Het gebeurt toch niet in het stadion?Aristides schreef:Sponsors blijven niet betalen voor rechtstreekse uitzendingen!!!Zlatan Son of God schreef:J.G. schreef:Eensch, en ik vind dat ook terecht.
Zelfde als in nancy wat kon de club daar tegen doen?
Wat dat betreft worden clubs vaak te makkelijk gestraft voor wangedrag van de 'fans'. Het raakt de club maar de 'fans' die het veroorzaken niet (dat lieten die 20 kakkerlakken die rotzooi trapten gisteravond maar weer eens zien).
Clubs zijn verantwoordelijk, klaar! Dan moeten ze het tuig gewoon niet meer toestaan!
Ik las dat degene die in Hamburg was opgepakt (Ajaxsupporter!) een stadionverbod had. Niemand houdt hem tegen naar Hamburg te reizen. Moet Ajax dan worden gestraft?
Feyenoord 2008 - 2009
- Daily Blind
Dat woord streng kan best tussen aanhalingstekens. Ik weet haast wel zeker dat er stadionverboden in het uitvak zaten in La Coruna. Zolang de club de grote jongens serieus als gesprekspartner ziet, zal er niks veranderen.J.G. schreef:Waar beweer ik anders dan?Een club kan geen ander statement dan deze geven J.G.
Ik probeer juist aan te geven dat ondanks alle strenge regels die clubs stellen er toch altijd mensen zijn die zich misdragen en dat de clubs dus niet altijd aansprakelijk gehouden moeten worden (i.t.t. wat ZSoG zegt).
AD‘Niet verbaasd over vele blessures’
ROTTERDAM - De nog altijd lange lijst blessuregevallen bij Feyenoord verontrust Robbart van Linschoten, de sportarts die afgelopen zomer vertrok bij de A-selectie. Hij luidt de noodklok.
Gertjan Verbeek kijkt toe bij een warming-up van Feyenoord. FOTO PIM RAS
Met pijn in het hart kijkt sportarts Robbart van Linschoten naar de huidige staat van Feyenoord. Slechts elfde staat de Rotterdamse club en al maandenlang worstelt het met blessures. Van Linschoten was zeven seizoenen in dienst als clubarts bij de Rotterdamse hoofdselectie. ,,Wat er nu gebeurt, doet me pijn,’’ aldus Van Linschoten, die op parttime-basis nog altijd betrokken is bij de jeugdopleiding van Feyenoord.
Feyenoord-trainer Gertjan Verbeek laat het grote aantal hamstringblessures onderzoeken. Is dat zinvol?
,,Op zich is er genoeg literatuur over te vinden, maar veel wetenschappelijk bewijs is er niet over de beste revalidatiemethode. De belangrijkste verklaring voor de vele hamstringblessures is een theoretische: het voetbal heeft qua snelheid en explosiviteit een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Spelers zijn atleten geworden, dat vraagt heel veel van een lichaam.’’
Hoe vind je een balans tussen topprestaties enerzijds en het risico op blessures anderzijds?
,,Essentieel is de hoeveelheid arbeid die je een sporter laat leveren. Als een spier leeg begint te raken, zeg maar omdat de brandstof opraakt, dan is het risico op afscheuren groter. Alles hangt samen met belasting en belastbaarheid. Ieder individu is anders, dus luisteren en analyseren is ontzettend belangrijk. Bovendien: laat je iemand heel hard trainen, dan bestaat het risico dat hij overal spierpijn krijgt. Dan kan het gebeuren dat hij zijn eigen pijn - als waarschuwingssignaal - niet goed meer aanvoelt.’’
Feyenoord worstelt al een seizoen lang met een groot aantal blessures. Heeft u dat verbaasd?
,,In het voetbal is berekend dat een trainer gemiddeld 15 procent van zijn spelers kwijt is door blessures. Met een selectie van 23 man gaat dat dus om een speler of vier. Ik kan niet exact beoordelen hoe het komt dat Feyenoord daar nu ver boven zit, ik ben intern niet meer betrokken bij de selectie. Wel ken ik het topsportplan zoals dat voor de komende jaren is geschreven. Daarin staat onder meer dat er bij Feyenoord te weinig getraind werd. En feit is dat méér trainen tot een groter blessurerisico leidt. Dus nee, verbaasd ben ik niet.’’
De Feyenoord-selectie telt op dit moment negen geblesseerde spelers: Landzaat, De Cler en Mols (allen hamstring); Greene, Biseswar en Vlaar (allen knie); Vincken (bovenbeen); El Ahmadi (achillespees); Tomasson (enkel). De Guzman is bijna weer fit.
Verbeek gaat uit van de theorie dat ieder individu fitter en sterker wordt van optimale trainingsarbeid.
