De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Neefkens
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Neefkens » di dec 29, 2009 3:34 pm

Cruijff veegt nu de vloer aan met teletekst: ‘Altijd negatief’
Dinsdag, 29 december 2009 om 13:22 | Wed � 50 euro gratis op wedstrijden
Johan Cruijff heeft wederom laten weten dat hij het helemaal gehad heeft met de manier waarop media in Nederland verslag doen van de sport. Nadat hij een week geleden al forse kritiek uitte op zijn voormalige werkgever NOS, is nu onder meer teletekst aan de beurt. “Altijd zijn er mensen op zoek naar minpunten en fouten”, verklaarde hij in Sportweek.

“Het is altijd negatief, tot teletekst aan toe”, zegt Cruijff, die een half jaar geleden stopte bij de NOS omdat de staatsomroep volgens de in Spanje woonachtige ex-profvoetballer de sport te kritisch benaderde. “Altijd zijn er mensen op zoek naar minpunten en fouten. Dat zal wel typisch Nederlands zijn, want ik kom het op elk terrein tegen.”

“Ik ben niet voor niets weggegaan bij de NOS”, komt hij nogmaals terug op zijn eerdere woorden. “Als Ajax tegen Juventus loot , lees ik op zo'n paginaatje meteen dat Ajax de finale verloor in 1996. Nergens lees ik dat wij in 1973 de finale van de Europa Cup I wonnen door Juventus te verslaan. Dat bedoel ik nou.”
voetbalzone

Wie ben ik om het oneens te zijn met JC? :hypocrite.gif:

999

Bericht door 999 » di dec 29, 2009 3:53 pm

Neefkens schreef:
Johan Cruijff heeft wederom laten weten dat hij het helemaal gehad heeft met de manier waarop media in Nederland verslag doen van de sport. Nadat hij een week geleden al forse kritiek uitte op zijn voormalige werkgever NOS, is nu onder meer teletekst aan de beurt. “Altijd zijn er mensen op zoek naar minpunten en fouten”, verklaarde hij in Sportweek.

“Het is altijd negatief, tot teletekst aan toe”, zegt Cruijff, die een half jaar geleden stopte bij de NOS omdat de staatsomroep volgens de in Spanje woonachtige ex-profvoetballer de sport te kritisch benaderde. “Altijd zijn er mensen op zoek naar minpunten en fouten. Dat zal wel typisch Nederlands zijn, want ik kom het op elk terrein tegen.”

“Ik ben niet voor niets weggegaan bij de NOS”, komt hij nogmaals terug op zijn eerdere woorden. “Als Ajax tegen Juventus loot , lees ik op zo'n paginaatje meteen dat Ajax de finale verloor in 1996. Nergens lees ik dat wij in 1973 de finale van de Europa Cup I wonnen door Juventus te verslaan. Dat bedoel ik nou.”
voetbalzone

Wie ben ik om het oneens te zijn met JC? :hypocrite.gif:

Welkom op dit forum nieuwe poster.Lees je wel effe de gedragsregels ..

1e. U bent verplicht om elke tweede post negatief te zijn.
2e. U mag geen ( beetje positief ) verschil zien tussen dit en andere jaren.
3e. Jol moet je overal de schuld van geven.
Blij met de punten ...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di dec 29, 2009 4:04 pm

Bedankt voor het hartelijke welkom. :biggthumpup.gif:

De regels die u beschrijft maken het mij dan wel moeilijk om het naar mij zin te hebben hier. Mag ik niet zeggen dat ik vind dat AJAX nu eindelijk de rust uitstraalt die nodig is om echt stappen te maken? Dat het gebrek aan geld juist een zegen is, omdat de aandacht voor de jeugd noodzakelijk is? Dat er nu dus ook veel voorzichtiger met geld wordt omgegaan en dat er qua aankopen geen grote risico's genomen worden?

Pff, dan moet ik misschien nog eens overdenken of ik hier wel wil blijven komen. :hypocrite.gif:

999

Bericht door 999 » di dec 29, 2009 4:40 pm

Neefkens schreef:Bedankt voor het hartelijke welkom. :biggthumpup.gif:

De regels die u beschrijft maken het mij dan wel moeilijk om het naar mij zin te hebben hier. Mag ik niet zeggen dat ik vind dat AJAX nu eindelijk de rust uitstraalt die nodig is om echt stappen te maken? Dat het gebrek aan geld juist een zegen is, omdat de aandacht voor de jeugd noodzakelijk is? Dat er nu dus ook veel voorzichtiger met geld wordt omgegaan en dat er qua aankopen geen grote risico's genomen worden?

