Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Klinkt als Marco van Basten. ;)

Ik moest afgelopen weekend trouwens wel weer een beetje lachen om LVG toen hem werd gevraagd hoe de vlag bij Psv erbij hing. 'Psv zit in de hoek waar de klappen vallen. Althans, dat zegt de trainer steeds, dus dan krijg je die klappen ook.' :D
joey
Erelid

Bericht door joey »

Mee eens, hij zal nooit de stijlprijs krijgen. Daarvoor is hij teveel een straatvechtertje. Op gezette tijden komt Wittenburgse Henkie in hem boven. Dat vind ik ergens ook wel weer ontroerend. Die man is totaal niet gemaakt.

Vind wel dat mensen in hun kritiek op hem één lijn moeten volgen. Eerst mopperen dat hij uithaalt naar de spelers en dan mopperen als hij dat niet doet, dat kan natuurlijk niet.
Het stinkt aan alle kanten!
Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk »

joey schreef:Vind wel dat mensen in hun kritiek op hem één lijn moeten volgen. Eerst mopperen dat hij uithaalt naar de spelers en dan mopperen als hij dat niet doet, dat kan natuurlijk niet.
Correct.

Maar ik vind ook dat Ten Cate daar zélf wat meer één lijn in zou moeten trekken. Toen de zomerzon nog behaaglijk scheen (in de voorbereiding) en alles hosannah was (in de eerste maanden van het seizoen), zei Ten Cate voortdurend dat spelers bij hem fouten mogen maken, omdat het allemaal gaat om ongedwongen, mooi voetbal. Want het oog wil ook wat, et cetera.

Maar toen ging Ajax verliezen, meteen na de eerste topper tegen PSV. Twee punten voorsprong waren nog vóór de kerst een achterstand van elf. En plotseling stond Henk ten Cate wél te schuimbekken langs de zijlijn toen Wesley Sneijder een fout maakte (ik meen uit bij NEC) en waste hij hem en plein publique de oren. Spelers mogen bij Ten Cate fouten maken... maar alleen zolang het goed gaat.

Dit reken ik Ten Cate overigens niet heel zwaar aan. Vandaar dat ik dit punt ook niet opnam in mijn betoog, eerder in deze topic. Als het verkeerd gaat, probeer je de zaak vlot te trekken - en dat kun je na een tijdje ook eens proberen door een speler via de media te prikkelen. Soit, hoewel het denk ik niet helpt wanneer een trainer voor de camera's zijn zelfbeheersing verliest.

Ik vind de manier waarop Ten Cate zich in de media uit daarentegen wél een probleem, juist omdat ik het een misverstand vind dat zijn manier van uiten moet worden gezien als 'branievol', 'Amsterdams' of 'superieur'. Ik vind juist dat hij zich vaak enorm laat kennen en uit zijn tent laat lokken. Zelfs door een jongens als Markus Rosenberg vanuit Bremen. Dat is niet 'groot', Amsterdams en branievol, dat is 'klein', 'provinciaal' en gefrustreerd.

Ik ben het ook niet eens met de Van Gaal-vergelijking van Nihad. Louis van Gaal is eigenlijk pas ná zijn Ajax-tijd opmerkingen gaan maken die ik 'klein' en gefrustreerd vond, vooral toen hij met Barcelona en Oranje zware tijden doormaakte ('media: min-min' en dat soort flauwekul).

In zijn Ajax-jaren vond ik Louis van Gaal vaak heel reëel en analytisch, en bovendien heel vaak vriendelijk en geestig. Natuurlijk kon hij ook demagogisch en tiranniek zijn, maar zelfs op die momenten was hij altijd superieur en volkomen overtuigd van zijn eigen macht, en die van zijn elftal. Louis van Gaal stelt zich altijd bóven zijn interviewer en laat zich, ook nu, nooit in de verdediging drukken. Dat doet Ten Cate wel. Die neemt vaak al uit zichzelf een defensieve houding aan - en dát vind ik Ajax-onwaardig.

