Oscar Gloukh

Alles over de actieve spelers van Ajax

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Oscar Gloukh

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: wo okt 15, 2025 1:50 pm
Dat heeft niet zoveel te maken met de vraag of je het ziet of niet. Het probleem kan bij de speler liggen in de zin dat 'ie er geen zin in heeft.
Dat kan zo lijken, maar ik denk het niet. Neem Kiki Musampa, hij zag het gewoon niet. LVG geloofde in hem en was eindeloos met hem bezig. Tegelijk zien wat er voor je gebeurt en wat er in je rug gebeurt vraagt veel concentratie en vooral ruimtelijk inzicht.
En bij de trainers omdat ze het hem niet duidelijk maken. Ten Hag en Farioli waren bezeten. Je kwam er echt niet mee weg om het niet te doen.
Farioli kon het Berghuis ook niet bijbrengen.

Spelen op het middenveld is een vak, een speler moet een optimale oriëntatie hebben. Dan komt hij ook beter uit de duels. Het net iets eerder zien maakt veel uit, namelijk.
Omdat Berghuis het mentaal niet kan opbrengen of het fysiek niet kan belopen. Dan stopt het wel ja. Maar Akpom bijvoorbeeld speelde keurig zoals Farioli hem had uitgelegd. Niet spectaculair want hij was geen buitenspeler. Maar wel functioneel voor het elftal.

Musampa speelde niet in een rol zoals ik Gloukh zie. Voor een middenvelder is het veel meer complex dan wanneer je vanaf linksbuiten speelt. Op die laatste plek is het veld bijzonder overzichtelijk. Je hebt alles voor je. Alleen de back kan uit je rug komen en die momenten zijn meestal volstrekt helder.
Nil volentibus arduum
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Yopii schreef: wo okt 15, 2025 1:50 pmDat kan zo lijken, maar ik denk het niet. Neem Kiki Musampa, hij zag het gewoon niet. LVG geloofde in hem en was eindeloos met hem bezig. Tegelijk zien wat er voor je gebeurt en wat er in je rug gebeurt vraagt veel concentratie en vooral ruimtelijk inzicht.
Dat denk ik ook. Iedereen die fit is kan een sprintje trekken. Maar je moet dat sprintje niet alleen met de juiste intensiteit trekken, maar ook op het juiste moment, op de juiste manier, richting de juiste tegenstander, etc.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Voor een middenvelder ja. Maar als je linksbuiten speelt is het speelveld echt bijzonder overzichtelijk.
Nil volentibus arduum
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Dat hangt af van de taken die een linksbuiten meekrijgt van de trainer. Veel trainers laten hun buitenspelers bij balbezit de passinglijn naar het centrale middenveld afdekken. Dat wordt bijzonder lastig als je geen besef hebt van wat er allemaal gebeurt op het middenveld.

En met niemand anders!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Maar dat is nog altijd veel minder complex dan wanneer je vanaf het middenveld speelt. Als buitenspeler heb je gewoon met veel minder variabelen te maken. Natuurlijk moet je enige vorm van inzicht hebben maar dit soort opdrachten lijken me doorgaans prima te ontwikkelen op training.
Nil volentibus arduum
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Waarom topaankoop Oscar Gloukh vooralsnog meer weg heeft van een dilemma dan een voltreffer bij Ajax https://www.ad.nl/voetbal/waarom-topaan ... ~a6023e8a/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Yopii

Bericht door Yopii »

Tja, daarom heeft hij de overstap gemaakt naar Ajax en niet naar RB Leipzig of een andere BuLi-club: Gloukh is sterk aan de bal, maar in verdedigend/fysiek opzicht schort er nogal wat aan bij hem.

Riskante aankoop, hij was peperduur naar Ajax-begrippen.
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Trab schreef: wo nov 05, 2025 4:28 pm Waarom topaankoop Oscar Gloukh vooralsnog meer weg heeft van een dilemma dan een voltreffer bij Ajax https://www.ad.nl/voetbal/waarom-topaan ... ~a6023e8a/

Voor de niet-premium abonnees:
Topaankoop Oscar Gloukh heeft vooralsnog meer weg van een dilemma dan een voltreffer bij Ajax

Oscar Gloukh (21) is de zomerse topaankoop van Ajax. De middenvelder vond zich in zijn eerste maanden vooral terug in de aanval of op de bank. Eenmaal onomstreden op ‘10’ viel hij tegen Heerenveen door de mand. Waarom de publiekslieveling tot dusver eerder een dilemma dan een voltreffer vormt in Amsterdam.

