Wielrennen
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Re: Wielrennen
Bos moet hier hard gestraft worden. Heb ook de beelden gezien en dit kan echt niet. Bos had de remmen in moeten drukken en dan was Impey waarschijnlijk wel gediskwalificeerd.
Waalse Pijl kan ik helaas niet zien, maar ik zet in op Sanchez.
Hier het fragment, want die van Duke werkt niet meer:
http://www.youtube.com/watch?v=tf-TuKGyDwI
www.theobos.euHier ben ik goed ziek van.
Geplaatst op: 20-04-2009
--------------------------------------------------------------------------------
De reacties op de valpartij in de Ronde van Turkije liegen er niet om. Op youtube is te zien hoe ik naar het lijkt met opzet een valpartij veroorzaak. Zelfs Lance Armstrong laat weten dat ik voor lange tijd geschorst moet worden. Een reactie die ik volledig begrijp als je de beelden en het commentaar daarbij bekijkt. Natuurlijk heb ik ze zelf ook tot in de treurnis bekeken. Van bovenaf is het moeilijk te zien en lijkt het alsof ik hem van de fiets af trek. Ik zit er echter volledig opgesloten waarbij ik links de hekken in wordt gedrukt en in de reflex niet anders dan probeer hem in een uiterste poging van me af te houden. Op dat moment de enige optie zo de valpartij juist te voorkomen. Met mijn voorwiel raak ik volgens mij de poot van het dranghek en sla onmiddellijk samen met Impey onderuit. Iedereen die mij goed kent weet dat ik nooit opzettelijk het risico zou nemen op dergelijke wijze een valpartij te veroorzaken. Waarom zou ik heb mezelf er ook mee. Ik sprint jaren op het hoogste niveau op de baan. De keirin staat bekend om het trek en duwwerk, het nemen van risico's. Maar let wel: juist ik sta in dit wereldje niet bekend als een sprinter die extreme risico's neemt. In Japan dank er zelfs mijn bijnaam aan. Het zit niet in mijn karakter. Ik ben hier goed ziek van.
Met de overstap van de baan naar de weg koos ik bewust voor de continentale ploeg van Rabobank. Dit om in de luwte het vak te kunnen leren. Ik zit er niet op te wachten op deze wijze te boek te staan. Vanzelfsprekend ben ik ook mijn verhaal aan Barloworld gedaan. Ik heb oprecht te doen met Impey en heb aan de ploeg aangegeven graag met hem in gesprek te gaan mijn kant toe te lichten. Ik heb geen reden voor hem weg te lopen, maar begrijp dat hij kwaad is. Ik voel me klote op deze manier in het nieuws te moeten komen. Ik wil als sportman laten zien dat ik anders in elkaar zit. Dit zit me dwars. Ik hoop dat er meer beelden zijn. Misschien kunnen de beelden naast elkaar gelegd worden en beeld voor beeld worden geanalyseerd. Ik heb er alles voor over te bewijzen hier niets aan te kunnen doen. Het is nooit mijn opzet geweest. Zelfs niet in het heetst van de strijd. Ik zal iedereen moeten overtuigen dat ik mijn sprints anders win. Ik hou van deze sport. Sport is op het scherpst van de snede. In alle opzichten hoort daarbij fair play. Meer is het mij niet waard!
Theo
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Tjah, als je dreigt te vallen dan pak je uit reflex iets vast. In dit geval was dat dan Impey die een geweldige smak maakt, maar er is heus geen opzet in het spel hoor.
Je zou zowiezo wel gek zijn als je met 60 km/h iemand expres voor je fiets gooit.
Je zou zowiezo wel gek zijn als je met 60 km/h iemand expres voor je fiets gooit.
Er is in een sprint maar één ding wat je vast pakt en dat is je stuur in de beugel. Dit was echt ver over het randje hoor.
Ik geloof ook niet dat hij er bewust voor kiest om Impey even tegen de grond te trekken. Want met een beetje pech eindigt zo'n jongen gewoon in een rolstoel of nog erger. Maar de reactie kon echt niet. Levensgevaarlijk.
Ik geloof ook niet dat hij er bewust voor kiest om Impey even tegen de grond te trekken. Want met een beetje pech eindigt zo'n jongen gewoon in een rolstoel of nog erger. Maar de reactie kon echt niet. Levensgevaarlijk.
Nil volentibus arduum
Ik zag het live op de tv en snapte het commentaar al niet.
Het was in de voorfase van de sprint en Bos wil naar voren rijden aan de linkerkant van de weg als hij redelijk rap wordt ingesloten door de groep.
Het is grote onzin dat hij zoiets expres zou doen. Je gaat niet als je 60 km p/u rijdt iets voor je eigen voorwiel gooien.
Het was in de voorfase van de sprint en Bos wil naar voren rijden aan de linkerkant van de weg als hij redelijk rap wordt ingesloten door de groep.
