Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door Marillion »

Het zou in ieder geval een keuze met veel risico zijn.

Nu is zijn periode bij Ajax het pronkstuk op zijn CV. Gaat het bij een rentree niet goed dan begint de kleur van dat eerdere succes toch ook wel serieus te vervagen. In plaats van de succesvolle samenwerking met Overmars die hem een sterke selectie in handen gaf moet hij het nu doen met iemand die sterk onder druk staat. Gaat het na United en Leverkusen nog een keer mis dan is zijn status op de markt wel echt die van een gepasseerd station.

Daar staat tegenover dat het relatief makkelijk lijkt om in ieder geval enige vorm van progressie te boeken en opzichte van de huidige chaos. In Nederland relatief snel weer om de titel spelen is nog altijd haalbaar. Toch zal het ook een gevecht zijn tegen de schaduw van het verleden en het is lastig om zo'n gevecht te winnen.
Nil volentibus arduum
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Yopii schreef: di nov 04, 2025 10:23 am Geef me een goede reden, vanuit zijn standpunt gezien, waarom Ten Hag zou instappen bij Ajax. Redenen om het niet te doen zijn er genoeg.
Gezien zijn periodes bij United en Leverkusen is Ten Hag niet zo bezig met het risico voor zijn carrière tijdens het kiezen van een nieuwe club, of hij is niet zo goed in staat om het risico in te schatten. In beide gevallen maakt dat een keuze voor Ajax een stuk waarschijnlijker. :smallgrin.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Yopii

Bericht door Yopii »

Wat een niveau, Blind en Rob Jansen die rollend over straat gaan. :blush.gif:
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Er is toch een tv programma waar bekende nederlanders met elkaar de boksring in gaan? Misschien is dat wat voor ze. Ze kunnen er vast een hele Ajax gerelateerde editie van maken. Kandidaten genoeg die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. :smallgrin.gif:

Ik zat te denken over kandidaten voor een directiefunctie binnen onze club. Het is heel lastig. Berghuis heeft het bij AZ in mijn ogen erg goed gedaan. Ruim 10 jaar constante prestaties zonder gedoe. Ik weet dat het een andere club is maar je moet je ergens op baseren. Maar goed, hij is geen optie want als Ajax ergens niet aan voldoet dan is het om rustiger aan te kunnen doen.

Ondanks dat ik tegen het terughalen van mensen ben. Hoe kijken jullie aan tegen Wim Jonk? Ook Volendam is een totaal andere wereld maar het gaat daar toch wel erg goed gezien de beperkte omvang van de club. Ik zit er wel wat mee dat hij destijds bij Ajax op enig moment kennelijk niet meer met collega's in gesprek wilde. Nu was het ook toen chaos maar dat lijkt me nooit een oplossing. Dus hoe werkbaar is het met hem? Dat vraag ik me dan af.

En hij zou wellicht beter passen op de functie van Beuker dan als TD?
Nil volentibus arduum
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Marillion schreef:Er is toch een tv programma waar bekende nederlanders met elkaar de boksring in gaan? Misschien is dat wat voor ze. Ze kunnen er vast een hele Ajax gerelateerde editie van maken. Kandidaten genoeg die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. :smallgrin.gif:

Ik zat te denken over kandidaten voor een directiefunctie binnen onze club. Het is heel lastig. Berghuis heeft het bij AZ in mijn ogen erg goed gedaan. Ruim 10 jaar constante prestaties zonder gedoe. Ik weet dat het een andere club is maar je moet je ergens op baseren. Maar goed, hij is geen optie want als Ajax ergens niet aan voldoet dan is het om rustiger aan te kunnen doen.

Ondanks dat ik tegen het terughalen van mensen ben. Hoe kijken jullie aan tegen Wim Jonk? Ook Volendam is een totaal andere wereld maar het gaat daar toch wel erg goed gezien de beperkte omvang van de club. Ik zit er wel wat mee dat hij destijds bij Ajax op enig moment kennelijk niet meer met collega's in gesprek wilde. Nu was het ook toen chaos maar dat lijkt me nooit een oplossing. Dus hoe werkbaar is het met hem? Dat vraag ik me dan af.