,,Tot op bepaalde hoogte is dat zo, maar je kunt niet door grenzen heen breken. Van goed gedoseerde training word je sterker. Daarbij gaat het om deskundigheid, ervaring en vooral ook om heel goed kijken en luisteren. Hoe reageert een speler fysiek op training? Wat geeft een speler zelf aan? Ga je daar aan voorbij, dan ga je de pottenbak in. Ratten kun je onbeperkt trainen, die zet je in een radje en ze lopen wel. Mensen niet. Volwassen mensen hebben een eigen geschiedenis en een eigen mening. Dat kan ook wel eens remmend werken. Het gaat erom wat je er als sportarts of als coach mee doet. Mensen gedragen zich niet altijd precies zoals het in de boeken staat.’’
Dit Feyenoord heeft een relatief grote groep dertigers. Is er een verband tussen leeftijd en de kans op blessures?
,,Die is er zeker. Bij Feyenoord heb ik ooit een seizoen meegemaakt dat een aantal oudere spelers afscheid nam. Het seizoen daarop hadden we minder blessures dan ooit, met een veel jongere selectie. En dat is ook heel logisch. Als je in de 30 bent en al seizoenen lang op topniveau speelt, dan heb je klappen opgelopen. In je spieren is dat wetenschappelijk moeilijker aantoonbaar, maar voor gewrichten geldt dat zeker. Niet voor niets heb ik geregeld wedstrijdsporters van 30 plus in mijn praktijk.’’
Hoe dient een trainer om te gaan met een oudere spelersgroep?
,,Hij moet spelers op leeftijd beperkt laten trainen, door keuzes te maken in intensiteit en frequentie. Het is wezenlijk om je lichaam en fitheid te onderhouden, maar het risico op overbelasting is groter naarmate je ouder wordt. Houd je daar geen rekening mee, dan krijg je blessures. Als sportarts ben je medisch verantwoordelijk en balanceer je altijd op grenzen, want een trainer stelt een goede speler het liefst altijd op. Dat gevecht moet mijn opvolger Robert Rozenberg nu ongetwijfeld ook aan. Begrijp me goed: ik heb alle vertrouwen in zijn kundigheid als sportarts.’’
Verbeek wees onlangs op de selectie van AC Milan, die op hoge leeftijd prijzen won.
,,Maar dan moet je exact weten hoe ze daar werken. Rouleren ze daar? Hoe gaan ze om met arbeids-/rustverhouding? Voetballers die op latere leeftijd alles kunnen spelen, zijn uitzonderingen die de regel bevestigen. Kijk de statistieken er maar op na.’’
Een jonge speler zoals Georginio Wijnaldum oogt juist oververmoeid. Wat is in zon geval de remedie volgens u?
,,Rust. Laat die jongen een keer een wedstrijd niet spelen, of haal hem halverwege van het veld. Al weet ik ook wel dat het teambelang een essentiële rol speelt voor een coach.’’
‘Rust roest’, stelt Verbeek in algemene zin.
,,Dat is echt onzin. Er zijn zóveel atleten die overtraind raken. Je kunt ook te hard trainen, dat is een gegeven. Een alternatief programma met weinig inspanning kan ook herstel bieden, bijvoorbeeld in het zwembad.’’
Met welk gevoel vertrok u zelf bij Feyenoord?
,,Met een dubbel gevoel. Ik kon blijven, de club wilde dat graag, maar dan zou ik fulltime in dienst moeten treden. Dat zag ik niet zitten, want ik wil me als arts blijven ontwikkelen. Daarnaast had ik vraagtekens bij de ingezette beleidsverandering. Wil ik dat wel?, heb ik mezelf toen afgevraagd. Nee, achteraf heb ik geen spijt van mijn beslissing te stoppen.’’
Feyenoord laat bij monde van een woordvoerder weten niet op de uitspraken van Van Linschoten te willen reageren.
Het stinkt aan alle kanten!
Dan krijgt Ajax ook een straf voor de fakkels in Hamburg.Feyenoord moet boeten voor Bengaalse fakkels december 2008
AMSTERDAM - De UEFA heeft Feyenoord een boete opgelegd van duizend euro. Fans van de Rotterdammers hadden op 2 oktober na het UEFA Cup-duel bij het Zweedse Kalmar FF (2-1 winst) vier Bengaalse fakkels afgestoken.
De Control & Disciplinary Body van de Europese voetbalbond oordeelde dat dit tot gevaarlijke situaties had kunnen leiden en strafte de club.
De maatregel volgt op een reeks incidenten die Feyenoord op het Europese podium achtervolgt.
