PSV 2007 - 2008
De selecties van HSV en PSV zijn niet te vergelijken.
Jim heeft volgens mij gelijk. Stevens is een kampbeul. Type Adriaanse. (Ook een trainer waar VDV bij zweert.) Overigens denk ik niet dat dat problemen gaat opleveren. Zoals Bertje al zegt, Zuid-Amerikaanse spelers zijn heden ten dage over het algemeen pure professionals. Broodvoetballers van het zuiverste soort. De verhalen over de aai over de bol die deze spelers nodig zouden hebben zijn achterhaald.
Jim heeft volgens mij gelijk. Stevens is een kampbeul. Type Adriaanse. (Ook een trainer waar VDV bij zweert.) Overigens denk ik niet dat dat problemen gaat opleveren. Zoals Bertje al zegt, Zuid-Amerikaanse spelers zijn heden ten dage over het algemeen pure professionals. Broodvoetballers van het zuiverste soort. De verhalen over de aai over de bol die deze spelers nodig zouden hebben zijn achterhaald.
Dus een assistent na twee maanden degraderen tot assistent is geen probleem, maar het na 6 maanden doen wel? Dit ondermijnt Wouters namelijk veel meer. PSV gaat namelijk een andere interim halen om hem te verlossen van zijn taken.Baseman schreef:Want ?wimpey schreef:Had van Baseman wel verwacht dat hij zou afkeuren dat hoofdtrainer Wouters uiteindelijk weer assistent wordt.
Al is het natuurlijk minder handig om een assistent te promoveren tot hoofdverantwoordelijke en hem daarna weer te degraderen tot assistent. Daarom vind ik de komst van Vergoossen een uitstekende zet ! De spelersgroep weet dat Wouters het maar tijdelijk overneemt en dat hij het voor hun en voor de club doet, niet voor zichzelf. Als hij straks weer assistent is verwacht ik dan ook geen problemen, wat wel had kunnen gebeuren als hij het seizoen afgemaakt zou hebben als hoofdcoach om vervolgens onder Stevens weer assistent te worden.
Je geeft me gelijk, maar als ik dit zo lees toch weer niet helemaal.Jöhnk schreef:Zoals Bertje al zegt, Zuid-Amerikaanse spelers zijn heden ten dage over het algemeen pure professionals. Broodvoetballers van het zuiverste soort. De verhalen over de aai over de bol die deze spelers nodig zouden hebben zijn achterhaald.
Dat van die aai over de bol moet je ook niet al te letterlijk nemen. En natuurlijk zullen er (ook) onder Zuid-Amerikanen heuse broodvoetballers zitten. Maar het is volgens mij in de regel wel degelijk zo dat Zuid-Amerikanen anders in elkaar steken dan de gemiddelde europeaan en je ze dus ook wat anders zult moeten benaderen.
Vanwege het simpele gegeven dat ze uit een hele andere cultuur komen. Zo is de kans een stuk groter dat een Zuid-Amerikaan het als een vernedering opvat als hem in het bijzijn van de spelersgroep de les wordt gelezen. Daar zul je als coach dus rekening mee moeten houden.
Ik weet niet zeker of Stevens dat Fingerspitzengefuhl in zich heeft.
Als het verhaal klopt dat aan het eind van afgelopen seizoen de rondte deed, namelijk dat de Zuid-Amerikanen moeite hadden met de in vergelijking met Hiddink een stuk hardere Koeman, dan mag je wel enigszins vrezen hoe in dit opzicht een en ander zal verlopen onder Stevens.
Want die is volgens mij nog een graadje erger.
en er wordt wel geroepen dat Hiddink wat zachter was dan koeman, maar Hiddink had het geluk dat hij drie uitstekend presterende Zuid Amerikanen onder zijn hoede had.
Gomes, Alex en de Farfan van toen zijn toch van een ander kaliber dan de Farfan van nu, Mendez, en de anderen (uitzondering van Gomes).
Ik geloof niet dat Hiddink ze heel anders zou hebben benaderd dan Koeman.
Gomes, Alex en de Farfan van toen zijn toch van een ander kaliber dan de Farfan van nu, Mendez, en de anderen (uitzondering van Gomes).
Ik geloof niet dat Hiddink ze heel anders zou hebben benaderd dan Koeman.
Klopt. Ik geef je gelijk in je opmerking dat Stevens een harde coach is.Jim schreef:Je geeft me gelijk, maar als ik dit zo lees toch weer niet helemaal.
