Saneren of investeren
Moderator: mods
Re: Bétrouwbaar transfernieuws: 2009/2010
Ik denk dat we hier over zo'n drie miljoen per jaar aan salaris praten. Plus de afschrijving op de transfersom van de Zeeuw maakt dat zo'n 4 miljoen per jaar. Best veel als je jaarlijks meer dan tien miljoen tekort komt.
I think I lost my fucking headache
- Giacomo Puccini
Je plaat blijft hangen. Jol vindt niet dat hij niks aan Sulejmani heeft, hij heeft niks aan Sulejmani. Jol bepaalt niet of Sulejmani waardeloos is, dat doet Sulejmani zelf.joey schreef:Helemaal mee eens, Luuk!![]()
Komt nog bij dat je door die aankopen de transferwaarde van spelers met een langlopend contract afschrijft. Kijk, Jol kan wel vinden dat hij niets heeft aan Cvitanich, Sulejmani, Aissati, enz, maar die jongens vervangen betekent dat ze bijna waardeloos zijn geworden. Reken maar uit wat dat betekent.
Deze spelers verkopen is niet realistisch, en verkoop je ze toch dan leg je er geld op toe. Of ze daadwerkelijk worden verkocht kun je niet op het bordje van Jol leggen, dat is helemaal afhankelijk van wie ze nog wil hebben. Als die interesse ophoudt bij RKC en Willem II, dan ga je daarvan niet af laten hangen of je nieuwe spelers haalt of niet. Als je een echte versterking kunt halen en je hebt de middelen, dan moet je het nooit laten. Zo simpel is het. De vraag is dus alleen maar of Ajax de middelen heeft, en dat is altijd een beetje schimmig, ondanks dat Ajax een jaarverslag uitgeeft. Zo'n verslag hobbelt tenslotte altijd een beetje achter de feiten aan, en geeft een vertekend beeld. Wij kunnen dat dus moeilijk op afstand beoordelen.
Ajax!
Natuurlijk kunnen wij dat wel beoordelen. Er staat in dat jaarverslag precies hoe de situatie is. De vaste lasten van Ajax zijn hoger dan de inkomsten. Ajax heeft de afgelopen drie jaar denk ik voor zo'n 80 miljoen aan spelers verkocht en heeft toch geen winst gemaakt. Dat betekent dus dat als Ajax een paar jaar lang niet in staat is spelers voor veel geld te verkopen er een groot probleem ontstaat. De enige manier om dat te voorkomen is door te zorgen dat je inkomsten en uitgaven in balans komen. Dat staat er echt heel duidelijk in, als je de cijfers interpreteert.
En nogmaals GP, als het ligt aan de kwaliteit van de spelers, moet je niet elk jaar de trainer er uit schoppen, want dat lost het probleem dan niet op. Dan moet je zorgen voor een TD die zorgt voor een goede scouting, en dan heeft een nieuwe trainer maar te accepteren dat de TD bepaalt met welke spelers hij kan werken. Er is na een half jaar werken nog helemaal niets van opbouw, positiespel en automatismen te zien. Daar is Jol volgens mij toch voornamelijk voor gehaald.
En nogmaals GP, als het ligt aan de kwaliteit van de spelers, moet je niet elk jaar de trainer er uit schoppen, want dat lost het probleem dan niet op. Dan moet je zorgen voor een TD die zorgt voor een goede scouting, en dan heeft een nieuwe trainer maar te accepteren dat de TD bepaalt met welke spelers hij kan werken. Er is na een half jaar werken nog helemaal niets van opbouw, positiespel en automatismen te zien. Daar is Jol volgens mij toch voornamelijk voor gehaald.
Laatst gewijzigd door LucaS op do jan 28, 2010 4:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat maakt niets uit. Afschrijven doe je dat geld toch. Als je verlies maakt op spelers, heeft dat consequenties voor je financiële speelruimte.Giacomo Puccini schreef:Jol vindt niet dat hij niks aan Sulejmani heeft, hij heeft niks aan Sulejmani. Jol bepaalt niet of Sulejmani waardeloos is, dat doet Sulejmani zelf.
Natuurlijk ligt het wel op het bordje van Jol. Gezien de financiële situatie van Ajax is het niet verantwoord om te kopen zonder te verkopen.Deze spelers verkopen is niet realistisch, en verkoop je ze toch dan leg je er geld op toe. Of ze daadwerkelijk worden verkocht kun je niet op het bordje van Jol leggen, dat is helemaal afhankelijk van wie ze nog wil hebben.
