Onze nieuwe Technisch Directeur?
Moderator: mods
Re: Onze nieuwe Technisch Directeur?
Fijn dat het geregeld.lijkt te zijn. Nu maar hopen dat we eindelijk weer eens een TD hebben die er geen puinhoop van maakt
I think I lost my fucking headache
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
waarom niet per 1/1 , maar pas na 1/2 dus komende winter alleen huur en maakt Grim nu het seizoen af ?
op naar wederom nieuwe verkiezingen..
Zodat hij niet verantwoordelijk is.mattie schreef: zo dec 28, 2025 7:55 pm waarom niet per 1/1 , maar pas na 1/2 dus komende winter alleen huur en maakt Grim nu het seizoen af ?
IK GELOOF!!!!!!
- Jinne
- Site Admin
Had het niet verwacht.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Toen hij eenmaal in gesprek ging dacht ik wel dat het rond zou komen. Daarvoor niet.
Ik snap op zich wel dat ze hem niet meteen de portemonnee geven om als eerste daad twee paniekaankopen te doen. Laat hem eerst maar eens een half seizoen rond kijken wat we in huis hebben. Informeel zal hij overigens best meepraten bij eventuele (huur)transfers.
Wat ik er van moet verwachten weet ik niet. Zolang de clubstructuur niet zal veranderen blijft het een wespennest. Dat staat succes niet per definitie in de weg maar het helpt ook niet. Misschien moet hij als een van zijn eerste acties even bellen met Peter Bosz. Einde contract in Eindhoven. Zou het wel een mooie stunt vinden als hij alsnog bij ons komt werken voor een herkansing. Nog een keer kampioen worden met Ajax zou meer toevoegen aan zijn CV dan nog een keer met PSV waar de zaken nu op de rails staan.
Ik snap op zich wel dat ze hem niet meteen de portemonnee geven om als eerste daad twee paniekaankopen te doen. Laat hem eerst maar eens een half seizoen rond kijken wat we in huis hebben. Informeel zal hij overigens best meepraten bij eventuele (huur)transfers.
Wat ik er van moet verwachten weet ik niet. Zolang de clubstructuur niet zal veranderen blijft het een wespennest. Dat staat succes niet per definitie in de weg maar het helpt ook niet. Misschien moet hij als een van zijn eerste acties even bellen met Peter Bosz. Einde contract in Eindhoven. Zou het wel een mooie stunt vinden als hij alsnog bij ons komt werken voor een herkansing. Nog een keer kampioen worden met Ajax zou meer toevoegen aan zijn CV dan nog een keer met PSV waar de zaken nu op de rails staan.
Nil volentibus arduum
Ik kan mij ook niet voorstellen dat hij op de achtergrond niet mee zal kijken/denken.Marillion schreef: zo dec 28, 2025 8:20 pm Ik snap op zich wel dat ze hem niet meteen de portemonnee geven om als eerste daad twee paniekaankopen te doen. Laat hem eerst maar eens een half seizoen rond kijken wat we in huis hebben. Informeel zal hij overigens best meepraten bij eventuele (huur)transfers.
Ook geen probleem wat mij betreft als hij in de zomer met een (formeel) clean sheet begint met aankopen. Er hangt al genoeg ruis en 'verhaal' rond de club. als een aankoop niet meteen slaagt, zijn de poppen anders meteen al weer aan het dansen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Jaaaaa weer iemand met nul kwalificaties maar wel de juiste naam/connecties. Ik heb wel eens bij zulke werknemers ontslag genomen...
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Wel leuk voor die belangenbehartiger Asafiati dit, trouwens. Eerst bij Indonesië worden via Kluivert, Cruijff en Landzaat naar binnen gerold en nu staat de teller bij Ajax ook alweer op twee.
Wat gaan Kluivert trouwens doen?
Ik ben heel bang dat we een kliekje van oud-gedienden krijgen bij Ajax.
Wat gaan Kluivert trouwens doen?
