Basketball
Moderator: mods
Re: Basketball
Misschien handig om gewoon antwoord te geven? Of is dat te veel moeite...
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Ik heb het zelf maar even opgezocht, blijkbaar een of andere LA Lakers speler van ver voor mijn (interesse in basketball) tijd. En aangezien ik niet zo geinteresseerd ben in dat NBA gedoe, verbaast het me niets dat ik deze (blijkbaar) grootheid niet ken.
Maar blijkbaar moet iedereen die geinteresseerd is in basketball ook automatisch interesse hebben in de NBA.
Maar blijkbaar moet iedereen die geinteresseerd is in basketball ook automatisch interesse hebben in de NBA.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Dit citaat bedoelde Killroy:
En het valt ook niet te ontkennen, meer punten, meer assists, meer rebounds plus het voordeel van de leeftijd.WASHINGTON (Reuters) - LeBron James is the best player in the NBA, surpassing veteran Los Angeles Lakers guard Kobe Bryant, 14-times All-Star guard Jerry West said Monday.
West, a shrewd judge of talent who brought Bryant to the Lakers when he was their general manager, said the Cleveland forward could become the league's next Michael Jordan.
@ Dubbel. Dat is inderdaad juist, maar het is frapant en irriterend dat Jan-en-allemnan dat plotseling beginnen te roepen nadat West heel voorzichtigjes daarmee op te proppen komt. Ik, helemaal geen basketball expert maar ik spreek ze wel regelmatig, denk dat James sterker is en Bryant meer inventief. Beiden hebben ongelofelijk athletisch vermogen natuurlijk. Als ik moest kiezen, ja, dan koos ik ook voor James maar ik ken ook wel enkele echte kenners die voor Bryant zouden gaan.
Wat een onzin dat men Jerry West napraat bij de constatering dat LeBron beter is dan Kobe. Dat citaat van West is van 19 mei, op het moment dat LeBron nog op highschool speelde sprak men er al over dat hij de nieuwe Jordan zou gaan worden. Dat is wel vaker bij spelers gezegd, maar nooit zo duidelijk als bij LeBron. Logisch ook, wat LeBron is beter dan zijn voorgangers. Qua pure skills is Kobe misschien (nog) wel beter, maar LeBron is een stuk groter en fysieker en daardoor nog lastiger af te stoppen. Bovendien is LeBron een stuk hongeriger dan Kobe, iets wat bij een eventuele finale van doorslaggevend belang kan zijn. LeBron zijn huidige spel is reden voor de vergelijkingen en niet een opmerking van Jerry West.
Kobe bracht de Lakers overigens vannacht eigenhandig op een 2-1 voorsprong tegen de Nuggets. Iets wat LeBron de nacht daarvoor deed voor een 1-1 tussenstand tegen Orlando.
Kobe bracht de Lakers overigens vannacht eigenhandig op een 2-1 voorsprong tegen de Nuggets. Iets wat LeBron de nacht daarvoor deed voor een 1-1 tussenstand tegen Orlando.
JABU schreef: "LeBron zijn huidige spel is reden voor de vergelijkingen en niet een opmerking van Jerry West."
Nu begrijp ik waarom je suggereerd dat Joey een probleem heeft met jouw argumentatie (waar ik overigens nooit of gelet heb).
N.B.: Vergelijkingen zijn geen conclusies. Of hij nu "beter" is of niet, doet er niet toe. Het feit is dat iedereen plotseling de conclusie begint te uit te kramen, nadat West heel voorzichtigjes de stelling opperde.
Nu begrijp ik waarom je suggereerd dat Joey een probleem heeft met jouw argumentatie (waar ik overigens nooit of gelet heb).
N.B.: Vergelijkingen zijn geen conclusies. Of hij nu "beter" is of niet, doet er niet toe. Het feit is dat iedereen plotseling de conclusie begint te uit te kramen, nadat West heel voorzichtigjes de stelling opperde.
Ik begrijp niet welk punt je nu wanhopig probeert te maken. Als je één pagina terugkijkt dan zie je dat ik op 11 mei poste dat LeBron m.i. de beste speler is van dit moment. Volgens jouw theorie zou Jerry West dan mij napraten.
Overigens ben ik niet op de hoogte van het feit dat joey moeite had met mijn manier van discussieren. Je verwijzing naar mijn signature is al net zo onzinnig als de rest van je post.
Overigens ben ik niet op de hoogte van het feit dat joey moeite had met mijn manier van discussieren. Je verwijzing naar mijn signature is al net zo onzinnig als de rest van je post.