En hij zou wellicht beter passen op de functie van Beuker dan als TD?
Je bedoelt Huiberts ipv Berghuis Afbeelding wat mij betreft komt Jonk terug als hoofd jeugdopleiding. Weet niet meer waarom en met wie hij allemaal ruzie had. Maar is in ieder geval een Cruijff adept. Weet alleen niet of hij het WK met Oranje wil opgeven voor Ajax. En of ze hem überhaupt terugwillen bij Ajax.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Haha...inderdaad. Goedemiddag. :blush.gif:
Huiberts dus. En dat die er niet aan gaat beginnen omdat hij juist wat meer rust wil.

Ik voel dus ook wel wat voor Jonk. Maar dan kom je inderdaad meer uit richting de opleiding en dus Beuker.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Huiberts zal wel een concurrentiebeding in zijn contract hebben. Waarschijnlijk kán hij niet eens snel aan de slag.

Wim Jonk gaat echt niet opnieuw het gevecht tegen de bierkaai aan, destijds lagen de mensen op de Toekomst om de minste dingen dwars. Zo innovatief zijn ze daar niet. Jonk is ook een rechtlijnig figuur, je moet hem in zijn waarde laten. Hij zou wijsgeworden ongetwijfeld eisen dat hij de bezetting van de Toekomst naar eigen inzicht kan inrichten, wat problematisch is, omdat ze tegenwoordig meer in de richting AZ/Van Gaal denken, teamgericht dus. Daar is die Beuker ook voor aangesteld. Met andere woorden, Ajax zou dan afscheid moeten nemen van een stoet medewerkers, onder wie onze jungletijgerdompteur. Dat zie ik niet gebeuren.

Hadden ze Cruijff maar de jeugdopleiding laten doen... Wat een gemiste kans. :excited.gif:
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Yopii schreef:Huiberts zal wel een concurrentiebeding in zijn contract hebben. Waarschijnlijk kán hij niet eens snel aan de slag.

Wim Jonk gaat echt niet opnieuw het gevecht tegen de bierkaai aan, destijds lagen de mensen op de Toekomst om de minste dingen dwars. Zo innovatief zijn ze daar niet. Jonk is ook een rechtlijnig figuur, je moet hem in zijn waarde laten. Hij zou wijsgeworden ongetwijfeld eisen dat hij de bezetting van de Toekomst naar eigen inzicht kan inrichten, wat problematisch is, omdat ze tegenwoordig meer in de richting AZ/Van Gaal denken, teamgericht dus. Daar is die Beuker ook voor aangesteld. Met andere woorden, Ajax zou dan afscheid moeten nemen van een stoet medewerkers, onder wie onze jungletijgerdompteur. Dat zie ik niet gebeuren.

Hadden ze Cruijff maar de jeugdopleiding laten doen... Wat een gemiste kans. :excited.gif:
Johan had Jonk vooruitgeschoven om zijn filosofie te implementeren in de jeugdopleiding. Hij heeft er 5 jaar gezeten volgens mij. Van 2010 tot 2015. Moeilijk te beoordelen of de doorgebroken jeugdspelers in 2017 en 2019 een gevolg van zijn beleid waren. Hij had in ieder geval wel een duidelijke visie. Hier nog een interview uit 2017 in het blad Helden.

https://www.helden.media/verhalen/ode-a ... -wim-jonk/

Yopii

Bericht door Yopii »

Tja, het was vooral een botsing van benaderingen. De KNVB-opleiding is, zoals Jonk beschrijft, van 'je doet zes minuten dit en zes minuten dat'. Dat doet een trainer dan vijf jaar later nog, want zo heeft hij het geleerd. Cruijff daarentegen was van het constant intuïtief variëren en innoveren. Dat wilden de trainers die er zaten niet, die hadden daar geen kaas van gegeten.

Cruijff ging uit van eenvoudige principes: driehoekjes, de juiste afstanden, altijd naar voren spelen, enz. Verder ging het erom de tegenstander te verrassen, dat doe je niet door meer van hetzelfde.

Ik heb geen idee of Jonk het zou kunnen uitvoeren. Cruijffs forte was niet de selectie van mensen.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Yopii schreef:Tja, het was vooral een botsing van benaderingen. De KNVB-opleiding is, zoals Jonk beschrijft, van 'je doet zes minuten dit en zes minuten dat'. Dat doet een trainer dan vijf jaar later nog, want zo heeft hij het geleerd. Cruijff daarentegen was van het constant intuïtief variëren en innoveren. Dat wilden de trainers die er zaten niet, die hadden daar geen kaas van gegeten.