Ik moet zeggen dat hij zich wél behoorlijk staande hield bij Hugo Borst en Jack van Gelder. Hij heeft daar amper de kans gehad om iets zinnigs te zeggen, maar dat valt hem niet aan te rekenen. Maar hij bleef wél tamelijk kalm onder het gebruikelijke niet-inhoudelijke en a-journalistieke spervuur aan vragen, vermoedelijk omdat hij zich eindelijk eens had laten instrueren en voorbereiden door de perschef van Ajax, of zoiets. Dat zou hij vaker moeten doen, want hij zou moeten erkennen dat hij van nature de neiging heeft om defensief om zich heen te maaien wanneer hij zich opgejaagd voelt.

K.
Still alive...
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Mjah.. over het openlijk afbekken van spelers vind ik dat we daar niet zo zwaar aan moeten tillen. Ik denk dat HTC genoeg didactische vaardigheden bezit zodat hij weet hoever hij kan gaan om een speler te 'kietelen'. Want HTC blaft Sneijder en/of Urby weleens af, maar als ze goed gespeeld hebben zegt hij dat ook.
Ik denk dat dat een goede manier is om een jong talent te prikkelen. Want ik kan me ook nog wel een paar beelden herinneren waarin Van Gaal staat te tieren op het trainingsveld van Ajax.

Sneijder heeft ook recent aangegeven dat hij HTC zijn beste trainer ooit vind en dat was gemeend.

Soms moet een speler (zeker als hij zich moet gaan verbeteren) eventjes opgeschrikt worden. Soms met een schop onder z'n kont en daarna weer een complimentje.
Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk »

GangstaRiB schreef:Mjah.. over het openlijk afbekken van spelers vind ik dat we daar niet zo zwaar aan moeten tillen.
Exact. Vind ik ook.

Iemand aanspreken op een fout, mag altijd. En soms kan het werken om dat via de media te doen. Hoort erbij.

Alleen moet je oppassen dat je in slechte tijden niet een wezenlijk andere filosofie gaat uitstralen richting je groep ('fouten maken mág' versus 'fouten maken mag absoluut níet').

Ik heb al met al het gevoel dat HTC dit wel aardig slim doet.

K.
Still alive...
joey
Erelid

Bericht door joey »

Ik heb de indruk dat HtC wel degelijk openstaat voor kritiek op dit punt. Hij heeft naderhand ruiterlijk toegegeven dat hij te negatief was geweest voor de winterstop. Mensen kunnen leren, hij dus ook. Ik vond zijn reactie zondag verstandig. Hij liet niet het achterste van zijn tong zien, probeerde de moed erin te houden. Wij supporters hadden wellicht graag gezien dat hij zei wat wij dachten, maar hij moet door met zijn groep, eventueel tot en met de plee-offs.
Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk »

Ik snap wat je bedoelt, maar ik vond zijn reactie van afgelopen zondag niet verstandig.

Ten eerste was het ongeloofwaardig. Het ene moment zie je elf hangende koppies, een vloekende en tierende Sneijder en een strontchagrijnige Henk ten Cate het veld aflopen, en het volgende moment staan ze te verklaren dat ze een punt zijn ingelopen en dat het glas halfvol is in plaats van halfleeg.

Ten tweede wek je er een hele domme indruk mee, want door het te hebben over "één punt ingelopen" wek je de indruk dat je totaal buiten AZ gerekend hebt. Die waren ons op dat moment gewoon voorbij. We stonden derde. Ik had de stellige indruk dat HTC alleen omhoog keek, richting PSV, en niet bij dat hele AZ had stilgestaan. Dan had hij namelijk wel gezegd dat er óók een titelkandidaat twee punten op Ajax was ingelopen, en ons daarmee voorbij was gestreefd op doelsaldo.

Ten derde: ik denk niet dat je je ploeg ermee beschadigt wanneer je onomwonden laat blijken dat je hier (niet voor de eerste keer) een onwaarschijnlijke kans hebt laten liggen om PSV een dreunende klap te verkopen en het heft in eigen hand te nemen. Als je dat gewoon opbiecht, dan kunnen de spelers daar eens goed over nadenken en bovendien toon je ook nog aan dat je je ervan bewust bent hoe je supporters zich voelen. Want die mooi-weer-praatjes zetten alleen maar kwaad bloed. Dan denk je als supporter: het lijkt wel alsof het voor ons allemaal méér betekent dan voor Ten Cate en die spelers!