Okay Jabu, je bent dus niet de slimste. That's okay. Zoals ze hier zeggen: "stupid is for a long time."
Doe je geen moeite met antwoord, want ik zal AT voor minstens een paar weken niet lezen v.a. de Oostkust.
Doe je geen moeite met antwoord, want ik zal AT voor minstens een paar weken niet lezen v.a. de Oostkust.
Zucht, Killroy, wat zijn dat voor manieren...Kilroy schreef:Okay Jabu, je bent dus niet de slimste. That's okay. Zoals ze hier zeggen: "stupid is for a long time."

Jabu, wat bedoel je met 'meer honger'? Een betere wedstrijd mentaliteit? Kan het me niet voorstellen. Als nummer 24 imo ergens in uitblinkt dan is het wel zijn enorme wil en drang om te winnen. Daar doet en laat hij alles voor. Lebron is nog op een leeftijd dat fysiek veel vanzelf gaat maar wat Kobe op zijn leeftijd laat zien is buitengewoon. Fascinerend om te zien. Ik ken echt geen (oud)sporter met een betere mentaliteit. Gisteravond in Denver is hij me ook een partij diep gegaan, ik dacht werkelijk dat ie na afloop van zijn stokje ging.
Sterk antwoord Kilroy... ik zal je bijdragen missen de komende tijd.
@ Dubbel: Misschien vergis ik mij daar dan in. Ik heb het gevoel dat de hongerig naar zijn eerste titel bij LeBron groter is dan bij Kobe die alweer voor iets van z'n vierde titel zou gaan. Kobe is in ieder geval een zelden geevenaarde speler. Zeer indrukwekkend wat hij laat zien. Al schat ik LeBron op dit moment hoger in, hij heeft zich natuurlijk nog lang niet zo bewezen als Kobe.
Orlando heeft vannacht overigens game 3 gewonnen en staat op 2-1. Ze zijn in ieder geval niet van plan om de Cavs een makkelijke doortocht te geven naar de finale! Ik zie dat er afgelopen nacht heel wat vrije worpen zijn genomen
@ Dubbel: Misschien vergis ik mij daar dan in. Ik heb het gevoel dat de hongerig naar zijn eerste titel bij LeBron groter is dan bij Kobe die alweer voor iets van z'n vierde titel zou gaan. Kobe is in ieder geval een zelden geevenaarde speler. Zeer indrukwekkend wat hij laat zien. Al schat ik LeBron op dit moment hoger in, hij heeft zich natuurlijk nog lang niet zo bewezen als Kobe.
Orlando heeft vannacht overigens game 3 gewonnen en staat op 2-1. Ze zijn in ieder geval niet van plan om de Cavs een makkelijke doortocht te geven naar de finale! Ik zie dat er afgelopen nacht heel wat vrije worpen zijn genomen
Geloof me, ik zit er bovenop. Kobe heeft een reusachtig ego en hij heeft nog de kans om 'een hele grote' te worden. Dat de mensen achteraf niet anders kunnen dan spreken van een 'tijdperk Kobe', zeg maar. En de huidige drie titels (niet eentje zonder Shaq) is daarvoor niet genoeg. Weet hij er echter nog twee bij te halen dan is het een heel ander verhaal. Volgens mij komt mede daar zijn waanzinige drang om te winnen vandaan. Of Lebron ook zo'n uitzonderlijke drang heeft weet ik eigenlijk niet maar ik kan het me slecht voorstellen.Jabu schreef:@ Dubbel: Misschien vergis ik mij daar dan in. Ik heb het gevoel dat de hongerig naar zijn eerste titel bij LeBron groter is dan bij Kobe die alweer voor iets van z'n vierde titel zou gaan. Kobe is in ieder geval een zelden geevenaarde speler.
De mogelijkheid om een titel zonder Shaq te halen zal hem idd wel motiveren
Ik geloof je overigens direct dat jij er in LA een stuk meer zicht op hebt! Hoe het ook zij, Kobe is een hele grote speler met uitzonderlijke klasse. Kobe en LeBron steken m.i. beiden individueel boven de overige spelers in de playoffs uit, maar ik vind de Lakers als team toch wat completer.

Ik geloof je overigens direct dat jij er in LA een stuk meer zicht op hebt! Hoe het ook zij, Kobe is een hele grote speler met uitzonderlijke klasse. Kobe en LeBron steken m.i. beiden individueel boven de overige spelers in de playoffs uit, maar ik vind de Lakers als team toch wat completer.
