Feyenoord - Ajax 27-02-2019 KNVB Beker

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Re: Feyenoord - Ajax 27-02-2019 KNVB Beker

Bericht door raymon »

Ajax Rules schreef:
wimpey schreef:Een type als De Roon zou goud waard zijn voor dit Ajax. Een CV naast De Ligt ook. Je hebt broodvoetballers nodig om die pot tegen Bayern thuis over de streep te trekken. Thuis van Heerenveen te winnen. Niet de 1-1 te incasseren, de eerste keer dat de kakkies de middenlijn passeren. De 1-1 tegen Madrid vast te houden.
Interessante discussie.

Wat jij zegt heeft ontegenzeggelijk voordelen. Maar daar staat tegenover dat het aanvalsspel van Ajax een precies afgestelde machine is. Als je Blind vervangt door een "echte" cv en Frenkie door een type De Roon, dan is het de vraag of dit Ajax nog even soepel opbouwt en aanvalt.

De kracht van Ajax is nu juist dat wanneer De Ligt wordt vastgezet, Blind nog steeds kan opbouwen. Of wanneer Frenkie mandekking krijgt, Schone ook nog steeds een heel behoorlijke voetballer is.

Natuurlijk houdt Ajax met twee slopers genoeg voetbal in de ploeg (Tadic, Ziyech), maar de vraag is of je je creatieve spelers dan nog makkelijk bereikt. Dat is in feite waar PSV mee struggelt nu. Een aantal klasbakken voorin, maar te weinig voetballend vermogen om deze (continu) te bereiken.

De oplossing is natuurlijk het aantrekken van alleskunners. Als je in plaats van Blind een tweede De Ligt kunt halen/opleiden, is dat winst. Als je Frenkie kan vervangen door een sloper die evenwel zijn versnelling, inzicht en passeeractie heeft, dan is dat ook winst. Maar dat is zo onrealistisch dat de echte discussie is of je Blind en Frenkie moet willen vervangen door "bikkels" die voetballend aanzienlijk zwakker zijn.
Een De Ligt is niet zo'n goede opbouwer als Blind. Blind z'n passing is zo belangrijk in deze ploeg (al maakt hij na de wintersport een hoop meer pass fouten dan daarvoor). Maar uiteraard is Blind geen CV, het is geen sloper. De vraag is dus wat je meer nodig hebt. Ajax speelde volgens mij de hele CL groepsfase met Blind en deed dat zeer behoorlijk. Speel je met 2 echte CVs dan moet je dus iemand uit het middenveld laten terugzakken voor die passing, maar dan heb je dus een man minder op het middenveld en daarmee moet de aanval ook iets terugzakken.

Een CV met de passing van Blind zou geweldig zijn, maar vind die maar eens. En de manier waarop Ajax speelt denk ik dat je best een passer op CV naast een breker kan hebben, alleen loop je wel iets meer risico.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Nihad

Bericht door Nihad »

Het is iig een grote plus dat de achterhoede volledig is deze keer. Dus met Blind in het centrum en Nico linksback. Dat zal voor de automatismes en samenspel een hoop schelen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk »

Ik heb Ajax toch ook wel hard zien spelen, zoals in de tweede helft thuis tegen Benfica. In de eerste was het Benfica dat telkens, meestal inkomend van achteren bij luchtduels, Ajax-spelers op de grond had liggen met tikken tegen de kop. In de rust is daarover gesproken, en in de tweede helft kreeg Benfica een koekje van eigen deeg. Dezelfde overtredingen kwamen nu van Ajax-kant, omdat de scheidsrechter er geen geel voor gaf. Binnen de kortste tijd hield Benfica op met die trucjes.
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef:Je mist een beetje een 'enforcer' tegen een ploeg die waarschijnlijk weer zo veel gaat lopen schoppen als de scheidsrecher toelaat.
Ajax verzuimt al jaren een breker op het middenveld te halen. Weerbaarheid verliest het bij Ajax steevast van dominant, controleren, balbezit. Veel te eendimensionaal.