Nee, zo simpel is het niet. Jol vond Kerlon, Ze Eduardo en Atouba ook versterkingen. Trainers vinden spelers die ze halen altijd versterkingen.Als je een echte versterking kunt halen en je hebt de middelen, dan moet je het nooit laten. Zo simpel is het.
Nee, die heeft Ajax niet. Ajax loopt vooruit op eventueel te verdienen geld. 'Met Lodeiro hebben we meer kans om de CL te halen'. Dat werk. Ajax maakt structureel verlies. De uitgaven moeten naar beneden. Je kunt niet shoppen én bezuinigen.De vraag is dus alleen maar of Ajax de middelen heeft.
Het stinkt aan alle kanten!
- Giacomo Puccini
Ajax hoeft ook geen winst te maken. Je mag wat mij betreft best vooruit lopen op de verkoop van Suarez als je ziet wat voor prutsers wij op het middenveld hadden en hebben in de aanval. Daar moet je wel geld tegenaan smijten.
Maar uiteraard alleen op voorwaarde dat het geld goed wordt besteed, en ook ik maak me daar wel zorgen om. Maar niks doen is ook geen optie.
Maar uiteraard alleen op voorwaarde dat het geld goed wordt besteed, en ook ik maak me daar wel zorgen om. Maar niks doen is ook geen optie.
Ajax!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Vooruit lopen op een eventuele verkoop? Sorry, maar nu sla je echt wartaal uit. Je gaat toch geen miljoenen investeren op een eventuele verkoop van je sterspeler.
- Giacomo Puccini
Er is niets eventueels aan. Alleen het tijdstip waarop is nog onzeker, maar vroeg of laat gaat Ajax 20 miljoen of meer cashen. Dat is geen wartaal maar een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Ondernemen is ook risico's durven nemen.
Maar nogmaals, alleen als je goede investeringen kunt doen. Bij twijfel moet je iemand niet kopen, vind ik.
Maar nogmaals, alleen als je goede investeringen kunt doen. Bij twijfel moet je iemand niet kopen, vind ik.
Ajax!
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!Giacomo Puccini schreef:Ajax hoeft ook geen winst te maken. Je mag wat mij betreft best vooruit lopen op de verkoop van Suarez als je ziet wat voor prutsers wij op het middenveld hadden en hebben in de aanval. Daar moet je wel geld tegenaan smijten.

Dat weet je nooit. Kijk maar naar wat er met Sulejmani is gebeurd.Maar uiteraard alleen op voorwaarde dat het geld goed wordt besteed.
V.d. Boog had toch uitgezocht hoeveel procent van de aankopen van de afgelopen jaren een aanwinst zijn gebleken, maar hoeveel was dat ook alweer? 18% als ik me niet vergis.
- peter
Ik zou je gelijk ontslaan als je bij Ajax zou werken haha.Giacomo Puccini schreef:Er is niets eventueels aan. Alleen het tijdstip waarop is nog onzeker, maar vroeg of laat gaat Ajax 20 miljoen of meer cashen. Dat is geen wartaal maar een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Ondernemen is ook risico's durven nemen.
Als Suarez zondag een trap van Babovic krijgt en daardoor een jaar lang moet revalideren (of zelfs nooit meer kan voetballen), dan heb je een groot probleem. Wat nu als Suarez het zo fantastisch naar zin heeft en gratis de deur ui wil wandelen? GP heeft dan 20 miljoen geïnvesteerd in andere spelers, maar dat hoort bij het vak Ondernemen.

- Giacomo Puccini
Jij wil allemaal verdedigers kopen, uit welk potje wil je dat dan doen?
Ik heb het niet over 20 miljoen investeren gehad. Ik zeg alleen maar dat je een goede investering nooit moet laten. Zelfs niet als je dik in het rood zou staan. Je financiële resultaten moet je daar nooit een rol in laten spelen, uiteraard op voorwaarde dat de coninuïteit niet in gevaar komt.
Suarez blijft wel heel, kijk maar naar zijn blessure statistieken. 100% zekerheid heb je nooit, maar in dit geval zou ik vanuit bedrijfseconomisch oogpunt het risico aandurven. Maar ik snap ook best dat andere mensen daar behoudender over denken.
Sujejmani is een fout gebleken. Een investering van 16 miljoen is voor ons te groot. Dat geld kun je beter spreiden over 4-5 aankopen, dan ben je niet meteen de klos als een investering mislukt.
Ik heb het niet over 20 miljoen investeren gehad. Ik zeg alleen maar dat je een goede investering nooit moet laten. Zelfs niet als je dik in het rood zou staan. Je financiële resultaten moet je daar nooit een rol in laten spelen, uiteraard op voorwaarde dat de coninuïteit niet in gevaar komt.
