Moderator: mods
En inderdaad, niet echt in gevaar geweest. Minder spannend geworden dan ik gedacht had. Evans viel tegen, moet normaal gesproken één van de besten zijn op zo'n parcours. Zou ie dan toch gesloopt zijn door de overmacht van CSC in de bergen?Duke schreef:De gele trui brengt over het algemeen niet vermoede krachten naar boven bij de mindere tijdrijder, dus ik heb goede hoop dat Sastre het gaat halen.
Laatste klus voor tourpeloton
Uitgegeven: 27 juli 2008 07:19
ETAMPES - De slotetappe van de Ronde van Frankrijk is zondag normaal gesproken het domein van de sprinters.
De strijd om het geel is zaterdag beslist in de tijdrit met Carlos Sastre als winnaar. De eindzege kan hem in principe niet meer ontgaan.
Het gaat in de 21e etappe alleen nog om de ritzege. De groene trui lijkt immers al vergeven aan de Spanjaard Oscar Freire van Rabobank. Freire heeft 42 punten voorsprong op de Duitser Erik Zabel en 46 op de Noor Thor Hushovd.
Beide renners moeten al de rit winnen, bij een aantal tussensprints punten halen en hopen dat Freire een totale offday heeft om het groen alsnog over te nemen.
Champs-Elysées
De rit gaat van Etampes naar Parijs waar de Champs-Elysées negen keer wordt aangedaan, na 143 kilometer wordt de finish voor het laatst gepasseerd.
Daarna zit de 95e Tour erop en kan een deel van het peloton zich gaan richten op de Olympische Spelen.
Bron: www.nu.nl
www.trouw.nl’Hij heeft vertrouwensman nodig’
Bondscoach Van Kessel vraagt zich af of Thomas Dekker bestand is tegen randgebeuren
De afzegging van Thomas Dekker voor de Olympische Spelen bracht bondscoach Egon van Kessel in verlegenheid. ‘Thomas zit in een crisis’.
Thomas Dekker (23) voelde zich niet in staat een medaille te winnen op de Olympische Spelen. Een vormcrisis, die hem eerder deelname aan de Tour de France kostte, heeft hem doen besluiten niet naar Peking af te reizen. Hoewel bondscoach Egon van Kessel de afzegging voelde aankomen, kwam het bericht op een lastig moment. In allerijl moest hij een vervanger oproepen voor Dekker om de procedurele rompslomp tijdig te kunnen afronden. Desondanks neemt hij het talent niets kwalijk.
„Thomas zit in een crisis”, vergoelijkt Van Kessel. „Dat verklaart zijn besluit. Hij had me wel eerder kunnen bellen. Een ploegleider van Rabobank vertelde me vorige week al, dat Thomas niet in een goede vorm stak. Zeven dagen later stuurde ik een sms’je, om te vragen hoe het met hem was. Toen hij een paar uur later terugbelde, gaf hij aan de Spelen niet te zien zitten. Daarna heb ik de knoop doorgehakt en besloten een vervanger op te roepen. Dat verliep niet eenvoudig. Via een journalist kwam ik in contact met Niki Terpstra. Geen ideale situatie.”
Kwaad op Dekker ïs Van Kessel niet. Daarvoor kent hij de Noord-Hollander te goed. Niet een gebrek aan training of wedstrijdmentaliteit maar een geknakte moraal is volgens hem de oorzaak van de aanhoudende inzinking. „Hij moet zich, op z’n Vlaams gezegd, herpakken. Samen met de juiste mensen om hem heen die het beste met hem voor hebben en nagaan hoe het zo ver heeft kunnen komen. Thomas heeft behoefte aan een vertrouwenspersoon. Daarom vind ik het doodzonde dat Michael Boogerd bij Rabobank geen renners mag begeleiden. In hem zag Thomas een mentor.”
Van Kessel wil Rabobank niet de les lezen. In zijn ogen heeft de Nederlandse wielerploeg niets verkeerd gedaan. „Kijk naar Robert Gesink”, legt hij uit. „Die redt het toch wel? Ik beken, dat Thomas een tegenovergesteld karakter heeft. Robert is een nuchtere Achterhoeker, stil en rustig. Thomas is extrovert en een beetje een snelle jongen die zich veel meer laat beïnvloeden door de entourage die bij de sport komt kijken. Robert wapent zich daar van nature beter tegen. Wellicht heeft Rabobank Thomas te vroeg op een te hoog podium gezet.”
Ondanks een verziekte onderlinge verstandhouding ziet Van Kessel Dekker het liefst bij Rabobank blijven. „Het kan zo zijn, dat een vertrek uiteindelijk de best mogelijke oplossing is”, stelt hij voorzichtig. „Ik ken de situatie daar niet goed genoeg voor. Dat gaat me ook niet aan. Ik hoop in ieder geval dat hij blijft. Daar is Thomas groot geworden. En moet hij uitgroeien tot een topcoureur. Of dat nog lukt? Voor een talent als hij is het nooit te laat. Ik betwijfel alleen of hij zich kan wapenen tegen het randgebeuren rondom de sport.”
Hoe de situatie met Rabobank zich ook verder ontwikkelt, Van Kessel blijft geloof houden in Dekker. „Hij zit in mijn voorlopige selectie voor het WK op de weg”, vertelt de oud-renner. „Zijn afzegging brengt daar geen verandering in. Nog voor het NK, ergens in de maand juni, sprak ik mijn vertrouwen in hem uit. Hij was toen net uit de Tourploeg van Rabobank gezet. Moest ik daar soms conclusies uit trekken? Thomas is geen Ricco (na de vierde Touretappe betrapt op het gebruik van epo, red.). Dan lag de zaak heel anders. Maar hij heeft, voor zover ik heb kunnen nagaan, zijn vingers niet gebrand.”
