Re: F1
Geplaatst: wo okt 04, 2017 2:48 pm
Dolberg kun je vergelijken met Vandoorne, of Sainz. Niet met Max. Max rijdt al bij een topteam, Dolberg zit bij een Europese middenmoter.
Lijkt me een beetje kort door de bocht. Concurrentie in het voetbal is vele malen groter. Autosport is alleen toegankelijk voor West-Europeanen met een rijke vader die gek is van racen.Lionel schreef:Haha Max vergelijken met Dolberg. Dolberg is een prutser vergeleken met Max.
Brazilië ligt in West-Europa?Jöhnk schreef:Lijkt me een beetje kort door de bocht. Concurrentie in het voetbal is vele malen groter. Autosport is alleen toegankelijk voor West-Europeanen met een rijke vader die gek is van racen.Lionel schreef:Haha Max vergelijken met Dolberg. Dolberg is een prutser vergeleken met Max.
Moet je rijke ouders hebben om F1-coureur te worden?
Dizono 8 maanden geleden
Autosport is duur en een rijke papa en mama zijn een vereiste om het ver te schoppen. Toch?
Hoewel de betere F1-coureurs tot de bestbetaalde sporters ter wereld horen, is de weg om daar te komen peperduur. Bij de mindere F1-teams zul je geld moeten meenemen om te mogen rijden en datzelfde geldt eigenlijk ook voor alle raceklasses onder de Formule 1. Dat geld moet ergens vandaan komen en het is dan ook niet gek dat er met regelmaat gezegd wordt dat je enkel met rijke ouders het tot de F1 kunt schoppen.
Zo heeft onze Max bijvoorbeeld het geluk gehad dat papa Jos de vroege kartcarrière van zoonlief kon bekostigen, al is geld natuurlijk slechts een hulpmiddel. Geld dat op latere leeftijden ook van sponsors zoals Frits van Eerd kwam. Voorbeelden van F1-coureurs met welgestelde ouders zijn Nico Rosberg (vader was F1-kampioen Keke Rosberg), Carlos Sainz(vader is rallylegende Carlos Sainz Sr.), Romain Grosjean (vader is advocaat, moeder Marie-Helene begenadigd kunstschilder) en Daniel Ricciardo. De vader van deze sympathieke Ozzie, Joe Ricciardo, is de directeur van het beursgenoteerde GR Engineering en dat betaalde genoeg om Daniels seizoenen in de Formule BMW (ca. 300.000 euro) en Formule 3 (ca. 600.000 euro per jaar) te bekostigen.
Toch zijn verre van alle huidige F1-coureurs spoiled kids. De ouders van Kimi Raikkonen hadden het zeker niet breed. Zijn moeder Paula was secretaresse, vader Matti een bouwvakker, maar hij had soms wel drie banen om te zorgen dat Kimi en zijn oudere broer Rami konden racen. Naar het schijnt hadden zijn ouders ten tijde van het F1-debuut van Kimi nog een toilethokje in de tuin staan in plaats van een gewone WC binnen.
Een vergelijkbaar verhaal zien we bij Lewis Hamilton. Zijn ouders scheidden toen lil’ Lewis nog maar twee was en tot zijn twaalfde woonde hij bij zijn moeder. Toen hij zes was kreeg hij zijn eerste kart van zijn vader Anthony, waarbij hij later zou intrekken. Anthony beloofde zijn zoon te steunen zolang als hij zijn best deed op school, maar dat werd financieel steeds lastiger. Uiteindelijk moest hij zijn baan in de IT opzeggen en was hij als freelancer soms in wel drie banen tegelijk verwikkeld.
Bij debutant Stoffel Vandoorne ging het evenmin van een leien dakje. Vader Patrick Vandoorne is binnenhuisarchitect en tekende in die job een café bij een kartbaan. Kleine Stoffel was meteen enthousiast en begon met karten. Genoeg geld hadden de Vandoornetjes niet, maar iedereen zag dat Stoffel een talent was en lokale sponsers zorgden voor een succesvolle carrièrestart van de eerste Vlaming in de Formule 1.
Vandoorne wordt de teammaat van Fernando Alonso, een coureur die zelf ook actief is om via zijn eigenkartcentrum jonge talenten op te leiden en te ondersteunen. Niet zonder reden, want Fernando zelf heeft de start van zijn carrière ook te danken aan de eigenaar van de lokale kartbaan, die niet alleen de faciliteiten had, maar ook sponsors regelde voor de jonge Fernando (zie ook de foto boven dit artikel). Zijn ouders, werkten in een fabriek en een supermarkt en konden de kartcarrière van hun zoon zelf niet financieren.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. De vader van Sebastian Vettel was timmerman, de moeder Bottas begrafenisondernemer en de Marcus Ericssons vader (Eric?) voorzag huizen van een vers likje verf voor zijn geld. Al met al is het dus veilig om te zeggen dat talent simpelweg het allerbelangrijkste is. Als er dan vervolgens mensen zijn die in je geloven, dan is er een reële kans dat het geld ook wel beschikbaar komt. Ik zeg reëel, want er zullen gerust ook supertalenten zijn die door een gebrek aan geld het hoogste podium niet hebben gehaald. Aan de andere kant is met geld alles te koop, dat hebben mannen als Gaston Mazzacane en Alex Yoong wel bewezen.