Cruijff ging uit van eenvoudige principes: driehoekjes, de juiste afstanden, altijd naar voren spelen, enz. Verder ging het erom de tegenstander te verrassen, dat doe je niet door meer van hetzelfde.

Ik heb geen idee of Jonk het zou kunnen uitvoeren. Cruijffs forte was niet de selectie van mensen.
Misschien moeten we z’n zoon dan maar aanstellen als TD.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ondanks de flater met Mislintat heb ik geloof ik de voorkeur voor iemand van buitenaf. Een TD die bij een andere club al heeft bewezen om te kunnen zorgen voor stabiliteit. Niet 1 of 2 keer een hoogtepunt omdat alles toevallig op de goede plek viel maar constante prestaties die aan de bovenkant zitten van wat je van een club mag verwachten.

Het is lastig om dat concreet te vertalen naar personen want ik ken de markt gewoon heel erg slecht. Maar als voorbeeld: een club die het al meerdere jaren heel goed doet is Union Saint Gilloise en daar is Chris O'Loughlin de TD. Daar zit 'ie sinds 2019 dus dat is een mooie periode en ook echt het tijdperk waarin die club de stap naar de top in Belgie heeft gemaakt. Hoe hij werkt en wat het geheim bij die club is weet ik niet maar dit is denk ik wel een profiel van iemand die interesse zou hebben omdat Ajax dan echt wel een stap groter is.

Risico is dat zo'n type kandidaat intern weinig steun heeft omdat hij niemand kent en niet uit een kamp komt. Dus zo iemand moet snel succesvol zijn.
Nil volentibus arduum
zeux

Bericht door zeux »

Ajax wil eerst een technisch directeur aanstellen en daarna pas een hoofdcoach. Dat heeft algemeen directeur Menno Geelen (hoofdfoto) vrijdag gezegd tijdens de jaarlijkse vergadering voor aandeelhouders. Het betekent dat Fred Grim voorlopig interim-trainer in Amsterdam blijft.

Ajax ontsloeg vorige week trainer John Heitinga vanwege de teleurstellende seizoenstart, waarna technisch directeur Alex Kroes zijn positie per direct beschikbaar stelde. Daardoor moet Ajax op zoek naar zowel een nieuwe technisch directeur als nieuwe hoofdtrainer.

"Het is onze ambitie eerst een statutair technisch directeur aan te stellen en daarna een trainer", zei algemeen directeur Geelen tijdens de vergadering. "Dat betekent dat Fred Grim de komende duels interim-trainer van Ajax zal blijven."

Daarmee maakt Ajax in korte tijd een ommezwaai. Technisch directeur Kroes zei in een toelichting bij het ontslag van Heitinga dat de club "snel" een nieuwe hoofdtrainer wil presenteren. Voormalig succescoach Erik ten Hag bedankte eerder deze week voor een terugkeer in de Johan Cruijff ArenA.

"We willen geduld en rust bewaren", verklaarde Geelen de nieuwe koers. "We willen bouwen aan een stabiel en herkenbaar elftal. We betreuren dat Alex ons gaat verlaten. Hij heeft in uitdagende financiële tijden goed werk gedaan. Het was ook pijnlijk om afscheid te nemen van Heitinga."

Fred Grim neemt voorlopig de honneurs waar als hoofdcoach van Ajax.
Beeld: Pro Shots
Overmars bedankte voor terugkeer

Na de afwijzing van droomkandidaat Ten Hag wil Ajax voorkomen dat de nieuwe trainer niet het volledige vertrouwen geniet van een technisch directeur die later wordt aangesteld. Met de gekozen weg koopt de club wat tijd.

Voormalig technisch directeur Marc Overmars zei eerder deze week tegen De Telegraaf dat hij was benaderd om terug te keren bij Ajax, maar dat hij daarvoor heeft bedankt. Overmars moest in 2022 vertrekken bij Ajax vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Volgens De Telegraaf en transferjournalist Fabrizio Romano heeft Ajax nu zowel Jordi Cruijff als Maxwell op het oog voor de functie van technisch directeur. De club heeft dat niet bevestigd. De zoon van voetballegende Johan Cruijff heeft momenteel geen functie in de voetballerij. Oud-speler Maxwell werkt bij de UEFA.

