Was inderdaad meer voor de media aandacht.Marillion schreef:Ibrahimovic Jr. weer terug naar Milaan. Tja, dat zagen we natuurlijk al aankomen.
Komen en gaan van talenten
Moderator: mods
Re: Komen en gaan van talenten
Lucas Jetten vertrekt transfervrij bij Ajax. Er is gesproken over een contractverlenging maar beide partijen zijn niet tot een akkoord gekomen.
Nil volentibus arduum
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Speelde de laatste tijd (onder Garcia) op een nieuwe plek en deed dat best aardig. Sowieso goed dat ze het 1 a 2 niveautjes lager proberen en wie weet waar het toe leidt. De stap van Telstar naar Ajax is namelijk zo weer gemaakt. 
Bijzonder. 2 jaar geleden gekozen tot het grootste talent van de opleiding en nu zonder minuten in 1 de deur uit.Marillion schreef: di mei 12, 2026 6:54 pm Lucas Jetten vertrekt transfervrij bij Ajax. Er is gesproken over een contractverlenging maar beide partijen zijn niet tot een akkoord gekomen.
- Jinne
- Site Admin
Ik had er wel meer van verwacht. Zeker met de non-concurrentie op zijn positie
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Ja, tegelijkertijd heeft hij volgens mij weinig indruk gemaakt. Hij was ook degene die recent zei dat ze zowaar een keer spierpijn hadden na de training toen Garcia binnenkwam. Dat kun je als kritiek zien op de technische staf maar wat mij betreft zegt het ook wel iets over een speler zelf. Je kunt gewoon trainen bij de club hè? Lijkt me ook niet onverstandig als je fysiek aan de kleine kant bent.
Ik denk dat het plan was verlengen en verhuren. Dat was op zich wel interessant geweest om te kijken of zijn talent er nog uit zou komen. Maar je kunt ook niet iedereen contracteren om de ontwikkeling af te wachten. En net als Butera die recent vertrok is Jetten gewoon één van de spelers die laatste is geworden in de KKD.
Ik denk dat het plan was verlengen en verhuren. Dat was op zich wel interessant geweest om te kijken of zijn talent er nog uit zou komen. Maar je kunt ook niet iedereen contracteren om de ontwikkeling af te wachten. En net als Butera die recent vertrok is Jetten gewoon één van de spelers die laatste is geworden in de KKD.
Nil volentibus arduum
De opleiding begint pas echt in de 0/17, resultaten daarvoor zijn leuk maar zeggen niets.
Pas richting Jong kun je zeggen wie het fysiek, mentaal en technisch kan behappen. Jetten is erg klein.
Je ziet dat de Ajax-teams het in de onderbouw goed doen, dat ze in de 0/15/16 goed presteren doordat ze worden versterkt met jeugdinternationals, en dat het daarna afzakt. Dit is de tendens al een aantal jaren.
De o/19 en Jong presteren zwaar onder de maat, dat geeft te denken. Het zal niet voor niets zijn dat Jordi deze teams naar zich toe getrokken heeft. Daar gaat ongetwijfeld een hoop veranderen.
Pas richting Jong kun je zeggen wie het fysiek, mentaal en technisch kan behappen. Jetten is erg klein.
Je ziet dat de Ajax-teams het in de onderbouw goed doen, dat ze in de 0/15/16 goed presteren doordat ze worden versterkt met jeugdinternationals, en dat het daarna afzakt. Dit is de tendens al een aantal jaren.
De o/19 en Jong presteren zwaar onder de maat, dat geeft te denken. Het zal niet voor niets zijn dat Jordi deze teams naar zich toe getrokken heeft. Daar gaat ongetwijfeld een hoop veranderen.
https://bsky.app/profile/varkenoordfan. ... 4pkspk6k25
Rijsenburg dus inderdaad naar Ajax.
Schijnt ook al geen waardering te voelen, blabla. Wat bezielt die jongens toch?
Kan die wat?Yopii schreef:https://bsky.app/profile/varkenoordfan. ... 4pkspk6k25
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Jinne
- Site Admin
Bezielen is doekoes natuurlijk.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Die jongens krijgen van alles aangepraat: dat er geen waardering is, dat ze een lichting hoger moeten spelen, dat ze een contract moeten krijgen. Het is in elk geval geen goed voorteken, dit verwende gedrag. Als het je niet aanstaat, knok je dan terug, zo gaat dat bij de mannen ook.