Magic overigens (geheel tegen mijn verwachting in) op 3-1.
CoachboxAjax Supporters Naar De Finale
De hele dag stromen er klachten binnen over de kaartverkoop van Amsterdam Basketball voor de Finalewedstrijd aanstaande zondag in Amsterdam.
Voor de Den Bosch supporters is maar 1 vak gereserveerd, voor de overige vaste basketballsupporters is het bemachtigen van een kaartje een hels karwei geworden. Je moet op kantoortijden langs het kantoor van Amsterdam gaan om je kaartje te krijgen.
Vandaag verscheen op AFCA.nl het bericht dat Ajax supporters voor een gereduceerd tarief naar binnen kunnen.
Toch leuk dat de F-Side misschien langskomt zondag… naast de Eiffelsupporters? Ik hoop dat ze ook de M.E. een vak geven.
- aveslacker
Daar ben ik nog niet mee eens. LA kan gewoon niet tegen sterke point guards verdegigen, en ik vind Pasol/Odom/Bynum middelmaatig. Je ziet hoe Anthony en Billups het doen. En ja, zelfs als de Lakers door gaan zullen ze enorm problemen met Cleveland/Orlando hebben.Jabu schreef:Ik geloof je overigens direct dat jij er in LA een stuk meer zicht op hebt! Hoe het ook zij, Kobe is een hele grote speler met uitzonderlijke klasse. Kobe en LeBron steken m.i. beiden individueel boven de overige spelers in de playoffs uit, maar ik vind de Lakers als team toch wat completer.
Ik heb al lang gevonden dat de Lakers wel overrated zijn, en dat denk ik nog.
En zo goed als Kobe is (en hij is uitstekend) hij is nog niet zo goed als LeBron. Die jonge is een 4 die als 3 of 2 speelt. En hij kan wel, als het moet, tegen alle 5 posities verdedigen. Hij is een ongeloofelijke talent.
AFC Ajax
Landskampioen 2013-2014
Landskampioen 2013-2014
Anthony is dan ook (volgens Barkley) de makkelijkste scorer uit de league en Billups één van de beste points. Ik denk nog steeds dat de Lakers de finale zullen halen en deze ook zullen winnen, omdat zij het beste team en Kobe hebben. Ze staan inmiddels op 3-1.
Dat de Cavs het dit hele jaar zo goed hebben gedaan verbaasde mij altijd al, maar nu in de playoffs zie je dat zij vooral LeBron met wat hulp zijn. (Wade won ooit ongeveer in zijn eentje een kampioenschap voor Miami) Mo Williams heeft dit jaar goed gespeeld, maar uiteindelijk zie je dat (althans in mijn ogen) Orlando ook gewoon een completer team is. De Cavs hebben dan ook behoorlijke match up problemen tegen Orlando. Maar ja, als je dan een LeBron hebt die in de series al 3 keer meer dan 40 punten scoorde, eenmaal iets van 35 punten met een ongelofelijke gamewinner en vannacht weer 37 punten, 14 rebounds en 12 assists...... dan kan het zomaar 3-2 staan en zijn de Cavs nog levend.
Toch is dit jaar ook wel het jaar van de blessures. Ik vraag mij af hoe het de Lakers zou vergaan tegen de Rockets met Artest, McGrady en Yao Min, de Celtics misten toch Garnett en speelden nu met een op de top van zijn kunnen presterende Allen, Pierce en Rondo en als Ginobli fit is bij de Spurs staat er ook een heel ander (playoff) team.
Dat de Cavs het dit hele jaar zo goed hebben gedaan verbaasde mij altijd al, maar nu in de playoffs zie je dat zij vooral LeBron met wat hulp zijn. (Wade won ooit ongeveer in zijn eentje een kampioenschap voor Miami) Mo Williams heeft dit jaar goed gespeeld, maar uiteindelijk zie je dat (althans in mijn ogen) Orlando ook gewoon een completer team is. De Cavs hebben dan ook behoorlijke match up problemen tegen Orlando. Maar ja, als je dan een LeBron hebt die in de series al 3 keer meer dan 40 punten scoorde, eenmaal iets van 35 punten met een ongelofelijke gamewinner en vannacht weer 37 punten, 14 rebounds en 12 assists...... dan kan het zomaar 3-2 staan en zijn de Cavs nog levend.
