Onze nieuwe Technisch Directeur?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Kroes opvolgen?

Max Huiberts
2
18%
Johan Lange
0
Geen stemmen
Marc Overmars
4
36%
Grétar Steinsson
0
Geen stemmen
Jordi Cruijff
3
27%
Marc van Hintum
0
Geen stemmen
Paul Mitchell
0
Geen stemmen
Danny Blind
1
9%
Jordy Zuidam
0
Geen stemmen
Anders, nl
1
9%

Totaal aantal stemmen: 11

columbus

Re: Onze nieuwe Technisch Directeur?

Bericht door columbus »

Cluijffert schreef:
Mr. Ajax schreef: zo nov 09, 2025 3:42 pm Ik denk dat er een flinke kans is dat Beuker Kroes opvolgt. Niet dat ik overtuigd ben van zijn kunnen (verre van zelfs), maar in feite is hij toch al een soort TD (wtf is directeur voetbal anders?!) en zullen de big guns niet beschikbaar zijn op korte termijn. Voor Ajax dus een makkelijke optie.
Ik vrees dat dit geen onwaarschijnlijk scenario is. Maar aan de andere kant nog altijd beter dan Blind Sr. die op verzoek van Louis de "club komt redden".
Beukers zou ik niet eens zo’n heel slecht idee vinden. Met een goede scouting zou het ook geen probleem moeten zijn, lijkt me. Het is al
100x beter dan weer een ex speler uit het niets en zonder enig management ervaring.
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Yopii schreef:Nigel de Jong heeft geen netwerk, wat weet hij van spelers kopen? :confused.gif:
Daarentegen has Mislantat wel een netwerk.. niet dat ik een kans wil breken voor Nigel overigens, lekker bij de KNVB laten zitten.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
columbus

Bericht door columbus »

Wordt het hebben van een ‘netwerk’ niet veel te groot gemaakt? Als je toch een goede scouting hebt zou je je als TD alleen met het zakelijke hoeven te bemoeien, wat in mijn idee ook het idee is van die functie
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Ik weet niet wat je precies onder het zakelijke verstaat, maar een TD is er natuurlijk niet alleen voor het kopen van goede spelers. De hoofdtaak is het samenstellen van een goede selectie, een selectie waarbinnen spelers complementair aan elkaar zijn, en een selectie die aansluit bij de speelstijl van de trainer (en de club).

De scouting is er voor de kwaliteitcontrole (al ben ik er zelf een voorstander van om daar ook opleiders bij te betrekken).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Ik denk dat scouting vroeger ook voor de sourcing verantwoordelijk was. Geen idee of dat vandaag nog steeds zo werkt.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Alexander

Bericht door Alexander »

columbus schreef: ma nov 10, 2025 9:07 am Wordt het hebben van een ‘netwerk’ niet veel te groot gemaakt? Als je toch een goede scouting hebt zou je je als TD alleen met het zakelijke hoeven te bemoeien, wat in mijn idee ook het idee is van die functie
Mwa, je zal toch ook na moeten denken over de invulling van je selectie. Welke spelers komen er door uit de jeugd etc. Dan is het wel lekker als je er wel een beetje verstand van hebt.
LucaS

Bericht door LucaS »

Bert schreef: ma nov 10, 2025 9:25 am Ik weet niet wat je precies onder het zakelijke verstaat, maar een TD is er natuurlijk niet alleen voor het kopen van goede spelers. De hoofdtaak is het samenstellen van een goede selectie, een selectie waarbinnen spelers complementair aan elkaar zijn, en een selectie die aansluit bij de speelstijl van de trainer (en de club).

De scouting is er voor de kwaliteitcontrole (al ben ik er zelf een voorstander van om daar ook opleiders bij te betrekken).
Is dat zo? Moet een TD namen doorgeven waar de scouting vervolgens iets van vindt? Zo begrijp ik je iig.
Ik denk dat de TD posities door.moet geven en vervolgens obv scoutingsrapporten de meest geschikte en haalbare zou moeten kiwzen

Eigenlijk zouden die rapporten er eigenlijk altijd moeten zijn. Godts weg? Oh, we hebben die en die als alternatief om daarvoor in de plaats te halen
I think I lost my fucking headache
columbus

Bericht door columbus »

Bert schreef:Ik weet niet wat je precies onder het zakelijke verstaat, maar een TD is er natuurlijk niet alleen voor het kopen van goede spelers. De hoofdtaak is het samenstellen van een goede selectie, een selectie waarbinnen spelers complementair aan elkaar zijn, en een selectie die aansluit bij de speelstijl van de trainer (en de club).