Pff, dan moet ik misschien nog eens overdenken of ik hier wel wil blijven komen. :hypocrite.gif:
Nee, dat mag u niet.En als u nergens over weet te zieken dan moet u gewoon iets verzinnen.Maakt niet uit of het een feit is of niet, maakt niet uit of dat waar is of niet .. als het maar iets is wat niet te controleren is .. iets in de richting van " Jol verdient aan elke transfer " b.v. ... dan scoor je hier meteen goed op het lijstje ..

Begrepen !!!
Blij met de punten ...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di dec 29, 2009 4:49 pm

Poeh, zal niet meevallen. Maar zo erg zal het hier toch wel niet zijn?
Je kunt toch wel alles zeggen? Eens kijken in de Jol-topic....

Harm

Bericht door Harm » di dec 29, 2009 4:54 pm

Neefkens schreef:Bedankt voor het hartelijke welkom. :biggthumpup.gif:

Dus eigenlijk hebben al de voorgangers goed werk gedaan, want anders had Ajax hier nu niet gestaan? Dan was het nog steeds een rijke club geweest en dan hadden er een paar toppers van buitenaf gespeeld? :wink.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di dec 29, 2009 5:00 pm

Uhhh nee, niet echt. Schrijf ik zo onduidelijk of bent u erg creatief? :smallgrin.gif:

Harm

Bericht door Harm » di dec 29, 2009 5:01 pm

Ik ben ontzettend creatief. Mijn hoofd is weer leeg na de feestdagen.

Alles goed met u Neef?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di dec 29, 2009 5:04 pm

Het gaat mij prima!! Dank.

Ronald!

Bericht door Ronald! » di dec 29, 2009 6:27 pm

Welkom op AT, Neefkens. Let in het vervolg ook een beetje op wat er al is gepost in een topic. Als je je een beetje aan de regels houdt zul je je vast heel snel thuis gaan voelen hier.
Ronald! schreef:

voetbalzone

Kom d'r maar in Joey :smallgrin.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di dec 29, 2009 6:28 pm

Dank voor het welkom, ik zal voortaan beter opletten. :blush.gif:

:ajaxsmiley.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 11, 2010 12:04 pm

Cruijff: 'Bij Ajax blijft alles zoals het nu is'

Ajax’ algemeen directeur Rik van den Boog gaf onlangs aan dat de scouting en jeugdopleiding van de Amsterdamse club op de schop gaan, maar Johan Cruijff heeft weinig vertrouwen in een goede afloop. Volgens het voetbalicoon, die vorig jaar nog even terugkeerde bij Ajax om zijn ideeën te delen, zitten er bij de club teveel mensen zonder een voetbalachtergrond in het bestuur. “Bij Ajax verandert er dan ook niks”, voorspelt Cruijff.

In zijn column in De Telegraaf zet de voormalig aanvaller zijn twijfels bij de nieuwe koers die Ajax wil gaan varen. “Hoewel sommigen mijn inzicht over de opleiding in twijfel trekken, heb ik meer dan voldoende informatie om hierover een mening te hebben”, begint Cruijff. “Meer in ieder geval dan veel mensen binnen Ajax, die nu oordelen over wat er allemaal goed en slecht is. Licht de club maar eens door. De raad van commissarissen, het bestuur en de ledenraad; mensen met een voetbalachtergrond moet je er met een vergrootglas zoeken. Toch gaan zij over alle benoemingen en mogen ze oordelen over professionals.”

“Dat terwijl er nooit iemand is geweest die op het idee is gekomen om uit al die grote spelers die de club heeft voortgebracht een selectie te maken en die groep opleidingen of cursussen op het gebied van management, marketing of coaching te geven”, vervolgt hij. “Je kunt mij niet wijsmaken dat er uit die groep niet een paar goeie gasten boven komen drijven. Daarom blijft bij Ajax alles zoals het is.”

“Nu wordt de jeugdopleiding aangepakt, maar door wie eigenlijk? Helemaal als je nu al concludeert dat je opleiding eigenlijk best goed is. Maar neem van mij maar aan, dat de opleiding niet voldoet aan de norm die Ajax na zou moeten streven. Kijk alleen maar naar de zelf opgeleide voorhoedespelers, ooit het handelsmerk van de club: dan schieten de tranen in je ogen. Maar dat is ook logisch, zolang in Nederland iedereen commissaris, bestuurslid, directeur of manager bij een topclub kan worden”, aldus een kritische Cruijff.
VZ
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » ma jan 11, 2010 12:24 pm

J.C ?, was dat degene die toen MVB een scheet liet niet wist hoe vlug ie weer in Barcelona moest zitten ....
Blij met de punten ...