Ik ben heel bang dat we een kliekje van oud-gedienden krijgen bij Ajax.
Kluivert kan je zeker vast opschrijven.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ja daar ben ik dus ook bang voor. Bij Indonesië kwam er ook een buslading aan oude bekenden binnen. Zelfs voor Regi Blinker moest een rol gevonden worden, want hij is samen met die Asafiati verantwoordelijk voor Life after Football. Oftewel, teamontwikkelaar bij team Indonesië.
We gaan het lijstje in de gaten houden haha.
Technische staf Indonesië
Patrick Kluivert – Bondscoach
Alex Pastoor – Assistent-trainer
Denny Landzaat – Assistent-trainer
Gerald Vanenburg – Assistent-trainer / Bondscoach Jong Indonesië
Sjoerd Woudenberg – Keeperstrainer
Regi Blinker – Teamontwikkelaar
Bram Verbruggen – Teamontwikkelaar
Leo Echteld – Fysiotherapeut
Chesley ten Oever – Fysiotherapeut
Quentin Jakoba – Performance coach
Jordy Kluitenberg – Video-analist
Jordi Cruijff – Technisch adviseur
We gaan het lijstje in de gaten houden haha.
Nog niet gezien, maar schijnt de moeite waard te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=eu0gk4CR_EY
https://x.com/j_berden/status/2001493890247888996Voor wie ‘m nog niet gezien heeft, Jordi Cruijff bij Stick To Football (met Keane, Neville, Carragher, Wright): aanrader.
Interessant uit TD-perspectief:
- zijn tijd bij Barca als sportief directeur was complex door zeer beperkte financiële middelen (relevant nu)
- hij moest bouwen met eigen jeugd
- hij stopte zelf na 2 jaar omdat hij zijn doelen had bereikt, daarna jaar geen voetbal door familieomstandigheden
- hij is heel goed connected in Spanje en Engeland
- hij zegt altijd een “Keane” in zijn selectie te willen hebben; die eerst veel van zichzelf eist en daarmee van anderen
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
AD.nlVan boos ventje tot bewaker van vaders erfenis: waarom Ajax-klus voor Jordi Cruijff zo’n grote stap is
Edwin Winkels, Correspondent Spanje 28 december 2025, 19:43
Vroeger ervoer Jordi Cruijff (51) zijn achternaam als een last, tegenwoordig beheert hij trots en liefdevol de voetbalerfenis van zijn vader. Nu wil hij bijna tien jaar na de dood van Johan Cruijff ook diens club Ajax uit het moeras helpen. Hij bereikte een mondeling akkoord met de club. Een profiel.
Toen FC Barcelona afgelopen voorjaar Spaans kampioen was geworden, sprak oud-voetballer Deco, technisch directeur van de Catalaanse club, zijn dank uit aan zijn voorganger, Jordi Cruijff. De titel was niet mogelijk geweest zonder de sportieve planning van de Nederlander en zijn toenmalige bazen, zei de Portugees. In economisch zware tijden slaagden zij erin bepalende spelers als Raphinha, Robert Lewandowski en Jules Koundé aan te trekken.
Jordi was in 2023 na slechts twee jaar alweer plots vertrokken bij Barça. Het eerste seizoen was hij technisch adviseur, een informele functie die hij accepteerde vanwege de sterke band met de nieuwe voorzitter, Joan Laporta, intieme vriend van vader Johan. Daarop volgde nog één jaar een officiële baan als technisch directeur – waarna Jordi Cruijff snel weer de luwte opzocht waarin hij zijn hele leven al het best gedijt.
De Cruijff die nu een mondeling akkoord heeft bereikt met Ajax, heeft al vijftien jaar ervaring als technisch verantwoordelijke van een club of nationale selectie. Maar altijd ver weg van huis. Cyprus, Israël, Ecuador, China, en dit jaar bij de voetbalbond van Indonesië. Bij Maccabi Tel Aviv, waar hij een goede band met trainer Peter Bosz opbouwde, verbleef hij het langst.
