Schaatsen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Jinne
Site Admin

Re: Schaatsen

Bericht door Jinne »

Marillion schreef: di dec 30, 2025 11:44 am Als je vooraf 10 deskundigen een lijstje laat maken denk ik dat er niet één bij zit die Beune met haar uitslagen niet selecteert. Net zoals Leerdam. Die laatste is dan kennelijk gered door haar val. Maak je twee misslagen maar blijf je op de been heb je pech.
Bij de 1000m is de spoeling wel wat dunner. Daar heb je met Kok en Leerdam wel 2 toppers en de rest is max subtop.

Bij sommige afstanden zijn er nu eenmaal meer gegadigden dan beschikbare plekken. Dus ook zonder kwalificatie toernooi had je dan issues gehad.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
zeux

Bericht door zeux »

Marillion schreef: di dec 30, 2025 11:30 am Ja, dat is ook gek.

Wat hij stelde klopt wel. Als je dit 10 keer doet krijg je 9 keer de gewenste deelnemers maar die ene keer gaat het mis. Soms is dan een aanwijzen nog een redding maar dat werkt dan kennelijk weer niet zo als je niet valt maar gewoon net één keer een iets mindere rit hebt.

Ik volg het verder niet maar Femke Kok doet deze afstand kennelijk haast nooit. Nu is ze net een keer 2 tienden sneller bij een rit waar Beune duidelijk missers heeft. Dan tellen die WK titel en de World Cup overwinningen niet meer mee. Je kunt dan stellen dat het bij de OS ook op 1 rit aankomt maar dan kan het net zo goed andersom zijn. Daar komt nog bij dat Beune van deze afstand echt een doel zou maken terwijl Kok eigenlijk voor de 500 meter daar is. Zij doet deze afstand er dan eventje bij.
Voor iemand die schaatsen 'haat', weet je er meer dan genoeg van. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Haha, ja dit vond ik wel even leuk en dan verdiep ik me er wel in.

Femke Kok valt ook wel op. Als niet kenner van schaats beweging kun je nog zien dat zij mooi schaatst. Wat in de cross nu te zien is met Tibor Del Grosso en wat Femke Bol heeft op de atletiekbaan. Zo ontspannen en een natuurlijke manier van bewegen. Is mooi om te zien.

Dit in tegenstelling tot al die eindeloze rondjes op de lange afstanden. Dat is alleen maar leuk als er echt een absolute wereldtopper aan het werk is op een cruciaal moment, en het dan echt hard gaat.
Nil volentibus arduum
elliquido

Bericht door elliquido »

Jinne schreef: di dec 30, 2025 1:08 pm
Marillion schreef: di dec 30, 2025 11:44 am Als je vooraf 10 deskundigen een lijstje laat maken denk ik dat er niet één bij zit die Beune met haar uitslagen niet selecteert. Net zoals Leerdam. Die laatste is dan kennelijk gered door haar val. Maak je twee misslagen maar blijf je op de been heb je pech.
Bij de 1000m is de spoeling wel wat dunner. Daar heb je met Kok en Leerdam wel 2 toppers en de rest is max subtop.

Bij sommige afstanden zijn er nu eenmaal meer gegadigden dan beschikbare plekken. Dus ook zonder kwalificatie toernooi had je dan issues gehad.
schulting komt eraan
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Nuis kraakt nu ook op de 1500m. Al was het nu ook wel erg ver van nummer 3.
zeux

Bericht door zeux »

Jinne schreef: di dec 30, 2025 7:36 pm Nuis kraakt nu ook op de 1500m. Al was het nu ook wel erg ver van nummer 3.
Misschien dan nu toch te oud om het benodigde duurvermogen te hebben?

Dan past de 1000 beter.

Alles overziend een prima ploeg toch? Op Beune op de 1500 na. Wat mij betreft wijzen ze haar aan op 'merit'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

LucaS schreef: di dec 30, 2025 11:13 am Ik begrijp het ook wel, maar ergens is het ook raar dat je als regerend wereldkampioen en winnaar van alle wb wedstrijden dit seizoen in 1 wedstrijd moet bewijzen. En ter verdediging van Nuis, die zei dit al voor het tournooi
Beetje laat. Zoals Joep Wennemars nu ook aangaf. Kennelijk ligt Nuis ook niet helemaal lekker overal.

Ik hoop dat Prins zijn plek wel houdt. En dat er geen concessies worden gedaan voor de ploegenachtervolging bij de mannen. Waar er weinig kans is op eremetaal.
zeux

Bericht door zeux »

Jinne schreef: di dec 30, 2025 10:56 pm
LucaS schreef: di dec 30, 2025 11:13 am Ik begrijp het ook wel, maar ergens is het ook raar dat je als regerend wereldkampioen en winnaar van alle wb wedstrijden dit seizoen in 1 wedstrijd moet bewijzen. En ter verdediging van Nuis, die zei dit al voor het tournooi
Beetje laat. Zoals Joep Wennemars nu ook aangaf. Kennelijk ligt Nuis ook niet helemaal lekker overal.
Poeh, nou. Daar zat geen woord Frans bij.