Johan Inan / AD.nl

Voor het eerst sinds Oscar Gloukh begin augustus zijn krabbel zette bij Ajax, kon het publiek hem tegen Heerenveen (1-1) eens een hele wedstrijd aanschouwen in de Johan Cruijff Arena. Maar ook nu de fans zich niet hoefden te ergeren aan een wissel van de kersverse publiekslieveling, was de uitkomst zaterdag minstens zo pijnlijk.

Gloukh verzuimde de Amsterdammers bij een paar grote kansen te redden. Erger nog: de Israëliër verloor maar liefst 25 ballen. Dat deed geen enkele teamgenoot hem dit seizoen na. Natuurlijk, dat houdt ook verband met de risico’s die hij in het spel legt, maar dan nog zag iedereen Gloukh zijn slechtste wedstrijd voor Ajax spelen. Daar veranderde zelfs zijn assist op de goal van Mika Godts niets aan.

Het was de zoveelste deceptie in het nog prille, maar beoogde droomhuwelijk tussen de langverwachte nummer 10 en Ajax. Hoe kan dat, toch? Wat zegt dat over hoe hij is gescout, hoe de trainer hem gebruikt en zijn eigen kwaliteiten?

De zoektocht
De zoektocht naar een creatieve middenvelder begon in de winter. Ajax boekte vorig seizoen onder trainer Francesco Farioli veel zakelijke zeges. Frivool voetbal, waar de directie langzaamaan naartoe wilde, ontbrak in de selectie.

Ja, Steven Berghuis kon uit het niets een kans of goal forceren, maar hij opereerde, als hij al niet geblesseerd was, steeds meer vanaf de flank. Bovendien stond Kenneth Taylor, één van de twee aanvallende middenvelders, op de nominatie verkocht te worden.

De scouting stelde een lijst met wel tien potentiële nummers 10 samen. Daarop prijkte ook de naam van Gloukh: een dynamische middenvelder met een goede dribbel, versnelling aan de bal, goed schot en oog voor de steekpass.

Lijnders
Om Gloukh nog beter te leren kennen, raadpleegde de directie enkele bronnen. Pepijn Lijnders had als trainer van RB Salzburg bijvoorbeeld net met hem gewerkt. Vrijwel iedereen was enthousiast over zijn voetballende kwaliteiten. Ook Heitinga, de nieuwe trainer, gaf zijn zegen.

Toen Alex Kroes voelde dat Gloukh haalbaar was, pakte hij door en legde hij het topdoelwit voor bijna 15 miljoen euro en vijf jaar vast. „Oscar is een enorm creatieve en vaardige aanvallende middenvelder die garant staat voor doelpunten en assists. Hij is daarnaast een slimme speler met een uitstekend spelinzicht, buitengewoon leergierig en ambitieus.”

Watertanden
Het was een profiel om van te watertanden, zeker voor fans die Ajax al tal van legendarische nummers 10 zag voortbrengen. Maar zij vonden Gloukh aanvankelijk vooral terug op links, waar hij een jaar eerder, al zwervend, Feyenoord namens Salzburg doldraaide. Van die onnavolgbare spelmaker was eind augustus in Volendam (1-1) weinig over. „Ik vond Oscar gewoon onvoldoende”, verklaarde Heitinga de wissel.

Zo gingen bij het inpassen van de topaankoop in de eerste maand nog verschillende dingen mis. Net als Youri Regeer en Raul Moro werd een aankoop aanvankelijk op een andere positie gebruikt dan waarvoor Kroes diegene in eerste instantie haalde.