Toch is dit jaar ook wel het jaar van de blessures. Ik vraag mij af hoe het de Lakers zou vergaan tegen de Rockets met Artest, McGrady en Yao Min, de Celtics misten toch Garnett en speelden nu met een op de top van zijn kunnen presterende Allen, Pierce en Rondo en als Ginobli fit is bij de Spurs staat er ook een heel ander (playoff) team.
www.sportwereld.nlKlucht rond kampioenschap basketbal
AMSTERDAM - Er bestaat een grote kans dat de beslissende wedstrijd om het landskampioenschap basketbal, morgenmiddag in de Amsterdamse Sporthallen Zuid tussen EclipseJet en EiffelTowers, geen kampioen zal opleveren.
Er zal in elk geval geen beker worden uitgereikt, zo heeft de basketbalbond gisteren alvast meegedeeld.
De oorzaak van alle commotie is een protest van zowel de landskampioen als de Brabanders over het meespelen van Orien Greene, een Amerikaan van EclipseJet die onlangs bij een dopingtest op het gebruik van cannabis is betrapt.
Volgens de Bosschenaren was Greene niet speelgerechtigd voor wedstrijd drie (gewonnen door EclipseJet), omdat hij in EiffelTowers’ optiek al geschorst had moeten zijn voor het vergrijp. De Amsterdammers protesteren op hun beurt tegen de mondelinge aanzegging van de schorsing vlak voor wedstrijd vier, waardoor coach en spelers een mentale dreun zouden hebben gekregen. De mededeling wordt door EclipseJet als oorzaak beschouwd van de forse nederlaag .
De Nederlandse Basketbal Bond (NBB) zit zwaar in de maag met het probleem. ,,Doordat de betrokken verenigingen bij voortduring hebben aangegeven elke vorm van procesgang te zullen aangrijpen om hun gelijk te halen, is het onmogelijk voor komende zondag (de dag van de beslissende zevende wedstrijd, red.) tot een definitieve afronding te komen in de behandeling van de protestzaken,’’ zo valt er in een persbericht te lezen.
,,De NBB hecht er daarom aan zorgvuldigheid in de procedure te laten prevaleren boven snelheid. De tucht- en geschillencommissie (TGC) zal dan ook pas na zondag een uitspraak doen in de zaken die door Den Bosch en Amsterdam aanhangig zijn gemaakt. Onder de gegeven omstandigheden en hangende de procedure acht het bestuur van de NBB het onmogelijk een kampioensbeker uit te reiken.’’
Op 3 juni wordt er een uitspraak verwacht. Maar ongeacht de uitkomst zal een van de twee betrokken partijen, de verliezer, naar de Commissie van Beroep stappen.
Dat het geschil zo uit de hand heeft kunnen lopen, is het gevolg van een aangetekende brief van de NBB met de mededeling dat Greene geschorst was, die niet op de burelen in Amsterdam is gearriveerd. Op het bondsbureau in Nieuwegein wordt beweerd dat het schrijven wel degelijk is verstuurd en dat de schorsing via e-mail en telefonisch zou zijn bevestigd. Roel Pieper, mede-eigenaar van EclipseJet, meent dat de brief nooit in de hoofdstad is aangekomen. Net zo min als de e-mail en het telefoontje.
Pieper heeft zijn Bossche collega Erik Kurvers deze week voorgesteld om in het belang van de sport allebei het protest in te trekken en er in Amsterdam morgen voor het oog van de natie (de NOS zendt delen van de partij rechtstreeks uit op de televisie) een echte kampioenswedstrijd van te maken. Kurvers heeft nog niet gereageerd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Lekker "compromis" van Amsterdam.
Die hebben waarschijnlijk meerdere wedstrijden gespeeld met een speler die zich niet aan de dopingregels heeft gehouden en dan zou Eiffeltowers hun legitieme protest daartegen weg moeten strepen tegen het protest van Amsterdam dat "uit de concentratie gehaald is, omdat er aangegeven werd dat Greene niet zou mogen spelen"....
Het lijkt me dat het protest van Amsterdam geen enkele kans van slagen heeft en dat ze bang zijn dat Eiffeltowers gewoon in het gelijk gesteld gaat worden. Vandaar het voorstel van Pieper en concorten.
Die hebben waarschijnlijk meerdere wedstrijden gespeeld met een speler die zich niet aan de dopingregels heeft gehouden en dan zou Eiffeltowers hun legitieme protest daartegen weg moeten strepen tegen het protest van Amsterdam dat "uit de concentratie gehaald is, omdat er aangegeven werd dat Greene niet zou mogen spelen"....