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma jan 11, 2010 12:38 pm

999 schreef:J.C ?, was dat degene die toen MVB een scheet liet niet wist hoe vlug ie weer in Barcelona moest zitten ....
Idd, die ja. Hij heeft wat mij betreft zijn kans gehad. Volgens mij is het 'nieuwe' beleid ook met dezelfde insteek als Cruijff verkondigd. Uiteraard moeten ze die nog waarmaken.

Ook destijds heeft Ajax (om het maar algemeen neer te zetten) dit ook erkend, alleen wilde Cruijff toen te snel. Oh yee, wat doe ik nu, toch niet weer die oude discussie op gang brengen he! :1evil.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 11, 2010 12:42 pm

Misschien kunnen we ook inhoudelijk op de kritiek van Cruijff ingaan? Hoeveel voetbalmensen zitten er bijvoorbeeld in bestuur, RVC en ledenraad? In de ledenraad nog een paar, maar verder? Nul.

Zeg het maar, is het wenselijk dat in bestuur, RVC en ledenraad voetbalmensen zitten? Zou Ajax moeite moeten doen om oud-voetballers op te leiden voor kaderfuncties?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 11, 2010 12:43 pm

Cruijff draait het om. Een voetbalachtergrond is geen voorwaarde voor voetbalverstand, maar voetbalverstand is wél een voorwaarde voor een succesvolle voetbalachtergrond.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 11, 2010 12:53 pm

Een verleden als voetballer garandeert niets, maar kán een meerwaarde zijn.

Er zijn heeeel veel ex-voetballers en doorgaans voegen ze weinig toe. Het is aan Ajax om ook op dit punt te scouten. Je moet natuurlijk wel de mogelijkheden van deze of gene juist inschatten. Ik vraag me bijvoorbeeld af of Van Basten niet beter voor een kaderfunctie opgeleid had kunnen worden, in plaats van trainer te worden. Hij is niet dom, heeft af en toe goede ideeën en iedereen kent hem. Misschien schuilt er wel een voetbaltechnocraat in hem, wie zal het zeggen.

Ik ben het met Cruijff eens dat er te weinig voetbalkennis aanwezig is binnen de leiding van Ajax. Je ziet het met de discussie over de opleiding: verder dan roepen dat die best goed is komen ze niet. Als er wat moet gebeuren, dan laten ze dat aan Cock Jol over, een buitenstaander met weinig aantoonbare ervaring op dit gebied. En dat terwijl de jeugdopleiding de levensader van Ajax is! :1evil.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 11, 2010 12:55 pm

Ergens heeft hij wel een punt. Waarom niet bijvoorbeeld Danny Blind zijn MBA laten halen (als hij daar geschikt voor zou zijn). Ajax geeft zoveel miljoenen weg aan prutsers dat ze misschien eerst eens zouden moeten investeren in een goede organisatie.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 11, 2010 12:57 pm

Cock Jol is eerder ergens hoofd opleidingen geweest. Kunnen we van Cruijff niet zeggen. Maar goed, dit is mijn punt niet.

Je geeft het zelf al aan: je moet scouten naar voetbalverstand. Waarom zou je je in dat scoutingsproces beperken tot voormalig (top)voetballers? Iedereen met een bovengemiddelde interesse voor voetbal zou in principe voetbalverstand kunnen hebben. Daarom slaat deze kritiek van Cruijff ook nergens op. Het feit dat veel mensen bij Ajax geen voetbalachtergrond als Cruijff hebben betekent niet dat ze weinig tot niets van voetbal weten.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 11, 2010 12:58 pm

Rishi schreef:Ergens heeft hij wel een punt. Waarom niet bijvoorbeeld Danny Blind zijn MBA laten halen (als hij daar geschikt voor zou zijn). Ajax geeft zoveel miljoenen weg aan prutsers dat ze misschien eerst eens zouden moeten investeren in een goede organisatie.
Maar waar baseer je op dat Blind wél een goede organisatie neerzet? Hij heeft al eerder aangekloot in functies als HO en directeur spelersbeleid. Vraag maar aan joey. :smallgrin.gif:

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 11, 2010 1:00 pm

Mwah, dat denk ik toch niet. Ik denk dat gewezen toppers toch iets meer kijk hebben op het spel dan jij of ik. Alleen is het de vraag of ze die kennis, die vaak intuïtief is, ook kunnen gebruiken en/of overbrengen.