Ach, ik denk dat dat wel meevalt. Als je ziet hoeveel Brazilianen succesvol zijn in de Bundesliga waar befehl befehl is... Sowieso blijkt dat Zuid-Amerikanen zich overal, van Rusland tot Spanje, probleemloos aanpassen. Uiteindelijk zijn ze niet voor de lol in Europa. Ze zijn er voor zichzelf en voor hun familie.Dat van die aai over de bol moet je ook niet al te letterlijk nemen. En natuurlijk zullen er (ook) onder Zuid-Amerikanen heuse broodvoetballers zitten. Maar het is volgens mij in de regel wel degelijk zo dat Zuid-Amerikanen anders in elkaar steken dan de gemiddelde europeaan en je ze dus ook wat anders zult moeten benaderen.
Mee eens. Bovendien is, uitgaande van Baseman's argumenten, in dit geval het clubbelang kennelijk ondergeschikt aan dat van het individu.Thomas schreef:Dus een assistent na twee maanden degraderen tot assistent is geen probleem, maar het na 6 maanden doen wel? Dit ondermijnt Wouters namelijk veel meer. PSV gaat namelijk een andere interim halen om hem te verlossen van zijn taken.Baseman schreef:Want ?wimpey schreef:Had van Baseman wel verwacht dat hij zou afkeuren dat hoofdtrainer Wouters uiteindelijk weer assistent wordt.
Al is het natuurlijk minder handig om een assistent te promoveren tot hoofdverantwoordelijke en hem daarna weer te degraderen tot assistent. Daarom vind ik de komst van Vergoossen een uitstekende zet ! De spelersgroep weet dat Wouters het maar tijdelijk overneemt en dat hij het voor hun en voor de club doet, niet voor zichzelf. Als hij straks weer assistent is verwacht ik dan ook geen problemen, wat wel had kunnen gebeuren als hij het seizoen afgemaakt zou hebben als hoofdcoach om vervolgens onder Stevens weer assistent te worden.
Het individuele belang van Wouters, mogelijke beschadiging/ondermijning van zijn persoon, wordt gesteld boven eventuele grotere nadelige gevolgen voor de club. En dan is er dus sprake van op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig beleid.
Want we zullen het toch eens zijn dat het clubbelang er niet bij is gebaat dat er in anderhalf jaar tijd nog eens een extra (vierde) hoofdcoach voor de groep komt te staan. Goed voor een spelersgroep en dus ook de club in zijn totaliteit is zoiets natuurlijk sowieso nooit.
Of het moet zo zijn dat men bij PSV zo ontevreden is over hoofdcoach Wouters dat men hem zo snel mogelijk wil vervangen. Daar lijkt echter echter geen sprake van.
In elk geval niet wat Baseman betreft, want die is naar eigen zeggen best te spreken over hoofdcoach Wouters.
En Cocu. Vergeet dat niet. Cocu nam een hoop zorgen weg voor de trainer, of die nu Hiddink heette of Koeman. En zeker, die spelers waren beter dan wat er nu loopt, met als gevolg dat PSV won, met als gevolg dat de trainer minder hard hoefde te zijn, etc.Harm schreef:en er wordt wel geroepen dat Hiddink wat zachter was dan koeman, maar Hiddink had het geluk dat hij drie uitstekend presterende Zuid Amerikanen onder zijn hoede had.
PSV heeft zwaar ingeleverd afgelopen zomer, met als gevolg dat elke trainer het moeilijk zou krijgen, want de achterban eist niet minder dan de titel en overwinteren in Europa.
Het stinkt aan alle kanten!
Ik heb hier ook wel eens gezegd dat de Zuid-Amerikaanse spelers die het niet redden doorgaans floppen in Europa omdat ze de kwaliteiten gewoon niet hebben voor het Europese voetbal. Natuurlijk zijn er spelers die het moeilijk hebben zich aan te passen aan de andere levensstijl, maar dat zijn vaak ook problemen die vooral te maken hebben met geld en niet zo zeer met de andere cultuur. Het feit dat verschillende Zuid-Amerikanen, zoals je al aangaf, uitstekend presteren in uitgerekend landen als Rusland en Oekraïne zegt al genoeg.Jöhnk schreef:Ach, ik denk dat dat wel meevalt. Als je ziet hoeveel Brazilianen succesvol zijn in de Bundesliga waar befehl befehl is... Sowieso blijkt dat Zuid-Amerikanen zich overal, van Rusland tot Spanje, probleemloos aanpassen. Uiteindelijk zijn ze niet voor de lol in Europa. Ze zijn er voor zichzelf en voor hun familie.Dat van die aai over de bol moet je ook niet al te letterlijk nemen. En natuurlijk zullen er (ook) onder Zuid-Amerikanen heuse broodvoetballers zitten. Maar het is volgens mij in de regel wel degelijk zo dat Zuid-Amerikanen anders in elkaar steken dan de gemiddelde europeaan en je ze dus ook wat anders zult moeten benaderen.