Paul Simonis zou volgens De Telegraaf en verschillende Duitse media nog voor zijn ontslag bij VfL Wolfsburg zijn gepolst om trainer van Ajax te worden. Ook dat heeft de club niet bevestigd. Simonis beleefde afgelopen jaargang een droomseizoen bij Go Ahead Eagles met de bekerwinst en een zesde plaats in de Eredivisie.

Na het ontslag van Heitinga zat Grim zondag in het verloren uitduel met FC Utrecht (2-1) voor het eerst als interim-coach op de bank. De afgelopen weken was hij een van de assistenten van Heitinga. Ajax voegde de oud-keeper begin vorige maand aan de staf van Heitinga toe. Daarvoor was hij hoofdcoach in de jeugdopleiding. Ajax hervat volgende week zaterdag de competitie met een thuiswedstrijd tegen Excelsior.

Ajax onderzoekt om van de beurs te gaan

Voor Ajax is het bespreekbaar dat de club van de beurs gaat, zei vicevoorzitter Dirk Anbeek van de raad van commissarissen van Ajax vrijdag tijdens de jaarlijkse vergadering voor aandeelhouders. Veel beleidsmakers klaagden de afgelopen jaren over de huidige structuur van Ajax.

Volgens analisten moet Ajax ruim 150 miljoen euro betalen als het van de beurs wil. De club, die sinds 1998 beursgenoteerd is, had afgelopen zomer een eigen vermogen van bijna 190 miljoen euro.

"Alle opties liggen op tafel", zei Anbeek. "Ga nu niet roepen dat Ajax van de beurs afgaat. Want dat is niet zo. We onderzoeken alles. Het is zeker niet zo dat al onze problemen zijn opgelost als we van de beurs zijn. Vast staat wel dat de huidige structuur bij Ajax niet ideaal is om optimaal te presteren. Het moet efficiënter." (nu.nl)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
elliquido

Bericht door elliquido »

er zijn toch in nederland prima kandidaten te vinden? Lijkt mij wel verstandig als iemand hier de wortels heeft.

Als trainer is dat minder relevant. Ik hoop gewoon op een ervaren trainer met overwicht. Graag wel met didactische skills.
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

elliquido schreef: vr nov 14, 2025 5:07 pm er zijn toch in nederland prima kandidaten te vinden? Lijkt mij wel verstandig als iemand hier de wortels heeft.

Als trainer is dat minder relevant. Ik hoop gewoon op een ervaren trainer met overwicht. Graag wel met didactische skills.
Zoals? Ik zou het zo snel niet weten. Huiberts heeft het goed gedaan bij AZ maar die wil niet.
Nil volentibus arduum
elliquido

Bericht door elliquido »

ik ken het wereldje niet.. maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat in nederand niemand geschikt zou zijn voor deze eervolle functie.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dat vraag ik me eerlijk gezegd wel een beetje af. Wat zijn in Nederland nou echt goed geleide clubs?

AZ doet het dus in mijn ogen al jaren goed. Stabiele prestaties, financieel volgens mij ook weg bij de problemen uit het verleden. Er breken spelers door uit de opleiding en ze verdienen daarmee prima aan hun transferbeleid. Maar daarna? Moeten we dan bij pak 'm beet Groningen of Utrecht kijken? Gaan we toch weer voor Ajax DNA?

Ik ken de markt ook niet goed hoor. Maar ik zou echt niet weten wie nou echt een geschikte kandidaat is in Nederland. Uiteraard ligt de naam van Jordi Cruijff ook weer op tafel. Op basis waarvan is dat dan precies?
Nil volentibus arduum
elliquido

Bericht door elliquido »

Het is ook lastig want het profiel is voetbalinhoudelijk en (zakelijk en bestuurlijk) intelligent. Dat zie je niet vaak in de voetbalwereld.

en heb je dit soort types.. (kroes, vd boog) dan neigen ze naar dubieus handelen.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Marillion schreef: za nov 15, 2025 12:24 pm Dat vraag ik me eerlijk gezegd wel een beetje af. Wat zijn in Nederland nou echt goed geleide clubs?

