Feyenoord 2008 - 2009
Ik denk inderdaad dat die opleiding in didactisch opzicht onder de maat is, Jinne. Het valt vandaag de dag niet mee om een spelersgroep te leiden. De meeste trainers (zeker ex-voetballers) lopen daarop vast.
@Marillion: nu zeg je het zelf, de werkelijkheid is weerbarstig. Zou de eigengereide Van Gaal goed overkomen in een rollenspel? En zelfs al doet hij alle tests heel goed, past hij dan bij de groep die hij krijgt? Hoe kun je testen of een trainer bestand is tegen druk? Want dat is in de top een vereiste.
@Marillion: nu zeg je het zelf, de werkelijkheid is weerbarstig. Zou de eigengereide Van Gaal goed overkomen in een rollenspel? En zelfs al doet hij alle tests heel goed, past hij dan bij de groep die hij krijgt? Hoe kun je testen of een trainer bestand is tegen druk? Want dat is in de top een vereiste.
Het stinkt aan alle kanten!
- Jinne
- Site Admin
Is dat echter didactiek of is het meer peoplemanagement? Gezien de problemen bij PSV en Feyenoord zou je juist zeggen dat het daar aan schort bij de huidige trainers.joey schreef:Ik denk inderdaad dat die opleiding in didactisch opzicht onder de maat is, Jinne. Het valt vandaag de dag niet mee om een spelersgroep te leiden. De meeste trainers (zeker ex-voetballers) lopen daarop vast.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
-
Het draait allemaal om het functioneren van de spelers, dus de coaching is het belangrijkste. Daarnaast moet de trainer voortdurend bezig zijn om de spelers alle mogelijke progressie te laten boeken. De manager is heel belangrijk: zijn taktische verstand en zijn instructies en zijn keuzes in het selectiebeleid zijn zijn taken. Van Gaal en Rutten vind ik ouderwetse coaches die beide zaken doen, Hiddink is een echte manager, Adriaanse en Ten Cate zijn echte trainers. Wat het belangrijkste is voor de samenstelling van de technische staf is dat er voldoende vakmanschap is op alle terreinen. Het moet dus complementair aan elkaar zijn. Het draait allemaal om de maximale prestatiemogelijkheden van de ploeg, of dat wordt bereikt.
Wat minstens net zo belangrijk -het ondergeschoven kindje- is voor de prestaties van de spelers is begeleiding. Hoe kan je zorgen dat de speler goed bezig is? Niet door telkens diegene erop af te rekenen, maar door met iemand aan de slag te gaan. Hoe gaat iemand met iets om; waarom gaat iemand daar zo met om; wat is daar verkeerd aan; hoe moet iemand er mee omgaan; waarom dat goed is? Dat zijn de belangrijke onderdelen in het veranderingsproces, zo kan je iemand helpen verder te komen.
Wat minstens net zo belangrijk -het ondergeschoven kindje- is voor de prestaties van de spelers is begeleiding. Hoe kan je zorgen dat de speler goed bezig is? Niet door telkens diegene erop af te rekenen, maar door met iemand aan de slag te gaan. Hoe gaat iemand met iets om; waarom gaat iemand daar zo met om; wat is daar verkeerd aan; hoe moet iemand er mee omgaan; waarom dat goed is? Dat zijn de belangrijke onderdelen in het veranderingsproces, zo kan je iemand helpen verder te komen.
Allebei, maar daarin kun je je wel scholen. Al moet het ook een beetje in je zitten.
Het gaat niet alleen om wat je wilt overbrengen, maar ook om de manier waarop. De spelers van Heerenveen geloofden in zijn werkwijze en brachten de arbeid die daarvoor nodig was zonder morren op. De spelers van F. geloofden er niet in en Verbeek wist ze niet te overtuigen.
Het trainersvak is zó gecompliceerd geworden met al die belangen en al die culturen. Toppers van vroeger als Happel of Michels zouden het nu heel moeilijk hebben. Die maakten een paar spelers belangrijk en de rest moest zijn bek houden. Daar kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen.