Overigens herinner ik me nog dat jij een tijd geleden aangaf dat je weldegelijk geloofde in de aanpassingsproblemen voor Zuid-Amerikanen. Je merkte een opmerking in verband met Rosales.
Een goede mentaliteit (aanpassingsvermogen) is ook een kwaliteit. Zo raar dat dit aspect vaak wordt verwaarloosd. Alsof voetballen alleen een kwestie van fysiek en techniek is.
Stevens is een goede trainer en nog een man van het huis ook. Ik heb nooit begrepen dat men de voorkeur gaf aan Koeman. Stevens redt zich heus wel, hij heeft een schat aan ervaring. Hij is een beetje van niet lullen maar poetsen, maar tegelijkertijd weet hij precies wat het Eindhovense publiek wil horen en zien.
Stevens is een goede trainer en nog een man van het huis ook. Ik heb nooit begrepen dat men de voorkeur gaf aan Koeman. Stevens redt zich heus wel, hij heeft een schat aan ervaring. Hij is een beetje van niet lullen maar poetsen, maar tegelijkertijd weet hij precies wat het Eindhovense publiek wil horen en zien.
Dat denk ik ook. Heimwee heeft niet alleen te maken met de cultuur waar je vandaan komt. Het is wel iets dat je als club in de hand kan werken, door een speler in z'n eentje in een onpersoonlijke hotelkamer te stallen en een paar keer iemand langs te sturen. Mensen hebben behoefte aan persoonlijk contact en die jonge spelers uit verre oorden zijn vaak lang weg van hun familie.Jöhnk schreef:Sommige spelers hebben er zeker last van. Maar dat zal ook gelden voor Roemenen of Italianen.
Rosales speelde op een gegeven moment zo ontzettend slecht, ik denk dat die jongen het moeilijk had.
Natuurlijk. Maar dan nog is de manier waarop de speler het oppakt een kwestie van karakter, achtergrond en mentaliteit. Laten we het zo zeggen: jij woont nu ook op jezelf in een vreemde omgeving. Maar de universiteit van Leiden neemt niet iemand in dienst om jouw handje vast te houden. Naar een ander land vertrekken is een keuze die zelfredzaamheid verlangt.
De universiteit van Leiden heeft dan ook lang niet zoveel baat bij goede prestaties van mijn kant als een voetbalclub baat heeft bij goede prestaties van zijn speler. Bovendien steekt de Universiteit lang niet zoveel geld in mij als een voetbalclub doet in zijn speler.joey schreef:Natuurlijk. Maar dan nog is de manier waarop de speler het oppakt een kwestie van karakter, achtergrond en mentaliteit. Laten we het zo zeggen: jij woont nu ook op jezelf in een vreemde omgeving. Maar de universiteit van Leiden neemt niet iemand in dienst om jouw handje vast te houden. Naar een ander land vertrekken is een keuze die zelfredzaamheid verlangt.
Dat argument begrijp ik niet helemaal. Natuurlijk is dat zo, maar is emigratie niet in de eerste plaats de keuze van de persoon in kwestie? Die moet er het beste van maken, anderen helpen erbij, meer niet. De club kan de weg wijzen, maar de speler moet het zelf doen.Thomas schreef: De universiteit van Leiden heeft dan ook lang niet zoveel baat bij goede prestaties van mijn kant als een voetbalclub baat heeft bij goede prestaties van zijn speler. Bovendien steekt de Universiteit lang niet zoveel geld in mij als een voetbalclub doet in zijn speler.
Een belangrijke factor daarbij is: willen slagen. Jari Litmanen kwam op zijn eerste dag bij Ajax het spelershome binnen en zei: 'Goedemorgen mevrouw, mag ik een kopje koffie?' Hij had zich voorbereid en wist waar hij mee bezig was. Maar veel spelers kijken vooral naar de inhoud van hun contract en als het tegenzit lopen ze huilend naar hun manager. Die dan maar een andere club moet zoeken. Tja...
Hiermee wil ik niet zeggen dat clubs hun spelers niet moeten helpen. Maar dat doen ze ook meestal wel. Spelers krijgen honderd keer meer hulp dan jij gekregen hebt of dan de gemiddelde persoon krijgt die in het buitenland gaat werken.
