Jordi Cruijff als TD van Ajax: heden, verleden en toekomstverwachtingen

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Jordi Cruijff als TD van Ajax: heden, verleden en toekomstverwachtingen

Bericht door peter »

Het gaat me eigenlijk nog niet eens zo zeer om lichtheid of ervaring. Ik hoor vanuit binnenuit hoe het er bij een aantal andere clubs aan toe gaat rondom fysiek, gezondheid, de rol van data, voeding etc. etc. Gaat heus niet alles goed, maar wel dat ze daar met een plan 'iets' proberen te doen. Nu is de voetballerij natuurlijk mega conservatief, maar mijn gevoel zegt dat je met het aantrekken van Jordi Cruijff weer een stap verder weg bent van waar tal van andere clubs naar toe aan het bewegen zijn. Ik ben zo bang dat we zometeen Wesley de 'team ontwikkelaar' en Ryan Babel de 'spitsentrainer' krijgen (als voorbeelden) die het de jeugd en de spelers gaan uitleggen. Met een broodje bal in de hand en al ginnegappend langs de kant. Allemaal wel "officieel" trouwens. Uiteraard.

Hoe ik hier bij kom is vanwege zo'n 'ervaring' als bij Indonesië. Daar wordt dan in no time de volgende staf gepresenteerd, zoals ik al eerder postte:
Patrick Kluivert – Bondscoach
Alex Pastoor – Assistent-trainer
Denny Landzaat – Assistent-trainer
Gerald Vanenburg – Assistent-trainer / Bondscoach Jong Indonesië
Sjoerd Woudenberg – Keeperstrainer
Regi Blinker – Teamontwikkelaar
Bram Verbruggen – Teamontwikkelaar
Leo Echteld – Fysiotherapeut
Chesley ten Oever – Fysiotherapeut
Quentin Jakoba – Performance coach
Jordy Kluitenberg – Video-analist
Jordi Cruijff – Technisch adviseur

Dit geeft mij dus echt de kriebels, want dit is één en al vriendendienstjes.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Geen idee of Cruyff zich bemoeide met het personeelsbeleid bij Indonesië, Peter. Ik ben het wel met je eens dat zo'n lijstje er verdacht uit ziet.

Ik denk dat Cruyffs meest relevante ervaring voortkomt uit zijn periode in Tel Aviv. Bij Barcelona zijn dingen toch anders, al is het maar omdat de meeste spelers Barcelona als een eindstation zien (en Ajax niet). Of hij in Tel Aviv iets noemenswaardigs heeft gepresteerd kan ik overigens niet beoordelen. Daarvoor zou ik kennis moeten hebben van de jeugdopleiding daar, van de selecties die hij heeft samengesteld, en van het aan- en verkoopbeleid. En dat heb ik niet.

Overigens speelt hij natuurlijk ook een leidende rol bij Cruyff Football. Maar of zijn ervaring daar relevant is voor ons, kan ik ook niet beoordelen. Geen idee wat zijn exacte rol is.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Bosz en Koeman zijn in ieder geval lovend over hem.

https://www.soccernews.nl/news/terugkee ... n-cruijff/

https://www.soccernews.nl/news/jordi-cr ... -bij-ajax/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Yopii

Bericht door Yopii »

Patrick Kluivert – Bondscoach
Alex Pastoor – Assistent-trainer
Denny Landzaat – Assistent-trainer
Gerald Vanenburg – Assistent-trainer / Bondscoach Jong Indonesië
Sjoerd Woudenberg – Keeperstrainer
Regi Blinker – Teamontwikkelaar
Bram Verbruggen – Teamontwikkelaar
Leo Echteld – Fysiotherapeut
Chesley ten Oever – Fysiotherapeut
Quentin Jakoba – Performance coach
Jordy Kluitenberg – Video-analist
Dat zijn allemaal Nederlanders. Gezien zijn achtergrond zou het logischer zijn als Jordi Spanjaarden meenam.