Gaan die twee elkaar nu in de Nederlandse competitie weer treffen? Het zou voor Jordi Cruijff een heel grote stap zijn, bijna dertig jaar sinds hij zijn geboorteland moest verlaten.
Boos en verdrietig was de 14-jarige Jordi Cruijff toen in 1988 het conflict tussen trainer Johan en het Ajax-bestuur zo hoog was opgelopen dat zijn vader besloot te vertrekken, om enkele maanden later een contract te tekenen bij FC Barcelona. Jordi speelde in de jeugd van Ajax, hoopte net als alle jochies uit zijn team ooit bij de A-selectie te komen, hij ging in Amsterdam naar school – en nu moest hij als puber ineens weer ergens anders een leven opbouwen.
Daarin slaagde hij overigens uitstekend. Als voetballer en als mens. In 1994 debuteerde hij in het eerste elftal van Barcelona, zijn vader was er nog steeds trainer. Jordi trouwde er met Noemi, een meisje dat hij op de internationale school had leren kennen, ze kregen twee kinderen. De band met Nederland vervaagde snel, en zo sterk was die eigenlijk ook niet geweest. Jordi Cruijff leefde slechts zeven jaar in Amsterdam en Vinkeveen.
Interviews waarin hij over Ajax of Amsterdam spreekt zijn zeldzaam. Soms, als hem ernaar werd gevraagd. Zoals eind 2016 in het AD, het jaar dat zijn vader was overleden. Of hijzelf ooit bij Ajax zou willen werken, was de vraag. „Daar zijn ze goed voorzien”, pareerde Jordi.
En: „Ik heb daar niet zo’n band mee als mijn vader had. Ik voel me niet zo Nederlands als hij zich voelde. Ik heb meer met Barcelona en Spanje. In mijn paspoort ben ik een Nederlander, maar in mijn mentaliteit ben ik veel meer Spaans.”
Jordi Cruijff spreekt accentloos Nederlands – het is altijd de taal thuis geweest, ook in Barcelona. Maar Jordi is vooral een Spanjaard geworden. Of een man van de wereld. Inmiddels gescheiden van de moeder van zijn kinderen zocht hij het avontuur in het voetbal ver van Barcelona. Maar nooit in Nederland.
Gevraagd in 2005 of hij zich nog eens in Nederland zag voetballen, zei hij in het AD: „Spanje is mijn huis, hier ben ik opgegroeid, hier woont mijn familie, hier zijn mijn kinderen geboren. En het Spaanse voetbal ligt me wat meer. Er is wat meer kameraadschap...
„Hier wordt op een positievere manier gecommuniceerd. In Nederland doen ze het om je wakker te schudden, hier meer om je te helpen, als een schouderklopje. Het zijn verschillende manieren van werken.”
Of Jordi Cruijff op die ‘Nederlandse’ manier zou willen werken, is de grote vraag nu Ajax hem binnenhaalt voor de functie van technisch directeur. Dat hij deze week een Amsterdamse delegatie in Barcelona ontving – in een hotel, niet thuis – is in elk geval een stap verder dan in 2022, toen hij na het gedwongen vertrek van Marc Overmars al eens werd benaderd.
Maar zou hij nu wel willen werken in de stad die hij eigenlijk niet zo goed kent, bij de club waar zowel het felle licht als de lange schaduw van zijn achternaam nog altijd te zien is?
In het gezin Cruijff, en zeker bij moeder Danny, was er altijd enige aversie tegen die Nederlandse ‘hardheid’, in contrast met de ‘gemoedelijke sfeer’ die zij in Spanje gewend waren.
Slechts vader Johan kwam nog regelmatig in Nederland voor zijn werk, als analyticus bij de NOS, als promotor van zijn stichting en vanwege zijn bemoeienissen met Ajax’ fluwelen revolutie. Dat het na zijn dood zo lang duurde om de Arena de naam van Johan Cruijff te geven, hielp ook niet.