Het is grote onzin dat hij zoiets expres zou doen. Je gaat niet als je 60 km p/u rijdt iets voor je eigen voorwiel gooien.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
- Daily Blind
Remmen in drukken en vervolgens het hele veld achter je over je heen krijgen!!Peter schreef:Bos moet hier hard gestraft worden. Heb ook de beelden gezien en dit kan echt niet. Bos had de remmen in moeten drukken en dan was Impey waarschijnlijk wel gediskwalificeerd.

Ze hebben die dranghekken er ook wel lekker neergezet. Zo krijg je inderdaad valpartijen.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
Dit zal hem wel een schorsing gaan opleveren en terecht
Iedereen hekelt Theo Bos (behalve de Nederlanders)
UCI kan ex-pistier zwaar straffen na catchgreep in volle spurt
Slachtoffer Daryl Impey haalde gisteren zwaar uit naar Theo Bos. 'Een idioot. Hij verdient niet langer een licentie.' De Nederlander kon met zijn wild manoeuvre in Turkije maar op weinig begrip rekenen, tenzij bij zijn landgenoten.
De beelden van de slotetappe van de Ronde van Turkije waar Theo Bos de Zuid-Afrikaanse eindwinnaar Daryl Impey in de balustrade gooide, gingen de wereld rond. Daryl Impey schreef gisteren vanop zijn zieknhuisbed de frustraties van zich af. 'Ik heb maar één woord over voor Theo Bos. Het is een idioot. Hij verdient het niet nog langer te koersen. Ik overweeg om naar de UCI te stappen voor zijn gevaarlijk rijgedrag.'
De wedstrijdjury declasseerde Bos na afloop van de rit en legde hem een geldboete op van 200 Zwitserse frank. Daarmee is de kous af. Het Nederlandse jurylid Miriam van Es bekeek zondagavond in Alanya de beelden. 'Theo Bos dook in een gat dat er niet was. We zagen hoe hij Impey vastpakte, maar we waren er unaniem over eens dat hij dit niet bewust deed.'
Op de hoofdzetel van de UCI in Aigle wachten ze voorlopig op het rapport van de UCI-wedstrijdjury. 'Nadien kunnen we wél nog ageren indien er bijvoorbeeld een klacht komt. Dan oordeelt de disciplinaire commissie', stelde UCI-woordvoerder Enrico Carpani. 'Maar we kunnen zelfs zonder klacht zelf alles opnieuw analyseren, alle omstandigheden in acht genomen.' Dan volgt er eventueel een schorsing.
Bos zei gisteren dat hij redelijk kapot is van het incident. 'Ik zag ook al de beelden. Het lijkt alsof ik hem de hekken ingooi, maar ik weet precies wat ik heb gedaan. Ik kwam aldoor dichter richting hekken, terwijl Impey steeds meer mijn kant opkwam. Ik moest hem bij de schouder nemen om te redden wat er te redden viel.'
Lance Armstrong reageerde gistermorgen al op zijn miniblog. 'Bos verdient een lange schorsing', was de eerste reactie. Gisteravond had hij een nieuwe commentaar, een stuk genuanceerder. 'Ik heb wel tien keer naar de crash gekeken. De afsluiting was oneerlijk geplaatst. De sprint zag er nerveus en onoverzichtelijk uit. Toch moet je altijd je handen aan het stuur houden.'
McEwen: 'Wanhoopspoging'
Dat is ook de mening van topspurter Robbie McEwen, zelf nog vol blutsen en stijf van een megacrash vorige week woensdag in Schoten. 'Wat Bos doet, is verkeerd. Dat is duidelijk. Ik wil Bos niet verdedigen, maar naar de omstandigheden kijken. Hij slingert niet expres die andere renner in de barricades. Op het eerste gezicht leek het heel agressief. Ik denk dat Bos in een situatie kwam waarmee hij weinig of geen ervaring had. Hij zal gedacht hebben: shit, dit gaat verkeerd. Maar hij loste het al even verkeerd op. Een wanhoopspoging. Terwijl hij nog kon remmen en de andere kant opzoeken. Als de UCI Bos wil sanctioneren, dan moet Theo zich erbij neerleggen. Misschien is een maandje op zijn plaats, gewoon maar om na te denken en alles te laten overwaaien. Theo zal heel lang hard zijn best moeten doen om dit voorval van zich af te schudden. Hij deed onbewust foute dingen.'
In Nederland zetten de ex-renners zich wel pal achter Theo Bos. 'Het was niet handig wat hij deed. Theo voelde dat hij ging vallen', meende ex-spurter Jean-Paul van Poppel, nu ploegleider bij Cervélo. 'Hij overschatte de ruimte aan de linkerkant en kwam in een hachelijke situatie terecht.'