Nee, ik vond het niet verstandig.

Verder een goede posting, trouwens. Wie weet staat Ten Cate inderdaad open voor verstandige aanwijzingen waar het zijn pr betreft. Ik hoop het.

K.
Still alive...
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Ik begrijp wel dat HTC een goednieuws show begint na de wedstrijd, want je ziet hoe het met psv gaat. Koeman zegt in ieder interview dat de koppies niet fris meer zijn en psv voetbalt naar de 'mindset' van de coach. Ten Cate weet natuurlijk wel dat het resultaat dramatisch was, maar als je dat laat blijken geef je het indirect op. Koeman gaf het al zo'n beetje op toen psv nog 6 punten voorstond en kijk nu eens, ze storten in elkaar.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Kowalczyk schreef: Wie weet staat Ten Cate inderdaad open voor verstandige aanwijzingen waar het zijn pr betreft. Ik hoop het.
Ik hoop het ook en ik denk het ook. Voor de winterstop heeft hij de spelers na een verloren wedstrijd genadeloos afgebrand. Dat werd hem (blijkbaar ook intern) niet in dank afgenomen. Van MVG is bekend dat hij met trainers over zulke dingen praat. Hij heeft wel eens verteld over zijn vruchteloze pogingen Co Adriaanse tot een wat tactischer optreden na verloren wedstrijden te bewegen. Ongetwijfeld heeft hij het ook met HtC hierover gehad. Met (misschien?) als gevolg dat HtC zondag zijn tong afbeet, want hij zal zich ontzettend hebben opgewonden.
Hoe je er ook tegenaan kijkt, door die opstelling is het HtC gelukt de crisis buiten de deur te houden. Een begin van openlijke onvrede aan de kant van de trainer of spelers en je hebt onrust. Bij Ajax is het relatief rustig gebleven. Natuurlijk zijn er harde woorden gevallen. Dat kan niet anders. Maar nu moeten de spelers zich focussen op vrijdag. Je kunt wel woedend worden, maar dit probleem is niet van vandaag of gisteren. Staan foeteren dat 'ze' er met de pet naar hebben gegooid lost het dus niet op.
Wat daarbij overeind blijft staan: het maakt een zakkige indruk. Een speler of trainer die begint over 'een punt ingelopen', tja....Maar is dat van belang voor de spelersgroep op dit moment? Moet HtC terwille van de PR op zijn Koemans staan zuchten en steunen? Is er überhaupt een 'waardige' benadering op zo'n moment? Ik heb al heel wat trainers (ook toptrainers) voor de camera's zien zweten na een cruciale nederlaag; wat ze ook zeggen, het is toch nooit goed.
Nihad

Bericht door Nihad »

Het probleem zit hem ook dat we zoveel interviews krijgen voorgeschoteld. Vroeger had een trainer 2 minuten voor Studio sport. Tegenwoordig is het voor de wedstrijd, na de wedstrijd, persconferentie, Sportweek, VI, FC Godenzonen etc etc.

Eigenlijk zouden trainers gewoon mediatraining moeten krijgen. Leren hoe je een heel verhaal kan ophangen zonder echt iets te zeggen. Maar of dat zo leuk is... :X
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
FlaFlu