De meest innige band met Nederland was voor Jordi zijn periode als international, negen interlands in 1996 – hij koos mede vanwege zijn vader en zijn afkomst voor het Oranje van bondscoach Guus Hiddink. Een raar gevoel, gaf hij toen zelf toe, omdat zijn voetbalvrienden allemaal voor de Spaanse selectie uitkwamen.
Hij voelt zich in Spanje ook op zijn gemak omdat ze hem, in de loop der jaren, steeds meer zijn gaan zien als Jordi dan als een Cruijff. Al weegt die achternaam hem sinds de dood van zijn vader helemaal niet meer zo zwaar als vroeger. Integendeel, met projecten als Cruyff Football – een opleiding voor trainers en spelers – probeert hij de nalatenschap en het dna van zijn vader te waarborgen.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''
Hoezo nul kwalificaties?bryan schreef: zo dec 28, 2025 9:15 pm Jaaaaa weer iemand met nul kwalificaties maar wel de juiste naam/connecties. Ik heb wel eens bij zulke werknemers ontslag genomen...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
- Liberty
- Contacteer:
Jordi Cruijff heeft zeker enige kwalificaties, maar je moet je in deze zeker afvragen of we niet soortgelijk verhaal krijgen als bij Heitinga. Zou hij ook gekozen zijn wanneer zijn naam niet Cruijff zou zijn geweest.
Met zijn CV durf ik wel te zeggen dat het antwoord waarschijnlijk nee zou zijn.
Hopelijk doet hij het goed en hij verdient zeker de steun, maar laten we wel zijn, als hij Jordi Jansen had geheten was de rode loper niet uitgerold.
Hopelijk doet hij het goed en hij verdient zeker de steun, maar laten we wel zijn, als hij Jordi Jansen had geheten was de rode loper niet uitgerold.
Tijd voor iets nieuws.
Hij deed het goed bij Barca. Zette in op de jeugd. Zijn aankopen waren meer dan prima.Liberty schreef: ma dec 29, 2025 12:09 am Jordi Cruijff heeft zeker enige kwalificaties, maar je moet je in deze zeker afvragen of we niet soortgelijk verhaal krijgen als bij Heitinga. Zou hij ook gekozen zijn wanneer zijn naam niet Cruijff zou zijn geweest.
Zonder de naam Cruijff zou hij wellicht geen TD geworden zijn maar dat kunnen we ook zeggen van Overmars.
Bovendien denk ik dat zijn naam hem eerder in zijn carrière heeft tegengewerkt.
Hij heeft een schat aan ervaring en connecties. Laten we hopen dat we zijn kwaliteiten gaan gebruiken. Maar dat er ook gebouwd gaat worden met de gehele directie.
IK GELOOF!!!!!!
- Liberty
- Contacteer:
Daarom verdient hij ook steun.
Maar of zijn naam echt tegen gewerkt heeft geloof ik niet. Het maakt de verwachtingen zeker hoger, maar het opent ook zoveel meer deuren.
En zijn werk bij Barcelona is lastig te kwalificeren. Hij was daar niet de eindbaas dus in hoeverre ook alle lof verdient is is moeilijk te zeggen.
Maar of zijn naam echt tegen gewerkt heeft geloof ik niet. Het maakt de verwachtingen zeker hoger, maar het opent ook zoveel meer deuren.
En zijn werk bij Barcelona is lastig te kwalificeren. Hij was daar niet de eindbaas dus in hoeverre ook alle lof verdient is is moeilijk te zeggen.
Tijd voor iets nieuws.
Steun moet hij zeker krijgen. Sowieso begint iedereen wat mij betreft met een eerlijke kans en een positieve grondhouding. Ook als ik twijfels heb bij een aanstelling.
Hoe ik hem moet inschatten weet ik niet zo goed. Hij heeft weliswaar de nodige ervaring opgedaan maar erg ruim zit hij daar nu ook weer niet in. We gaan het zien. Er wacht hem een hele lastige klus maar ook een situatie waarin veel te winnen is.