Voor de Nederlandse bondscoach Leo van Vliet is er 'zeker geen kwaad opzet mee gemoeid'. 'Theo wist dat hij tegen de grond zou terechtkomen. Als spurter zoek je dan ruimte.'
www.nieuwsblad.be
Vandaag was de overwinning weer voor die taaie Rebellin. In de tijd dat hij Boogerd van overwinningen in de AGR en LBL afhield kon ik 'm uit frustratie wel van z'n fiets slaan. Maar inmiddels heb ik toch wel erg veel waardering voor die man. Hij is inmiddels 38 maar fietst op de Muur van Huy dus nog gewoon het hele zaakje in de soep.
Rabobank niet gezien maar dat was te verwachten. Gesink was de enige man van de ploeg die hier eventueel wat had kunnen klaarspelen.
Rabobank niet gezien maar dat was te verwachten. Gesink was de enige man van de ploeg die hier eventueel wat had kunnen klaarspelen.
Nil volentibus arduum
www.sportwereld.nlLanceerbasis voor carrière Rooks
Door PETER VAN DUYL & JEROEN SCHMALE
LUIK - De wielerloopbaan van Steven Rooks dreigt in 1983 af te sterven voor ze goed en wel is begonnen. Rooks rijdt voor een koersbroek en een trui als hij de kans krijgt om te starten in Luik-Bastenaken- Luik. Die koers bepaalt de rest van zijn leven.
Steven Rooks. FOTO ANNEMIEK MOMMERS
Achter ons priemt de machtige La Redoute fier in de lucht, even verderop ligt de Cote des Forges. Als Steven Rooks terugdenkt aan zijn spectaculaire overwinning in Luik-Bastenaken-Luik van 1983, gaan zijn gedachten echter uit naar een heel ander stuk van het parkoers.
Met de handen in de zakken, als bescherming tegen de naderende avondkoude, staart Rooks naar het stuk asfalt. Het typische Ardennen-weggetje loopt licht omhoog, maar meer dan vals plat is het eigenlijk niet. In de berm staan bomen, iets verder steken de contouren van prachtige huizen vaag af tegen de bewolkte hemel. ,,Hoe het hier heet?’’ vraagt ook Rooks zich af. ,,Ik heb geen idee.’’
Op de Rue de Warnoumont - zo verraadt de routeplanner - begon voor Rooks 26 jaar geleden de victorie in La Doyenne. De wedstrijd kende met Régis Clère en Jostein Wilmann twee koplopers. Hier barstte de finale los. Hier sprong de Ier Stephen Roche weg uit de groep die na La Redoute was overgebleven. Rooks reageerde, in een flits. Niet op verstand, puur op gevoel.
Steven Rooks in 1983 op weg naar de zege in LBL. FOTO ANP
Het is bijna tienduizend dagen geleden, maar Rooks beleeft de jump alsof hij haar gisteren plaatste. Hij wijst en zwaait met zijn arm. ,,Dáár ging Roche, die had gewoon goed gezien dat dit het moment was. Aan die kant van de weg. Ik sprong erachter aan, zat meteen in zijn wiel. Ik kom hier regelmatig langs, met de fiets of met de auto. En altijd moet ik even aan dat moment denken. Altijd.’’
Zo was Rooks op weg naar de zege in Luik. In het peloton had hij dat voorjaar voorzichtig wat naam gemaakt, maar in de Nederlandse huiskamers was hij volslagen onbekend. Zelfs Heinze Bakker, tv-commentator van dienst, tastte in het duister. Alsof hij niet wilde kiezen tussen Steven of Stefan, noemde hij Rooks een uur lang Stevan.
Het verhaal van Steven Rooks en LuikBastenaken-Luik blijft voor altijd een bizarre geschiedenis. Nooit eerder had de NoordHollander (22 toen) de wedstrijd gereden. En op het moment van de klassieker kreeg Rooks niet eens geld voor zijn inspanningen. Hij fietste voor een koersbroek en een trui, bij Sem, de Franse ploeg van de excentrieke burggraaf Jean de Gribaldy.
,,Ik had in 1982 een half jaar voor Peter Post gereden, maar daar kreeg ik geen nieuw contract,’’ verhaalt Rooks. ,,Via bemiddeling van Piet Hoekstra kon ik toen bij De Gribaldy terecht. Ik had bij hem een ‘nulguldencontract’. Met de trein ben ik naar Frankrijk gegaan. Ik sprak geen woord Frans, had alleen een gids bij me: ‘Frans op reis’.
,,De Gribaldy was een bijzondere man. Hij bemoeide zich overal mee. Hij was ploegleider, manager maar ook mechanieker en verzorger. En in die ploeg deden ze alles wat hij zei of wilde. Als er melk op tafel stond, liet hij het weghalen. Brood vond hij slecht, we kregen altijd van die biscuits. Voor mij was dat niet genoeg. Ik ging dan meteen naar de bakker voor een slagroomtaart of wat anders. ‘Ik kom uit Holland. Daar eten we goede boterhammen en veel aardappels’, zei ik dan.