Bericht door FlaFlu »

joey schreef:Mee eens, hij zal nooit de stijlprijs krijgen. Daarvoor is hij teveel een straatvechtertje. Op gezette tijden komt Wittenburgse Henkie in hem boven. Dat vind ik ergens ook wel weer ontroerend. Die man is totaal niet gemaakt.
Bij Van Gaal en Adriaanse ( :X ) vond je het toch ook niets?
joey schreef:Vind wel dat mensen in hun kritiek op hem één lijn moeten volgen. Eerst mopperen dat hij uithaalt naar de spelers en dan mopperen als hij dat niet doet, dat kan natuurlijk niet.
Zeker. Toen hij Emanuelson afkraakte na de wedstrijd tegen Vitesse had hij volgens een heleboel mensen ook al een hekel aan Urby. Niet dat ik dat ooit heb gelooft, maar als je dan hoort dat hij buiten het veld juist veel bezig is met Emanuelson, doet dat me goed. Nog zo'n overtrokken verhaal. :xyxthumbs:
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Ik ben het met joey eens. Heel verstandig van HTC dat hij op zijn tong bijt. Je maakt spelers alleen maar kapot door ze in de media af te branden.

HTC is assertief genoeg om de spelers recht in hun gezicht te zeggen wat hij van ze vindt.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Thomas schreef: Bij Van Gaal en Adriaanse ( :X ) vond je het toch ook niets?
Nee, ik doe het niet. Ik begin niet over Adriaanse. Laten we het bij HtC houden.
Zeker. Toen hij Emanuelson afkraakte na de wedstrijd tegen Vitesse had hij volgens een heleboel mensen ook al een hekel aan Urby. Niet dat ik dat ooit heb gelooft, maar als je dan hoort dat hij buiten het veld juist veel bezig is met Emanuelson, doet dat me goed. Nog zo'n overtrokken verhaal. :xyxthumbs:
Gabri vandaag in de VI:
Henk ten Cate, Hennie Spijkerman, Alfons Groenendijk en conditietrainer Laurens Ebben hebben veel verstand van zaken en brengen hun kennis serieus over, maar ze zijn ook familiair en zorgen voor de lach. In Spanje is de hoofdtrainer 'mister' en gaat het er streng aan toe, maar hier staat geen muur rondom de staf.
Verder roemt Gabri de 'menselijke kant' van HtC. Over de periode in Barcelona:
Hij voelde goed aan wanneer je problemen had of niet lekker in je vel zat. Bij Ajax is zijn presentatie anders. Hij is veel directer naar de spelers toe. Dat moet ook: hij is nu maximaal verantwoordelijk.
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Muisje Andersom schreef:
Voetske schreef: Ik weet, dat het misschien belachelijk klinkt, maar het zou nog veel belachelijker zijn om te zeggen, dat je het opgeeft.”
Sportweek.
Ik denk dat Joey nu eindelijk een opmerking van Henk heeft die hij te belachelijk voor woorden vindt! ;)
Achteraf heeft hij hier wél gelijk gehad. Dat kan nu ook nog.

Overigens hebben we een profeet in ons midden:
Jöhnk schreef:Ajax zal wel weer punten laten liggen tegen Rkc of zo. :sad:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
LucaS

Bericht door LucaS »

Duke schreef:
Muisje Andersom schreef:Ik denk dat Joey nu eindelijk een opmerking van Henk heeft die hij te belachelijk voor woorden vindt! ;)
Meer geluk dan wijsheid. Niemand had kunnen vermoeden dat PSV zo dramatisch ineen zou storten. Dit hebben we al 20 jaar niet meegemaakt. Nou was Koeman natuurlijk ook al die 20 jaar niet de trainer daar. Hopen dat ze hem niet ontslaan! :eusa_pray:
I think I lost my fucking headache
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Kowalczyk schreef:
Correct.

Maar ik vind ook dat Ten Cate daar zélf wat meer één lijn in zou moeten trekken. Toen de zomerzon nog behaaglijk scheen (in de voorbereiding) en alles hosannah was (in de eerste maanden van het seizoen), zei Ten Cate voortdurend dat spelers bij hem fouten mogen maken, omdat het allemaal gaat om ongedwongen, mooi voetbal. Want het oog wil ook wat, et cetera.

