Minister Verdonk bedreigt Nederlanderschap Salomon Kalou

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mei 16, 2005 9:44 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef:Nederland speelde een prachtig tournooi met geweldig voetbal. Maar aan het verlies was niets onterecht. Duitsland was misschien niet de gedroomde winnaar, het was wel de terechte kampioen.
Mee eens. Ik was nog een klein kind, te jong om een nuchtere analyse te maken. Maar ik zag de wedstrijd in gezelschap van een zaal vol Zweden die stuk voor stuk voor Nederland waren en die allemaal hetzelfde dachten en uitspraken: zonde dat Nederland het niveau van eerdere wedstrijden niet haalde, jammer maar Duitsland was de terechte kampioen.

Wie schetste mijn verbazing toen ik bij terugkeer in Nederland ontdekte dat werkelijk iedereen daar er anders over dacht.
Het stinkt aan alle kanten!

Zuidema

Bericht door Zuidema » di mei 17, 2005 7:00 am

Mwah, vind het toch niet zo verwonderlijk. Wat voor veel Nederlanders misschien wel 1 van de mooiste dagen van hun leven had kunnen worden, werd 1 van de zwartste. "Zijn we er dan toch ingetuind?" Ja, we waren er toch ingetuind. En de band met Duitsland lag toen ook wel een stukkie gevoeliger, is dan ook moeilijk toegeven dat ze die dag de beste waren.

Wat wel bij me is blijven hangen is het waarom van dit alles. Waarom konden de Duitsers NL zo overvleugelen op die dag? Zeker, de Duitsers hadden op den duur een goede ploeg, alhoewel ik de wedstrijd tegen de Polen in dat moeras geen graadmeter vind. Maar puur op voetbalkwaliteiten had Ajax al een paar keer laten zien hoe de verhoudingen lagen tov de Bayern-kern. Veel van dat waarom zal dus ook psychologisch verklaard moeten worden: onder- en overschatting, provoceren, tegenstander die je nodeloos tergt en boven zichzelf uitstijgt enz. Maar ook het fysieke aspect blijf ik een punt vinden: was NL überhaupt wel fysiek in staat om nog 1 keer te vlammen zoals voorheen? Afgezien van een zeer vermoeid ogende Cruijff kwam de ploeg sowieso niet erg energiek en scherp over in de hele partij, zelfs toen in de 2e helft de Duitsers (goddank) achterover gingen hangen om de 2-1 te verdedigen en daarmee NL de kans kreeg zich weer te herstellen en een overwicht op te bouwen.

Op de lange termijn komt misschien nog wel het meest zure daarna. In de jacht op de Grote Revanche blijkt dezelfde ploeg weinig tot niets geleerd te hebben. In Yoegoslavië zien ze tijdens het EK 1976 een 'klein obstakeltje' op weg naar een hernieuwd treffen met de Duitsers over het hoofd, maken eigenlijk dezelfde fouten qua onderschatting en gaan in 1 van de zwartste wedstrijden in de Oranje-historie tegen het uitstekende Tsjecho-Slowakije roemloos ten onder. Het Oranje van 1974-1976 was fenomenaal, maar kon ook in zijn eigen klasse verzwelgen met een paar forse decepties tot gevolg.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 17, 2005 8:32 am

Sinds ik dat boek heb gelezen dat over het Oranje van en tijdens dat toernooi geschreven is ('1974, wij waren de besten' of zoiets) begrijp ik heel goed dat de heren geen bal raakten in de finale. Afgaande op dat boek is het een wonder dat het in eerdere wedstrijden wél goed ging. Wat een puinhoop! Wat een gebrek aan discipline! :X

Het Duitse team wordt in Nederland nog steeds consequent onderschat. Daar liepen goede voetballers in en dan druk ik me zwak uit.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di mei 17, 2005 3:02 pm

‘Verdonk gebruikt Kalou als voorbeeld’
Van onze verslaggever Willem Vissers

AMSTERDAM - Minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken maakt voetballer Salomon Kalou ten onrechte tot voorbeeld voor haar strenge toelatingsbeleid. Volgens de advocaten van Kalou en zijn club Feyenoord wil de minister over de rug van Kalou een ‘signaal afgeven’, door diens aanvraag voor versnelde naturalisatie af te wijzen. De wet biedt de ruimte om voor sporters een uitzondering te maken.