,,De man had een bepaalde filosofie over het wielrennen. Hij wilde op zijn manier meegeven hoe je een goede renner kon worden. De Gribaldy bepaalde ook met welke versnelling je reed. We hadden daarin toen wat minder keuze. Dan maakte hij een briefje voor de mecaniciens. ‘Rooks, die en die pionnen’. Ja, ook voor deze Luik-Bastenaken-Luik richtte De Gribaldy mijn fiets in.’’
Zo begon Rooks aan zijn eerste LBL, een strijdplan had hij eigenlijk niet. Hij vertrouwde er wel op dat hij mee zou kunnen doen tot in de finale. Eerder dat voorjaar had hij een etappe in de Ronde van de Middellandse Zee gewonnen door, bergop, Joop Zoetemelk te kloppen. ,,Ik heb van tevoren wel gekeken wie altijd goed reden. Thurau, Lubberding, Saronni, Pollentier, Kuiper. Die mannen wilde ik in de gaten houden, bij hen moest ik in de buurt zitten.’’
In de namiddag van de 17de april 1983 reed Steven Rooks uit Heerhugowaard plotseling in de kopgroep van Luik-Bastenaken-Luik. ,,Toen ik met Roche naar de koplopers reed, merkte ik al snel dat ik de sterkste was. Als hij overnam, ging het me niet hard genoeg.
,,Toen we even later met zijn vieren waren, was het eigenlijk hetzelfde verhaal. Op de Cote des Forges kwam ik op kop en ik reed de anderen zo uit het wiel. Het was niet eens een demarrage. Ik keek om en had een gaatje. Toen heb ik bijgeschakeld en ik was weg.’’
Voor Rooks volgden toen nog meer dan vijftien zenuwslopende kilometers. Als debutant kende hij het parkoers niet en Rooks wist evenmin wat er achter hem gebeurde. ,,Het is nu ondenkbaar, maar ik heb een hele tijd solo gereden voordat mijn ploegleider Briek Schotte bij me mocht. Pas op een kilometer of zes voor de streep kwam hij naast me rijden. Toen zei hij ‘het ga goe hè’.
,,Het gevolg was wel dat ik helemaal niets wist. Er reed een motard met een bord waarop ik kon lezen wat mijn voorsprong was. Maar op wie of op hoeveel renners? Geen idee. Hoever het was, kon ik niet inschatten. Het enige wat ik kon doen was zo hard mogelijk naar de finish rijden. Niet omkijken, stoempen en hopen dat het genoeg was.’’
Pas bij Boulevard de la Sauvenière in Luik, waar de finishlijn lag, drong het besef door dat Rooks ging winnen. ,,De boulevard reed je op en neer. Toen ik de bocht maakte en het groepje zag (met Kuiper, Saronni, Anderson, Jules en Lubberding, red.), wist ik dat die me niet meer terug gingen pakken. En flitste door mijn hoofd: Jezus, ik ga hier winnen.’’
Rooks had geen benul van wat hij precies gedaan had. Natuurlijk, hij kreeg de krans en de kristallen vaas voor de winnaar. Maar dat hij de sterkste was in één van de grootste klassiekers van Europa drong pas later door. ,,Ik had een wedstrijd gewonnen, dat het zo groot zou zijn, besefte ik helemaal niet.’’
Die avond dronk Rooks in Vilvoorde een glaasje champagne bij ploeggenoot Sean Kelly, bij wie hij zijn auto had achtergelaten. Midden in de nacht, over donkere snelwegen, reed de winnaar van Luik-Bastenaken-Luik moederziel alleen naar zijn ouderlijk huis in de kop van Noord-Holland.
Bij thuiskomst stond er geen feestcomité klaar, waren er geen slingers opgehangen. De lichten waren gedoofd, zijn vader en moeder lagen al op bed. ,,Mijn ouders waren heel lieve mensen, maar wij zijn thuis helemaal niet opgegroeid met sport. Hun zoon ging fietsen en die wint op televisie opeens een wedstrijd. De telefoon ging voortdurend, voor hen was het ook allemaal nieuw. Een dag later hebben we samen koffie gedronken en gebak gegeten.’’
In zijn lange loopbaan won Rooks de bolletjestrui in de Tour de France en onder meer een etappe naar Alpe d’Huez. De overwinning in LBL is echter voor altijd in het meest speciale kamertje van zijn hart opgeborgen.
,,Ik heb later ook de Amstel Gold Race gewonnen, in een finale met Joop Zoetemelk. Ik had altijd in de bouw of op het land gewerkt. Als we dan bollen aan het rapen waren, stond de radio hard aan en luisterden we naar Joop in de Tour. Dat was voor mij een heel bijzonder moment om juist hem te verslaan. Maar zo mooi als Luik... Nee, absoluut niet.’’