Maar toen ging Ajax verliezen, meteen na de eerste topper tegen PSV. Twee punten voorsprong waren nog vóór de kerst een achterstand van elf. En plotseling stond Henk ten Cate wél te schuimbekken langs de zijlijn toen Wesley Sneijder een fout maakte (ik meen uit bij NEC) en waste hij hem en plein publique de oren. Spelers mogen bij Ten Cate fouten maken... maar alleen zolang het goed gaat.
Niet helemaal waar. In een interview in de VI (wat hier destijds ook is geplaatst op, ik meen, pagina 29 van deze topic) legde Ten Cate uit dat spelers wél afgerekend worden op hun fouten, maar dat dat niet na één of twee keer zal gebeuren. Ik heb vooral spelers als Urby en Babel horen roepen dat ze fouten mochten maken onder Ten Cate.
Ik vind de manier waarop Ten Cate zich in de media uit daarentegen wél een probleem, juist omdat ik het een misverstand vind dat zijn manier van uiten moet worden gezien als 'branievol', 'Amsterdams' of 'superieur'. Ik vind juist dat hij zich vaak enorm laat kennen en uit zijn tent laat lokken. Zelfs door een jongens als Markus Rosenberg vanuit Bremen. Dat is niet 'groot', Amsterdams en branievol, dat is 'klein', 'provinciaal' en gefrustreerd.

Ik ben het ook niet eens met de Van Gaal-vergelijking van Nihad. Louis van Gaal is eigenlijk pas ná zijn Ajax-tijd opmerkingen gaan maken die ik 'klein' en gefrustreerd vond, vooral toen hij met Barcelona en Oranje zware tijden doormaakte ('media: min-min' en dat soort flauwekul).

In zijn Ajax-jaren vond ik Louis van Gaal vaak heel reëel en analytisch, en bovendien heel vaak vriendelijk en geestig. Natuurlijk kon hij ook demagogisch en tiranniek zijn, maar zelfs op die momenten was hij altijd superieur en volkomen overtuigd van zijn eigen macht, en die van zijn elftal. Louis van Gaal stelt zich altijd bóven zijn interviewer en laat zich, ook nu, nooit in de verdediging drukken. Dat doet Ten Cate wel. Die neemt vaak al uit zichzelf een defensieve houding aan - en dát vind ik Ajax-onwaardig.

K.
Kowalczyk schreef:Ten eerste was het ongeloofwaardig. Het ene moment zie je elf hangende koppies, een vloekende en tierende Sneijder en een strontchagrijnige Henk ten Cate het veld aflopen, en het volgende moment staan ze te verklaren dat ze een punt zijn ingelopen en dat het glas halfvol is in plaats van halfleeg.

Ten tweede wek je er een hele domme indruk mee, want door het te hebben over "één punt ingelopen" wek je de indruk dat je totaal buiten AZ gerekend hebt. Die waren ons op dat moment gewoon voorbij. We stonden derde. Ik had de stellige indruk dat HTC alleen omhoog keek, richting PSV, en niet bij dat hele AZ had stilgestaan. Dan had hij namelijk wel gezegd dat er óók een titelkandidaat twee punten op Ajax was ingelopen, en ons daarmee voorbij was gestreefd op doelsaldo.

Ten derde: ik denk niet dat je je ploeg ermee beschadigt wanneer je onomwonden laat blijken dat je hier (niet voor de eerste keer) een onwaarschijnlijke kans hebt laten liggen om PSV een dreunende klap te verkopen en het heft in eigen hand te nemen. Als je dat gewoon opbiecht, dan kunnen de spelers daar eens goed over nadenken en bovendien toon je ook nog aan dat je je ervan bewust bent hoe je supporters zich voelen. Want die mooi-weer-praatjes zetten alleen maar kwaad bloed. Dan denk je als supporter: het lijkt wel alsof het voor ons allemaal méér betekent dan voor Ten Cate en die spelers!

Nee, ik vond het niet verstandig.