Nancy
Eind oktober werden geen supporters meegenomen naar het uitduel met het Franse AS Nancy, omdat supporters van de Stadionclub daar twee jaar geleden dusdanig huishielden dat de Uefa Feyenoord uit het toernooi knikkerde.
Feyenoord hangt bovendien een straf boven het hoofd voor het wangedrag van haar supporters vorige week in Spanje. Tijdens het kansloos verloren UEFA Cup-duel met Deportivo La Coruna (3-0) sloopten enkele leden van het Legioen stoeltjes van de tribune en gooiden deze vervolgens naar de belendende vakken.
- Daily Blind
www.sportwereld.nlVerbeek, meer krediet dan punten
Door SJOERD MOSSOU
[Toen er vorige week een hevige storm over Nederland was geraasd, zette Gertjan Verbeek de coniferen op Varkenoord weer overeind. Een maand eerder haalde de trainer van Feyenoord een verdwaalde bal uit de sloot, met een boomtak in de hand.
Welkom in de wereld van Gerrit Jan Alfons Verbeek. De coach van Feyenoord is voor geen klus te beroerd, of het nu om het verbouwen van een kleedkamer gaat of om een omgewaaide conifeer. Verbeek is voetbaltrainer, maar ook parttime klusjesman, voedingsdeskundige, amateurpsycholoog en woordvoerder medische zaken. Tientallen uren per week steekt hij in Feyenoord, de club die hem dit jaar vastlegde als opvolger van Bert van Marwijk.
Het leverde hem een karrenvracht aan krediet op bij het publiek. Feyenoord mag dan op een treurige elfde plaats staan, de aanhang heeft Verbeek innig in de armen gesloten. Zijn imago van nuchtere, no-nonsense vechtjas sluit naadloos aan bij wat het Legioen wil zien in de Kuip.
,,We proberen in alles open en transparant te zijn,’’ verklaarde hij zijn populariteit. ,,Daar hebben de fans recht op. Bovendien maken we de dingen niet mooier dan ze zijn.’’
Toch is het huwelijk tussen club en coach nog allerminst gelukkig te noemen. De elfde plaats in de eredivisie is ontluisterend en ronduit curieus is het aantal blessuregevallen. Interessant in dat kader was de visie van sportarts Robbart van Linschoten die - zonder Verbeek in directe zin aan te vallen – deze week vraagtekens zette bij de huidige trainingsintensiteit bij Feyenoord. Vooral omdat de selectie zoveel dertigers telt.
Verbeek zelf is er heilig van overtuigd dat zijn werkwijze resultaat op gaat leveren, zoals hij ook bij SC Heerenveen het aantal blessures terugbracht én punten haalde. Maar vraag is hoe lang de kentering nog op zich laat wachten. Zolang het steevast nieuwe blessures blijft regenen, is er nauwelijks uitzicht op sportieve verbetering. In een maand waarin Feyenoord nog moet aantreden tegen AZ en PSV, moet de club vrezen voor een bedroevende eindklassering in het jubileumjaar 2008.
Boeiend wordt ook te zien hoe Verbeek omgaat met de aanzwellende kritiek op zijn werkwijze. Theo Lucius sprak eerder al openlijk uit weinig affiniteit te hebben met de huidige trainingsmethodes en intern mopperen veel meer spelers.
Niet alleen over de intensiteit van de trainingen, maar ook over Verbeeks communicatieve vaardigheden. De trainer praat veelvuldig met zijn spelers en stafleden, maar kan in discussies op de werkvloer dwars en onbuigzaam zijn.
Of het nou om krachttraining, voeding of het soort noppen onder een voetbalschoen gaat: Verbeeks wil is wet. Ook voor spelers zoals Roy Makaay en Giovanni van Bronckhorst, voetballers die jarenlang bij topclubs in Engeland, Duitsland en Spanje speelden.
In Verbeeks visie zijn reputaties niet relevant en tellen alleen de prestaties van vandaag. Binnen de selectie leidde dat tot gezonde concurrentie én de wedergeboorte van Dwight Tiendalli en Diego Biseswar, spelers die opeens weer waarde hebben voor Feyenoord.
Bovendien durft Verbeek de jeugd een kans te geven. De doorbraak van Georginio Wijnaldum en Leroy Fer is voor een niet onbelangrijk deel zijn verdienste.
Toch schuilt er in Verbeeks rigoureuze aanpak ook een gevaar. Want hoeveel draagvlak heeft een eigenzinnige coach in een kleedkamer als de resultaten maanden uitblijven?
In dat opzicht zijn ook zijn tactische keuzes relevant. Afgelopen zondag tegen Vitesse leidde de rol van Leroy Fer tot discussie. Verbeek ziet de centrale middenvelder graag dicht tegen spits Roy Makaay spelen, maar in Arnhem verloor Feyenoord mede daardoor de slag op het middenveld. Met onvrede en onbegrip tot gevolg.