Het lijkt me dat het protest van Amsterdam geen enkele kans van slagen heeft en dat ze bang zijn dat Eiffeltowers gewoon in het gelijk gesteld gaat worden. Vandaar het voorstel van Pieper en concorten.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, Frank.
Hieronder nog een keer een schets van een deel van de gebeurtenissen tot nu toe:
Hieronder nog een keer een schets van een deel van de gebeurtenissen tot nu toe:
GEEN BEKER VOOR WINNAAR
EiffelTowers Den Bosch gaat niet in op het voorstel van EclipseJet MyGuide om de protesten van beide clubs in de zaak rond de van doping verdachte speler Orien Green in te trekken. Daarmee staat het Nederlandse basketball aan de vooravond van één van de grootste, zo niet de allergrootste verschutting ooit. De situatie als gevolg van de positieve test op cannabisgebruik door Orien Greene is volkomen uit de hand gelopen.
door Jan van der Nat
En het dreigt allemaal nog erger te worden. Er wordt, zo heeft de NBB vrijdagmorgen medegedeeld, zondagmiddag aan de winnaar van de zevende finalewedstrijd géén kampioensbeker overhandigd en de spelers van EclipseJet Amsterdam en EiffelTowers Den Bosch krijgen géén medaille (in welke kleur dan ook) omgehangen.
Er liggen bij de Nederlandse Basketball Bond twee protesten. Eén van EiffelTowers en één van EclipseJet. Dat van Den Bosch behelst het ongerechtigd meespelen van Greene in wedstrijd 3, omdat hij – in de ogen van de Brabantse club – toen al geschorst had moeten zijn. Amsterdam protesteert tegen de mondelinge aanzegging van de schorsing vlak voor wedstrijd 4, waardoor coach en spelers een mentale dreun te verwerken kregen, die als oorzaak van de (grote) nederlaag wordt gezien.
Opvallend in dat laatste geval is overigens dat EclipseJet-coach Arik Shivek tijdens de persconferentie na afloop van dat vierde duel zei dat hij en zijn spelers niets van die zaak wisten en dat de heren journalisten zich maar bij het bestuur moesten melden. Bovendien lijkt een ‘mentale dreun’ uitermate moeilijk bewijsbaar. Met het protest van EiffelTowers ligt het anders. Dat gaat om een ongerechtigde speler en dat is iets, waarover het NBB-bestuur, c.q. de Tucht- en Geschillencommissie, zich kan uitspreken met de reglementen in de hand.
Dat had natuurlijk al lang en breed kunnen en moeten gebeuren. De NBB stelt echter in een persbericht:
Doordat de betrokken verenigingen bij voortduring hebben aangegeven iedere vorm van procesgang te zullen aangrijpen om hun gelijk te halen, is het onmogelijk om voor komende zondag tot een definitieve afronding te komen in de behandeling van de protestzaken.
De NBB hecht er daarom aan zorgvuldigheid in de procedure te laten prevaleren boven snelheid. De TGC zal dan ook pas na komende zondag een uitspraak doen in de zaken die door Den Bosch en Amsterdam aanhangig zijn gemaakt.
Onder de gegeven omstandigheden en hangende de procedure acht het bestuur van de NBB het onmogelijk een kampioensbeker uit te reiken.
De uitspraak is op woensdag 3 juni, maar daarmee de zaak natuurlijk niet opgelost. Bij een positieve uitspraak voor Den Bosch namelijk zal Amsterdam ongetwijfeld naar Commissie van Beroep stappen en als EiffelTowers ongelijk krijgt, kan dezelfde commissie post uit Den Bosch verwachten.
Hopelijk dan wel aangetekend en op tijd verstuurd. Want daar ligt vooralsnog de crux van de hele zaak. Is de bewuste brief met de mededeling dat Greene geschorst was, op dinsdag 19 mei daadwerkelijk verstuurd? Ja, beweert men op het bondsbureau. Nee, zegt Roel Pieper namens Amsterdam. Hij ‘weet’ dat de brief op een bureau is blijven liggen. De verklaring waarom EclipseJet die brief nooit zou hebben ontvangen. Hoewel we het antwoord wisten, hebben we de NBB gevraagd het bewijs van aanbieding bij TNT te overleggen. Dat deed men uiteraard niet.