Wat mij verbaast: heb je dan niets met de club waar je je halve leven hebt rondgelopen? Overstappen naar de aartsrivaal, is dat logisch?
Wat mij verbaast: heb je dan niets met de club waar je je halve leven hebt rondgelopen? Overstappen naar de aartsrivaal, is dat logisch?
Natuurlijk zullen ze wel iets met de club hebben. Alleen boeit het allemaal een stuk minder tegenwoordig, het zijn ook geen supporters. Je jaarlijkse volksverhuizing van club naar club is natuurlijk wel zorgelijk. Die jongens worden knettergek gemaakt door de entourage om hun heen.
Je ziet het over de jaren heen steeds meer verschuiven naar jongere spelers. Dat lijkt me onder meer een gevolg van het feit dat kapitaalkrachtige clubs diezelfde beweging maken.
In het verleden bleef een speler nog wel vaak tot z'n 24e of 25e in bij een club hangen. Maar clubs willen elkaar aftroeven en komen dus steeds eerder. Zo was een speler als Odegaard een aantal jaren geleden al niet meer op te halen uit Noorwegen voor een club als Ajax. En dat is alleen maar erger geworden. Clubs die niet op een paar euro's hoeven te kijken hanteren regelmatig een soort schepnet methode. Verzamel zoveel mogelijk jonge talenten en als die ene topper er tussen zit is het goed. De rest vloeit wel af richting kleinere clubs.
Op nationaal niveau gebeurd hetzelfde. Tegelijkertijd zien die spelers en hun begeleiding het geld ook klaarliggen. Elke puber heeft al een zaakwaarnemer en dan kom je al snel terecht in een beweging waar een speler vertrekt bij een club als het even tegenzit of wanneer ze elders een beter contract kunnen krijgen.
In het verleden bleef een speler nog wel vaak tot z'n 24e of 25e in bij een club hangen. Maar clubs willen elkaar aftroeven en komen dus steeds eerder. Zo was een speler als Odegaard een aantal jaren geleden al niet meer op te halen uit Noorwegen voor een club als Ajax. En dat is alleen maar erger geworden. Clubs die niet op een paar euro's hoeven te kijken hanteren regelmatig een soort schepnet methode. Verzamel zoveel mogelijk jonge talenten en als die ene topper er tussen zit is het goed. De rest vloeit wel af richting kleinere clubs.
Op nationaal niveau gebeurd hetzelfde. Tegelijkertijd zien die spelers en hun begeleiding het geld ook klaarliggen. Elke puber heeft al een zaakwaarnemer en dan kom je al snel terecht in een beweging waar een speler vertrekt bij een club als het even tegenzit of wanneer ze elders een beter contract kunnen krijgen.
Nil volentibus arduum
Die zaakwaarnemers zijn niet gek, hoe eerder een speler een contract krijgt hoe beter. Tenslotte valt het gros af bij de topclubs.Tegelijkertijd zien die spelers en hun begeleiding het geld ook klaarliggen. Elke puber heeft al een zaakwaarnemer en dan kom je al snel terecht in een beweging waar een speler vertrekt bij een club als het even tegenzit of wanneer ze elders een beter contract kunnen krijgen.
Zo'n blaag vindt dan dat er 'geen plan' voor hem was. Dan heb ik nieuws: welk plan dan ook slaat nergens op. Wat zullen ze Naci Unuvar, Silvano Vos, Skaarud of Abildgaard verteld hebben? Een paar jaar Ajax1 en dan naar de Europese top?
Die zaakwaarnemers hebben meer belangen, natuurlijk. Het gaat niet om één speler, maar om ingangen bij clubs. Essel bijvoorbeeld liet jeugdspelers bij Ajax tekenen, maar scoutte ook voor Ajax in Zuid-Amerika: kassa. Voor wat hoort wat, tenslotte.
Die jongens staan daar niet bij stil, die voelen zich on top of the world. Die lezen op internet dat supporters tekeer gaan omdat ze vertrekken. Die Grootfaam bijvoorbeeld is de weg kwijt. Jaren en jaren bij Ajax en nu trapt hij keer op keer na. Een paar tegenslagen en hij eindigt bij Helmond Sport. Het is tenslotte maar juniorenvoetbal.