Hoe ik hem moet inschatten weet ik niet zo goed. Hij heeft weliswaar de nodige ervaring opgedaan maar erg ruim zit hij daar nu ook weer niet in. We gaan het zien. Er wacht hem een hele lastige klus maar ook een situatie waarin veel te winnen is.
Nil volentibus arduum
Hij was daar gewoon TD, hoor.Liberty schreef: ma dec 29, 2025 7:31 am Daarom verdient hij ook steun.
Er kan veel van hem gezegd worden en ik begrijp dat er wat twijfels bestaan (bij mij ook overigens), maar dat hij nul kwalificaties/ervaring zou hebben is gewoon feitelijk onjuist.
Dat Sneijder onlangs nog voor hij thuis was van het gesprek met Menno Geelen liet lekken dat hij in contact is met Ajax zegt genoeg. Dat is al in de periode dat er contact is met Cruijff dus hij zal er wel bij komen in een of andere vrijblijvende rol.
Ik ben niet per definitie tegen oud spelers. Het kan heel goed werken. Maar het moet in eerste instantie natuurlijk wel over kwaliteit gaan. Verhalen ophalen over vroeger kan bij Lucky Ajax.
Ik ben niet per definitie tegen oud spelers. Het kan heel goed werken. Maar het moet in eerste instantie natuurlijk wel over kwaliteit gaan. Verhalen ophalen over vroeger kan bij Lucky Ajax.
Nil volentibus arduum
De koers lijkt dus full Ajax DNA te worden...
Ik word er nu al misselijk van.
Ik word er nu al misselijk van.
Op basis van resultaten in het verleden ben ik wel per definitie tegen oud spelers, tenzij er een aannemelijke reden is dat diegene wél iets in zijn mars heeft op de functie waarvoor hij wordt aangenomen.Marillion schreef: ma dec 29, 2025 2:18 pm Ik ben niet per definitie tegen oud spelers. Het kan heel goed werken.
In de praktijk is dat laatste vrijwel nooit het geval.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Toch zijn er binnen het voetbal genoeg oud spelers die prima functioneren in een nieuwe rol. Daarom ben ik er niet persé op tegen. Maar het moet geen dogma worden. Je bent niet geschikt enkel omdat je een oud speler bent.
Nil volentibus arduum
Dat is toch niet verrassend? Dat was de lijn van zijn vader al
I think I lost my fucking headache
Ajax is uit een ongekende jarenlange dip in 2011 geklommen, aan de hand van De Boer, Bergkamp, Jonk en een jaar of twee later Overmars en Van der Sar.Arthur schreef: ma dec 29, 2025 3:36 pmOp basis van resultaten in het verleden ben ik wel per definitie tegen oud spelers, tenzij er een aannemelijke reden is dat diegene wél iets in zijn mars heeft op de functie waarvoor hij wordt aangenomen.Marillion schreef: ma dec 29, 2025 2:18 pm Ik ben niet per definitie tegen oud spelers. Het kan heel goed werken.
In de praktijk is dat laatste vrijwel nooit het geval.
Dat het per definitie succes oplevert klopt niet, maar dat het per definitie niet werkt is net zo goed onzin.
Je moet mensen in hun kracht gebruiken. Van der Vaart moet je geen TD maken (Sneijder ook niet), maar Sneijder is nog altijd een zeer aansprekende naam in het mondiale voetbal. Laat hem lekker contacten faciliteren ivm met potentiële aanwinsten, of ivm samenwerkingen met andere clubs, bijvoorbeeld. Kijk hoe een Huntelaar een flinke bijdrage had bij de komst van Godts - die was daar wel even van onder de indruk, geeft ie zelf aan. In mijn ogen is er absoluut niks mee om zo’n Sneijder, of een Seedorf, Davids, of noem maar op, in een dergelijke rol te gebruiken. Sterker nog - het lijkt me best dom om daar geen gebruik van te maken. Heb je meer aan dan aan nobodies als Hamstra of Beuker erop af sturen.