Laat ik het zo zeggen: iedereen kan koken, maar iemand die nog nooit een restaurantkeuken van binnen heeft gemaakt zou ik geen chef in de Librije maken.

999

Bericht door 999 » ma jan 11, 2010 1:05 pm

joey schreef:Een verleden als voetballer garandeert niets, maar kán een meerwaarde zijn.

Er zijn heeeel veel ex-voetballers en doorgaans voegen ze weinig toe. Het is aan Ajax om ook op dit punt te scouten. Je moet natuurlijk wel de mogelijkheden van deze of gene juist inschatten. Ik vraag me bijvoorbeeld af of Van Basten niet beter voor een kaderfunctie opgeleid had kunnen worden, in plaats van trainer te worden. Hij is niet dom, heeft af en toe goede ideeën en iedereen kent hem. Misschien schuilt er wel een voetbaltechnocraat in hem, wie zal het zeggen.

Ik ben het met Cruijff eens dat er te weinig voetbalkennis aanwezig is binnen de leiding van Ajax. Je ziet het met de discussie over de opleiding: verder dan roepen dat die best goed is komen ze niet. Als er wat moet gebeuren, dan laten ze dat aan Cock Jol over, een buitenstaander met weinig aantoonbare ervaring op dit gebied. En dat terwijl de jeugdopleiding de levensader van Ajax is! :1evil.gif:
Ik zou dan eerst wel eens willen weten WAAR en van WIE J.C. zijn info krijgt over het wel en wee van de jeugdopleiding.Roepen dat je kan zien dat het niet goed gaat omdat AJAX geen voorhoede spelers meer afleverd is wel heel magertjes .. dan moet ie ook maar eens aangeven wat er precies fout gaat en waarom, en nog beter wat de oplossing zou zijn.En dan niet komen met " er moeten tig mensen in ene keer er uit " en we moeten personen op kwaliteiten aannemen.Want dat kan ik ook.

Wat J.C. al jaren doet is " iets " roepen, maar zelden met oplossingen komen.Behalve dan het " maar dat is logisch " verhaal.In het voetbal blijkt er maar weinig logica in te zitten, zeker als je bedenkt dat de grote jongens steeds jonger aan hetscouten zijn geslagen, daar waar in het verleden clubs als AJAX bijna altijd het voortraject was voor aankomend talent.En heb je dan een talent dan moet je uitkijken of hij wordt als nog onder je neus weggekocht.Daar kan AJAX dus nooit en te nimmer in mee.

Als J.C. het dan zo goed voor heeft met AJAX, dan moet ie Barca eens adviseren om wat talenten naar deze kant te sturen .... al denk ik dat ook Barca het eerder andersom zal doen ..
Blij met de punten ...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jan 11, 2010 1:05 pm

Dus een goede kok moet timmerman zijn geweest? :confused.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 11, 2010 1:14 pm

joey schreef:Mwah, dat denk ik toch niet. Ik denk dat gewezen toppers toch iets meer kijk hebben op het spel dan jij of ik. Alleen is het de vraag of ze die kennis, die vaak intuïtief is, ook kunnen gebruiken en/of overbrengen.
Dat laatste klopt helemaal. En daar heb je intelligentie en didactisch vermogen voor nodig. En zonder die zaken hebben ze helemaal niets aan dat eventuele voetbalverstand. Juist daarom is het wél belangrijk om ook nadrukkelijk op die zaken te scouten en niet simpelweg, zoals Cruijff stelt, alle oud-voetballers maar bij elkaar in een klasje te gooien om te kijken of ze toevallig ook enige didactische aanleg hebben. Dat schiet natuurlijk niet op. Helemaal omdat (en dan kom je weer op mijn punt met betrekking tot Cruijffs verhaal) een voetbalachtergrond geen garantie is voor voetbalverstand, zoals je zelf al stelt. Je moet dus zowel op voetbalverstand als op aanvullende kwaliteiten scouten.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 11, 2010 1:15 pm

Ttv de europese successen van Ajax zaten er ook geen (oud)voetballers in bestuur. Dat is dan ook nergens voor nodig, zolang je voor het voetbaltechnische beleid maar (oud)voetballers/mensen met voetbalverstand hebt. Dat zit volgens mij bij Ajax wel goed. Maar goed, Cruijff praat weer eens over zaken waar hij geen verstand van heeft. Ik vraag me af of de directie/bestuursfuncties bij zijn academie ook door oud-leraren wordt ingevuld.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie