Dit eerder, denk ik:Aan Jordi de taak hetzelfde huzarenstukje te leveren als zijn vader. Net als Johan hecht hij aan de betrokkenheid van clubiconen die het DNA van Ajax vormen. Het is velen een doorn in het oog dat ras-Ajacieden als Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Frank Rijkaard, Marco van Basten, Gerard van der Lem, Jan Wouters, Gerald Vanenburg, Wesley Sneijder, Clarence Seedorf, Winston Bogarde, John van ’t Schip, Patrick Kluivert, Frank de Boer, Edgar Davids, Nigel de Jong en Simon Tahamata om diverse redenen geen rol (meer) spelen. Als verbinder zou Jordi, die ook warme banden onderhoudt met Ronald Koeman en Peter Bosz, de club weer zijn Ajax-gezicht moeten teruggeven.
Jordi is meer Spanjaard dan Nederlander, en met die DNA-lui heeft hij niets. Zijn vader kende al die mensen, hij niet of nauwelijks.Waarbij hij niet blind zal zijn voor het feit dat Van ’t Schip en John Heitinga het niet waarmaakten als hoofdcoach. Cruijff zal eventueel ook niet schromen vanuit zijn internationale netwerk een buitenlandse (lees: Spaanse) coach aan te stellen.
Ik zie hem Wim Jonk wel binnenhalen. Dat is logisch.
Kamp-Cruijff zou niet moeten bestaan, Kamp-Ajax wel. Wat is het beste voor Ajax?En dit lijkt me inderdaad ook wel voorsorteren op een nieuwe koerswijziging richting kamp Cruijff. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat ze bij elkaar zitten op voorspraak van adviseur Van Gaal. Dan had bijvoorbeeld Jonker aan tafel gezeten.
LVG en Beuker zijn voorstander dan de AZ-school. Daarom verbaast het me wel dat ze uitkomen bij Jordi. De Spaanse visie is gericht op het individu, Barcelona leidt sterren op. In Nederland zijn we de kant opgegaan van het collectief.
Wat is Beukers rol, en heeft Geelen hier een visie op? Of kicken ze gewoon op de naam Cruijff?
Het was een gesprek, maar of er iets uit gaat komen? Jordi zal eisen stellen, zeggenschap eisen. Hij is niet gek.