Maar wat is er dan verder waar van de verhalen uit Nieuwegein dat de schorsing van Greene ook per e-mail en zelfs telefonisch aan zowel de speler als de club zou zijn doorgegeven? Een e-mail kan ‘niet ontvangen’ zijn, maar een telefoongesprek is traceerbaar. De fans van detectiveseries of CSI weten dat maar al te goed…
Afgelopen dinsdagavond, tijdens de zesde wedstrijd in Den Bosch, heeft het bondsbestuur, naar verluidt, vergaderd over het protest van EiffelTowers. Boze tongen beweren dat met toen is ‘vergeten’ het ook te hebben over het protest van EclipseJet. Misschien mag het de leden van bestuur niet eens kwalijk worden genomen. De NBB is al een poosje stuurloos en goedwillende rayonbestuurders vormen een interim-bestuur om de lopende zaken aan te pakken.
Die mannen worden nu plotseling geconfronteerd met een echt grote zaak, die verregaande gevolgen kan hebben. En daar zijn ze niet op berekend. Het is alsof je iemand, die net zijn F-diploma heeft, een playoff-finale laat fluiten. Er zou na die vergadering van dinsdag een perscommuniqué worden uitgegeven, maar 48 uur later is dat nog altijd niet het geval.
Het Nederlandse basketball staat zondag volkomen in zijn hemd, zo niet nog minder... De NOS zendt de wedstrijd (deels) live uit en dat zou een mooi stuk reclame kunnen zijn, iets waar het basketball zo naar snakt. Maar zonder beker en medailles wordt het natuurlijk de lacher van de eeuw en sta je voor ‘heel Nederland’ voor schut.
Sterker nog: de winnende ploeg kan/mag niet eens juichen en blij zijn. Want stel je voor dat straks, wanneer we op een mooie zomeravond aan de barbecue zitten, plotseling het bericht doorkomt, dat de andere ploeg de titel krijgt toegewezen.
Dat wil natuurlijk niemand. EclipseJet heeft dan ook het initiatief genomen en donderdag in een mail EiffelTowers voorgesteld om allebei het protest in te trekken en er een echte kampioenswedstrijd van te maken. Het was de enige manier om het flink geschonden blazoen op te poetsen.
EiffelTowers liet vrijdag weten dat ze het Amsterdamse voorstel onredelijk vindt. "Wij gaan er dan ook niet op in'', aldus een woordvoerder van de club. "Het gaat om een open en eerlijke competitie. Als er onregelmatigheden zijn, moet de tuchtcommissie onderzoek doen. Het is jammer dat er zondag dan geen beker uitgereikt kan worden, maar ons protest is heel sterk.''
Het voorstel vanuit Amsterdam kon door de mededeling van de NBB al de prullenbak in. Het standpunt van EiffelTowers, dat natuurlijk graag als kampioen van Nederland Europa in wil, is niet verrassend. Logisch, want er mag dan misschien worden deelgenomen aan de voorronde van de Euroleague, de Europa Cup 1, maar in elk geval aan de EuroCup, die aantrekkelijker is dan de EuroChallenge. Die kans op de voorronde van de ‘Champions League’ heeft overigens te maken met de eindrangschikking in een aantal toplanden. Kort gezegd, bij een verrassende kampioen in Spanje, Italië of Griekenland gaat het feest voor Nederland niet door.
De zakelijke belangen zijn dus groot. Maar wegen die op tegen een knieval? Je mag hopen van niet. In de zakenwereld tellen echter sentimenten niet. En topsport is gewoon big business. Natuurlijk wil iedereen de strijd beslissen binnen de lijnen, maar als het niet anders kan, dan moet het eventueel via de juridische weg.
Daarbij is het van belang hoe sterk EiffelTowers dan wel EclipseJet denkt te staan bij een eventuele rechtszaak, die dan wel eens zou kunnen eindigen in het Zwitserse Lausanne, bij het Tribunal Arbitral du Sport.
Intussen kunnen de zomermaanden in Nieuwegein worden benut om eens de stofkam te halen door allerlei reglementen en procedures. Bijvoorbeeld om de rechtsgeldigheid van moderne communicatiemiddelen als mobiele telefoon, sms en e-mail in te passen. Maar begin eens met het antwoord op de ogenschijnlijk simpele vraag: ‘hoe krijg ik op tijd een brief op het juiste adres?’
Wordt vast en zeker (zondag) vervolgd. Eén ding is zeker: de nieuwe kampioen van Nederland speelt die dag in Sporthallen Zuid. De vraag alleen is: in welke kleuren? Prettige wedstrijd!