Met die Vd Bunt er bij, lijkt mij die ploegenachtervolging wel een impuls krijgen.

Vd Bunt-Nuis-Huizinga?

Dan blijft Bosker thuis en gaat Prins?

Bosker valt nu onder de lijn, Prins staat er boven, dus dat zou best fair zijn.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Prins wil de 1000 ruilen met Nuis voor de 1500. Is ook een oplossing haha. En dan Wennemars tegen Nuis laten rijden op de OS

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Qua kansen is dit misschien wel beter. Al heb je met beide afstanden nog met Stolz te dealen.
zeux

Bericht door zeux »

ik denk dat Nuis de 'inhoud' niet meer heeft voor de 1500. Dat hij wereldkampioen is, zegt mij niets. Resultaat uit het verleden. De jaren gaan tellen.

Anders dan bij Beune was het bij de mannen op de 1000 en 1500 een fair fight. En dan zie je dat Nuis te kort schiet op de 1500. Tijden veranderen.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

zeux schreef:ik denk dat Nuis de 'inhoud' niet meer heeft voor de 1500. Dat hij wereldkampioen is, zegt mij niets. Resultaat uit het verleden. De jaren gaan tellen.

Anders dan bij Beune was het bij de mannen op de 1000 en 1500 een fair fight. En dan zie je dat Nuis te kort schiet op de 1500. Tijden veranderen.
Hij heeft de inhoud nog wel hoor. Dit seizoen ook bijna altijd podium gereden. Heeft alleen de pech dat ene Stolz zoveel beter is dan de rest

zeux

Bericht door zeux »

Regerend olympisch kampioen Kjeld Nuis mag volgende maand toch de 1.500 meter schaatsen bij de Olympische Spelen van Milaan. Dit gaat ten koste van Tim Prins. Jutta Leerdam is ondanks haar val bij het olympisch kwalificatietoernooi aangewezen voor de 1.000 meter.

Schaatsbond KNSB maakte donderdag de volledig Nederlandse schaatsselectie bekend voor de Spelen. Veel namen waren al zeker na het OKT in Thialf, maar de driekoppige selectiecommissie moest over een aantal zaken stevig vergaderen.

De puzzel was het lastigst bij de mannen. In de ingevulde matrix stonden tien namen, terwijl er slechts negen Nederlandse schaatsers mogen meedoen in Milaan. Daardoor moest er één schaatser afvallen. Op basis van de selectievolgorde was dat Marcel Bosker, de nummer drie van de 5 kilometer bij het olympisch kwalificatietoernooi (OKT).

Maar Bosker is een belangrijke schakel in de ploegenachtervolging. Daarom heeft de selectiecommissie besloten om Bosker aan te wijzen voor dat onderdeel. Door deze keuze wordt Prins het kind van de rekening. De nummer drie van de 1.500 meter bij het OKT mag niet naar de Spelen.

Het afvallen van Prins zorgt voor een vrije plek op de 1.500 meter. Dat ticket gaat naar Nuis, hoewel hij bij het OKT als vierde eindigde, achter Prins. Maar Nuis had zich op de 1.000 meter wel geplaatst voor de Spelen, waardoor hij op de 1.500 meter ingeschoven kan worden. In onderstaande video legden we na het OKT uit hoe dit scenario werkt.(nu.nl)
Beune had de rit moeten laten lopen...
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Schande dat ze voor die ploegenachtervolging zijn gegaan.

Die Bosker en Huizinga zijn de slechtste schaatsers die meegaan.
zeux

Bericht door zeux »

Jinne schreef: do jan 01, 2026 3:29 pm Schande dat ze voor die ploegenachtervolging zijn gegaan.

Die Bosker en Huizinga zijn de slechtste schaatsers die meegaan.
Eens.

Prins is ook de 'toekomst'. Veel beter om daarin te investeren. Hangt steeds tegen Top 3 aan, Bosker is een 7 a 8ste plaats max.

Ben wel benieuwd wat de ontbolstering van Van der Bunt met de ploegenachtervolging gaat doen. Die heeft serieuze stappen gemaakt, dus kan het team net naar een hoger niveau tillen, waardoor ze wel voor de podiumplaatsen kunnen gaan. Alleen zijn Huizinga en Bosker bepaald niet de 'sterren' van het team. In een paar jaar tijd is NL op de 5 en 10 bijna volledig weggezakt naar bijrol.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Die gast die ze nu sturen is toch enorme middelmaat? Dat hangen ze dan op aan de ploegenachtervolging maar die is volgens mij nog nooit serieus genomen. Dat ga je dan echt niet ineens redden door zo'n gast mee te nemen.
Nil volentibus arduum
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

De argumentatie is dan de ploegenachtervolging meer kans heeft op ere metaal dan de derde plaats 1500m OKT. Die keuze an sich kan ik wel begrijpen. En ook die regels waren vooraf duidelijk. Ik vind Beune niet op de 1500m laten starten veel dramatischer. Ik snap daar echt niets van.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

raymon schreef:De argumentatie is dan de ploegenachtervolging meer kans heeft op ere metaal dan de derde plaats 1500m OKT. Die keuze an sich kan ik wel begrijpen. En ook die regels waren vooraf duidelijk. Ik vind Beune niet op de 1500m laten starten veel dramatischer. Ik snap daar echt niets van.
Ik ook. Beune kan goud winnen op de 1500m. Nuis/Prins en de ploegenachtervolging hebben 0 kans op goud.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, dat ze Beune niet hebben gered met deze mogelijkheid is inderdaad veel gekker. Daar ben ik het mee eens.

Die ploegenachtervolging doet het erg slecht begrijp ik. Ze nemen het ook niet serieus in tegenstelling tot andere landen. Dat ga je niet redden door nu een middelmatige schaatser voorrang te verlenen lijkt me.
Nil volentibus arduum
zeux

Bericht door zeux »

Volgens Ritsma uiten de media te veel kritiek op het olympische trio van de ploegenachtervolging, die niet in actie kwam tijdens de EK. Het olympische team op de ploegenachtervolging had tijdens de EK afstanden voor het eerst samen een wedstrijd kunnen schaatsen, maar die kans liet Ritsma schieten.

"Als jullie ze niet zo hadden afgebrand, hadden ze hier kunnen rijden, maar ik moet die jongens in bescherming nemen", zei Ritsma over dat besluit. "Ik wil ze hier niet voor de leeuwen gooien, want dan zitten jullie erbovenop. Dat wil ik voorkomen."(nu.nl)
Dit vind ik echt bijzonder curieus. Het zou voor de voorbereiding op de OS beter zijn wel op het EK te rijden (ervaring opdoen, samen rijden), maar je doet dat niet omdat ze 'journalisten' tegenkomen?
Ten eerste is het al curieus om dit soort belangrijke momenten van dit soort randzaken af te laten hangen, maar nu staan ze in Milaan voor het eerst voor die journalisten... Dan had je dat toch maar beter in Polen al achter de rug kunnen hebben?

Die drie hebben nog nooit samen een ploegachtervolging geschaatst, zitten in verschillende ploegen (en dus andere trainingssessies) en twee van de drie hebben ook een individueel programma. Misschien dat ze een paar keer een kwartiertje of zo samen kunnen rijden? Terwijl ze in Polen een prima eerste (wedstrijd)ervaring op hadden kunnen doen.

Eigenlijk vind ik het gewoon onprofessioneel.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Vooral Rintje had er geen zin in en wilde niet afgaan. Bij de OS is er als goed is meer afleiding en andere eremetaal waardoor de ploegenachtervolgingsoap dan niet meer de spotlights heeft.
zeux

Bericht door zeux »

Eitrem door de 6 minuten grens bij de 5000 meter.

Heb het even bekeken:

Eerste genoteerde record: 2 maart 1890: de Noor Oskar Fredriksen: 9:19.8 in Stockholm

Door negen minuten: Jaap Eden, 25 februari 1894: 8:37.6 in Hamar (was 9:07.0...)

Door acht minuten: Boris Shikov, 9 januari 1955: 7:45.6 in Medeo (was 8:03.7...)

Door zeven minuten: Kay Arne Stenshjemmet, 19 maart 1977: 6:56.9 in Medeo

Door zes minuten: Sander Eitrem, 24 januari 2026: 5:58.52 in Inzell

Heeft dus bijna 50 jaar geduurd om de volgende 'minuut' te slechten.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Lijkt me ook gelijk de laatste grens die geslecht kan worden voor de 5 KM. Wel bijzonder dat het dan in Inzell gebeurt.n
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Joep mopperend het seizoen uit. Hij ziet spoken die er niet zijn. Onsympathieke lul zo. Essent was gewoon de kleinere ploeg dit seizoen. Van Velde had de toppers.
zeux

Bericht door zeux »

Jinne schreef: vr mar 06, 2026 11:49 pm Joep mopperend het seizoen uit. Hij ziet spoken die er niet zijn. Onsympathieke lul zo. Essent was gewoon de kleinere ploeg dit seizoen. Van Velde had de toppers.
Zijn seizoen eindigde op het moment dat die Chinees tegen hem aan reed.
Dat is hij nooit te boven gekomen.

Zonde dat hij vandaag op de tweede 1000 zich niet kon opladen. Gezien de tijd die hij gisteren ondanks de moeilijke wissel met De Boo toch nog reed, zou hij vandaag 'makkelijk' de tijd moeten hebben kunnen rijden die hij nodig had om Ning van de derde plaats af te houden.
Gisteren 1.07.37, vandaag 1.07.88, terwijl hij .45 nodig had, langzamer dus dan die mislukte rit van gisteren.

Die heeft een flinke reset nodig deze zomer. Wordt een mentaal dingetje.
Plaats reactie