. Eind jaren ‘80 was Ajax zo goed als failliet. Ook daar gold dat uit niets iets gemaakt werd en er kwam wederom een unieke samensmelting van trainer en spelers met meerdere Europese finales als gevolg. Na de betrekking van de ArenA en de uitgifte van aandelen werd het vele geld bizar slecht geïnvesteerd en ging Ajax rond 2010 wederom financieel richting de afgrond. Wederom kwam er goed leiderschap en een paar keer een mooie spelersgroep met goeie trainers en haalden we tegen alle verwachtingen in in het daaropvolgende decennium een EL-finale en stonden we op de drempel van de CL-finale. En daarna hadden we weer heel veel geld, wat er doorheen gejast werd aan steeds mindere spelers, werd de begroting in een te groot jasje gestoken en zag het er financieel wederom niet al te best uit. Nu staan we weer op de bodem. Maar als Ajax Ajax is wordt weer inventief met geld en wordt alles op alles gezet om de jeugdopleiding weer in optima forma te krijgen. Het is bijzonder vermoeiend dat niet van het verleden geleerd wordt; l’histoire se repête, niks nieuws onder de zon en dat soort dingen. Ajax is een synoniem voor 1. good people create good times, 2. good times create bad people, 3. bad people create bad times, 4. bad times creat good people, 1. good people create good times. Waar we nu precies in de cyclus zitten weet ik nog niet. Het hangt denk ik met name af van de vraag of Mislintat good of bad people is. Dat weten we pas hangende het seizoen en hoe zijn aankopen gedijen. De gedachte dat spelerssalarissen zijn gekoppeld aan het behalen van een graad aan Europees voetbal vind ik wel creatief. We hangen dus ergens tussen stap 3 en 4 vermoed ik.
Dat klopt. En wie was de rode draad die Ajax die drie keer bij de hand nam?

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9063
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di sep 05, 2023 4:47 pm

Hmmmm de rol van Cruijff in de jaren 90-97 zie ik even niet zo snel.

Andriy Demchenko
Berichten: 5010
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Andriy Demchenko » di sep 05, 2023 4:57 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di sep 05, 2023 4:47 pm
Hmmmm de rol van Cruijff in de jaren 90-97 zie ik even niet zo snel.
De doorgebroken jeugdspelers waren een direct gevolg van de sterk verbeterde en geintensiveerde jeugdscouting eind jaren 80 onder Cruijff. Anders waren we waarschijnlijk wel wat talent misgelopen. Bij jeugdopleidingen gaat zoeits altijd met vertragend effect, we hebben gezien wie de 'doorgebroken' jeugdspelers waren zo rond 96-2000.


Mijn theorie is overigens dat Cees dit seizoen gejinxed heeft met zijn afwezigheid in Razgrad!
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9063
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di sep 05, 2023 5:04 pm

Zijn we mooi klaar mee!

LucaS
Berichten: 53584
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De totale remake van onze club

Bericht door LucaS » di sep 05, 2023 5:19 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di sep 05, 2023 4:47 pm
Hmmmm de rol van Cruijff in de jaren 90-97 zie ik even niet zo snel.
Was met eigen jeugd Cees. Het fundament daarvan was in 1823 door Cruijff gelegd
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14519
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mr. Ajax » di sep 05, 2023 5:41 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di sep 05, 2023 4:47 pm
Hmmmm de rol van Cruijff in de jaren 90-97 zie ik even niet zo snel.
Wat Andriy zegt klopt toch?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9063
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

De totale remake van onze club

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di sep 05, 2023 6:37 pm

Of dat (enkel) door Cruijff kwam staat me niet meer zo voor de geest. Ik weet nog dat ie eerst technisch directeur werd omdat een trainerslicentie ontbrak; toen had hij het volgens mij ook voor het zeggen over de jeugd maar vrij snel ging het voornamelijk om het eerste, in mijn herinnering.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9369
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Monkey Tonk » wo sep 06, 2023 10:19 am

Als trainer lichtte hij de hele organisatie door. Daarna delegeerde hij. Dat was het mooie van Johan. Hij zag het meteen en kon het snel doorvoeren, Louis heeft later op dat fundament verder gebouwd. Ik heb nog ergens een serie artikelen uit die tijd, waarin Johan haarfijn elke positie op het veld met precies de verantwoordelijkheden uiteenzet. Kun je zo toepassen op Ajax uit de jaren 90.

Louis is lang niet zo'n dappere coach als Cruijff. Van Gaal heeft later zijn hele zienswijze aangepast omdat hij een keer een wedstrijd met Barca verloor na een 3-0 voorsprong. Dat had Johan nooit gedaan. De enige fundamentele aanvallende concessie die Cruijff ooit deed was om uiteindelijk het idee van de vliegende kiep te laten varen.