Ik vind het écht moeilijk om te voorspellen of een trainer het gaat redden bij een club. Waarom heeft Rutten het moeilijk bij Schalke? Ligt het aan die club of is hij een beetje overschat en profiteerde hij bij Twente van de goede organisatie? Idem met Verbeek: is de groep van F. ontspoord of lag het aan hem? Wat voor soort trainer heeft F. nodig, een knuffelaar of een type met de knoet? Zijn de spelers van F. onwillig of was de aanstelling van Verbeek (ondanks al die mooie testjes) een mismatch? Wie het weet mag het zeggen.
Het gaat niet alleen om wat je wilt overbrengen, maar ook om de manier waarop. De spelers van Heerenveen geloofden in zijn werkwijze en brachten de arbeid die daarvoor nodig was zonder morren op. De spelers van F. geloofden er niet in en Verbeek wist ze niet te overtuigen.
Het trainersvak is zó gecompliceerd geworden met al die belangen en al die culturen. Toppers van vroeger als Happel of Michels zouden het nu heel moeilijk hebben. Die maakten een paar spelers belangrijk en de rest moest zijn bek houden. Daar kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen.
Ik vind het écht moeilijk om te voorspellen of een trainer het gaat redden bij een club. Waarom heeft Rutten het moeilijk bij Schalke? Ligt het aan die club of is hij een beetje overschat en profiteerde hij bij Twente van de goede organisatie? Idem met Verbeek: is de groep van F. ontspoord of lag het aan hem? Wat voor soort trainer heeft F. nodig, een knuffelaar of een type met de knoet? Zijn de spelers van F. onwillig of was de aanstelling van Verbeek (ondanks al die mooie testjes) een mismatch? Wie het weet mag het zeggen.
-
Het betweterige is wel lastig voor de trainer, want het is moeilijker om draagvlak te krijgen. En voor Stevens, die de Duitse houding graag wil zien, is het al helemaal een gigantische stoorfactor. Op elke taktische keuze word je gewogen door de groep, op de trainingsmethode word je gewogen, op het gedrag word je gewogen. Logisch ook dat er een houding ontstaat van 'wie ben jij om iets anders te beslissen'.
Om nu te slagen moet je in samenspraak beslissen. Wie het meest verstand heeft, wie het meest het voor het zeggen heeft. Als de trainer geen overwicht heeft, waarom zou die zich daar dan tegen verzetten? Misschien is die op een ander vlak dan wel waardevol, dan ben je toch van belangrijk en wordt je zwakte wel opgevuld door anderen. Zolang je maar ervan bewust bent dat iedereen erbij gebaat is om te presteren, iedereen wil het beste. Personen kijken vaak te veel naar hoe de verhoudingen zouden moeten liggen, ik vind dat je moet kijken naar de positieve kanten van samenwerking. Iedereen moet zich nuttig maken voor de club.
Koppigheid is slecht, eigenwijsheid van de trainer is positief. Die moet zijn ploeg leidden na successen, die moet de juiste beslissing nemen. Meer personen weten meer bij elkaar dan 1 persoon alleen. Als die eigenwijsheid door de ploeg wordt uitgewerkt dan is dat slecht, de clubleiding hoort te beslissen wie of hij de juiste man is. Al is het geklaag wel een teken aan de wand, daar kan je jezelf niet doof voor tonen.
Om nu te slagen moet je in samenspraak beslissen. Wie het meest verstand heeft, wie het meest het voor het zeggen heeft. Als de trainer geen overwicht heeft, waarom zou die zich daar dan tegen verzetten? Misschien is die op een ander vlak dan wel waardevol, dan ben je toch van belangrijk en wordt je zwakte wel opgevuld door anderen. Zolang je maar ervan bewust bent dat iedereen erbij gebaat is om te presteren, iedereen wil het beste. Personen kijken vaak te veel naar hoe de verhoudingen zouden moeten liggen, ik vind dat je moet kijken naar de positieve kanten van samenwerking. Iedereen moet zich nuttig maken voor de club.