Tuurlijk, heimwee bestaat wel degelijkheid. Maar in de meeste gevallen kun je het toch wel gooien op het gebrek aan kwaliteit.Thomas schreef:Vaak wel, voetballers zijn niet bepaald zelfkritisch, maar niet altijd. Echte heimwee is weldegelijk iets dat een speler van prestaties af kan houden.goodfella schreef:Heimwee wordt als excuus gebruikt door spelers die gefaald hebben omdat ze te weinig kwaliteit hebben.
Eens.goodfella schreef:Tuurlijk, heimwee bestaat wel degelijkheid. Maar in de meeste gevallen kun je het toch wel gooien op het gebrek aan kwaliteit.
Dat is ook wel zo, maar daarom probeerde ik aan te geven dat bijvoorbeeld Ajax er veel meer profijt van heeft als Thiago Silva slaagt bij de club dan de universiteit van Leiden heeft wanneer ik slaag.joey schreef:Dat argument begrijp ik niet helemaal. Natuurlijk is dat zo, maar is emigratie niet in de eerste plaats de keuze van de persoon in kwestie? Die moet er het beste van maken, anderen helpen erbij, meer niet. De club kan de weg wijzen, maar de speler moet het zelf doen.
Een belangrijke factor daarbij is: willen slagen. Jari Litmanen kwam op zijn eerste dag bij Ajax het spelershome binnen en zei: 'Goedemorgen mevrouw, mag ik een kopje koffie?' Hij had zich voorbereid en wist waar hij mee bezig was. Maar veel spelers kijken vooral naar de inhoud van hun contract en als het tegenzit lopen ze huilend naar hun manager. Die dan maar een andere club moet zoeken. Tja...
Hiermee wil ik niet zeggen dat clubs hun spelers niet moeten helpen. Maar dat doen ze ook meestal wel. Spelers krijgen honderd keer meer hulp dan jij gekregen hebt of dan de gemiddelde persoon krijgt die in het buitenland gaat werken.
Ajax OnlinePerez: het is wel duidelijk hoe Ten Cate in elkaar zit
22 november 2007
Kenneth Perez blikt deze week in een interview met Voetbal International terug op zijn periode bij Ajax. De Deen speelde slechts één seizoen voor de Amsterdammers, maar maakte daarin genoeg mee. Zo lag hij overhoop met de inmiddels vertrokken trainer Henk ten Cate en maakte hij een discriminerende opmerking in de richting van een grensrechter. Afgelopen zomer kwam het voor Perez na moeizame onderhandelingen tot een transfer naar PSV.
Dat de band tussen de spelmaker en Ten Cate niet goed was, blijkt overduidelijk uit het interview. "Ik denk dat mensen de laatste tijd wel een aardig beeld hebben gekregen van hoe Henk ten Cate in elkaar zit", legt Perez (33) uit aan VI-verslaggever Wilfred Genee. "Er is maar één ding in het bijzonder waarop ik wil reageren. Dat gaat over die basisplaats. Hij liegt als hij zegt dat ik een basisplaats heb geëist. Dat doet geen enkele voetballer in het betaalde voetbal. Dat bestaat niet. Verder kunnen de mensen voor zichzelf wel bepalen wat voor iemand Henk ten Cate is."
De oud-Ajacied ergert zich eraan dat journalisten bepaalde beweringen van Ten Cate klakkeloos overnemen. "Neem de situatie waarin ik heel de selectie van Ajax heb gevraagd of er iemand wilde reageren op het incident (met assistent-scheidsrechter Nicky Siebert, red.). Er heeft toen niemand wat gezegd, ook Ryan Babel niet. Ik begrijp dat Ten Cate heeft verteld dat Ryan is weggelopen en niet meer met mij wilde voetballen. Daar klopt helemaal niets van. Een week later zit Frits Barend dit doodleuk te vertellen bij De Wereld Draait Door. Waarom check je niet even bij Ryan Babel of bij mij of dat waar is?"
Toch kunnen de opmerkingen van zijn voormalige trainer hem verder gestolen worden. Perez: "Van hem kan ik het wel hebben. Ik weet hoe hij in elkaar zit en ik lees steeds meer columns en verhalen waaruit ik opmaak dat er genoeg andere mensen zijn die dat ook doorhebben. Misschien had ik wat inschikkelijker moeten zijn bij Ajax, waardoor het moddergooien van vorig seizoen minder was geweest. Maar echt grote dingen waar ik spijt van heb kan ik me niet herinneren."
