Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Neefkens » vr sep 08, 2023 8:04 pm

Juist: kaderstellend ėn controlerend.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Mano » vr sep 08, 2023 8:08 pm

Controlerend als je buiten het boekje lijkt te gaan maar adviserend als je bijv Spertsyan uit Rusland wilt halen of aankoopt alvorens kudus verkoopt. Tenzij je aankoopt voor 100 en kudus een waarde heeft van rond de 40, dan zijn ze weer controlerend
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door LucaS » vr sep 08, 2023 8:11 pm

Maar wel.achteraf.controleren en vooraf kaders geven.
de RvC wordt niet geacht zich met de dagelijkse leiding te bemoeien
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14547
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Mr. Ajax » vr sep 08, 2023 9:15 pm

Frank schreef:
vr sep 08, 2023 7:50 pm
Volgens mij is de taak van een RvC niet (alleen) adviserend maar ook (meer) controlerend.

Ze controleren dus het (beleid van het) bestuur
Precies, zo begrijp ik dat ook dus.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Yopii » za sep 16, 2023 9:53 am

Ik begrijp dat Kroes zich iets aantrekt van de klachten over Mislintat die afkomstig zijn uit het makelaarswereldje. Hmm.

De achtergrond van Kroes (jarenlang zijn zakken gevuld in de spelershandel) staat me niet aan. Ik hoop dat hij alle banden doorsnijdt voor hij bij Ajax begint.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33569
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door zeux » za sep 16, 2023 10:31 am

Yopii schreef:
za sep 16, 2023 9:53 am
Ik begrijp dat Kroes zich iets aantrekt van de klachten over Mislintat die afkomstig zijn uit het makelaarswereldje. Hmm.

De achtergrond van Kroes (jarenlang zijn zakken gevuld in de spelershandel) staat me niet aan. Ik hoop dat hij alle banden doorsnijdt voor hij bij Ajax begint.
Waar refereer je aan?

Is er ergens en bericht of zo?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Neefkens » za sep 16, 2023 10:36 am

Yopii schreef:
za sep 16, 2023 9:53 am
Ik begrijp dat Kroes zich iets aantrekt van de klachten over Mislintat die afkomstig zijn uit het makelaarswereldje. Hmm.

De achtergrond van Kroes (jarenlang zijn zakken gevuld in de spelershandel) staat me niet aan. Ik hoop dat hij alle banden doorsnijdt voor hij bij Ajax begint.
Goh, waarom zou het “makelaarswereldje” klachten hebben…😇
Misschien omdat er minder aan AJAX te verdienen valt?

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Yopii » zo sep 17, 2023 1:27 pm

zeux schreef:
za sep 16, 2023 10:31 am
Yopii schreef:
za sep 16, 2023 9:53 am
Ik begrijp dat Kroes zich iets aantrekt van de klachten over Mislintat die afkomstig zijn uit het makelaarswereldje. Hmm.

De achtergrond van Kroes (jarenlang zijn zakken gevuld in de spelershandel) staat me niet aan. Ik hoop dat hij alle banden doorsnijdt voor hij bij Ajax begint.
Waar refereer je aan?

Is er ergens en bericht of zo?
AD:
Toch zit Kroes beslist niet stil. De voormalig eigenaar van managementkantoor SEG en grootaandeelhouder van eredivisionist Go Ahead Eagles blijft op gepaste afstand van de werkvloer en de clubleiding, maar gaat wel met tal van mensen rond Ajax in gesprek. Spelersmakelaars, oud-medewerkers, clubdirecteuren en andere stakeholders: Kroes benut zijn uitgebreide netwerk om een goed beeld te krijgen van wat zich bij Ajax allemaal afspeelt, en waar de prioriteiten voor de komende jaren moeten liggen.

Ook de werkwijze van Mislintat komt in die gesprekken uitgebreid ter tafel. Logisch: Kroes kent als geen ander de wetten van de transfermarkt, de logica van contracten en de potentiële transferwaardes van specifieke spelers. Zijn kennis en netwerk zijn op dat vlak minstens zo uitgebreid als dat van Mislintat zelf.

Juist ook in die kringen van agenten, voetbalbestuurders en spelersmakelaars is de kritiek op de Duitser niet mals. Nog los van het feit dat Mislintat veelal buitenlandse spelers haalt van relatief kleine clubs, wekken de hoge transfersommen die Ajax voor sommige spelers betaalt veel verbazing en scepsis. Oók bij Kroes.
Wat die makelaars betreft, die doen hun uiterste best om geschikte spelers richting Italië of Engeland te krijgen. De clubs daar betalen immers meer, ook aan fees. Zo hebben we gezien dat Reijnders, die nog niets bewezen heeft, voor de hoofdprijs richting Milan ging.