De bondscoaches Van Basten van het Nederlands elftal en De Haan, die met de ploeg tot twintig jaar aan het WK in Nederland meedoet, kunnen hun voornemen om Kalou te selecteren niet uitvoeren door de beslissing van de minister. Verdonk heeft positieve adviezen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND en van haar collega van Sport, Ross-Van Dorp, naast zich neergelegd.

In een voorlopige toelichting op het besluit staat dat het verzoek tot naturalisatie ‘niet is ingewilligd wegens het ontbreken van voldoende Nederlands belang’.

In de Rijkswet op het Nederlanderschap staat dat afwijken van de normale, zeker vijf jaar durende procedure is gerechtvaardigd als de verlening van het Nederlanderschap een cultureel of sportief belang dient.

Een citaat uit de wet: ‘Hiervan kan sprake zijn als de verzoeker na zijn naturalisatie als vertegenwoordiger voor Nederland kan deelnemen aan internationale concoursen of sportwedstrijden.’

Raadsman Van Benthem van Feyenoord: ‘Verdonk staat zich voor op haar restrictieve toelatingsbeleid en stelt Kalou als voorbeeld. Over zijn rug geeft ze een signaal af. Anders kan ik het niet uitleggen.’ Kalous raadsman Kroes: ‘Als Kalou niet in aanmerking komt voor een paspoort, vraag ik me af wie nog gebruik kan maken van de regeling. Het zijn dan dode letters in de wet.’

De 19-jarige Kalou, tweede op de topschutterslijst met negentien doelpunten, heeft sinds 2003 een verblijfsvergunning in Nederland. Dat de bondstrainers hem willen oproepen, staat in brieven die zijn ondertekend door Van Basten, De Haan en KNVB-directeur Kesler.

Over het jeugd-WK: ‘Indien jij de Nederlandse nationaliteit bezit, achten wij het waarschijnlijk dat je zal worden geselecteerd voor het Nederlands team.’ De Haan, gisteren: ‘Als hij een paspoort had, selecteerde ik hem zeker.’

Over de selectie van Van Basten staat in de brief: ‘Het A-elftal werkt aan kwalificatie voor het WK. Ook hiervoor geldt dat, indien jij de Nederlandse nationaliteit bezit, wij het waarschijnlijk achten dat je zult worden geselecteerd voor kwalificatiewedstrijden voor dit toernooi.’

Door de afwijzing mag Kalou zijn paspoort pas in 2008 aanvragen, als hij vijf jaar in Nederland is.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Zuidema

Bericht door Zuidema » di mei 17, 2005 3:03 pm

Dat gebrek aan discipline verraste mij ook in dat boekske. Doet me wel wat denken aan het Denemarken van 1992. Wel moet daarbij opgemerkt worden dat Michels voor het WK een ronduit moordend trainingskamp van een viertal weken heeft gehouden, zodat de (conditionele) basis in ieder geval was gelegd voor de te hanteren speelstijl op het WK. Dat hij daarna de teugels wat heeft laten vieren, kan ik wel billijken. Maar zóveel... Pffff...

Hoe je het ook wendt of keert: met die aanpak had Michels toch het grootste gelijk van de wereld gedurende 6 van de 7 wedstrijden. Zoals hij wel vaker haarfijn de selectie psychologisch heel sluw wist te bespelen. Sowieso was er, waarschijnlijk mede door de vermoeienissen van dat meedogenloze trainingskamp van een overrompelende speelstijl nog bar weinig te merken in de voorbereiding. Hoogstens een NL-Argentinië 4-1 gaf een tipje van de sluier wat dat betreft.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mei 18, 2005 3:09 pm

Even on-topic:

PvdA en GroenLinks: 'Afwijzing Kalou' vreemd

Salomon Kalou krijgt steun vanuit politieke hoek, nadat Minister van Vreemdelingenzaken Rita Verdonk weigerde de Ivoriaan voor een versnelde naturalisatie in aanmerking te laten komen.
'De minister probeert de strenge tante uit te hangen, door Kalou het Nederlanderschap voorlopig te weigeren', laten de PvdA en GroenLinks weten in Dagblad De Gelderlander.