De overwinning was een keerpunt in het leven van Steven Rooks. Twee weken later tekende hij bij De Gribaldy een volwaardig contract voor de rest van het seizoen. De zege bleek de lanceerbasis voor die prachtige carrière als beroepswielrenner.
Voor Rooks begon een heel ander leven. ,,Ik kan niet zeggen dat ik er gelukkiger van ben geworden. Geluk haal je niet uit het wielrennen. Ik ben er misschien wél een ander mens door geworden,’’ zegt hij. ,,Het heeft me wat meer zelfovertuiging gebracht, wat meer vertrouwen. Als mens en als renner. Die zege heeft me echt op weg geholpen.’’
Salvador Dali
Salvador Dali
Rebellin positief getest tijdens de OS.
Bron: NOS TT pag.601
Bron: NOS TT pag.601
Er staat nu op pagina 605 dat Rebellin "volgens Gazetta dello Sport" positief is bevonden.
Er staat echter ook dat het IOC nog niets bekend heeft gemaakt.
Er staat echter ook dat het IOC nog niets bekend heeft gemaakt.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
De Gazetta is geen onbetrouwbare krant.Het staat er heus niet zomaar in.
Ik kan niet wachten op de analyse van Maarten Ducrot. Rebellin, da's het oude wielrennen!
Maar laten we eerst de officiële berichtgeving nog even afwachten. Ze hadden Armstrong onlangs ook al bijna aan de hoogste boom op willen hangen omdat hij het in z'n hoofd haalde om een douche te nemen.
Maar laten we eerst de officiële berichtgeving nog even afwachten. Ze hadden Armstrong onlangs ook al bijna aan de hoogste boom op willen hangen omdat hij het in z'n hoofd haalde om een douche te nemen.
Nil volentibus arduum
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Laten we Ducrot maar lekker boycotten wat dat betreft. Hij heeft het 'geluk' dat Andy Schleck LbL op magistrale wijze wist te winnen, maar om dan gelijk te beweren dat de jonkies het voorjaar hebben gedomineerd? Nee, wat dat betreft waren het toch ook wel weer wat oude, sluwe vossen die koersen wisten te winnen, hoor.
Even afwachten vwb Rebellin. Hoop dat het allemaal niet waar is, want ik heb nog wel hoge verwachtingen van Diquigiovanni (en dan met name van Scarponi).
Even afwachten vwb Rebellin. Hoop dat het allemaal niet waar is, want ik heb nog wel hoge verwachtingen van Diquigiovanni (en dan met name van Scarponi).
Scarponi, da's ook een erkend pakhaas. Betrokken bij de Fuentes affaire en hij heeft daarbij schuld bekend. Overigens zat Rebellin ten tijde van de spelen in dezelfde ploeg als Stefan Schumacher en Bernard Kohl. Als het hier om Cera zou gaan is het dus waarschijnlijk hetzelfde netwerk.
Nil volentibus arduum
Wat is het toch een lachertje, dat wielrennen.Je kan ze beter DRUGRUNNERS gaan noemen ..******Positieve test Rebellin bevestigd
**Zes sporters op de Olympische Spelen
in Peking zijn alsnog positief getest
op doping.Eén van de betrapten is de
wielrenner Davide Rebellin,zo heeft het
Italiaans olympisch comité bevestigd.De
renner,die de aantijging tegenspreekt,
behaalde zilver in de wegrace.
Het IOC heeft niet bekendgemaakt wie de
andere betrokkenen zijn.Na afloop van
de Spelen zijn de in Peking uitgevoerde
dopingcontroles nog eens extra getest
op cera,de nieuwste vorm van epo.
Zeven van die tests (van zes sporters)
blijken nu positief te zijn op cera.De
betrokken sporters en hun nationale
olympische comités worden door het IOC
eerst op de hoogte gebracht.
Blij met de punten ...
On-ver-be-te-lijk!!
Salvador Dali
Salvador Dali
www.sportwereld.nlRapport Nederlandse wielerploegen
ROTTERDAM - De voorjaarsklassiekers zijn gereden, hoogste tijd voor een tussenrapport over de Nederlandse wielerploegen Rabobank, Vacansoleil en Skil-Shimano. Hoe is het de verschillende ploegen dit voorjaar vergaan?
Rabobank: Veel te weinig kleur
Rapportcijfer: 5
Toen Harold Knebel zondag na Luik-Bastenaken-Luik werd gevraagd of hij niet jaloers was op het machtsvertoon van Saxo Bank in de Ardennen, keek de directeur van de wielerploeg van Rabobank of hij water zag branden.
