De Puinruimers (Miskopen) wie kan per direct weg.

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Jinne
Site Admin

Re: De Puinruimers (Miskopen) wie kan per direct weg.

Bericht door Jinne »

Khraa schreef: wo apr 15, 2026 11:59 am Ik zie dat er voor Mannsverk ook een koopoptie was. Hij speelde best veel voor Sparta, maar nu weer geblesseerd (ik zie breuk staan op transfermarkt.nl).
Nauwelijks basis hoor. Die optie wordt sowieso niet gelicht.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Khraa

Bericht door Khraa »

De laatste 2 wedstrijden speelde hij 90 minuten. Ik had nog hoop dat die lijn kon worden doorgezet.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Yopii schreef: wo apr 15, 2026 10:24 am https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-e ... l-invullen

15? Blind? :confused.gif:

Dan moeten er heel wat spelers weg. Sterkte, Jordi!
Dat kan toch nooit. Alsof we de hele selectie weten te verkopen. Dat lukt nog niet voor een appel en een ei. Maar laten we eens gek doen en stel je houdt Paes, Bouwman, Janse, Verschuren of Kaplan, Baas, Mokio, Steur, Bounida, Regeer, Berghuis, Godts, Carizzo.

Voor Sutalo, Itakura en Gaaei krijg je nog wel wat geld ook. Rosa en Wijndal zijn lastiger. Sluit niet uit dat ze dan Blind én Veltman gratis ophalen en dan investeren in twee backs. Zit je op 4. Plus een keeper is 5.

Fitz Jim, Klaassen, van den Boomen en Mannsverk levert je nul euro op. Gloukh misschien nog wel een kleine 10. Ik denk dat je hier nog wel twee a drie versterkingen kan halen. Is 7 of 8.

Dolberg, Weghorst, Konadu, Edvardsen, Akpom levert je ook geen grote bedragen op. Dan heb je dus wel vier versterkingen nodig, maar van welk geld haal je 2 buitenspelers en 2 spitsen? En dan zit je dus 11 of 12 versterkingen.

Lang verhaal kort, ik eet mijn schoen op als er meer dan 12 versterkingen de poort binnenwandelen.
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Ik eet mijn schoenen op als er meer dan 7 komen...

Ik heb het over spelers die gehaald worden voor de basis...
Lionel

Bericht door Lionel »

peter schreef: do apr 16, 2026 7:50 am
Yopii schreef: wo apr 15, 2026 10:24 am https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-e ... l-invullen

15? Blind? :confused.gif:

Dan moeten er heel wat spelers weg. Sterkte, Jordi!
Dat kan toch nooit. Alsof we de hele selectie weten te verkopen. Dat lukt nog niet voor een appel en een ei. Maar laten we eens gek doen en stel je houdt Paes, Bouwman, Janse, Verschuren of Kaplan, Baas, Mokio, Steur, Bounida, Regeer, Berghuis, Godts, Carizzo.

Voor Sutalo, Itakura en Gaaei krijg je nog wel wat geld ook. Rosa en Wijndal zijn lastiger. Sluit niet uit dat ze dan Blind én Veltman gratis ophalen en dan investeren in twee backs. Zit je op 4. Plus een keeper is 5.

Fitz Jim, Klaassen, van den Boomen en Mannsverk levert je nul euro op. Gloukh misschien nog wel een kleine 10. Ik denk dat je hier nog wel twee a drie versterkingen kan halen. Is 7 of 8.

Dolberg, Weghorst, Konadu, Edvardsen, Akpom levert je ook geen grote bedragen op. Dan heb je dus wel vier versterkingen nodig, maar van welk geld haal je 2 buitenspelers en 2 spitsen? En dan zit je dus 11 of 12 versterkingen.