PvdA-Kamerlid Gerdi Verbeet komt met andere voorbeelden: 'Eerder werden de Indonesische badmintonster Mia Audina en de Keniaanse hardloopster Lornah Kiplagat wel snel Nederlander.'

Marijke Vos, Kamerlid van GroenLinks, is van plan om de minister een schriftelijke vraag te stellen, net als Verbeet. Beiden eisen meer duidelijkheid over de naturalisatieprocedure. De regeringsfracties van CDA en VVD steunen de afwijzing van VVD-Minister Verdonk.
www.vi.nl

De vergelijking met Audina gaat niet op. Zij is met een Nederlander getrouwd. Van Kiplegat weet ik het niet, maar die woont hier voor zover ik weet en blijft hier wonen. Kalou wil het Nederlanderschap vooral omdat hij dan in bepaalde landen gemakkelijker een werkvergunning kan krijgen. Tegenstrijdig genoeg is hij uit Nederland vertrokken zodra hij dat paspoort heeft.

DiegoArmandoMaradona

Bericht door DiegoArmandoMaradona » wo mei 18, 2005 3:22 pm

Audina won zelfs in 1996 een medaille voor Indonesie :nooo: :nooo:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mei 18, 2005 6:26 pm

DiegoArmandoMaradona schreef:Audina won zelfs in 1996 een medaille voor Indonesie :nooo: :nooo:
Ja dus....? Audina is door haar huwelijk Nederlandse geworden, dat komt alle dagen voor. Ze heeft niet de Nederlandse nationaliteit aangevraagd om voor Oranje uit te kunnen komen. Ik weet uit eigen ervaring dat haar overstap haar niet in dank is afgenomen, Audina is een beroemdheid in Indonesië, waar badminton een grote sport is.

J.C.

Bericht door J.C. » wo mei 18, 2005 6:40 pm

Kiplagat is overigens ook getrouwd met een Nederlander (haar trainer dacht ik) en woonde al enkele jaren in Nederland voordat ze de Nederlandse nationaliteit kreeg. Ook dat geval is dus inderdaad niet echt te vergelijken met Kalou.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mei 18, 2005 6:53 pm

Precies, een heel andere situatie dus.

Kalou wil Nederlander worden om zijn positie op de transfermarkt te verbeteren. Waarschijnlijk vertrekt hij binnenkort bij Feyenoord en zien we hem hier niet meer terug. Waarom zou je hem dan de Nederlandse nationaliteit geven?

Ja, dan kan hij voor Oranje spelen, maar wij hebben voetballers genoeg. Ik heb het niet zo op die Belgische toestanden.

Beloki

Bericht door Beloki » wo mei 18, 2005 7:27 pm

Als je Nederlander wil worden, moet je dat écht willen, het moet een eer zijn om in Nederland te wonen. Je moet je paspoort niet misbruiken voor een betere positie op de transfermarkt. Deze jongen heeft niks speciaals met Nederland, hij wil zelfs het liefste naar het buitenland.

DiegoArmandoMaradona

Bericht door DiegoArmandoMaradona » wo mei 18, 2005 7:59 pm

Hij kan gewoon 2 jaar bijtekenen en dan komt hij in 2008 of 2009 in aanmerking voor een Nederland paspoort.

Dat zal toch niet teveel gevraagd zijn?

jabu

Bericht door jabu » wo mei 18, 2005 10:13 pm

joey schreef:Ja dus....? Audina is door haar huwelijk Nederlandse geworden, dat komt alle dagen voor. Ze heeft niet de Nederlandse nationaliteit aangevraagd om voor Oranje uit te kunnen komen. Ik weet uit eigen ervaring dat haar overstap haar niet in dank is afgenomen, Audina is een beroemdheid in Indonesië, waar badminton een grote sport is.
Ze had ook gewoon voor Indonesië kunnen blijven spelen.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mei 18, 2005 10:25 pm

maartoe schreef:Ze had ook gewoon voor Indonesië kunnen blijven spelen.
Ik weet het niet honderd procent zeker, maar volgens mij kunnen Indonesiërs geen dubbele nationaliteit hebben.