Koppigheid is slecht, eigenwijsheid van de trainer is positief. Die moet zijn ploeg leidden na successen, die moet de juiste beslissing nemen. Meer personen weten meer bij elkaar dan 1 persoon alleen. Als die eigenwijsheid door de ploeg wordt uitgewerkt dan is dat slecht, de clubleiding hoort te beslissen wie of hij de juiste man is. Al is het geklaag wel een teken aan de wand, daar kan je jezelf niet doof voor tonen.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Met Pi-Air kan de jeugd het wel schudden denk ik.Pi-Air assistent van Been’
Uitgegeven: 30 januari 2009 20:14
Laatst gewijzigd: 30 januari 2009 20:15
AMSTERDAM - Pierre van Hooijdonk versterkt mogelijk de technische staf van Feyenoord. De Telegraaf meldt dat Mario Been de oud-aanvaller van de Rotterdammers volgend seizoen als assistent-trainer wil hebben.
Volgens de krant staat Pi-Air positief tegenover het verzoek. Van Hooijdonk was er mede verantwoordelijk voor dat Feyenoord in 2002 de UEFA Cup won. Been was destijds assistent van Bert van Marwijk.
Leon Vlemmings, die dit seizoen afmaakt als interim-trainer van Feyenoord, is volgend jaar weer assistent. Patrick Lodewijks blijft keeperstrainer. Ben Wijnstekers wordt genoemd als teammanager.
nu.nl

De hosanna stemming begint er al weer behoorlijk te komen bij de supporters. Mario, Leo... en dan ook nog van Hooydonk... "wijijij worden kampioen... "
van FNWauw...wordt het verhaaltje volgend seizoen nog mooier? Been die ik nog heb zien komen op het aloude Vak S in de oude Kuip me zijn grote bek(en dat leerden we hem snel af) als trainer,en mijn held van toen Ben Wijnstekers! als teammanager! Goh, je zou er bijna rillingen van gaan krijgen! En dan ook nog de man die ons de laatste UEFA cup in 2002 heeft geschonken als assistent erbij? 1 voordeel: Van Hooijdonk botste indertijd ook met een paar luie spelers en zal dus nu opnieuw zorgen dat in ieder geval die 'luie' gein-streken van spelers zoals ze Verbeek hebben weg gebonjoured i.i.g.geen kans meer krijgen aangezien Pierre bekend staat als iemand die alleen van professionele spelers houdt en zij die niet willen luisteren en denken alles op hun 11 en 30st te kunnen doen gelijk lik op stuk geeft. Gaat i.i.g. die professionele mentaliteit die Verbeek poogde in te brengen alsnog niet verloren.Dus Timmer,Cler,Tomasson,Hofland en al die Judassen w.o van Bronkhorst: Jullie kunnen je borst natmaken want het geintje wat jullie met Verbeek hebben geflikt gebeurd geen tweede keer. Oh ja, voor ik het vergeet: Het wachten is op Don Leo, en het 'dream-team is compleet kwa trainersstaf voor 2010! Ik heb er nu al "zin an"
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
Laat Vistas ook maar winnen vanavond... en dan hoop ik dat NEC het ech meent om te willen winnen van Feyeoord... ik durf de hoop niet te hebben, maar laat ze het aub heeeel moeilijk krijgen en echt moeten knokken voor nacompetitie te ontlopen...El Clavo schreef:Roda is gisteravond tot twee puntjes genaderd
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Vitas winnen? Ben jij bezopen?! Nooit...banjavi schreef:Laat Vistas ook maar winnen vanavond... en dan hoop ik dat NEC het ech meent om te willen winnen van Feyeoord... ik durf de hoop niet te hebben, maar laat ze het aub heeeel moeilijk krijgen en echt moeten knokken voor nacompetitie te ontlopen...El Clavo schreef:Roda is gisteravond tot twee puntjes genaderd

NEC wint morgen! Evenals AJAX vanavond...las dat je Heerenveen ook al puntjes mee naar huis zag nemen...

Ik zie liever Feyenoord degraderen dan Vitesse hoor... ech wel!! 
En wat betreft Heerenveen... dat ligt geheel aan de spinsels van van Basten... als die weer een titatovenaar opstelling gaat maken, dan zie ik Heerenveen wel winnen ja... Als van Basten gewoon zijn taak uitvoert als coach, dan wint Ajax.

En wat betreft Heerenveen... dat ligt geheel aan de spinsels van van Basten... als die weer een titatovenaar opstelling gaat maken, dan zie ik Heerenveen wel winnen ja... Als van Basten gewoon zijn taak uitvoert als coach, dan wint Ajax.
