Hij moet zichzelf de vraag stellen wat hij belangrijker vind. Zijn kansen op een vierde overwinning maximaliseren of koersen op een manier die bij hem past. Zo extreem defensief rijden tegen één renner staat denk ik wel erg ver van zijn beleving af.Ajax Rules schreef: ma apr 06, 2026 10:50 amBij de Belg vonden ze het koersgedrag van MvdP ook onbegrijpelijk.Marillion schreef: ma apr 06, 2026 6:34 am Elke meter die ze met hem mee rijden heeft hij gewonnen. Evenepoel brak feitelijk zichzelf door op de Paterberg langs Pogacar te willen rijden. Waarom? Voor z'n ego, maar daarna moet hij eraf en hij komt nooit meer terug.
Het is hun enige kans. Gewoon niet met hem meewerken. Helemaal niet, ook niet via de ploeg.
Een paar jaar geleden heeft hij natuurlijk een stap gezet om meer professioneel te gaan werken. De periode na het incident in Australië. Op alle vlakken ging het er serieuzer aan toe. Training, voeding, manier van leven én manier van koersen. Meer gericht op het winnen van monumenten en soms ten koste van zijn gevoel (maar wel binnen voor hem acceptabele marges).
Om nu een kans te hebben om Pogacar te verslaan moet hij eigenlijk nóg een keer zo'n stap zetten. Maar dan specifiek op zijn manier van koersen. Die stap van een paar jaar terug kon hij opbrengen omdat hij het belang inzag van het winnen van grote prijzen. Die prijzen heeft hij inmiddels gewonnen. Zijn niveau is denk ik echt beter dan ooit. Helaas is er ééntje nóg beter. Is dan een 4e RVV of een 3e MSR genoeg motivatie om volledig tegen zijn natuur in te koersen? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Dat betekent dan wel dat hij zal moeten accepteren dat dit volgend jaar weer gebeurd.
Ik ben benieuwd naar zijn plannen. Hij gaat niet nog jaren koersen. Heeft bijna alles gewonnen wat hij wilde winnen. Gaat hij dan komende winter en voorjaar nog een stap verder? Of gaat hij richting zijn doelen op de mountainbike? Om zijn kansen daar te maximaliseren zou hij ook weer moeten veranderen (lichter worden / meer mtb gericht trainen). Daar heeft hij nu nog een aantal jaren voor maar de klok tikt natuurlijk door.