Hoe Lemic een voet tussen de deur bij Ajax kreeg

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Revo

Bericht door Revo »

Waar basseert joey zich op dat Lemic en Essel samenwerken? Ik ken sowieso slechts een kleinschalig voorbeeld.

Welke kenners ziet Johnk, als diegenen die Lemic aanwijzen als spin in het web?

Johnk
Inderdaad. En dat onhaalbare spelers haalbaar worden door inmenging van Lemic.

Vreemd wel dat Henrique niet eens gehuurd kan worden dan.
Verder is Lemic vooral ook een intermediar, zeker als we kijken naar de activiteiten die hij voor Ajax gedaan heeft. Onhaalbare spelers blijven onhaalbaar. Wanneer Ajax moet concurreren met clubs die van hetzelfde kaliber zijn, dan kan Lemic de doorslaggevende factor zijn, omdat hij partijen meestal wat sneller (en illegaal) om tafel brengt.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...
joey
Erelid

Bericht door joey »

Revo schreef:Waar basseert joey zich op dat Lemic en Essel samenwerken? Ik ken sowieso slechts een kleinschalig voorbeeld.
Ik schat in dat Essel Lemic nodig had om VDV naar Madrid te brengen. Voor zulke deals is Essel niet groot genoeg. Daar wringen zich grote jongens tussen. Voor Essel is samenwerking met Lemic ongetwijfeld heel lucratief. Essel heeft de spelers, Lemic de connecties.

Daarbij, ook bij PSV werkte Lemic met een Nederlandse makelaar die 'lokale' spelers onder contract had.
Het stinkt aan alle kanten!
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

En Sneijder? Ook door Lemic weggebracht?

Dan was Lemic dus al binnen voordat MVB coach werd.
Rooie

Bericht door Rooie »

Volgens mij heeft Essel echt geen tussenpersonen a la Lemic nodig om spelers als Van der Vaart en Sneijder aan de man te brengen...
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Lijkt me ook, Benji. Ik hoop dat hiermee ook de vraag van Revo beantwoord is. Er zijn dus echt mensen die denken dat Lemic zoveel invloed heeft dat hij het aankoopbeleid van Real beinvloedt.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Jöhnk schreef:En Sneijder? Ook door Lemic weggebracht?

Dan was Lemic dus al binnen voordat MVB coach werd.
Ik zeg alleen dat samenwerking met Lemic heel handig kan zijn voor Essel. Hoe het met de transfer van Sneijder zit weet ik uiteraard niet. Misschien heeft Lerby toen met een andere makelaar gewerkt. Maar van Lemic is wel bekend dat hij op uitstekende voet staat met Mijatovic.

Van der Vaart is geen Cristiano Ronaldo. Voor hem had Madrid ook een andere speler kunnen nemen. Van dat niveau lopen er nog wel een paar. Dus ja, Essel heeft wel degelijk een kruiwagen nodig om een topdeal voor VdV af te sluiten, denk ik.
Rooie

Bericht door Rooie »

Schuster is nogal gecharmeerd van Nederlandse spelers en hun mentaliteit (hoe ze zich gedragen in de groep), ik denk dat dat van veel grotere invloed is op de keuze.
Revo

Bericht door Revo »

joey schreef:
Revo schreef:Waar basseert joey zich op dat Lemic en Essel samenwerken? Ik ken sowieso slechts een kleinschalig voorbeeld.
Ik schat in dat Essel Lemic nodig had om VDV naar Madrid te brengen. Voor zulke deals is Essel niet groot genoeg.