Terecht blijft de Rotterdamse clubleiding vierkant achter zijn trainer staan. Feyenoord koos bewust voor een coach die de ingedutte club op kon schudden, met een gedreven en energieke werkhouding. Verbeek werd uitgebreid gescreend en psychologisch getest, dus de club wist exact wie het in huis haalde. Dat de coach soms als een olifant door de porseleinkast dendert, is in Heerenveen al jaren oud nieuws.
Verbeek mag de komende maanden laten zien of hij geschikt is voor een gecompliceerde club als Feyenoord. In Friesland had de trainer een kneedbare selectie met weinig routiniers, die zich schikte naar zijn soms dogmatische aanpak.
Bij Feyenoord zijn de spelers mondiger en is de druk van buitenaf groter. Dat vraagt meer van een coach dan een rechtlijnige visie alleen. Bovendien is krediet nooit oneindig.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Feyenoord heeft ongeveer dezelfde selectie als voorgaande jaren, waarin men telkens ongeveer op plekje 5 uit kwam. Nu breekt de jeugd door en zijn er nog wat extra aankopen gedaan om de boel te stimuleren. Dit resulteert dan allemaal in een echt opbouwjaar, waarbij het streven voorlopig is om in het linkerrijtje te komen. Europees is men ook nog eens zwaar te kijk gezet, maar dit geeft des te meer aan dat Feyenoord geen topclub meer is.
Spelers peilen mening over trainer Verbeek
GROEIENDE ONVREDE
door JEROEN KAPTEIJNS en VALENTIJN DRIESSEN
ROTTERDAM, zondag
Voor Feyenoord en zijn trainer Gertjan Verbeek breken cruciale weken aan. Met de thuiswedstrijd van vandaag tegen De Graafschap als opwarmertje kent de nummer elf van de eredivisie tot aan de winterstop een loodzwaar programma met wedstrijden tegen koploper AZ, regerend kampioen PSV en nummer vier NAC Breda. Resultaten zijn broodnodig om na de winterstop niet tegen een vrijwel onoverbrugbare achterstand aan te kijken.
Zorgwekkend met het oog daarop is behalve de aanhoudende blessuregolf, dat de onvrede in de spelersgroep van Feyenoord over de aanpak van Verbeek toeneemt. Naar buiten toe zullen spelers het niet openlijk toegeven om de crisissituatie niet nog verder te vergroten, maar een belangrijk deel van de selectie is niet te spreken over de aanpak van hun trainer. Onder de spelers zijn de meningen over Verbeek gepeild en hoewel het geen stemming betrof, bleek dat bijna vier vijfde het heeft gehad met de opvolger van Bert van Marwijk.
Die spelers zijn het oneens met het zware trainingsprogramma en zien in tegenstelling tot hun trainer wel een directe relatie met het onwerkelijk hoge aantal blessures. Bovendien worden vraagtekens gezet bij gemaakte tactische keuzes en zijn er ook klachten over de onderlinge communicatie. Verbeek is weliswaar een trainer die veel met zijn spelers praat, maar stelt zich in die gesprekken naar de zin van betrokkenen vaak te rigide en eigenwijs op. Een klacht, die ook bij de medische staf leeft.
Het aantal incidenten neemt toe. Zo werden Roy Makaay, Kevin Hofland en Theo Lucius na de wedstrijd tegen Deportivo La Coruna als kleine kinderen naar bed gestuurd toen ze een versnapering accepteerden van meegereisde sponsoren. Stonden technische en medische staf onlangs voor niets in De Kuip omdat de trainer vergeten was iedereen in te lichten over een vrije dag voor de spelers. Vond afgelopen week voor het oog van de groep een stevige aanvaring plaats tussen Verbeek en Jon Dahl Tomasson, waarbij de ervaren Deen liet weten niet langer de herstelschema’s van zijn trainer te willen volgen en zijn eigen plan te willen trekken.
Om goed te functioneren heeft een trainer de steun van de clubleiding, de achterban en de spelersgroep nodig. Met die eerste twee zit het wel goed. De directie geeft vooralsnog geen krimp en kan zich een vroegtijdig ontslag zelfs financieel niet permitteren. Bij de achterban heeft Verbeek veel krediet. De gedreven werklust en nuchtere houding van de man van het volk vallen goed bij het legioen. Verbeek zal echter om goed het nieuwe jaar in te kunnen gaan de komende tijd niet alleen punten moeten pakken, maar in de huidige gedoogsituatie de hoofden en harten van een deel van zijn spelersgroep moeten herwinnen. De vraag is wat de zwaarste opgave is.
Blij met de punten ...