Wat je zegt sluit wel aan bij wat ik denk. De TD stelt samen met de trainer, met een gedeelde visie en doel, een selectie samen. Daarbij worden spelers profielen gemaakt en samen met de scouting en opleiders ga je dat invullen.

Wanneer er spelers gekocht moeten worden pak je het zakelijk deel op. Samen met de financiën zeg maar.

Mijn idee is dus, is het hebben van een netwerk zo zo’n groot issue. Ik denk dat dat veel te groot wordt gemaakt
columbus

Bericht door columbus »

Alexander schreef:
columbus schreef: ma nov 10, 2025 9:07 am Wordt het hebben van een ‘netwerk’ niet veel te groot gemaakt? Als je toch een goede scouting hebt zou je je als TD alleen met het zakelijke hoeven te bemoeien, wat in mijn idee ook het idee is van die functie
Mwa, je zal toch ook na moeten denken over de invulling van je selectie. Welke spelers komen er door uit de jeugd etc. Dan is het wel lekker als je er wel een beetje verstand van hebt.
Zeker! Uiteraard moet een TD verstand van zaken hebben. Al geldt dat alleen niet bij Ajax, daar kan iedere jojo ineens een topfunctie krijgen in een miljoenenbedrijf
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Wellicht dat het gek klinkt, maar HRM zou toch een kerntaak van de TD moeten zijn, aangezien die de verantwoording draagt voor de volledige spelerscapaciteit (opleiding, scouting, vertegenwoordigende elftallen)?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik ben het niet met jullie eens hoor. De TD moet dat niet zelf verzinnen. Die miet capabele mensen hebben die aanleveren wie eeaan zit te komen vanuit de jeugd en wie interesaant is om te halen voor de toekomst en wie ter vervanging. Met al die gegevens moet de TD vervolgens bepalen wie weg kan/mag/moet en wie daarvoor in de plaats kunnen of uit de jeugd of als aankoop

Anders krijgen we weer een ten Hag die matige Utrechtspelers haalt
Laatst gewijzigd door LucaS op ma nov 10, 2025 11:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Beuker wordt even helemaal met de grond gelijk gemaakt door Driessen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Arthur

Bericht door Arthur »

Mr. Ajax schreef: ma nov 10, 2025 11:43 am Beuker wordt even helemaal met de grond gelijk gemaakt door Driessen.
Wat die man zegt kun je sowieso altijd negeren. Die zegt alleen wat zijn vriendjes uitkomt.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

LucaS schreef: ma nov 10, 2025 11:43 am Ik ben het niet met jullie eens hoor. De TD moet dat niet zelf verzinnen. Die miet capabele mensen hebben die aanleveren wie eeaan zit te komen vanuit de jeugd en wie interesaant is om te halen voor de toekomst en wie ter vervanging. Met al die gegevens moet de TD vervolgens bepalen wie weg kan/mag/moet en wie daarvoor in de plaats kunnen of uit de jeugd of als aankoop

Anders krijgen we weer een ten Hag die matige Utrechtspelers haalt
Maar Lucas, een HRM manager binnen een grotere organisatie doet dat toch ook niet allemaal zelf en heeft een aantal competentie collega's die hem voorzien van de relevante data?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Yopii

Bericht door Yopii »

Arthur schreef: ma nov 10, 2025 11:50 am
Mr. Ajax schreef: ma nov 10, 2025 11:43 am Beuker wordt even helemaal met de grond gelijk gemaakt door Driessen.
Wat die man zegt kun je sowieso altijd negeren. Die zegt alleen wat zijn vriendjes uitkomt.
Driessen? In principe wel.

Denk wel dat Beuker een windbuil eerste klas is.

https://www.betterday.nl/de-visie-van-az/

Zouden wij schreeuwtalenten of fluisterende talenten hebben? :smallgrin.gif:

Een LVG-adept, daarom zit hij bij Ajax.
Laatst gewijzigd door Yopii op ma nov 10, 2025 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

LucaS schreef: ma nov 10, 2025 11:02 amIs dat zo? Moet een TD namen doorgeven waar de scouting vervolgens iets van vindt? Zo begrijp ik je iig.
Ik denk dat de TD posities door.moet geven en vervolgens obv scoutingsrapporten de meest geschikte en haalbare zou moeten kiwzen

Eigenlijk zouden die rapporten er eigenlijk altijd moeten zijn. Godts weg? Oh, we hebben die en die als alternatief om daarvoor in de plaats te halen
Of een TD of een scout in eerste instantie een speler oppert is denk ik niet zo belangrijk. Soms zal een TD iemand aangeboden krijgen die bij die scouting nog niet bekend was. Soms zal een TD door de scouting op een speler gewezen worden. Mijn punt is dat scouting en TD allebei een andere rol hebben. De scouting is er om de kwaliteit van spelers te beoordelen. De TD is om de samenhang van de selectie als geheel te waarborgen.

Overigens zie ik hier volgens mij ook stemmen opgaan om de TD weer verantwoordelijk te maken voor de opleiding. Daar ben ik geen voorstander van, omdat dat er bij een club als Ajax (waar TD's elkaar bijna net zo snel afwisselen als spelers) er iedere keer toe leidt dat de opleiding genegeerd wordt. Ook Overmars die jaren in dienst was heeft de opleiding verwaarloosd. Ik denk daarom dat het een uitstekende keuze is om de verantwoordelijkheid voor de opleiding los te koppelen van de verantwoordelijkheid voor het eerste elftal. Of Beuker dan de juiste man is om de opleiding vorm te geven weet ik niet, maar het gaat mij om de functiescheiding op zich.

(Overigens was dit waar Jonk c.s. ooit om vroegen, maar dat werd toen nog afgeschoten. Een paar jaar later heeft Beuker precies de functie die destijds volgens de verantwoordelijken overbodig was.)
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Yopii

Bericht door Yopii »

Overigens was dit waar Jonk c.s. ooit om vroegen, maar dat werd toen nog afgeschoten. Een paar jaar later heeft Beuker precies de functie die destijds volgens de verantwoordelijken overbodig was.
Tja...
LucaS

Bericht door LucaS »

Tuurlijk zal er soms een speler in beeld komen waar geen rapport van is. Maar mijn punt is dat er gewoon een database zou moeten zijn van kandidaten wasr een td uit kan putten. Ajb niet wedr een td die het zelf verzint en een trainer die brandhout mag halen
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Sorry hoor. Maar tegenwoordig heeft elke club een abbo op wyscout of iets soortgelijks..
LucaS

Bericht door LucaS »

Ik vind dat gek als dat zo is. Iets van 500 mensen in dienst en dan niet een aantal scouts in dienst die fulltime bezig zijn zo'n database te vullen
Alexander

Bericht door Alexander »

Overmars laat net via de T weten benaderd te zijn maar is niet geïnteresseerd in een terugkeer. Dat vind ik persoonlijk wel heel jammer.
Marcel

Bericht door Marcel »

Is het terughalen van een ontslagen werknemer echt het enige wat ze kunnen verzinnen? De mensen die er nog zitten hebben echt helemaal geen idee wat ze doen. Ten Hag, Overmars... vergane glorie nog maar eens proberen, wat een kansloos gebeuren.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, het is droevig. Wel een kanttekening: Het is bij dit soort verhalen altijd wel de vraag vanuit welke hoek er dan is geïnformeerd. Directie, bestuursraad, RvC of nog één of ander informeel circuit.
Nil volentibus arduum
Orange14

Bericht door Orange14 »

Jordi Cruyff????
Appie Nouri will forever be remembered for his grace and humanity on and off the pitch!
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Marcel schreef: ma nov 10, 2025 10:35 pm Is het terughalen van een ontslagen werknemer echt het enige wat ze kunnen verzinnen? De mensen die er nog zitten hebben echt helemaal geen idee wat ze doen. Ten Hag, Overmars... vergane glorie nog maar eens proberen, wat een kansloos gebeuren.
Ja, dat stemt niet positief. Dat zijn de namen die wij hier op het forum ook kunnen verzinnen. Er moet toch wel ergens een onbekende parel of high potential te vinden zijn?
Whitey on the moon.
Plaats reactie