Engeland en Schotland
Moderator: mods
- Jinne
- Site Admin
Re: Engeland en Schotland
Ze zijn met geen enkele trainer echt tevreden geweest. Behalve Mourinho dan. Al was dat op een gegeven moment ook klaar.
Nu lijkt de selectie sinds de nieuwe eigenaar ook met andere insteek te zijn samengesteld. Meer kwantiteit en potentieel dan directe kwaliteit.
Nu lijkt de selectie sinds de nieuwe eigenaar ook met andere insteek te zijn samengesteld. Meer kwantiteit en potentieel dan directe kwaliteit.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
-
GangstaRiB
Ik moet mijn vorige post enigzins herzien. Die Rosenior had een contract tot 2032, maar hij wordt alleen voor 2026 betaald.
In het verlengde van de post van Jinne: de ver-Amerikanisering van voetbal begint te lijken op de Amerikaanse competities. Ik zag een aardige docu over de Boston Red Sox waarin de eigenaar (Fenway Sports Group) het door hun geinvesteerde bedrag, eigenlijk terug (en een beetje heel veel meer) wil hebben.
Dus wat gebeurt er bij zo'n club, het sportieve raakt uit het oog. Ze investeren net genoeg om mee te draaien, maar ze investeren niet meer om te winnen.
Dus inderdaad, kwantiteit en potentieel, dus goedkoop ipv bewezen spelers.
Bij Man United is dat helemaal naar boven komen drijven de laatste jaren.
De laatste trend is dat 'private equity' geld in clubs stroomt en die hebben echt maar 1 belang: winst maken. Over de rug van supporters op de tribune en voor de TV. Je krijgt steeds minder terug voor je besteedde dollar/euro. Mindere kwaliteit spelers en letterlijk minder waar voor je geld als je een biertje of broodje koopt.
In het verlengde van de post van Jinne: de ver-Amerikanisering van voetbal begint te lijken op de Amerikaanse competities. Ik zag een aardige docu over de Boston Red Sox waarin de eigenaar (Fenway Sports Group) het door hun geinvesteerde bedrag, eigenlijk terug (en een beetje heel veel meer) wil hebben.
Dus wat gebeurt er bij zo'n club, het sportieve raakt uit het oog. Ze investeren net genoeg om mee te draaien, maar ze investeren niet meer om te winnen.
Dus inderdaad, kwantiteit en potentieel, dus goedkoop ipv bewezen spelers.
Bij Man United is dat helemaal naar boven komen drijven de laatste jaren.
De laatste trend is dat 'private equity' geld in clubs stroomt en die hebben echt maar 1 belang: winst maken. Over de rug van supporters op de tribune en voor de TV. Je krijgt steeds minder terug voor je besteedde dollar/euro. Mindere kwaliteit spelers en letterlijk minder waar voor je geld als je een biertje of broodje koopt.
Whitey on the moon.
Je kunt volgens mij moeilijk beweren dat een club als United niet heeft geïnvesteerd. Ze hebben dat alleen vrijwel structureel in de verkeerde spelers gedaan.
Wat Chelsea betreft. Waarom zou Rosenior genoegen nemen met een beperkt deel van zijn salaris?
Wat Chelsea betreft. Waarom zou Rosenior genoegen nemen met een beperkt deel van zijn salaris?
Nil volentibus arduum
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Dat zal contractueel zijn vastgelegd.Marillion schreef: do apr 23, 2026 2:26 pm Je kunt volgens mij moeilijk beweren dat een club als United niet heeft geïnvesteerd. Ze hebben dat alleen vrijwel structureel in de verkeerde spelers gedaan.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
- Jinne
- Site Admin
Het Amerikaanse model werkt ook minder goed in een regulier competitie systeem. Dan moet je gewoon altijd goed zijn. Bij het WK voor clubs was als je er al na een handjevol goede wedstrijden en konden ze er toen ineens wel staan. Profiterend ook van andere teams die mentaal al uitgespeeld waren.
Maar zijn de slechte prestatie van clubs als Chelsea en United nou echt te kenmerken door iets als een Amerikaans model?
De concurrentie is in de Premier League enorm groot. Als je de zaken niet goed voor elkaar hebt zak je gewoon sneller weg. Ze geven geld uit als water maar maak je een paar keer de verkeerde keuze dan gaat het gewoon mis. En om de haverklap een nieuwe trainer helpt over het algemeen natuurlijk ook niet.