Toppers in het vak staan waarschijnlijk ook niet in de rij voor een tijdelijke klus bij een derderangs voetballand als Indonesië.
zeux

Bericht door zeux »

Bert schreef: wo dec 31, 2025 11:04 am Geen idee of Cruyff zich bemoeide met het personeelsbeleid bij Indonesië, Peter. Ik ben het wel met je eens dat zo'n lijstje er verdacht uit ziet.
Nou ja, als je technisch adviseur bent, kun je ook niet zeggen dat hij er niks mee te maken heeft.

Het zal een mix van Patrick en Jordi zijn geweest? Vaak is het toch de trainer die 'zijn' mensen meeneemt/aanstelt. Maar wel met toestemming van de adviseur, lijkt mij.

Daarbij wel gezegd dat de krachten bij Indonesië natuurlijk heel anders zijn dan bij Ajax (of Barcelona). Indonesië is voetbalperiferie. Als dat land alleen al in de buurt komt van de kans op plaatsing voor bijv een WK, hebben ze het al goed gedaan.

Wat dat betreft is Tel Aviv inderdaad wel een interessante casus, al haalt ook Maccabi het natuurlijk niet bij de status/druk (en verwachting) die bij Ajax ligt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Yopii

Bericht door Yopii »

Koe zegt:

De opleiding in Amsterdam komt dus weer hoger in het vaandel te staan: “Daar heeft hij wel zijn gedachtes over, omdat hij als speler en directeur in de Barcelona-opleiding heeft mogen rondkijken. Hij weet uit eigen ervaring hoe je topspelers moet opleiden en hoe je vervolgens met ze moet omgaan. Hij zal de opleiding op een hoog niveau willen krijgen, zodat er weer écht goede spelers uit voortkomen. Dat is de levensader van Ajax.”
Daar hoop ik op, dat Jordi de jeugdopleiding gaat aanpakken. Barcelona leidt veel creatieve spelers op.

Ik zie de combinatie Beuker-Jonk wel zitten. Kunnen we mooi afscheid nemen van degenen die destijds Jonk eruit hebben gewerkt en Ouaali hebben gepusht, want onder Ouaali werd het snel minder.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Bij Maccabi (toch het Ajax van Israël) heeft hij het uitstekend gedaan. Onder zijn bewind ging Maccabi na een prijzendroogte van een aantal jaar weer de prijzen aaneen rijgen en in Europa meedoen. Hij is hier enorm populair.

Maccabi had in zijn tijd het grootste budget (eigenaar is Canadese miljardair Mitch Goldhar), al stonden/staan Maccabi Haifa en Hapoel Beer Sheva er financieel niet heel ver achter.

Voor zover ik weet heeft ie zich bij Maccabi wel ook echt met de jeugdopleiding bemoeid en veel vakmensen (vooral Nederlanders en Spanjaarden) naar de club gehaald. Gloukh is in feite een exponent van “zijn” jeugdopleiding, maar er zijn in die jaren volgens mij ook best veel andere jeugdspelers doorgebroken.

Natuurlijk is Ajax andere koek, maar in Israël heeft ie het in ieder geval uitstekend gedaan als TD. Voor wat het waard is.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Na het een tijdje van een 'afstandje' aangekeken te hebben, moet ik mij -helaas- ook in het kamp der sceptici scharen...

Zoals al eerder aangegeven zou Jordi op basis van zijn niet al te imposante CV (hoe goed hij het ook bij Maccabi heeft gedaan + 'meelopen' in Barcelona) simpelweg geen serieuze kandidaat zijn geweest voor wellicht de allerbelangrijkste voetbalfunctie bij een (gevallen) topclub. En hoewel Indonesië natuurlijk niet al te kritisch kan zijn over wie er voor de voetbalbond wil werken, is het wel frappant om het lijstje van vrienden en kennissen van Jordi Cruijff te zien die allemaal een functie hebben gekregen toen hij daar de scepter zwaaide.

Op basis van de namen is dat zeker niet in alle gevallen op basis van competenties geweest hoor.

Mocht iemand dus nog de illusie hebben dat er nu écht iets gaat veranderen bij ajax... nou, daar zou ik maar niet op rekenen. Want dat toont het aantrekken van Jordi Cruijff aan - overduidelijk een poging om voor alle geledingen die invloed hebben een acceptabele kandidaat te vinden - niet de béste of zelfs in de buurt daarvan.