Voor Ajax blijven dan de Wijndalletjes over.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33569
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door zeux » zo sep 17, 2023 1:33 pm

Yopii schreef:
zo sep 17, 2023 1:27 pm
zeux schreef:
za sep 16, 2023 10:31 am
Yopii schreef:
za sep 16, 2023 9:53 am
Ik begrijp dat Kroes zich iets aantrekt van de klachten over Mislintat die afkomstig zijn uit het makelaarswereldje. Hmm.

De achtergrond van Kroes (jarenlang zijn zakken gevuld in de spelershandel) staat me niet aan. Ik hoop dat hij alle banden doorsnijdt voor hij bij Ajax begint.
Waar refereer je aan?

Is er ergens en bericht of zo?
AD:
Toch zit Kroes beslist niet stil. De voormalig eigenaar van managementkantoor SEG en grootaandeelhouder van eredivisionist Go Ahead Eagles blijft op gepaste afstand van de werkvloer en de clubleiding, maar gaat wel met tal van mensen rond Ajax in gesprek. Spelersmakelaars, oud-medewerkers, clubdirecteuren en andere stakeholders: Kroes benut zijn uitgebreide netwerk om een goed beeld te krijgen van wat zich bij Ajax allemaal afspeelt, en waar de prioriteiten voor de komende jaren moeten liggen.

Ook de werkwijze van Mislintat komt in die gesprekken uitgebreid ter tafel. Logisch: Kroes kent als geen ander de wetten van de transfermarkt, de logica van contracten en de potentiële transferwaardes van specifieke spelers. Zijn kennis en netwerk zijn op dat vlak minstens zo uitgebreid als dat van Mislintat zelf.

Juist ook in die kringen van agenten, voetbalbestuurders en spelersmakelaars is de kritiek op de Duitser niet mals. Nog los van het feit dat Mislintat veelal buitenlandse spelers haalt van relatief kleine clubs, wekken de hoge transfersommen die Ajax voor sommige spelers betaalt veel verbazing en scepsis. Oók bij Kroes.
Wat die makelaars betreft, die doen hun uiterste best om geschikte spelers richting Italië of Engeland te krijgen. De clubs daar betalen immers meer, ook aan fees. Zo hebben we gezien dat Reijnders, die nog niets bewezen heeft, voor de hoofdprijs richting Milan ging.

Voor Ajax blijven dan de Wijndalletjes over.
Thanks!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41020
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » zo sep 17, 2023 1:37 pm

Het zou mij niet verbazen als de makelaars vooral zitten met het feit dat hun spelers niet naar Ajax gaan. Ze hebben ze nog wel aangeboden! En bestuurders hadden vast ook aan Ajax willen verkopen.

Natuurlijk zal Kroes kritisch kijken naar het transferbeleid. Er is meer dan 100 miljoen in en uit gegaan afgelopen transferperiode. Het zou idioot zijn als hij daar niet naar zou kijken.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Yopii » zo sep 17, 2023 2:26 pm

Het zou mij niet verbazen als de makelaars vooral zitten met het feit dat hun spelers niet naar Ajax gaan. Ze hebben ze nog wel aangeboden! En bestuurders hadden vast ook aan Ajax willen verkopen.
Natuurlijk.

Ajax heeft jarenlang torenhoge fees betaald aan zaakwaarnemers en daarnaast de Eredivisie gesubsidieerd. Daarbij heeft Ajax geen spelers als Kluivert, Dest, Lang, Ziyech enz. teruggehaald.

Aan PSV daarentegen kun je wat kwijt. Zelfs El Ghazi kreeg daar een kans.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Frank » zo sep 17, 2023 9:12 pm

Yopii schreef:
zo sep 17, 2023 2:26 pm
Aan PSV daarentegen kun je wat kwijt. Zelfs El Ghazi kreeg daar een kans.
Volgens mij ook alleen maar als tijdelijke vervanger van Gakpo, om het gat enigzins op te vangen zeg maar.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

De Dominee
Berichten: 5919
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door De Dominee » ma sep 25, 2023 10:46 am

Is alvast flink aan het lekken naar de T, gezien zijn naam en mening (zogenaamd gedeeld "in kleine kring") in veel artikelen naar voren komt. Staat nu al 1-0 achter wat mij betreft.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Yopii » ma sep 25, 2023 10:49 am

Ik heb ook geen goed gevoel bij Kroes. Dat zogenaamde netwerk van hem bestaat vooral uit zaakwaarnemers. Daarbij is hij nu al aan het konkelen inderdaad. Het is opvallend hoe zijn vrienden van de media hem al aan het promoten zijn.