De concurrentie is in de Premier League enorm groot. Als je de zaken niet goed voor elkaar hebt zak je gewoon sneller weg. Ze geven geld uit als water maar maak je een paar keer de verkeerde keuze dan gaat het gewoon mis. En om de haverklap een nieuwe trainer helpt over het algemeen natuurlijk ook niet.
Nil volentibus arduum
Las dat hij voor 4 maanden aanwezigheid 27 miljoen vangt. Niet normaalraymon schreef:Dat zal contractueel zijn vastgelegd.Marillion schreef: do apr 23, 2026 2:26 pm Je kunt volgens mij moeilijk beweren dat een club als United niet heeft geïnvesteerd. Ze hebben dat alleen vrijwel structureel in de verkeerde spelers gedaan.
Het is een grote ratrace waar met geld gesmeten wordt als strooigoed. Enorm grote selecties met stuk voor stuk topspelers, zonder die ene echte absolute topper. Spelers hebben om te hebben zonder eens te kijken naar hoe is nu een selectie samengesteld, hoe wil ik spelen en welke spelers passen daar nu bij.Marillion schreef:Maar zijn de slechte prestatie van clubs als Chelsea en United nou echt te kenmerken door iets als een Amerikaans model?
Ik heb de afgelopen tijd op Disney plus gekeken naar de docu over Wrexham. Die club is een paar seizoenen geleden gekocht door twee Amerikaanse acteurs. Op dat moment speelde ze al jaren in de National Football League, de onderkant van de voetbalpiramide.
Het is echt een sympathieke arbeidersclub. In het begin keek ik er wat wantrouwig tegenaan vanwege de cultuurbotsing. Waarom kopen mensen een club terwijl ze geen echte band met de sport hebben. Gaandeweg komen er allerlei karakters voorbij die bij mij wel sympathie opwekken. En het gaat natuurlijk op enig moment ook echt vooruit. Twee acteurs investeren niet zo fors als een oliesjeik of een dikke investeringsmaatschappij. Maar geld maakt natuurlijk wel een verschil.
In de loop van de serie raakte ik enthousiaster maar naarmate het beter gaat en er toch wat meer investeringen komen neemt dat ook weer een beetje af. Voor een deel ook omdat je het gedrag van supporters ziet veranderen. Eerst is het allemaal heel sympathiek maar dat slaat toch vrij snel om na de eerste successen. Er moet gewoon maar even een paar nieuwe spelers komen is dan ineens het verhaal.
Ik merk dan weer dat mijn echte sympathie eigenlijk vooral in die lagere divisies ligt. Ver weg van het grote geld waar clubs nog helemaal authentiek zijn. Hier en daar een grote gevallen club. Of een kleine club die een eenmalige uitschieter heeft gehad en nu weer terug in de realiteit is.
Het is echt een sympathieke arbeidersclub. In het begin keek ik er wat wantrouwig tegenaan vanwege de cultuurbotsing. Waarom kopen mensen een club terwijl ze geen echte band met de sport hebben. Gaandeweg komen er allerlei karakters voorbij die bij mij wel sympathie opwekken. En het gaat natuurlijk op enig moment ook echt vooruit. Twee acteurs investeren niet zo fors als een oliesjeik of een dikke investeringsmaatschappij. Maar geld maakt natuurlijk wel een verschil.
In de loop van de serie raakte ik enthousiaster maar naarmate het beter gaat en er toch wat meer investeringen komen neemt dat ook weer een beetje af. Voor een deel ook omdat je het gedrag van supporters ziet veranderen. Eerst is het allemaal heel sympathiek maar dat slaat toch vrij snel om na de eerste successen. Er moet gewoon maar even een paar nieuwe spelers komen is dan ineens het verhaal.
Ik merk dan weer dat mijn echte sympathie eigenlijk vooral in die lagere divisies ligt. Ver weg van het grote geld waar clubs nog helemaal authentiek zijn. Hier en daar een grote gevallen club. Of een kleine club die een eenmalige uitschieter heeft gehad en nu weer terug in de realiteit is.
Nil volentibus arduum
-
GangstaRiB
In zoverre dat die Glazers bij Man U, de overname kosten direct als schulden post bij de club op de balans zette. Er is een vrij lange tijd geweest dat Man U echt 2de garnituur kocht omdat er relatief weinig geld beschikbaar was.Marillion schreef: do apr 23, 2026 4:33 pm Maar zijn de slechte prestatie van clubs als Chelsea en United nou echt te kenmerken door iets als een Amerikaans model?
Het verschil met de ouderwetse suikerooms (bijvoorbeeld van Seumeren bij Utrecht) is dat die geld verliezen, terwijl die Yanks het niet voor de liefde van de club doen.
Bij Man U liep iedereen met kennis keihard weg en toen er weer wat geld beschikbaar kwam, werd dat vrij slecht besteedt (Antony 100 miljoen).
Niet voor niets willen die Yanks naar een Super League waarin je niet kan degraderen. Dan kun je inderdaad a la het Amerikaanse models een paar jaar uittrekken voor een ‘rebuild’ zonder dat het je geld kost. Blijft toch altijd een gek idee dat Amerikaanse hyperkapitalisten dan ineens voor een soort sociale competitie willen gaan.
Whitey on the moon.
Leicester!Marillion schreef: vr apr 24, 2026 9:09 amOf een kleine club die een eenmalige uitschieter heeft gehad en nu weer terug in de realiteit is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Rochdale - York City. De winnaar is kampioen in de National League en promoveert naar League 2. Dit is dus het vijfde niveau in Engeland.
De ideale laatste speeldag en dan krijg je dit slot: https://www.youtube.com/watch?v=_8ixMo2L400
De ideale laatste speeldag en dan krijg je dit slot: https://www.youtube.com/watch?v=_8ixMo2L400
Nil volentibus arduum
Wow. wat een (mooi) gekkenhuis.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Thanks for sharing!Marillion schreef: zo apr 26, 2026 7:40 pm Rochdale - York City. De winnaar is kampioen in de National League en promoveert naar League 2. Dit is dus het vijfde niveau in Engeland.
Meest dramatisch? (claim header filmpje) Volgens mij is die comeback van Man U tegen Bayern in blessuretijd in 1999 in de CL finale de meest dramatische.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Leicester-Watford vond ik ook genieten.
Aguerooooooooooooooooo toch ook wel.
Aguerooooooooooooooooo toch ook wel.
IK GELOOF!!!!!!
Toen Beckenbauer alvast naar beneden ging voor de prijsuitreiking en hij boven 1-0 voorstond en beneden 2-1 achter.zeux schreef: zo apr 26, 2026 8:22 pmThanks for sharing!Marillion schreef: zo apr 26, 2026 7:40 pm Rochdale - York City. De winnaar is kampioen in de National League en promoveert naar League 2. Dit is dus het vijfde niveau in Engeland.
Meest dramatisch? (claim header filmpje) Volgens mij is die comeback van Man U tegen Bayern in blessuretijd in 1999 in de CL finale de meest dramatische.
Nil volentibus arduum
Zaterdag is het Celtic - Hearts. Die wil ik geloof ik wel even zien.Hearts ziet eerste Schotse titel in 66 jaar (voorlopig) wegglippen na controversiële penalty van Celtic: "Dit is walgelijk"
In Schotland zijn ze op weg naar een dramatische titelontknoping. Leider Heart of Midlothian kon woensdag een eerste landstitel in 66 jaar veroveren, maar achtervolger Celtic hield de titelstrijd in extremis nog in leven na een discutabele penalty in de 98e minuut. Een onderling duel beslist zaterdag over de landstitel. "Iedereen is tegen ons", baalde Hearts. "Ze hebben Celtic een cadeau gegeven."
In 1960 werd Congo onafhankelijk, werd John F. Kennedy verkozen tot Amerikaans president en ... won Heart of Midlothian zijn laatste Schotse titel.
Aan die droogte van 66 jaar kon woensdagavond een einde komen. Als Hearts won van Falkirk en Celtic verloor tegen Motherwell mocht de champagne en het vuurwerk knallen aan Gorgie Road in Edinburgh.
Dat sprookje leek zich ook te voltrekken, toen Celtic vroeg op achterstand kwam en Hearts met 2-0 zijn schaapjes op het droge had tegen Falkirk. De landstitel was virtueel binnen voor Hearts.
Maar nog voor de rust boog Celtic de 1-0-achterstand om in een 1-2-voorsprong. Motherwell prikte wel nog tegen en maakte er zo een razend spannend slot van.
Maar in de 98e minuut werd de droom van Hearts doorprikt. Celtic, met Arne Engels in de basis, kreeg na een discutabele fase een strafschop toegekend.
Motherwell-winger Sam Nicholson leek de bal weg te koppen voor de neus van Celtic-speler Auston Trusty, maar de scheidsrechter had handspel gezien van Nicholson.
Herhalingen brachten geen duidelijk, maar op voorzet van de VAR wees de ref toch naar de stip. Kelechi Iheanacho, ex-Manchester City, zette de penalty om en hield de titelhoop van Celtic levend. Bij Hearts kwam de klap hard aan.