Eens. Die jongens moeten echt veel meer in bescherming genomen worden, vind ik. Het idee van geen contract tot je 16e is wat dat betreft helemaal geen slecht idee. Maar dan moeten die spelregels wel overal het zelfde zijn. Zaakwaarnemers zo lang mogelijk heel ver weg houden en aan de clubs ook naar ouders toe er voor zorgen dat iedereen met beide beentjes op de grond blijven staan. Het is allemaal wishful thinking want deze ratrace, waar zoveel geld in te verdienen is, draai je niet vanuit Amsterdam, Rotterdam of Tilburg om.
Je ziet die gekte hier al bij de amateurs. Jochies van wat kleinere clubs worden al weggehaald met een mooi verhaal om in een dorp verder 2 klassen hoger te spelen. Over de 'tranfers' in het selectievoetbal maar te zwijgen. Zowel voor de topjeugd als de amateurs, ik ben niet tegen elders op een hoger niveau spelen, het halen van elftalvulling wel
Je ziet die gekte hier al bij de amateurs. Jochies van wat kleinere clubs worden al weggehaald met een mooi verhaal om in een dorp verder 2 klassen hoger te spelen. Over de 'tranfers' in het selectievoetbal maar te zwijgen. Zowel voor de topjeugd als de amateurs, ik ben niet tegen elders op een hoger niveau spelen, het halen van elftalvulling wel
https://bsky.app/profile/varkenoordfan. ... 5ie37jps2w
Kinderen van acht, waar heb je het dan over? En hij is niet de enige, lees ik dan op dat account.
Voor alle duidelijkheid, Ajax doet zulke dingen ook.
Voor de duidelijkheid, het gaat er niet om dat je het moet verbieden. Daar zit namelijk ook de verkeerde gedachte achter: dat kinderen eigendom zijn van de club. Natuurlijk mag een kind bij een andere club gaan voetballen. Iets anders is dat je dat ronselen moet tegengaan, dat kan alleen de overkoepelende voetbalbond doen, de UEFA of de FIFA.
Het welzijn van kinderen moet voorop staan. Kinderen zijn geen handelswaar.
Kinderen van acht, waar heb je het dan over? En hij is niet de enige, lees ik dan op dat account.
Voor alle duidelijkheid, Ajax doet zulke dingen ook.
Voor de duidelijkheid, het gaat er niet om dat je het moet verbieden. Daar zit namelijk ook de verkeerde gedachte achter: dat kinderen eigendom zijn van de club. Natuurlijk mag een kind bij een andere club gaan voetballen. Iets anders is dat je dat ronselen moet tegengaan, dat kan alleen de overkoepelende voetbalbond doen, de UEFA of de FIFA.
Het welzijn van kinderen moet voorop staan. Kinderen zijn geen handelswaar.
Spelers worden natuurlijk gek gemaakt door het grote geld. Clubs proberen te voldoen aan de home-grown-regels.
Je kunt je afvragen of die regel niet een soort kinderhandel opgang heeft gezet.
Je kunt je afvragen of die regel niet een soort kinderhandel opgang heeft gezet.
IK GELOOF!!!!!!
Het heeft er wel veel van weg. Wel met de opmerking dat de omstandigheden en beloning die er tegenover staan wel veel beter zijn dan het klassieke beeld dat we hebben bij dat begrip.
Ik weet niet of het nou echt een effect is van die home grown regel of dat de grote clubs dit sowieso wel waren gaan doen. Het schuift gewoon steeds een klein beetje op omdat clubs andere clubs voor willen zijn. En of er wat aan te doen is? Ik betwijfel het.
Ik weet niet of het nou echt een effect is van die home grown regel of dat de grote clubs dit sowieso wel waren gaan doen. Het schuift gewoon steeds een klein beetje op omdat clubs andere clubs voor willen zijn. En of er wat aan te doen is? Ik betwijfel het.
Nil volentibus arduum
Uiteindelijk komt het door het transfersysteem. Er is bovendien sprake van kartelvorming in de voetbalwereld, waardoor clubs spelers kunnen doorschuiven.
Er is natuurlijk best iets aan te doen, denk aan een maximaal aantal contractspelers, waardoor grote clubs geen talenten meer kunnen verzamelen, het reguleren van makelaarsvergoedingen, enz. Maar ja, UEFA en FIFA zijn eerder criminele organisaties dan bonden die er voor het voetbal zijn.
Er is natuurlijk best iets aan te doen, denk aan een maximaal aantal contractspelers, waardoor grote clubs geen talenten meer kunnen verzamelen, het reguleren van makelaarsvergoedingen, enz. Maar ja, UEFA en FIFA zijn eerder criminele organisaties dan bonden die er voor het voetbal zijn.
