PSV 2007 - 2008
Volkskrant‘Het gaat niet om mij, het gaat om PSV’
Van onze verslaggevers Charles Bromet, Willem Vissers
AALBEEK - Als God werd hij behandeld in Japan. Een wereld van verschil met wat hem in Eindhoven te wachten staat.
Sef Vergoossen geeft een korte rondleiding door zijn prachtige boerderij in Aalbeek en zegt buiten, in de vrieskou: ‘Mensen zeggen dat de wereld hier eindigt. Dat klopt niet. De wereld begint hier.’
Na drieënhalf jaar in Abu Dhabi en Japan is hij terug in de schoot van Limburg. Hij wilde zijn loopbaan beëindigen, maar het opeens voorgezette toetje was niet te versmaden: een half jaar als interim-trainer van PSV. ‘Je moet allerlei gekke dingen uithalen om aan zo’n baan te komen’, zegt hij lachend, om de vreemde gang van zaken te accentueren.
Het prolongeren van de titel is de missie. Mocht hij slagen, denk niet dat hij dan onmiddellijk weer ergens anders trainer zal zijn. ‘Dan zeg ik: Huub, hier heb je de schaal.’ Huub Stevens is al aangetrokken als definitieve opvolger van Ronald Koeman.
Vergoossen haast zich om de informatieachterstand in te lopen. ‘Ik ben niet wereldvreemd, maar ik was wel drieënhalf jaar weg. Vorig seizoen was elke week een Nederlandse wedstrijd op televisie, maar dat is weggevallen. Ik keek in Japan elke zondagavond naar L1 (omroep Limburg). PSV-directeur Jan Reker heeft me dvd’s meegegeven en ik heb een paar keer contact gehad met Jan Wouters.’
Wat Vergoossen is opgevallen aan PSV? ‘Zelfs als ze niet goed spelen, is het moeilijk van ze te winnen, afgezien van die wedstrijd tegen Roda JC dan. Van een paar wedstrijden was ik niet zo onder de indruk, maar ze wonnen wel.’
De korte aanloop naar 7 januari, de eerste trainingsdag, ziet hij als grootste probleem. ‘Maar het gaat niet om mij, het gaat om PSV, om winnen, om de titel. En als er zo veel mis was, sta je geen tweede. Ik heb niet het gevoel dat ik de hele tent op de kop moet zetten.’
Met een glimlach hoort hij de mogelijke problemen aan. De rangorde binnen de selectie is onduidelijk, na het vertrek van Cocu. ‘Hiërarchie kan ik niet aanbrengen. Als die er niet inzit, moet je bewerkstelligen dat je die samen hebt. Iedereen moet weten wat zijn plaats is. Je moet ervoor zorgen dat mensen zich veilig en prettig voelen.
‘Onze instroom dient zo geruisloos mogelijk te verlopen. Ik weet verrekte goed wat het betekent voor een groep die eerst heeft gewerkt met Koeman, nu met Wouters, dan met mij en Dwight Lodeweges en straks met Huub Stevens. Ik weet welke processen zich in die groep afspelen. De spelers moeten telkens weer wennen aan een andere kop.’ Het was geen eis om Lodeweges mee te nemen, maar Vergoossen wil met drie coaches langs het veld staan.
Nog een heikel punt: PSV was drie keer op rij kampioen. Het kan alleen minder worden. ‘Ik begin nooit ergens aan als ik er geen vertrouwen in heb. Het is de zoveelste keer dat mensen zeggen: wat doet hij nu weer?
‘De journalist Jean Nelissen schreef eens een kritisch stuk over me, zonder dat daarvoor aanleiding was. Ik vroeg hem: Jean, waarom heb je dat stuk gemaakt? Hij zei: om je te prikkelen. Ik zeg: Jean, al word ik 100 jaar, niemand hoeft me te prikkelen of wakker te houden. Ik weet wat mensen van mij verlangen en ik leg mezelf op dat ik met PSV één ding wil: de titel pakken. En ik zal dat op mijn manier doen.
‘Ik heb me als trainer altijd totaal onafhankelijk opgesteld, vanaf de eerste dag.’ Dat heeft niets te maken met het saldo op een bankrekening. ‘Mijn onafhankelijkheid is een gevoel: kan ik iets betekenen, dan ga ik door. Geen club hoeft mij te ontslaan. Dat doe ik zelf wel. Je voelt het als het ergens niet meer werkt.’
Hij was niet voetbalmoe, maar wilde op 60-jarige leeftijd de onbeperkte vrijheid genieten die een trainer mist. ‘Ik wilde eens naar Barcelona - Real Madrid, of veertien dagen naar de Spelen in China.’
Hij zocht een functie die paste in zijn beoogde nieuwe leven en sprak met Servé Kuijer over de onlangs gestichte voetbalacademie in Limburg. Eerder al praatte hij met PSV-directeur Reker over een rol als godfather van talenten.