Dat is natuurlijk onzin. Wesley Sneijder is vorig seizoen voor 27 Miljoen naar Madrid vertrokken. Ik weet niet hoe goed jij Essel dan kent maar dat is een kantoor waar ook de familie van Van der Vaart en Sneidjer bij zijn betrokken. Schuster is daarnaast Van der Vaart fan, nu Sneijder al bij Real zat was Essel in dat opzicht ook wat cooperatiever.
Voor Essel is samenwerking met Lemic ongetwijfeld heel lucratief. Essel heeft de spelers, Lemic de connecties.
Opnieuw allemaal ongefundeerde suggesties van jou kant. No offence verder maar je suggereert de afgelopen pagina's een heleboel maar echte onderbouwing of verdieping zie ik zo onegveer nergens.
Daarbij, ook bij PSV werkte Lemic met een Nederlandse makelaar die 'lokale' spelers onder contract had.
Bij PSV werkte Lemic samen met Rodger Linse (zaakwaarnemer Van Nistelrooy, Aissati etc.). Het was ook Linse die Drenthe bij Real kreeg, maar het waren toch vooral de spelers uit Z-A die Lemic naar PSV leidde (Ferreya, Alcides, Tardelli, Casio Ramos, Reis, Salcido, ...) Linse is betrokken bij Lazovic en was dat bij Aissati. Maar dat waren twee spelers.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Benji schreef:Schuster is nogal gecharmeerd van Nederlandse spelers en hun mentaliteit (hoe ze zich gedragen in de groep), ik denk dat dat van veel grotere invloed is op de keuze.
Mwah, Van Nistelrooij en Drenthe zitten bij Linse, terwijl Robben van Chelsea kwam. Dan zijn er nog VDV en Sneijder die allebei bij het makelaarskantoor zitten dat kind aan huis is bij een club waar Lemic net binnen is. Zal wel puur toeval zijn allemaal.
Sowieso vraag ik me af hoeveel Schuster te vertellen heeft. Madrid is geen Man. Utd.

Het zal de familie Van der Vaart of Sneijder en zorg zijn hoe hun jochies bij Madrid komen, zolang ze maar bij Madrid komen, schat ik in. En waarom zou Essel níet samenwerken met Lemic? Essel op zich is maar een klein kantoortje, er wordt ongetwijfeld samengewerkt met anderen. Ik neem bijvoorbeeld niet aan dat Lerby Cvitanich zelf heeft gescout.
Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens »

Waarom zouden ze wél samenwerken? Gaat alleen maar van hun eigen marge af. En tientallen jarenlang zijn er spelers verkocht aan Europese topclubs zonder Lemic en nu zou dat ineens niet meer zonder kunnen?
Al die complot- en angstverhalen zijn absoluut nergens op gebaseerd.
Rooie

Bericht door Rooie »

Je hele verhaal staat vol met aannames, voor een discussie is dat niet echt bevorderlijk. Ik heb geen flauw idee hoe die wereld in elkaar zit, maar jij doet het voorkomen alsof elke transfer voor het grootste deel berust op het feit dat een figuur a la Lemic contacten legt en maar heel weinig op het feit dat de spelers in kwestie gewoon veel kwaliteiten hebben en.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Neefkens schreef:Waarom zouden ze wél samenwerken? Gaat alleen maar van hun eigen marge af. En tientallen jarenlang zijn er spelers verkocht aan Europese topclubs zonder Lemic en nu zou dat ineens niet meer zonder kunnen?
Zo krijg je betere deals.

De tijden zijn veranderd, Neef. Investeringsmaatschappijen als MSI had je vroeger niet. Ook waren er vroeger geen netwerken. Op dit moment zitten makelaars overal tussen. Of denk je bijvoorbeeld dat Ajax gaat zitten wachten tot er een club komt voor een speler die het best wil verkopen?

De affaire-Lemic lichtte een tipje van de sluier op. Ik stond er ook van te kijken, hoor. Maar sinds die affaire weten we dat clubs nog maar tot op zekere hoogte hun eigen zaken doen. Bij Ajax zal dat ongetwijfeld niet anders zijn dan bij PSV, want Ajax heeft de know how totaal niet in huis.
Rooie

Bericht door Rooie »

joey schreef:
Neefkens schreef:Waarom zouden ze wél samenwerken? Gaat alleen maar van hun eigen marge af. En tientallen jarenlang zijn er spelers verkocht aan Europese topclubs zonder Lemic en nu zou dat ineens niet meer zonder kunnen?
Zo krijg je betere deals.