Suarez blijft wel heel, kijk maar naar zijn blessure statistieken. 100% zekerheid heb je nooit, maar in dit geval zou ik vanuit bedrijfseconomisch oogpunt het risico aandurven. Maar ik snap ook best dat andere mensen daar behoudender over denken.
Sujejmani is een fout gebleken. Een investering van 16 miljoen is voor ons te groot. Dat geld kun je beter spreiden over 4-5 aankopen, dan ben je niet meteen de klos als een investering mislukt.
Ajax!
- peter
Ik wil helemaal niemand kopen. Ik heb alleen gezegd dat Jol aan het begin de defensie had moeten versterken toen het nog haalbaar was.Giacomo Puccini schreef:Jij wil allemaal verdedigers kopen, uit welk potje wil je dat dan doen?
Daarnaast vind ik dat we nu de hand op de knip moeten houden. Lodeiro had van mij al niet gehoeven. Eerst saneren en dan pas investeren.
- Giacomo Puccini
Saneren klikt leuk, maar wat houdt dit in feite nou in? Wachten totdat Jong Ajax wordt leeggekocht? Kun je lang op wachten dan. Of wachten totdat de contracten zijn afgelopen, en dan kijken of je over pakweg een jaar of vijf weer eens mee kunt doen om het kampioenschap?
Over dat versterking in de defensie de hoogste prioriteit had/heeft verschillen we dus van mening, daar komen we denk ik niet uit.
Over dat versterking in de defensie de hoogste prioriteit had/heeft verschillen we dus van mening, daar komen we denk ik niet uit.
Ajax!
- peter
Saneren houdt in dat je geen spelers gaat halen en je overbodige spelers wil verkopen, contract ontbinden, verhuren, contract aflopen.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Waarom de hand op de knip? Je moet proberen dit seizoen nog eruit te halen wat erin zit. Als dat betekent: spelers halen, dan moet je dat doen. Zelfs als we dan geen prijzen winnen en weer de CL mislopen, hebben die spelers al wel aan half jaar kunnen wennen en hebben dan een voorsprong bij de seizoensstart 2010 - 2011. Voor een financieel gezonde huishouding is het dan handig ook weer spelers te verkopen, of te verhuren, maar de gedachte om dat eerst te doen en dan pas spelers te halen is mij te reactionair.Peter schreef:Ik wil helemaal niemand kopen. Ik heb alleen gezegd dat Jol aan het begin de defensie had moeten versterken toen het nog haalbaar was.Giacomo Puccini schreef:Jij wil allemaal verdedigers kopen, uit welk potje wil je dat dan doen?
Daarnaast vind ik dat we nu de hand op de knip moeten houden. Lodeiro had van mij al niet gehoeven. Eerst saneren en dan pas investeren.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Want onze bankzitters zijn gewild en staan zelf ook te trappelen om voor de helft van hun salaris bij Heracles te gaan ballen? Onze spelers gaan niet weg, want Ajax betaalt te veel.
- peter
Is dit een quote op mijn stukje?LucaS schreef:Want onze bankzitters zijn gewild en staan zelf ook te trappelen om voor de helft van hun salaris bij Heracles te gaan ballen? Onze spelers gaan niet weg, want Ajax betaalt te veel.
Dan weet je dat, maar dan ga je niet nog meer spelers halen. We zitten aan onze max. Jong Ajax puilt uit, de tribunes raken vol en het salarishuis is tjokvol. Hand op de knip!
Het is dan ook een reactie op Wie kent Cees. Ajax heeft best geld om transfersommen te betalen, maar de totale salarissom is veel te hoog. Ajax zal dus het aantal spelers moeten terugbrengen, en dat lukt niet als je elke transferperiode 2 a 3 nieuwe spelers haalt en er maar 1 of 2 weet te verhuren (en dan ook nog eens een deel van het salaris blijft betalen).
- Giacomo Puccini
In saneren als in jouw definitie heb ik dan geen vertrouwen. Ten eerste levert het bijna geen geld op en ten tweede wordt Ajax er niet beter van. De spelers die Ajax kwijt wil raak je aan de straatstenen niet kwijt, tenzij je er veel geld op toelegt. Anders was de helft al geloosd, Ajax wil heus wel van ze af.Peter schreef:Saneren houdt in dat je geen spelers gaat halen en je overbodige spelers wil verkopen, contract ontbinden, verhuren, contract aflopen.