‘Op het kritieke moment gaat het vaak fout, als talenten 17, 18 jaar zijn. Kijk eens naar wat er bij PSV gebeurt met Aissati, die met 17 jaar Champions League speelde in Milaan. Rond die jongen spelen zoveel dingen, met coaches, zaakwaarnemers. Daar moet je een neutraal iemand op zetten.
‘Zo zou ik me opstellen. Misschien in dienst van PSV, maar soms tégen PSV. Dat moet kunnen. Aan de top worden kinderen van links naar rechts geslingerd. Managers zitten aan ze te trekken, ouders pushen, een coach heeft wensen, een club wil het contract verlengen, want nu is die jongen goud waard. Als neutraal persoon moet je daar tussen staan.’
Hij zal Japan missen, het land met de perfecte structuren. Toen iemand van zijn vorige club Grampus Eight hem naar het vliegveld bracht, vertelde hij over Nederlandse topduels die waren afgelast vanwege gebrek aan politie.
‘Eerst reageerde hij niet. Toen vertelde ik hem nog een keer dat de wedstrijden niet konden doorgaan. Zoiets kunnen ze zich gewoon niet indenken daar. Toen vroeg ik: hoeveel politieagenten zijn er als wij in het Toyota Stadion in Nagoya voor 35 duizend man spelen? Hij antwoordde: zes, acht misschien.’
De druk bij PSV zal anders zijn dan in Japan. ‘Als ik niets vroeg, kreeg ik nooit iets over mezelf te horen. Journalisten zijn niet echt voetbalkundig. Ik probeerde dingen uit te leggen, soms zelfs met het bord erbij. Ik voelde dat ze dat op prijs stelden.
‘Als coach ben je daar God. Ze behandelen je met veel te veel respect. In een hotel ligt de coach op de hoogste etage, alleen, op een kamer zo groot dat ik tegen mijn assistent zei: Dwight, ik moet er weer een fiets bij hebben.’
Bij PSV zal hij kritiek oogsten, of met spelers te maken krijgen die klagen over een plek op de bank. ‘Op de training in Japan zie je niet aan de lichaamstaal of aan de arbeid van een speler dat hij reserve staat. Als je hem na vier weken nodig hebt, staat hij er weer. En als hij zijn kans niet krijgt, moet hij zitten en zijn kop houden. Verder niets.’
Vergoossen beseft dat een houding van kritiekloosheid in de topsport vaak niet werkt, maar buiten het veld was hij blij met het gevoel voor normen en waarden.
‘Als je in Frankfurt uit het vliegtuig stapt, merk je drie minuten later het verschil. Hoe je door de douane wordt behandeld, daar is niets mis mee, maar het is een wereld van verschil met Japan. Ik was niet meer gewend te worden afgesnauwd.
‘Toen ik voor het eerst naar Eindhoven reed, was het binnen vijf kilometer raak. Iemand komt van rechts van de vluchtstrook, zo tussen mij en een vrachtauto door naar de linkerweghelft gevlogen. Dat is in Japan ondenkbaar. Je moet het weer ervaren, je moet het weer oppakken.’
En straks, na een half jaar, heeft hij misschien de tijd naar China te gaan, naar de Olympische Spelen van Peking. Hij wil onbekommerd de sfeer van andere sporten opsnuiven.
‘Ik heb het gevoel dat ik een topschaatser was geworden, als ik in Friesland was geboren. Het is misschien niet waar, maar dat gevoel heb ik. Maar ik heb grenzeloze bewondering voor turners. Ik weet dat ik op het cios gigantisch heb geworsteld met turnen. De simpelste dingen waren zo moeilijk.’
Dus toch een hiërarchieprobleem, Baseman?

Het stinkt aan alle kanten!
Van Hanegem gaf laatst aan in Voetbal Insite dat Grandel het tijdens Vorms afwezigheid prima heeft gedaan en er daarom nog in stond.Peter schreef:Vorm is nog altijd niet geheel wedstrijdfit. Dat is de enige reden waarom die vliegenvanger nog in de goal staat.
De draaicirkel van een tractor, dus nee. Wat Silva betreft: die is niets minder dan Oga, maar dat zegt weinig. Normaal gesproken zou ook Silva niet van Ajax-niveau moeten zijn. Mijn uitleg wat Silva betreft heb ik laatst gegeven.Beloki schreef:Die Kruiswijk is prima. Niks voor Ajax?
De 'top' vier is inderdaad belachelijk zwak, maar ploegen als Roda, Heerenveen en Twente zijn voor Nederlandse subtoppers wel aardig.wimpey schreef:We krijgen een heuse kampioen van de armoede dit seizoen. Ik heb de 2e helft van deze pot gezien, Groningen won o.b.v. de 2e helft dik verdiend. Ik vermaak me dit seizoen allerminst met Ajax, maar Feyenoord, AZ en PSV zijn keer op keer goed voor 'Schadensfreude'. Wat een belachelijk zwakke competitie is dit trouwens. Huis-tuin-en-keuken ploegen als Roda, Groningen en NAC winnen verdiend van zgn. topploegen, het gaat nergens over.