Audina had hier alleen op een tijdelijke verblijfsvergunning kunnen wonen en dat is erg lastig.

Feest

Bericht door Feest » wo mei 18, 2005 10:29 pm

Is die Audina niet gewoon met een Nederlander getrouwd?

Zo niet, dan ben ik blij dat in Nederland een campingsport de voorkeur krijgt boven voetbal.

Ik ga maar eens op zoek naar vrouw die frisbeet.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mei 18, 2005 10:31 pm

Steef schreef:Is die Audina niet gewoon met een Nederlander getrouwd?
Zo simpel is het inderdaad. :yes:

DiegoArmandoMaradona

Bericht door DiegoArmandoMaradona » wo mei 18, 2005 10:56 pm

Nog in 1999 trouwde zij met een Nederlander, de gospelzanger-evangelist Tylio Lobman. Zij verhuisde naar Nederland (Rotterdam) om er opnieuw met trainen te beginnen en wilde aanvankelijk voor Indonesië blijven uitkomen, maar die constructie zag de Indonesische bond niet zitten. Audina werd voor de keus gesteld: trainen en spelen in Indonesie of in Nederland. Audina vroeg de Nederlandse nationaliteit aan, die zij in 2000 verkreeg. In maart 2000 vernam zij dat zij Nederland mocht vertegenwoordigen bij de Spelen in Sydney. In 2002 won zij zilver op het EK badminton en in 2003 de bronzen plak op het WK badminton. In 2004 won zij goud bij de Europese Kampioenschappen. Tijdens de Olympische Spelen in Athene 2004 behaalde zij zilver.
Bron: wikipedia

Ze mocht niet meer voor Indonesie uitkomen en daarom kwam ze voor Nederland uit. En natuurlijk de knaken van het NOC

Duke

Bericht door Duke » do mei 19, 2005 8:17 am

Minister: 'Kalou is niet nodig bij Oranje'
Van een onzer verslaggeefsters

Het Nederlands elftal kan prima presteren zonder de inzet van topvoetballer Salomon Kalou.

Dat oordeel velt minister Verdonk (Vreemdelingenzaken), in een toelichting op haar besluit van vorige week Kalou niet via een versnelde procedure te naturaliseren.

Het valt 'niet aan te nemen' dat het succes van Oranje afhankelijk is van de bijdrage van de Ivoriaanse aanvaller van Feyenoord, meent Verdonk.

GroenLinks en de PvdA in de Tweede Kamer vinden haar besluit merkwaardig. ,,Heeft zij nu ook opeens verstand van voetbal?'', vraagt Kamerlid Vos (GroenLinks) zich af. Gerdi Verbeet (PvdA) verwijt Verdonk dat zij nu ineens 'de strenge tante uithangt'.

Staatssecretaris Ross (Sport) kwam samen met de voetbalbond KNVB en het Nederlands Olympisch Comité eerder wel tot de conclusie dat Kalou in aanmerking kwam voor de versnelde procedure. Bondscoach Marco van Basten en juniorencoach Foppe de Haan wilden Kalou graag selecteren.

Verdonk legde de adviezen naast zich neer. Ze wijst erop dat dit kabinet 'zeer terughoudend' is met het verlenen van Nederlandse staatsburgerschappen.

De VVD-bewindsvrouw vindt dat Kalou best over vijf jaar, als hij volgens de normale procedure Nederlander is geworden, alsnog voor Oranje kan spelen. ,,Hij is dan nog jong genoeg om de belangen van het nationale voetbal te behartigen.''

In de tussentijd, stelt de minister in een brief aan de advocaat van Kalou, kan hij 'op clubniveau' een bijdrage leveren aan het Nederlandse voetbal.
www.ad.nl

Salvador Dali

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do mei 19, 2005 8:47 am

Maatje van me omschreef het wel mooi:

En wat betreft Rita V. over kakkie-lou; helemaal terecht. Sorry, maar voetballers zijn geen übermenschen voor wie de regels niet gelden. Nando Rafael was gvd al 6 jaar in procedure met zijn moeder als erkend vluchteling uit Angola en kreeg een werkverbod omdat hij bij de prof's van Ajax speelde en niet de juiste papieren had (waarvoor Ajax nog euro's heeft moeten overmaken aan justitie). Dan moet een economisch vluchteling, broodvoetballer helemaal zijn snuit houden. Gewoon 5 jaar in loondienst en belasting dokken, dan mag je een aanvraag doen als je van onbesproken gedrag bent. Klaar.

Er zitten godskolere professoren in AZC's die op wetenschappelijk gebied een heel wat constructievere bijdrage kunnen leveren aan onze maatschappij dan het vermaken van een stelletje havenslaven

Duke

Bericht door Duke » do mei 19, 2005 9:11 am

Dat mag wel zo zijn, maar in de wet die dit regelt wordt expliciet een uitzondering gemaakt voor sporters, en dan maakt het voor mij niet uit of het om een Feyenoorder gaat:
‘Verdonk gebruikt Kalou als voorbeeld’
Van onze verslaggever Willem Vissers

AMSTERDAM - Minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken maakt voetballer Salomon Kalou ten onrechte tot voorbeeld voor haar strenge toelatingsbeleid. Volgens de advocaten van Kalou en zijn club Feyenoord wil de minister over de rug van Kalou een ‘signaal afgeven’, door diens aanvraag voor versnelde naturalisatie af te wijzen. De wet biedt de ruimte om voor sporters een uitzondering te maken.

De bondscoaches Van Basten van het Nederlands elftal en De Haan, die met de ploeg tot twintig jaar aan het WK in Nederland meedoet, kunnen hun voornemen om Kalou te selecteren niet uitvoeren door de beslissing van de minister. Verdonk heeft positieve adviezen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND en van haar collega van Sport, Ross-Van Dorp, naast zich neergelegd.

In een voorlopige toelichting op het besluit staat dat het verzoek tot naturalisatie ‘niet is ingewilligd wegens het ontbreken van voldoende Nederlands belang’.

In de Rijkswet op het Nederlanderschap staat dat afwijken van de normale, zeker vijf jaar durende procedure is gerechtvaardigd als de verlening van het Nederlanderschap een cultureel of sportief belang dient.

Een citaat uit de wet: ‘Hiervan kan sprake zijn als de verzoeker na zijn naturalisatie als vertegenwoordiger voor Nederland kan deelnemen aan internationale concoursen of sportwedstrijden.’

Raadsman Van Benthem van Feyenoord: ‘Verdonk staat zich voor op haar restrictieve toelatingsbeleid en stelt Kalou als voorbeeld. Over zijn rug geeft ze een signaal af. Anders kan ik het niet uitleggen.’ Kalous raadsman Kroes: ‘Als Kalou niet in aanmerking komt voor een paspoort, vraag ik me af wie nog gebruik kan maken van de regeling. Het zijn dan dode letters in de wet.’

De 19-jarige Kalou, tweede op de topschutterslijst met negentien doelpunten, heeft sinds 2003 een verblijfsvergunning in Nederland. Dat de bondstrainers hem willen oproepen, staat in brieven die zijn ondertekend door Van Basten, De Haan en KNVB-directeur Kesler.

Over het jeugd-WK: ‘Indien jij de Nederlandse nationaliteit bezit, achten wij het waarschijnlijk dat je zal worden geselecteerd voor het Nederlands team.’ De Haan, gisteren: ‘Als hij een paspoort had, selecteerde ik hem zeker.’

Over de selectie van Van Basten staat in de brief: ‘Het A-elftal werkt aan kwalificatie voor het WK. Ook hiervoor geldt dat, indien jij de Nederlandse nationaliteit bezit, wij het waarschijnlijk achten dat je zult worden geselecteerd voor kwalificatiewedstrijden voor dit toernooi.’