En aangezien Jordi dus ook niet vies blijkt van een vorm van nepotisme, vrees ik net als anderen ook voor een zondvloed aan ajax-deejunah die de club verder overspoelt. Nog minder kwaliteit, nog minder onderbouwde innovatie, nog minder competenties. Maar wel meer telegraaf lekken, dat dan weer wel.

Tja, omdat ik de uitkomst hiervan wel kan voorspellen, en ik gelijk Bertje liever niet (te vaak) in herhaling blijf vallen met het herkauwen van dezelfde meningen, cirkelredeneringen en stokpaardjes (hoef ook geen 30k+ aan herhalingen van zetten te hebben :hypocrite.gif: ) - geloof ik het verder wel.

Maar los daarvan gun ik jullie allemaal enorm dat de narrige sceptici zoals ik ongelijk gaan krijgen en dat 2026 het jaar markeert waarin de structurele wederopstanding van de ooit mooiste club gaat plaatsvinden, onder de bezielende voetbaltechnische leiding van een Cruijff. Want dat zou Jopie pas echt geweldig hebben gevonden.

Slàinte!
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Yopii

Bericht door Yopii »

Wat is dan de connectie tussen Jordi en Alex Pastoor, bijvoorbeeld? Of tussen Jordi en Regi Blinker? :confused.gif:

Kluivert, dat snap ik wel, die kent hij van Barcelona, maar die andere mensen? :confused.gif:

Spelers met Indonesische roots uitnodigen voor het Indonesische nationale team lijkt me een logische zet. Dat krikt het niveau wat op. Het is wel een langetermijnproject, zo is Marokko ook ooit begonnen.

Er is natuurlijk geen toptrainer met perspectief die op dit moment gaat instappen, want het WK is vooralsnog een vergezicht voor het nationale team van de RI, helaas.

Dit zegt me overigens niets, Ajax is een ander verhaal. Daarbij, er is niets mis met mensen inschakelen die je kent, zolang die mensen iets toevoegen.
Lionel

Bericht door Lionel »

De connectie tussen JC en Blinker lijkt mij makkelijker te verklaren dan die van de TD van de Indo bond.
IK GELOOF!!!!!!
Historicus

Bericht door Historicus »

https://youtu.be/eu0gk4CR_EY?si=4oQQY1VXXuUglrvV

Interessant Interview met Jordi en zijn dochter die chemo's moest vanwege kanker. Dat verklaart ook waarom Jordi na FC Barcelona niets meer gedaan had in de voetballerij.
Yopii

Bericht door Yopii »

Blinker, Kluivert, dan haal je twee slimmeriken binnen, haha.
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Cluijffert schreef: wo dec 31, 2025 5:37 pm Na het een tijdje van een 'afstandje' aangekeken te hebben, moet ik mij -helaas- ook in het kamp der sceptici scharen...

Zoals al eerder aangegeven zou Jordi op basis van zijn niet al te imposante CV (hoe goed hij het ook bij Maccabi heeft gedaan + 'meelopen' in Barcelona) simpelweg geen serieuze kandidaat zijn geweest voor wellicht de allerbelangrijkste voetbalfunctie bij een (gevallen) topclub. En hoewel Indonesië natuurlijk niet al te kritisch kan zijn over wie er voor de voetbalbond wil werken, is het wel frappant om het lijstje van vrienden en kennissen van Jordi Cruijff te zien die allemaal een functie hebben gekregen toen hij daar de scepter zwaaide.

Op basis van de namen is dat zeker niet in alle gevallen op basis van competenties geweest hoor.

Mocht iemand dus nog de illusie hebben dat er nu écht iets gaat veranderen bij ajax... nou, daar zou ik maar niet op rekenen. Want dat toont het aantrekken van Jordi Cruijff aan - overduidelijk een poging om voor alle geledingen die invloed hebben een acceptabele kandidaat te vinden - niet de béste of zelfs in de buurt daarvan.

En aangezien Jordi dus ook niet vies blijkt van een vorm van nepotisme, vrees ik net als anderen ook voor een zondvloed aan ajax-deejunah die de club verder overspoelt. Nog minder kwaliteit, nog minder onderbouwde innovatie, nog minder competenties. Maar wel meer telegraaf lekken, dat dan weer wel.

Tja, omdat ik de uitkomst hiervan wel kan voorspellen, en ik gelijk Bertje liever niet (te vaak) in herhaling blijf vallen met het herkauwen van dezelfde meningen, cirkelredeneringen en stokpaardjes (hoef ook geen 30k+ aan herhalingen van zetten te hebben :hypocrite.gif: ) - geloof ik het verder wel.

Maar los daarvan gun ik jullie allemaal enorm dat de narrige sceptici zoals ik ongelijk gaan krijgen en dat 2026 het jaar markeert waarin de structurele wederopstanding van de ooit mooiste club gaat plaatsvinden, onder de bezielende voetbaltechnische leiding van een Cruijff. Want dat zou Jopie pas echt geweldig hebben gevonden.

Slàinte!
Ik begrijp dat dit een afscheidsbericht is geweest? Jammer! :aai.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Vandaag officieel getekend.

Blijf het vaag vinden dat ie pas 1 februari begint en dat we mede daarom met Grim doorsukkelen tot het einde van dit seizoen.
Yopii

Bericht door Yopii »

Mwah, een geschikte trainer is op dit moment moeilijk te vinden.

Het lukt maar niet om zelf trainers op te leiden. De hoofdtrainer wordt ontslagen, de assistent wil geen hoofdtrainer zijn en verder is er alleen Grim. Dat is eerder het probleem.
Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty »

Dat is toch niet alleen bij Ajax zo? Waar stapt tegenwoordig de assistent nog als vervanger naar voren en wordt dit een succes. Of iemand anders uit de boezem van de club
Tijd voor iets nieuws.
Yopii

Bericht door Yopii »

Het idee was - jaren terug- om zelf hoofdtrainers op te leiden. Voor de continuïteit zou dit ook beter zijn.

Zo kun je vraagtekens zetten bij de beslissing om Keizer assistent te maken, want die wilde geen hoofdtrainer zijn. Dan kom je dus uit bij iemand die bij wijze van vriendendienst een flutbaan binnen de club heeft gekregen.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Trainers van het eerste moeten in principe elders ervaring opdoen. Normaal gesproken moet je niet willen dat een jeugdtrainer wordt doorgeschoven en dan pas bij het eerste een beetje het vak begint te leren.

Ik weet dan ook echt niet waar jij dit vandaan haalt, yopi. Maar het komt inderdaad nergens voor.
Yopii

Bericht door Yopii »

Het een sluit het ander niet uit. Een talentvolle trainer kan best een tijd elders ervaring opdoen.

Je moet aan de continuïteit denken. Elke trainer kan sneuvelen, zeker bij een topclub. Dan maakt het nogal uit wie de honneurs waarneemt.
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Was me er helemaal niet van bewust dat hij op een bepaalde manier natuurlijk ook praat zoals zijn vader. Met een heel licht Spaanse tongval, maar onmiskenbaar Cruijff.
Yopii

Bericht door Yopii »

Haha ja, maar tegelijkertijd is hij bedachtzaam, hij formuleert voorzichtig. Dat deed zijn vader juist niet. :smallgrin.gif:
columbus

Bericht door columbus »

Oprechte en sympathieke gast. Rustig ook. Totaal ander persoon dan Kroes die, zonder een waardeoordeel te geven, toch meer overkomt als de wat arrogante fanboy.
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Ik hoop vooral dat hij wat meer op de achtergrond blijft en niet zo'n mediageile Kroes of Mislintat
zeux

Bericht door zeux »

Mr. Ajax schreef: zo jan 18, 2026 12:12 pm Trainers van het eerste moeten in principe elders ervaring opdoen. Normaal gesproken moet je niet willen dat een jeugdtrainer wordt doorgeschoven en dan pas bij het eerste een beetje het vak begint te leren.
Ik weet er wel één die die route bewandelde... :biggrin.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Plaats reactie