K.
Deze twee stukken vind ik ook wat vreemd. Als Van Gaal iets deed was het wel ten kosten van alles zijn teams in bescherming nemen in de media. Uitspraken als "ik ben niet te benijden" zul je van hem nooit gehoord hebben. Ten Cate doet dit in principe niet anders. Langs het veld laat hij zich wel eens gaan (maar daar is Louis niet anders in), maar hij valt in interviews nooit zijn spelers af. Binnen gesloten deuren stormt het zowel bij Louis als bij Henk.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Muisje Andersom schreef:
Duke schreef:
Muisje Andersom schreef:Ik denk dat Joey nu eindelijk een opmerking van Henk heeft die hij te belachelijk voor woorden vindt! ;)
Meer geluk dan wijsheid. Niemand had kunnen vermoeden dat PSV zo dramatisch ineen zou storten. Dit hebben we al 20 jaar niet meegemaakt. Nou was Koeman natuurlijk ook al die 20 jaar niet de trainer daar. Hopen dat ze hem niet ontslaan! :eusa_pray:
Flauw! :aai:
LucaS

Bericht door LucaS »

Ach, jij meent dat ten Cate voorzag dat Ajax ook nog de nodige punten zou laten liggen, maar dat ie desondanks ook met zijn kennertoog zag dat PSV op de ranglijst van 2007 ongeveer positie 11 zou gaan halen?
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Bertje schreef: Ten Cate doet dit in principe niet anders. Langs het veld laat hij zich wel eens gaan (maar daar is Louis niet anders in), maar hij valt in interviews nooit zijn spelers af. Binnen gesloten deuren stormt het zowel bij Louis als bij Henk.
Dat doet (deed :eusa_pray: ) Resulcate dus wel. Na Vitesse-uit werd een aantal spelers toch niet zo zuinig afgemaakt en plein publique.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Muisje Andersom schreef:Ach, jij meent dat ten Cate voorzag dat Ajax ook nog de nodige punten zou laten liggen, maar dat ie desondanks ook met zijn kennertoog zag dat PSV op de ranglijst van 2007 ongeveer positie 11 zou gaan halen?
Niet in de winter, maar twee maanden geleden. Toen was PSV al volop in verval.
LucaS

Bericht door LucaS »

Het echte verval kwam daarna pas.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Nee hoor. Na de winterstop heeft PSV amper meer gewonnen.

LVG zag het ook aankomen. :yes:
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Jöhnk schreef:
Bertje schreef: Ten Cate doet dit in principe niet anders. Langs het veld laat hij zich wel eens gaan (maar daar is Louis niet anders in), maar hij valt in interviews nooit zijn spelers af. Binnen gesloten deuren stormt het zowel bij Louis als bij Henk.
Dat doet (deed :eusa_pray: ) Resulcate dus wel. Na Vitesse-uit werd een aantal spelers toch niet zo zuinig afgemaakt en plein publique.
Uitzondering. Niet voor niets gaf HtC aan wat te negatief te zijn geweest.
LucaS

Bericht door LucaS »

joey schreef:Nee hoor. Na de winterstop heeft PSV amper meer gewonnen.

LVG zag het ook aankomen. :yes:
7 /4 /2007 NEC-PSV 2-1 (2-0)
31 /3 /2007 NAC Breda-PSV 1-1 (0-0)
18 /3 /2007 PSV-Ajax 1-5 (0-2)
11 /3 /2007 Excelsior-PSV 0-0 (0-0)
3 /3 /2007 PSV-RKC Waalwijk 2-0 (2-0)
24 /2 /2007 PSV-FC Groningen 1-0 (0-0)
17 /2 /2007 Heracles Almelo-PSV 0-2 (0-0)
11 /2 /2007 Sparta-PSV 1-1 (0-0)
3 /2 /2007 PSV-AZ 2-3 (1-0)
28 /1 /2007 Roda JC-PSV 2-0 (1-0)
20 /1 /2007 PSV-SC Heerenveen 3-1 (3-1)

Tot 3 maart verloor PSV alleen van Roda uit en AZ thuis en werden er 13 punten gehaald uit 7 wedstrijden. Niet geweldig, maar nog altijd vele malen beter dan de 2 uit 4 van de laatste maand. Roda uit en AZ thuis kun je verliezen, ook als je niet in diepe crisis zit
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Bertje schreef:Uitzondering. Niet voor niets gaf HtC aan wat te negatief te zijn geweest.
Maar een week later werd Sneijder bij zijn wissel uitgekafferd.
Plaats reactie