Ploeggenoot en vriend Laurens ten Dam, de beste Nederlander in de Tour, doet minder dramatisch over Dekkers besluit niet naar de Spelen te gaan. „Voor mij geen verrassing”, zegt de 27-jarige klimmer. „Tijdens een telefoongesprek vorige week gaf Thomas al aan dat rijden in Peking moeilijk zou worden. Officieel hoorde ik het nieuws pas donderdagavond. Hij vertelde me, dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik geloof hem. Thomas is een enorm talent, dat net als iedereen een minder jaar kan hebben. Vergeet dat hij de hele winter met zijn heup sukkelde en tot de Ronde van Romandië (begin mei) alles heeft gegeven. Ook voor hem houdt het een keer op.”
In een vertrouwensman, zoals Van Kessel opperde, ziet Ten Dam geen heil. „Thomas? IJzersterk in zijn hoofd. En een wereldgozer.”
www.destentor.nlThomas Dekker moet voor zichzelf bepalen welke richting hij kiest.
Hij moet daarbij één ding beseffen: dat het huidige en toekomstige wielrennen aan de teamspelers is. Wielrennen is van oudsher een sport van honderden privéonderneminkjes. Zo zagen de coureurs het en zo zagen ook de teams het.
Thomas Dekker stippelt ook het liefst zijn eigen weg uit. Dat helpt hem vooruit, maar hij komt er nu ook achter dat hij daarbij het contact met zijn team heeft verloren. Er sijpelen berichten naar buiten dat team en renner van elkaar niet weten hoe de vlag er bij hangt. "We worden betaald door dezelfde sponsor, maar voor het overige is hij vooral met zichzelf bezig", zei Erik Dekker nog voor de Tour. De ploegleider, tevens renner-regisseur ligt nu onder vuur. "Ik had als renner behoefte aan contact als het niet goed ging", vertelde de Drent gisteren. Op een toon waaruit opgemaakt kan worden dat dat contact er meestal niet was.
Er wordt nu een beetje lacherig gedaan over het plan van Milram om alle renners naar de buurt van Dortmund te laten verhuizen. Die gedachte is echter misschien zo gek nog niet. De zaak Thomas Dekker bewijst het. De totale crisis zou er niet gekomen zijn als hij zich iedere dag omringd en beschermd had gevoeld door een team. De mannen van CSC laten geen gelegenheid onbenut om te vertellen dat ze zo goed zijn omdat ze als vrienden alles voor elkaar over hebben. Dat staat in schril contrast tot Thomas Dekker, die ziet zijn team alleen als geldbron.
De kans dat Thomas Dekker vertrekt bij Rabobank wordt met de dag groter. Het is voor het Nederlandse wielrennen te hopen dat hij vervolgens kiest voor een ploeg waarbij hij zich ondergeschikt durft te maken aan het geheel.
Dat helpt hem ook bij dat andere probleem: zijn imago. Kenners weten hoe goed hij is en hoe hard hij werkt. Voor de buitenwereld is hij echter de renner die ooit zei dat hij geen coureur is geworden om bidons op te halen. In slechtere tijden keren zulke arrogante opmerkingen het zich tegen je.
Onzin, 6 van de 9 renners van Rabobank waren Nederlanders. Zo weinig is dat niet.Zlatan Son of God schreef:Daarnaast heeft Rabobank als Nederlandse ploeg hier ook een belangrijke rol in, door zo weinig nederlanders mee te nemen en alles op de duurbetaalde Menchov te gooien. 4de plaats leuk en aardig, maar hij heeft wederom niet gepresteerd waar hij voor gehaald is, winnen van de tour. En dit jaar had hij alles in eigen hand, maar heeft het ook eigenhandig verspeeld.
**** Fofonov betrapt op dopinggebruik
**Dmitri Fofonov is tijdens de Tour de
France positief getest op het gebruik
van doping.Dat is na afloop van de
slotetappe in Parijs door het Franse
antidopingbureau bekendgemaakt.
Fofonov,een renner van Crédit Agricole,
was de nummer 19 in het eindklassement.
De Kazach is de vierde renner die in de
Tour van 2008 is betrapt op het gebruik
van doping.Eerder vielen Beltran,Dueñas
en Riccò al door de mand.
Fofonov wijt z'n positieve plas aan het
gebruik van een via internet besteld
product tegen kramp.Ploegbaas Legeay
schorste hem meteen."Hij mag nooit een
medicijn gebruiken zonder toestemming
van de ploegarts."
'Dekker weg bij wielerploeg Rabobank'
Uitgegeven: 28 juli 2008 06:32
Laatst gewijzigd: 28 juli 2008 06:32
AMSTERDAM - De vondst van variabele bloedwaarden en een wederzijds gebrek aan vertrouwen. Dat zouden de redenen zijn waarom de wegen van Thomas Dekker en de Rabo wielerploeg uit elkaar gaan.
Dat meldt de Volkskrant maandagochtend. De 23-jarige renner zag de Tour aan zijn neus voorbij gaan en zegde zelf af voor de Olympische Spelen.
Volgens de krant onderhandelen de advocaten van beide partijen momenteel over de beëindiging van het contract. De renner staat tot medio 2010 op de loonlijst.
www.nu.nl