Laatst gewijzigd door Banjavi op za jan 31, 2009 11:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat me er niet om dat Been zijn hart achterna reist... het gaat me er om hoe Feyenoord daarmee is omgegaan.
Been zegt: "Ik blijf bij NEC."... en dan 3 dagen later alsnog naar zijn diensten hengelen... donder op...
En wat Been betreft.. prima kerel, maar hij moet zich op NEC richten en niet opde voorgrond bezig zijn met volgend jaar... laat hem volgend jaar lekker in de stront zakken... ik mot die club niet. Kan ook totaal geen respect of wat ook voor die club op brengen... met Vitesse kan ik nog ergens medelijden hebben...
Been zegt: "Ik blijf bij NEC."... en dan 3 dagen later alsnog naar zijn diensten hengelen... donder op...
En wat Been betreft.. prima kerel, maar hij moet zich op NEC richten en niet opde voorgrond bezig zijn met volgend jaar... laat hem volgend jaar lekker in de stront zakken... ik mot die club niet. Kan ook totaal geen respect of wat ook voor die club op brengen... met Vitesse kan ik nog ergens medelijden hebben...
Dan lees je het niet goed wat ik schrijf... ik zeg ook net dat ik Been wat kwalijk neem... maar ik ga hem volgend jaar niet meer steunen... simpel zat. Mag hij mij ook niet kwalijk nemen.Ramona schreef:Ik mot die club ook niet; maar je mag Been niet kwalijk nemen dat het zijn club is. Dingen zijn gelopen zoals ze soms heel vlot en in een stroomversnelling lopen...
Ik geloof dat hij zich nu nog voor NEC zal blijven inzetten... Daarbij...wees blij wat hij gedaan heeft voor NEC. Kom op eej!
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Oki...banjavi schreef:Dan lees je het niet goed wat ik schrijf... ik zeg ook net dat ik Been wat kwalijk neem... maar ik ga hem volgend jaar niet meer steunen... simpel zat. Mag hij mij ook niet kwalijk nemen.Ramona schreef:Ik mot die club ook niet; maar je mag Been niet kwalijk nemen dat het zijn club is. Dingen zijn gelopen zoals ze soms heel vlot en in een stroomversnelling lopen...
Ik geloof dat hij zich nu nog voor NEC zal blijven inzetten... Daarbij...wees blij wat hij gedaan heeft voor NEC. Kom op eej!
Ik ben Been gaan waarderen als persoon; vermoed dat ik daarin niet van mening zal veranderen...Ik gun hem het allerbeste... Feyenooit niet.
...en met Pi-aaair erbij moet dat goedkomen...

Aha, nu begrijp ik het. Rob Jansen is bij Studio Voetbal en wat blijkt? Niet alleen zitten al die ouwe sufspelers van F. bij hem in de stal, hij behartigt ook de belangen van Mario Been, Leo B. én Pierre van Hooijdonk. Ze hebben daar geen leiding nodig, ze hebben Rob Jansen al. 

Been wil Biseswar over de streep trekken
Mario Been hoopt Diego Biseswar te overtuigen van een langer verblijf bij Feyenoord. De toekomstig trainer van de Rotterdammers gaat op korte termijn met de aanvaller om de tafel.
Het contract van Biseswar loopt komende zomer af. De aanvaller leek tijdens het bewind van Gertjan Verbeek open te staan voor een nieuwe verbintenis, maar is begonnen met twijfelen na diens ontslag.
Been gaat komende week ook in conclaaf met zijn toekomstige assistent Leon Vlemmings. De trainer wil zich met Vlemmings beraden over de derde assistent.
"Ik ga met Leon bespreken wie ons het best aanvult", tekende De Telegraaf op uit de mond van Been. De huidige NEC-trainer is niet van plan om de bezem door de organisatie te halen. "Ik ga zeker niet als een olifant door de porseleinkast. Het wordt volgend seizoen ook niet de Mario Been-show, maar een groepsgebeuren."
Jezus Christus, als die Been zich nou eens bezig houd met NEC en lekker voor Feyenoord gaat werken als daar zijn contract in gaat. Dan zeiken ze bij Twente over competitie vervalsing als wij een speler kopen in de winterstop, maar als je het nu over gevaar voor competitie vervalsing hebt of belangenverstrengeling..