Hij was grootaandeelhouder van GAE, dat zegt me niets. Met alle respect, dat is een club van een heel ander kaliber dan Ajax.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Mano » ma sep 25, 2023 10:51 am

Hij is incrowd, handelt met de juiste zaakwaarnemers en babbelt te veel
Dat wordt dus de AD van een beursgenoteerd bedrijf. :blackcat.gif:

Zal mij niets verbazen als hij het woord Ajax-DNA laat vallen in één van zijn eerste interviews
Nou, dan weet je dat we nog 7 jaar ellende hebben
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Yopii » ma sep 25, 2023 3:06 pm

Het is merkwaardig dat hij off-the-record praat over de DD, terwijl hij nog niet in dienst is. Ik vind dat niet integer.

Maar ja, de konkelaars en de roddelaars leven het langst bij Ajax.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door LucaS » ma sep 25, 2023 3:14 pm

Belooft niet veel goeds
I think I lost my fucking headache

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Mano » ma sep 25, 2023 3:31 pm

Yopii schreef:
ma sep 25, 2023 3:06 pm
Het is merkwaardig dat hij off-the-record praat over de DD, terwijl hij nog niet in dienst is. Ik vind dat niet integer.

Maar ja, de konkelaars en de roddelaars leven het langst bij Ajax.
Precies!
Een slang doet het goed in een slangenkuil
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7359
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Trab » ma sep 25, 2023 4:53 pm

De man is nog niet eens begonnen en we gaan nu al lopen zeiken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Yopii
Berichten: 18733
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Yopii » ma sep 25, 2023 4:56 pm

Hij is al begonnen.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Scherrer » ma sep 25, 2023 6:49 pm

Trab schreef:
ma sep 25, 2023 4:53 pm
De man is nog niet eens begonnen en we gaan nu al lopen zeiken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij de 13 aankopen heb jij daar anders geen énkel probleem mee. Bijzonder, hoor. :excited.gif:
***

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41020
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » ma sep 25, 2023 7:15 pm

Ik zou er niet van opkijken als Kroes gaat proberen om het technisch beleid naar zich toe te trekken. Eventueel met een relatief lichtgewicht als technisch manager (KJH?) erbij.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7359
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Trab » ma sep 25, 2023 8:26 pm

Scherrer schreef:
Trab schreef:
ma sep 25, 2023 4:53 pm
De man is nog niet eens begonnen en we gaan nu al lopen zeiken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij de 13 aankopen heb jij daar anders geen énkel probleem mee. Bijzonder, hoor. :excited.gif:
De geschiedenis leert toch dat we het beste presteren met eigen jeugd en een enkele gerichte aankoop? Hij heeft 12 spelers gehaald waarvan 11 buitenlanders. Spelers waar nog nooit iemand van gehoord had. Dat is toch vragen om problemen?
Bovendien zit er ook geen gedachte achter. De Ajax filosofie is 4-3-3. Hij haalt backs die het beste presteren in 5-3-2. Voorin hetzelfde met Mikaitadze en Akpom. Die presteren ook het beste in een twee spitsen systeem. Akpom geeft ie het rugnummer 10! Het heilige shirt waar grootheden als Bergkamp en Litmanen inspeelden. Hoe verzin je het.
Een 10 en een rechtsbuiten heeft ie helemaal niet gehaald. Zitten we weer opgescheept met Berghuis op rechtsbuiten en Taylor op 10.
Ik wil spelers best de tijd geven hoor. Maar een Vos heeft in 1 wedstrijd al meer laten zien dan Tahirovic en Mannsverk. Die straalt qua agressie, uitstraling en voetbal toch veel meer een Ajax speler uit dan die twee?
Neemt niet weg dat Steijn er helemaal niks van bakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De Dominee
Berichten: 5919
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door De Dominee » di sep 26, 2023 9:45 am

Ajax hoeft voor maart niet op Alex Kroes (en een nieuwe technisch directeur) te rekenen

Ajax hunkert naar een troubleshooter, maar kan een vervroegde komst van de nieuwe algemeen directeur Alex Kroes vergeten. Dus zit de club na de breuk met technisch directeur Sven Mislintat alweer gevangen in een machtsvacuüm.

Sjoerd Mossou, Johan Inan 26-09-23, 06:45 Laatste update: 06:51

Wie denkt dat Ajax werk maakt van een vervroegde aanstelling van Kroes om orde in de chaos te scheppen, heeft het mis. De nieuwe algemeen directeur gaat er zelf ook vanuit dat hij pas medio maart instapt als algemeen directeur. Dat blijkt ook uit de persoonlijke plannen die hij heeft gemaakt voor na de jaarwisseling. Kroes gaat begin 2024 op wereldreis.