Zwak van Den Bosch. Amsterdam is het hele seizoen al beter en voor zondag ook de favoriet. Als Green nou zware stimulerende handel had genomen dan is het een ander verhaal maar ik kan me niet voorstellen dat Amsterdam mede zover is gekomen omdat die jongen een jointje heeft gerookt. Den Bosch is dus hoe gezegd geen enkel onrecht aangedaan. Dat ie nu is geschorst dat is in wezen al een mazzeltje voor ze. Als het een beetje kerels zijn in Den Bosch dan zouden ze de zaak intrekken en zondag gewoon om de titel spelen. Maar liever blazen ze de finale op om later kans te maken om de titel op een technicaliteit te pakken. Als gezegd, ik vind het niet sterk. Hopelijk kan Amsterdam zich nog focussen en in elk geval laten zien wie de beste is. Verder is het maar een vreemde zaak. Het zou handig zijn geweest als de bond de scheidsrechters van Game 3 ff had ingeseind dat Green niet mocht spelen.
Tuurlijk, joh.
Er zijn dit jaar meerdere ploegen geweest waar sprake is geweest van een speler die zich niet aan de doping reglementen gehouden heeft, waaronder Den Bosch.
Het enige team wat geen actie heeft ondernomen (of heeft kunnen ondernemen, omdat de speler blijkbaar niets gezegd heeft) is Amsterdam. De anderen (Beasley bij Den Bosch en Griffin bij Bergen op Zoom) zijn gewoon in eerste instantie ontslagen. Amsterdam had Greene net zo goed moeten ontslaan, die heeft de club op meerdere gebieden in de problemen gebracht.
En dan ligt het nu aan Den Bosch dat de situatie zou uit de hand ligt?
Laat me niet lachen....
Er zijn dit jaar meerdere ploegen geweest waar sprake is geweest van een speler die zich niet aan de doping reglementen gehouden heeft, waaronder Den Bosch.
Het enige team wat geen actie heeft ondernomen (of heeft kunnen ondernemen, omdat de speler blijkbaar niets gezegd heeft) is Amsterdam. De anderen (Beasley bij Den Bosch en Griffin bij Bergen op Zoom) zijn gewoon in eerste instantie ontslagen. Amsterdam had Greene net zo goed moeten ontslaan, die heeft de club op meerdere gebieden in de problemen gebracht.
En dan ligt het nu aan Den Bosch dat de situatie zou uit de hand ligt?
Laat me niet lachen....

Dat Amsterdam al het hele seizoen de beste is en eigenlijk verdient om kampioen te worden onderschijf ik overigens helemaal.
Maar deze situatie op het bordje van Eiffeltowers leggen en zeggen dat zijn de schuldigen of de zwakken zijn, slaat helemaal nergens op.
Maar deze situatie op het bordje van Eiffeltowers leggen en zeggen dat zijn de schuldigen of de zwakken zijn, slaat helemaal nergens op.
Ik verbaas me nog het meest over de basketball bond. Hoe kunnen die dit laten gebeuren? Er zijn zoveel scenarios denkbaar hoe zij dit hadden kunnen voorkomen dat het allemaal erg amateuristisch over komt. We hebben het hier wel over de kampioenserie.
Voor zover ik er zicht op heb, komt dit omdat de bond momenteel met interim bestuurders moet werken. Dit zijn blijkbaar de bestuurders (vrijwilligers?) van de rayons, die niet echt berekend zijn op deze taak.
Daarnaast is het (als ik wat insiders mag geloven) de laatste jaren altijd al een bond geweest die niet uitblinkt in slagvaardigheid, ook toen het oude bestuur er nog zat.
Ze hadden de brief met de uitslag van de dopingtest natuurlijk voor wedstrijd 3 persoonlijk aan Greene/Amsterdam moeten overhandigen. Dan was er niets aan de hand geweest.
Daarnaast is het (als ik wat insiders mag geloven) de laatste jaren altijd al een bond geweest die niet uitblinkt in slagvaardigheid, ook toen het oude bestuur er nog zat.
Ze hadden de brief met de uitslag van de dopingtest natuurlijk voor wedstrijd 3 persoonlijk aan Greene/Amsterdam moeten overhandigen. Dan was er niets aan de hand geweest.