Lang verhaal kort, ik eet mijn schoen op als er meer dan 12 versterkingen de poort binnenwandelen.
Eens hoor. Al kan Akpom wel wat opleveren? Clausule toch?
IK GELOOF!!!!!!
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Akpom nu eindelijk weg?
Houden we alleen Sutalo en Gaaei nog over van dat rampzalige Mislintat jaar? Of komen er weer een paar terug na een huurperiode..
Ik zag Ramaj bij een degradatiekandidaat keepen.
Forbs wordt uitgelachen in Brugge.
En de rest van de droeftoeters kan ik me niet eens meer herinneren.
Whitey on the moon.
Lionel

Bericht door Lionel »

GangstaRiB schreef: zo mei 03, 2026 11:47 am Akpom nu eindelijk weg?
Houden we alleen Sutalo en Gaaei nog over van dat rampzalige Mislintat jaar? Of komen er weer een paar terug na een huurperiode..
Ik zag Ramaj bij een degradatiekandidaat keepen.
Forbs wordt uitgelachen in Brugge.
En de rest van de droeftoeters kan ik me niet eens meer herinneren.
Branco
IK GELOOF!!!!!!
LucaS

Bericht door LucaS »

Mansverk
I think I lost my fucking headache
Yopii

Bericht door Yopii »

Zoveel van die spelers zijn er niet meer. Het is wel zo comfortabel om Mislintat overal de schuld van te geven.

Ook Kroes heeft meer slechte dan goede spelers gehaald, en dan druk ik me voorzichtig uit. Die moeten we ook zien kwijt te raken.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Van den Boomen speelt wel bij Angers zie ik. En Manssverk komt na een blessure weer langzaam aan spelen toe in Praag. Praag heeft een optie op Mannsverk maar of ze die gaan lichten is dus maar de vraag. Heeft hij voldoende laten zijn voor en na zijn blessure?

Bij Van den Boomen zal er niet veel meer in zitten dan nog een keer verhuur.
Nil volentibus arduum
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Iedereen is te koop bij Ajax: Jordi Cruijff wil zeker vijftien spelers in de etalage zetten, van pronkstukken tot ballast

Jordi Cruijff wil met de bezem door de selectie van Ajax. De nieuwe technische baas hoopt zeker vijftien spelers van de hand te doen. Wie dat worden, hangt ook af van wie wat kan opleveren. Oftewel: iedereen is te koop. Al heeft elk deel van de etalage wel een ander verhaal.

Johan Inan
Jordi Cruijff laat intern en extern weinig los over zijn plannen bij Ajax. Wat diverse ingewijden inmiddels wel zeker weten, is dat de nieuwe technisch directeur met een enorme bezem door de selectie wil. Als het aan Cruijff ligt, komen maar liefst vijftien tot zeventien spelers komend seizoen niet meer in actie voor Ajax.

Minimaal vijftien spelers? Zeker. Cruijff vindt dat de selectie van Ajax over de breedte behoorlijk tekortschiet. Met een grote schoonmaak wil hij ruimte en budget vrijmaken om de groep van een kwaliteitsimpuls te voorzien.

‘Iedereen is te koop’, is dan ook een veelgehoord geluid dat hij in en rond de Johan Cruijff Arena laat horen. Wie tot de exodus gaan behoren, hangt van veel factoren af: de kwaliteit, de ambities, de afschrijvingen, de contractstatus et cetera.

Mede daardoor is de etalage van Ajax straks verdeeld in diverse segmenten.

Categorie 1
De pronkstukken: 20+ miljoen euro

Het absolute pronkstuk is Mika Godts. Hij is clubtopscorer met 17 goals en fungeerde ook 12 keer als aangever dit eredivisieseizoen. De ander is Youri Baas, die zich voor het tweede seizoen op rij een rustpunt in het hart van de defensie toont.

Godts en Baas zijn ambitieus en staan open voor een mooie stap deze zomer. Hun waarde wordt door de website Transfermarkt respectievelijk op 25 en 20 miljoen euro geschat. Met zulke bedragen zal Cruijff echter geen genoegen nemen. Zeker bij Godts niet.

De directeur stelde al ‘meteen met een winnend elftal om de landstitel te willen strijden.’ Het liefst houdt hij kwaliteitsspelers als Godts en Baas daarvoor aan boord. Cruijff weet tegelijk ook dat dat lastig wordt als mooie clubs uit topcompetities serieuze biedingen gaan doen. Dat heeft ook met Ajax’ financiële situatie te maken: Ajax kan qua salarissen niet concurreren.