Een type als De Roon zou goud waard zijn voor dit Ajax. Een CV naast De Ligt ook. Je hebt broodvoetballers nodig om die pot tegen Bayern thuis over de streep te trekken. Thuis van Heerenveen te winnen. Niet de 1-1 te incasseren, de eerste keer dat de kakkies de middenlijn passeren. De 1-1 tegen Madrid vast te houden.
Zou Magallan niet die breker als CV moeten zijn?
wimpey

Bericht door wimpey »

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: Zou Magallan niet die breker als CV moeten zijn?
:blush.gif:
Ajax Rules schreef: Maar daar staat tegenover dat het aanvalsspel van Ajax een precies afgestelde machine is.
Die nogal makkelijk te ontregelen blijkt.
Als je Blind vervangt door een "echte" cv en Frenkie door een type De Roon, dan is het de vraag of dit Ajax nog even soepel opbouwt en aanvalt.
Blind is defensief dermate zwak, dat je eigenlijk niet zonder breker op het middenveld kunt. De meerwaarde van Blind in de opbouw wordt i.m.o. volledig teniet gedaan door zijn defensieve onkunde.

Juist met een goede CV naast De Ligt en een type De Roon (is ook aan de bal ruim voldoende en dus compleet onhaalbaar, lijkt me) kun je je backs defensief meer ontlasten en je artiesten nog meer laten shinen.

Maar Ajax hanteert graag doctrines. De klassieke bezetting van een middenveld is loper - bouwer - breker. Ajax doet het met een loper en 2 bouwers. En dan daarachter dus Blind i.p.v. een verdediger. :excited.gif:
Nihad

Bericht door Nihad »

:drecul.gif:

Vanwege dit soort teksten weet je al dat je vanavond gaat winnen. Doet mij denken aan die memorable play-offs. Toen hadden ze 2 keer van Ajax gewonnen en ze zouden het nu wel weer laten zien. Alles wat kon gaan, ging toen fout.

Schaken heeft in die 5 seizoenen dat ie bij feyenoord zat 1 keer gewonnen. :smallgrin.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs »

Ik durf hier pas na een overwinning om te lachen. :blush.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
Toppie

Bericht door Toppie »

Thijs schreef:Ik durf hier pas na een overwinning om te lachen. :blush.gif:
:aai.gif: M2 :blush.gif: :hypocrite.gif:
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Na vanavond wil ik wel gewoon het normale gevoel voor een ontmoeting met Feyenoord terug.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Sandro

Bericht door Sandro »

Doe maar 1-5 of 1-6 ofzo.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 »

Heb normaal weinig met de beker, maar hier heb ik dan wel weer zin in! :ajaxscarf.gif:
Lionel

Bericht door Lionel »

Het lijkt me dat we vanavond gewoon winnen...
IK GELOOF!!!!!!
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

Ik zit in Belgie... nog ergens een live stream te vinden vanavond ?...
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. :blush.gif:
mattie

Bericht door mattie »

Ajax ala CL team.. jongens bij Kakkies 1* RvP raken en klaar, zeker defensief gezien.. Dat is gewoon bagger...
999

Bericht door 999 »

Hoop wel dat mocht AJAX de bovenliggende partij zijn dat ze dan weer niet gaan freewheelen , maar het dan ook zakelijk afmaken .. Maar het gevoel van we pakken Feyenoord wel effe is na de vorige flink getemperd ...
Blij met de punten ...
Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini »

Ik zit er klaar voor en reken erop dat ze wat recht gaan zetten. Een beetje eergevoel bij die gasten, dan krijgen we vanavond een voetbalshow te zien :ajaxscarf.gif:
Ajax!
Toppie

Bericht door Toppie »

Hebben ze bij Ajax Kuipvrees ? :confused.gif:
brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid »

Twee grote kansen voor fnoord, zijn weer veel scherper.
zeux

Bericht door zeux »

Toppie schreef:Hebben ze bij Ajax Kuipvrees ? :confused.gif:
Het is wel vrij bijzonder dat de KNVB in het kader van de beker een wedstrijd zonder uitpubliek laat spelen.

Zolang die 'regel' van kracht is, zou in ieder geval een bekerwedstrijd op neutraal terrein moeten worden gespeeld.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Toppie schreef:Hebben ze bij Ajax Kuipvrees ? :confused.gif:
Ja
Lionel

Bericht door Lionel »

Wat een ellende weer.
IK GELOOF!!!!!!
Wouter

Bericht door Wouter »

Ik zit ook te kijken. Is dit dezelfde ploeg als die Real vol opjoeg? Ongelooflijk wat een verschil, Ajac hangt een beetje achterover op eigen helft. Waarom? Zijn ze voorin te lui om druk te zetten?
Laatst gewijzigd door Wouter op wo feb 27, 2019 9:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mattie

Bericht door mattie »

Nog iemand een werkend linkje
brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Wat zijn het toch ook een stel chocolade-ridders bij ons.
Plaats reactie