Jaloers was hij zeker niet, zei Knebel. Wat Saxo Bank zojuist had laten zien, dat hadden zijn renners toch in de Amstel Gold race getoond?
Nu was het de beurt aan zijn toehoorders om verbaasd te kijken. Want wat de directeur daar zei, klopte simpelweg niet. Natuurlijk reed Rabobank in Limburg niet slecht en werd Robert Gesink knap derde. Maar zo dominant als Saxo was de oranje equipe in de verste verte niet.
Knebel plaatste zijn opmerking tegen beter weten in, wellicht klonk er ook wat frustratie in door. Want zoals Saxo Bank zich zondag presenteerde, is exact zoals Knebel het zo graag ziet. In zijn woordenboek staan termen als initiatief, aanvallen en dominant rijden alle op de eerste pagina. Het lukte Rabobank zo te rijden in het vroege voorjaar. Toen april aanbrak, bleek van die dominantie nog maar weinig over.
Binnenkort zullen ze binnen Rabobank het voorjaar evalueren. Dan zal een antwoord worden gezocht op de vraag waarom het weer niet is gelukt een grote klassieker te winnen. Waarom het aantal zeges tot dusver is blijven steken op zes, in deze fase van het jaar het laagste aantal sinds 2000.
Misschien had Knebel de ambitie om een grote klassieker te winnen niet zo nadrukkelijk van de daken moeten schreeuwen. Als hij zegt dat ambitie hoort bij het leiden van een sportploeg heeft de directeur volkomen gelijk. Maar als ambities zo logisch zijn (wie wil geen grote klassieker winnen?), waarom zou je die dan zo nadrukkelijk uitspreken? Het leidt tot onnodige extra druk, op den duur leidt het ook af.
Knebel heeft moeten constateren dat het formuleren van een ambitie iets anders is dan de verwezenlijking ervan. Rabobank heeft de afgelopen jaren bepaald niet gegrossierd in grote overwinningen. Het was absurd om te denken dat het opeens anders zou zijn. Winnen komt nu eenmaal niet vanzelf. Daar gaat een lang proces aan vooraf, daar moet intern aan worden gewerkt. Als je iemand op jacht stuurt, moet je hem wel een geweer meegeven.
Bij de evaluatie van het voorseizoen zullen nog meer kritische noten worden gekraakt. Nog altijd heeft Rabobank als stelregel dat ze het Nederlandse wielrennen wil stimuleren. Van de zes zeges die de ploeg boekte, kwamen er vijf op naam van een buitenlander. Alleen de winst van Joost Posthuma in de Ruta del Sol was oranje gekleurd.
Het is een pijnlijke constatering dat in de vijf grote klassiekers de beste Nederlander niet één keer een renner van Rabobank was. Nog schrijnender: de best geklasseerde landgenoot heeft in vier gevallen (Maaskant, Dekker, Kroon 2x) wél een Rabo-verleden. Vorig seizoen leverde de ploeg nog tweemaal de beste Nederlander. Thomas Dekker (5de in de Amstel, 6de in Luik) vertrok echter met een knallende ruzie bij de bankiersformatie.
Het voorjaar van Rabobank kan onmogelijk geslaagd worden genoemd. Knebel zei zondag dat hij over de periode tót april 'uitermate tevreden' was. Maar in de eerste maanden van het seizoen gaat het natuurlijk juist om april. En hoe vervelend ook, in die fase hebben we de Rabo's te weinig gezien.
Knebel gaat prat op de nieuwe zakelijkheid in de ploeg. Met elke renner zijn afspraken gemaakt, zij kunnen of zullen straks op hun functioneren worden afgerekend. Als de directeur wil komen tot een werkelijk topsportklimaat moeten ze bij Rabobank ook af van de excuuscultuur.
Tegenvallende prestaties mogen nooit meer worden afgewenteld op een valpartij of een lekke band. Als je écht top wil zijn, is dat nooit een argument. Echt top is Rabobank dit voorjaar te weinig geweest.
Vacansoleil: Agressieve en frisse debutant
Rapportcijfer: 8
Voor de start van Omloop Het Nieuwsblad sloeg Michel Cornelisse nog maar eens een voorbijganger op de schouder. De ploegleider van Vacansoleil zei dat hij het een en ander verwachtte van zijn team. Er vielen relatief onbekende namen als Johnny Hoogerland en Lieuwe Westra.
Er was best sympathie voor Cornelisse, maar vrijwel niemand nam hem op dat moment al te serieus. Nu, twee maanden later, kan er geen andere conclusie zijn dan dat de Amsterdammer het goed gezien had. Vacansoleil was zonder discussie één van de smaakmakers van het voorseizoen. Björn Leukemans won een etappe in de Ster van Bessèges, Hoogerland was de sterkste in de Driedaagse van West-Vlaanderen (rit- en eindzege), Westra sloeg toe in de Arno Wallaard Memorial.