Door de afwijzing mag Kalou zijn paspoort pas in 2008 aanvragen, als hij vijf jaar in Nederland is.
www.volkskrant.nl

Salvador Dali

Baseman

Bericht door Baseman » do mei 19, 2005 2:18 pm

Wat een commotie om niets zeg !
Kalou wil alleen Nederlander worden om 2 redenen:

1) Dan is hij een niet-EU ingezetene en kan hij dus in elke competitie meteen aan de slag, oftewel het is goed voor zijn carriere
2) Dan mag hij uitkomen voor Oranje, wat voor hem aantrekkelijker is dan zijn geboorteland Ivoorkust

Beide redenen zijn leuk voor Kalou, maar ze zijn natuurlijk niet goed genoeg om hem maar te naturaliseren.

Nederland heeft een slag naar rechts gemaakt, de grenzen moesten dicht, de allochtonen moeten zich maar aanpassen, discriminatie neemt toe en buitenlanders moeten buiten gegooid worden...behalve als ze toevallig goed kunnen voetballen, dan zijn ze hartelijk welkom en is het geen enkel probleem als ze Nederlander willen worden :nooo:

Ik vond overigens wel dat Verdonk haar beslissing maar erg matig verdedigde gisteren bij Barend & Van Dorp. Al sloegen beide presentatoren ook aardig de plank mis...
Spijker schreef:Maatje van me omschreef het wel mooi:
Ik ben het helemaal met die maat van jou eens Spijker :worshippy:
Duke schreef: Dat mag wel zo zijn, maar in de wet die dit regelt wordt expliciet een uitzondering gemaakt voor sporters, en dan maakt het voor mij niet uit of het om een Feyenoorder gaat:
Mij zal het ook een zorg zijn dat hij toevallig Feyenoorder is, maar de wet stelt dat er een uitzondering gemaakt kan worden...er moet dus helemaal niets !

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do mei 19, 2005 2:22 pm

Aan je eerste opmerking had ik nog geen eens gedacht trouwens. :xyxthumbs:

Waarom valt iedereen opeens over Maxima. Toen Maxima haar papieren kreeg was Verdonk toch nog geen minister of vergis ik me nu?

DiegoArmandoMaradona

Bericht door DiegoArmandoMaradona » do mei 19, 2005 2:28 pm

Ik vind het raar dat er voor Mia Audina in 2000 wel een uitzondering werd gemaakt zodat ze mee kon doen aan de OS en dat het voor Kalou niet geldt als hij aan een WK meedoet.

Het enige verschil is dat Mia Audina een individuele sporter is en Kalou een teamsporter.

Persoonlijk hoop ik dat Kalou nooit in een Oranje shirt zal spelen
Waarom valt iedereen opeens over Maxima. Toen Maxima haar papieren kreeg was Verdonk toch nog geen minister of vergis ik me nu?
Klopt, waarschijnlijk was het Nawijn
Laatst gewijzigd door DiegoArmandoMaradona op do mei 19, 2005 2:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » do mei 19, 2005 2:28 pm

Idioot genoeg is Kalou de naturalisatieprocedure begonnen op verzoek van Marco van Basten, zegt hij deze week in de VI. Het was niet eens zijn idee, daarom begrijpt hij er niets meer van. Dat kan ik wel begrijpen.

Foutje van MVB.

Baseman

Bericht door Baseman » do mei 19, 2005 3:26 pm

Spijker schreef:Waarom valt iedereen opeens over Maxima. Toen Maxima haar papieren kreeg was Verdonk toch nog geen minister of vergis ik me nu?
Inderdaad !
Daarbij is Maxima de vrouw van onze toekomstige koning...niet echt te vergelijken met een voetballertje :D
DAM schreef: Het enige verschil is dat Mia Audina een individuele sporter is en Kalou een teamsporter.
Je vergeet het belangrijkste, zij is getrouwd met een Nederlander.
joey schreef: Foutje van MVB.
Hahahaha, inderdaad :xyxthumbs:

Plaats reactie