AZ speelt geen rol meer in zijn overstap naar Ajax. De Alkmaarse club was deze zomer hevig teleurgesteld toen bleek dat Kroes een half jaar na zijn benoeming tot directeur International Football Strategy een akkoord had met - uitgerekend - de club met wie het de voorbije jaren de nodige robbertjes uitvocht. Voor AZ werd de overstap van Kroes daardoor ook een principekwestie, waarbij het met het concurrentiebeding een troef in handen had om Kroes aan zijn contract te houden.

Wilde Ajax de nieuwe baas eerder verwelkomen, dan hoefde het - zoals alom verondersteld - geen miljoenen aan afkoopsom betalen. AZ stelde een pakket aan toekomstige afspraken tussen beide clubs als eis. Afspraken? Ja, daarmee wil AZ, uit ervaring ook, voorkomen dat de concurrent bijvoorbeeld met personeel aan de haal gaat.

Behoefte aan crisisbezweerder
Op dat voorstel is Ajax nooit ingegaan. Daarop moesten werknemer en werkgever een datum voor vrijgave overeenkomen. Dat werd medio maart, zoals de Amsterdammers eerder deze maand ook in een persbericht meldden. Momenteel wijst niets erop dat Ajax zich alsnog bij AZ meldt om Kroes eerder te laten beginnen als de langverwachte opvolger van de begin juni opgestapte Edwin van der Sar.

Het is niet aanneme­lijk dat Van Halst een td voor de lange termijn gaat aanstellen, waar Kroes straks wellicht helemaal niet tevreden over is

Ook niet nu Ajax dringend behoefte heeft aan een crisisbezweerder. De aanstaande directeur heeft er zelf ook weinig belang bij in een brandend huis te stappen. Het afbreukrisico is voor Kroes, die op de achtergrond al wel goed beslagen ten ijs probeert te komen, nog kleiner als het gebouw volledig is afgebrand en hij het fundament helemaal opnieuw kan bouwen.

En nu? Hoe moet het verder? Wie stelt de nieuwe technisch directeur aan nu de club in een chaos verkeert? Dat is ontzettend lastig, ervaart de Ajax-top zelf inmiddels, ook omdat daar weinigen nog verzekerd zijn van hun job. Ga maar na: de raad van commissarissen wordt door supporterskringen mede-verantwoordelijk gehouden voor de malaise en kan formeel door de nieuwe bestuursraad weggestuurd worden.

Nieuwe technisch directeur
Daaronder trekken Jan van Halst, Maurits Hendriks en Susan Lenderink nauw met elkaar op. Binnen die directie is Van Halst echter de enige met een voetbaltechnische achtergrond. De invulling van de vacature van de zondag ontslagen Mislintat (en ook de positie van de bekritiseerde trainer Maurice Steijn) komt daarmee volledig op zijn bord.

Wat het voor Van Halst complex - of juist simpel - maakt, is dat hij zelf interim-directeur is tot Kroes in maart instapt. Daarna stapt de doorgeschoven commissaris normaal gesproken uit Ajax, ook omdat het niet helemaal zuiver is om daarna de rol van toezichthouder weer aan te nemen. En formeel mag Kroes vanuit de wachtkamer niet bij de besluitvorming betrokken worden.

Gaat Van Halst dan een td voor de lange termijn aanstellen, waar Kroes straks wellicht helemaal niet tevreden over is? Dat is niet aannemelijk, ook omdat Van Halst slechts is aangesteld om tijdelijk op de winkel te passen en dan ook niet van plan is over zijn graf te regeren.

Oplossing voor korte termijn
Daardoor is de kans groot dat Ajax de winterse transferperiode, als de selectie mogelijk nog een versterking en een paar uitgaande transfers behoeft, intern gaat oplossen. Daar broedt de directie de komende weken op. Veel smaken om de honneurs van de ontslagen Mislintat waar te nemen, heeft de clubleiding daarbij niet.

Klaas-Jan Huntelaar, die zich tegenwoordig ontfermt over de contractzaken van de talenten, maakte vorig jaar deel uit van het technisch hart. En binnen Ajax maakt de onlangs van Manchester City overgenomen hoofdscout Kelvin de Lang met zijn kennis en netwerk een aardige indruk. Een dergelijke plakbandconstructie ligt het meest voor de hand, tot Kroes zijn langverwachte entree in de Johan Cruijff Arena maakt.
Tuurlijk. Nog langer aankloten met interims en noodverbandjes. De TD had nooit ontslagen moeten worden, die was er immers net en aangesteld voor de lange termijn. De trainer daarentegen...die had een paar potjes geleden al op de keien moeten staan.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/aj ... ~a79866ed/
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33896
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Duke » di sep 26, 2023 9:50 am

Eigenlijk is het best een puinhoop bij Ajax, en zo te zien gaat daar de komende maanden geen verandering in komen. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie