Schaatsen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Schaatsen

Bericht door Marillion »

Ik snap dat het lastig is in een Olympisch jaar. Maar schaatsen diep in maart terwijl we het Vlaamse openingsweekend al achter de rug hebben zou verboden moeten worden.
Nil volentibus arduum
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Diep in maart valt wel mee toch. Is eerste weekend.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

De Strade Bianche is vandaag. Kan echt niet meer. Schaatsen is winter en maart is voorjaar.
Nil volentibus arduum
LucaS

Bericht door LucaS »

Nou
I think I lost my fucking headache
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

zeux schreef: za mar 07, 2026 12:11 am
Jinne schreef: vr mar 06, 2026 11:49 pm Joep mopperend het seizoen uit. Hij ziet spoken die er niet zijn. Onsympathieke lul zo. Essent was gewoon de kleinere ploeg dit seizoen. Van Velde had de toppers.
Zijn seizoen eindigde op het moment dat die Chinees tegen hem aan reed.
Dat is hij nooit te boven gekomen.

Zonde dat hij vandaag op de tweede 1000 zich niet kon opladen. Gezien de tijd die hij gisteren ondanks de moeilijke wissel met De Boo toch nog reed, zou hij vandaag 'makkelijk' de tijd moeten hebben kunnen rijden die hij nodig had om Ning van de derde plaats af te houden.
Gisteren 1.07.37, vandaag 1.07.88, terwijl hij .45 nodig had, langzamer dus dan die mislukte rit van gisteren.

Die heeft een flinke reset nodig deze zomer. Wordt een mentaal dingetje.
Iedereen reed wat minder op de tweede dag. Wennemars doet sinds het WK van vorig jaar echt serieus mee met de mannen. Hij was dit seizoen vooral op de OKT erg goed, maar op wereld niveau toch een treedje lager dan Jordan en Jenning.

Hij deed nu voorkomen alsof hij het hele seizoen was tegengewerkt. Terwijl het toch alleen die ene wissel was op de OS.
zeux

Bericht door zeux »

De mannenschaatsers gaan er hard af. Van de Bunt heeft nog wel kans zesde te worden, maar Huizinga en Bosker zijn figuranten, afterthoughts.
Zo sterk als de sprinters zijn, zo zwak is NL op de lange afstanden. Dat zat er al een tijdje aan te komen, maar wordt nu pijnlijk duidelijk. Van de Bunt is jong en zal zeker nog groeien (al vrees ik voor blijvende Bergsma-vibes op de kortere afstanden).

En wat zit er aan te komen? Bosker was NL kampioen (weliswaar zonder Huizinga en Van de Bunt), nu de nummer tien van het WK. De eerste man na hem op NK Allround - Remco Stam - zat op bijna 15 minuten van Bosker. Nummer drie - Remo Slotegraaf - meer dan 40 minuten. Er zit dus ook helemaal niets achter. En Bosker zelf is hooguit middenmoter, een nummer 10.

Huizinga zegt het nu ook (op vraag over staat mannen allrounders): ik focus mij op 5 en 10. Alleen is hij daar ook geen wereldtop...

Kortom: voor de komende jaren is Van de Bunt als pure stayer de enige 'troef' van Nederland.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
zeux

Bericht door zeux »

Nou, Van de Bunt deed het ook niet.

Zevende (Huizinga) en achtste (Van de Bunt). In eindklassement een minuut achter winnaar Eitrem.
En zelfs als Stolz 13.32 rijdt op de 10 km, eindigen Huizinga en V.d. Bunt nog een straatlengte achter hem (149.252 en 148.770 tegenover 147.170 van Stolz). Eitrem eindigt op 145.804.

Het lijkt me een understatement dat de Nederlandse rijders terug moeten naar de tekentafel.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik heb begrepen dat toen Bloemen (meen ik) toptijd na toptijd realiseerde met een ander soort training, de halve wereld zijn methode overnam. Alleen NL niet, die wisten het beter
I think I lost my fucking headache
zeux

Bericht door zeux »

LucaS schreef: zo mar 08, 2026 8:16 pm Ik heb begrepen dat toen Bloemen (meen ik) toptijd na toptijd realiseerde met een ander soort training, de halve wereld zijn methode overnam. Alleen NL niet, die wisten het beter
Van der Poel is de échte vernieuwer.

Geloof dat Van de Bunt zijn methode gaat volgen: veel duurtraining (lopen, fietsen) en op het ijs op wedstrijdsnelheid trainen (kort samengevat als ik het goed begrijp).
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

zeux schreef: zo mar 08, 2026 5:19 pm Nou, Van de Bunt deed het ook niet.

Zevende (Huizinga) en achtste (Van de Bunt). In eindklassement een minuut achter winnaar Eitrem.
En zelfs als Stolz 13.32 rijdt op de 10 km, eindigen Huizinga en V.d. Bunt nog een straatlengte achter hem (149.252 en 148.770 tegenover 147.170 van Stolz). Eitrem eindigt op 145.804.

Het lijkt me een understatement dat de Nederlandse rijders terug moeten naar de tekentafel.
Alleen met Roest hadden we nog een goede allrounder. De rest reed ook voor spek en bonen mee in de laatste edities. Het is jammer dat Roest de vorm helemaal kwijt is. Vd Bunt is de hoop van de huidige schaatsers voor de lange afstanden. Maar de buitenlanders hebben ook gewoon veel potentieel. Meer dan vroeger. Jonge jongens ook nog bovendien. Zo'n Jilek is pas 19.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Als je het wat breder bekijkt is dit toch vooral de redding van het allround schaatsen? Zo'n toernooi met kanshebbers uit verschillende landen is veel interessanter dan dat het een Nederlands feestje is.

Ik neem aan dat de ogen in Nederland inmiddels wel zijn geopend dat het anders moet als je mee wil doen.
Nil volentibus arduum
Sandro

Bericht door Sandro »

Als je nog meer uitzoomt kun je je afvragen wat er überhaupt nog voor toekomst is voor het allrounden.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Plaats reactie