Ja, het hele systeem hervormen of opnieuw opbouwen. Maar dat gaat inderdaad niet gebeuren. En zelfs al zou je eraan beginnen is het nog maar de vraag of je niet weer in een min of meer vergelijkbare situatie zou belanden. Er gaat nu eenmaal extreem veel geld om in de sport en dat zorgt voor dit soort praktijken.
Nil volentibus arduum
Ja, dit lijken me prima voorstellen.Yopii schreef: wo mei 20, 2026 3:45 pm Uiteindelijk komt het door het transfersysteem. Er is bovendien sprake van kartelvorming in de voetbalwereld, waardoor clubs spelers kunnen doorschuiven.
Het is jammer dat het voetbal geen draft systeem heeft. De club met de minste punten, mag als eerste draften, zodat de grootste talenten bij de clubs komen die dat het meeste nodig hebben. Maar goed, dat kan in een gesloten systeem binnen één land, niet in een wereldvoetbaleconomie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Dat systeem zorgt voor minder grote verschillen zou je zeggen ja. Maar hoe moet je er tegenaan kijken wat betreft vrijheid van de werknemer (de voetballer dus). Want dat is wel een hele vreemde kant aan dat draft systeem. Een club selecteert jou en dan mag je de verhuisdozen inpakken.
Net als bij Ajax speelt hier bovendien het volgende. De mensen die de macht hebben zouden zichzelf min of meer moeten opheffen voor een grote verandering. Dat gaat dus nooit gebeuren.
Net als bij Ajax speelt hier bovendien het volgende. De mensen die de macht hebben zouden zichzelf min of meer moeten opheffen voor een grote verandering. Dat gaat dus nooit gebeuren.
Nil volentibus arduum
Ja, dat klopt, al is er volgens mij nog wel een onderhandelingstraject. Plus dat dit al decennia het systeem is in de VS. Ze weten niet beter. De draft shows zijn live televisie, met familie opgedirkt rond de te draften spelers heen. Hoe hoger je staat in de draft, hoe meer 'eer'. Allemaal part of the package (to stardom).Marillion schreef: wo mei 20, 2026 7:30 pm Dat systeem zorgt voor minder grote verschillen zou je zeggen ja. Maar hoe moet je er tegenaan kijken wat betreft vrijheid van de werknemer (de voetballer dus). Want dat is wel een hele vreemde kant aan dat draft systeem. Een club selecteert jou en dan mag je de verhuisdozen inpakken.
Sowieso doen ze daar wat minder moeilijk over 'verhuizen'.
Het draft systeem is vaak ook de basis voor een 'rebuilding'. Al blijven er small market teams die uiteindelijk die talenten relatief snel weer weg traden, omdat ze simpelweg het geld niet hebben om een echt topteam te bouwen (dan moet je ook free agents kunnen kopen).
Maar het gaat natuurlijk al 'mis' doordat de hele aanvoerroute in het voetbal totaal anders is, door het ontbreken van een college systeem. .
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Je kunt de opleidingen van de BVO's met een beetje fantasie zien als college. Klopt niet helemaal natuurlijk, maar vooruit.
Hoe gaat het in de VS dan met overstappen? Ik verwacht dat je als student van de ene naar de andere opleiding kunt gaan en dan dus ook voor een ander team gaat spelen. Komt daar dan geen enkele vorm van geld bij kijken? Bij sportwedstrijden op dat niveau zitten stadions ook helemaal vol dus daar gaat ook dik geld in om.
Dat je als speler onderdeel van een ruil kunt zijn en dan ineens moet verhuizen is natuurlijk ook niet echt conform regulier arbeidsrecht. Net als dat draftsysteem. Wel met de aantekening dat het wel een hele luxe variant van mensenhandel is als je kijkt naar de bijbehorende vergoedingen.
Hoe gaat het in de VS dan met overstappen? Ik verwacht dat je als student van de ene naar de andere opleiding kunt gaan en dan dus ook voor een ander team gaat spelen. Komt daar dan geen enkele vorm van geld bij kijken? Bij sportwedstrijden op dat niveau zitten stadions ook helemaal vol dus daar gaat ook dik geld in om.
Dat je als speler onderdeel van een ruil kunt zijn en dan ineens moet verhuizen is natuurlijk ook niet echt conform regulier arbeidsrecht. Net als dat draftsysteem. Wel met de aantekening dat het wel een hele luxe variant van mensenhandel is als je kijkt naar de bijbehorende vergoedingen.
Nil volentibus arduum