Ik heb Raffael nu een paar keer bekeken en mij bevalt hij ook wel. Slimme, beweeglijke speler met een heerlijke dribbel. Hij werkt ook best hard en weet die Braziliaanse traagheid al goed te combineren met wat snellere Europese voetbalbeslissingen, iets dat ik heel belangrijk vind bij Brazilianen. Hij houdt de bal het liefst dicht bij huis door middel van een korte combinatie of z'n nogal nonchalant ogende acties. Vooral dat eerste is best opmerkelijk want z'n trap lijkt me prima, getuige ook z'n goede corners. Je zou hem kunnen vergelijken met onze Leonardo, maar dan met meer inzicht, werklust en een betere trap, techniek en aanname. Raffael kan ondanks z'n kleine fysiek ook aardig een bal vasthouden met een tegenstander in de buurt. Volgens mij is het voor PSV een uitstekende vervanger van Farfan. Bij Ajax zou hij minder goed passen, omdat wij met de aanwezigheid van Huntelaar in de spits en Suarez aan de zijkant meer zouden hebben aan een type Delgado of Medina.wimpey schreef:Raffael (op Jabu's vraag) is een zeer interessante speler. Klein, snel, technisch sterk, wendbaar, scoort makkelijk, werkt hard, goed inzicht en een redelijk overzicht. Zou een echte Stevens-aankoop zijn: een jonge teamspeler waaraan ie kan kneden. Zou een goede aankoop zijn. 6 miljoen voor zo'n speler is geen slecht bedrag.
Dit is-em trouwens:

Als Farfan zo doorgaat komt er geen club voor hem en hebben ze geen vervanger nodig. Deze Raffael halen terwijl Farfan én Lazovic er nog zijn lijkt me een beetje teveel van het goede. Wim Kieft heeft het hier ook over in zijn column in De Telegraaf. Sowieso legt hij de vinger op de zere plek, ook wat Perez betreft:
Ik verbaas me wel over de rol van Danny Koevermans bij PSV. Ik snap niet waarom hij niet vanaf het begin speelt en dan kijk ik niet alleen naar de goals die hij maakt. Met Lazovic en Farfán heeft PSV twee dezelfde types voorin. Grillige spelers, die geen zekerheid bieden. Als ze goed zijn, steken ze er bovenuit, maar het kan ook zomaar gebeuren dat je niets aan ze hebt. Eén zo’n speler in je elftal is geen probleem, maar twee grillige spelers is te veel van het goede. Farfán vind ik bovendien niet dezelfde Farfán die we de afgelopen jaren hebben gezien. Hij heeft niet de dreiging die hij eerder wel in zijn spel had. Koevermans vind ik daarentegen een type dat altijd brengt wat je van hem mag verwachten. Kracht, agressiviteit, hij is sterk in de lucht en scoort ook nog eens makkelijk.
Opvallend vind ik ook dat je nu ineens bij PSV weer hoort dat Kenneth Perez niet thuisgeeft in zijn defensieve werk. Bij Ajax hoorde je ook die verhalen, toen hij er al een half jaar zat. Maar dan denk ik bij mezelf: hebben die clubs niet op zitten letten, toen Perez nog bij AZ speelde? Want daar was het toch precies hetzelfde. Op zichzelf hoeft het geen probleem te zijn wanneer een speler zijn defensieve werk verzaakt, maar dan moet hij wel zó goed zijn, dat je dat op de koop toeneemt. Perez is wel een goede speler, maar die extra kwaliteiten heeft hij toch ook weer niet. Daarom snap ik wel dat trainers niet een heel elftal om Perez heen gaan bouwen.
Het stinkt aan alle kanten!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Hij is jong, maar erg onnauwkeurig. Nee, ik vind het maar een gehypte verdediger. Zou daarom ook niet misstaan in een duo met Da Costa. De goals vliegen je dan om de oren in ieder geval.Fiorentina: Marsiglia e Psv su Vanden Borre
29.12.2007 18.44 di Christian Seu articolo letto 834 volte
Poco impiegato da Cesare Prandelli, Anthony Vanden Borre (19) gode di numerosi estimatori in Europa. Per il giovane difensore belga ex Anderlecht si sarebbero fatti avanti con la dirigenza viola il Psv Eindhoven e l'Olympique Marsiglia. Anche alcuni club italiani avrebbero sondato il terreno con Pantaleo Corvino.
www.tuttomercatoweb.com
Niet dat het uitgesloten is dat PSV weer kampioen wordt natuurlijk, maar in de winter worden er geen prijzen verdeeld hoor. Kan mij het schelen wie er winterkampioen wordt.
Wat een armoe in de Eredivisie zeg. Het niveau is echt om te janken. Ik kijk veel liever naar Twente, Heerenveen en Roda dan naar de top drie.
Wat een armoe in de Eredivisie zeg. Het niveau is echt om te janken. Ik kijk veel liever naar Twente, Heerenveen en Roda dan naar de top drie.