En dat niet alleen. Bij Salzburg en de nationale ploeg van Israël bleek Gloukh als linksbuiten het best te gedijen in een vrije rol zonder al te veel defensieve taken. En als mens wil hij vooral warmte voelen. Nu hobbelde hij in Volendam achter back Precious Ugwu aan en hoorde hij de trainer zijn optreden kraken.

Ben-Shimon
Bondscoach Ran-Ben Shimon van Israël en Lijnders richten hun defensieve stellingen achter Gloukh steevast zo in dat een back of middenvelder zijn tegenstander opvangt, zodat hij voorin kan blijven excelleren. Dat Ajax nog niet heel ingespeeld is, en linksback Owen Wijndal minder kan compenseren dan de vertrokken Jorrel Hato, helpt daarbij ook niet.

Op 21 september krijgt Gloukh tegen PSV weer een helft. Nu hij zich als valse spits minder om tegenstanders hoeft te bekommeren, toont de Israëliër zijn kwaliteiten. Hij passeert tegenstanders makkelijk, combineert er vrolijk op los en scoort. Met de late 2-2 dwingt Gloukh ook een rol in de as af.

Waar Heitinga echter mee blijft worstelen, is zijn omschakeling. Dat Gloukh bij de wanvertoning tegen NAC (2-1) een paar keer verzaakt, is reden voor de trainer hem opnieuw te passeren. Maar uit tegen Sparta is de handige Gloukh voor de derde keer op rij trefzeker. Weer redt hij een belangrijk punt voor de bungelende Heitinga (3-3).

Mede daardoor is Heitinga om. Toch wordt hij op een striemend fluitconcert getrakteerd als hij Gloukh tegen AZ (2-0 verlies) na 70 minuten wisselt. En als hij de Israëliër slachtoffert na de vroege rode kaart van Taylor tegen Chelsea (5-1 nederlaag), brullen Ajacieden in het uitvak voor het eerst: ‘Johnny, rot op.’

Pressen zonder seintje
De fans zien de potentie van Gloukh in het verder zwalkende elftal. Hij heeft echter wel een nadeel: hij blinkt niet uit in het meeverdedigen en stapt bovendien graag naar voren. Omdat tegen te gaan, moet de schaduwspits voortaan op het seintje van achteruit wachten.

Gloukh begint tegen Twente (3-2 zege) echter al te pressen zonder seintje. Bovendien laat hij daarbij lijnen naar diepstaande Twente-spelers vrij. Mede daardoor wordt Ajax in Enschede een helft lang omver geblazen.

Tegen Twente wordt andermaal duidelijk: Gloukh is een individualist die je niet met te veel taken en verantwoordelijkheden moet opzadelen. Het elftal moet zo zijn ingericht dat hij zich gewaardeerd voelt en genoeg achtervang heeft. Dan kan hij diep, en bij voorkeur een beetje aan de linkerkant, veel aan de bal komen. Niet voor niets maakte hij zo al zijn vier doelpunten.

Hoe meer beweging om hem heen, des te vaker Gloukh zijn steekpass kan tonen of ontstane ruimtes zelf kan verzilveren. Daar is structuur, dynamiek en communicatie voor nodig. Zolang Heitinga die cruciale voorwaarden niet in zijn elftal krijgt, zal het lastig of zelfs onmogelijk zijn om de defensieve tekortkomingen van zijn topaankoop te camoufleren.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Oh ik kon hem gewoon lezen ondanks dat het premium was. Zoals Yopi zegt een riskante aankoop. Zyiech was ook lui en verdedigend zwak toen hij naar Ajax kwam, maar die kon die switch daarna wel maken. Denk niet dat Gloukh dat in zich heeft dus zal je het hele elftal naar hem in moeten richten. Dan treft ie met Heitinga net de verkeerde trainer vrees ik.

Yopii

Bericht door Yopii »

Het hele elftal afstemmen op Gloukh vind ik nogal wat, hij is Messi niet.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Met een trainer die weet wat ie aan het doen is lijkt iedereen meteen 20% beter. Ik vind dit stuk en het kritiek op Gloukh overdreven. Ja, hij was slecht tegen Heerenveen, maar dat waren de rest ook. Voor mij is het evident dat hij bijzondere kwaliteiten heeft, en hij laat ook zien een garantie te zijn voor betrokkenheid in goals, praktisch elke wedstrijd.