De international ontkent dat hij in Amsterdam problemen had met Wesley Sneijder. "Ik had geen problemen met Wesley. Wij hadden niets met elkaar, maar dat hoeft ook niet om met elkaar te kunnen werken. Ik had bijvoorbeeld meer met Klaas-Jan Huntelaar, Maarten Stekelenburg of Olaf Lindenbergh. Wesley had andere mensen om zich heen. Ik las dat hij in VI zei dat Ten Cate mij niet belangrijk maakte, omdat ik bij heel veel spelers slecht zou hebben gelegen. Dat verbaasde mij. Óf het zijn heel goede toneelspelers of er klopt helemaal niets van. Denk je nou dat iedereen hém leuk vond? Je kan toch niet door iedereen leuk gevonden worden?"
Onlangs zat Perez bij Ajax op de tribune tijdens de bekerwedstrijd tegen SC Heerenveen. De ontvangst was positief. "Dat heb ik ook nog steeds als ik door Amsterdam loop. Dat mensen me aanspreken en zeggen dat ze het jammer vinden dat ik weg ben gegaan. Ook in De Arena. Ik heb het gevoel dat de meeste mensen binnen de club niet wilden dat ik ging. Althans, dat zegt mijn gevoel. Misschien doen mensen zich wel anders voor, al denk ik dat niet in dit geval. Maar ik heb Ajax afgesloten."
De routinier van PSV benadrukt dat hij nog altijd een prettig gevoel heeft bij Ajax. "Ajax is een wereldmerk. Dat zie je nu ook aan het geweldige sponsorcontract dat ze hebben afgesloten met Aegon, terwijl ze al jaren een stuk minder presteren. Ajax is Amsterdam, de hoofdstad van Nederland, veel meer mensen, veel meer aandacht. Ik las ergens dat van elke keer dat er iets over PSV of Feyenoord wordt geschreven, dat 21 keer zo vaak over Ajax gebeurt."
Wij weten onderhand ook wel hoe Perez in elkaar zit.
Wesley Sneijder zegt hetzelfde als Ten Cate zei. Maar Wesley Sneijder praat ook onzin natuurlijk.
@Thomas: Ajax heeft er zeker belang bij en Ajax doet er goed aan de spelers optimaal te begeleiden. Desondanks is aanpassing voor alles de verantwoordelijkheid van de speler. Kunnen we het daar over eens zijn?
Wesley Sneijder zegt hetzelfde als Ten Cate zei. Maar Wesley Sneijder praat ook onzin natuurlijk.

@Thomas: Ajax heeft er zeker belang bij en Ajax doet er goed aan de spelers optimaal te begeleiden. Desondanks is aanpassing voor alles de verantwoordelijkheid van de speler. Kunnen we het daar over eens zijn?
Nee hoor, aangezien het op eigen verzoek is. Waardoor Wouters dus niet ondermijnt wordt.Thomas schreef:Dit ondermijnt Wouters namelijk veel meer. PSV gaat namelijk een andere interim halen om hem te verlossen van zijn taken.
Hoe kom je hierbij ?Jim schreef:Bovendien is, uitgaande van Baseman's argumenten, in dit geval het clubbelang kennelijk ondergeschikt aan dat van het individu.
Als PSV had gezegd tegen Wouters dat hij de rest van het seizoen hoofdcoach bleef, dan was Wouters de rest van het seizoen hoofdcoach geweest. Maar hij wilde dit zelf liever niet en PSV heeft die mogelijkheid aangegrepen om Vergoossen binnen te halen. Een uitstekende keuze vind ik.
Dit maak jij er van.Het individuele belang van Wouters, mogelijke beschadiging/ondermijning van zijn persoon, wordt gesteld boven eventuele grotere nadelige gevolgen voor de club.
Ooit bij stilgestaan dat Vergoossen misschien wel een betere coach is dan Wouters ? Of ben jij echt zo naïef dat je gelooft dat Vergoossen wordt gehaald, puur omdat Wouters liever geen hoofdcoach is ?
Ik geef aan dat Wouters tegen AZ een prima indruk maakte op mij, dat is wat anders. De 2 wedstrijden daarvoor maakte hij namelijk een slechte indruk op mij, de opstelling, de wissels en de tactiek klopte toen niet. Tegen AZ echter wel, wat ook terug te zien was aan het spel. Als hij daaraan vast blijft houden, dan verrast hij mij postitief.In elk geval niet wat Baseman betreft, want die is naar eigen zeggen best te spreken over hoofdcoach Wouters.