Wat Vacansoleil echter vooral populair maakte, was de ongebreidelde aanvalslust. Voor het seizoen begon, spraken de renners af dat er geen kopgroep zou wegrijden zonder dat er één van hen bij zat. Zoiets lukt natuurlijk nooit voor honderd procent, maar de blauw-gele ploeg kwam daar toch aardig dicht bij.
De vakantiespecialist is een welkome aanvulling van het peloton gebleken. En voor Nederland is het een zegen dat er een derde wielerformatie bij is gekomen. Zonder Vacansoleil zouden Hoogerland en Westra nog anoniem rondrijden bij de amateurs.
De ploeg is tevens een goede basis gebleken voor renners die op zoek waren naar hun tweede jeugd. Aart Vierhouten en vooral Gerben Löwik zijn bij hun nieuwe werkgever volledig opgebloeid. De ontwikkeling van het team - mede geleid door de ervaren Belg Hilaire Van Der Schueren - gaat zó snel, dat die nauwelijks is bij te houden. Het maakt het werk van manager Daan Luijckx er niet makkelijker op. Zijn eerste opdracht is de boel bij elkaar te houden. Heel wat renners hebben een aflopend contract, iemand als Hoogerland kan momenteel overal terecht. Stap twee zal het aantrekken van een erkende ronderenner zijn. De ambitie is om Giro, Tour of Vuelta te rijden. Die kans is nu eenmaal groter met iemand voor het klassement erbij.
Wat Luijckx vooral zal moeten bewaken is het zorgvuldig opgebouwde imago van frisse, agressief fietsende ploeg. Daarmee heeft Vacansoleil in de wielerwereld ieders sympathie gewonnen.
Skil-Shimano: Skil staat stil in de klassiekers
Rapportcijfer: 5
Het was de voorlaatste grote wielerkoers in april op Belgische bodem, twee uur 's middags. De televisieuitzending van de Waalse Pijl begon en de ploeg van Skil-Shimano had eindelijk een mannetje mee met 'de vlucht van de dag': Fumiyuki Beppu was samen met Christophe Moreau (Agritubel) bezig aan een lange ontsnapping.
Tijdens de tweede doorkomst op de Muur van Huy kon de Japanner Moreau niet meer volgen. De Fransman, die geen zin had om nog honderd kilometer alleen te koersen, wachtte op zijn vluchtkompaan.
Zo verliep eigenlijk het eerste uur van de uitzending, die in Europa, Azië en Afrika rechtstreeks op de televisie werd gebracht. Als Moreau om zijn schouder keek, was hij Beppu weer kwijt en wachtte hij. Totdat de voormalig Frans kampioen er genoeg van had en besloot alleen verder te rijden. Beppu kwam niet over de finish.
Het ontbrak de ploeg van manager Iwan Spekenbrink dit voorjaar niet alleen aan overwinningen - nog steeds heeft het team geen enkele zege geboekt - maar ook aan aandacht. Nieuwkomer Vacansoleil heeft Skil overvleugeld. Niet alleen in aantal overwinningen, maar ook qua zichtbaarheid.
Waar de collega's van Vacansoleil voor het gemak maar een abonnement op de kopgroep genomen leken te hebben, is de strippenkaart van Skil zo goed als ongebruikt.
Louter kommer en kwel bij de ploeg van de gereedschapsfabrikant? Welnee. In de rittenkoersen van ASO (Parijs-Nice en Critérium International), het bedrijf dat ook de Tour de France organiseert, presteerde het team sterk met de thuisrijders Jonathan Hivert en Cyril Lemoine, en het enige Nederlandse lichtpuntje van de ploeg, Tom Veelers. Hun prestaties bezorgden Skil een enorme morele overwinning, de eerste uitnodiging voor de Tour de France.
Veel meer zorgen heeft de ploegleiding over de klassiekerrenners. Manager Iwan Spekenbrink heeft onomwonden uitgesproken dat hun prestaties tegenvallen.
De sfeer rond het gezelschap werd de afgelopen maand ook met de week prikkelbaarder. Twee jaar geleden draaide Skil-renner Floris Goesinnen als eerste Nederlander de wielerpiste van Roubaix op, dit jaar volgde na afloop van Parijs-Roubaix een pittig gesprek in de camper van de ploeg. Niet zozeer over het uitblijven van een goede klassering, meer over het missen van de slag in het begin. In de vroege vluchtersgroep zat geen renner met het rood-wit-blauwe tenue, weer waren de manschappen van ploegleider Rudie Kemna veroordeeld tot een dag nutteloos (achter)volgen.