De tijden zijn veranderd, Neef. Investeringsmaatschappijen als MSI had je vroeger niet. Ook waren er vroeger geen netwerken. Op dit moment zitten makelaars overal tussen. Of denk je bijvoorbeeld dat Ajax gaat zitten wachten tot er een club komt voor een speler die het best wil verkopen?

De affaire-Lemic lichtte een tipje van de sluier op. Ik stond er ook van te kijken, hoor. Maar sinds die affaire weten we dat clubs nog maar tot op zekere hoogte hun eigen zaken doen. Bij Ajax zal dat ongetwijfeld niet anders zijn dan bij PSV, want Ajax heeft de know how totaal niet in huis.
Sinds die affaire weten we dat PSV de zaakjes nog maar tot op zekere hoogte in eigen handen heeft.
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Benji schreef:Je hele verhaal staat vol met aannames, voor een discussie is dat niet echt bevorderlijk. Ik heb geen flauw idee hoe die wereld in elkaar zit, maar jij doet het voorkomen alsof elke transfer voor het grootste deel berust op het feit dat een figuur a la Lemic contacten legt en maar heel weinig op het feit dat de spelers in kwestie gewoon veel kwaliteiten hebben en.
Vergis je niet. Je denkt toch niet dat Luque, Kuffour en co zijn geselecteerd op basis van hun kwaliteiten? Lemic heeft de betere spelers en andere makelaars hebben weer wat mindere spelers, maar overaal zitten ze tussen. Ik denk dat je de rol van Lemic ook wat onderschat.
Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens »

Erg opvallend dat jij alles voor zoete koek slikt, er is nergens enig concreet bewijs dat AJAX net als PSV zich overlevert aan de maffia.
Maar ik ben er wel klaar mee, dat Don Quichotte gedoe.
Rooie

Bericht door Rooie »

Peter schreef:
Benji schreef:Je hele verhaal staat vol met aannames, voor een discussie is dat niet echt bevorderlijk. Ik heb geen flauw idee hoe die wereld in elkaar zit, maar jij doet het voorkomen alsof elke transfer voor het grootste deel berust op het feit dat een figuur a la Lemic contacten legt en maar heel weinig op het feit dat de spelers in kwestie gewoon veel kwaliteiten hebben en.
Vergis je niet. Je denkt toch niet dat Luque, Kuffour en co zijn geselecteerd op basis van hun kwaliteiten? Lemic heeft de betere spelers en andere makelaars hebben weer wat mindere spelers, maar overaal zitten ze tussen. Ik denk dat je de rol van Lemic ook wat onderschat.
Luque en Kuffour zijn aangeboden door hun zaakwaarnemers en ik heb sterk het vermoeden dat MvG in die situaties in paniek heeft gehandeld. Vanuit z'n paniek heeft hij de kwaliteiten van beide spelers overschat.

Let wel, zo denk ik dat het gegaan is. Geen bewijs voor, maar dat is er voor de andere kant van het verhaal ook niet. Ik hou het er dan op wat ik het meest waarschijnlijk acht (gezien de bestuurlijke/directionele wanorde bij Ajax op dat moment).
peter

Bericht door peter »

Het is in ieder geval wel een feit dat we tot op heden de scouting hebben uitbesteed.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Eigenlijk is bepaalt niet Schuster maar Lemic wie Real koopt, als ik het goed begrijp.