We hebben dit seizoen al een paar tegentreffers geïncasseerd doordat Taylor niet meeloopt met zijn man, bijvoorbeeld. Daar hoor je dan niets over. Of Gaaei die zich elke wedstrijd weer eens Beckham waant en kansloos over schiet als er drie team genoten vrij voor het doel staan. Of Godts die zich eindeloos vastloopt. Gloukh is nu vanwege zijn prijskaartje een easy target voor de media.

Hij moet zich absoluut nog op een aantal vlakken verbeteren, maar ik ben ervan overtuigd dat hij in een team met iets van structuur meteen 20% beter is dan wat ie nu laat zien.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Ik denk ook dat als ie Henderson achter zit had hij een stuk makkelijker zou spelen...

Dit soort spelers zijn ras voetballers, maar je moet ze in hun kracht gebruiken.
Yopii

Bericht door Yopii »

Ook rasvoetballers moeten vandaag de dag vervelende klusjes opknappen. Gloukh is vooral bezig met Gloukh.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Yopii schreef: do nov 06, 2025 12:23 pm Ook rasvoetballers moeten vandaag de dag vervelende klusjes opknappen. Gloukh is vooral bezig met Gloukh.
Waarom vind je dat? Dat zie ik echt totaal niet.

Ik vind wel dat ie actiever moet zijn in het zich aanspeelbaar maken en af en toe feller zijn in het drukzetten. Ook dat hij het vaker simpeler moet houden en zich minder moet vastlopen vanuit een dribbel of op zoek naar een schot kans, maar dat is ook op Godts van toepassing en was ook een op een op een Ziyech van toepassing. Bijvoorbeeld.

Ik zie hem toch meerdere keren per wedstrijd ook met prachtige passes strooien die vaak ook beslissend zijn. Laat die jongen even aarden en spelen in een goed getrainde team. Hij kan enorm veel voor ons gaan betekenen.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Hij geeft inderdaad regelmatig een mooie pass, maar als spelbepalende middenvelder moet je ook (los van het fysieke, positionele en tactische gedeelte) balvast zijn. Voor een zogenaamd technische speler zie ik te vaak simpele dingen als aannames en korte passes fout gaan. Daar moet-ie echt heel hard aan werken. Anders blijft-ie op niveau Berghuis hangen.

En met niemand anders!
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Bert schreef: do nov 06, 2025 6:51 pm Hij geeft inderdaad regelmatig een mooie pass, maar als spelbepalende middenvelder moet je ook (los van het fysieke, positionele en tactische gedeelte) balvast zijn. Voor een zogenaamd technische speler zie ik te vaak simpele dingen als aannames en korte passes fout gaan. Daar moet-ie echt heel hard aan werken. Anders blijft-ie op niveau Berghuis hangen.
Helemaal met je eens, maar ik denk dat dat net die 20% zijn die je mist als je in een klote elftal speelt met nul zelfvertrouwen. Die jongen kan heus wel een balletje over 10 meter strak inspelen.

Ik zag hem gisteren bij een paar uitbraken zichzelf met bal aan de voet in de positie brengen om de spits weg te steken, maar dat deed ie op het laatste moment niet omdat hij doorhad dat zijn spits Weghorst heet en dat ie toch nooit bij zo’n steekpass in de diepte zou kunnen komen. En moet ie dus gaan kappen en draaien, aanval over en balverlies. Kan me voorstellen dat dat voor zo’n speler enorm frustrerend is, maar het laat vooral ook weer zien dat er niks van dit elftal/selectie klopt.
Wie kent Cees de Wolf nog?

Oscar Gloukh

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

Ik vond de beschrijving van Willem Vissers vanochtend in de VK wel mooi: koop je zo’n speler dan moeten anderen in zijn dienst spelen. Wil je dat niet, dan moet je hem ook niet aantrekken.
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog? op do nov 06, 2025 7:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, zo simpel is het.