Terzijde, de techniek was veel beter verzorgd in die tijd. Mijn top zes van spelers met de beste techniek:

1 Cruijff
2 Litmanen
3 van Basten
4 Keizer
5 Bergkamp
6 Rijkaard
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Yopii
Berichten: 18633
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Yopii » wo sep 06, 2023 10:41 am

Als trainer lichtte hij de hele organisatie door. Daarna delegeerde hij. Dat was het mooie van Johan. Hij zag het meteen en kon het snel doorvoeren, Louis heeft later op dat fundament verder gebouwd. Ik heb nog ergens een serie artikelen uit die tijd, waarin Johan haarfijn elke positie op het veld met precies de verantwoordelijkheden uiteenzet. Kun je zo toepassen op Ajax uit de jaren 90.

Louis is lang niet zo'n dappere coach als Cruijff. Van Gaal heeft later zijn hele zienswijze aangepast omdat hij een keer een wedstrijd met Barca verloor na een 3-0 voorsprong. Dat had Johan nooit gedaan. De enige fundamentele aanvallende concessie die Cruijff ooit deed was om uiteindelijk het idee van de vliegende kiep te laten varen.
Haha ja, die vliegende keep was wel een revolutionair idee in een tijd dat keepers voor geen meter konden meevoetballen.

LVG nam inderdaad veel over van Cruijff: taken, rugnummers, enz. Tegelijkertijd heb ik hem altijd een kloon van Labonovsky gevonden: hij had een voorkeur voor multifunctionele spelers die onderling inwisselbaar waren. Dat had Cruijff juist helemaal niet, die ging - niet zo vreemd - uit van het hoogbegaafde individu. (Je kunt daarmee zeggen dat Cruijff beter bij de huidige tijd past dan LVG: nu maken de sterren de dienst uit. LvG liep daar ook op stuk bij Barcelona, Bayern en MU, drie keer is geen toeval.)

Wat de techniek betreft, Keizer zou nu echt niet meer kunnen. Die deed af en toe wat geniaals en verder stond hij te kijken. Kudus is er niets bij. :smallgrin.gif:

Wat de jeugdopleiding betreft, het misverstand bestaat dat die áltijd heel veel beter is geweest dan die van andere clubs.
In de zestiger jaren voetbalde élke club met spelers uit de eigen stad en regio. Dat was bij Ajax zo, maar ook bij Utrecht, F, ADO en PSV. De clubs uit de grootste steden maakten de dienst uit, die hadden de meeste keus.
Na de successen van de zeventiger jaren stapte Ajax juist af van het idee van de eigen jeugd. Het werd kopen, kopen, kopen. Jan Mulder, Brokamp, en na hen een hele stoet middelmatige spelers. Het was,ere wie ere toekomt, een buitenlander die begon met het inpassen van jonge spelers: Tomislav Ivic. Die spelers kwamen nog wel vaak van buiten: Ling, Dusbaba, Lerby, Arnesen, enz. Vanaf die tijd ging Ajax wat meer investeren in de jeugd, met als gevolg de eerste grote talenten: Rijkaard en Kieft. Leo Beenhakker heeft daar ook een bijdrage aan geleverd.

Tonnie BS en Cruijff gaven de jeugdopleiding nóg een boost. Dat moest wel, want er was nooit geld. Het is me altijd een raadsel geweest waar de inkomsten van de tachtiger jaren bleven. Ajax had een afbetaald stadion en speelde regelmatig in het Olympisch. De organisatie was in rudimentaire staat. Hoe dan ook, Cruijff nam eerst als speler en daarna als TD veel taken op zich. HIj kende elke jeugdspeler en greep in als het hem niet aanstond. Dat kon toen nog. De beloning kwam in de vorm van een aantal zeer goede lichtingen. Dat is dan toeval volgens de Cruijff-haters.

Uit het gat van Adriaanse kwam echter niets. Dat zal ook wel toeval zijn. Ajax werd een speeltuin voor trainers met ambities en autoritaire idioten. Het is dan heel moeilijk om de schwung weer terug te krijgen. Het lukte Jonk/Cruijff tijdelijk, na een lange droogte. Daarna stortte de boel weer in.

Zonder uitzonderlijk goede opleiding zijn we niets, ik hoop dat iedereen dat eindelijk ziet. Zitten we met Taylor, Brobbey, enz. Dan heb je geen basis. Voor je het weet is Bergwijn aanvoerder, alleen omdat hij een blauwe maandag in de opleiding heeft gespeeld.

Ajax Rules
Berichten: 31405
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Ajax Rules » wo sep 06, 2023 11:27 am

Monkey Tonk schreef:
wo sep 06, 2023 10:19 am

Louis is lang niet zo'n dappere coach als Cruijff.
Een tien keer relevanter onderscheid is dat tussen de goede en de slechte coach.

Van Gaal is een topcoach, net als de 'laffe' Mourinho. Over-performers.

Cruijff was zeker geen over-performer en misschien wel een under-performer. In zijn Ajaxtijd sowieso.

Zijn laatste PSV Ajax. Gewoon blind in de counter lopen en de tegenstander kinderlijk en voorspelbaar in de kaart spelen. Geen enkele restverdediging. Puur schooltoernooi-voetbal voor de lol en de romantiek. Zelfs een Nederlamdse krant durfde te concluderen dat Cruijff de meest overschatte coach was.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie