Alex Kroes, onze ex-Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Bericht door peter »

Vergelijken is natuurlijk niet echt interessant. Feit is wel dat Ajax er op sportief, technisch én bestuurlijk vlak dramatisch bij ligt. Het is op alle vlakken een complete chaos en als je dan als naambordje 'directeur' hebt, dan ben je daar verantwoordelijk voor. Ik denk eerlijk gezegd dat we er nog niet zijn met 'doorselecteren'. Ik hoor vanuit de club ook weinig rooskleurige verhalen over Beuker, dus wie weet wat er nog volgt. Ben het overigens wel met Bert eens om nu goed te kijken naar een voetbaltechnische man in de RvC, daarna een technisch directeur en dan een trainer. Al zou het me niet verbazen als ze bijvoorbeeld de sleutels in handen geven van Ten Hag en dat we dan een 'bijzondere' constructie krijgen.
Alexander

Bericht door Alexander »

Ik moet nog wel zien of de aankopen van Kroes zo slecht zijn als ze nu lijken. Een trainer met iets meer kwaliteit gaat daar een stuk meer uithalen is mijn verwachting. Maar het blijft het feit dat de selectie niet goed is ingericht, zonder een linksback en een 6. En met een hele matige keeper op de goal.

Kroes heeft het tot aan het aanstellen van Heitinga/Keizer niet zo slecht gedaan. Maar het aanstellen van deze 2 is een gruwelijke fout geweest. Maar ik geef het Kroes ook wel te doen. Al die mensen die willen meepraten bij Ajax maakt het onmogelijk om goed te functioneren. Dus begin ermee met dat aan te passen.
Marcel

Bericht door Marcel »

peter schreef: vr nov 07, 2025 8:39 am Vergelijken is natuurlijk niet echt interessant. Feit is wel dat Ajax er op sportief, technisch én bestuurlijk vlak dramatisch bij ligt. Het is op alle vlakken een complete chaos en als je dan als naambordje 'directeur' hebt, dan ben je daar verantwoordelijk voor. Ik denk eerlijk gezegd dat we er nog niet zijn met 'doorselecteren'. Ik hoor vanuit de club ook weinig rooskleurige verhalen over Beuker, dus wie weet wat er nog volgt. Ben het overigens wel met Bert eens om nu goed te kijken naar een voetbaltechnische man in de RvC, daarna een technisch directeur en dan een trainer. Al zou het me niet verbazen als ze bijvoorbeeld de sleutels in handen geven van Ten Hag en dat we dan een 'bijzondere' constructie krijgen.
En wat hoor je dan precies?
Was het niet Beuker die met Farioli aan kwam zetten en daarna met die Perez ofzo? Dit lijkt mij een man die out-of-the-box denkt, en niet vast zit in het Ajax DNA. Ik heb het idee soms dat "de club" juist het probleem is bij Ajax. Vastgeroest in oude denkwijzen en daarom gedoemd te mislukken in het moderne voetbal.
Ik zat juist te denken om Beuker door te schuiven als TD... al weet ik eerlijk gezegd ook niet wat zijn kwalificaties zijn en of hij daarvoor geschikt is. Gelukkig hoef ik er niet over te beslissen.

Daarnaast, laat ik nog even zeggen dat ik het van Kroes goed vind dat hij zijn conclusies trekt en niet zijn eigen hachje probeert te redden. Hij staat in iedergeval achter zijn eigen woorden. :biggthumpup.gif:
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Alexander schreef:Ik moet nog wel zien of de aankopen van Kroes zo slecht zijn als ze nu lijken. Een trainer met iets meer kwaliteit gaat daar een stuk meer uithalen is mijn verwachting. Maar het blijft het feit dat de selectie niet goed is ingericht, zonder een linksback en een 6. En met een hele matige keeper op de goal.

Kroes heeft het tot aan het aanstellen van Heitinga/Keizer niet zo slecht gedaan. Maar het aanstellen van deze 2 is een gruwelijke fout geweest. Maar ik geef het Kroes ook wel te doen. Al die mensen die willen meepraten bij Ajax maakt het onmogelijk om goed te functioneren. Dus begin ermee met dat aan te passen.
Ik denk ook niet dat de aankopen van Kroes slecht zijn.. of ze bij ons kunnen aarden is een ander verhaal. Die spelers van Mislintat doen het ook best aardig elders...
Yopii

Bericht door Yopii »

Ik vind de aankopen van Kroes wel slecht, voor dat geld. Je moet namelijk kijken naar wat je nodig hebt.

Vooral middelmaat of fysiek zwakke spelers bovendien, voor relatief veel geld.
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Hij heeft wel teveel betaald voor bepaalde spelers... 10 voor Dolberg is natuurlijk tragisch..
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

'Ajax kon Eriksen en Blind halen'

Van der Zee was vanaf 2007 werkzaam in de scouting bij Ajax, waar hij zes jaar leiding aan gaf. Over de samenstelling van de huidige selectie heeft de 69-jarige Amsterdammer geen goed woord over. "Deze selectie is een brevet van onvermogen van de technisch directeur en de scouting", stelt Van der Zee.

"Op 15 juli maakte Jordan Henderson bekend dat hij zou vertrekken, dan heb je zeven weken om een ervaren 'nummer 6' te halen. Christian Eriksen bood zich aan en kon je zo transfervrij halen. Daley Blind had een clausule van een half miljoen euro. Die werden allebei niet gehaald, maar zo aan de kant gezet. En wat komt er? Een reserve van Liverpool, James McConnell."

Een ander voorbeeld dat Van der Zee noemt: "Steven Berghuis en Davy Klaassen hadden aflopende contracten die door Kroes zijn verlengd. Nou, als je die verlengt, hoef je dus geen extra 'nummer 10' te halen. Dan mag je je vraagtekens zetten bij het feit dat hij voor 15 miljoen een nieuwe nummer 10 heeft gehaald, Oscar Gloukh."

"Dingen die Kroes van tevoren zei te gaan doen, deed hij totaal niet", zegt Van der Zee over Kroes, met wie hij een half jaar werkte. "Hij zou bij elke scoutingvergadering aanwezig zijn, maar hij is er één keer geweest en daarna hebben we hem niet meer gezien. En hij zou scouts gaan beoordelen in rapporten, maar dat is nooit gebeurd. Er is nooit enige evaluatie van transferperiodes geweest."
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Eriksen en Blind waren natuurlijk ook geen oplossing geweest. Dit zijn ook geen spelers waarvan je verwacht dat de scouting ermee aan komt zetten. Kom op zeg.

Dat de verhouding met de scouting al zoveel jaren zo moeizaam is dat is wel een zorgwekkende zaak. Waarom hebben die zo'n beperkte rol? Als ze slecht zijn moet je reorganiseren en niet simpelweg die mensen in hun sop laten gaar koken. Overigens is de scouting vooral de taak van Kelvin de Lang en zou de informatielijn via hem kunnen lopen. Al mag je van je TD wel verwachten dat hij goed op de hoogte is want hij moet iets doen met de adviezen.
Nil volentibus arduum
Cluijffert

Marillion schreef: di nov 11, 2025 7:14 am Eriksen en Blind waren natuurlijk ook geen oplossing geweest. Dit zijn ook geen spelers waarvan je verwacht dat de scouting ermee aan komt zetten. Kom op zeg.

Dat de verhouding met de scouting al zoveel jaren zo moeizaam is dat is wel een zorgwekkende zaak. Waarom hebben die zo'n beperkte rol? Als ze slecht zijn moet je reorganiseren en niet simpelweg die mensen in hun sop laten gaar koken. Overigens is de scouting vooral de taak van Kelvin de Lang en zou de informatielijn via hem kunnen lopen. Al mag je van je TD wel verwachten dat hij goed op de hoogte is want hij moet iets doen met de adviezen.
Nee inderdaad. Van der Zee zegt wat hier de meesten al hadden geconstateerd. Maar als je dan komt met Eriksen en met name Blind... tja... Misschien dat ie een beter oog had op Zuid Amerikaanse spelers, wie weet.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Yopii

Bericht door Yopii »

De vertrekkend technisch directeur benadrukt daarna dat men vrijdagmiddag in de Johan Cruijff ArenA bij elkaar is gekomen om te praten over het boekjaar 2024/25. Hij neemt de aandeelhouders mee naar de afgelopen maanden, al wil hij zijn voorbeeld niet als excuus gebruiken. Wel wil hij een en ander in perspectief zetten. 'In het seizoen 2023/24 werd door de buitenwacht gesteld dat we drie tot vijf jaar nodig zouden hebben om mee te doen om de titel.'
Eh, kunnen jullie je hier iets van herinneren?

Drie tot vijf jaar? :1evil.gif:
Arthur

Bericht door Arthur »

Oh nu snap ik het. Vorig jaar waren we bijna veel te vroeg kampioen geworden , dus nu heeft Kroes er alsnog voor gezorgd dat het de geplande 5 jaar gaat duren.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Yopii

Bericht door Yopii »

Nog twee tot drie jaar, zei LVG gisteren.

Hij en de zijnen zijn nu voor het tweede jaar bezig, dus we zitten mooi op schema voor die vijf jaar. :blush.gif:

Goede coach geweest, LVG, maar wat een onzin kraamt hij nu uit. :aai.gif:
zeux

Bericht door zeux »

Arthur schreef: za nov 15, 2025 6:44 pm Oh nu snap ik het. Vorig jaar waren we bijna veel te vroeg kampioen geworden , dus nu heeft Kroes er alsnog voor gezorgd dat het de geplande 5 jaar gaat duren.
De Chinezen hebben de club al overgenomen!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
peter

Bericht door peter »

Dat merkt zelfs John Heitinga. Het spreekwoordelijke kind van de club lag binnen no time op het hakblok.
“In de laatste week voor de interlandbreak kreeg ik veel vragen van mensen die vonden dat hij eruit moest. Maar dat gaan we niet doen, zei ik. In de eerste plaats moesten we rust creëren. Daarnaast verwachten mensen dat je weer in 2019 bent. Accepteer nou met z’n allen dat er een nieuwe werkelijkheid is… Het voetbal heeft zich internationaal doorontwikkeld en wij – als land – niet voldoende. Sterker, op bepaalde punten zijn we terug bij af.”