Overigens is het natuurlijk ook niet totaal zwart wit. Je hoeft echt niet je hele elftal om te bouwen. Maar je moet wel kijken hoe je zijn zwakke plekken zoveel mogelijk kunt camoufleren en zijn sterke punten kunt benutten. Daarnaast ga je met zo'n speler wel aan de slag om hem tactisch sterker te maken en te zorgen dat hij een aantal vuile meters gewoon wel maakt op het juiste moment.

En wat je in ieder geval niet doet is hem elke week affakkelen in de publiciteit.
Nil volentibus arduum
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Mr. Ajax schreef: do nov 06, 2025 7:00 pmHelemaal met je eens, maar ik denk dat dat net die 20% zijn die je mist als je in een klote elftal speelt met nul zelfvertrouwen. Die jongen kan heus wel een balletje over 10 meter strak inspelen.
Dit kunnen we allemaal (of in ieder geval alle spelers bij Ajax). Het gaat erom dat je het constant moet kunnen onder hoge druk. Misschien zit dit erin bij Gloukh, maar dat laat-ie vooralsnog niet zien.

Daarom vind ik de opmerkingen over het elftal in dienst van Gloukh laten spelen ook wat voorbarig. Waarom zou je je elftal rondom een speler bouwen die niet of onvoldoende levert op juist dat punt waarop je hem selecteert?

Nogmaals: misschien komt het nog bij Gloukh. Maar daar zal hij dan wel hard aan moeten werken (ervan uitgaande dat hij het talent heeft).

En met niemand anders!

Dat mannetje heeft zonder meer talent, maar heeft evenzogoed een goeie, structurele en mogelijke strenge maar vooral opbouwende begeleiding nodig van een ervaren trainer/coach. Die moet met een stappenplan gaan werken voor zijn ontwikkeling. Het is evident dat hij dat bij Ajax tot nu toe niet kreeg.
Lionel

Bericht door Lionel »

Bert schreef: do nov 06, 2025 8:42 pm
Mr. Ajax schreef: do nov 06, 2025 7:00 pmHelemaal met je eens, maar ik denk dat dat net die 20% zijn die je mist als je in een klote elftal speelt met nul zelfvertrouwen. Die jongen kan heus wel een balletje over 10 meter strak inspelen.
Dit kunnen we allemaal (of in ieder geval alle spelers bij Ajax). Het gaat erom dat je het constant moet kunnen onder hoge druk. Misschien zit dit erin bij Gloukh, maar dat laat-ie vooralsnog niet zien.

Daarom vind ik de opmerkingen over het elftal in dienst van Gloukh laten spelen ook wat voorbarig. Waarom zou je je elftal rondom een speler bouwen die niet of onvoldoende levert op juist dat punt waarop je hem selecteert?

Nogmaals: misschien komt het nog bij Gloukh. Maar daar zal hij dan wel hard aan moeten werken (ervan uitgaande dat hij het talent heeft).
Eens. Vooralsnog heeft hij op een momentje tegen PSV, in een rol als vrije spits, weinig laten zien.

Ook tegen Gala was het gewoon heel matig gezien zijn rol. Laat staan dat hij als middenvelder kan gaan spelen.

Overigens is hij blij dat Heitinga weg is gezien zijn Instagram.
IK GELOOF!!!!!!
Lionel

Bericht door Lionel »

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/17 ... lente.html

Blijf het bijzonder vinden dat Kroes Gloukh perse moest hebben terwijl deze jongen de helft kostte van wat Gloukh uiteindelijk gekost heeft. Zowel in transfersom als in salaris.
IK GELOOF!!!!!!
Arthur

Bericht door Arthur »

Het maakt niet zoveel uit joh. Valente had bij ons niet gepresteerd en dan hadden we daar weer over geklaagd.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Lionel

Bericht door Lionel »

Valente is wel een klasse beter. Aanvallend, fysiek, verdedigend.

Verder eens dat hij niet zo goed zou presteren bij ons maar hij is overduidelijk ook gewoon beter. En dat voor de helft!!!!
IK GELOOF!!!!!!

Ik ben er nog niet over uit of Valente uiteindelijk verder gaat komen dan Gloukh, eerlijk gezegd.
Plaats reactie