Ajax kan best wat versterking gebruiken, maar ik vind wel dat Ajax alleen spelers moet aantrekken als het duidelijke, gerichte versterkingen zijn. En daar wringt hem, als je naar het verleden kijkt, vaak de schoen. Want de spelers waar Ajax iedere keer bij terecht komt kunnen er over het algemeen vrij weinig van. In die zin snap ik de sceptici die liever de hand op de knip houden. Maar zeur dan ook niet als Ajax de komende vijf jaar geen kampioen wordt, want PSV en FC Twente hebben al een betere selectie en blijven die misschien wel versterken. Met alleen saneren zul je de concurrentie niet inhalen.
Ajax!
- peter
Wie weet komt er een club voorbij die vdWiel voor 15 miljoen wil kopen en dan kun je dus wel gericht 1 a 2 aankopen doen (en houd je 8 miljoen over). Tot die tijd de hand op de knip en je salarishuis op orde brengen. Dat houdt dus in dat je geen gerichte versterkingen doet zonder dat er iemand weggaat. Geen vertrouwen in? Prima, maar ik geef jou liever niet de portemonnaie, want dan is Ajax over 3 jaar failliet.
- Giacomo Puccini
Hehe ok, ik snap je punt. Ik ben wat ongeduldiger, want Van der Wiel zie ik graag nog 2 jaar in een Ajaxshirt voetballen, maar dan moet Ajax wel meedoen om de prijzen en dat zie ik met deze selectie niet gauw gebeuren. Als Van der Wiel namens Ajax schittert in de Champions League, dan zie ik hem nog wel eens voor 15 miljoen vertrekken, en zitten we bovendien ondertussen naar een beter Ajax te kijken. De kosten gaan soms voor de baat uit. Jij neemt eigenlijk bij voorbaat al afscheid van sportief succes en goed voetbal. Als je financieel écht aan de grond zit, zoals Feyenoord, dan heb je geen andere keus. Maar ik denk dat Ajax best nog wat ruimte heeft om een goede aanvaller te halen. Nogmaals, alleen op voorwaarde dat je een echt goede aanvaller hebt gevonden. Ik hoef geen net-niet Hongaar voor de breedte.
Ajax!
Boekhoudkundige regels zijn jou volkomen vreemd he? Wat een absolute bullshit!Giacomo Puccini schreef:Er is niets eventueels aan. Alleen het tijdstip waarop is nog onzeker, maar vroeg of laat gaat Ajax 20 miljoen of meer cashen. Dat is geen wartaal maar een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Ondernemen is ook risico's durven nemen.
- Giacomo Puccini
In tegendeel.goodfella schreef:Boekhoudkundige regels zijn jou volkomen vreemd he?Giacomo Puccini schreef:Er is niets eventueels aan. Alleen het tijdstip waarop is nog onzeker, maar vroeg of laat gaat Ajax 20 miljoen of meer cashen. Dat is geen wartaal maar een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Ondernemen is ook risico's durven nemen.
Ajax!
Re: Saneren of investeren
GP, wat als jouw plannetje mislukt en wij F. achterna gaan? Je kunt niet blíjven uitgeven. Er moet speelruimte zijn, en dan bedoel ik niet dat het eigen vermogen aangesproken moet worden. In de toekomst kun je ook nog eens geld nodig hebben, bijvoorbeeld omdat onverwachts een lichting transfervrij de deur uitloopt (zoals al twee keer eerder gebeurd is).
Veel geld in voetballers investeren betekent niet dat je ook gaat presteren. Daar zijn voorbeelden genoeg van, en de ervaring met de spilzucht van MVB heeft dat onlangs nog bewezen.
PSV heeft ook een stap terug moeten doen. Daar was heel weinig mogelijk. Grote aankopen heeft PSV niet kunnen doen, het was knibbelen. Heeft PSV daar last van gehad? Nee, eigenlijk niet. Het dwingt de beleidsvoerders op goed na te denken over aankopen en geen Atoubaatjes te halen.
Veel geld in voetballers investeren betekent niet dat je ook gaat presteren. Daar zijn voorbeelden genoeg van, en de ervaring met de spilzucht van MVB heeft dat onlangs nog bewezen.
PSV heeft ook een stap terug moeten doen. Daar was heel weinig mogelijk. Grote aankopen heeft PSV niet kunnen doen, het was knibbelen. Heeft PSV daar last van gehad? Nee, eigenlijk niet. Het dwingt de beleidsvoerders op goed na te denken over aankopen en geen Atoubaatjes te halen.
Re: Saneren of investeren
Ik ben het met Joey eens, maar kan het stiekem niet nalaten enthousiast te worden als Ajax zo'n Lodeiro contracteert of nu in verband wordt gebracht met Braafheid... 

Face your fears and live your dreams, No Fear