Cruijffs budget is straks bovendien ook afhankelijk van inkomsten uit Europese competities. Eindigt Ajax zonder Europees voetbal deze maand, dan heeft de TD een enorm gat in de begroting te dichten en moet daarnaast nog een transferbudget gecreëerd worden ook. Met de verkoop van zelfopgeleide spelers als Godts en Baas maakt Cruijff dan veel winst en dus grote slagen.

Categorie 2
De afschrijvingen: 5-20 miljoen euro

Een andere manier om sneller ruimte voor nieuwelingen te creëren, is door spelers van de hand te doen die flink wat afschrijvingen vertegenwoordigen. Door die kostenposten voor de komende jaren uit de boeken te strepen, beperkt Cruijff het verlies en ontstaat sneller ruimte voor aankopen. Althans, als die spelers nog behoorlijke bedragen kunnen opleveren.

Zoals bij Chuba Akpom. Het gepromoveerde Ipswich lichtte de verplichte optie tot koop voor ruim 9 miljoen euro. De spits stond nog voor zo’n 5 miljoen in de boeken en voor 4 miljoen per jaar op de loonlijst. Daarmee bezorgde voormalig TD Alex Kroes, die de deal maakte, zijn opvolger Cruijff vast een meevaller.

Bij Kasper Dolberg zal Cruijff ook op een deal met boekwinst hopen. De Deense spits hoorde, nog voor zijn sterke optreden tegen PSV, dat hij weg mag. Dolberg werd vorig jaar echter nog voor 10 miljoen vastgelegd. En een blessuregevoelige spits van 28 na een weinig trefzeker seizoen met winst verkopen, wordt zeer lastig.

Zo drukken ook Josip Sutalo en Oscar Gloukh, die in de zomer van hun komst de duurste aankopen waren, relatief zwaar op de begroting. Zij werden gehaald om ze uiteindelijk met dikke winst door te verkopen. Daarvoor hebben ze vooralsnog echter te weinig geschitterd bij Ajax. Gloukh is momenteel zelfs reserve. Ziet Cruijff het nog in hem zitten?

Een verkoop van Sutalo is aannemelijk omdat hij, nu zijn laatste twee contractjaren naderen, alleen maar minder waard wordt. Dat een club zijn transfersom (20 miljoen) gaat overtreffen, lijkt echter een utopie. Bij welk bedrag ga je dan akkoord?

Met financieel directeur Shashi Baboeram Panday moet Cruijff dat spel spelen: financiële en sportieve belangen en daarnaast ook de dure individuele gevallen tegen elkaar afwegen. Wie kun je voor relatief veel geld verkopen en budget creëren, zonder dat de selectie er veel minder van wordt?

Anton Gaaei bezorgt hem vermoedelijk minder hoofdpijn. De onvermoeibare back ligt best goed in de markt. Zo goed, dat Ajax hem wellicht nog met een beetje winst kan verkopen ook. Hij kostte de club 4,5 miljoen in 2023. Cruijff hoopt stiekem ook Ahmetcan Kaplan (contract tot 2027) na diens goede seizoen bij NEC richting deze prijscategorie te duwen.

Categorie 3
De ballast: 0-5 miljoen euro

Dat gaan spelers als Owen Wijndal en Kian Fitz-Jim sowieso niet meer opleveren. Zij zijn niet alleen reserve, hun contract loopt ook over een jaar af. Voor hen tasten clubs normaal gesproken niet diep in de buidel.

De vraag is ook hoe stug Cruijff zich wil opstellen tegenover clubs die hen willen overnemen. Zo probeert Ajax al jaren tevergeefs van Wijndal af te komen. De club kan nu ook besluiten akkoord te gaan met een bodemprijs en het verlies in de boekhouding op de koop toe te nemen.

Ook Oliver Edvardsen en Sivert Mannsverk behoren tot deze categorie. Zij liggen weliswaar nog twee jaar vast, maar hebben ook nul perspectief. Dat heeft ook Branco van den Boomen (transfervrij vastgelegd tot 2027) niet. Daarom is het voor Ajax mogelijk gunstiger om hun salarissen te besparen dan te wachten op hogere transferinkomsten.

Die komen er sowieso niet, want clubs weten dat Ajax van hen af wil. Dan kun je als club beter ruimte in het salarishuis en in de kleedkamer scheppen. Gemakkelijk is dat niet, ook omdat clubs met interesse hun salaris bij Ajax niet snel overtreffen.