"Toen ik hoorde dat Celtic in de extra tijd een penalty kreeg en dat de VAR het moest checken, wist ik al hoe laat het was", reageerde een geërgerde Derek McInnes, de coach van Hearts.
"Ik wist dat Celtic de penalty ging krijgen. Ach, ik vind het walgelijk. Het is geen strafschop, dit lijkt gewoon op een cadeau. Celtic heeft heel veel geluk gehad. Maar goed, het zit tegen en iedereen is tegen ons."
Ook analist en voormalig topvoetballer Gary Lineker deelde die mening. "Dit is mogelijk de slechtste VAR-beslissing die ik ooit heb gezien, en er is veel concurrentie. Dit is gezien de omstandigheden echt buitengewoon", schreef hij op X.
En zo gaat de Schotse competitie een razend spannende slotspeeldag in. Alsof het zo moest zijn zullen Hearts en Celtic zaterdag op de slotspeeldag in een onderling duel strijden om de titel. Hearts, dat met 80 punten 1 punt meer heeft dan Celtic, heeft genoeg aan een gelijkspel.
"Maar 90 minuten lang kan je niet op één punt mikken. We moeten positief blijven en we willen winnen", besloot McInnes vastberaden. "Qua drama kan het niet beter. Het wordt een geweldige wedstrijd."
Bron: Sporza.be
Nil volentibus arduum
Vanmiddag dus de beslissing op Celtic Park. Het kan dus wel. Met beperkte investeringen spelers halen en daar succesvol een team van maken. Zie ook Union in België. Daar was deze Tony Bloom dus kennelijk ook bij betrokken.Hearts kan Celtic en Rangers van Schotse troon stoten: 'Voetbalsprookje'
Heart of Midlothian kan zaterdag de 41-jarige Schotse hegemonie van Celtic en Rangers beëindigen. De club uit Edinburgh staat mede door een pokermiljonair en een Nederlander op de rand van een sensationele titel. Maar Hearts moet wel de 'finale' bij Celtic overleven.
Het voetbalsprookje van Hearts kent veel bijzondere verhalen, bijvoorbeeld dat de club in 2013 nog bijna failliet werd verklaard en nu op de rand van de titel staat. "Maar ik denk dat ik ook wel een verhaal ben, ja", zegt Jordi Altena lachend.
De verdediger moest twee jaar geleden nog vertrekken bij het noodlijdende Vitesse. Zijn contract zou worden verlengd, maar de club besliste plots anders. Altena vond die zomer geen nieuwe profclub en ging bij de amateurs van De Treffers in Groesbeek spelen. Een succesvolle profloopbaan leek ver weg. Altena ging bij een voetbalschool werken om wat extra geld te verdienen en trainde voor zichzelf, hopend op een herkansing in het profvoetbal. Die kwam er. Na een goed seizoen bij De Treffers mocht hij aansluiten bij RKC.
Altena maakte indruk in Waalwijk en werd een sterk half jaar opgepikt door Hearts, dat nu dicht bij de eerste landstitel in 66 jaar is. "Het is het mooiste en vreemdste jaar uit mijn voetballeven", zegt Altena, die op de hoofdfoto te zien is. "Wat ik dit seizoen meemaak, is ongelooflijk."
Data spelen sleutelrol
Ongelooflijk is ook het woord dat past bij het seizoen van Hearts. Al 41 jaar gaat de titel in Schotland naar Celtic of Rangers. Maar dit seizoen heeft Hearts, dat vijf jaar geleden nog op het tweede niveau speelde, zich tussen de elite uit Glasgow gedrongen. Een gelijkspel zaterdag uit tegen Celtic is voldoende voor een sensationeel kampioenschap. De wedstrijd wordt om 13.30 uur afgetrapt.
Grondlegger van het succes van 'The Jam Tarts' is Tony Bloom, een Engelsman die zijn geld onder meer heeft verdiend als professioneel pokerspeler. In juni 2025 werd hij voor 29 procent eigenaar van Hearts en stak hij 10 miljoen pond (ruim 11 miljoen euro) in de club. Bloom doet in Edinburgh waarmee hij eerder succesvol was bij Brighton & Hove Albion en het Belgische Union Saint-Gilloise: spelers uit lagere divisies in heel Europa scouten en relatief goedkoop kopen. "Ze zijn ook op basis van data bij mij terechtgekomen", zegt Altena. Het beste voorbeeld is spits Cláudio Braga, die vorig seizoen op het tweede niveau van Noorwegen speelde maar nu een van de meest scorende spelers van Schotland is. "Sommige spelers waren aan het begin van het seizoen totaal onbekend, maar zijn nu grote namen", vertelt Altena.