Hoe denk jij dat het zit? Dat die aangetekende brief op tijd is aangekomen geloof ik niet want dan was het al opgelost. Is zo'n brief vereist? Maar ik geloof best dat er, misschien op een wat lager niveau, is gebeld of gemailed met Amsterdam en dat zij besloten om dat te negeren. Zeker omdat ze bij Den Bosch schijnbaar ook al wisten van die schorsing voor Game 3 begon.
Ik ken alle in en outs bij Amsterdam niet natuurlijk, maar wat ik een beetje uit de verhalen heb begrepen is dat Greene al een behoorlijke tijd wist dat de eerste controle fout was maar daar niets van heeft gezegd omdat hij de contra expertise af wilde wachten. Overigens staat er blijkbaar in de reglementen dat zo'n brief inderdaad aangetekend moet worden verzonden. Beter was natuurlijk geweest om de brief persoonlijk te overhandigen, dan ben je er ten minste zeker van dat deze ook aangekomen is.
Er stond 21 of 22 mei een artikel over heel de situatie op nusport.nl (geschreven door Jan vd Nat). Een stukje van dat artikel:
Er stond 21 of 22 mei een artikel over heel de situatie op nusport.nl (geschreven door Jan vd Nat). Een stukje van dat artikel:
Met andere woorden: Greene is al in Maart !!! betrapt op doping. Omdat hij dat niet accepteert o.i.d. brengt hij Amsterdam nu dus in de problemen. Ter vergelijking: Beasley werd eind 2008 betrapt, de uitslag daarvan kwam in januari en meteen daarop werd hij door Eiffeltowers ontslagen.Om de hele zaak een beetje te kunnen begrijpen moeten we terug naar 12 maart van dit jaar. Naar de wedstrijd tussen West-Brabant en EclipseJet in Bergen op Zoom. Na afloop wordt er, zoals vaker gebruikelijk, een dopingtest uitgevoerd door de WADA, de Nederlandse dopingautoriteit.
Tussen de twee tot drie weken daarna is de uitslag bekend. Eén speler blijkt positief op het gebruik van cannabis en dat wordt, zoals de regels voorschrijven, gemeld aan de betreffende speler, het bondsbureau van de NBB en de internationale federatie FIBA. Dat gebeurt op donderdag 1 april. Het is aan de speler om het eventueel te melden aan zijn club. In het kader van de privacy hoeft hij dat niet te doen.
Contra-expertise
Orien Greene kiest voor dat laatste en vraagt een contra-expertise aan in de hoop en wellicht de veronderstelling dat die negatief zou uitpakken. Dan zou er niets aan de hand zijn. Bij die procedure zou hij niet zijn geholpen door iemand van de club, zo moet worden geconcludeerd uit de mededeling dat men er bij Amsterdam ‘niets van wist’.
Omdat het tegendeel niet aangetoond kan worden, moet dat vooralsnog voor waar worden aangenomen. De uitslag van de contra-expertise, de zogenoemde B-staal, wordt ook weer aan speler, bondsbureau en FIBA gemeld.
Overigens is het zo dat een speler al geschorst kan worden na een positieve A-staal, maar dat hoeft niet. In het dopingreglement staat dat de TGC in dat geval een voorlopige schorsing KAN opleggen. Maar omdat Greene beweert dat er niets aan de hand is, gebeurt dat op dat moment niet.
Positieve B-staal
Op vrijdag 15 mei wordt het bondsbureau van de NBB op de hoogte gesteld dat ook de contra-expertise van Orien Greene positief is en meldt dat - geheel conform de regels - dezelfde dag nog aan het bestuur. De Tucht- en Geschillencommissie (TGC) wordt maandag op de hoogte gesteld.
Daarop verzoekt Paul Bokern, de voorzitter van de TGC, het bondsbureau om de speler en zijn club te informeren over een voorlopige schorsing. Martien Jonker, adjunct-directeur van de NBB, zegt dat die brief dinsdag achter in de middag aangetekend is verstuurd.
‘Niets ontvangen’
Aan het einde van afgelopen vrijdagmiddag drie uur was die brief echter nog niet in het bezit van Orien Greene en/of Amsterdam. General manager Piet Meijer: ‘Woensdag was er niemand op kantoor, maar er lag geen briefje in het postvak over een aangetekend stuk. Tot nu toe heb ik ook nog niets gezien.’
Omdat de TGC zondagmiddag, zoals gebruikelijk bij alle playoff-wedstrijden, toch aanwezig zal zijn in Sporthallen Zuid, zullen dan de benodigde papieren persoonlijk worden overhandigd om er zeker te zijn dat de brieven nu wél aankomen.