Daar liep ook Kroes tegenaan. Daardoor werd hij gedwongen over te gaan tot het verhuren van spelers. Mogelijk wordt het voor Ajax straks zelfs voordeliger om hun contracten af te kopen.

Verhuur kan dan ook soelaas bieden, met de hoop, zoals bij Akpom, dat een club toch overgaat tot koop.

Categorie 4
Transfervrij: 0 euro

Dan is er nog een groepje dat vertrekt en Cruijff niets zal opleveren omdat hun contract eind komende maand afloopt. Van twee van hen, de zwaar geblesseerd geraakte Vitezslav Jaros (gehuurd) en Oleksandr Zinchenko, nam Ajax zelfs al afscheid.

Ook de verbintenissen van Wout Weghorst en Takehiro Tomiyasu lopen af. Daardoor mogen zij praten met anders clubs. In theorie kan Cruijff de Nederlandse en Japanse international nog een nieuwe aanbieding doen.

Een paar beloften komt daarnaast mogelijk nog in aanmerking voor verhuur. Zo is de kans groot dat een van de keepers Joeri Heerkens of Paul Reverson een jaar elders wordt gestald.

Cruijff wil de huidige selectie ook doornemen met de trainer die volgend seizoen voor de groep staat. Die zal dan ook een stem krijgen in het aan- en verkoopbeleid. Maar dat Cruijff inzet op een hele grote spelerscarrousel, staat vast.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Alexander

Bericht door Alexander »

Gaan we weer....

Ik ben benieuwd naar het aantal transfers van de categorie spelers die we graag weg willen hebben. Ik verwacht er weinig van.
Yopii

Bericht door Yopii »

Als we volgend jaar meedoen om de titel is Jordi een wonderdokter. Dat is haast niet mogelijk.

Ik neem aan dat hij veel gaat huren. Hopelijk spelen we wel Europees. Anders wordt het nog moeilijker.
Khraa

Bericht door Khraa »

Ik hoop niet dat hij veel gaat huren. Je krijgt b-garnituur van een andere club. Er zijn weinig huurspelers bij ons geslaagd. De laatste die ik me kan herinneren is Traore en dat is alweer 10 jaar geleden. Mogelijk kan er nog een keeper worden gehuurd, maar heel vrolijk ben ik daar niet van geworden.

Voor wat betreft het artikel van het AD, dat is een stuk dat redelijk uit de lucht wordt gegrepen en vol zit met aannames. Sutalo (vind ik persoonlijk jammer), Mannsverk, Kaplan verkopen. Boomen en Wijndal gratis laten gaan (als dat lukt). Veltman terughalen, Tomiyasu (prestatiecontract?) verleiden.

Eerst ook eens gaan nadenken hoe je wil gaan spelen. Gloukh heeft geen positie in een 4-3-3 opstelling. Misschien eens 4-3-1-2 proberen.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Yopii

Bericht door Yopii »

Mwah, verkoop Gloukh maar, als een club zo gek is om net zoveel of meer neer te tellen als Kroes heeft gedaan.
columbus

Bericht door columbus »

Het “journalistieke” stuk van het AD is toch niets meer dan aannames, wishful thinking en voetballiefhebber gedachten? Als of je met vrienden over voetbal aan het kletsen bent en Ajax komt aan bod.

Natuurlijk is iedereen te koop, dat is nooit anders geweest. Ieder goed bedrag voor een speler moet over nagedacht worden. En tot deze opsomming zouden wij hier met zijn allen ook op komen. Dat deze selectie schots en en scheef in elkaar steekt met hier en daar spelers die vraagtekens opleveren, dat ziet iedereen.

Persoonlijk ben ik vooral benieuwd hoe Ajax zich zelf ziet in de pyramide anno nu. Met de komst van Farioli had ik de hoop dat er een nieuwe weg ingeslagen zou worden met een realistische kijk in de spiegel. Hoop dus zo dat er een staf komt die in staat is een selectie samen te stellen die, volgens de wetten van het voetballen en topsport bedrijven anno nu, voetballen kan. Echt een dikke streep door het Ajax DNA en wij spelen altijd 4-3-3 gelul. Gewoon een realistische kijk op het spelletje en beschikbaar materiaal
Plaats reactie