AZ doet het dus in mijn ogen al jaren goed. Stabiele prestaties, financieel volgens mij ook weg bij de problemen uit het verleden. Er breken spelers door uit de opleiding en ze verdienen daarmee prima aan hun transferbeleid. Maar daarna? Moeten we dan bij pak 'm beet Groningen of Utrecht kijken? Gaan we toch weer voor Ajax DNA?

Ik ken de markt ook niet goed hoor. Maar ik zou echt niet weten wie nou echt een geschikte kandidaat is in Nederland. Uiteraard ligt de naam van Jordi Cruijff ook weer op tafel. Op basis waarvan is dat dan precies?
Jordi heeft het in Israël knap gedaan met Maccabi Tel Aviv. In Cyprus volgens mij ook. Voor wat het waard is. Een rookie is het in ieder geval niet.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Yopii

Bericht door Yopii »

Het lukte zijn vader niet om bij Ajax echt iets te veranderen, waarom zou het Jordi dan wel lukken?
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Yopii schreef: zo nov 16, 2025 12:45 pm Het lukte zijn vader niet om bij Ajax echt iets te veranderen, waarom zou het Jordi dan wel lukken?
Huh? Ten eerste heeft Cruijff Sr. wel degelijk wat teweeg gebracht: een erg succesvolle 10-15 jaar met de juiste mensen op de juiste plekken.

Maar Cruijff Sr. was natuurlijk formeel niet betrokken vanuit een echte rol. Jordi zou statutair TD moeten worden en vanuit die rol vorm moeten gaan geven aan de selectie om Ajax 1 weer competitief te maken. Niemand verwacht van hem dat ie de club totaal gaat hervormen - dat is ook niet de taak van een TD. Totaal niet te vergelijken dus.
columbus

Bericht door columbus »

Heeft hij überhaupt interesse? Volg het allemaal niet zo meer maar is dit serieus of namedropping vanuit de Telegraaf?
Yopii

Bericht door Yopii »

Jordi zou statutair TD moeten worden en vanuit die rol vorm moeten gaan geven aan de selectie om Ajax 1 weer competitief te maken. Niemand verwacht van hem dat ie de club totaal gaat hervormen - dat is ook niet de taak van een TD.
Dus je verwacht van hem dat hij zijn hoofd op het hakblok legt? :confused.gif:

Bij de naam 'Cruijff' alleen al gaat de halve vereniging in de verzetsstand.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Yopii schreef: zo nov 16, 2025 3:21 pm
Jordi zou statutair TD moeten worden en vanuit die rol vorm moeten gaan geven aan de selectie om Ajax 1 weer competitief te maken. Niemand verwacht van hem dat ie de club totaal gaat hervormen - dat is ook niet de taak van een TD.

Yopi, ik begrijp oprecht niet wat je allemaal probeert te zeggen.

Er wordt gesteld dat Jordi een alternatief zou kunnen zijn voor de positie van TD. Dat heeft voor mij niks met z’n achternaam te maken, maar met het feit dat ie dergelijke rollen al bij een aantal clubs al (best succesvol) heeft bekleedt.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

columbus schreef: zo nov 16, 2025 3:19 pm Heeft hij überhaupt interesse? Volg het allemaal niet zo meer maar is dit serieus of namedropping vanuit de Telegraaf?
Geen idee. Fabrizio meldt nu ook dat Jordi en Maxwell allebei genoemd zijn als opties binnen de club.
Yopii

Bericht door Yopii »

Mr. Ajax schreef: zo nov 16, 2025 4:26 pm
Yopii schreef: zo nov 16, 2025 3:21 pm

Yopi, ik begrijp oprecht niet wat je allemaal probeert te zeggen.

Er wordt gesteld dat Jordi een alternatief zou kunnen zijn voor de positie van TD. Dat heeft voor mij niks met z’n achternaam te maken, maar met het feit dat ie dergelijke rollen al bij een aantal clubs al (best succesvol) heeft bekleedt.
Het heeft voor veel mensen binnen Ajax wel met zijn achternaam te maken.

Jordi koestert de legacy van zijn vader. Veel mensen zullen denken dat hij diens lijn wil volgen. Dat zou zomaar waar kunnen zijn.

De TD gaat ook over de jeugdopleiding, bijvoorbeeld.
Plaats reactie