Zie de Europese resultaten van de laatste tijd.
“Op de dag van de wedstrijd tegen Olympique Marseille vroeg iemand mij wat het ging worden. ‘3-0 voor Marseille,’ antwoordde ik. Hoe ik dat kon zeggen… En bij Ajax-Inter? ‘Als we met 1-0 verliezen, ben ik niet ontevreden,’ zei ik vooraf tegen onze trainers. Natuurlijk begrijp ik dat er 55.000 toeschouwers zitten en een paar miljoen voor de buis, en het wil zeker niet zeggen dat je met die gedachte begint en speelt om te verliezen. Integendeel, na 35 minuten had ik nog het idee dat er wat te halen viel tegen Inter. Maar diezelfde week verloor PSV thuis van Union. Iederéén verloor. Ajax werd aan alle kanten kapot geschreven, terwijl het door ons was ingecalculeerd. Eigenlijk kan ik dit al niet zeggen, want dan roepen de mensen: die gozer is niet ambitieus. Nee, ik ben gewoon realistisch. Het zijn anderen die een beetje moeten afkicken.”
Van 16 October naar 25 November. PSV gaat vanavond weer winnen en nu uit bij Liverpool. 1-4. Zelden zo’n interview gelezen wat, 1 maand verder, zo pijnlijk is. Zou hij nu zelf ook zien wat voor lulverhaal hij heeft opgehangen. Wat een charlatan joh.
Yopii

Bericht door Yopii »

Woerts verduidelijkt tot slot nog even hoe Ajax momenteel in de zoektocht naar een nieuwe directeur staat. De Amsterdammers nemen echt hun tijd, vertelt de sportmarketeer. 'Als ze geen goede technisch directeur vinden voor het einde van dit seizoen gaat Kroes gewoon de zaken doen in de winterstop. Dat hebben ze ook gevraagd aan hem.'
Neem vooral de tijd, het gaat prima zo. Kopen we er in de winterstop nog een paar tuinkabouters bij. :hypocrite.gif:
Laatst gewijzigd door Yopii op do nov 27, 2025 11:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Cluijffert

Yopii schreef: do nov 27, 2025 10:46 am
Woerts verduidelijkt tot slot nog even hoe Ajax momenteel in de zoektocht naar een nieuwe directeur staat. De Amsterdammers nemen echt hun tijd, vertelt de sportmarketeer. 'Als ze geen goede technisch directeur vinden voor het einde van dit seizoen gaat Kroes gewoon de zaken doen in de winterstop. Dat hebben ze ook gevraagd aan hem.'
Neem vooral de tijd, het gaat prima zo. Kopen we er in de winterstop nog een tuinkabouters bij. :hypocrite.gif:
Zeker, dat heeft ie ook zo goed gedaan in de afgelopen jaren.
LucaS

Bericht door LucaS »

Nou ja, elke keer dat we weer opnieuw beginnen is belangrijker. Dat vet op de botten is eens verdwenen. Dus ja, liever de tijd nemen voor een kanjer dan nu weer een Sneijder ofzo er neer plempen
I think I lost my fucking headache
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

Met dien verstande dat bewezen kanjers niet voor het oprapen liggen. En het probleem is natuurlijk groter; in een ideale wereld heb je een TD, een staf, een jeugdopleiding en een scoutingsapparaat in een symbiotische relatie. Maar daar zijn we ogenschijnlijk een paar lichtjaar van verwijderd.
Lionel

Bericht door Lionel »

Vijf aankopen van onze TD op de bank :smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!
LucaS

Bericht door LucaS »

Lachwekkend os het misschien wel. Aan de andere kant, een kundige TD had met die 60 miljoen een fatsoenlijke selectie neergezet
I think I lost my fucking headache
Lionel

Bericht door Lionel »

LucaS schreef: zo nov 30, 2025 8:39 pm Lachwekkend os het misschien wel. Aan de andere kant, een kundige TD had met die 60 miljoen een fatsoenlijke selectie neergezet
Precies. Met vier goede aankopen doe je toch gewoon mee.
IK GELOOF!!!!!!
peter

Bericht door peter »

Weet ook niet wat ik moet geloven, maar ik las op diverse sites dat die Itakura de bestverdienende speler is? 3.53 bruto…
Lionel

Bericht door Lionel »

peter schreef: zo nov 30, 2025 10:36 pm Weet ook niet wat ik moet geloven, maar ik las op diverse sites dat die Itakura de bestverdienende speler is? 3.53 bruto…
Berghuis ook 2,5
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

peter schreef: zo nov 30, 2025 10:36 pm Weet ook niet wat ik moet geloven, maar ik las op diverse sites dat die Itakura de bestverdienende speler is? 3.53 bruto…
Die komt uit de BuLi, dat zegt denk ik genoeg.
Plaats reactie