De buitenlandse coureurs onderbrengen in een huis in Deurningen, gezamenlijke trainingen in Twente, trainer Merijn Zeeman en zijn collega's werken met de beste bedoelingen aan de verdere professionalisering van hun ploeg, maar dit heeft nog nauwelijks iets tastbaars opgeleverd. In geen van de vier grote aprilklassiekers werd de top-50 gehaald en alleen in de Gold Race was Skil vertegenwoordigd in de vroege ontsnapping (Albert Timmer).
Zeeman mag dan stellen dat uit cijfermateriaal blijkt dat de renners verbeterd zijn ten opzichte van vorig seizoen, uit de prestaties in de eerste maanden van het wielerjaar blijkt dit nauwelijks. Nu is Skil traditioneel geen ploeg die veel wint. Maar verbetering moet ooit af te lezen zijn aan resultaat. Dat mag de ploegleiding van de renners eisen, dat mogen de coureurs ook van zichzelf verlangen.
Na een evaluatie van het voorjaar richt het vizier zich nu op het naderende Tourdebuut. Skil prijst zich gelukkig met de Fransen Hivert en Lemoine. De invulling van de overige zeven startplaatsen is minder evident. Spekenbrink, Kemna en Zeeman willen boven alles voorkomen dat hun ploeg grotendeels als pelotonvulling dient in de expeditie door Frankrijk. Daarvan hebben ze na dit voorjaar al meer dan genoeg.
Salvador Dali
Salvador Dali
Wat me overigens wel weer irriteert. Nu zijn er kennelijk 6 sporters op het gebruik van doping betrapt en ze laten één naam lekken. Dat is natuurlijk weer de wielrenner. Het lijkt weer net zo te gaan als met de Fuentes affaire. Het grootste gedeelte van die 200 andere namen heb ik nooit ergens teruggevonden terwijl die sporters op exact dezelfde manier de fout in zijn gegaan.
Nil volentibus arduum
Ik neem aan van wel. Maar er lekt één naam uit en dat is dan weer de wielrenner.
Kijk, als hij heeft gebruikt en hij is betrapt dan moeten ze het bekend maken. Kan geen misverstand over bestaan. Maar dat is ook voor andere sporters van toepassing. En neem die Fuentes affaire. Veel renners zijn geschorst of hebben moeten stoppen omdat hun naam op straat lag. Er stonden echter zo'n 200 namen op die lijst waarvan het grootste gedeelte dus helemaal geen wielrenner was. Die namen zijn echter veel beter beschermt.
Ik snap die 'kop in het zand' politiek bij andere sporten niet. Het houd een illussie in stand alsof wielrennen de uitzondering is terwijl ik wel durf te stellen dat de realiteit er heel anders uit ziet.
Kijk, als hij heeft gebruikt en hij is betrapt dan moeten ze het bekend maken. Kan geen misverstand over bestaan. Maar dat is ook voor andere sporters van toepassing. En neem die Fuentes affaire. Veel renners zijn geschorst of hebben moeten stoppen omdat hun naam op straat lag. Er stonden echter zo'n 200 namen op die lijst waarvan het grootste gedeelte dus helemaal geen wielrenner was. Die namen zijn echter veel beter beschermt.
Ik snap die 'kop in het zand' politiek bij andere sporten niet. Het houd een illussie in stand alsof wielrennen de uitzondering is terwijl ik wel durf te stellen dat de realiteit er heel anders uit ziet.
Nil volentibus arduum
Marillion ook weer blij:
De StandaardOlympisch kampioen Ramzi positief
woensdag 29 april 2009
De Bahreinse atleet Rashid Ramzi is één van de zes sporters die zich tijdens de Olympische Spelen van Peking gedopeerd hebben met cera, epo van de derde generatie. Dat heeft het olympisch comité van Bahrein woensdag meegedeeld. De 28-jarige Ramzi won in Peking goud op de 1500 meter. Hij heeft al een tegenexpertise aangevraagd. Dinsdag raakte ook al bekend dat de Italiaanse wielrenner Davide Rebellin, winnaar van zilver in de wegrit, betrapt was.
Rashid Ramzi, een Marokkaan die in 2002 genaturaliseerd werd, won op het WK indoor in 2004 zilver op de 800 meter. Een jaar later veroverde hij outdoor de wereldtitels op de 800 en 1500 meter. Op het WK 2007 werd hij tweede op de 1500 meter. Op de Spelen in Peking versloeg hij in de eindsprint de Keniaan Asbel Kiprop en de Nieuw-Zeelander Nicolas Willis.
Als de tegenexpertise eveneens positief is, wacht Ramzi een lange schorsing. Razmi wil zelf aanwezig zijn bij die test
Ook Stefan Schumacher schijnt één van de betrapten te zijn.
Salvador Dali
Salvador Dali
Dat zit er dik in want hij was natuurlijk ook al in de tour betrapt. Dat was ten tijde van de OS volgens mij echter nog niet bekend dus hij zal z'n kuur nog even hebben doorgezet.
Nil volentibus arduum