'Rangers had de De Boertjes en Caniggia'
Die creatieve werkwijze is volgens Mark de Vries de enige manier om het Celtic en Rangers lastig te kunnen maken. De voormalige spits speelde tussen 2002 en 2004 bij Hearts en werd een keer derde met de club. "Dat voelde als een kampioenschap, als best of the rest", zegt De Vries, die 33 keer scoorde voor Hearts. "In die tijd konden Celtic en Rangers al meer uitgeven en domineerden ze daardoor de competitie. Rangers had onder anderen de broertjes De Boer, Mikel Arteta en Claudio Caniggia en Celtic had Henrik Larsson. Die verhoudingen zijn niet echt veranderd." Toch sprak Bloom bij zijn entree de wens uit om Hearts kampioen te maken. Maar wel pas over tien jaar. "Niemand had zien aankomen dat het zou gebeuren, maar het zou verdiend zijn", zegt De Vries. "Ze staan al sinds oktober bovenaan en hebben het volgehouden." Een belangrijk moment in de titelrace was de zege van Hearts op Rangers twee weken geleden, waarmee die club definitief werd uitgeschakeld in de titelrace. "We draaiden een 0-1-achterstand om en wonnen met 2-1", zegt Altena. "Het was mijn mooiste moment bij Hearts tot dusver."
'Finale' op Celtic Park
Altena speelt minder dan hij zou willen, maar geniet van zijn avontuur en de stad Edinburgh, de toeristische trekpleister waar stadion Tynecastle Park van Hearts staat. "Maar het is niet dat ik enorme titelkoorts heb gevoeld de afgelopen weken", zegt Altena. "Misschien kunnen de mensen het zelf nog niet geloven."
Vreemd is dat niet. De laatste club die erin slaagde Celtic en Rangers van de titel te houden was Aberdeen in 1985, met Alex Ferguson als trainer. Een jaar later ging de Schotse coach naar Manchester United. "Ik besef steeds meer hoe bijzonder het is wat we aan het doen zijn", zegt Altena.
Even leek het erop dat Hearts zaterdag met 2-0 mocht verliezen van Celtic, maar die club won woensdag mede door een discutabele strafschop alsnog bij Motherwell (2-3). Daardoor moet Hearts zondag minimaal gelijkspelen op een kolkend Celtic Park. "Ik vond het uit bij Rangers op Ibrox al indrukwekkend. Dat zal nu nog erger zijn", zegt Altena.
De Vries denkt eraan af te reizen naar Glasgow, om erbij te kunnen zijn als Hearts het kampioenschap binnensleept. "Ik gun het de mensen van harte. Het is al een voetbalsprookje. Maar het plaatje is compleet als het uitgerekend op bezoek bij Celtic gebeurt."
Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum
- Jinne
- Site Admin
Hij rolt het inderdaad goed uit. Brighton en Union zijn nu steady clubs geworden.
Is het nog ergens live te zien op een standaard zender?
Is het nog ergens live te zien op een standaard zender?
Ik heb hier een pay per view gevonden: https://tv.onefootball.com/en/live-matc ... r_key=spfl
Verder misschien bij Ziggo? Dat heb ik niet.
Verder misschien bij Ziggo? Dat heb ik niet.
Nil volentibus arduum
Tot ik dit artikel las had ik overigens geen idee dat diezelfde man dus kennelijk invloed heeft bij Union, Brighton en Hearts. Dat is wel interessant want dat zijn dus echt clubs die bovengemiddeld presteren. Ik heb hier in een ander topic Union al eens als voorbeeld genoemd. Klein budget en ze doen al jaren mee in België om de titel. Daarbij hebben ze meerdere keren onbekende spelers gehaald die het vervolgens heel goed doen.
Heeft deze pokerspeler dan echt een interessante methode weten te ontwikkelen? Drie clubs die succesvol zijn is wel opvallend. Ik ben benieuwd hoe groot zijn invloed dan precies is en of de aanpak inderdaad grotendeels identiek is.
Heeft deze pokerspeler dan echt een interessante methode weten te ontwikkelen? Drie clubs die succesvol zijn is wel opvallend. Ik ben benieuwd hoe groot zijn invloed dan precies is en of de aanpak inderdaad grotendeels identiek is.
Nil volentibus arduum
- raymon
- Contacteer:
Celtic met de 2-1 in de 88ste minuut.
- raymon
- Contacteer:
Heart zal nog wel eens zuur zijn van die penalty voor Celtic in de vorige wedstrijd. Dat kost ze dus het kampioenschap.