Een bouwvakker, secretaresse, timmerman, begrafenisondernemer (is dat om het ondernemen of het onder-nemen?), een huisschilder, fabriekswerker, supermarktcassiere, en een binnenhuisarchitect. Op een of andere manier is daar wel een leuke documentaire van te maken. Maar het valt natuurlijk in het niet bij de directe training, vanaf je vierde, door een F1 coureur. Als je iets te laat leert, ziet het er meestal aangeleerd uit. Zie je vaak bij sporters. En andersom is ook waar. Als iets je letterlijk met de paplepel ingegoten wordt heb je een bijna oneerlijk voordeel. De onwaarschijnlijke toewijding van Jos naar dat kleine ventje is ook prachtig.Sandro_Calaaabro schreef:
Bij debutant Stoffel Vandoorne ging het evenmin van een leien dakje. Vader Patrick Vandoorne is binnenhuisarchitect en tekende in die job een café bij een kartbaan. Kleine Stoffel was meteen enthousiast en begon met karten. Genoeg geld hadden de Vandoornetjes niet, maar iedereen zag dat Stoffel een talent was en lokale sponsers zorgden voor een succesvolle carrièrestart van de eerste Vlaming in de Formule 1.
Vandoorne wordt de teammaat van Fernando Alonso, een coureur die zelf ook actief is om via zijn eigenkartcentrum jonge talenten op te leiden en te ondersteunen. Niet zonder reden, want Fernando zelf heeft de start van zijn carrière ook te danken aan de eigenaar van de lokale kartbaan, die niet alleen de faciliteiten had, maar ook sponsors regelde voor de jonge Fernando (zie ook de foto boven dit artikel). Zijn ouders, werkten in een fabriek en een supermarkt en konden de kartcarrière van hun zoon zelf niet financieren.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. De vader van Sebastian Vettel was timmerman, de moeder Bottas begrafenisondernemer en de Marcus Ericssons vader (Eric?) voorzag huizen van een vers likje verf voor zijn geld.
Nee (Messi en Stroll). Ik heb wel het idee dat het verschil tussen de coureurs in F1 veel groter is, en uiteenloopt van Barcelona naar een tweedeklas amateurclub (Grosjean, Palmer).raymon schreef:Zou Messi met Sparta de CL winnen, wint Stroll met een Mercedes de titel?
Behalve het rijden is denk ik de kennis van Max van de techniek ook bovengemiddeld binnen de F1. Hij heeft niet alleen heel veel geracet maar ook altijd aan kartels zitten knutselen.
1. Hamiltonbrigade zuid schreef:Als ik me even op de drie topteams focus zeg ik:
1. Hamilton
2. Verstappen
3. Vettel
4. Ricciardo
5. Raikkonen
6. Bottas
Jij wel? Respect. Ik zit nu wel kwalificatie te kijken.Ramona schreef:Maare...zitten jullie ook klaar voor de 3e training?![]()
Ik ben een ochtendmens; dat scheelt...brigade zuid schreef:Jij wel? Respect. Ik zit nu wel kwalificatie te kijken.Ramona schreef:Maare...zitten jullie ook klaar voor de 3e training?![]()
Dit zei Hamilton na de race: “Het leek wel alsof zij met een grotere vleugel reden: veel langzamer op de rechte stukken maar zoveel sneller in de eerste sector!"Ferry schreef:Verstappen zei dat hij met meer downforce rijdt dan Ricciardo, en dat we in de race moeten zien wat dat betekent. Ik heb het niet gezien, maar las dat hij in zijn flying lap een correctie moest maken die wat tijd kostte.
Hamilton was een volle seconde sneller, en Ferrari zag er ook weer 'gewoon' goed uit. Zal lastig worden voor de Red Bulls om op het podium te komen.
Er zal weer veel van de start afhangen morgen. Ik denk niet dat ik de wekker ervoor zet...
Marillion schreef:Super. Er is niet veel eer meer te behalen in de strijd om het wereldkampioenschap maar deze progressie geeft veel vertrouwen en zal hem ontzettend goed doen. Het team heeft ondanks de minder krachtige motor het gat behoorlijk weten te dichten.
Wat ik me wel afvraag is wat dit nu waard is voor volgend seizoen. Er zijn ongetwijfeld weer nieuwe reglementen die zullen leiden tot aanpassingen aan de auto. Het team moet daar dus minimaal net zo goed op reageren als bij Mercedes. En het feit dat die motor minder krachtig is blijft een probleem omdat je daarmee op een aantal snelle circuits toch tekort komt. Wat mogen ze nog verwachten van Renault volgend jaar?