:smallgrin.gif:
peter

Bericht door peter »

De trainer van Real Madrid bepaalt nooit welke spelers er komen inderdaad. Daar spelen al jaren hele andere belangen, maar dat terzijde.
Rooie

Bericht door Rooie »

Qua scouting is alleen Cvitanich binnengekomen, volgens Thomas dus via Essel. Tot nu toe is dus de gehele scouting uitbesteed, maar dat is niet zo bijzonder gezien het feit dat het maar 1 speler betreft. Zowel Sulejmani als Aissati als Oleguer berusten niet op echt scoutingswerk.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Tja, het leven is hard, Neef. :aai.gif:

Cvitanich>Essel
Aissati>Linse/Lemic
Sulejmani>Lemic
Oleguer>afdankertje Barcelona, waarschijnlijk aangebracht door een of andere makelaar die namens Barcelona met hem de boer op moest.
volgende aankoop>Lemic? Essel?

Zo duidelijk? Wat doen de scouts van Ajax eigenlijk nog zelf?
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

Peter schreef:Het is in ieder geval wel een feit dat we tot op heden de scouting hebben uitbesteed.
Dat is geen feit hoor.
Revo

Bericht door Revo »

Mwah, Van Nistelrooij en Drenthe zitten bij Linse, terwijl Robben van Chelsea kwam. Dan zijn er nog VDV en Sneijder die allebei bij het makelaarskantoor zitten dat kind aan huis is bij een club waar Lemic net binnen is. Zal wel puur toeval zijn allemaal.
En Sneijder was dat zoals vaker aangegeven vorig seizoen al. Opnieuw je kan wel heel veel roepen maar als het een persoonlijk vermoeden is formuleer het dan als 'het zou zo kunnen zijn dat...' en niet 'het is...'
Ik heb van jou nog niet de gezien hoe de linkjes dan precies in elkaar zitten. Het enige wat jij doet is wanneer anderen informatie aandragen dat suggestief en onegfundeerd koppelen aan jouw vermoedens.
Sowieso vraag ik me af hoeveel Schuster te vertellen heeft. Madrid is geen Man. Utd.
Schuster is altijd al lovend geweest over Van der Vaart, zelf voor hij nog bij Real begon.
Het zal de familie Van der Vaart of Sneijder en zorg zijn hoe hun jochies bij Madrid komen, zolang ze maar bij Madrid komen, schat ik in.
Dus jij stelt dat Barry Sneijder en Raymon Van der Vaart zomaar staan te springen om de cake te delen met Lemic. Want daar komt het ook altijd op neer wanneer Lemic zich gaat mengen.
En waarom zou Essel níet samenwerken met Lemic? Essel op zich is maar een klein kantoortje, er wordt ongetwijfeld samengewerkt met anderen.
Waarom heeft Essel Lemic nodig? Het is Real die vragende partij was, niet omgekeerd. Daarnaast was Van der Vaart ook al iemand die wat bewezen had en verder juist voor Reals doen relatief goedkoop. Goedkoper dan Sulejmani om maar wat te noemen.
Ik neem bijvoorbeeld niet aan dat Lerby Cvitanich zelf heeft gescout
Lemic scout wel zelf? Nee zo werkt het dus niet. Makelaarskantoren werken net zoals scoutingsapparaten en scouts met tipgevers.
Jöhnk

Bericht door Jöhnk »

joey schreef:Tja, het leven is hard, Neef. :aai.gif:

Cvitanich>Essel
Aissati>Linse/Lemic
Sulejmani>Lemic
Oleguer>afdankertje Barcelona, waarschijnlijk aangebracht door een of andere makelaar die namens Barcelona met hem de boer op moest.
volgende aankoop>Lemic? Essel?

Zo duidelijk? Wat doen de scouts van Ajax eigenlijk nog zelf?
Kunnen we eigenlijk geen speler van Madrid huren nu Reals TD Lemic binnen is bij Ajax?
peter

Bericht door peter »

Spalletti heeft ook goed contact met Lemic. Het zal mij niet verbazen als Lemic is ingeschakeld om eens met Mijatovic te praten over Baptista en met Chelsea over Malouda (als die nog komt).
Plaats reactie